Termik Nasıl Dönülür ?

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Termik Nasıl Dönülür ?

Mesaj #1 gönderen SERVET » 9 yıl 3 hafta önce (28.02.2015, 21:57)

Dennis pagen in delta kanatçıla için yazmış olduğu termikte verimli ve kordineli bir dönüşün nasıl yapılcağını anlatan makalesini çok faydalı bulduğum için çevirdim. Bizde delta kanatdaki bar yerine fren olduğu için kolay anlaşılması için fren olarak çevirdim.

Bir yumak dönüş

Ne kadar anneniz, babanız, vaiziniz rahibiniz, hahamınız, gurunuz, trafikte alkol testi yapan polis sizi yakalayıp dümdüz dosdoğru bir yolda yürütmeye çabalasada tanrı biliyor ya, dünyanın bize ikram ettiği enteresanlıkları görmek için arasıra dolambaçlı yollara dönmek çok daha eğlencelidir. Bizim uçuş dünyasında dolanma çoktur ve mükafatı büyüktür. Kalkmayı düz uçuşu ve inmeyi öğrendiğniz alçak tepelerden ayrıldığnızda eğitmeniniz dönmenize ve ufak yön değişiklikleri yapmanıza yardım edicektir. İlk dönüşleriniz çok zayıftır bırakın hız ayarlamasını muhtemelen ne olduğnu hissedecek zamanınız dahi yoktur.
Fakat daha yüksekten uçtuğnuzda 90 derece ve daha fazla dönüş yapmaya başladığınızda bir dönüşte birçok seçeneğiniz olduğunu fark edersiniz. Hangi yöne döneceğinize, ne kadar hızla başlayacağnıza, ne kadar süre kanadı yatırcağnıza, yatış açısının ne olucağna, kanadı ne kadar daldırcağnıza, ne kadar döndürceğnize, ne kadar hızlı düzelteceğnize gibi. yeni pilotlar dönüş hakkındaki faktörlere ilişkin bu soruları çoğaltabilir. Haydi gelin tüm bu olasılıklara akla uygun cevaplar bulmaya çalışalım.

Giriş

Dönüşe başladığmızda bir tarafa ağırlık veririz, haksızmıyım ? Pekala bu ne kadar hızlı (veya yavaş) gittiğmize bağlıdır. Eğer tam stall hızında uçuyorsak kanadı yatırmak için vericeğmiz komut kanadı döndürmek istediğmiz tarafı stall edebilir. Veya en azından kanatın tepkilerini ağırlaştırır. Bu nedenle minumum çöküş oranından biraz daha hızlı uçmuyorsanız (stalla yakın), Bir dönüşe başlamadan önce frenlerin az çekili (birkaç santim muhtemelen en iyi süzülüş oranı) olması gerektiğni muhtemelen şimdi öğrenmişsinizdir.

Daha fazla hız kanatı daha canlı yapacaktır yanal hareketde. Deneyin.
Değişik hızlarda,çok yavaşda dahil , dönüşe girmeyi kanatınızla deneyimlemelisiniz.
Arazi ile aranızda yeterli boşluk verken yapın böylece endişelenmeden kanadın tepkilerine konsantre olabilirsiniz. Bu tip alıştırmalar otomatik tepki vermenizi geliştirecektir, değişik hava koşullarında olabildiğince iyi doğru ve arzulanan dönüşü her bir durumda gerçekleştirmek için. Misal bir termiğe tutunmak istediğnizde, bir kanatdan kaçınmak istediğnizde, veya bir iniş alanına ulaşmak istediğnizde.
Kanat dönüşe girdiğinde yatmaya ve yönü değişmeye başlayacaktır. Güzel. Bu bizim istedigimiz şey. Fakat bunu nasıl durdururuz ? Eminim biliyorsunuz eğer komutun verildiği yanı bırakırsanız ve vucudunuzu merkeze alırsanız yana yatma düzelcektir.(not:bazı
kanatlarda düzeltmek için biraz dış fren veya ağırlık gerekebilir)

Kanat yatmaya başladığında 1. Yatış açısına 2. Yön değişikliğne bakmalısınız. Yatış açısını yanal kontrolün ne kadar güçlü uygulandığı ve ne kadar süre ile tutulduğu belirler. Bunu düşünün. Eğer zaten kordineli bir dönüşteyseniz aynı yönde birkez daha yanal komut verebilirsiniz ve yatış açısını arttırırsınız. Ayrıca aynı yatış açısında daha uzun süre tutarakta aynı şeyi tek bir hareketle başarabilirsiniz. Yön değişikliği, kanatı kontra vererek düzeltmeden önce ne kadar uzun süre dönüşte tuttuğunuzla belirlenir. Örnek vermek gerekirse. Daha yumuşak bir yatışta tutarak 15 saniyede 180 derecelik bir rota değişikliği sağlayabilirim. Veya daha dik bir yatışla 10 saniyede aynı yön değişikliği elde edilebilir. Diger bir deyişle daha keskin bir yatış daha hızlı yön değişikliği ve arzulanan dönüş miktarının daha erken başarılması demek.

Şu açıkca anlaşılmalı ki çok sayıda ve çok çeşitli dönüşler vardır. İstediğiniz zaman kusursuz bir dönüş yapmak için alıştırma yapmalısınız. Umutsuzluğa kapılmayın. Alıştırmalar eğlencelidir. Bir noktaya dikkat edin her kanatda ve farklı kanat yüklerinde komutlara cevap ve zamanlama azda olsa farklı olacaktır. Bu yüzden yapmanız gereken basitçe değişik koşullarda uçmak ve dönüş yapmak, dönüşlerde verilen komutlar sizin bir parçanız olana kadar. ve bunlar hakkında hiç düşünmeden arzu edilen yatışı ve yön değişikliğini sergileyecek kapasitede olmalısınız.
Not: biz bu tartışmada yanal bir komut verirken bir simülatörde vucudunuzun ağırlık merkezini kullanmayı pratik ettiğinizi farz ediyoruz sadece omuzlarınızla değil tüm vucudunuzla.

Çok az dış fren

Şimdiye kadar Dalış kontrolünden hiç bahsetmedik. Olayı karmaşık hale getirmemek için. Fakat şimdi yüzleşmek zorundayız. Dalış kontrol komutu koordineli ve verimli bir dönüşün tamamlayıcı parçasıdır. Muhtemelen bu konuda azda olsa
zaten bişeyler biliyorsunuz. Fakat hala birçok pilot bana dönüşte dış freni ne kadar çekmeliyim diye soruyor.(ya da iç freni bu mesele için) Verebileceğim kısa cevap, Dış freni kanat istikrarlı bir hava hızına ulaşana kadar çek oluyor.

