Alçak irtifada Soaring yaparken yedek kullanılmalımı?

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Alçak irtifada Soaring yaparken yedek kullanılırmı?

Anket 26.04.2007, 17:07 tarihinde bitecek

Evet Mutlaka kullanılmalıdır
8
50%
Hayır Kesinlikle Kullanılmamalıdır
8
50%
 
Toplam oy: 16

Kullanıcı avatarı
SEMİHA
Mesajlar: 82
Kayıt: 02.02.2006, 10:38
Ad Soyad: Semiha Dinçel
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Alçak irtifada Soaring yaparken yedek kullanılmalımı?

Mesaj #1 gönderen SEMİHA » 1 on yıl 6 yıl önce (25.04.2007, 17:07)

Bir anket te benden,

Can’ın mesajını

http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=1588

okurken yazdıkları arasında dikkatimi çeken şey yedek konusunda yazdıkları oldu.

“altiniz kum ve cok yumusak bir kum oldugu icin, yedek parasüt takmadan ucabiliyorsunuz, zaten yerden yüksekliginizi 5 metre ile 10 metre tutarak 2 saatin üzerinde ucuslar gerceklestiriyorsunuz. “
…………………
.………………..
“Yedek parasüt olmamasi bir tehlike degil tam tersine olmasi bir tehlike. 35 lik bir rüzgarda, kum tepesine dogru yukari dogru parasütü cikartmaniz gerekiyor, bu esnada bazen yere düsebiliyorsunuz bazen parasüt sizi biraz yukari sürükleyebiliyor. Eger sürüklenme sirasinda yanlislikla yedek acilirsa, ben diyim 3 siz deyin 6 kilometre rüzgar arkasindan buluyorsunuz kendinizi. Durdurmanin imkani yok alip sürükleyip götürüyor, o yüzden kesinlikle yedek kullanilmiyor Kum Tepesi Soaringlerinde. “


Biz ormanlıda 10-60 m arası saatlerce soaring yaparken çıkarmalımıyız yedeğimizi ? Ormanlıda çoğu pilot 30-35 km rüzgarda uçuyor. Tamam kuvvetli rüzgarlarda yamaca yaklaşmıyoruz ama çalılardan birine takılarak açılan bir yedek bize ne gibi problemler çıkarır.

Görüşlerinizi bekliyorum.

Kazasız uçuşlar.


Kullanıcı avatarı
onursan
Mesajlar: 202
Kayıt: 14.07.2005, 15:59
Ad Soyad: Onur San
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen onursan » 1 on yıl 6 yıl önce (25.04.2007, 17:24)

selam,

sanıyorum ki kimse kullanılmalı ya da kullanılmamalı diye kesin bişey söyleyemez. alçak irtifa, yüksek irtifa farketmez; duruma dayalıdır.

ancak sert rüzgarda yedek paraşütün bizi nerelere götüreceği, kaldırıcı bant içinde yahut tepenin üzerinde nereye indireceği / indirmeyeceği, ne kadar sürükleyeceği tamamen belirsizdir.

eldeki bir kuş, daldaki bin kuştan değerlidir diyerek oyumu "kullanılmamalı"ya verdim.

sevgiler.

Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen tangoabi » 1 on yıl 6 yıl önce (25.04.2007, 18:31)

bende kullanmamalıyız dıyorum.....oyumu kullandım .....

Kullanıcı avatarı
acroCan
Mesajlar: 31
Kayıt: 26.02.2007, 16:19
Ad Soyad: Can Tezcan
Şehir: Frankfurt
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen acroCan » 1 on yıl 6 yıl önce (25.04.2007, 19:17)

Ormanli denilen yeri ne yazik ki tanimiyorum, o yüzden mekana iliskin özellikte bir sey söylemem imkansiz. Ama yedek parasüt konusu cok ciddi ve aslinda "second chance" dedigimiz bir konu oldugu icin, ilk söylediklerimi bir kez daha aciklamak istiyorum. Kesinlikle yanlis anlasilmaya meydan olmamasi icin.

