Mesaj #27 gönderen yilmaz » 1 on yıl 7 yıl önce (29.12.2006, 13:42)
Slamlar,
bence bu başlık çok iyi ve konu daha fazla dağılmamalı...
Asimetrik kapanmada dönüş etkisinde, en onemli etkenlerden biriside Kuşam seçimi ve ayarlarıdır.
Kapanma esnasında ;Kapalı tarafa düşmek ve oradan çıkamamak yada kısa sürede agırlığı diğer tarafa aktaramamak sıkca rastlanan bir durum. Bu konuda en önemli etkende Kuşam sistemi... DHV 1/2 kanadın %50 asimetrikte toplamda 2 tur 360 attıgına şahit olduk ve pilotun kuşam içerisinde kapalı tarafa düşmüş oldugunu gözlemledik.
Normalde DHV 1/2 sertifikalı bir kanat bu kapanmadan en fazla 180 derece dönerek çıkması gerekir.
Geçmişte çapraz kolonlu kuşamlar vardı. Çapraz kolonların amacı, asimetrik kapanmada, pilot kapanan tarafa düşse dahi, ağırlık çaprazlar sayesindde diğer tarafa aktarılır ve böylece açık tarafa ağırlık uygulanmış olurdu, buda süper güvenlik anlamına geliyor. Bun sistemin dez avantajı ise; Dönüşlerde ve pilotajda agırlık basmanın etkisini ciddi oranda azaltması ve kanattan gelen hisleride sönümlemesinden dolayı artık kullanılmıyor sayılır.
Bunun yerine şimdi geliştirilen ABS (Anti Balast sistem): Kanattan gelen hisleri ve agırlık basma etkisinde değişiklik olmazken, aynı zamanda acil durumlardada çapraz kolon sistemi gibi davranarak agırlığı diğer tarafa aktarabiliyor.
Bu nasıl oluyor: sistemi burada anlatmaya çaılıştım ama olmadıı. Türkcem yetmedi.. Bi ara çalışıp çizimlerle birlikte daha anlaşılır bir makale hazırlayabilirim.
Özet olarak sistem ; Eğer göğüs kolonunu sıkarsaız kuşam kolonları çapraz kolon sistemi gibi çalışıyor...
Göğüs kolonunu gevşetirseniz, çaprazlanma azalıyor, daha hissedilir ve agırlığa daha duyarlı bir kuşam oluyor.
Bu sistem son zamanlarda üretilen birçok kuşamda mevcut, ama olmayanlarda var...
Yanlış seçilmiş bir kuşam yada boyutunuza göre büyük bir kuşam, uçtuğunuz kanadın sertifikasının üzerinde riskli manevralar yapmasına sebep olabilir. Tıpkı yukarıda verdiğim örnekteki gibi.
Kazasız uçuşlar...