Kanat sizin yatırma komutunuza cevap vermeye başladığında , eğer siz dış fren almazsanız gittikçe hızı artmaya başlayacak. Gerçekte olan dönüşte yavaş yavaş daha fazla dalmaya başlayacak eğer dış fren alır yada ağırlığnızı merkeze çekerseniz elde ettiğiniz yatış acınız herneyse orda sabit tutarsınız. Merkezkaç kuvvetinin etkisi artar kanadı ağırlaştırır kanadı yatırdığnızda. kaldırıcıyı arttırmak için dış freni biraz çekerek hucum açısını arttırıp kanatı yavaşlatmaya ihtiyacınız vardır. Ek olarak daha kavisli bir yol izleyecek daha yüksek hucum açısı ile kulaklar havayı yardığı için kaldırıcıya neden olacak ve dalışı önleyecektir. Birazcık dış fren karşılığında verimli bir dönüş elde ediceksiniz.

Tekrar ediyorum doğru miktarı ve yatış açısını kendi kanadınız için
deneyimleyip tecrübe ederek öğrenmelisiniz. Yumuşak (az yatırmak) dönüşler nerdeyse hiç gerektirmez dış fren. Fakat dönüşlerde yatışları derinleştirmeyi ve daha uzun süre dönüşte tutmayı öğrendiğnizde gerekli dış fren miktarını hissetmeye başlayabilirsiniz. Kanadınızda istikrarlı bir hava hızını oturtmaya çalışın. Az dış frende kademeli olarak hızlandığnı hissedeceksiniz. Gerektiğinden daha az dış fren uygulayarak yüksekteyken bu etkiyi hissetmeyi deneyin. İstediğniz zaman dalışı durdurup kanatı
düzeltip kademeli olararak yavaşlayıp en iyi süzülme hızında uçabilirsiniz. Hava hızları hakkında söylenenler anlaşılmayabilir fakat tüm iyi pilotlar yapabilir ve ögrenir bunları ve hava hızlarının farkındadır. Ve adeta onların parçası olmuştur.
Şekil 1 ölçüsünde bir dış fren ve çok az dış fren uygulandığında kanatın izleyeceği yolu gösterir. Not: Dalarak dönüş irtifa kaybetmek için arzulandığında daha kullanışlıdır. Veya hız kazanmak için inişte son yaklaşmaya hazırlanırken.(şekil 1 deki çeviri: -Dönüşün başladığı nokta.
-Maximum verimli dönüş izi.
-Bu dalışın izi. Pilot dış fren alarak kanatı gerektiği kadar yavaşlatmıyor.)

Çok Fazla Dış Fren

Eğer çok fazla dış fren uygularsanız kademeli olarak yavaşlayacaktır dönüş içersinde, kanadın iç tarafı stall olmaya başlayana kadar. Büyük olasılıkla kanadın geriye doğru yıkıldığnı bir şekilde hissetceksiniz. Yüksek performanslı kanatlarda dahi oldukça fazla feedback vardır ve adeta emreder "frenlere bu kadar fazla asılmaktan vazgeç ! Nerdeyse stall olcam" Eğer stall olursanız sonuçları kanadın dizaynına göre değişir. Çoğu başlangıc ve orta düzey kanat frenleri bırakıp ve devam edebilirsiniz , en azından yumuşak havalarda kanadın içine düşmezsiniz. Bazı kanatlar stall dan çıkmak için öne doğru çok dalabilir. Siz frenleri bırakır bırakmaz kanat bi şekilde kendini kurtarcaktır 120 mt civarında irtifa kaybederek. Önemsiz bir kayıp. Fakat kim irtifa kaybetmek isterki daha önemlisi kim bir termiği kaybetmek ister.

Bu yüzden birazda termik dönmekten bahsedelim. Haydi bir süreliğne şu eğlenceli meseleyede bulaşalım. Termiklerin olağan arzulanan bir şey olduğnu ve tüm pilotların havada kalmak ve yükselmek için aradığnı şimdiye kadar öğrenmişsinizdir. Termiği öğrenme süreci birkaç ayınızı alır fakat burda dikkatinizi çekeceğimiz esas mesele, bir termiğe gömüldüğnüz zaman, belli bir çapta verimli kordineli dönüşler yapabilmektir termiğin en iyi kaldıran bölgesinde kalabilmek için. Biz burada verimli ve kordineli dönüş kısmıyla ilgilencez. Biz zaten bu tür dönüşleri doğru dış fren kullanımıyla dönüşte kanatın hızlanmasını ve yavaşlamasını önleyerek yapabileceğmizi göstermiştik. Bir termikteyken sürekli 360 derecelik dönüşler yaparsınız bu yüzden bolça vaktiniz vardır kanadı hissetmek ve gerekli komutları vermek için.

Anafikir bir termikte kanadı stall olmadan mümkün olduğunca yavaş uçurabilmektir. Başka bir deyişle dönüşte kanadınızı min çöküş hızında uçurmak istiyeceksiniz.(çevirmen notu: eski kanatlarda min çöküş hızı stall hızına yakındı. Modern kanatlarda min çöküş hızı daha yüksek olarak dizayn ediliyor artık bu da genelde yüzde 25-30 fren konumuna denk geliyor eskiden en iyi süzülme hızı yüzde 25 fren konumu iken şimdi ise trim hızı yani sıfır fren konumu olacak şekilde dizayn ediliyor. Bu hızlar kanatdan kanata değişebilir. Kanat firmasından kanadınızın polar eğrisini isteyebilirsiniz bu hızları öğrenmek için. Ya da sıfır bir havada siz kendiniz de biraz uğraşarak çizebilirsiniz.) Yumuşak termikler için gerekli teknik işte budur. Eğer termik ateşli ve türbülanslı olmaya başlarsa dönüş boyunca biraz daha hızınızı arttırmalısınız. (kanat biraz dalacağı için çöküş oranı artacaktır. Fakat hakimiyetiniz çok fazla artacaktır) Böylece kanadı istediğiniz gibi yönlendirebilceksiniz. Termik dönmek çok eğlencelidir ve başarısı daha çok ne kadar etkin ve verimli döndüğünüze bağlıdır.

360'lar.

Bildiğiniz gibi 360 derece dönüşler yapmak irtifa kaybetmek için iyi bir yoldur kaldırıcı dışındayken ve termiğin içinde kalmak içinde gereklidir. Yüzlerce kez (muhtemelen binlerce kez) alıştırmasını yapmanız lazım. 360 derece dönmeyi öğrenmeye ilk irtifa uçuşları ile başlarsınız. Eğitmeniniz orda size rehberlik eder.(umarım telsizle olur) Siz bir kordineli dönüş yapmaya çalışmadan önce bir 360 atmak hiç zor değildir, ihtiyacınız olan şey sadece halka nerdeyse tamamlanıncaya kadar dönüşü devam ettirmektir. Nerdeyse dedik çünkü kanatı yatırıp dönüşe başlamadan önceki pozisyonu yakalamanız için yoksa fazla dönmüş olursunuz. Çok fazla 360 atmaktan çok 360 ları doğru açıda bitirme alıştırması yapmışsınızdır umarım.(çevirmen notu:dönüşe başlamadan önceki yön ile dönüşü bitirdiğinizdeki yön aynı olmalı 360 dönüşte)

Birkez kanadı yatırıp tam olarak 360 atabildiğnizde şimdi ihtiyacınız olan bunun sayısını arttırmaktır. 540 derecelik dönüş yapmaya gayret edin.(bir 360'a bir 180 daha ekleyin) sonra 720'ye çıkartın.(Hiç durmadan 2 adet 360) kademeli olarak 360 ları arttırın ta ki Oryantasyon kaybı(çevirmen notu: yön duygusu) yaşamadan hiç durmadan istediğniz kadar dönebilcek hale gelinceye kadar. 360 ları birer birer arttırmanın öneminin altını çizelim en azından birbiri ardına 3 kez yapmadan arttırmayın. Böylece oryantasyon kaybı yaşamazsınız. Çocukluğumuzda bir dairenin etrafında dönüp dururken yaşamış olduğmuz sersemliği herkes tecrübe etmiştir. Bu tür etkilerden kaçınmak için beyninizi eğitebilirsiniz fakat bunu yavaş yavaş yapmalısınız. Bir 360 ile başlayın sonra bir tane daha ekleyin azar azar arttırın.

Dönüşlerinizi daraltın (daha fazla yatış açısı) büyük olasılıkla ilk başlarda yaşadığnız oryantasyon kaybını yine yaşayabilirsiniz. Çünkü g kuvvetide de eklendi üzerine. Bu yüzden ilk 360 larımızı yumuşak bi şekilde yatırarak başlar sonra kademeli olarak yatış açısını arttırırız. G' yi hissedin ve herzaman ne yaptığnız konusunda uyanık olun. Ve ayrıca dikkatinizi nereye yönlendirdiğinizede
dikkat edin. Genellikle bakmak için en iyi yer kanadın içidir. Kulak uçlarına odaklanmayın arkaplanda fırıldak gibi dönen yer kafanızı karıştırabilir. En iyisi uzaktaki bir noktaya bakışları üstünde sabitlemeden bakmaktır arasıra bakışlarınızı başka bir noktaya kaydırmaktır. Sonunda rahatlamayı öğrenip gözlerinizle döndüğünüz taraftaki trafiği kontrol edebileceksiniz. Dikkat edin en zoruda 360 derecelik dönüş yaparken kafanızı aniden çevirip karşı tarafada bakabilmektir. (dönüş yönünün tersine) Deneyimli pilotlar dahi bunu öğrenmek için kendini zorlamalıdır ki kalabalık bir termikte hem dönüşün içi hemde dışındaki trafiği gözlemek zorundayız. Çözüm yolu burda çokca pratik yaparak beynimizin bunun üstesinden gelmesine yardımcı olmaktır. Hava araçlarındaki tüm pilotlar oryantasyon ve denge hissini eğitmelidir.

Hem sağ hem de sol tarafa doğru dönüş pratiği yapmak çok önemlidir.
Sürekli aynı yönden dönmeyin. Bu kötü alışkanlık sizi sınırlar. Belkide daha önemlisi iniş planlamasında bir yön diğerinden daha iyi olabilir.

Çeviri Servet Yalçınkaya
Dosya ekleri
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Son beğenen PaRaDoX


Kullanıcı avatarı
efetürk
Mesajlar: 44
Kayıt: 14.08.2013, 16:08
Ad Soyad: Mehmet Kozak
Şehir: Kütahya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen efetürk » 9 yıl 3 hafta önce (28.02.2015, 23:11)

Başarılı ve eğitici olmuş teşekkürler emeğinize. ...

Kullanıcı avatarı
HOKAHEY
Mesajlar: 25
Kayıt: 04.09.2012, 18:47
Ad Soyad: Okan Demir
Şehir: Samsun
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen HOKAHEY » 9 yıl 3 hafta önce (04.03.2015, 11:24)

Teşekkürler emeğine sağlık.

Kullanıcı avatarı
alp78
Mesajlar: 181
Kayıt: 06.05.2012, 19:24
Ad Soyad: Taner Alp
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 34 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen alp78 » 9 yıl 3 hafta önce (04.03.2015, 12:12)

emeğine teşekkürler Servet

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen SERVET » 9 yıl 3 hafta önce (05.03.2015, 00:30)

Dennis pagen in makale serisinden Termiği öğrenmek başlıklı yazısını çevirdim. Başlangıçtaki Giriş ve story time bölümünü atlayarak getting started ile başladım. Story time bölümünde dennis ilk termik tecrübesini anlattığı için biraz geyik muhabbetine bağlamış enerjimi daha verimli kullanmak için daha çok öğretici ve bilgi içeren yerden başlayarak devam ettim. orjinal metni yükleyemedim daha sonra tekrar deniycem.


Başlıyoruz

Gerçek şova davet edilmeden çok uzun zaman önce termik uçuşuna hazırlanabilirsiniz. İlk irtifa uçuşunu yaptıktan hemen sonra eğitmeniniz de onaylarsa 360 derece dönüş alıştırmalarına başlayabilirsiniz. İlk olarak iniş alanına yakın olacak şekilde ve irtifanızı kontrol ederek yapın sonra yelken yapmaya başlar başlamaz extra irtifa kazanıp inişe doğru giderken iniş alanının üzerinde yapabilirsiniz. Eğer vinç sistemiyle kalkış yapıyorsanız çok daha temiz bir alana sahip olduğunuzdan ilk uçuşlarınızdan hemen sonra 360 atma alıştırması yapabilirsiniz. Eğitmeniniz tandem uçuşla 360 atmanıza da muhtemelen yardımcı olabilir. Nasıl olursa olsun tüm çeşitleri ile 360 derece dönme alıştırması yapmak termik uçuşuna en iyi hazırlıktır çünkü termiğin sınırları içinde kalmak için 360 atmalıyız. Bu çeşitler sağa ve sola 360 ların yanı sıra çeşitli yatış açılarında ve 45 derece dahil hatta çok daha dik yatış açılarında( daha dik yatış açıları görev içindir verimli termik dönüşü için gerekli değildir fakat 360 pratiği yaparken tüm varyasyonları ile öğrenmelisiniz.) min çöküş hızında 360 ı, hızlı çöktüğünüz derin 360 ı, dalarak 360 ı (çevirmen notu: spiral) ve uykuda 360 atmayı öğrenin. Bu konuya yeterince dikkat çekemiyoruz. Eğer hızla termik dönmeyi öğrenmek istiyorsanız yüzlerce kez 360 atmalısınız bundan ötesi yok. (Hatta bu 360 ları termikte atsanız dahi gururla kayıt defterine yazabilirsiniz)

