Meteoroloji ve Yamaçparaşütü

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Meteoroloji ve Yamaçparaşütü

Mesaj #1 gönderen muraks » 1 on yıl 6 yıl önce (14.04.2007, 10:21)

Herkese merhaba,

Birçoğumuz uçuş sabahı ilk iş pencereyi açar gökyüzüne ve rüzgarın yönünü kestireceğimiz nesnelere bakarız. sonra da meteoroloji sitelerine.
Ama ben rüzgar yönü ve şiddetini gösteren değerlerden başka Basınç, sıcaklık ve çiylenme noktası, nem oranı gibi bilgilerin uçuşu nasıl etkilediği konusunda bilgiye sahip değilim.
Acaba sıcaklık ve dew point (çiylenme noktası) arasındaki ilişkinin uçuşu nasıl etkilediği konusunda yorum yapacak olan biri var mı? Bunun yanında nem oranı ve basınç bize ne gibi ipuçları verir yada bunların hepsi uçuşu nasıl etkiler.
Hangi oran ya da değer neyi ifade eder?

Bilgi yazacak olan arkadaşlara şimdiden teşekkürler.

Herkese iyi uçuşlar
Murat


Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen muraks » 1 on yıl 6 yıl önce (15.04.2007, 11:36)

Sanırım bu bilgilere benim kadar herkesin de ihtiyacı var

Kullanıcı avatarı
ÇağlaR
Mesajlar: 437
Kayıt: 05.12.2005, 01:42
Ad Soyad: Çağlar Güngelen
Şehir: Kaş - İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen ÇağlaR » 1 on yıl 6 yıl önce (15.04.2007, 13:21)

kesinlikle... bu bilgiler havatahmini yapmamız konusunda acaip yardımcı olucak bize...

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mahomedia » 1 on yıl 6 yıl önce (15.04.2007, 14:53)

Çiğ noktası ve hava sıcaklığının irtifaya göre değişme miktarı bulut tabanının yüksekliğini belirler.

Örneğin şu an yerda hava sıcaklığı 25 derece olsun ve her 100 metrede 0.8 derece sıcaklığın düştüğünü varsayalım. Çiğ noktası da 5 derece olsun (ki bu çiğ noktasını havanın nem miktarı belirler). 25-5 = 20 derece sıcaklık farkı var. (20/0.8)*100 = 2500 m. Yani bu parametreleri gösteren bir meteoroloji raporundan bulut tabanının 2500 metrede olduğunu anlayabilirsiniz. İrtifaya göre sıcaklığın nasıl değiştiğini tam bilmiyorum. Onu da bir arkadaş anlatırsa sevinirim. Çünkü 1000 metre yükseliklte bazen terliyoruz bazen üşüyoruz :)

Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen muraks » 1 on yıl 6 yıl önce (15.04.2007, 17:16)

Teşekkürler Emin bey.
Tam olarak ihtiyaç duyduğum cevaplardan birini vermişsiniz. Ayrıca formüle ettmeniz cevabı somutlaştırmış. Çiğ noktası ve sıcaklık arasındaki fark nekadar fazlaysa bulut tabanı o kadar yüksek oluyor sanırım. Bu bilgi xc uçuşuna çıkmadan önce oldukça işimize yarayacaktır hatta uçuşumuzu bu yorumlamaya göre iptal edip ya da öne alabiliriz.
Bilen arkadaşlar vardır mutlaka ama aşağıda benim kullandığım birkaç meteoroloji sitesini bilmeyenler için ekliyorum.

http://wwwa.accuweather.com/

http://www.meteoblue.com/

http://www.windfinder.com/

Saygılar,

Murat

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen mahomedia » 1 on yıl 6 yıl önce (15.04.2007, 22:55)

Ben de bir link ekleyeyim:
http://www.arl.noaa.gov/ready/cmet.html

Çok detaylı saatlik hava tahmini alabileceğiniz bir site burası. 384 saatlik yağış rüzgar sıcaklık ve aklınıza ne gelirse bütün parametreleri grafik şeklinde sağalayan bir site.


Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen muraks » 1 on yıl 6 yıl önce (16.04.2007, 00:38)

Link için teşekkürler. Oldukça detaylı ve başarılı görünüyor.
Birkaç meteoroloji sitesini aynı anda inceleyince daha güvenilir sonuçlara ulaşılabiliyor.
Ben aynı zamanda günün sonunda da siteleri kontrol edip sonuçları karşılaştırıyorum. Aslında düzenli takip verileri daha kolay yorumlamanızı sağlıyor.
Meteogramları yorumlamak için biraz daha bilgiye ve tecrübeye ihtiyacım var gibi görünüyor. Sizlerden gelecek yorumlar ve tavsiyeler hepimizin çok işine yarayacaktır.
herkese iyi uçuşlar
Murat

Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen muraks » 1 on yıl 6 yıl önce (17.04.2007, 00:21)

Aynı başlık altında gruba yazan Yiğit'in bilgilerinin paylaşmak istedim. Oldukça işe yarar bilgiler için kendisine tekrar teşekkürler.
Murat


Selamlar,

İyi bir XC günü ile sıradan bir uçuş günü arasındaki fark nedir? Neden
bazen hava daha mavi ve daha canlı renktedir? Kümülüs bulutu yoksa hiç
termik yok mudur?

