Koza Harnesler DHV testi

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mtemiz99
Mesajlar: 48
Kayıt: 26.09.2006, 23:02
Ad Soyad: Mustafa Temiz
Şehir: Manisa
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Koza Harnesler DHV testi

Mesaj #1 gönderen mtemiz99 » 1 on yıl 1 yıl önce (13.07.2012, 22:42)

6 ayrı pod harnes markası üzerinde DHV nin test sonuç özeti aşağıda, özetle birkaç nokta var, ilki pod harneslerin normal harneslere göre daha riskli olduğundan bahsediliyor bu nedenle eğlence için uçan pilotların performans için bu harnesleri tercih ederken tekrar düşünmeleri tavsiye ediliyor.

Yedekle ilgili olarak, birincisi yedek pozisyonu ve en kötü acil durumda yedek kulbuna erişilebilirilik testinde örneğin; spin olmak talihsizliğine düştünüz ve yedek kulbunun olduğu tarafa değil diğer tarafına doğru savruluyorsunuz, b... yediniz hiçbir markada tam olarak ilk anda yedek kulbuna ulaşılamıyor:))


ikinci olarak normal pozisyonda yedek açma kolaylığı açısından bu markalar testi sorunsuz geçmiş; Woody Valley X-Alps GTO, Gin Gliders Genie Lite and Ava Sport Tanto light. Diğerlerinde problemler var.


sonuncusu, kol boyu uzunluğu, harnes seçerken kol uzunluğunuz ile uygun harnese bakmanızı tavsiye ediyorlar.


Ayrıntı isteyen aşağıda, sürçü lisan ettiysek affola.


Musti

RIDE THE SKY


Conclusions


The product concept pod-harness has several systematic safely problems. Recreational pilots without the need for top performance should carefully consider if the additional risks inherant in flying with such a harness are really necessary for them to enjoy the sport.

Reserve deployment
Under the six models tested, the Impress 3 from Advance had the most problems with our tests. As the problems did not occur with all the combinations of reserve canopies wwe packed into the harness, it is diffucult to make a general evaluation of the harness. We are of the opinion that several factors play a roll for the successful deployment of a reserve: reserve size, direction of pull during deployment and the weight and sitting position of the pilot. Pilots using this harness are recommended to give carefull attention to, and follow the instructions Advance have printed on the harness inner container: even if the volume of the reserve used is within the allowed limits of the harness, several different deployment tests are to be conducted by the pilot prior to flight.

The following models performed particularly well under our tests, with no deployment problems: Woody Valley X-Alps GTO, Gin Gliders Genie Lite and Ava Sport Tanto light. Here, a pull on the deployment handle was all that was required to successfully deploy all reserves of differing sizes.
Harnesses from Sup Air, the Skypper and Delight, had a few problems. The Skypper requires additional force on the deployment handle when fitted with some reserves, whereas the Delight has a long reserve attachment strap, and is only released from its container at arms length.
Several manufacturers have optimised the length of the attachment strap – this is important for a forcefull throw of the inner container when deploying. The shorter the attachment strap, the better. The Genie Lite with 45cm and the Delight with 52cm were at the top end of the scale, while other harnesses were all under 40cm, and some under 30cm length.

Deployment handles must be easily reacheable, should a pilot tip severely to the wrong side after a collapse. Not all harnesses fulfilled this requirement – in some cases the handle could only just be reached with a fully extended arm and in other cases not at all. It is important to check whether your arms are long enough when choosing a new harness.


Kullanıcı avatarı
tecnick
Mesajlar: 72
Kayıt: 19.04.2008, 16:18
Ad Soyad: Murat Ecevit
Şehir: İstanbul
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen tecnick » 1 on yıl 1 yıl önce (16.07.2012, 14:59)

Teşekkürler, önemli konu.

Kullanıcı avatarı
garadark
Mesajlar: 160
Kayıt: 28.08.2010, 23:21
Ad Soyad: Gökhan Çevik
Şehir: Sabanozu/ Cankiri
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Yaş: 51
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen garadark » 1 on yıl 1 ay önce (24.02.2014, 02:02)

eywallah

Kullanıcı avatarı
ASİ
Mesajlar: 139
Kayıt: 05.01.2007, 00:57
Ad Soyad: Engin Karabudak
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ASİ » 1 on yıl 1 ay önce (24.02.2014, 09:09)

bu artık bilinen bir durum. ancak çözümü çok basit. iki yedekle uçmalı ve diğer yedeğin mutlaka front sistem olmalı. böylece her durumda gerektiği zaman yedek atabiliriz. atamama gibi bir riske girmemiş oluruz. koza harnes'in uzun uçuşlardaki rahatlığı normal harnese göre çok daha fazla ve xc uçuşlarında bana göre mutlaka kullanılması gerekir.

Kullanıcı avatarı
inönü
Mesajlar: 80
Kayıt: 06.12.2009, 22:25
Ad Soyad: Metin Sözsoy
Şehir: İnönü - Eskişehir
:
150+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 14 / 1
Yaş: 43
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen inönü » 1 on yıl 1 ay önce (24.02.2014, 10:05)

Teşekkürler emeğinize sağlık.

Kullanıcı avatarı
MAGNETO
Mesajlar: 151
Kayıt: 04.03.2008, 20:21
Ad Soyad: İdris Çınar
Şehir: Mersin
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen MAGNETO » 1 on yıl 1 ay önce (24.02.2014, 18:14)

+1 :shock: