Kalkış öncesi 3B-YK kuralı

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
alida
Mesajlar: 35
Kayıt: 29.01.2008, 13:42
Ad Soyad: Fahri Dönmez
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Kalkış öncesi 3B-YK kuralı

Mesaj #1 gönderen alida » 1 on yıl 6 yıl önce (30.01.2008, 22:27)

45 yaş sonrası yp ye başlayanlardanım.
İlgi duyduğumdan bugüne yamacparasutu.com ve forum sayfalarından çok değerli bilgiler edindim. Bu vesile ile site yöneticilerine ve foruma katılan arkadaşlarıma teşekkür ederim.

Kalkışta son konrol amacı ile uyguladığım akılda kalıcı olması için 3B-YK kuralı diye kendime adlandırdığım uygulamamı paylaşmak istedim, katkılarla dahada gelişebilir.
Olması gereken tüm hazırlıklar ve son kontrollar yapılıp A kolonlarını çekmeden önce 5 saniye süren 3B-YK kuralı:

Sıra aşağıdan yukarıya ve göz teması şart.
1. (B)otlar : yeterince ayağımı sarıyor ve bağları bağlı.
2. (B)acak kolonlarım burulmaksızın bağlı ve yeteri kadar gergin.
3. (B)el kolonum bağlı ve yeteri kadar gergin.
4. (Y)edek tutma halkası, her iki kancasıda yerinde "elimi atsam tutarım" harnese bağlı kolonu sarkmıyor.
5. (K)ask kafamda ve çenemin altında bağlı.

Hepimize iyi uçuşlar..


Kullanıcı avatarı
emrah_yes
Mesajlar: 21
Kayıt: 30.04.2008, 13:52
Ad Soyad: Emrah Alçin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen emrah_yes » 1 on yıl 5 yıl önce (07.07.2008, 00:00)

abi gayat iyi 3byk kuralı pardon sora bilirmiyim uçus sayınız kaç açaba bu teçrübeyi kaç uçuş sonun da bu kuralı buldun abi
:?: :D

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (07.07.2008, 14:01)

ya ne kadar gereksiz bir mesaj yazmışsın. dalga geçtiğin konuya bak.
fahri abi güzel bir şekilde kalkışda dikkat etmemiz gereken şeyi akılda rahat kalacak bir şekilde formüle dökmüş. işine gelen uyar işine gelmeyen uymaz. ama bu şekilde de olaya maydonoz olunmaz :twisted:
En son KARAGÖZ tarafından 08.07.2008, 10:20 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

BUBİANKA
Mesajlar: 366
Kayıt: 24.10.2007, 23:09
Ad Soyad: Cemal Tığlı
Şehir: Aydın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen BUBİANKA » 1 on yıl 5 yıl önce (07.07.2008, 15:42)

slm...ben böyle dalgacıları take of da görüyorum daha doğru dürüst gögüs basıp çıkış bile yapamıyorlar.işte bende o zaman dalgacı oluyorum.

Kullanıcı avatarı
derajan
Mesajlar: 408
Kayıt: 16.11.2005, 19:46
Ad Soyad: Yusuf Biçer
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen derajan » 1 on yıl 5 yıl önce (07.07.2008, 19:40)

güzel arkadaşım sana en içten dileklerimle tek kelime olarak "saygısız" diyorum buna davet ediyorum...

hocam güzel bir yaklaşım askeri egitimde kullanılan yöntemlere benziyor "gestay" gibi...
devamını bekliyorum...

Kullanıcı avatarı
emrah_yes
Mesajlar: 21
Kayıt: 30.04.2008, 13:52
Ad Soyad: Emrah Alçin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen emrah_yes » 1 on yıl 5 yıl önce (08.07.2008, 00:45)

arkadaşlar bana karşı gerçekten yargısız infaz yapmışınız benim amaçım dalga geçmek deyidir yazdığım kelimeleri yanlış anlamışsınız fahri bey eyer sizde deniz cemal ve yusuf bey gibi yanlış anladıysanız özürdiliyorum ama ban o soruyu sorarken sadeçe açacım gerçektemde uçuş süresini öğrenmekti ne mutlu fahri abiye kendi bir teçrübeyi formule çevirmiş abi benim amaçım asla dalga geçmek deyildi tekrar özürdiliyorum :( :?


