mrb arkadaşlar 1 yıldır aktif olarak uçuyorum 90 ila 110 arasında uçuş sayım var kullandığım kanat ozone buzz z3 2010 model yelken uçuşu ve kendi çapımda termik uçuşları yapabilecek seviyedeyim.
ama kafama takılan küçük bir sorum var başımdan geçen olayı anlatayım
600 mt irtifalı bir tepe kuzey rüzgarı rüzgar hızı 15 ila 20 km arası darbesiz kuzey take off undan kalkıp yelken bandında tepe artı 200 300 mt irtfa aldıktan sonra yan rüzgarla iniş alanına doğru giderken firenler %20-25 arası bi anda sol kolonda bir titreme hissettim firenleri birazdaha tok tuttuğumda titreme geçti. fakat tekrardan firenleri %20-25 konumuna aldığımda yine titrediğini farkettim ve bu şekilde bir süre uçtum aklımdan geçen şey asimetrik kapancak oldu ama bi 20 30 saniye titredikden sonra durdu bu titremenin A kolonlarında daha çok olduğunu gözlemledim. ve bu olayı birkez değil farklı günlerde bir kaçkez daha yaşadım.
Soru : kolonların titremesi pilota neyi anlatmalı yaklaşan bir asimetriği mi yoksa havanın iyi olmayışımı yada kanattaki bir proplem mi
bu konuda beni aydınlatabilirseniz çok sevinirim.
Güzel günlerde güzel uçuşlara
Turhal Sportif Havacılık Kulübü
Koray KOŞ
uçarken kanadın titremesi
Moderatör: Moderatör Ekibi
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
- inönü
- Mesajlar: 80
- Kayıt: 06.12.2009, 22:25
- Ad Soyad: Metin Sözsoy
- Şehir: İnönü - Eskişehir
- :
- Aldığı Beğeni: 14 / 1
- Yaş: 44
- Pilot Menüsü:
titreme
Koray slm ben daha önce en:c kanat ile uçuyordum 2006 model kanat arada titreme yapıyodu ama sadece arka D kolonları çok dikkat ettim her seferinde maksimum hıza ulaştığı anda ve sıfır fren de yapıyodu frenleri artırınca titreme azalıyordu, ve birlikte uçtuğum arkadaşım denedi kanadı iplerini ölçtük aynı, verilen değerde aynı başka bir arkadaşımda titremeler sonucu kanatların stol a girme durumlarının çabuklaştırın söylemişti kendisi yaşadığı için.ama ben olumsuz bir durum yaşamadım titreme hariç.yinede markaya yazabilirsin durumla ilgili bilgi verilecektir sanırım.
Selamlar,iyi uçuşlar.
Selamlar,iyi uçuşlar.
- KARAGÖZ
- Mesajlar: 566
- Kayıt: 13.08.2006, 19:11
- Ad Soyad: Deniz Karagöz
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Yaş: 44
- Pilot Menüsü:
bir önceki kanadım arcus 5'i ikinci el olarak oğuzhan erdemir'den almıştım. kanadı denemem için bana gönderdiğinde alanya'da yaptığım ilk iki deneme uçuşunda kanat aynı senin bahsettiğin gibi zangır zangır titreyerek uçmuştu. daha önce hiç başıma gelmediği için çok tuhafıma gitmişti. oğuzhan'ı aradım. kendisinin başına hiç gelmediğini söyledi. zaten daha sonraki uçuşlarda böyle bir olayla karşılaşmadım. büyük ihtimalle hava koşullarından kaynaklanan bir durum...
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
cevaplar için çok teşekkür ederim.
metin beyin yazısından anladığım kanat son hızına ulaşınca titreme yaptığı benimkine çok benzer biraz firen çektinmi geçiyor benimkiyle aynı sorun ( maksimum hız )
deniz beyin yazısından anladığım birkez başına geliyor ve bir daha tekrarlanmıyor ( hava olayı )
sanırım verimli bir cevap olmadı
bu konuda hepimizi daha derinlemesine aydınlatacak biri olsa keşke
metin beyin yazısından anladığım kanat son hızına ulaşınca titreme yaptığı benimkine çok benzer biraz firen çektinmi geçiyor benimkiyle aynı sorun ( maksimum hız )
deniz beyin yazısından anladığım birkez başına geliyor ve bir daha tekrarlanmıyor ( hava olayı )
sanırım verimli bir cevap olmadı
bu konuda hepimizi daha derinlemesine aydınlatacak biri olsa keşke
- ORKO
- Mesajlar: 893
- Kayıt: 14.09.2005, 21:23
- Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
- Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
aklıma gelenler, kanadın üretiminde, kumaşta veya iplerde yada kolonda milimetrik sağ sol uzunluk kısalık farkı olasılığından dolayı önemsiz bi titreme...
uçarken gene titreme olunca, sanırım a kolonu demiştiniz, titreme esnasında parmağınızla kolonu ileri doğru hafifçe itin bakalım duruyormu titreme...
kanımca uçuşa tehlike oluşturmayacak çok küçük bi sorun gibime geldi... ama genede siz araştırmaya devam edin, çünkü olayı birebir göremediğimiz için tam olarak bilemiyoruz sorunu...
uçarken gene titreme olunca, sanırım a kolonu demiştiniz, titreme esnasında parmağınızla kolonu ileri doğru hafifçe itin bakalım duruyormu titreme...
kanımca uçuşa tehlike oluşturmayacak çok küçük bi sorun gibime geldi... ama genede siz araştırmaya devam edin, çünkü olayı birebir göremediğimiz için tam olarak bilemiyoruz sorunu...
