Tepe Rotorundan Kurtulmanın Yolları

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ilbayram
Mesajlar: 45
Kayıt: 13.04.2010, 17:04
Ad Soyad: İsmail Bayram
Şehir: Tokat
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #21 gönderen ilbayram » 1 on yıl 1 yıl önce (08.02.2013, 21:53)

Öncelikle güncel bir olay olduğu için güzel bir paylaşım olmuş. Naçizene ben de edindiğimiz tecrübelerden yola çıkarak bir kaç ekleme yapmak istiyorum. Eğer gerçek mana da rotor bölgesine sürüklenme söz konusu ise kaldırıcıdan istifade ederek tepenin rotor etkisinin en az olduğu noktada tepeyi terketmeye çalışmak çok daha doğru olacaktır. Nitekim tepenin şeklinin oluşacak rotor üzerinde doğrudan etkisi bulunduğu gerçeğini gözardı etmemek gerekir. İkincisi ise rüzgar limitlerinde artış hissedildiği anda tepeden uzaklaşmaya çalışmak, olabildiğince vücudumuzunda etki ettiği sürtünmeyi azaltarak speed basmak bizi tepe gerisine sürüklenmekten kurtarabilir. Tabiki bahsettiğimiz bu durum kantlarımızın minimum ve maksimum hızları dikkate alınarak değerlendirilmelidir. Aksi durumları zaten uçulmaması gereken havalar olarak değerlendirmek ve ona göre tedbir almak en doğrusudur. Bile bile lades olmanın kimseye bir faydası olmaz.


Kullanıcı avatarı
alican_
Mesajlar: 7
Kayıt: 25.02.2010, 21:02
Ad Soyad: Ali Can Bağrıyanık
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #22 gönderen alican_ » 1 on yıl 1 yıl önce (09.02.2013, 00:28)

Bu konu bir zamanlar benimde kafamı kurcalamıştı internette araştırdığımda Barış AYDINSOY'un paylaştığı(linkteki) bilgileri bulmuştum.

http://www.yamacparasutu.net/makale/det ... 6&iType=21
Umarım faydalı olur.

Saygılarımla.
Alican.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

lee side

Mesaj #23 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 1 yıl önce (09.02.2013, 19:22)


Kullanıcı avatarı
yyalibuk71
Mesajlar: 482
Kayıt: 16.03.2011, 00:10
Ad Soyad: Kubilay Güngen
Şehir: Bursa / Mustafakemalpaşa
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #24 gönderen yyalibuk71 » 1 on yıl 1 yıl önce (09.02.2013, 21:58)

2. Videonun ilk 30 saniyesindekilerin aynısı benimde başıma geldi :(
Yere yanlızca 5 metre kalmıştı ki; kanadın kontrolünü sağlayıp inebildim.
Daha doğrusu kanat kendi kontrolünü sağladı.
Alacağım dersleri aldım.
Ders 1: Asla telsiz almadan uçuşa çıkma. (Diğer uçan arkadaşıma; Rüzgarın arttığını ve inmemiz gerektiğini yanına gidip söyleyeceğime, telsizle söylerdim. Böylelikle hem rüzgarın sıkıştığı yere doğru uçmamış olurdum, hemde inmek için vakit kaybetmemiş olurdum.
Ders 2: Asla speedlerini takmadan uçuşa başlama.
Ders 3: Asla rüzgar az diye bantta tutunabilmek için bir boy büyük kanatla uçma. Normalde S kanatla uçuyorum ve kanat limitlerinin hemen hemen üst sınırındayım. M kanatla kanat limitinin alt sınırının 5 kilo kadar üstündeyim.
Ders 4: Rüzgarın hızını artırdığını hissettiğin andan itibaren tepeden mümkün olduğu kadar uzaklaşıp, bantın başladığı yerde soaringe devam et. Rüzgar artmaya devam ediyorsa, hiç düşünmeden hemen in.
Ders 5: Soğukkanlılığını hiç bir zaman kaybedip, panik yaratma. Başına geleceklere hazırlıklı ve maksimum dikkatli ol.
Ders 6: Sağda solda okuduğun bilgilerin sağlıklı olup olmadığını kontrol et. (Harnesten çıkıp öne ağırlık verdim, A kolonlarını ileriye doğru ittirdim fayda etmediği gibi gereksiz riskler doğurdu.)

