Türkiye Yamaç Paraşütü Forumu - Ana Sayfa

Türkiye Yamaç Paraşütü Forumu
Site Menüsü
Kayıt OlKayıt Ol
Tüm Konular
Profilinizi DeğiştirinProfilimi Düzenle
ProfilimPilot Profilimi Düzenle
AramaArama
Pilot ListesiPilot Listesi
Yönetim KadromuzYönetim Kadromuz
Forum KurallarıForum Kuralları
  Kimler Online
Etkinlik TakvimiEtkinlik Takvimi
medals.phpPilot Rütbeleri
Ana SayfaAna Sayfa
XC Menüsü
  Türkiye XC Kayıtları
  Uçuş Kaydı Gönder
  XC Sıralamaları
  Aktif Pilotlar
  Kalkış Pistleri
Giriş Yap
  Kullanıcı Adı:
 
  Şifre:
 
  Beni hatırla
 

 [ Şifremi Unuttum ]
 [ Kayıt Ol ]
 
Sosyal Paylaşım

Ankara - Güdül 07.05.2011 Kaza Raporu  
Yeni Başlık Gönder   Cevap Gönder    Türkiye Yamaç Paraşütü Forumu - Ana Sayfa -> Kaza Raporları ve Yorumları
Yazar Mesaj
glauring



Adı Soyadı: Ufuk Uçar
Kayıt: 01 Arl 2008
Mesajlar: 45

Şehir: Ankara


50+ Club

Mesaj: #1   MesajTarih: 14.05.2011, 23:29    Mesaj konusu: Ankara - Güdül 07.05.2011 Kaza Raporu Alıntıyla Cevap Ver

Olay Tarihi: 07.05.2011
Olay Zamanı: 12.00
Olay Yeri: Güdül Sivrisi / Ankara
Pilot: Ufuk Uçar
Pilot Yaşı: 24
Pilot Seviyesi: 65 Saat uçuş
Kulüp: Gazi Üniv. Havacılık Topluluğu
Ekipman;
Kanat: Skywalk Poison S (75-95, DHV 2-3), Harnes: Ozone Oxygen 2 (Sırt korumalı, yan koruma yok), Kask: Icaro Skyrunner (Çenelikli)
Uçuş Ağırlığı: 96-97 kg
Hava Koşulları: 10-20 km KD Rüzgarı, Hafif Darbeli
Yaralanma Türü: Sol üst kol kemiğinde tek parça kırık.
Raporu Yazan: Ufuk Uçar


Kazanın Öncesi:

7 Mayıs Cumartesi günü saat 11.15 gibi Güdül Sivrisinin (kuzeyi karşınıza aldığınızda) sol tarafında bulunan sırtlarındaki kalkışa vardık. Geldiğimizde hava tahminlerindeki gibi KD yönünden 20 km kadar bir hakim rüzgar vardı. Kuvvetli güney anabatiğinin etkisiyle rüzgar şiddeti git gide azalmaya sonrasında ise değişkenlik göstermeye başladı. Bu esnada kalkış için hazırlanıyorduk. (Biz kalktıktan sonra darbe şiddetlerinin iyice artmaya başladığını söylediler.) Benden önce Gazi. Üniv. pilotlarından Sinan ve Serdar kalkışlarını yaptılar. Zayıf ama güçlenmeye başlayan termikler vardı. Hemen arkalarından ben de kalktım. Bir süre uçtuktan sonra tepeye inmek için yöneldim.


Kazanın Oluşumu:

Tepeye inmek için sırtların tam üzerinden bir iniş yaklaşması yaptım. Amacım en son dinamik bir dönüş yapıp kanadı daldırıp / palye verip şık bir şekilde(!!!) tepeye inmekti. İneceğim yere doğru sırtların üstünde sağdan keskin bir dönüş yapmak istedim, o anda sol tarafın öne geleceği endişesiyle sol tarafın frenini artırdım, hemen iki freni de salıp palya vererek tepeye inecektim ancak bu en son dönüşte (sırtın kuzey ve güneyinden kopan termiklerin hemen sırtın üstünde sebep olduğunu düşündüğümüz) ciddi bir bastırıcıya girmiştim. Bastırıcı içerisinde çok fazla da fren almış olmamın etkisiyle ciddi biçimde çökmeye başladım. Frenleri bu kadar hızlı çökerken salmak istemedim. Kanat deep stolda gibi hızlıca çöküyordu. Bu çöküş esnasında sol tarafın frenini biraz daha artırmışım. Bu aşırı fren sonucu kanat sol taraftan spine girdi. Kanat, çok bayık ve stol sınırına yakın frenli olduğu için sağ tarafı da çekerek anında stola kaydı.