- ucarimanda
- Mesajlar: 299
- Kayıt: 16.10.2006, 17:07
- Ad Soyad: Yigit Yildirim
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 8 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar,
Bu titremenin ip boylarıyla ilgisi yok, tehlikeli bir durum da değil.
Bildiğiniz gibi kanat uçlarında ve firar kenarında vortex (türbülans, girdap) oluşmaktadır. Bu vortex bazı durumlarda osilasyon/döngü oluşturabilir.
Von Karman Vortex olarak adlandırılan bu döngüsel türbülansı arabaların camlarında (cam belirli miktarda açıkken ve belli hızda) ritmik uğultu şeklinde duyabilirsiniz. Her arabada olmaz, ve her koşulda olmaz.
Bkz. http://www.google.com.tr/search?um=1&hl ... 0QW5vYGoDQ
Von Karman Vortexlerini çayı karıştırırken bardağının üzerindeki köpüklerde ya da motorsikletle giderken otobüslerin arkasında da görebilirsiniz. Apansız bir çocuk gibi aniden çıkıverirler karşınıza.
Bazı yamaçparaşütlerinde de bazı durumlarda bu titreşim oluşabilir. Bu titreşimin oluşması, hissedilir olması için stabil uçuş (dönüş yok, sabit hız, türbülans yok) gerekir.
Bu titreşimler sizi rahatsız ederse, hemen bizi arayın. Bir kamyon adamla yardıma geliriz. Ya da azıcık fren konumunu değiştirin; hızlanın, dönüş yapın hemen bu etki ortadan kalkacaktır.
iyi uçuşlar.
yigit
Bu titremenin ip boylarıyla ilgisi yok, tehlikeli bir durum da değil.
Bildiğiniz gibi kanat uçlarında ve firar kenarında vortex (türbülans, girdap) oluşmaktadır. Bu vortex bazı durumlarda osilasyon/döngü oluşturabilir.
Von Karman Vortex olarak adlandırılan bu döngüsel türbülansı arabaların camlarında (cam belirli miktarda açıkken ve belli hızda) ritmik uğultu şeklinde duyabilirsiniz. Her arabada olmaz, ve her koşulda olmaz.
Bkz. http://www.google.com.tr/search?um=1&hl ... 0QW5vYGoDQ
Von Karman Vortexlerini çayı karıştırırken bardağının üzerindeki köpüklerde ya da motorsikletle giderken otobüslerin arkasında da görebilirsiniz. Apansız bir çocuk gibi aniden çıkıverirler karşınıza.
Bazı yamaçparaşütlerinde de bazı durumlarda bu titreşim oluşabilir. Bu titreşimin oluşması, hissedilir olması için stabil uçuş (dönüş yok, sabit hız, türbülans yok) gerekir.
Bu titreşimler sizi rahatsız ederse, hemen bizi arayın. Bir kamyon adamla yardıma geliriz. Ya da azıcık fren konumunu değiştirin; hızlanın, dönüş yapın hemen bu etki ortadan kalkacaktır.
iyi uçuşlar.
yigit
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
- MehmetHan
- Mesajlar: 89
- Kayıt: 26.08.2015, 20:31
- Ad Soyad: Mehmet Han Özcan
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 2 / 1
- Yaş: 42
- Pilot Menüsü:
Re: uçarken kanadın titremesi
Bu sporda her ne kadar yeni de olsam 16 yıllık havacılık tecrübem ile fikrimi beyan etmek isterim. Malum kanat şekli her yerde aynı. Kanatların tasarımında VNE dediğimiz aşılamayacak hız limiti vardır. Bu limite ulaştığında ise hücum kenarı artık havayı ikiye yaramaz ve kaldırma kuvvetini oluşturamaz. Metal yapılı kanatlarda hücum kenarı aşırı sağlam olduğundan firar kenarı kaplama sacını ikiye ayırır. Bu tür kanatlarda ise hücum kenarına binen yük kolonlardan hissedilebilir. Kanat rüzgara karşı koyamayacağı için airfoil simetrisini bozmaya çalışır. Hücum kenarı geriye katlanamayacağından önden kapanma yaşatacaktır. Bu arada her titreme sonrası kanat önden kapanacak diye bir kaide yok. Ama yine de limitleri aşmamak en iyisi. Emniyetli uçuşlar diliyorum.