Kullanıcı avatarı
kenancifci
Mesajlar: 179
Kayıt: 12.12.2006, 00:18
Ad Soyad: Kenan Çifci
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen kenancifci » 1 on yıl 5 yıl önce (08.07.2008, 10:16)

sayın emrah yes
özür dileyeceksin tabi. bu forum senin gibiler yüzünden mesaj kirliliğine sebep oluyor. gönderdiğin mesajları okudum hepsi boş boş mesajlar... hatanı anlaman için illaa birilerinin seni uyarması yada sana hakaret etmesi mi lazım?
fahri dönmez bu camia da tanıdıgım bircok insandan kat kat kaliteli bir abimizdir. ve GÜRHAVK ın bir üyesidir. yeterlimi SENİ SEVİYORUZ FAHRİ ABİ

Kullanıcı avatarı
gamer
Mesajlar: 53
Kayıt: 11.09.2007, 12:43
Ad Soyad: Gamer Arslan
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen gamer » 1 on yıl 5 yıl önce (08.07.2008, 10:24)

fahri abi, hepimizin birçok kez yaptığı basit ama çok önemli hataları önlemeye yönelik çok güzel bir formül. yp kazalarının % 90 ının iniş ve kalkışlarda yaşandığını düşünürsek bu kontrollerin ne kadar gerekli olduğunu anlarız. tecrübeli ve tecrübesiz herkesin dikkate alması gerekir. kazasız uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
Born2Fly
Mesajlar: 22
Kayıt: 19.12.2006, 17:14
Ad Soyad: Cenk Çağdaş
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen Born2Fly » 1 on yıl 5 yıl önce (08.07.2008, 11:45)

Can Gül hocamızın kitabında sayfa 85'te kalkış öncesi yapılması gerekenlerle ilgili bir kısaltma var. "MARKA"
M-Montaj : bacak ve göğüs kolonlarının kontrolü
A-Askı : ön kolonların üstte olup olmadığının ve diğer kolonlarda karışıklık olup olmadığının kontrolü. Fren iplerinin kontrolü.
R-Rüzgar : 3 streamer kuralına göre tüm streamer lar aynı yönde olmalı.sık sık yön değiştiriyorlarsa kalkış noktası türbülansta olabilir.
K-Kanopi : kanopinin yerde duruşunun muntazamlığının ve ortasında olup olmadığımızın kontrolü.
A-Alan : kalkışı engelleyici herhangi bir unsurun olup olmadığının kontrolü.

Kitapta daha detaylı açıklamalar var;kısa alıntılar yaptım.

BUBİANKA
Mesajlar: 366
Kayıt: 24.10.2007, 23:09
Ad Soyad: Cemal Tığlı
Şehir: Aydın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen BUBİANKA » 1 on yıl 5 yıl önce (08.07.2008, 23:30)

slm, bence emrah arkadaşımız hatasını anladı ve gayet medeni şekilde özürünüde dilemiştir.unutmıyalım ki bir çok insan bu olgunluğu göstermiyor....hangimiz zaman zaman böyle küçük hatalar yapmıyoruz ki..ben kendi adıma özürü kabul ediyor ve emrah kardeşimize kocaman bir aferin veriyorum...birde yeri gelmişken bir küçük duygu ve düşüncemi sizlerle paylaşmak istiyorum..şartlar her ne olursa olsun bir yp ci diyer yp ciye asla hakaret etmemeli,sanki bana o güzelim yp ruhuna çok ters gibi geliyor..teşekkür ediyorum...herkese iyi uçuşlar diliyorum hoşgörü ve sevgiyle kalın,hoşçakalın....

