Günden güne gelişmek de olan paramotor hakkında bazı merak edilen bilgi ve tecrübelerimi sizlerle paylaşmak istedim. Özellikle paramotor'a yeni başlamak isteyen arkadaşlar için söylemeliyim ki son derece keyifli olan Paramotor sporu başlangıç aşamasında yapılan hatalar ve yanlışlıklar nedeni ile son derece tehlikeli ve keyif alınamaz bir durum haline gelebilir. Umarım yeni başlayacak arkadaşlar için verimli bir yazı olur.
EĞİTİM
Öncelikle bilmenizi isterim ki ülkemizde şu an için belirlenmiş net bir eğitim sistemi yoktur. Gün itibari ile Sivil havacılık genel müdürlüğü konuya el atmış olsa da henüz ortada yasal bir eğitim sistemi bulunmamaktadır. Bu nedenle her eğitmen ve eğitim veren kuruluş kendi sistemi geliştirmiş ve bu doğrultuda eğitim vermektedir. Kimi eğitmen direk paramotor eğitimi verir kimi önce yamaçparaşütü sonrasında paramotor eğitimi verir. Hatta aylar yıllar süren uzun süre yamaçparaşütü eğitimi ve sonrasında paramotor eğitimi veren kişi ve kurumlarda var. Kendi aralarında her eğitmen kendi sisteminin doğru olduğunu savunsa da aslında hepsi doğru bir sistem bazı ülkelerde dağ tepe olmadığı için direk paramotor'la eğitime başlayan ülkeler olduğu gibi tepe dağ olan ülkelerde önce yamaçparaşütü sonra paramotor eğitimi veren ülkeler de var. Yazımın başında dedğim gibi şu an için mevcut bir eğitim sistemi yok. Peki eğitimi nasıl ve kimden hangi metot ile almalıyım asıl önemli olan soru budur. Dediğim gibi metotlardan hepsi aslında doğrudur, mühim olan eğitmenin kalitesidir ne kadar deneyimli ve tecrübeli eğitmenden eğitim alırsanız okadar güvenli ve keyifli uçuşlar sergilersiniz. Aksi taktirde habire pervane kırar durursunuz. Eğitim almadan önce, eğitim alacağınız kişiyi incelemeniz daha önce eğitim verdiği öğrenciler ile temasa geçip fikir almanız referans istemeniz son derece önemlidir.
SERTİFİKA ve LİSANS
Az önce dediğim gibi ülkemizde net bir lisans veya sertifika sistemi yoktur. Sivil havacılık genel müdürlüğü konuya el atmış olsa da henüz ortada net bir şey yoktur. Çeşitli kurum ve kuruluşlar paramotor ile ilgili bazı sertifika ve lisans veriyorlar hatta bazı eğitmen arkadaşlarımız öğrencilerine yurt dışından bile sertifika ve lisans çıkarta biliyor. Ülkemizde kanun gereği paramotor ile uçmak için yasal bir sertifika ve lisansa gerek yoktur. (yakın bir süre içinde değişebilir çalışmaları yapılıyor) Fakat belirli bir kurum yada kuruluştan belge almanızın da bir sakıncası yoktur.
UÇUŞ İZNİ
Mevcut yasalara bakılacak olursa paramotorlar hakkında net bir şey yoktur. Bu sebep ile uçuş için izin alınması gerekmez. Fakat izin almadan uçmak, yasalar buna el veriyor diye tutup da bir askeri bölgeden, yasak olan bir bölgeden yada bir hava alanın üstünden uçmayı da gerektirmez bu tarz bir uçuşta başınız biraz ağrıya bilir. Paramotor ile boş tarla ve arazilerden uçmak için günümüz şartlarında bir izne gerek yoktur.
KANAT SEÇİMİ
Yamaçparaşütleri kendi aralarında single, tandem, acro, paramotor gibi sınıflara ayrılmaktadır. Parmotorlar uçuşları için yapılmış özel kanatlar vardır. Paramotor ile uçmak isteyen bir kişi mutlaka paramotor için üretilmiş bir kanat kullanmalıdır. Ayrıca kanatlarında kilo ve seviyelere göre farkları vardır. öğrenci kendi kilosu ve kendi seviyesine göre (başlangıç kanadı) almalı ve kullanmalıdır. Kanat seçiminizde eğitmeniniz size yardımcı olabileceği gibi seviye ve kilo bilgisi hakkında bilgide verecektir.
PARAMOTOR SEÇİMİ
İşte paramotor'a başlayacak kişilerin en çok yaptığı hata ve paramotor sporunu kabusa çeviren en kritik nokta budur. Bu hataların başında tandem paramotor alayım ilerde tandem ucarım (yani çift kişi) hatası gelir. Bu hatayı yapan bir kişi bırakın tandem uçmayı tek başına bile uçamaz yada çok zor şartlar altında biraz şansa güvensiz bir şekilde uçar. Ülkemizde bu hatayı yapan ve spora başlamadan bırakan çok insan vardır. Tandem Paramotor çok ağırdır kaldırması koşması çok zordur tek kişi uçmak için bile profosyonellik ister. Ayrıca motor gücü yüksek olduğu için tork etkisi de çoktur tıpkı helikopterlerde ki gibi pervane dönüş yönünün tersine doğru kendisini çevirmek ister buna twist denir. (Helikopterlerde dönüşü durdurmak için kuyruk kısmında küçük bir pervane daha bulunur) Tecrübeli bir paramotor pilotu twist olmadan kanadı dengeleyip uçabilir fakat öğrenci için mümkün değildir. Youtube ye paramotor twist crash (türkçesi twist kazaları) yazarsanız izleyeceğiniz videolardan ne demek istediğimi daha iyi anlayacaksınız.
Yeni başlayan bir kişi tandem uçabilmesi için daha çok zamanı vardır bu sebep ile güçlü tandem bir motor almaktansa kilo limitlerine uygun bir motor seçmesi son derece önemlidir.
60 - 80 KG bir kişi 80 - 100 cc
80 - 110 KG bir kişi 100 - 130 cc
bir paramotor seçmelidir.
Paramotora yeni başlayacak olan arkadaşlarımız gerek uzun süredir profosyonel single uçan olsun ister sıfırdan başlayacak olan olsun paramotoru sıfır almasında çok fayda vardır. Şayet fiyatı uygun diye aldığınız parmotor ile uçmaktan ziyade sanayide tamirde uğraşabilirsiniz.
Umarım uçması son derece keyifli olan paramotora yeni başlıyacak olan arkadaşlarım için verimli bir yazı olmuştur. Kazasız bol uçuşları
Seçkin APARI
Paramotor Hakkında bilinmesi gerekenler..
Moderatör: Moderatör Ekibi