Bir çember etrafında ilerlerken rüzgar ile birlikte dönüşlerinizin ne tarafa doğru sürüklendiğine dikkat edin. Ayrıca bir 360 ın farklı yatış açılarında ne kadar sürdüğüne dikkat edin. Son olarak bir 360 da değişik yatış açılarında ne kadar irtifa kaybettiğinize dikkat edin sıfır kaldırıcıda. Tüm bu alıştırmalar ve farkındalık termik performansınızı maximize edecek sağlam temeli verecektir.

Yukardaki benim hikayeme dikkat ettiyseniz termiği bir gün içinde öğrendim. Fakat ben o zamana kadar zaten yüzlerce 360 atmıştım. Geçmişte taş devrinde eğlence olsun diye yapardık. (kanatların taş gibi çöktüğü devirde)

Takılıyoruz

Termik uçuşlarında eğlence ve heyecan ilk tecrübenizle başlar ve tüm uçuş kariyeriniz boyunca devam eder çünkü çok çeşitli ve farklı termikler vardır. Nerdeyse her termik farklı olmasına rağmen aralarında yeterli benzerlikte vardır bunları bir araya getirerek anlaşılır hale getirip üzerlerine binip yükselebiliriz.

Haydi termiklerin doğasını anlamakla başlayalım. Termiği tüm karmaşıklığı ile tanımlayan kitaplar var. Fakat bizim amaçladığımız şey için burada termiği kolon yada ısınıp yükselen bir baloncuk gibi düşünmek gerekli. Bu üstten (ya da alttan) bakıldığında çoğunlukla dairesel bir şekil anlamına geliyor. Termik yükselir çünkü etrafındaki havadan daha hafiftir ısındığından dolayı veya su buharı içerdiği için.(nitrojen ve oksijenden oluşan kuru havadan daha hafiftir.) Bu yüzden hepimizin ihtiyacı olduğu şey bu baloncuklardan birini bulduğumuzda termiği dönmek ve içinde kalmak, haksız mıyım ?

Termiklerin bulunduğu yer sıklıkla kalkış alanının yakınında olduğu için bir tepeyi veya dağı izleme eğilimindedir. Yeni termikciler için en kolay durum yamaç kaldırıcısı havada kalmalarına yardım ederken bir termikle karşılaşıncaya kadar yamaç boyunca taramaktır. Eğer vinçle kalkıyorsanız ve düz bir alandaysanız iki yardımcınız vardır: yerel sabit(sıklıkla gözüktüğü yer) termiklerin nerde olduğunu deneyimli pilotlardan öğren ve diğer pilotların nerde döndüğünü araştır. Her nasıl olursa olsun belki telsiz vasıtasıyla başka bir pilotdan destek isteyebilirsiniz ve sizi termiğe yönlendirir. Birkaç yıl geriye dönersek termikte yeni olan bir pilota vadi üzerinde bir yerel uçuş bölgesinde rehberlik etmiştim ve 1.5 saat boyunca bir termalden diğer termale gittik. Acaip eğlenceliydi !

Zaman oldukça önemlidir. Termikler hava akışını bozar çünkü yukarıya doğru hareket ederler. Bazen nerdeyse dimdik durarak rüzgarı göğüsler. Termikler belli miktarda hava akışını bozar ki biz buna türbülans diyoruz. Günün en kuvvetli kısmında- diyelimki öğleden saat 4:00 kadar-türbülans dikkate değer biçimde oldukça darbeli olabilir. Bu nedenle yeni termik pilotlarına tavsiyemiz ilk girişimlerini günün geç saatlerinde yapsınlar termikler sakinleştikten sonra. Genelde sizin için en iyi zaman saat 4:00 pm den hava kararana kadar olacaktır. (yaz aylarında)

Kazanan plan

Tekrar "maymun görür, maymun yapar" yaklaşımı en ideal öğrenme yöntemidir. Yani diğerlerinin ne yaptığnı izle ve onları yapmayı dene. Fakat eğer ilk termik girişiminiz ise yelken rüzgarlarında bir problem olabilir sürüklenmeyle ilgili. İşte bu nedenle ilk defa termikle karşılaştığınızda bizim size tavsiyemiz ilk olarak kama pimi dönüşü (cotter pin) yapmanız. (12. Bölüme bak-serinin bundan önceki bölümü) Bundan kasteddiğimiz termiğin sınırları içinde kalmak için 180 derecelik dönüş yapmak ve dönüşü yamaç kaldırıcısında bitircek şekilde yönlendirmek ve diğer yönden dönüşe devam etmek. ( Eğer bir vinçle düz bir yerde havalandıysanız tamamen faydalanmak için 360 atmayı deneyin) sıradaki-evet, heycanınızı kontrol edebilirseniz bir sonraki termik- denemede bağlı 180 ler atmayı deneyin termiğin sınırları içersinde kalmaya çalışırken. Dikkat ettiyseniz 8 şekli biçiminde düşünebilirsiniz. Çünkü sadece 180 derecelik dönüşler yaparsanız hafif rüzgarda ileri doğru hareket etceksiniz (tıpkı iniş paternindeki 180 ler gibi) ve termiğin önüne doğru sürüklenceksiniz. Bu alıştırmalar şekil 1 de gösterilmiştir.

