Göğüs kolonu uzunluğu ve ağırlık kontrolü.

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 182
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 45 / 0
Pilot Menüsü: 

Göğüs kolonu uzunluğu ve ağırlık kontrolü.

Mesaj #1 gönderen SERVET » 1 yıl 1 ay önce (02.09.2016, 12:59)

Göğüs kolonu uzunluğu ve ağırlık kontrolü.

Esasında bu konuya hiç girmeyecektim. Çünkü başlı başına ayrı bir yazı konusu olacak kadar genişti. Ama harness ayarlarından bahsederken gelen bir soru üzerine mecbur kaldım:)
Bir önceki yazıda göğüs kolonu genişledikçe ağırlık kontrolüne daha duyarlı, daralttıkca daha duyarsız hale geldiğini söylemiştik.

Şimdi bu mekanizmanın nasıl işlediğine daha yakından bakalım. Durumu görselleştirip daha iyi anlamak için painte kabataslak bir çizim yaptım.

Yukarda solda en başta yamaç paraşütü kolonlarının harnesse bağlanmış halini görüyoruz. İki kanat kolonu arasında yeşil ile çizilen göğüs kolonu.

İkinci şekilde sağa doğru ağırlık verildiğinde ağırlık merkezi sağa kaydığı için sağ kolon aşağı doğru hareket ederken sol kolon yukarı doğru çıkıyor. Yeşil çizgi harnessin ağırlık merkezinin ortada olduğu zaman göğüs kolonunun durumunu gösteriyor. Kırmızı çizgi ise ağırlık merkezi sağa kaydığında göğüs kolonunun durumunu gösteriyor.

Üçüncü şekilde tıpkı bir terazinin iki kefesi gibi simetrik hareket eden iki kolonun arasında uzanan göğüs kolonunun dengedeki (yeşil) ve yatık halinin (kırmızı) üstüste çizimiş halini gösteriyor ve en geniş halinde Yp kolonlarını
|CE| doğru parçası üzerinde resmediyor.
Yp kolonları |BD| doğru parçası üzerinde olsaydı yani göğüs kolonu daraltılsaydı aynı açıda yani aynı ağırlık kaydırma miktarında sarı çizgi çok daha kısa bir mesafede etkili olabileceğini de görsel olarak gösteriyor.

Büyük boy bir harnessde standart göğüs kolonu açıklığı miktarı 46 cm dir. ( Küçük boy harnessde 38 cm, orta boy harnessde 42 cm) En geniş hali 52 cm, en dar hali de 40 cm olsun.

Yukarıdaki resimde soldan 4. Şekile baktığımızda. Basit bir trigonometrik hesaplamayla H1 ve H2 yüksekliklerini bulabilir ve ne kadar fark ettiğini hesaplayabiliriz.

Harness göğüs kolonunun 30 derece yana yattığını farz edelim.
Göğüs kolon açıklığımızda en geniş şeklinde 52 cm idi.
|CE|= 52 cm ise |CA|= 26 cm
tan 30= karşı/ komşu
tan 30= H2 / |CA|
0.57= H2 / 26
H2= 14,82 cm

Göğüs kolon açıklığımızda en dar şeklinde 40 cm idi.
|BD|= 40 cm ise |BA|= 20 cm
tan 30= karşı/ komşu
tan 30= H1 / |CA|
0.57= H1 / 20
H2= 11,4cm

H1-H2= 14,82-11,4= 3,42 cm ~ 3,5 cm

En geniş konumda en dar konuma göre 3,5 cm daha fazla aşağı inerken kolon diğer tarafta 3,5 cm daha fazla yukarı çıkıyor. Yani toplamda 7 cm lik bir fark oluşuyor.
Fren mesafeleri ile karşılaştırdığımızda bunlar size küçük farklar olarak gözükebilir. Nasıl 10 cm lik fren müdahalesi ile 10 cm arka kolon çekiminin etkisi aynı değil ise tüm kolonda 7 cm lik fark çok büyük bir etki yaratır. Fren veya arka kolonda kanadın bir kısmı etkilenirken tüm kolonda kanadın tamamı etkilenir.
Hatta bunu bazı kanatlarda gözlemlemek mümkündür. Etkin ağırlık aktarımı yapıldığında kanada arkadan bakıldığında firar kenarından hücum kenarına kadar tam orta noktasında belirgin bir kırık, kambur, basamak oluşur. Genelde bu kanadın ağırlık merkez noktasının iki hücre ağzının birleştiği hücre duvarına denk geldiği kanatlarda daha belirgindir. Bu nokta bazı kanatlarda ise hücre duvarına değil hücrenin orta noktasına denk geldiğinde o kadar belirgin değildir.

Göğüs kolonu açıklığı uçuş güvenliği ve performansını doğrudan etkiler.

Göğüs kolonu açıklığı geniş olursa, etkin ağırlık kontrolü yapılabilir, kanatdan çok daha fazla geri bildirim alınır yani kanadın hareketlerini daha iyi hissedersiniz. Kapanmalara karşı daha dirençli hale gelir fakat kapandığı zaman etkin bir ağırlık kontrası vermezseniz başınız çok daha fazla ağrır:) Full stall de yanal stabiliteyi azalttığı için dengesizlik yaratabilir daha kaotik bir durum oluşturabilir.

Göğüs kolonu açıklığı dar olursa ağırlık kontrolüne daha az duyarlı hale gelir ve daha stabil uçar. Kanatdan daha az geri bildirim alınır. Twist olma ve Deep spiralde kitlenme riski artar.

Xc veya yarışma uçuşlarında uzun süzülüşlerde kanadın stabilitesini arttırmak ve süzülüşü iyileştirmek için göğüs kolonunu daraltmak, zayıf termiklerde veya termik ararken ise genişletmek de bir teknik olarak kullanılabilir.

Göğüs kolonu açıklığının uçuşumuza olan etkisini nedenleri ile birlikte anlatmaya çalıştım. Göğüs kolonu açıklığını harnnesinizin bedenine uygun olan açıklıkta olmasına dikkat edin en optimum uzunluk budur. Sonrasında tecrübe kazandıkça kendi ihtiyaçlarınızı göre uyarlayabilirsiniz.

Servet Yalçınkaya
Dosya ekleri
Göğüs kolonu uzunluğu.jpg
Göğüs Kolonu.

Son beğenen bulobey




“Güvenlik ve Uçuş Tekniği” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok