tepe rotoru veya şiddetli türbulans ta yedek atma

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

tepe rotoru veya şiddetli türbulans ta yedek atma

Mesaj #1 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (12.10.2013, 10:59)

merhaba arkadaşlar kafamı karıştıran bir konu var şiddetli tepe rotoru veya şiddetli türbülans alanlarında yedek kullanımı bu konu hakkında pek video veya teorik bilgi bulamadım deneyimini veya bilinen teorik bilgiyi paylaşmak isteyen olursa sevinirim

asıl soru şu şiddetli rüzgarda sürüklenerek tepe rotorunda kaldık yedek atmalımıyız yoksa aktif pilotajla kanadı indirmelimiyiz seyrettiğim bir çok videoda pilotaj uygulanmaya çalışılıyor bunun nedeni ( tepe rotorunda yedek atılmaz mı ) yoksa yedek atmak pilotun aklına mı gelmiyor yada tercih mi etmiyor.

ve şiddetli türbülans veya rotor alanında yedek paraşütün tepkisi ne olacaktır


Kullanıcı avatarı
inönü
Mesajlar: 80
Kayıt: 06.12.2009, 22:25
Ad Soyad: Metin Sözsoy
Şehir: İnönü - Eskişehir
:
150+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 14 / 1
Yaş: 43
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen inönü » 1 on yıl 6 ay önce (12.10.2013, 12:04)

Koray selam
Bence gerekli aktif pilotaj uygulanmalı rotor bölgesinden geç kalmadan uzaklaşılmalı
Rotor alanında kapanmalar çok ise kanat uçuş özelliğini sürdüremiyorsa çıkılamayan bir emercensi durumda son şans yedek paraşüt atılmalı.

Şiddetli rüzgarlarda yedek atıp inişte yedekli sürüklenme daha sert olacaktır.

Son beğenen bulobey

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (12.10.2013, 19:36)

daha önce rotor bölgesinde girmiştim bir kere metin abi

kanat çıldırdı kapanmalar deep stall durumu toplasan 1 dakika mücadele ettikten sonra aklıma en son çare yedek geldi nedeni çok hızlı bir çöküş ve yön kontrolu kalmadığı için ve tam o arada rotor bölgesinden çıktım devam etse yedek atacaktım ( sert rüzgarda tepe arkasına sürüklenmemek için tepe kenarına attım kendimi ama yinede rotorda kaldım )

kontrolsüz bir şekilde yere yaklaşmak nekadar doğru rotor rüzgarlı havalarda olur yedek atıldığında illaki sürüklenme olacak hangisini seçmeliyiz ve yedek paraşüt rotor alanında işlevselliğini halen korurmu düzgün çalışır mı

Kullanıcı avatarı
Human capital
Mesajlar: 954
Kayıt: 24.06.2007, 18:40
Ad Soyad: İbrahim Coban
Şehir: Almanya
Aldığı Beğeni: 88 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen Human capital » 1 on yıl 6 ay önce (12.10.2013, 23:45)

Selam Koray,
Boyle durumlarda yedek atmak daha olumsuz sonuclara yol acabilir.
Yedek ve parasutun birbirini etkileyerek sallanmaya baslayip daha hizli
cokusu, arti turbulensin etkileri irtifani daha cok kaybettirip yere cakilma
ihtimalini artirir. Anlattigin olayda dogrusunu yapmissin. Sayet yedegi atmis
olsaydin turbulensli bolgeden cikamayabilirdin. Bildigin gibi normal yedeklerle
sadece inis yapilabilir,mesafe yapilamaz.Burada seni kurtarabilecek en onemli
faktor,yuksekligin ve yilmadan sogukkanlilikla kanadi ucurmaya
calismak. Yerde ne kadar cok calistiysan bozuk havada kanadi ucurma
isini de o kadar dusunmeden refleks halinde yapabilirsin.
Unutma ki kanadini havlu gibi burusturan bir havada atacagi yedegi de
kotu durumlara sokabilir. Ancak yuksekligin cok fazla olursa daha degisik olabilir.
Anladigim kadar senin olayda yuksekligin cok da fazla deyildi.
Bence parasutumuzun ipleri karismadikca ya da acilmasi zor olan bir kapanma
olmadigi surece parasutu ucurmaya calismak gerekir.
Elbette arazinin ve havanin durumuna gore parasutu acmaya calisirken cok irtifa
kaybedip son sansini da kaybetme ihtimalini de goze almak lazim.
En iyisi arkadaslarin da yukarida yazdigi gibi o noktaya kadar gelmemek.
Benim dusuncem boyle.
Hoscakal