Birkaç girişim ve testden sonra bağlı 180 ler veya 8 ler çizerek termiğin içinde kalmanın çok zor olduğunu keşfedebilirsiniz. Ters dönüşler sürekli atılan 360 lardan daha çok irtifa kaybına neden olur ve yeterince büyük olmadığı sürece kaldırıcının kenarlarında gezmekten kurtulamazsınız. Buna rağmen deneyimli pilotlar 8 çizmeyi kullanacaklardır kalktıktan hemen sonra termikle yükselmek için eğer yamaçla aralarında yeterince mesafe yoksa 360 atamayacaklardır. Sizde kullanmak zorunda kalacaksınız çoğunlukla termiklerde ve uçuşlarda o sihirli an gelene kadar yani yeterli yüksekliğe ulaştığınızda(yamaçdan 300 mt yüksekliğe ulaştığımızda diyebiliriz) veya yamaçtan uzaklaştığınızda(belkide iniş alanına doğru giderken) bir termikle karşılaştığınız zaman. Öyleyse kaldırıcıda ilk 360 larınızı atma zamanı. Tüm dikkatinizi ne hissetiğinize ve güzel yumuşak bir 360 atmaya vermeyi deneyin. Eğer tırmandığınızı hissediyorsanız dönüşe devam edin. Fakat her 360 attığınızda pozisyonunuzu kontrol edin. Tepenin, dağın , yamacın, kalkışın arkasına doğru mu gidiyorsunuz veya iniş alanından uzağa doğru mu sürükleniyorsunuz? Hatırlayın termik dönerken en önemli şey asla yükseklikle kendinden geçmemektir ve nerde olduğunuzu hatırlayın.
İlk yıllarda termik dönmeyi aletsiz öğrenmiştik fakat neden işi zorlaştıralımki. Bir vario alın ve kullanmayı öğrenin. Tecrübeli bir pilot bulun aleti daha verimli kullanmak için duyarlılığını ve eşik değerini ayarlasın. Boş boş bakmayın ona. Tatlı kaldırıcı sesini ve kasvetli çöküş çığlığını duymayı öğrenin. Her 360 da tatlı melodiyi maximize etmeyi deneyin. Gelecek ay kaldırıcının en iyi noktasında nasıl kalırız ona değincez.

Şimdilik büyük, şişman ve tembel termik baloncuklarını deneyimlemeyi sürdürün. Sonuçta onların içinde kalmakta ustalaştıkça ve termik baloncuklarının sınırlarındaki türbülansı öğrenirken daha güçlü ve küçük termikleri denemek için hazır olacaksınız. Diğer bir deyişle en iyi zaman olan öğledensonra termiklerini deneme girişiminde bulunabilirsiniz.
Acemilere uyarılar
Termiğin başlangıç safhasında yanlış gidebilecek ve kaçınmanız gereken şeyler hakkında uyanık olmanız çok önemlidir. İlk olarak en kiritik olanlardan biri 360 atarken rüzgar ile birlikte sürüklenmeye karşı uyanık olmaktır. Bu yüzden dağla aranızdaki açıklığı herzaman için bolca mesafe bırakarak korumalısınız. Kalktıktan sonra karşılaştığmız termiği 360 atarak dönmek genellikle mümkün değildir. Eğer sıfır rüzgar varsa da öne doğru biraz uçup gerekli açıklığı elde ederiz. Fakat yamaca yapışmamak için öne doğru ilerlediğinde kaldırıcıdan çıkabilirsiniz. Bu nedenle yukarda tarif edilen zayıf ve yamaç kaldırıcısı olmayan koşullarda 8 çizeriz.

İkinci tehlike, biraz yukardaki ile ilişkili, termikte türbülansla karşılaşma ki dönüşünüzü yavaşlatabilir veya durdurabilir hatta dönüşün rüzgaraltı kısmındayken termikten düşebilirsiniz. Tehlike şu ki eğer yamaca doğru döndüğünüzde bu olursa acı dolu bir çarpışma ile sonlanabilir. Termik araziye yakın olduğunda türbülans özellikle olağandır yere sürtündüğünden dolayı ve termik oluşurken ilk aşamaları daha karışıktır. En güvenli yol, tüm pilotlar için, bir süredir burda olan ve ilerde de sürekli burda olmak isteyenler için, araziye yakın uçarken termikleri kontrol için biraz daha hızlı dönün. Bu meseleye gelecek ay daha detaylı bakacağız.

Özellikle termik dönmeyi zayıf koşullarda veya günün geç saatlerinde öğrenirken termikler çok uysaldır bir termiğe giriş çok yumuşak olabilir- kademeli bir değişim hissedersiniz çöküşten tırmanışa doğru. Birçok durumda her ne olursa olsun termiğin çevresinde türbülans olabilir. (bakınız şekil 2) Bu türbülans sizin güzel yumuşak 360 nızı bozabilir. Ve hatta termiği kaybetmenize neden olabilir sizi yakalarsa. Çoğunlukla termiğin çevresindeki türbülansa yakalandığınızda sizi termiğin merkezinden uzaklaştırıp atar. Uysal bir termikte/ uysal türbülansda veya termiğin etrafını çevirmiş olan bastırıcıda 150 mt kaybedebilirsiniz tekrar termiğe geri dönmeden önce. Çok güçlü termik çok güçlü türbülan çok güçlü bastırıcı demektir ve 450 mt den fazla irtifa kaybedebilirsiniz. Açıkca görüldüğü gibi çok tehlikelidir araziye yakın uçarken termik tarafından tükürülmek. İşte bu nedenle biraz daha hızlı uçmalıyız araziye yakın olduğumuz zaman ve termiğin sınırları içersinde kalmaya çalışırken daha dar dönmeliyiz.(çevirmen notu: kanadı yatırdıkça hava hızınızda yatış açınızla doğru orantılı olarak artar ve türbülansdan daha az etkilenirsiniz) Bunla ilgili düşünün-güvenlik ve performans için önemli. Ve tabiki herkes neşe içinde yükselirken bastırıcıda dolanıp termik tarafından karpuz çekirdeği gibi tükürülüp atılmak istemezsiniz.

Son potansiyel tehlike termikle birlikte yamacın önünden çok arkaya sürüklenmektir ki dağın ön tarafına ulaşamayabilirsiniz. Unutmayın dağın üstünde venturi (çevirmen notu: rüzgarın arazi yapısı nedeniyle sıkışıp daha hızlı akması) olabilir. Termikten düşüp kafa rügarına kaldığınızda coğunlukla bastırıcıya benzer. Bu yüzden yeni termik dönecekleri 1 ' e 1 süzülme oranına gore (1/1 veya 45 derece) dağın önünde kalmaları konusunda uyarmalıyız. Eğer termik epey kuvvetli ve rüzgar epey hafifse kolayca tırmanırsınız yukardaki süzülme oranına göre. Bu kuralı hafife almayın yoksa çok pişman olursunuz. Tabiki eğer düz alanda vinçle havalanıyorsanız arazi ile ilgili uyarılar sizi bağlamaz. Fakat rüzgaraltında çok sürüklenmede uyanık olun ki arzu ettiğiniz iniş alanına, vinç alanına ulaşamayabilirsiniz.

Bu yoldan daha önce geçenler olarak size imreniyoruz ilk termiğinizle karşılaşıp başardığınızda tamamen yepyeni bir dünyaya açılcaksınız. Keyfini çıkartın bu tecrübenin ve arkadaşlarınıza anlatın.Coşku bulaşıcıdır. Gelecek ay daha fazla termik bilgisi ve eğitimi üzerinde durucaz.