Namibia da, kum üzerinde soaring yapmanin buradaki eglenceli adi "yetiskinlerin kum havuzu" dur. Yani zemin, tam anlamiyla, yumusacik ve incecik bir kum yiginindan olusuyor. Oyun olsun diye Negatif Dönme yapmaya calisirken, yaklasik 2 ila 3 metre yükseklikten, üzerimde sadece burusmus mendil olarak kalmis bir YP ile yere düstüm, hatta cakildim diyebilirim, evet canim acidi, hatta kum, zimpara kagidi gibi bacagimda bir yara acti, ama olan biten bu kadardi, sert zeminde ayni sekilde 2 ila 3 metreden düsmek, bel kirilmasi da dahil bir cok sakatliga yol acabilir. Hatta sert cins bir kum bile bunlara yol acabilir.

Rüzgar yaklasik 30 Km/h ile belirli bir bant icerisinde kaldiris yapiyor, bu bant, zeminden itibaren maksimum 20 metre kadar yükseklige ulasiyor. Yani bu bölgede soaring yaptiginizda, 20 metreden fazla yükselmek gerekmiyor. Bu mesafe icerisinde bir sey oldugu takdirde, zaten yedek parasüt sadece bir süs esyasi, yani durumu fark edip, parasütü containerden cikartip firlatana kadar, "gecmis olsun" o yüzden sagladigi bir fayda yok. Bunun yanisira, anlatmis oldugum gibi, herhangi bir nedenden dolayi, ki bu nedenler kum üzerinde oldukca cok ve olasiligi yüksek nedenler, yedek container den düser ve acilirsa, sakatliga meydan verme olasiligi cok yüksek. O yüzden, muhasebe hesabi, KULLANMA, diyor. Ayrica, yedek dediginiz sey, hem pahali hem de Aziz Nesin in dedigi gibi "Nazik Alet" dolayisi ile, hic kullanmayacagin bir seyin icine sürekli kum dolmasi, onun bozulmasina neden olabiliyor, yani "Yanina bile alma" :D

Ama ayni ekip ile, Namibia da, Soussuvlei denilen yerde, Dune 45 e gittigimizde, herkey, naylon torbalara saklamis oldugu yedekleri cikartip yerlerin monte etti. Cünkü 45 in tepeden ayrildiktan sonraki yüzeyi, bildigimiz sert toprak ve termal aktiviteleri cok yüksek, yani sadece soaring yapmak zorunda degil pilotlar, bir iki tur soaringden sonra, ilk kaldirici hala ile, yaklasik 500 metre irtifa kazanilabiliniyor. Bu durumda, yedegim yanimda yoksa, cocuk bezimin takili olmasini tercih ederim :lol:

Yani sonucta, yedek kullanimi ile ilgili muhasebe, basit bir iki prensibe dayaniyor, her yöre ye göre de bu muhasebenin yeniden yapilmasi gerekir diye düsünüyorum.

Ama lütfen dikkat, kendimizi kandirmayalim, yedek tasimak veya tasimamak, "you have the second chance or you have no more chance" demek, ben bu sporu ayaklarim beni tasidigi sürece yapabilmek istiyorum, kanadimi kirmak hic isime gelmez.

Herkese güvenli ve zevkli ucuslar dilerim

Kullanıcı avatarı
daglar72
Mesajlar: 343
Kayıt: 25.05.2005, 00:39
Ad Soyad: Abdullah Acar
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen daglar72 » 1 on yıl 6 yıl önce (25.04.2007, 22:02)

Selamlar...
biz bir hafta 85 mt soaring ketendere tepesindeyiz, bir hafta da gürsu take-off tayız yani rüzgarın yönüne göre uçuş bölgesini seçiyoruz,onun için soaring e giderken yedeğimi çıkartayım yüksek irtifa uçuşuna giderken de yedeğimi takayım mantığı bana açıkçası çok gereksiz geliyor,sonuç itibarı ile atın ölümü arpadan olsun :D yedeğimde yanım da olsun 8) tak çıkarta gelemem hep içinde olsun :?

