asimetrik kapanmada dönüş

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

asimetrik kapanmada dönüş

Mesaj #1 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 7 yıl önce (24.12.2006, 13:24)

arkadaşlar son olarak ısparta'da ayşegül hanım'ın başına gelen kazadan sonra bu soru iyice kafamı meşgul etmeye başladı. kalkıştan hemen sonra yenen asimetrik ve bunun socunda kanadın dönüşe girmesi, tam take off'a dönmüşken açılması ve o hızla yamaca çarpış. bununla ilgili youtube'da en az 6-7 adet kaza görüntüsü izledim, bir o kadar da kaza raporu okudum.bu olayı engellemenin ya da sonuçlarını hafifletmenin bir yolu var mı?? izlediğim görüntülerde benim görüşüm fazla irtifa almadan (take off'un hemen önünde) kanadın % 50 - 60'ı kapalıyken kanat gayet yavaş bir şekilde irtifa kaybediyor. yani sanki o düşüş hızıyla pilotun fazla bir zarar görmeyeceği gibi bir durum ortaya çıkıyor. bu durum ta ki kanat açılıncaya kadar böyle devam ediyor. ancak kanat açılınca işin kimyası değişiyor bir anda hız artıyor ve böylece çarpma daha da şiddetli oluyor ve asıl ciddi sonuçlar bu anda ortaya çıkıyor.acaba böyle bir durumda tepenin hemen önünde asimetrik yersek, kanadı açmak için uğruşmayıp o şekilde inmeyi beklemek daha mı az zarar görmemizi sağlar :?: :?: :?:

bir de yamaç paraşütü üreticilerinin bu konuda nasıl bir tedbir aldığını merak ediyorum. tamam kanadın kapandıktan hemen sonra açılması güzel birşey ama bu açılma sırasında kanadın en azından 90 dereceden fazla dönmesi bizi yamaca yakınken kayalarla karşı karşıya bırakıyor. bu dönme olayını ortadan kaldırmak veya en aza indirmek için ne gibi önlemler alıyorlar. bilgisi olan var mı?


Kullanıcı avatarı
onursan
Mesajlar: 202
Kayıt: 14.07.2005, 15:59
Ad Soyad: Onur San
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen onursan » 1 on yıl 7 yıl önce (24.12.2006, 23:06)

selamlar,

birincisi, kalkıştan önce havayı iyice analiz etmek, termik döngülerini takip etmek, termik türbülansın seviyenin üzerinde olup olmadığını kontrol etmen gerek. kalkıştan hemen sonra kanadın kapanması aslında senin kalkıştan önce yaptığın bir hatanın meyvesi.

ikincisi, kanat "paaat" diye kapanmaz. kapanmadan önce seni uyarır. termik içine kalkış yaparken herhangi bir kapanmaya hazırlıklı olmak gerek (hoş, ne kadar hazırlıklı olsan da her kapanma aslında sürprizdir). SIV kursunu aldıysan, fırsat buldukça asimetrik kapanmaları çalışıyosan, kapanmaya daha hızlı ve soğukkanlı müdahale edebilirsin.

kanat yaklaşık %70 kapalıyken de düz uçabilir; pilotun o sırada ne kadar kastığına bağlı. kalkış veya tepeye yakın yerlerde kapanmaya yapılan müdahalenin ilk amacı düz uçuşu sağlayabilmektir. bu sırada muhtemelen kanat açılır veya düz uçuş sırasında kanadı açmaya çalışabilirsin. kanat kapalı olduğu konumda, belki senin dediğin gibi "gayet yavaş bir şekilde" irtifa kaybetse de pilotun yapabileceği bir hatada, geç müdahalesinde, vs. büyük bir hızla derin spirale girebilir ve kuvvetle muhtemel, tepeye çarpmaktan daha büyük risk taşır.

sorun şu ki, seyrettiğin kaza videoları, adı üzerinde, kaza videoları. büyük ihtimalle orada gördüğün hatalar pilottan kaynaklanmakta. asıl seyredilmesi gereken benzer bir durumdaki hata yapmayan pilot. maalesef bu tip videoları da internette bulmak nispeten zor.

kanadın kapandıktan sonra 90-180 derece arasında açılması demek, o kanadın DHV1 veya 1-2 sertifikalı olması demek. o kanadın kapanabileceği bir hava da türbülanslıdır veya pilot tecrübesizdir. uçulmaması gerek. ola ki uçuldu, bu durumda da kanat ne kadar fazla dönerse, dönüş o kadar derinleşebilir ki, yukarıdaki derin spiral sorunu ortaya çıkıyo tekrar.

umarım sorularına biraz olsun cevap verebilmişimdir. eksiklerim ve hatalarım olabilir, gören arkadaşlar eklerlerse ve düzeltirlerse sevinirim.

sevgiler.