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (13.10.2013, 10:52)

teşekkür ederim ibrahim abi bu konu üzerinde bukadar durmamın sebebi bizim xc rotalarımızın bir çoğunda bu tarz bir olayla karşılaşmak olası bi durum onun için doğru bilgi edinmek önemli.

rotor bölgesinde atılan yedek konusunda bir video bulamadım nette teorik bilgiyede hiç denk gelmedim üretici firmalar bu konuya deyindimi bilmiyorum ama bu sporda ingilizce şart onu öğrendim :|

Kullanıcı avatarı
mustafa yılmaz
Mesajlar: 107
Kayıt: 30.05.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Yılmaz
Şehir: Denizli
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen mustafa yılmaz » 1 on yıl 6 ay önce (14.10.2013, 15:57)

http://vimeo.com/75156014#
tepe rotorunda başıma gelenler. Ucuz atlatmiştım. Seviye ne olursa olsun bu işin kuralları belli...


Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (14.10.2013, 18:03)

rotor için çok iyi birörnek ayrıca büyük geçmiş olsun. sakinliğiniz ve plotajiniza hayran kaldım.

asıl öğrenmek istediğim nokta rotor alanında atılan yedek işlevselliğini yerine getirebiliyor mu

Kullanıcı avatarı
SHaDoW
Mesajlar: 143
Kayıt: 11.07.2009, 00:34
Ad Soyad: Ahmet Tokalı
Şehir: Adana
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 6 / 1
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen SHaDoW » 1 on yıl 6 ay önce (14.10.2013, 18:41)

Koray, rotor alanında atılan yedek, bence normal kanopi kadar rotordan etkilenecektir. Belki genellikle kullandığımız yedek paraşütleri ele aldığımızda yapısından dolayı asimetrik kapanma, önden kapanma vb kapanmalar olmayacaktır ama bahsettiğin deep stall durumları (hızlı çöküş etkisi) sağa sola şiddetli salınımlar kaçınılmazdır, olacaktır.

Bir çok yedek atma olayında açık arazi şartlarında olunmasına rağmen sadece yedeğin iniş anındaki salınımlarından dolayı ayak-topuk vb gibi kırımlara sebep olmuş yedek vakalarını duyuyor okuyoruz. Ayrıca rotor var ise şiddetli rüzgarda vardır diye düşünürsek, inişte yedek paraşütümüzün takılıp sürüklenmeyi durdurabileceği bir ağacın olması kendimizi şanslı hissettirecektir. Aksi durumda....

Yine ben'ce' (bu dili seviyorum) en güzeli rotor alanına girmemek, xc planlamasını ona göre yapmaya çalışmaktır. Girilir ise kanada hakim olmaya çalışarak rotordan en kısa zaman ve en az irtifa kaybı ile uzaklaşmaya çalışmak doğru olacaktır. Tabiikide kanat düzgün uçuşunu kaybetmiş ve yedek atma şartları ile karşı karşıya isek yaa zaten rotordayız yedek atmayayım dememek lazım.. ;)

Not : XC planlaması konusunda uçacağım takeoffa ait en iyi 5 mesafenin rotasını, google earth desteği ile incelerim.. Dağ tepe şekillerini ve rotor bölgelerini incelemek, hangi bölgelerin kritik alanlar olduğunu haritada işaretlemek bana bazı şeyler öğretti. Konu konuyu açtı, bu noktada özellikle XC uçuşlarında rota planlaması konusunda bir başlık açılıp deneyimli abilerin, arkadaşların tecrübelerini burada paylaşması çok faydalı olacaktır düşüncesindeyim..

Kullanıcı avatarı
mustafa yılmaz
Mesajlar: 107
Kayıt: 30.05.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Yılmaz
Şehir: Denizli
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen mustafa yılmaz » 1 on yıl 6 ay önce (14.10.2013, 19:44)

Eğer rotorda ciddi bir kapanma yaşandıysa ve içinden çıkılmaz bir durum söz konusu ise tabiki de yedek atılır. Zira böyle bir yedek atmışlığım var...