Yaklaşık 7-8 metreden kanat stol halinde iken sırtımın ve sol omzumun üzerine düştüm. Düşüşten hemen sonra sol kolum sol yana açık bir vaziyette duruyordu. Kolumu hareket ettirmek istedim ancak oynatamadım. Saniyeler içinde tepedeki diğer pilotlar yanıma ulaştı. Yanıma gelen pilotlar ilk kontrolleri yaptı omzum dışında herhangi bir problem görünmüyordu. Omzumda çıkık / kırık şüphesiyle Batıkent Yenimahalle Devlet Hastanesine ulaştık. Çekilen röntgende üst kol kemiğinin omuza yakın kısımında tek parça kırık çıktı. Kırık ekseninin düzelmesi için koluma ağır bir alçı yapıldı. Kırığın çok büyük ihtimalle kaynayacağını, 3 hafta kadar alçıda tutulup kaynama gözlenmezse ameliyat ihtimali olduğu söylendi.


Yorumlarım:

Hata 1 - İniş Yaklaşımı:

İki yamacı da çalışan bu tarz sırtların üzeri türbülanslı olabiliyor. Bu açıdan iniş yaklaşımımın yanlış olduğunu düşünüyorum. Tepenin üstüne inmektense, normal yamaca iner gibi, hafif yanlı gelen rüzgarın yardımıyla da yamaca çok rahat bir iniş yapabilirdim. Ayrıca o gün güneş etkisini gösterdikçe şiddetlenen bir hava vardı bu tarz havalarda da yamaca iniş için çok kasmamak gerekiyor. Zaten Güdül kalkışı ile iniş alanı arası araç ile 3-4 dk sürüyor. İnişe de yönelebilirdim.

Hata 2 - Pilotaja ve Kanada çok güvenmek:

Kazadan 2 hafta evvel Ölüdeniz'de, Poison ile stall, deep stall, geri uçuş, wingover vs. bir çok hareketi defalarca çalışmıştık. Frenleri çok yumuşak, fren mesafesi az, uçuşta ise çok usturuplu bir kanattı. Sanırım biraz Ölüdeniz dönüş gazı ile kazadan 1 hafta evvel de Ayaş'ta yamaca yakın ufak wingoverımsı, keskin dönüşler sonrası kanadı yamaca daldırıp sonra biraz kabartıp yamaca inişler yapmıştım. Kazadan hemen önce ise tepeye inmek için palya vermek istemiştim. Şimdi bu hareketlerin çok gereksiz ve saçma olduğunu düşünüyorum.

Hata 3 - Frenleri salmamak:

Aşırı frenli iken kanadı daldırmamak için frenleri pek salmak istememiştim. Kesinlikle frenleri bir miktar salmam gerekirdi. Çok az bile salsam kanat spin-stol a girmeyecekti. Yine kuvvetli bastırıcı içerisinde sert bir iniş olabilirdi ama en kötüsünde bile bir takla ile hasarsız kurtulabilirdim.


Sonuç:

3-4 saniyede olmuş bu olayı görenlerin anlattıkları ve hissettiklerim/hatırladıklarım doğrultusunda en detaylı şekilde yazmaya çalıştım. Yukarıda sıraladığım hataların birbiri ardına gelmesi kazayı kaçınılmaz kıldı. Olay yere yakın ve hızlı geliştiği için hatalarımı telafi edecek müdaheleye fırsat bulamadım. Kaza tamamen pilotun düşünce tarzı ve pilotaj hatasından kaynaklanmıştır. Bu olayın çok gaz ve hevesli olan uçuş karakterimi (!) güvenliği artırmak yönünde değiştireceğine eminim. Bu açıdan iyi bir ders oldu. Tabi olayın sezon başında yaşanması benim için çok talihsizdi. Umarım son 2 haftadır Ankara pilotlarının peşini bırakmayan bu kırımlı kazalar son bulur, güzel bir sezon geçiririz.

Teşekkür:

Kazadan hemen sonra çok bilinçli bir şekilde ilk müdaheleyi yapan ve hastaneye ulaştıran Uçuş Kulübü'nden İskender Kirişçi'ye, yine kazanın ilk anından, hastaneden çıkıncaya kadar yanımda bulunan yine Uçuş Kulübü'nden Ufuk Aslan'a, Nuh Taşdelen'e, kaza sonrası beni yalnız bırakmayan kulüp arkadaşlarıma, bir şekilde geçmiş olsun dileklerini ileten tüm pilot arkadaşlarıma da teşekkür ediyorum.


Geçmiş olsun dilekleriyle forumda mesaj kalabalığı yapılmaması tercihimdir.


