Arkadaşlar zamanım olunca bende teoriden pratiğe geçeceğim ve ortaya uçan bişeyler çıkacak. Bu yüzden ilgili arkadaşlarla tanışmak isterim.
Yp,deltakanat yada herhangi uçan bir araçta kullanabileceğiniz kaldırma kuvvetini hesaplayan excel dosyasını ekte yolluyorum.
Dosyadaki şu anki değerler Yamaç paraşütü için.
Değerleri; kaldırma katsayısını (kanadın şekline bağlıdır),hızı,kanat alanını, hava yoğunluğunu değiştirerek farklı hesaplamalar yapabilirsiniz.
Bu formülle kilonuza göre CL min ve CL maxı bilinen kanat için stol hızınızı ve maximum hızınızı hesaplayabilirsiniz.
Kaldırma Kuvveti
Moderatör: Moderatör Ekibi
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
Kaldırma Kuvveti
- Dosya ekleri
-
- lift.xls
- (145 KiB) 389 kere indirildi
- paramedic
- Mesajlar: 102
- Kayıt: 02.04.2007, 18:33
- Ad Soyad: Serdar Güler
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Türkay bey merhaba,
Formulü inceleyince ne kadar hızlı uçulursa o kadar fazla kaldırma kuvveti üretiliyor şeklinde bir sonuç çıkıyor. Ancak herhangi bir kanadın polar eğrisini incelediğinizde çöküşün düşük hızlarda daha az olduğunu görürsünüz hemen. Bu açıdan bakınca sizin formülle bu durum çelişiyor gibi görünür. Aslında çelişmez. Zira her türlü motorsuz hava aracında uçtuğunuz hava aracını hızlandırmanın 2 yolu vardır. 1. si hücum açısını azaltmak yani hava aracını öne doğru daldırmak. 2. si hava aracını daha fazla ağırlıkla yüklemek.
2. durumun tersi yani havada ağırlık azaltma olası olsa da havada ağırlık arttırma olası olmadığı için 1. durum üzerinden devam edecek olursak hücum açısını azaltmak bize ekstra hız kazandırdığı gibi kanadı bir miktar daldırdığımız için bu bize ekstra çöküş olarak da geri döner.
Bir de motorsuz her türlü hava aracının uçmasını sağlayan en önemli şey üstüne binen yüktür. Kanatların belli kilo limitlerinde yapılmalarının sebebi budur zaten. Dizaynlar üstüne belli bir yük bineceği varsayılarak yapılır. testlere o yük aralığına göre girer. havada biz uçarken de bütün kuvvetler bileşkesi bizim ağırlığımızı dengeleyecek şekilde oluşur.
Kilomuza göre stall hızını hesaplarken de teoride verdiğiniz formül iş görür ancak pratikte dikkat edilmesi gereken 2 durum var. birincisi ölüdeniz, kaş vs. denizkıyısı yerlerde hava yoğunluğunun deniz seviyesine yaklaşınca ani değişim gösterebileceğini unutmamak gerekir. bu bizim stall hızımızı değiştirir. 2. durumsa yere yakın stall hızına yakın uçuyorsak yer seviyesinde olabilecek türbülans kanadımız üstünde kritik seviyeye yakın düzenli akışı bozup deep stall a girmemize sebep olabilir.
Dosya güzel olmuş ve daha da geliştirilirse çok daha güzel olabilir. Forumda bu tarz konularla birilerinin ilgilendiğini görmek çok sevindirici.
Formulü inceleyince ne kadar hızlı uçulursa o kadar fazla kaldırma kuvveti üretiliyor şeklinde bir sonuç çıkıyor. Ancak herhangi bir kanadın polar eğrisini incelediğinizde çöküşün düşük hızlarda daha az olduğunu görürsünüz hemen. Bu açıdan bakınca sizin formülle bu durum çelişiyor gibi görünür. Aslında çelişmez. Zira her türlü motorsuz hava aracında uçtuğunuz hava aracını hızlandırmanın 2 yolu vardır. 1. si hücum açısını azaltmak yani hava aracını öne doğru daldırmak. 2. si hava aracını daha fazla ağırlıkla yüklemek.