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (15.10.2013, 10:11)

bilgi paylaşımı için teşekkür ederim herkese.

bu tarz bilgi paylaşımlarının çoğalması dileğiyle kazasız belasız uçuşlar camiamıza

Kullanıcı avatarı
htamerursavas
Mesajlar: 198
Kayıt: 26.10.2012, 23:32
Ad Soyad: Hüseyin Tamer Ursavaş
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 91 / 9
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen htamerursavas » 1 on yıl 6 ay önce (15.10.2013, 16:10)

Arkadaşlar herkese teşekkür ederim ancak ben bu cevaplardan tam tatmin olmadım. Rotordan etiklense de etkilenmese de son 10 metrede rotor olmayacağı için yedek paraşüt kullanımı güvenli diye düşünüyorum. Yani yedek paraşütün havada kapanması çok da önemli değil diye düşünüyorum. Son birkaç metreyi dikkate alıp bi de bu açıdan değerlendirirseniz beni de aydınlatmış olursunuz...


Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (15.10.2013, 19:13)

;) ben de bekledigim cevabı alamadim baktim gelmicekte pes ettim

Kullanıcı avatarı
sonercoskun
Mesajlar: 127
Kayıt: 18.10.2006, 13:45
Ad Soyad: Soner Coşkun
Şehir: Adana
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen sonercoskun » 1 on yıl 6 ay önce (15.10.2013, 20:46)

Merhaba arkadaşlar. Oncelikle son on metrede de çok güzel rotor olur. Çok defa rotorlu alana iniş yaptım. Evet hiç birisinde yedek atmadım ama kanadı aktif kontrolle indirdim. O inişlerimi düşünüyorum ama hiç birisinde yedek atmak mantıklı değildi. En büyük sebep kanadı kontrol edemeyeceğim kadar rotor olan bir alanda fazla rüzgar olması. O rüzgarlarda yedekle inecek olsam sürüklenmekten kurtulamazdım. Kapanma yaşamazdım belki yedekle ama çok hızlı Çöküş olurdu ki ayak üstü inişlerde çok sayıda omur kırılması vakası var.

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 6 ay önce (16.10.2013, 17:25)

1. sorunun cevabı tmm rotor bölgesinde plotaj ile kanadı uçurmaya devam güvenli irtifa da tabi kanat uçamaz haline geldiğinde tabiki yedek atılır.

2. esas soru ya net bir cevap bulamadık sanırım yedek paraşütün rotor alanlarında tepkisi nedir ne olacaktır. üretici firmalar bununla ilgili bir paylaşım yapmışlarmı dhv testlerinde bu testler yapılmakta mı


htamerursavas yazdı: Rotordan etiklense de etkilenmese de son 10 metrede rotor olmayacağı için yedek paraşüt kullanımı güvenli diye düşünüyorum.


son 10 metrede de 5 metrede de rotor olur sert rüzgarlarda rotor alanında yer çalışması yapmaya çalışırken bir çok kez yaşadım bunu

Kullanıcı avatarı
Yasin79
Mesajlar: 12
Kayıt: 14.04.2014, 02:16
Ad Soyad: Yasin Kozan
Şehir: Salzburg
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mantra M5

Mesaj #15 gönderen Yasin79 » 9 yıl 11 ay önce (23.04.2014, 12:13)

Herkese selamlarimi sunuyorum ve büyük gecmis olsun.

Birsey dikkatimi cekti ucusunuzda telsizden sesler geliyor ve egitim ucusu sanirim,burdan egitmenlere seslenmek istiyorum,yilmaz beyin uctugu ozone m5 dhv 2-3 yani yarislarda kullanilan bir Kanat,pilotun tecrübe orani yüzde yüz olmasi gereken en az 500 ucus Saati ispatlanmasi ve ondan sonra satisa izin verilen bir Kanat.
Bir egitmen olarak lütfen bu konulara dikkat edelim.
Yilmaz beyin tecrübesini tabiki bilmiyorum lütfen bu yaziyi dikkate alin.

Kullanıcı avatarı
hsiray@ttnet
Mesajlar: 311
Kayıt: 20.07.2006, 22:50
Ad Soyad: Hamdi Şiray
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen hsiray@ttnet » 9 yıl 11 ay önce (24.04.2014, 00:40)

Tek kelime koray.Rotorlu bölgeyi uçuşlarda tahmin edebilmen lazım.Vede çabucak orayı terk etmen lazım.50 mt irtifan varsa yedek açılma şansın olabilir.Yedek açıldıysa da inişteki kuralları uygulaman lazım bence.Slm..


