Kaldırma Kuvveti

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Kaldırma Kuvveti

Mesaj #1 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 6 yıl önce (28.01.2008, 12:13)

Arkadaşlar zamanım olunca bende teoriden pratiğe geçeceğim ve ortaya uçan bişeyler çıkacak. Bu yüzden ilgili arkadaşlarla tanışmak isterim.
Yp,deltakanat yada herhangi uçan bir araçta kullanabileceğiniz kaldırma kuvvetini hesaplayan excel dosyasını ekte yolluyorum.
Dosyadaki şu anki değerler Yamaç paraşütü için.
Değerleri; kaldırma katsayısını (kanadın şekline bağlıdır),hızı,kanat alanını, hava yoğunluğunu değiştirerek farklı hesaplamalar yapabilirsiniz.
Bu formülle kilonuza göre CL min ve CL maxı bilinen kanat için stol hızınızı ve maximum hızınızı hesaplayabilirsiniz.
Dosya ekleri
lift.xls
(145 KiB) 389 kere indirildi


Kullanıcı avatarı
paramedic
Mesajlar: 102
Kayıt: 02.04.2007, 18:33
Ad Soyad: Serdar Güler
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen paramedic » 1 on yıl 6 yıl önce (28.01.2008, 13:07)

Türkay bey merhaba,

Formulü inceleyince ne kadar hızlı uçulursa o kadar fazla kaldırma kuvveti üretiliyor şeklinde bir sonuç çıkıyor. Ancak herhangi bir kanadın polar eğrisini incelediğinizde çöküşün düşük hızlarda daha az olduğunu görürsünüz hemen. Bu açıdan bakınca sizin formülle bu durum çelişiyor gibi görünür. Aslında çelişmez. Zira her türlü motorsuz hava aracında uçtuğunuz hava aracını hızlandırmanın 2 yolu vardır. 1. si hücum açısını azaltmak yani hava aracını öne doğru daldırmak. 2. si hava aracını daha fazla ağırlıkla yüklemek.

2. durumun tersi yani havada ağırlık azaltma olası olsa da havada ağırlık arttırma olası olmadığı için 1. durum üzerinden devam edecek olursak hücum açısını azaltmak bize ekstra hız kazandırdığı gibi kanadı bir miktar daldırdığımız için bu bize ekstra çöküş olarak da geri döner.

Bir de motorsuz her türlü hava aracının uçmasını sağlayan en önemli şey üstüne binen yüktür. Kanatların belli kilo limitlerinde yapılmalarının sebebi budur zaten. Dizaynlar üstüne belli bir yük bineceği varsayılarak yapılır. testlere o yük aralığına göre girer. havada biz uçarken de bütün kuvvetler bileşkesi bizim ağırlığımızı dengeleyecek şekilde oluşur.

Kilomuza göre stall hızını hesaplarken de teoride verdiğiniz formül iş görür ancak pratikte dikkat edilmesi gereken 2 durum var. birincisi ölüdeniz, kaş vs. denizkıyısı yerlerde hava yoğunluğunun deniz seviyesine yaklaşınca ani değişim gösterebileceğini unutmamak gerekir. bu bizim stall hızımızı değiştirir. 2. durumsa yere yakın stall hızına yakın uçuyorsak yer seviyesinde olabilecek türbülans kanadımız üstünde kritik seviyeye yakın düzenli akışı bozup deep stall a girmemize sebep olabilir.

Dosya güzel olmuş ve daha da geliştirilirse çok daha güzel olabilir. Forumda bu tarz konularla birilerinin ilgilendiğini görmek çok sevindirici.
En son paramedic tarafından 31.01.2008, 15:24 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 6 yıl önce (28.01.2008, 14:50)

Evet Serdar Bey ağırlık arttıça hzı da artıyor ve aynı zamanda da stall hızı da artıyor. Yani 21-22 km olan stall hızı 24-25 lere çıkabiliyor.
Dosyadaki grafik gerçek test sonuclarını veren bir ölçüm.
Bu grafik Nova Tattoo m (90-110kg) a ait ve 105, 135kg all up ağırlıkla test değerleri var.
135 kg ağırlıkta max ve min hızlardaki artışı görebilirsiniz. burada wing load denilen kanat yükü artmıştır. Bu durumda dediğiniz gibi süzülüş oranı azalmış olabilir.
Zaten bu formül ve grafiğin amacı ortalam m size bir kanatta yapabileceğiniz denemeleri ve sonuçlarını göstermek.
Hava aracımızı tanımak.
Dediğiniz gibi belki bu dosyaya diğer arkadaşlar da bişeyler ekleyip bizimle paylaşabilir.
iyi uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 6 yıl önce (28.01.2008, 20:19)

slmlar,
eskiden buna benzer bir tartisma yapmistik. onemli noktalardan biri su: kanadin suzulme acisi degismez.

http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=61&highlight=

belki faydali olabilir...
-lev.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

kaldırma kuvveti

Mesaj #5 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 6 yıl önce (28.02.2008, 10:45)

Kaldırma kuvveti ve teorisi dosyasını biraz daha geliştirdim.
İlgilenenler için...
Dosya ekleri
lift.xls
lift
(309.5 KiB) 318 kere indirildi