Kullanıcı avatarı
zorhedef
Mesajlar: 353
Kayıt: 15.04.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Atsız
Şehir: Konya / Akşehir
Aldığı Beğeni: 1 / 4
Pilot Menüsü: 

Mesaj #25 gönderen zorhedef » 1 on yıl 1 yıl önce (10.02.2013, 01:57)

Slm aynı konuya genel olarak 2farklılı yorum geliyor ve Buda kafamızın karışmasına neden oluyor . Kendi başıma gelen olayı anlatayım : kanadımın alt limitinin 5 kğ üzerinde uçuyorum tepe rüzgarı 25 km rüzgarda kalkış yaptım ve ileri doğru 100 metre açılabildim ve orda ampul oldum sürekli tırmanıyor ileri hızım 1-2 km yi geçmiyordu( spet basılı halde ) kulakları kapattım çöküş olmadı ama yükseliş 1-1.5 variyo ile devam etti tepenin üzerine geldiğimde artı 70-80 metre idi tepenin arkasına sürüklendiğimi resmen görüyordum meğerse o 1-2 km hız geriye doğru imiş tepe ardına 50-60 metre kadar sürüklendim , halen artı 50 metre yukardaydım sonra harnesten çıktım ayaklarımı aşağı salladım 'spet basılı halde iken' ( BU HAREKET SÜRÜKLENMEYİ ARTIRSADA İŞE YARIYOR ÇÖKÜŞ BAŞLIYOR )ileri göğüs bastım bu arada spet nerdeyse sonuna kadar hep basılı tutuyorum . Bu olay 25-30 dakika falan sürdü sonra yavaş yavaş irtifa kaybetmeye başladım helikopter inişi gibi direk çöktüm son 20-25 metrede rotorun etkisini (bekliyordum zaten) bayağı hissettim sürekli aktif pilotlaj ile engelledim ağaçların arasında temiz bir yere 'bu tamamen şans eseri oldu' güvenli bir şekilde indim . Burdan şunu çıkarabiliriz ben 6 yıldır uçuyorum paniğe kapılmadım desem yalan olur ,tepe üzerindeki tecrübeli arkadaşların telsiz yardımı beni rahatlattı ki . Böyle bir uçuş insanı gerçekten zorda bırakıyor. (ben telaş yapmam demeyin sakın bu en büyük hata olur) LİMİTLERİMİZİ BİLELİM arkadaşlar kazasız bol uçuşlar dilerim

Kullanıcı avatarı
exeman
Mesajlar: 21
Kayıt: 26.08.2011, 15:02
Ad Soyad: Özhan Esemen
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #26 gönderen exeman » 1 on yıl 10 ay önce (22.05.2013, 15:41)

GPS li Variometrelerin pek çoğunda bir de pusula bulunur, bu pusula GPS deki konumsal hareketlere göre çalışır. Rüzgar sertleşince ara sıra bu pusulaya bakın, tahmini yönünüzün tam tersini gösteriyorsa bilin ki geriye gidiş başlamıştır.


Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #27 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 10 ay önce (22.05.2013, 17:17)

Bu konuda söz söyleme noktasında olmamakla birlikte Türkay'ın öne ağırlık kaydırma mevzuu ve bunun etkisinin olmayacağını belirten hocalarıma samimiyetle şu soruyu sormak istiyorum; kulaklar kapalıyken sağa sola dönüşleri ağırlık kaydırarak yapabiliyorsak pilotun öne veya geriye doğru ağırlığını vermesi kanadın yapısında bir değişiklik yapmazmı?

Kullanıcı avatarı
yyalibuk71
Mesajlar: 482
Kayıt: 16.03.2011, 00:10
Ad Soyad: Kubilay Güngen
Şehir: Bursa / Mustafakemalpaşa
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #28 gönderen yyalibuk71 » 1 on yıl 5 ay önce (12.10.2013, 00:41)