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 7 yıl önce (24.12.2006, 23:24)

tamamen söylediğin gibi. internette genelde kaza videoları var. yani yanlış müdahale edenler ya da o müdahaleye bile vakit bulamayanların görüntüleri. aynı zamanda bir kaç sıv cd'si de buldum. bunlarda da çok yüksek irtifalarda kendi yaptıkları asimetrikler. yani o anda kapanmaya hazırlıklılar çünkü kendileri kapatıyorlar. bu durumda pilotun tepkisi de tabiki daha hızlı oluyor. ayrıca irtifa yeterli olduğu için herhangi bir stres de yok. olaki kanat 180 dereceye yakın dönse dahi çarpacak herhangi bir obje olmadığı için gerçek durumu tam anlamışla yaşatmıyor. sadece antreman.

herhalde biz yamaççılara hiç rahat yok.
her an tetikte olmalıyız.

Kullanıcı avatarı
Kutsal
Mesajlar: 50
Kayıt: 04.04.2005, 00:31
Ad Soyad: Kutsal Zafer Şahin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen Kutsal » 1 on yıl 7 yıl önce (25.12.2006, 01:08)

(take off'un hemen önünde) kanadın % 50 - 60'ı kapalıyken kanat gayet yavaş bir şekilde irtifa kaybediyor. yani sanki o düşüş hızıyla pilotun fazla bir zarar görmeyeceği gibi bir durum ortaya çıkıyor. bu durum ta ki kanat açılıncaya kadar böyle devam ediyor. ancak kanat açılınca işin kimyası değişiyor bir anda hız artıyor


Sayın Karagöz,

Kanadın %50 si kapalıyken kanat ancak bir süre yavaş hareket eder, böyle devam ederse bir süre sonra tamamen sönebilir. Kanat açılınca da hava ile dolan kanat eski hızının üstünde bir hıza süratle kavuşur.

Değişik bir örnek verelim;

Normal ortamda standart nefes alma hızı olan bir kişi su altında nefesinin çoğunu harcar ve yakacak osijeni kalmadığında süratle yüzeye fırlarsa doğal olarak normal nefes alma hızının üstünde büyük bir süratle içine hava çeker. Ciğerine zarar bile verebilir.

Bir başka örnek;

Dekomprasyona giren bir balık adam, kademe ayarlamasını ve beklemesini yapmadan yüzeye çıkarsa kanda sıvılaşmış olan azot yavaş yavaş tekrar gaz haline dönüşemeden büyük bir süratle damarlarda hava kabarcığı ile vurguna sebep olur.

Yani;

% 50 si kapanan bir kanat, müdehaleli veya müdehalesiz tekrar açıldığında; suyun üzerine süratle fırlayan havasını tüketmiş bir yüzücü gibi tazyikle hava dolacak ve yine kontrolsüz olarak suyun yüzeyine fırlayan balıkadam gibi hızla vurgun misali savrulup vuracaktır.

Birde;

Mesela kanadın sağ tarafı kapandı, kanadın sağ tarafının hızı yok demektir. Açık olan sol taraf ilerlemeye devam edecektir. Doğal olarak kanat açıldığında, yani tekrar geri kalan tarafı hava ile dolduğunda sağ taraf sola göre ekstra hız kazanacaktır. Kanadın tam ortasından bir mil geçtiğini düşün ( kendi ekseni etrafında döndüğünü düşün ) bir tarafına engel uyguladığında diğer taraf dönmeye devam eder. Bunu süratle yaptığında dönüş artar.

Ne Yapmak Gerekir;

Öncelikle kafaca ve eğitimce hazırlıklı olmak gerekir.
Müdehalesiz veya müdehaleli açılan kanat hız kazandığından kontrolü kaybetmemeye çalışarak hızını yine kontrol altında kesmek gerekir.