Kullanıcı avatarı
emraq
Mesajlar: 342
Kayıt: 22.11.2005, 17:47
Ad Soyad: Emrah Kaygusuz
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen emraq » 1 on yıl 5 yıl önce (09.07.2008, 01:48)

ben emrah arkadaşımızla msn aracılığıyla görüşüyürum.kendisini tanıdığım kadarıyla,burdaki mesajı dalga amaçlı yazmadığını düşünüyorum,çünkü çok hevesli ve yeni şeyler öğrenmeye açık birisi.kenanım biraz sakin ol :twisted: adaşıma laf yok:) tabiki fahri abiye hiç yok. ;)


hayal1941
Mesajlar: 78
Kayıt: 13.12.2007, 21:26
Ad Soyad: Yavuz Aslan
Şehir: Antalya / Fethiye
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen hayal1941 » 1 on yıl 5 yıl önce (10.07.2008, 11:27)

arkadaslar bu denli msj larla lutfen ortamın gerılmesıne neden olmayalım.... ([quote="KARAGÖZ"]ya ne kadar gereksiz bir mesaj yazmışsın. dalga geçtiğin konuya bak.
fahri abi güzel bir şekilde kalkışda dikkat etmemiz gereken şeyi akılda rahat kalacak bir şekilde formüle dökmüş. işine gelen uyar işine gelmeyen uymaz. ama bu şekilde de olaya maydonoz olunmaz :twisted:[/quote] )

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (10.07.2008, 11:36)

anlamadım yavuz. bana mı diyorsun gereksiz mesaj yazıyorsun diye yoksa emrah'a mı?

Kullanıcı avatarı
emrah_yes
Mesajlar: 21
Kayıt: 30.04.2008, 13:52
Ad Soyad: Emrah Alçin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen emrah_yes » 1 on yıl 5 yıl önce (13.07.2008, 19:29)

sayın abi lerim özürümü kabul eden herkeze teşekkür ederim emrah arkadaşım sağol valla beni savunduğun için ve asla böyle güzel bir forumu kirletmek istemem kenan abi bilgi açlığıma ver asla forumu kirletmek amaçı ile bir mesaj göndermedim zaten ne haddime bu çamiyada daha yolun çuk başındayım umarım fahri abi de bana bir mesaj bırakır bana onun dışında herkez kıdı sanırım ama tekrar tekrar özürdilerim.......... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Kullanıcı avatarı
alida
Mesajlar: 35
Kayıt: 29.01.2008, 13:42
Ad Soyad: Fahri Dönmez
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen alida » 1 on yıl 5 yıl önce (14.07.2008, 19:33)

Sevgili Emrah mesaj, amaç ve uslup açısından yeteri kadar yazıldı..sanada kırılmış değilim..
hatta inceden hoşumada gitti..ortaya konan her bilgiyi koşulsuz kabul etmek, pek doğru olmasa gerek..sorgulamak ve mümkünse farklı kaynaklardan doğrulamak da gerek....

Kullanıcı avatarı
murat cakmak
Mesajlar: 72
Kayıt: 05.03.2007, 22:51
Ad Soyad: Murat Cakmak
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen murat cakmak » 1 on yıl 5 yıl önce (15.07.2008, 13:01)

Sayın Fahri Dönmez'in yazısına benimde bir kaç ilavem olacak.

Kalkış öncesi konsantrasyon açısından Fahri beyin düşünce ve yaklaşım tarzı son derece güzel. Kazaların önlenmesi açısından kalkış öncesinde '' problem olmadan problemin çözümü '' noktasında yamaç paraşütü sporu için ne kadar hassasiyet göstermemiz gerektiği hepimiz biliyoruz.

Bacak kolunu bağlanmadan yapılan bir kalkışın çok ciddi ve üzücü sonuçlar doğurabileceği gibi bileksiz bir ayakkabı veya kasksız yapılan bir uçuşun kalkış veya iniş anındaki bir düşme sonucu beyin travması ile sonuçlabileceğini unutmamak lazım.


YP uçuş hazırlığı sırasında, çevredeki insanların meraklı bakışları, ilginç soruları, elinde sıgara ile malzemeyi tutmaya çalışanlar yanında, hadi uçta görelim, bak sakın uçma ölürsün tarzı konsantrasyonu son derece olumsuz etkileyen faktörler arasında dikkatin dağılma ması mümkün değil.