---
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder
ert



Adı Soyadı: Ertan Özcan
Kayıt: 01 Ağu 2007
Mesajlar: 85

Şehir: Ankara


150+ Club

Mesaj: #2   MesajTarih: 16.05.2011, 09:18    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

Geçmiş olun kardeş. Tez zamanda iyileşirsin inşallah Smile

Bu aralar kaza raporları da çok fazla yazılmaya başlandı yav. Ben de yakında "Bütün Kazalarım-1" isimli kitabımı çıkartıcam..

Ertan Özcan


En son ert tarafından 17.05.2011, 07:51 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder
exmurat



Adı Soyadı: Murat Sobacı
Kayıt: 13 Tem 2010
Mesajlar: 251

Şehir: Çorum / Ankara



Mesaj: #3   MesajTarih: 16.05.2011, 12:23    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

Çok geçmiş olsun umarım en kısa zamanda tekrar uçarsın. Gerçekten sana katılıyorum bu kazalar bu aralar Ankara mın pilotlarına dadandı umarım bu son olur
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder E-mail'i gönder MSN Messenger
pisquare



Adı Soyadı: Zafer Atlı
Kayıt: 30 Mar 2007
Mesajlar: 69

Şehir: Sakarya / Bursa



Mesaj: #4   MesajTarih: 16.05.2011, 14:38    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

Kazadaki sebep-sonuç ilişkisini ayrıntılı biçimde aktarıp özeleştiri yaparak "hatalarım şunlardı" diyebilmen herşeyden önce büyük bir erdem. Senden daha tecrübesiz biri olarak ben öğrenmek istediklerimi çok net bir biçimde öğrendim. Kaza raporunu kırık koluna rağmen ilk senin yazman (başkasına yazdırmış olsan dahi) dikkat çekici. Elbette ki kazalar yaşanmasın ama yaşandıysa da yazılacak rapor böyle yazılsın. Bu raporun diğer kaza raporlarına format oluşturmasını diliyorum.

Teşekkürler, geçmiş olsun.
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et
Andrea



Adı Soyadı: Andrea Ojetti
Kayıt: 30 Nis 2008
Mesajlar: 20

Şehir: İstanbul



Mesaj: #5   MesajTarih: 16.05.2011, 15:45    Mesaj konusu: Re: Ankara - Güdül 07.05.2011 Kaza Raporu Alıntıyla Cevap Ver

glauring demiş ki:
Olay Tarihi: 07.05.2011
Olay Zamanı: 12.00
Olay Yeri: Güdül Sivrisi / Ankara
Pilot: Ufuk Uçar
Pilot Yaşı: 24
Pilot Seviyesi: 65 Saat uçuş
Kulüp: Gazi Üniv. Havacılık Topluluğu
Ekipman;
Kanat: Skywalk Poison S (75-95, DHV 2-3), Harnes: Ozone Oxygen 2 (Sırt korumalı, yan koruma yok), Kask: Icaro Skyrunner (Çenelikli)
Uçuş Ağırlığı: 96-97 kg
Hava Koşulları: 10-20 km KD Rüzgarı, Hafif Darbeli
Yaralanma Türü: Sol üst kol kemiğinde tek parça kırık.
Raporu Yazan: Ufuk Uçar

---

Skywalk Poison üst seviye EN D bir kanat olarak 65 saat tecrübeli bir pilot için uygun değil.
Normalde EN D kanatlar sadece çok yetenekli ve en azından +100 saat/yıl uçan pilotlar için tavsiye edilir.

Mesela Mantra 4 hakkında Ozone sitede bu yazı var:

"The Mantra M4 is suitable for experienced, competent pilots who fly 100+ hours per year and have a good understanding of SIV with higher aspect ratio wings. It is designed for the most discerning pilots who need True Performance for XC/Competition flights with the comfort and reassurance of EN D certification. "

Gin gliders :
http://www.gingliders.com/paragliding/comparison.php Boomerang GTO için en azindan 4 sene deneyimli +80saat/yıl uçan pilotlar için

Geçmiş olsun Ufuk, acil şifalar dilerim.

Andrea
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder
paramedic



Adı Soyadı: Serdar Güler
Kayıt: 02 Nis 2007
Mesajlar: 102

Şehir: Ankara



Mesaj: #6   MesajTarih: 16.05.2011, 16:28    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

Merhaba,

Kaza sırasında orda idim ve Ufuğun bahsettiği kendisine ilk ulaşanlar arasındayım.

Tabii kazadan sonra kendisi ile ayrıntılı konuşma imkanım olmadı ancak şimdi okuduğum kaza raporu ile gördüklerimi birleştirince aklıma gelen tek şey "tecrübe eksikliği" diyebilirim.