Mustafa Hocam, aradan zaman geçmiş gözden kaçmış ve konu ilerlememiş.
Model uçak tasarlayan, yapan ve uçuran biri olarak CG noktası dediğimiz bir şey var.
Yani denge noktası.
İki ipli parafoil'im var. Yani yamaç paraşütü gibi bir yapının fren ipleri kullanılmadan sadece kolonlarının ipler vasıtasıyla çekilip yön verildiği bir tür uçurtma.
Aynı uçurtmanın dört ipliside var, yani fren iplerininde bulunduğu yamaç paraşütü gibi.
Şimdiiii.... İki ipli parafoil ve dört ipli parafoil arasındaki farklara geliyorum. İki ipli parafoilde uçurtmanızı elinizdeki iki ip (Kolonlara direk gidiyor) vasıtası ile sağa sola haraket ettirebilip sekizler çizebiliyorsunuz. Aynen bizin normal 1 yada 1/2 vs. vs. kanatlardaki gibi.
Dört ipli parafoil de ise aynen bizim akrobasi kanatlarının yaptıklarına benzer hareketler yapabiliyorsunuz.
İki ipli parafoilde elimizde aynı bizim fren kulpları gibi kulplar var. Sadece kolonlara baskı uygulayıp paraşüte yön verebiliyorsunuz.
Dört ipli parafoilde ise bir kuklayı yönetiyormuş gibi, sağ ve sol elimizde çubuklar var. Çubukların yukarı bakan kısımlarına uçurtmanın kolonları bağlı, alt kısımlarına ise uçurtmanın frenleri bağlı. Bunlarla bilek hareketlerinize bağlı olarak değişik hareketler (akrobasi) yapmak mümkün.
Buraya kadar anlattıklarımı anladığınızı düşünüyorum. Gerekirse videolu bir anlatımda yapabilirim.
Yamaç paraşütünde kulakları kapatın yada kapatmayın, kolonlara uyguladınız baskı ile dönüş gerçekleştirebilirsiniz. (Bknz anlatmaya çalıştığım iki ipli parafoil.)
İki ipli parafoilin ve dört ipli parafoilin denge merkezi kolonlardır. İkisindede farklı kolonlara uyguladığınız baskılarla dönüş gerçekleştirebilirsiniz. Fakat iki ipli parafoilde, hız değişikliği yapamazsınız.
Dört ipli yani fren ipleri de olan parafoilde ise hem yöne müdahale edebilirsiniz (Hem kolonlar hem frenler yardımı ile) hemde hıza müdahale edebilirsiniz. (Hızı artırmanız mümkün olmayacaktır. Sadece frenlerle hızı azaltmanız mümkündür.)

Buraya kadarda anladığınızı varsayıyorum ve asıl konuya geliyorum.

Sadece tek bir tane dört ipli bir uçurtmamız olduğunu düşünelim. Bu uçurtmamızın fren iplerini bağlamayalım ve sadece kolonlardan bağlayıp uçuralım. Gayet güzel bir şekilde uçurup, sağ sol yapabilir ve sekizlerde çizebiliriz. Hatta istersek spiraller ve twistler bile yapabiliriz. Tüm bunları yaparken rüzgar hızının sabit 10 Km/saat olduğunu düşünüp, uçurtmamızın normal uçuş hızınında 40 km/saat olduğunu varsayalım.
Şimdi frenlerimizide bağlayalım ve aynı 10 km/saatlik sabit rüzgarda uçurtmamızı tekrar uçuralım, aynı hareketlerin hepsini yapabiliriz. frenler vasıtası ile uçurtmamızın 40 km. lik hızını azaltabiliriz fakat, hızı artırmamız mümkün değildir.

Bu sefer, dört ipli parafoilimizin çubuklarını, iki ipli parafoile bağlayalım. Çubukların üst tarafından gelen ipleri ve alt tarafından gelen ipleri bağlayabilecek tek bir noktamız var. Uçurtmamızın kolonları. Yani CG noktası.
Bu bağlantıda dört ipli parafoilde işimize yarayan bilek hareketleri (Kolonları çekme yada frenleri çekme) hiç bir işe yaramayacaktır.
Aynı şekilde dört ipli parafoilimizi uçururken çubuklardan değilde sadece Kolonlara bağlı olan iplerin dibinden tuttuğumuzda, bilek hareketlerimiz yine bir işe yaramayacaktır.
Bu durumun tek sebebi CG noktasını değiştiremememizdir.

Yani bizler uçarken, frenlerimiz vasıtası ile sadece hızımızı azaltabiliriz. Frenlerle hızı artırmak mümkün değildir.
Sağa ve sola verdiğimiz ağırlıklarla kanadın gidiş yönünü değiştirebiliriz.
Kolonlar vasıtasıyla Tam CG noktasından bağlı olduğumuz kanadın hızını, öne yada arkaya kaykılarak değiştiremeyiz.
Sadece yönünü değiştirebiliriz.

İnşallah anlatabilmişimdir.

:cry: :oops:

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #29 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 5 ay önce (12.10.2013, 10:14)

Kubilay Güngen gayet tatmin edici bir açıklama izninizle paylaşmak istiyorum