speed ? trim?

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ugurci
Mesajlar: 150
Kayıt: 06.05.2006, 00:34
Ad Soyad: Adnan Uçar
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 11 / 1
Pilot Menüsü: 

speed ? trim?

Mesaj #1 gönderen ugurci » 1 on yıl 6 yıl önce (04.12.2007, 23:00)

merhaba .speed ve trim sistemleri arasında avantaj ve dezavantajları açısından farkı bilenlerin yorumları için şimdiden teşekkürler...


Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

trim-speed

Mesaj #2 gönderen ganos » 1 on yıl 6 yıl önce (05.12.2007, 15:09)

Trim genelde tandem kanatlarda olur. Trimli single 'en azından ben' görmedim. Tandem pilotun önünde yolcu olduğu için, speed sistemi rahatlıkla/emniyetle kullanamayacağı düşünülerek trim kullanılmış olsa gerek. Sonuçta her ikisi de hücum açısını değiştirmek için kullanılan, birisi ön kolonlara kısalma, birisi de arka kolonlara uzama vererek aynı işi yapan sistemler, ancak speed kullanım açısından daha pratik. Basınca dalıyor, bırakınca normale dönüyor. Trimleri açmak için buton v.b. ne basıyorsunuz. Kolondaki yük yetersizse yada serbest bırakma sistemi akıcı değilse pat diye açılmıyor, oynamak gerekiyor, geri toplamak için de tekrar bir müdahale söz konusu, mekanizmanın kulaklarını çekiyorsunuz, falan filan. Benim düşünceme göre speed, anlık hızlanma, trim ise kalıcı bir hızlanma istendiğinde uygun. Hemen bu düşüncemin arkasından kuvvetli rüzgarlarda kalkış ve uçuş yapabilmek üzere single kanatlarda da trim olmasında fayda varmış gibi geliyor. Biri benden önce düşünüp uygulamış ta olabilir :) Öyle ise cehaletimi mazur görün. Ve, speed için biraz daha fazla olmak üzere; dengeli uygulanmadığında her ikisinin de kanadın stabilitesini bozma (önden asimetrik kapatma, spirale girme v.b.) ihtimali var. Naçizane bu kadar görüş belirtebiliyorum.

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen serhat » 1 on yıl 6 yıl önce (05.12.2007, 16:44)

güzel anlatmışsın faik abi fakat trim yani trimmer neredeyse bütün yarışma kanatlarında ve bazı 2-3 kanatlarda da bulunur.

speed bar çalkantı içinde ve anlık rüzgar koşullarında paraşütün hızını kısa sürede ayarlamımızı ve tırmanış - dalışarda dengelemeyi "pitchcontrol" ü sağlar.

trimmer ise havanın termiklerce zayıf yada güçlü olduğu zamanlarda hava hızımızı ayarlamamızı sağlar hava zayıfsa trimler aşağı çekilerek daha sakin uçmamızı ve süzülüş açımızı artırmamızı sağlar.

tabi tamdemde de trimler çok önemlidir kayseri pwc de son gün yolcuyla kalkışın üzerinde geri sürüklenmeye başladığımda trimler kurtarmış tı beni..

Kullanıcı avatarı
erbilk
Mesajlar: 50
Kayıt: 17.03.2005, 12:28
Ad Soyad: Erbil Kukiçin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen erbilk » 1 on yıl 6 yıl önce (05.12.2007, 20:17)

aslında konu başlığına bakılırsa benim için ikiside avantaj.

mesela ben paramotor kullanırken nova speedmax kanat kullanıyorum ve kanadımda tirim ve speed sistemi mevcut hatta son yıllardaki gelişmeler göz önüne alındığında yeni trimli kanatların trim sitemini ayarlamak eski yıllardakilere göre çok daha basit ve kullanışlı.

çok zayıf rüzgarlarda ve sıfır rüzgarda yeya limit rüzgarlarda kalkışlarda trim ayarları ile oynayarak daha az efor sarfederek kalkış yapmak mümkün.

speed sistemi ise kademeli olarak fazla rüzgarlarda yada max. hız gerektiren zamanlarda gerekli oluyor.
Dosya ekleri
speed-trim.JPG

Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ganos » 1 on yıl 6 yıl önce (06.12.2007, 10:39)

serhat sağol...