keyifli uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
ÇağlaR
Mesajlar: 437
Kayıt: 05.12.2005, 01:42
Ad Soyad: Çağlar Güngelen
Şehir: Kaş - İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen ÇağlaR » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 03:25)

ewet kum tepeleri için olay gerçek olabilir ama örneğin antalya falezlerde 40 metreden havalanıp +50 yapabiliyoruz ve kalkış alanımız direk olarak falezlerden aşağıya... şahsen yedeğimin altımda olması bana herzaman güven veriyor. ben 20 lik tepe de olsa yedeğimin benimle olmasından memnunum, o beni acil bir durumda hayata bağlayan tek nesne... ben yedekli uçulmasından yanayım, yanlışlıkla yedek açıcaksak zaten soaring e çıkmayalım. önce kendimizi geliştirelim. haaa ama atarmısın bantayken yedeği derseniz o anda içinde bulunduğum duruma göre değişebilir... mümkün olduğunca yavaş olmak isterim tabiki de iniş sırasında kesinlikle anlık kararlara bağlı... ve ayrıca semiha böyle bir konu açtığın için çok teşekkürler ciddi bir şekilde teorik olsun pratik olsun bilgi akışına ihtiyaç var forumda. geyik değil de bu tarz konular görmek gerçekten çok mutlu ediyor beni...
insan açık uçlu cewap bırakır :D ama spiralle soaring bandına vurmaktansa yedekle 3-5 metre sürüklenir yedeği söndürürüm daha iyi... ben kullanılır dan yanayım...


Kullanıcı avatarı
KaganAkc
Mesajlar: 8
Kayıt: 03.08.2004, 21:48
Ad Soyad: Kağan Akçalar
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

yedeği fazla elleme

Mesaj #7 gönderen KaganAkc » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 05:21)

Yedek paraşütün çok dikkatli ve hatasız olarak yerine yerleştirilip, çok gerekmedikçe fazla ellenmemesi gerektiğini düşünüyorum.
İkinci değil son şansımız olan yedeği takıp çıkarırken yapılabilecek basit bir hata çok ciddi sonuçlar doğurabilir.
Onun yerine, yedeğin sorun olabileceği, sürükleneceğimiz, takılıp açılabileceği vs. durumlara girmemek için çaba göstermemiz daha mantıklıdır.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

yedek olmalı

Mesaj #8 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 09:14)

Ben bu spora yeni başlayan birisi olarak, yedeğin herzaman olması taraftarıyım. Fakat başıma gelen birkaç olaydan sonra şunları öğrendim,
1) Her uçuş öncesi yedek pimleri kontrol edilmeli ve yedeğin düzgün durup durmadığına bakılmalı, zira bikeresinde tam çıkarken yedek yerinden çıktı ve ben Allah tan uçuşa geçmemiştim.
2)50 metreden havalanıp 200-300 lere bir anda çıkabiliyorsun, bu da başıma geldi, o yüzden irtifanın verdiği güzel hisle yedeğinizin olmadığını unutup uçuşa devam edebilirsiniz, bu da tehlikeli olur.
Yani bence de yedek ve kask her uçuşta şart.

Kullanıcı avatarı
onursan
Mesajlar: 202
Kayıt: 14.07.2005, 15:59
Ad Soyad: Onur San
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen onursan » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 11:41)

Selamlar,

Konudan uzaklaşıyor muyuz?

Anket sorusu: "Alçak irtifada Soaring yaparken yedek kullanılırmı?"

Açıklamada geçen: "yerden yüksekliginizi 5 metre ile 10 metre tutarak 2 saatin üzerinde ucuslar gerceklestiriyorsunuz."

300 - 500 m'ler değil, hatta 50-100 m bile değil. Anket sorusu ~10m irtifada soaring yapılması ile ilgili.

Cevap yazarken bunu göz önünde bulunduralım derim. 100+ irtifada kravat olursan ve açamazsan tabii ki yedek. Peki 10m'de kravat olursan?

Sevgiler.

Kullanıcı avatarı
BALKİRAZ
Mesajlar: 188
Kayıt: 10.08.2006, 18:26
Ad Soyad: Ertan Balkiraz
Şehir: Ankara
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 26 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen BALKİRAZ » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 14:50)

Yedek bu sporun olmazsa olmazı.Yazılanları yanlış anlayan bir başlangıç pilotu hata yapabilir.Yedeği uçuşa göre sökülen bir alet sanabilir.Kim arabasındaki airbag' i söküyor!

İsterse yer eğitiminde olsun, yedek harness te mutlaka bulunmalı onun yeri orası.Meterolojik şartlar her an değişebilir, yükselebilirsiniz.Pimleri açılacak bir yedek havada da açılabilir kontrolü şart.

Yedek sök çıkar yaparken ya hata yaparsam veya alel acele uçuşa gittiğimde yedeğin olmadığını görürsem o zaman ne olacak uçmayacak mıyım.