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 3 hafta önce (05.03.2015, 18:08)

emeklerine buna ayırdığın mesaiye sağlık servet abi sen ve senin gibi paylaşım yapan herkese teşekkürler.


Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen SERVET » 9 yıl 3 hafta önce (05.03.2015, 19:46)

Faydalı olabildiysem ne mutlu bana. Dennis in bi makalesi daha var çevirmek istediğim.Onu da yakın zamanda paylaşıcam.

Bir önceki makalenin Orjinal metni yüklemeyi yine denedim hata mesajı verdi. Forum şikayet istek bildir bölümüne sorunu yazdım ama herhangi bir yanıt alamadım. Moderatör ilgilenirse sevinirim.

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen SERVET » 9 yıl 3 hafta önce (06.03.2015, 14:58)

Orjinal metin.
Dosya ekleri
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Kullanıcı avatarı
Extasy
Mesajlar: 103
Kayıt: 29.05.2013, 17:40
Ad Soyad: Erdem Akcan
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen Extasy » 9 yıl 3 hafta önce (06.03.2015, 19:23)

elinize,emeğinize sağlık...eğitici bir yazı olmuş..teşekkürler

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen SERVET » 9 yıl 2 hafta önce (08.03.2015, 16:20)

Termik için daha fazla bilgi. Yazar Dennis Pagen

Geçen ay termiğe giriş yaptık. İrtifa yapma kariyerinizin başlangıcı için temel meseleleri tartıştık. Bu ay hiç acele etmeden termik tecrübesindeki ince ayrımlara ve biraz daha fazla tekniğe bakacağız.

Konum, Konum, Konum

Haydi olaya direkt girelim: Termiklerin yerini bulmaya çalıştığımızda bazı eski filozoflar demişki "termikler onları bulduğunuz yerdedir" Bu adam felsefenin suyunu çıkartmamıştı; işin gerçek doğasını açıklıyordu. Termikler bir dereceye kadar yakalanması zor ve öngörülemezdir. Sizi daha iyi bir termik pilotu yapacak ilk özellik herhangi bir zamanda ve yerde rastlayacağınız termiğe hazır olmak ve ona çarptığınızda hızlıca sarılıp dönebilmektir. Hazırlıklı olmalı ve her zaman yırtıcı bir köpekbalığı gibi kovalamalıyız.

Felsefeyi bir kenara bırakırsak, Bir termikle karşılaşma şansını arttırabileceğiniz yöntemler vardır. Geçen ay sabit termiklerden ve bunların belli yerlerde olduğundan bahsetmiştik. Bu yerleri iyi ısınan kaynaklar oluşturur ve termikleri kanalize eden bu özelliği ile öne çıkan bir arazi boyunca uzanır. Misal benim uçtuğum yerde yamaç boyunca taş ocakları var ve uzun süreli termik üretme eğilimindeler. Tüm pilotlar tarafından yerel sabit termiklerin yeri olarak benimsenmiş. Bunu tespit etmenin en basit yöntemi bölgedeki deneyimli pilotlara sormaktır. Eğer söylemiyorlarsa bencilce her şeyi gizleme hastalığına yakalanmışlardır veya gerçekten yerlerini bilmiyorlardır. Bazen gidilecek güvenilir bir termal alan yoktur. Sorgulayan zihin her zaman sorgular ve her zaman kendini daha çok geliştirir.

Diğer iyi bilinen termik üreten alanlar güneşle iyi ısınan alanlardır. Bunu büyük ihtimalle daha önce duymuşsunuzdur. Bazı farklar vardır, şunun gibi , kuru yerler nemli yerlerden daha iyidir, kayalar toprağa göre geç ısınır, uzun boylu kuru ekinler daha fazla havayı ısıtır kısa boylu ekinlerden vesaire.(termal kaynaklar ve termik bulmak konu başlığı hakkında daha fazla bilgi edinmek için performans uçuşu kitabında bölüm 5 e bakın)

Termiklerin olduğu yeri keşfetmemizi sağlayacak ikinci faktör termikleri tetikleyebilecek özelliklere sahip arazilere bakmaktır. Misal, bir tepe, bir ağaç sırası, bir göl kıyısı gibi yerler yüzeydeki sıcak havanın yükselmesine yardımcı olabilir. Bir termik bulacağımız en bilinen yer bir dağın zirvesi veya yamaçlarıdır. Termikler yamaçları izleyerek yukarı doğru çıkar ve üst kenarından ayrılır. Bu meseleler yukarda bahsedilen kitapta anlatılıyor.

Bir sonrasında, bulutlardan bahsetmeliyiz. Kümülüs bulutları termiklerin beslendiği yeri gösterir. Eğer yeterince yüksekseniz bulutun altına girebilecek kadar bir termik bulma şansınız yüksektir. Yamaçta yelken yaparken en verimli termik stratejisi yamaç boyunca ilerlemek ve kümülüs bulutlarının üstünüzden akıp gittiği yerlerde takılmaktır bu bölgeler gölgede kalsa dahi.

Son olarak, kuşlardan ve diğer kanatlardan bahsetmeliyiz. Bu uçan yardımcı pilotlar bir termiğin en iyi işaretidir istisnasız. Eğer onları dönerken görürseniz onların yanına gidin bir termikle karşılaşma şansınızı nerdeyse % 100 e çıkarın. Ve evet, tahmin ettiğiniz gibi bu meselelerde ayrıca kitapta anlatıldı.

Özet olarak, ısınmış alanların üstünde, tetikleyecek alanların üstünde, yüksek noktaların veya yamaç hattının üstünde, kuşların veya diğer kanatların hemen yanında bir termik bulabilirsiniz. Onları bulun ve onlara binmenin keyfini yaşayın.

Olan her şey söylendi, ilk ifade biçimine geri dönmeliyiz: Termikler onları bulduğmuz yerdedir- ve zamandadır. Bazen sizi şaşırtır. Geçenlerde % 100 kapalı bir havada uçmaya gittik. Biz sadece yelken uçuşu yapacağımızı sanıyorduk. Bizim sürpriz termikler bolca vardı ve saniyede 1,5 mt ile tırmandık. 700 mt yi geçmiştim hala tırmanıyordum, termikden çıktım çünkü bulut çekimine dönüşmeye başlamıştı. Zararsız bir kümülüs bulutu tarafından çekilmek sorun değil, fakat göz alabildiğine uzanan bir stratus tabakası tarafından emilmek eğlenceli değil.(gelecek ay bulut çekimini halledeceğiz)