2. durumun tersi yani havada ağırlık azaltma olası olsa da havada ağırlık arttırma olası olmadığı için 1. durum üzerinden devam edecek olursak hücum açısını azaltmak bize ekstra hız kazandırdığı gibi kanadı bir miktar daldırdığımız için bu bize ekstra çöküş olarak da geri döner.
Bir de motorsuz her türlü hava aracının uçmasını sağlayan en önemli şey üstüne binen yüktür. Kanatların belli kilo limitlerinde yapılmalarının sebebi budur zaten. Dizaynlar üstüne belli bir yük bineceği varsayılarak yapılır. testlere o yük aralığına göre girer. havada biz uçarken de bütün kuvvetler bileşkesi bizim ağırlığımızı dengeleyecek şekilde oluşur.
Kilomuza göre stall hızını hesaplarken de teoride verdiğiniz formül iş görür ancak pratikte dikkat edilmesi gereken 2 durum var. birincisi ölüdeniz, kaş vs. denizkıyısı yerlerde hava yoğunluğunun deniz seviyesine yaklaşınca ani değişim gösterebileceğini unutmamak gerekir. bu bizim stall hızımızı değiştirir. 2. durumsa yere yakın stall hızına yakın uçuyorsak yer seviyesinde olabilecek türbülans kanadımız üstünde kritik seviyeye yakın düzenli akışı bozup deep stall a girmemize sebep olabilir.
Dosya güzel olmuş ve daha da geliştirilirse çok daha güzel olabilir. Forumda bu tarz konularla birilerinin ilgilendiğini görmek çok sevindirici.
En son paramedic tarafından 31.01.2008, 15:24 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
Evet Serdar Bey ağırlık arttıça hzı da artıyor ve aynı zamanda da stall hızı da artıyor. Yani 21-22 km olan stall hızı 24-25 lere çıkabiliyor.
Dosyadaki grafik gerçek test sonuclarını veren bir ölçüm.
Bu grafik Nova Tattoo m (90-110kg) a ait ve 105, 135kg all up ağırlıkla test değerleri var.
135 kg ağırlıkta max ve min hızlardaki artışı görebilirsiniz. burada wing load denilen kanat yükü artmıştır. Bu durumda dediğiniz gibi süzülüş oranı azalmış olabilir.
Zaten bu formül ve grafiğin amacı ortalam m size bir kanatta yapabileceğiniz denemeleri ve sonuçlarını göstermek.
Hava aracımızı tanımak.
Dediğiniz gibi belki bu dosyaya diğer arkadaşlar da bişeyler ekleyip bizimle paylaşabilir.
iyi uçuşlar.
Dosyadaki grafik gerçek test sonuclarını veren bir ölçüm.
Bu grafik Nova Tattoo m (90-110kg) a ait ve 105, 135kg all up ağırlıkla test değerleri var.
135 kg ağırlıkta max ve min hızlardaki artışı görebilirsiniz. burada wing load denilen kanat yükü artmıştır. Bu durumda dediğiniz gibi süzülüş oranı azalmış olabilir.
Zaten bu formül ve grafiğin amacı ortalam m size bir kanatta yapabileceğiniz denemeleri ve sonuçlarını göstermek.
Hava aracımızı tanımak.
Dediğiniz gibi belki bu dosyaya diğer arkadaşlar da bişeyler ekleyip bizimle paylaşabilir.
iyi uçuşlar.
- levo_redkid
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 31.01.2005, 20:36
- Ad Soyad: Levent Topcu
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
slmlar,
eskiden buna benzer bir tartisma yapmistik. onemli noktalardan biri su: kanadin suzulme acisi degismez.
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=61&highlight=
belki faydali olabilir...
-lev.
eskiden buna benzer bir tartisma yapmistik. onemli noktalardan biri su: kanadin suzulme acisi degismez.
http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=61&highlight=
belki faydali olabilir...
-lev.
- takyonxxx
- Mesajlar: 669
- Kayıt: 11.09.2006, 17:17
- Ad Soyad: Türkay Biliyor
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Yaş: 49
- Pilot Menüsü:
kaldırma kuvveti
Kaldırma kuvveti ve teorisi dosyasını biraz daha geliştirdim.
İlgilenenler için...
İlgilenenler için...
- Dosya ekleri
-
- lift.xls
- lift
- (309.5 KiB) 318 kere indirildi