Bu ortamda hazırlanan bir pilot şunlara çok dikkat etmeli ; bacak kolonlarından başlayarak bağlanırken, klipsli mekanizma kullanıyorsak ki artık eski sistem zaten pek kullanılmıyor. Klips içinde toz, kum tanecikleri veya o boşluğu dolduracak herhangi bir cisimin olma itimalini göz önünde bulundurun. Periyodik olarak klipslerinizi WD40 veya benzeri temizliyiciler ile temizleyin ve kontrolden geçirin.

Mümkünse karabinlerinizi metal alaşım testi yaptırın ve uçuş saatine paralel yenisi ile değiştirin.

Hiç birimizin ASLA İSTEMEDİĞİ bir olasılık olan bacak kolonlarını bağlamadan kalkış yaptığını anlayan pilot arkadaşımız aşırı reaksiyon göstermeden bir an önce kolonları yakalamalı, ağırlığını ( sırtını ) harness'e doğru kaydırarak ayaklarını kolonlara doğru kaldırıp, ayak diz kapaklarının tam arka kısmından kolonlara tutunmalıdır. Sonrasında bacak kolonlarını bağlamayı denemelidir. Bu yapılmadığında bağlı olmayan pilotun harness'ten aşağı düşmesi kaçınılmaz olduğu gibi büyük olasılıkla fren ipleri dahi elinde olduğundan kanat stall'a girecek ve çarpma kaçınılmaz olacaktır!! tabii korumasız ( Harness'siz ) olarak. Kalkış yaptığınız çoğunlukla uçuş yaptığınız kalkış noktasını gözünüzün önüne getirip böyle bir durumu gözünüze canlandırmanızı rıca ediyorum.

Bacak ve göğüs kolonlarının aşırı gergin olmasından kaçının. Kalkış anında ve uçuşta harness'inizin en rahat hangi pozisyonda olmasını istiyorsanız mutlaka uçuş öncesi sağlam bir yere astğınız harness'inizde kalkış ve uçuş pozisyonlarınızı belirleyin.

Her kalkışın bir öncekinden farklı olduğu gibi, bir sonrakinden de farklı olacağını unutmayın. A kolonlarını çekerken uygulayacağınız kuvvet o anki rüzgar hızı ile alakalı olduğu gibi, termik içinde dahi A kolonlarını çekiyor olabileceğinizi unutmayın.

Rüzgarın sert olduğu havalarda çoğu kanat üreticisi ikiye ayrılan A kolonların dış tarafa yakın olanı çekme imkanı verecek şekilde dizayn eder. Kontrollü ve vucut ağırlığını çok fazla kullanmadan kanadın hemen tepenize geleceğini göreceksiniz.

Her hava koşulunda lütfen olabildiğince YER ÇALIŞMASI yapmayı ihmal etmeyin. Kanadınızı tanımak size daha güvenli uçuş yapmak, güvenli uçuş yapmak YP düzeyinizin artmasına yardımcı olacaktır.


Kalkış anında Rotor, Türbülans var ise bunu anlamak son derece kolaydır.
Eğer anlayamıyorsunuz yanlız kalkış yapabilecek düzeyde olmadığınızı kendi can güvenliğiniz için bu konuyu öğrenmeden kendi kalkış kararınızı vermemeniz gerektiğini ASLA UNUTMAYIN.

Mutlaka yukarıda belirtmiş olduğumu YP için olmazsa olmaz bu konuları detaylı bir biçimde yerli ve yabancı kaynaklardan okuyun. Bir daha ve bir daha okuyun. Dust Devil hangi şartlarda oluşur ?? Oluşma ihtimalinin söz konusu olduğu durumlarda nelere dikkat etmek gerekir? Bir başka yazıda bu konuyuda sizlerle paylaşmaktan memnun olurum. Konu Güvenli Uçuş Teknikleri olduğundan konuyu fazla dağıtmadan ilave etmek istediğim bir başka noktayı da belirtmek istiyorum o da ; kalkış sonrasında harness'e oturmakla ilgili. Ayarsız bir harness'e oturmak sizi stress'e sokabileceği gibi frenleri bırakmak zorunda kalabilir ve sonrasında kanadın kapanması ( asimetrik / önden kapanma ) durumunda düzeltme ( recovry ) konusunda geç kalabilirsiniz. İrtifanız muhtemelen yeterli olmadığından, yamaca yakın olduğunuzdan çok üzücü sonuçlarla karşı karşıya kalabilirsiniz.