Yerleşme

3'e kadar sayma kuralını duymuşsunuzdur- bir patates, iki misisipi, üç hipopotam- kaldırıcıyla karşılaştığında dönüşe başlamadan önce sayarsın. Gelin kısaca rakamlara göz atalım. Kanatınızın stall hızının 32 km olduğunu farzedelim. (çevirmen notu: Delta kanatlar için geçerli bu rakamlar unutmayın) 20 derecelik bir yatış açısında bir 360 atmak 16 sn'den biraz fazla zaman alır 48 mt çapında bir çember ile tamamlanır. 30 derecelik yatış açısıyla bir 360 10.7 sn'de 33 mt lik çapla tamamlanır. Stall hızından biraz hızlı uçsanız (35 km diyelim) bu 29 mt lik bir mesafe anlamına gelir düz uçtuğunuzda. Bu yüzden 3 sn beklemenin anlamı, kaldırıcı alan sizin için yeterli büyüklükte dönmek için demektir ve 30 derecelik açı ile dönerseniz kaldırıcı içinde kalırsınız. Çoğu başlangıç 30 derecelik yatış açısını kullanamaz bu yüzden daha geniş kaldırıcı alana ihtiyaç vardır- belkide 4 sn düz uçabildiği termiklere. Bir başlangıç pilotu için sayma metodu zamanlamayı ve termiğin boyutunu hissetmesine yardımcı olur.

Çoğu tecrübeli pilot saymaz, dönüşe başlamak için üçe saymak gerekli değildir özellikle belli bölgelerde ve günün belli zamanlarında termikler küçüldüğünde. Muhtemelen 2 sn kural olabilir. Sebep şu ki daha tecrübeli pilotlar daha dik yatış açıları kullanırlar ve her zaman bir termiğe orta noktasından dalamazsınız. Eğer termiğe kenarından girersek çok az parçasını kullanabileceğiz ve dönmek için çok beklersek onu kaçıracağız. (şekil 1 bu meseleyi resmediyor) Eğer termiğe dış kenarından girerseniz kanadın termiğin içinde olan tarafı kalkacaktır. Bu yüzden biz her zaman kanadın kalktığı tarafa döneriz. Bu termiği etkin ve verimli kullanmanın temel kuralıdır.

Muhtemelen termiğin "çekirdeğini" duymuşsunuzdur. Çekirdek termiğin merkezidir, kaldırıcının en kuvvetli olduğu yerdir. Bir termiğe ortasından girsek bile eğer güçlü çekirdeği merkezlemezsek kanatın bir tarafı kalkmaya eğilimli olacaktır bu yüzden yine kalkan tarafa döneriz(sağa dönüşteki rahatlığınızın sola dönerkende olması gerektiğinin ne kadar önemli olduğunu görebiliyor musunuz ?) amaç dönüşlerimizin çekirdeğin sınırları içersinde kalacak şekilde sonlanmasıdır. Şeki 2 merkezlerken nasıl taranacağını gösteriyor.

Yani sözün kısası, sizin başlangıç oyun planınız, bir termikte ilk dönüşünüzü yapma zamanınızı öğrenin; durmadan sürekli yumuşak dönüş pratikleri yapın kademeli olarak dönüşlerinizi daraltın. 20 derece ile başlayın 30 ve 45 dereceye doğru çıkarmaya çalışın.

Dik (çevirmen notu: daha büyük yatış açısı)

360 ları neden daha da daraltmayı istiyoruz. 360 ları daraltmak için birkaç nedenimiz var. İlk olarak büyük ve şişman akşam termikleri hariç en iyi çekirdek 20 derece ile 48 mt çapla çizilen çemberden daha küçüktür. Eğer daha iyi tırmanmak istiyorsanız dönüşlerinizi daraltmaya ihtiyacınız var.

İkinci olarak termik yükseldikçe genişler fakat sınırlarındaki türbülans ve bastırıcıda. Sonuç olarak termik aşınır ve sadece küçük çaplı bir kaldırıcı alan kalır. Eğer çok geniş dönerseniz kaldırıcı tamamen kaybolup ölmeden çok önce kaldırıcının zayıfladığını hissedeceksiniz sonunda.

Son olarak, rüzgarda termikler sürüklenme ve yatma eğilimindedir, şekil 3 de görüldüğü gibi. Hafif rüzgarlı bazı bölgelerde termikler yılan gibi olabilir ve sürüklenme yönü birkaç kez değişebilir yukarı doğru çıkarken. Eğer kanadı yatırmadan düz bir yatış açısıyla termiği dönerseniz 10 sn den uzun sürecektir 360 atmanız, termiğe daha fazla süre vereceksiniz kayması için rüzgarüstünde ilerlerken. Bir termiği takip etmek çok daha kolaydır dönüşlerinizi daralttığnızda. Bazı durumlarda termikler çok hızlı sürüklenir veya araziye çok yakındırlar termikte sürekli hızınızı değiştirmelisiniz takip etmek ve kontrol etmek için.(çevirmen notu: termikte hız kontrolü sadece fren konumlarıyla değil yatış açısıda değiştirilerek yapılır.) Bu durumda güvenli teknik rüzgarüstüne döndüğünüzde yavaşlamak dönüşün rüzgaraltı kısmından öncede hızlanmaktır. Bu hareket daha fazla türbülanslı olabilecek olan dönüşün rüzgaraltı kısmında daha fazla hakimiyet sağlar.

Birkaç yıl önce kuzey kuzey batıya bakan bölgede güzel termiklerle uçuyorduk. Bir tane yakalayıp yukarı doğru çıkarken dağın arkasına doğru sürükleniyorduk fakat tepe üstü yaklaşık 170 mt de kendimizi diğer tarafa sürüklenirken bulduk, ön tarafa vadinin içersine doğru. Daha dar dönen pilotlar termiğin bu olağandışı hareketini takip edebildiler.(Ben bu garip sürüklenmeyi yamacın arkasındaki vadiden kopan termikler yamacın önünden yükselen termiği besliyordu.)

Daha fazla termik tecrübesi kazandıkça rüzgarlı ve güçlü gün-ortası termikleriyle karşılaşacaksınız ki sizi yukarı doğru çıkarırken çoğunlukla değişkendir. İyi pilotlar dönüşlerinde oldukça fazla dönüş düzeltmesi yapmakta uyanıktırlar. Bu farkındalığı kazanmak için termiği hissetmeye ve varyonun sesine dikkat edin. Eğer dönüşün bir parçasında daha iyi kaldırıcı veya kabarma ile karşılaşırsanız o bölgeyi merkezlemeyi deneyin. Biz bunu genellikle kabarmayla karşılaşır karşılaşmaz dönüşlerimizi daraltarak yaparız. (kanatın tepki vermesi zaman alabilir bu yüzden zamanlama yaklaşıktır) ve sonra yaklaşık 180 derecelik dönüş yapıldığı zaman seçilen yatış açısı düzleştirilir. Zamanlamayı öğrenene kadar bu alıştırmayı yapın ve sonunda eğitimli bir dansçı gibi çekirdeği takip edebileceksiniz.