Tüm bunları en az zararla yapabilmek için de;

1. Teknik ve pratik eğitim tekrarı
2. Kafada hazır olmak
3. Dikkatli olmak ( sürpri durumlar dışında havacının dikkatsizlik yapmak gibi bir lüksü yoktur )
4. Soğukkanlı olmak ( bu tip sporlarla veya sıradışı işlerle uğğraşanlar soğukkanlı olmak zorundadırlar. Değilse bir şekilde kazanmak durumundalar)

Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ganos » 1 on yıl 7 yıl önce (25.12.2006, 11:17)

Aslında,yazacağım şeyler, bir eğitmenden duyulması gereken şeyler. Ehil bir eğitmen olmadığım için doğruluğunun tekrar sorgulanmasında fayda var.

Kanadın asimetrik kapanmalarında, üretici firmaların, bunun için düşündüğü ekstra bir tedbir yok. Üretici firma, kanadın sınıfı ile ilgili olarak DHV test sonuçlarında, olağanüstü bir durum yoksa, pilot bir müdahalede bulunmadan kanadın ne kadar dönüş yaptıktan sonra normal uçuşa dönebildiğini belirtir. DHV1-2, hatta 1-2 ye yakın bazı DHV2 kanatlar bile 180 derecelik bir dönüşle (olağanüstü bir durum yoksa) normal uçuşa geri dönebilirler. Ancak bu dönüş, açıkça anlaşıldığı üzere yönünüzü yamaca çevirecektir ve bundan sonra da çok fazla şansınız kalmayacak kanaatindeyim. Yapılabilecek en yerinde, belki de tek müdahale: kanadın dönüşünü engellemek adına, kanadın uçmakta olan (açık olan) tarafına ağırlık kaydırmak ve bu tarafın frenini çekmek olacaktır. Ancak, kanat, formunu kaybetmiş olduğundan bu frenin ne kadar çekileceği de muammadır. Bu işlemi yaparken panik te hakim olacağından frene fazla asılıp kanadı "stall" a sokmak gayet mümkün. Ağırlık kaydırma ve kontra fren uygulamasından sonra kanadın dönüşü frenlenebilmişse ve kapanan taraf hala açılmamışsa bu tarafın frenine de derin ama çok hızlı olmayacak şekilde pompalama yapılmalıdır. Panikle yapılan çok hızlı pompalama hareketinin kanadın açılmasına bir faydası yok. Bu durumla havada karşılaşmış değilim ama "kite" çalışırken kanat asimetrik yediğinde derin ve yavaş yapılan pompalama işe yararken, "pat,pat,pat" diye yapılan pompalamanın, kanadı/ipleri yormaktan başka bir şey getirmediğine defalarca şahit oldum.

Ana fikir olarak: yukarıda da dediğim gibi, bu durumla, uçarken karşılaşmadım. Çok küçük ve kendiliğinden düzelen asimetrikler haricinde %50 yada fazla asimetrik yemiş değilim. Bence, iyi pilotluk ta, bir nebze iyi şöförlük gibi; zor durumlardan kurtulabilmek değil zor duruma düşmemektir. Bunun da en iyi yolu, limitleri bilip, iyi gözlem yapmaktan ve gerekiyorsa vazgeçmeyi bilmekten geçer. Uçuş öncesinde yapılacak 5-10 dk lık iyi bir gözlem, uçuş bölgesinin yer şekilleri-özellikleri hakkındaki küçük bir etüd, uçuş emniyeti için çok önemli. Bir de, özellikle kış aylarında ve mevsim geçişlerinde sıkça görülen anlık hava değişikliklerine, türbülanslara maruz kalmamak için mümkün olduğunca bu zamanlarda uçmamak en akıllıca tedbir olur. Biliyorum kolay değil ama...