Kullanıcı avatarı
htamerursavas
Mesajlar: 198
Kayıt: 26.10.2012, 23:32
Ad Soyad: Hüseyin Tamer Ursavaş
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 91 / 9
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen htamerursavas » 9 yıl 11 ay önce (24.04.2014, 21:51)

H_E_L_P_55 yazdı:1. sorunun cevabı tmm rotor bölgesinde plotaj ile kanadı uçurmaya devam güvenli irtifa da tabi kanat uçamaz haline geldiğinde tabiki yedek atılır.

2. esas soru ya net bir cevap bulamadık sanırım yedek paraşütün rotor alanlarında tepkisi nedir ne olacaktır. üretici firmalar bununla ilgili bir paylaşım yapmışlarmı dhv testlerinde bu testler yapılmakta mı


htamerursavas yazdı: Rotordan etiklense de etkilenmese de son 10 metrede rotor olmayacağı için yedek paraşüt kullanımı güvenli diye düşünüyorum.


son 10 metrede de 5 metrede de rotor olur sert rüzgarlarda rotor alanında yer çalışması yapmaya çalışırken bir çok kez yaşadım bunu


Ben iyi ifade edememişim demek ki
Mesela rüzgar 30 km/saat ve irtifan azaldı sonra da önündeki 200 metrelik tepenin rotorunda girdin....
Kanat delirdi ve kapandı diyelim...
Kanat bu halde de, yedeği atsan da ineceğin yer tepenin arkasıdır. 200 metrelik tepenin arkasında yere yakın zemine yaklaştıkça nihayet senin kanadı kapatan rotor bitecek. Çünkü yere geldin artık hava yok dostum.

Önünde tepe yokken bir engelin mesela evin yarattığı rotor cisimin 10 katına kadar türbülans oluşturabilir. Ben bundan bahsetmedim. Benim bahsettiğim bu tip büyük tepelerin, dağların rotor alanı arkalarındaki korunaklı bölgede biter, hatta cisim büyüdükçe bu korunaklı alan büyür...

Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen bartsay » 9 yıl 11 ay önce (24.04.2014, 22:11)

1-Bırak kanat uçsun (1.1-2.2 kanatlar)
2-Rotor varsa zaten yere yakınsın
3-Rotor varsa rüzgar kuvvetli demek
4-Bizim kullandığımız kubbe yedeklerin hiç biri kanat kadar seni koruyamaz

Bu nedenle bırak kanat uçsun (bırak derken ellerini frenden bırak demiyorum) kanadın uçmasına izin ver,
Kanadı açık tutmaya çalış,
rotor bölgesinden uzaklaş.

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 11 ay önce (25.04.2014, 09:32)

mrb herkese konuyu 12.10.2013 de açmışım bugünlerde yeniden konuşulmas çok güzel bilgi tazelemek adına.


aradan geçen bunca zaman da öğrendiğim ve yaşadığım deneyimlere bakarak kendi sorumu kendim cevaplıyayım :)

1. soru şiddetli rüzgarda sürüklenerek tepe rotorunda kaldık : rüzgar çok şiddetliyse çıkma hadi çıktın diyelim ve geri sürükleniyorsun tepenin durumuna göre sağ veya sol tarafta kaçabilecek alan varsa geç kalmadan değerlendir. kaçacak alan yok ve sürüklenmeye başladın. irtifa fazla yükselmeden tepeye inebiliyorsan in ( genelde mümkün olmaz ). geri sürükleniyorsun ve tepe arkasına geçeceksin sürüklenme sırasında alabildiğin kadar irtifayı alıp arka rüzgarla tepe arkasına geçilmeli.

2. soru rotor alanında yedek atmalımıyız yoksa aktif pilotajla kanadı indirmelimiyiz. tepe rotoruna girer girmez yedek atmamalıyız kanada aktif pilotaj uygulayıp en kısa zamanda rotor bölgesinden ayrılmalıyız olaki kanat çıldırdı ve kontrolden çıktı yedek atılmalı tabi

3. soru şiddetli türbülans veya rotor alanında yedek paraşütün tepkisi ne olacaktır. 1: yedeğin çöküş hızı daha fazla olacaktı 2: yedek normalden daha fazla savrulacaktı ( kapanan kanadınızı iyi toplamanız burada çok önemli olacakdır ) 3: inişteki sürüklenmeye hazırlıklı olunmalı

Kullanıcı avatarı
lsslzadam
Mesajlar: 53
Kayıt: 11.01.2012, 22:51
Ad Soyad: İsmail Yüksel
Şehir: Elazığ
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen lsslzadam » 9 yıl 11 ay önce (25.04.2014, 22:02)

Paylaşılan güzel bilgiler için teşekkür ederim...