Dediğim gibi; yarışma kanatları v.s. ilgi alanımın dışında olduğu için bilmemem normal :) Ama yine de "aklın yolu bir" demişim ve yarışma kanadını kastetmesem bile, yarışma kanadının uçtuğu şartlar benzeri durumlarda "single kanatlarda da olmasında fayda var" demişim :D Yine de "tüh" diyorum ki biri benden önce akıl etmiş...

selamlar, kazasız uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen metinmurat » 1 on yıl 6 yıl önce (06.12.2007, 12:47)

Konu ne kadar iyi anlatıldı. Bireysel bilgi birikimleri gayet etkileyici, ezberden uzak deneyim kokuyor..Bizleri aydınatanlara teşekkür ederim. Trim sistemine hiç raslamamış kişilere kanatın neresinde nasıl bir şey olduğunu da izahta yarar var sanırım. Bu sistem kolonların birleştirilip karabinalara bağlantı yapılan alt bölümde A kolonuna bağlanan speed sisteminin tam paraleline denk olacak şekilde D kolonuna bağlı, uçunda halka sistemi olan halkayı çekince D ve C yi aşağıya doğru çelkip kısaltan (D yaklaşık 5cm, C daha az) ve istenilen kısalıkta kalmasını sağlayan sıkıştırma düzeneğinide içeren bir hız ayar sistemidir. Sistem durum açısını değiştirmektedir. Bu arada daha önceleri acemiliğimde 2 yıl Paraavis Tango markalı 2 adet kanat kullandım. Çok hatalarımı affetti o muhteşem kanatlar ve o kanatlar single standart özellikte oldukları halde speed ve trim sistemlerini birlikte bulundurmaktadırlar.


Kullanıcı avatarı
ugurci
Mesajlar: 150
Kayıt: 06.05.2006, 00:34
Ad Soyad: Adnan Uçar
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 11 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen ugurci » 1 on yıl 6 yıl önce (09.12.2007, 14:15)

gerçekten çok açıklayıcı bilgiler oldu. herkese teşekkür ederim.
kusura bakmazsanız aynı konuyu biraz daha açmak istiyorum.
speed ve trim sistemlerinin hava hızı ve süzülüş oranlarına etkileri arasında farklılık varmıdır?
ayrıca speed sistekullanıldığında cell ağızları daha da aşağıya ve içe dönerek önden kapanma ihtimalini artırır mı?

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen serhat » 1 on yıl 6 yıl önce (09.12.2007, 23:01)

speed sistemi ve trim kullanıldığında (ki zaten amaç odur) hava hızı ve dolayısıyla yer hızı artar fakat bu hız bizimdahahızlı aşağıya düşmemizden yani çökmemizden ortaya çıkan enerji ile sağlanır.

speed kullanımı sadece sellerini aşağıya kıvırmaz kanadın bütün olarak hücüm açısını düşürür ve hızlanmayı sağlar. sakin bir havada speed system selleri aşağıya doğru çektiği için önden kapanma olmaz fakat hızlanmış bi kanatla türbülansa girdiğimizde kapanmalar daha çabuk ve şiddetli olur.

Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen metinmurat » 1 on yıl 6 yıl önce (10.12.2007, 15:57)

hızlandırıcı sisteme tam basıldığında 10 km/sa'lik hava hızı kazanılır.Süzülüş oranları oldukça azalır. Tam speed durumda dahi kanatın önü ufuk çizgisinin altına inmemiş durumdadır. Aerodinamik olarak en büyük basınç kuvveti olan ön hücre ağızları hala tama yakın basınc kuvvetine yakın durumdadır.Ancak frontal kapanmalar biraz daha bu durumda sayısal olarak fazla olabilir; sebep optimum basınç direncinin kanat dizayn edilirken speedsiz yeri 15-18 cm yukarıda kalmıştır. İşte bastırıcılar bize bu yer değişikliğini önden kapanma olarak hatırlatırlar. Benim full speedte tam frontal yaşamışlıklarımda kafamla ayaklarımın yerleri bir süreliğine değişiyor o kadar. saygılar.