Kazasız uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
ymcbayraktar
Mesajlar: 832
Kayıt: 13.06.2005, 20:24
Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
Şehir: Tokat / Zile
Aldığı Beğeni: 7 / 4
Yaş: 66
Pilot Menüsü: 

Kapanmalar

Mesaj #6 gönderen ymcbayraktar » 1 on yıl 7 yıl önce (25.12.2006, 11:36)

Nasrettin hoca daldan düşmüş yardımına koşanlar hocaya dr bulun diye bağırmışlar hoca bırakın Dr. bana daldan düşen birini bulun demiş yani kısaca Tepeye yakın asimetrik veya başka bir şekilde kapanma yaşıyanlar bu durumu daha iyi bilirler 20 - 25 m gibi bir mesafe hiçbirşey yapabilmek için yeterli değil ben S.I.V yapmadım 500 den fazla uçuşum var bizim uçtuğumuz şenyurt tepesi yazın güçlü termiklerle dolu dolayısıyla burada doğal olarak s.ı.v de yapılacak hareketleri bire bir yaşayarak öğreniyoruz altında deniz sırtında can yeleği yüksek irtifada S.I.V yapmak kolay esas doğal ortamında yaşadığında ne yapacağın önemli ramazan ayında yaşadığım olayı kazalar bölümüne yazmıştım okumayanlar için bilgi olsun diye birkez daha belirteyim bu tür kapanmalarla karşılaşmamak icin öncelikle anlık meteorolji bilgisi çok önemli Rüzgar darbe aralığı 5 km yi geçiyorsa ve değişik yönlerden esiyorsa öğle sıcaklarının çok yüksek olduğu zamanlarda ve yerde Dust devil ler oluşuyorsa rüzgar şiddeti çoksa(25 km üzeri) cephe geçişleri mevcutsa ve havada türbülans mevcutsa başınıza bir kapanma veya Frontal gelmesi kaçınılmazdır ben böyle bir havada uçmanın cezasını çektim yaklaşık 20 m de irtifa alabilmek için take of üzerinde dolaşırken kanadın fren iplerinde bir hafifleme ve kanatta boşalma hissettim başıma bir kapanma geleceğini tahmin ettiğim için oradan uzaklaşıp kanada hız kazandırmak için speed e bastım ama arkasından oluşan güçlü bir rüzgarla (muhtemelen Dust devil) kanat önden tamamen kapandı ve ful stal oldu kapanmayla birlikte hızla düşüşe geçtim anında frenlerle kanadı açmak istedim 10 m kadar düşünce kanat geride kalarak açıldı ama tamamen açılmadı sol taraf açıkken sağa doğru dönüşe geçti o zamana kadar irtifa bitmiş yerle üstelikte kayalık alanla temas gerçekleşmişti bu anlattıklarım 3-4 saniye içerisinde gerçekleşti ardından yerde devam eden dust devil nedeniyle sürüklenme de tuzu biberi oldu neyseki birkaç dikişle ve kırıksız atlattığım böyle bir durumda hiçbir tercübe veya S.I.V eğitiminin fayda sağlıyacağına inanmıyorum tek çözüm böyle havalarda uçmamak veya hemen tepeden uzaklaşmak bir an önce irtifa içerisinde olmaktır
Herkese kazasız uçuşlar dilerim

Mehmet Bayraktar


Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (25.12.2006, 12:54)

Ben hala yamaç paraşütünün basit bir isklet sistemiyle en az 10 kat daha emniyetli hale getirilebileceğine eminim, ama bu üreticilerin pek umurunda olan bişey değil anladığım kadarıyla.

Kullanıcı avatarı
cincir
Mesajlar: 541
Kayıt: 26.08.2006, 17:13
Ad Soyad: Güngör Şen
Şehir: Adapazarı
:
Moderatör
Aldığı Beğeni: 11 / 2
Yaş: 52
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen cincir » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 12:53)

Ben hala yamaç paraşütünün basit bir isklet sistemiyle en az 10 kat daha emniyetli hale getirilebileceğine eminim, ama bu üreticilerin pek umurunda olan bişey değil anladığım kadarıyla.

Benim henüz 6 uçuşum var ve çok yeniyim ama senin düşündüğün şeyin aynısını ben de düşünmüştüm ve benden önce mutlaka birileri düşünmüştür demiştim.Demek ki olmuyormuş falan dedim.
Ayrıca Isparta'da meydana gelen kaza ile ilgili raporu okudum ve uçuş için hava koşullarının çok uygun olduğu sonucuna vardım.Ve biraz da korktum.Yani biz hava çok müsait,kanat ta başlangıç seviyesi 0 kanat diyoruz ama aynı şeyler bizim başımıza da gelebilir diye düşündüm.Hatta eşim kaza haberini duymasın diye gazeteyi bile sakladım :oops: Eski paraşütlere bakıldığında günümüze kadar oldukça değişim göstermiş olduğunu görüyoruz fakat düşündüğümüz sistemde hiçbir çalışma yapılmamış sanırım.
Selamlar.
Güngör Şen

Kullanıcı avatarı
a.arabacı
Mesajlar: 14
Kayıt: 31.07.2006, 21:09
Ad Soyad: Ahmet Arabacı
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen a.arabacı » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 14:46)

Güngör bey bende sizin gibi yeniyim.kaza haberini başından beri takip ediyorum.kaza raporunuda okudum.Ayşegül hanım herşeyi kuralına göre yapmasına rahmen talihsiz bir kaza geçirmiş.anladığım kadarıyla bu sporda her şey dört dörtlükte olsa,uçuş için bütün kıriterler olumluda olsa kaza yapılabiliyor.bende biraz tırsmadım değil yani.Her şeye rahmen bu işe başladık artık geriye dönüşü yok.uçmadan önce bildiğimiz bütün duaları okuyacaz..
Kanatlar içinde iskelet muhabbetini arkadaşlarla daha önceden bizde yapmıştık.bildiğim kadarıyla apco nun paramotorlar için olan thurs modelinde var.(oda sadece sel ağızları ve kulaklar için)Aslında benim acil durumlar için bir fikrim daha var.bir tüpün içinde sıkıştırılmış gaz olsa pimini çektiğiniz zaman pilotun etrafı araçlarda bulanan hava yastığında olduğu gibi kaplansa(biraz daha farklı tabi)son çarpma anında işe yaramazmı acaba.böyle bişey gerçekleşirse sizce nasıl olur?
şansımız her zaman yanımızda olsun inşallah
saygılar

Kullanıcı avatarı
AKUHAVK-EMRE
Mesajlar: 76
Kayıt: 29.01.2006, 17:00
Ad Soyad: Emre Yıldırım
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen AKUHAVK-EMRE » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 18:36)

a.arabacı yazdı:Aslında benim acil durumlar için bir fikrim daha var.bir tüpün içinde sıkıştırılmış gaz olsa pimini çektiğiniz zaman pilotun etrafı araçlarda bulanan hava yastığında olduğu gibi kaplansa(biraz daha farklı tabi)son çarpma anında işe yaramazmı acaba.böyle bişey gerçekleşirse sizce nasıl olur?


gayet güzel.harnese böyle bir sistem eklenebilir...

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen yilmaz » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 19:56)

AKUHAVK-EMRE yazdı:
a.arabacı yazdı:Aslında benim acil durumlar için bir fikrim daha var.bir tüpün içinde sıkıştırılmış gaz olsa pimini çektiğiniz zaman pilotun etrafı araçlarda bulanan hava yastığında olduğu gibi kaplansa(biraz daha farklı tabi)son çarpma anında işe yaramazmı acaba.böyle bişey gerçekleşirse sizce nasıl olur?


zamanında bu sistem denendi diye biliyorum hatta gunumuzde çalışır çalışmaz bu tur harnesler mevcut. bu tur airback li sistemde sıkıntı: pilot acil bir durumda pimi çeker, airback şişer pilot çarpar ve tekrar zıplar, zıplama esnasında pilot baş kısmı aşagıya doğru yönelir ve pilot yere kafa üstü çarpar......
Bu tür hikayeler duymuştum. (dogrulugundan emin degilim)
bu sebepten ve basınçlı tüplerin uçakta taşınamamasından bu harneslerin artık kullanıomadığını biliyorum


Kullanıcı avatarı
sinanpaşalı
Mesajlar: 371
Kayıt: 06.05.2006, 13:24
Ad Soyad: Halil Akdeniz
Şehir: afyonkarahisar
Aldığı Beğeni: 9 / 0
Yaş: 36
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen sinanpaşalı » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 20:37)

mahomedia yazdı:yamaç paraşütünün basit bir isklet sistemiyle en az 10 kat daha emniyetli hale getirilebileceğine eminim,


ben emin abinin söylediği söze katılıyorum.
1.Biz insanlar iskeletimiz olmasaydı nasıl yaşardık?
2.Yelkan kanadın iskeleti olmasaydı yelkan kanatla nasıl uçardık?