Orta okulda coğrafya dersinde anlatılan bir fiziksel olay vardır. Her
100m yükseldiğimiz hava 1 derece soğur. Bazı kitaplarda bu oran 100m
de 1.5 derecedir. Termik hareketler için bu oran çok belirleyicidir.
Hava sıcaklığını yükseklikle azalma oranı belirli bir eşiğin altında
ise stabil ve üzerinde ise instabil hava koşulları oluşur. Stabil hava
dikey hareketlerin sönümlendiği, uzun süre devam edemediği koşullar,
instabil hava ise dikey hareketlerin hızlanarak devam ettiği koşullar
demektir.

Örneğin bir uçuş bölgesinde bazı günler çok iyi termik oluşumu olurken
bazen koşullar benzer olduğu halde hatta güneş tepede cayır cayır
olduğu halde ciddi termik oluşumları olmayabilir. Aynı bölgede iki üç
gün ara ile güneş de tepede olduğu halde termik oluşması ya da
oluşmaması havanın stabil ya da instabil olmasına bağlıdır.

Termiğin yerde ısındıktan sonra kopması için ortam sıcaklığı ile
termik sıcaklığı arasında belirli bir farkın olması gerekir. Bu
sıcaklık farkı 3-5 derece dolaylarındadır. Termiğin yükselmeye devam
edebilmesi için bu sıcaklık farkının korunması gerekir. Aksi durumda
termik ve ortam aynı sıcaklıta olur ve yoğunlukları eşitlendiği için
yükselme hareketi biter (stabil koşullar).

Stabil ve instabil koşulların gözlenmesine neden olan eşik, dry
adiabatic lapse rate (DALR) yani kuru adyabatik sıcaklık değişim
oranıdır. Kuru: Çiğlenmemiş, bağıl nem oranı %100'den düşük hava.
Adyabatik: Etrafı ile ısı alışverişi yapmayan. DALR, termiğin, balonun
ya da herhangi bir hava kütlesinin yükseldikçe soğuma oranıdır.
Örneğin ovadan kopan bir termik 25 derece ise 1000m yükseldiğinde
sıcaklığı 15 derece (salladım) olacaktır.

Environmental lapse rate (ELR), çevresel/ortam sıcaklık değişim
oranıdır. Yani atmoferin sıcaklık profilidir ve hergün birbirinden
farklı olabilir. Meteoroloji balonu ile ölçülür. ELR'nin DALR'den
büyük olması durumunda, diğer bir değişle yükseldikçe ortam sıcaklığı
termik sıcaklığına göre daha hızlı azalırsa, termik ve ortam
arasındaki sıcaklık farkı giderek büyür yani termiğin yükselme eğilimi
artar. Belirli bir noktaya kadar termik hızlanarak devam eder. Bunun
tam tersi durumunda termik ile ortam arasındaki sıcaklık farkı azalır
ve sonunda biter.

Ayrıntılarda boğulmayalım.

Basınç: Alçak basınç yükselme eğiliminde (yavaş da olasa yükselir)
olan havadır ve bu durum ELR'yi arttırır. Yüksek basınç çöken
yada çökme eğiliminde hava yaratır, ELR azalır.

Yani, yüksek basınç stabil koşullar getirir. Termik oluşumları çok
daha zayıf olur. Başlangıç uçuşları için
uygun koşullar yaratabilir. Alçak basınç ise instabil koşullar
yaratır. Termikler kuvvetli olur.
Bulutlanma (cumulus) görülebilir, hatta instabilite çok yüksek ise Cb
oluşumları muhtemeldir.

Sabah uyanınca: Gökyüzünü incelediğimizde temelde iki tip hava
koşulunu (stabil/instabil) birbirinden ayırt edebiliriz.
Stabil hava tozun ve dumanların dağılmasına izin vermez ve şehir
merkezi, çukur bölgeler üzerinde 200-400 m yüksekliğinde koyu renkli
bir tabaka oluşturur. İnstabil hava ise masmavi bir gökyüzü olarak
kendini hemen belli eder. Sabah erken başlayan bulutlanma (cumulus)
instabil hava habercisidir.

şimdilik bu kadar

yigit
Kandınızın stabil, havanızın instabil olması dileğiyle.