Yedek ve kask olmadan uçuşa gitmeyin.Kazasız zevkli uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
SEMİHA
Mesajlar: 82
Kayıt: 02.02.2006, 10:38
Ad Soyad: Semiha Dinçel
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen SEMİHA » 1 on yıl 6 yıl önce (26.04.2007, 17:05)

Merhaba;
Ertan ın yazdıklarını okuyunca..

Çıkarıp atın yedeğinizi demiyor kimse aman ha.. nerden çıkarıyorsunuz bunları evladım.

Kuralları uygularız ve hepimizin bildiği gibi havacılığın kuralları kanla yazılmıştır.

Ben burada tartışmaya açtım diye çıkarıp atacakmısınız? Sanmıyorum..
Burada görüş bildirip tartışıyoruz...

(Ezberci eğitimin,sınav ve test sistemlerinden kaynaklanan bir problem bu bence karşınızda ŞIK görünce böyle oluyor.Hazır hap bilgileri veren,analitik düşünmeyi öğretmeyen eğitim sisteminin sonucu bunlar. Sizlere değil lafım sakın alınmayın.)

Burada kafa karışacak bir durum olmamalı bence.
Yazılan şeyler gayet açık ve sorulan soru net. Soaring uçuşlarını başlangıç pilotları yapmamalı zaten.

Eğitim almadan 30 km lik rüzgarda soaring uçuşu yapmak yedeksiz irtifa uçuşundan farklı değildir riski de alınamayacak kadar korkunçtur bence.

Tamamen farklı bir beceri ve eğitim gerektirir.

Çıkarıp atın yedeğinizi demiyor kimse aman ha..

Hepimiz yetişkin insanlarız,Bu ortam ise bilgi alışverişi yapmak, tartışmak için var.İyikide var.


Kullanıcı avatarı
KaganAkc
Mesajlar: 8
Kayıt: 03.08.2004, 21:48
Ad Soyad: Kağan Akçalar
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

alçak irtifada yedek paraşüt kullanımı, riskleri vs..

Mesaj #12 gönderen KaganAkc » 1 on yıl 6 yıl önce (27.04.2007, 16:31)

Yedeğin kazaen açılması riski açısından yanımızda bulundurmayı ve yere yakın irtifalardaki acil durumlarda pilotun atma kararını ayrıca ele alalım.

1-Yedeğin kazaen açılması:
Yelken uçuşu (Soaring) yapılan yerlerde, yer çalışması, sürüklenme, veya bundan bağımsız olarak normal kalkışlarda çalılara, kayalara sürtme sonucu yedeğin açılması gibi durumlar nadir de olsa yaşanıyor.

Yedeğin yerde veya çok yakında açılması rüzgar hızı 5-10km/h den itibaren ciddi sürüklenme tehlikesi doğurabilir. Çünkü söndürmek mümkün değil. Hook knife (bıçak) taşınması bu bağlamda hayat kurtarabilir.
Kuşamdan çıkmak da çözüm olabilir ama kokpit gibi aksesuarlar buna engel olabilir. Kokpit kullanırken bunu ve suya inişi de düşünmek lazım.

Yere yakın uçuşlar için yedek taşıyıp taşımamaya aşağıdaki kriterlere göre karar verebiliriz:

Taşımanın avantajları:
- Eğer bir şekilde yükselirsek yukarıda ihtiyacımız olabilir.
- Yüksek irtifalı uçuşlara gitmeden önce yedeğin kullanıma hazır olması.
- Yedek tak çıkar sırasında yapılabilecek hataların olmaması.

Taşımamanın avantajları:
- Kuşam hafif olur, yerde oynamak, denge kaybında toparlamak kıvrak haraket etmek kolay olur, tepeye taşıması kolay olur.
- Biryerlere takılarak açılma, sürüklenme gibi ciddi riskler olmaz.


2- Alçak irtifada uçuş sırasındaki acil durumlarda yedek atma kararı

Göz önünde tutulması gereken kriterleri sayalım:
- Öncelikle herşeyden önemlisi, öyle durumlara düşmemek için önceden gerekli önlemleri almak: (bkz: eğitim, uçmama kararı vs.)
- Yere çok yakınsak yedek paraşüt havayla dolmadan yere çarpabileceğimiz için kısıtlı saniyeleri daha çok kanadı düzeltmek veya 5 nokta taklasına hazırlanmak için kullanabiliriz.