Bende biliyorum ki iskileti olmayan yamaçparaşütünde de uçulabiliyor.Ama bi de iskeleti olduğu zaman çok daha güzel uçuş olur güvenliğide artmış olur.diye düşünüyom

işallah bir gün yamaçparaşütü üreten firmalar, yamaçparaşütüne iskelet koymayı düşünürler yaparlar.

YAMAÇPARAŞÜTÜ FİRMALARINA SESLENİYORUM;
İSKELETLİ YAMAÇPARAŞÜTÜ ÇIKARIN VE DENEY YAPIN.BELKİ DENEYİNİZ BAŞARALI OLUR.KANADIN KAPANMASI %70 ORANINDA AZALABİLİR.

yanlışım varsa düzeltin

SAYGILAR...

Kullanıcı avatarı
exn
Mesajlar: 10
Kayıt: 13.04.2006, 18:12
Ad Soyad: Neco Arı
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen exn » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 21:10)

arkadaslar bu sistem denendi.fakat kullanılan metalin çok özel olması sebebiyle maliyetler %100 oranında artıyo.bu da dogal olarak kullanıcılara totalde büyük külfet demek .. :? bunun için üretime geçilememekte diye biliyorum.daha bilgili arkadaslarımız net bilgilere erişebilirler.kazasız uçuşlar dilerim..

Kullanıcı avatarı
daglar72
Mesajlar: 343
Kayıt: 25.05.2005, 00:39
Ad Soyad: Abdullah Acar
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen daglar72 » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 22:43)

SELAMLAR...
Deniz KARAGÖZ arkadaşımı böyle güzel bir başlık açtığı için kutluyorum.
benim tavsiyem yeni başlıyanlara ve arasıra uçanlara;
havalanmadan önce kanat tepeye getirilir ipler ve kanadın tepkileri kontrol edilir :!: herşey yolundaysa kalkılır.
take off tan kalktıktan sonra çoğu arkadaşımız hemen oturuyor :!: havalandıktan sonra bir çok arkadaşımı manzara seyirine daldığını görüyorum :!:
yer çalışmasını hafife almayın sık sık antreman yapın ki kanadın tepkilerini öğrenin ve kendi reflekslerinizi geliştirin,uçarken gözleriniz çevreden çok kanat ta olsun.

kazasız güvenli ve keyifli uçuşlar....

Kullanıcı avatarı
onursan
Mesajlar: 202
Kayıt: 14.07.2005, 15:59
Ad Soyad: Onur San
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen onursan » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 22:58)

selamlar,

daglar72 demiş ki: "kalktıktan sonra çoğu arkadaşımız hemen oturuyor"

kalktıktan sonra "hemen" oturmak sakıncalı olsa da, pilot kendinden emin olduktan sonra hemen de olsa oturmasının sakıncası yok. ayrıca asimetrik kapanma durumlarında pilotun oturuyor olması, doğru tepki olan ağırlık kaydırmayı son derece kolaylaştırır ve efektif kılar. asimetrik kapanmada pilot oturmuyor ve koşma pozisyonunda bulunuyor ise ağırlık verme ve bununla beraber dönüşü engelleme şansı ortadan kalkar.

sevgiler.

Kullanıcı avatarı
daglar72
Mesajlar: 343
Kayıt: 25.05.2005, 00:39
Ad Soyad: Abdullah Acar
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen daglar72 » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 23:17)

kalktıktan sonra "hemen" oturmak sakıncalı olsa da, pilot kendinden emin olduktan sonra hemen de olsa oturmasının sakıncası yok.

Arkadaşım yazımı iyi okumadın heralde,ben yeni başlıyanlara ve arasıra uçanlara diye tavsiyede bulundum+ kalkıştan sonra hemen oturupta ayağını kıran çok gördüm, oda küçük bir hatırlatmaydı :!:


Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen yilmaz » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 23:19)

ganos yazdı: Bir de, özellikle kış aylarında ve mevsim geçişlerinde sıkça görülen anlık hava değişikliklerine, türbülanslara maruz kalmamak için mümkün olduğunca bu zamanlarda uçmamak en akıllıca tedbir olur. Biliyorum kolay değil ama...