Doğu ve Batı (East and West)

(Çevirmen notu: bu paragrafı doğrudan çevirmiycem kendi yaşadığı bölgede batı termiklerinin doğuya göre daha sert olduğunu batı bölgesinde uçmaktan biraz çekindiklerini bu yüzden tepede uçmadan tüm gün boyunca oturan bi adamla ilgili espirili bi şarkı uyarlaması yapıtığnı anlatıyor ve sonra devam ediyor)

Biz sadece biraz espri yaptık burada. Hakikaten, çorak bölge termikleri çok güçlü ve baskın olabilir. Bahtsız pilotların alabilecekleri iki tedbir vardır. İlki, hem termiğin içinde hem de iki termik arasında yüksek hava hızını korumaktır. Genelde iki termik arasında en iyi süzülme hızından daha hızlı uçarız. Çünkü genelde bastırıcı ile karşılaşırız. Ayrıca vg ekleyebiliriz daha fazla hız kontrolü sağlamak için.(çevirmen notu: Delta kanat ile ilgili bi aparat sanırım ne olduğunu ben de bilmiyorum:)(serinin 7. Parçasına bakın) Güçlü batı tipi şartlarda(çevirmen notu: çorak arazi termikleri) Daha hızlı uçmalıyız hakimiyeti sağlamak için.

Termiğin içi türbülanslı olabilir hatta çekirdeğin yakınındayken bile. Ekstra hız hakimiyetinizi arttırır ve güçlü kabarmalarda kanadınızın stall olmasını önler. Daha dik bir yatış açısı hızınızı korumanıza yardımcı olduğundan kanat yüksek yatış açılarında dış frenle yavaşlatılmalıdır. Ayrıca, dik bir yatış açısında daha fazla güvenlik payı vardır çünkü termiğin kenarındaki türbülans kolayca dışarıya doğru yatıramayacaktır, şekil 4 de gösterildiği gibi. Böylece burada da önceki bölümde termikte neden dönüşlerimizi daraltmalıyız sorusuna başka bir sebep daha ekledik.

Güçlü termikler keskin kenarlıdır- yukarı doğru güçlü bir hava akışı ve aşağıya doğruda güçlü bir hava akışı vardır termiğin sınırları boyunca. Eğer iyi hız konrolu yapılmadan termikten çıkarsak, "uçurumdan aşağı düşebiliriz" Bu gerçekçi tasvirle şunu anlatmaya çalışıyoruz aniden burun aşağıya düşerken kuyruk havaya kalkar. Ekstrem durumlarda burun çok hızlı ve sert biçimde dönerek düşebilir ve ters dönebilir. (çevirmen notu: delta kanatın düşebilceği durum tasvir edilmiş yamaçparaşütünde kanat öne doğru aniden saldırır fren iplerinde hızla basınç düşer ve hızla irtifa kaybedilir. Güçlü bir termikten çıktığınızda gerçekten bir düşme hissi yaşarsınız ve termikten düşme deyiminin ne anlama geldiğini anlarsınız:) )şükür ki bugünün kanat dizaynları bu kadar korkunç dalışları önlemeye yardımcı oluyor. Fakat yine de tedbirli olmaya ihtiyacımız var bir termikten çok yavaş çıkmaktan kaçınmalıyız. Bir termikte türbülansın kuvvetini yakında sizde hissedecek ve hakimiyet için ne kadar ekstra hıza gerek duyacağınıza karar verebileceksiniz.

Öğrenecek çok şey var -biz sadece yüzeysel bir anlatım yaptık- fakat bu yüzden termik uçuşları güncel ve ilgi çekici kalıyor. Şampiyonların sırları ve performans uçuşu kitapları termik bilgisi ve yeteneklerinize birçok şey ekleyecektir. Birkaç tavsiye daha verirsek termikleri nerdeyse her zaman sevecen eğlenceli ve tatmin edici olarak kabul edebiliriz. Eğer yumuşak koşullarda kademeli olarak öğrenmeye başlarsanız, çok daha hızlı biçimde davranışlarını öğrenir ve onları sevmeye başlarsınız. Termikler gökyüzünün üst katmanlarına ulaşan biletinizdir. Diğerlerinin size sunmadığı bir perspektif sağlar. Bir termiğe ilk defa tırmandığınızda irtifa kazanmak için sürekli yapacaksınız birçok sefer tırmanacaksınız her şey bulanık hale gelene kadar fakat unutulmaz anlar yaşayacaksınız. Bazen en yükseğe çıkacaksınız öyleki tüm dünya gözlerinizin önüne serilecek. Ve işte o zaman anlayacaksınız mükemmel bir şekilde tırmanmak ve bu sıcak hava akımlarını aramak için neden bu kadar çok zaman harcadığımızı.

Çeviri Servet Yalçınkaya
Dosya ekleri
4.png
3.png
2.png
Güçlü termiklerde güvenlik.
Daha dik yatış açısıyla bastırıcıya daha az maruz kalacaksınız.
Daha düz yatış açısıyla bastırıcıya daha fazla maruz kalıp termiğin dışına atılacaksınız.
1.png

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen ender » 9 yıl 2 hafta önce (09.03.2015, 22:39)

iç fren, dış fren olayını yelkenkanat ta neyin karşılığı olarak yazdığınızı merak ettim doğrusu...

kafamda canlandıramadım...


Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen SERVET » 9 yıl 2 hafta önce (09.03.2015, 23:52)

Delta kanat ve yp birbirinden çok farklı araçlar. Kafanızda canlandıramamanız normal. Pushout terimini dış fren olarak çevirdim. Açıkcası bu terimin delta kanatda tam olarak nasıl uygulandığını bilmiyorum ama şu açık ki barı iterek hucum açısını arttırıyor sanırım ama bu benim için önemli değildi önemli olan bu pushout un dalış kontrolü için kullanılmasıydı.
Ne kadar farklı olursa olsun sonuçta aynı aerodinamik kanunlara tabiyiz. Dalış açısı kontrolü planörde manivela ve pedal kombinasyonları ile delta kanatda pushout ile yp de ise dış frenle yapılıyor. Biz yatış açısını iç frenle dalış açısınıda dış frenle ayarlıyoruz. Hareket noktam delta kanatdan çok yp oldu.
Makalenin içinde pushout dalış açısını belirleyen bir terim olarak kullanıldığı için karşılığnı dış fren olarak çevirdim.

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen ender » 9 yıl 2 hafta önce (11.03.2015, 23:20)

teşekkürler... şimdi canlandı... :)