- Yerdeki rüzgar hızı ve sürüklendiğimizde başımıza gelecekleri de hesaba katmalıyız. Sert inip bir bacağı kırmamak için kayalıklarda 100lerce metre sürüklenmeyi göze almayabiliriz.

- Yedek hava ile dolup tepemize gelirken kanadımız da öne doğru gidiyor genelde, bu arada düşme hızı hayli yüksek olabiliyor. Bu sırada çarpmak yerine %50 açık bir kanatla çarpmak daha iyi olabilir

Bu konuda vereceğimiz kararı iyileştirmek için bol bol yedek videosu izlemenin faydalı olacağını düşünüyorum.






Risk hesabı hakkında not:
Alacağımız önlemleri düşünürken riskin gerçekleşme ihtimali kadar risk gerçekleştiğinde başımıza gelecek durumun vahametinde hesaba katmalıyız. Bunların yanında aktif ve pasif güvenliği de düşünmeliyiz.
Aşırı korumalı bir kuşam bizi kaza olduğunda korur ama öncesinde hantallık yüzünden kazayı önleyecek haraketleri yapmamıza engel olarak kaza ihtimalini de arttırır. Yani aşırı önlemin de dezavantajlarını göz önünde tutmak gerekir.

Kullanıcı avatarı
KaganAkc
Mesajlar: 8
Kayıt: 03.08.2004, 21:48
Ad Soyad: Kağan Akçalar
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen KaganAkc » 1 on yıl 6 yıl önce (27.04.2007, 16:39)

Yedek videolarını buraya gönderin
-----------------------

Yere yakın irtifada atılmış yedek videolarını inceleyerek hayli iyi fikir sahibi olabiliriz.
Bu tür videolar elimize geçtikçe adreslerini buraya gönderelim.

Belki hayatımızda bir kez kullanacağız yedeği.
O şansımızı da bilinçli kullanalım.
Yedek kulbunu tutup çektiğimiz anda bitmiyor sorunlar.
Bilakis, başlıyor.
Gerekmeyebileceği durumlarda yedek atmak da çok ciddi bir risk.
Ne zaman nerede atacağımızı çok iyi belirlemiş olarak uçmalıyız.

Kullanıcı avatarı
SEMİHA
Mesajlar: 82
Kayıt: 02.02.2006, 10:38
Ad Soyad: Semiha Dinçel
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen SEMİHA » 1 on yıl 6 yıl önce (27.04.2007, 17:18)

Aslında Can ın bahsettiği disiplini DUNESOARING diye de isimlendiriyorlar bir çeşit coastral soaring disiplini.

Bizde benzeri bir yer yok benim bildiğim en benzeri Ormanlı; belki Patara kumulları buna daha uygun olabilir.
Kanat hakimiyetinizin çok iyi olması gerekiyor. Çünkü irtifa uçuşlarına göre daha alçak irtifalarda daha kuvvetli rüzgarlarda seri manevralar gerektiriyor.

Dunesoaring (Kumul yelkeni diyebilirmiyiz acaba..?) Daha çok Okyanus gibi açık denizlere bakan kumul tepelerde Avustralya Afrika ve Bordeux daki gibi kumullarda oluyor. 5-6 mertelerde resimdeki yüksekliklerde uçuyorsunuz,irtifa 10 metreyi geçmiyor.

Ama aşağıdaki başlıktaki videolarda detay izleyebilirsiniz.

http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=505&highlight=

Hatta bu videoların alındığı sitede WAGA disiplini dedikleri 5-6 metrelerde yaptıkları mc-twist,360 vbg akrobasi hareketlerini keyifle izlediğimiz Bordeux wagas festivalinde de
Yarışmacılarında irtifa almadıklarını görüyoruz.
Dosya ekleri
12.jpg
800px-DunePyla2.jpg

Kullanıcı avatarı
SEMİHA
Mesajlar: 82
Kayıt: 02.02.2006, 10:38
Ad Soyad: Semiha Dinçel
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen SEMİHA » 1 on yıl 6 yıl önce (27.04.2007, 18:07)

Teşekkürler Kaan,
Olmazsa olmaz malzemelerim arasına
"Hook knife (bıçak) " ı en kısa zamanda ekliyorum. Hep Ağaç vbg. için gerekir diye düşünmüştüm. Bu konu daki işlevi daha öncelikli.

Keyifli uçuşlar herkese.