Kucuk bir hatirlatma
Kışın yeterince isinma olmadigi icin istisnalar haric havalar her zaman yazdan daha stabil olur. Ayrica mevsim gecislerinde de ilkbaharda havalar son derece instabilken sonbaharda aksine sitabil hava daha hakimdir. Bunları 5 yıldır Ankarada yapmış oldugumuz etkinliklerdeki gözlemlerimden söylüyorum...

Kutsal yazdı:
Kanadın %50 si kapalıyken kanat ancak bir süre yavaş hareket eder, böyle devam ederse bir süre sonra tamamen sönebilir. Kanat açılınca da hava ile dolan kanat eski hızının üstünde bir hıza süratle kavuşur.


Kanat kapalıyken, tasiyici alan azlir, agirlik degismedigi icin hiz artar(dikey veya yatay yada dairesel dönüş). bu hızı ya frenle durdurursun yada durduyramazsın kanat döner...
Artan enerji-hız, kanat açılınca kanadın kabarmasına ve öne saldırmasına sebep olur... desek daha dogru olacak

mahomedia yazdı:Ben hala yamaç paraşütünün basit bir isklet sistemiyle en az 10 kat daha emniyetli hale getirilebileceğine eminim, ama bu üreticilerin pek umurunda olan bişey değil anladığım kadarıyla.


Böyle birşey mantıklı olsaydı çok kolay yapılırdı; şişme kanat. Hücre agzı olmayan içerisi basınçlı hava ile şişirilmiş kanat profiliiiii.... yapılmadımı yapıldıııı... ama bizim kanatla aramızdaki bağlantı uzun ,iplerrr bu yüzden faydasız. bu tür kapanmayan ve türbülansa (farklı yogunluktaki hava akımlarına cevap veremeyen bir profil başımıza daha buyuk kontrolsüzlükler açardı diye düşünüyorum...
İskelet yapı kanadın uçuş formunu korumasını sağlayamaz, bunu dile getirmek zor ama Yamaç paraşütünde o formu saglayacak iskelet yapıyı yapmak zaten imkansız... Olsa bile toplam agırlıgı Delta kanattan daha fazla olurdu, bu durumda YP ye ne gerek var Performansı daha yüksek olan ve kapanmayan Delta kanat ile uçalımmm...

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen yilmaz » 1 on yıl 7 yıl önce (26.12.2006, 23:54)

ymcbayraktar yazdı:yaklaşık 20 m de irtifa alabilmek için take of üzerinde dolaşırken kanadın fren iplerinde bir hafifleme ve kanatta boşalma hissettim başıma bir kapanma geleceğini tahmin ettiğim için oradan uzaklaşıp kanada hız kazandırmak için speed e bastım ama arkasından oluşan güçlü bir rüzgarla (muhtemelen Dust devil) kanat önden tamamen kapandı ve ful stal oldu


Kimseye hocalık taslamak istemiyorum, kimse yanlış anlamasın, gözüme takılan noktaları kendimce düzeltmeye çalışıyorum...

20m de türbülansı hissettiğiniz halde speed kullanmak büyük cesaret. Speed kullanımı için hemen heryerde yazan uyarılardan biriside; alçak irtifada türbülanslı havada speed basmaktan kaçının.
Çünki speed basmak hücum açısını azalttığı için kanadı kapanmalara karşı daha hassas olmasını ve kanadın kapanma tepkisinin artmasına sebep olur.

ymcbayraktar yazdı:kanat önden tamamen kapandı ve ful stal oldu kapanmayla birlikte hızla düşüşe geçtim anında frenlerle kanadı açmak istedim


normal bir kanat, pilot istemeden fuul stol olmazz, önden kapanmada stolmuş hissi verir ama değildir.
Eğer SIV yapmış olsaydınız görecektinizki, Önden kapanmayı açmak için (DHV 1-1/2 - 2) kanatlarda herhangi bir fren müdehalesi gerekmez. Hatta önden kapanmada, pompa yapmak, zamansız uygulanacak fren kanadın deep stol, spin olmasına sebep olur... Ni tekim sizdede öyle olmuşşş...

ymcbayraktar yazdı:10 m kadar düşünce kanat geride kalarak açıldı ama tamamen açılmadı sol taraf açıkken sağa doğru dönüşe geçti o zamana kadar irtifa bitmiş yerle üstelikte kayalık alanla temas gerçekleşmişti


Burada kanat spin olmuş ve muhtemelen dalış olmadan sadece dikey düşüşle yere temas etmişsiniz. çünki salınımlı yere temaslar genelde bu kadar hafif atlatımıyor.