Ufuğun uçuşlarını gördüğüm kadarıyla 2-3 kanatla uçuş için gerekli uçuş hissi, yeteneği vs. fazlası ile var.

Ancak pilotun yeteneği ve tecrübesi birbirinden farklı şeyler. Tecrübe sadece uçarak değil yamaçta bulunduğunuz süre boyunca da kazanılan bir şey, yani ecnebilerin "airmanship" dedikleri olay. Andrea nın yazdıklarına bu gözle bakılması gerektiğini düşünüyorum.
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et
KARAGÖZ



Adı Soyadı: Deniz Karagöz
Kayıt: 13 Ağu 2006
Mesajlar: 520

Şehir: Antalya


150+ Club

Mesaj: #7   MesajTarih: 16.05.2011, 17:06    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

önemli bir olay olmadığı için yazmayacaktım ancak ufuk kardeşimin top landing denemesi esnasında geçirdiği kaza raporunu okuyunca yazmak zorunda hissettim.

15.05.2011 pazar günü saat 17.00 gibi falezlere gittim. rüzgar müsayitti. ben hazırlık yaparken bir kanat kalkış yaptı. ardından bende kalktım ve yaklaşık 45 dakika uçtuktan sonra rüzgar hızını bir miktar azalttı. 2 kanat uçarken 2 kanat daha kalkış yaptı ve bantta 4 kanat takılmaya başladık. take off'un üzerinde uçarken ibrahim abi ve selahattin abi'nin de hazırlandıklarını görünce bantta onlara yer açmak için top landing yapıp inmeye karar verdim. falezlerde top landing yaparken hep falez tarafından yaklaşıp, yol üzerinde bir miktar kanadı pompalayarak irtifa kaybedip son yaklaşmayı yapıyordum. . buna rağmen her zaman yaklaştığım yönün tersinden varyant tarafından son yaklaşmamı yaptım. irtifam fazla yüksek olmamasına rağmen, alışkanlıktan olsa gerek hem pompa yapmaya hem de yola doğru kaymaya devam ettim. bir anlık konsantrasyon eksikliğinden sonra kanadı düzelttiğimde çok içerde kaldığımı farkettim ve hemen frenleri bırakarak hız kazanmaya çalıştım ancak çok geç olduğunu anladım. falezin kenarına park halindeki araçlardan birinin üzerine inmek zorunda kalacağım için kendime kızmıştım ancak yapacak birşey yoktu. frenleri sıfırlayarak devam ettim. son bir gayretle ve birazda şansla
aracın tavanını birkaç santimle sıyırarak geçtim, harnesin arka kısmı aracın kapısına sürttü ve ayaklarımın üzerine indim. dönüp kanadı söndürdüm. kanat yola indi. yavuz'unda yardıma yetişmesiyle kanadı güvenli bölgeye taşıdık.

falezlerde yaklaşık 150 uçuşum olmasına ve bu uçuşlardan 130 kadarını top landing'le bitirmeme rağmen bir anlık dikkat kaybı daha ciddi bir sonuca yol açabilirdi.

işin özüne gelirsek. top landing ciddi planlanması gereken ve ayaklar yere basıp kanadı söndürünceye kadar full konsantrasyon isteyen bir manevra. benim aynı yere 130 kere sorunsuz top landing yapmış olmam, 131'incinin de sorunsuz olacağı anlamına gelmez. bu sebeple hep uçtuğumuz yerlerde mekana alışık olmamız sebebiyle çok fazla rahat olmamamız gerekir.




ufuk kardeşime tekrardan geçmiş olsun. kısa sürede sağlığına kavuşması dileğiyle.

bu arada o hengamede aracın sahibinden de özür dileyemedim. kısa bir süre bekledikten sonra gitmiş. inşallah çok fazla çizik yoktur. hakkını helal etsin.
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder E-mail'i gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et
SENERARSLAN



Adı Soyadı: Sener Arslan
Kayıt: 11 Şub 2007
Mesajlar: 573

Şehir: Denizli


50+ Club

Mesaj: #8   MesajTarih: 16.05.2011, 17:36    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver

geçmiş olsun üstad. Umarım kolundaki kırık düşündüğünden daha hızlı iyileşir.
Başa dön
Kullanıcı bilgilerini göster Kişisel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et MSN Messenger
Mesajları göster:   
Yeni Başlık Gönder   Cevap Gönder    Türkiye Yamaç Paraşütü Forumu - Ana Sayfa -> Kaza Raporları ve Yorumları Tüm saatler GMT + 3 Saat
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

 


Tasarım ve Yayınlanma Y-Tasarim.com