Burada Mehmet beyin isteyerek yada istemeyerek yapmış oldugu bir doğru var. oda kanadın uçuşa geçmemesi...Full stol, Deep stol, spin gibi manevralardan çıkışta kanat ciddi derecede öne saldırır ve devamında sarkaç kuralı salınımla pilot kanadın altına hızla düşerr, tabi bu hızla düşüş esnasında yere temas etmezseee. Bu tür salınımla temaslı kazalar genelde üzücü olmuştur.

Burada deep stol, salınımsız spin le yere temas etmek kötünün iyisidir çünki sırtımızda gerçekten bizi ciddi anlamda koruyabilecek bir harness varr.

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 12:52)

exn yazdı:arkadaslar bu sistem denendi.fakat kullanılan metalin çok özel olması sebebiyle maliyetler %100 oranında artıyo.bu da dogal olarak kullanıcılara totalde büyük külfet demek .. :? bunun için üretime geçilememekte diye biliyorum.daha bilgili arkadaslarımız net bilgilere erişebilirler.kazasız uçuşlar dilerim..


Üstad illa metal veya karbonfibe olması gerekmez. veya kanadı yelkenkanattaki kadar rijit şekilde de desteklemesi gerekmez bence. Mesela kitesurf'teki yöntem oldukça ekonomik ve kullanışlı olabilir. Uçuş öncesinde pompa yardımı ile şişirilebilen, içinde basınçlı hava bulunan bir iskelet oluşturulabilir. Şu an hatırlamıyorum ama bu konuyla ilgili bir başlıkta tartışmıştık.

Bence yamaç paraşütü üreticilerinin bu tür geliştirmelerle alakaları yok.
Görünmeyen havanın içine uçuyoruz ve nadiren de olsa bu tür kazalar meydana geliyor.

Hepimizin bildiği gibi havacılıkta %99 emniyet diye bir şeyden söz edilemez. %100 güvenlik temin edilmelidir. Çünkü en küçük risk hayati risk oluyor malesef.

Ben yelkenkanatla da yamaç paraşütüyle de uçuyorum ve şu bir gerçek ki paraşütünü sırtına takıp otobüsle istediğin yere gitmek ve ufak bir araba veya motorsikletle tepeye çıkıp gününün yarısını yerden 1500 metre yukarıda kuşlarla geçirmek inanılmaz bir tecrübedir. Ama bu malesef %100 güvenli olamıyor hiç bir zaman :(

Ve üretici bir firma olarak buna seyirci kalmak komik bence.

Sırtınızda taşıyabileceğiniz ve türbülansta kapanmayan bir yamaç paraşütüne 2 kat fazla fiyatı siz vermez miydiniz????

Ben sırtımda taşıyamadığım 35 kilo ağırlığında ve kurulumu 25 dakika süren bir yelkenkanata bu fiyatı verdim :)

Kullanıcı avatarı
cincir
Mesajlar: 541
Kayıt: 26.08.2006, 17:13
Ad Soyad: Güngör Şen
Şehir: Adapazarı
:
Moderatör
Aldığı Beğeni: 11 / 2
Yaş: 52
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen cincir » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 13:25)

Fiyat konusu bence de zamanla zaten tolore edilecek bir şey.Yeni sistemler herzaman başlangıçta pahalı oluyor ama sonradan ucuzluyor.Ayrıca hayati riskin bence parayla ölçülebilir tarafı yok.(çok param var zannetmeyin,paraşüt için para biriktirmeye bile başlayamadım)
Ayrıca kanattan ziyade benim de yedekle ilgili bir düşüncem var.Yedek atmak az karşılaşılan bir durum olduğu için 'ben bu işte tecrübeliyim' diyecek kişi sayısı çok azdır sanırım.Basınçlı ve otomatik bir sistemle yedek daha uzağa fırlatılabilir.Ayrıca yanlış hatırlamıyorsam -THK nun başlangıç eğitimine katılmış ve orada görmüştüm- öndeki yedeğin üzerinde basıç ölçer bir mekanizma ve bilinç kaybı olsada yedeği açabilen bir sistem vardı.
Aynı sistem yamaç paraşütü için de kullanılabilir sanırım.
Güngör