LÜTFEN YERLİ VE YABANCI KAZA RAPORLARINI OKUYUN !!

Yeni başlayan arkadaşlarımızın kalkış öncesinde KONSANTRASYON eksikliği olmadan ne yapacaklarını tekrar tekrar akıllarından geçirmelerinde yarar var.

Yoğun uçuş yapılan bölgelerde ' Hadi kardeşim! seni mi bekliyeceğiz, akşam oldu, ooo acemilerde burada vs ' tarzı söylemleri duymamanızı çevrenizdeki tecrübeli pilotların nasıl hazırlandığını dikkatle izlemenizi, HAZIR OLDUĞUNUZDA kararlı ve sadece kalkışı düşünmenizi tavsiye ederim.

İster düz ister ters kalkış yapın, kalkmadan önce mutlaka Windsock ve streemer'lara bakın, rüzgar hızını anlamaya, rüzgarın tam olarak yönünü yüzünüzde veya kulaklarınızda hissederek kararlı koşuya hazır olun.

Yapılacak ilk hatanın son hata olabileceği teknik bir spor yaptığınızı LÜTFEN unutmayın.

Kazasız uçuşlar, saygılar
Murat Çakmak


Kullanıcı avatarı
emrah_yes
Mesajlar: 21
Kayıt: 30.04.2008, 13:52
Ad Soyad: Emrah Alçin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen emrah_yes » 1 on yıl 5 yıl önce (21.07.2008, 23:38)

sağol fahri abi :) :)

Kullanıcı avatarı
yener
Mesajlar: 290
Kayıt: 10.08.2006, 02:29
Ad Soyad: Mehmet Yener Yilmaz
Şehir: Antalya - Almanya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen yener » 1 on yıl 5 yıl önce (22.07.2008, 02:29)

acaba arkadasımızın bır anlık samımı tutumu yada avantarı bızım ıcın bu sekıldemı algılandı.

yoksa saygısız yada dalga gecılmeyeck bır üstadla konustugunu bılıyor dur umarim.kendısıde bu konudakı acıklaması bu yönde aciklamis ´yanlis anladiniz´diye.

Yusuf Fahri abi sanırım askeriyeden emekli bır havacı yani kendisi askeri dısıplın kurallarının nekadar ıyı ıse yaradıgını bıze tecrube eden ve aciklamsiyla bizleri düsünüp yardim ve destek cabasinda


Emrah arkadasım Fahrı abımız emınımkı daha ucamdan once bazı ıncelık ve ayrıcalıklı formullerı gelıstırme yetenegıne(-de)sahip bir asker
yani babamdan bilirim bu insanlar bir ise kalktiginda konu hakkinda tam anlamiyla bilgi ve deneyim sahibi olurlar sonra bunu uygularlar.
düzen nizam ıntizam formülü daha en basta gelir.
ve bu mantiktan bu tür tecrübe birikimi dogar,

Fahri abiye tesekkürlr aciklamasi ve paylasimi icin

Kullanıcı avatarı
Fahri Çavdar
Mesajlar: 77
Kayıt: 22.10.2004, 00:04
Ad Soyad: Fahri Çavdar
Şehir: Akşehir
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen Fahri Çavdar » 1 on yıl 5 yıl önce (22.07.2008, 11:32)

Slm arkadaşlar,yamaçparaşüt sporunda en riskli zaman dilimleri ,spora ilk başlanılan dönemlerle,ileri seviyeye gelinmiş dönemlerdir.Bu dönemlerde sporun kuralları değişmiş olmuyor.Yamaçparaşütü sporuna yeni başlayan birisi ile tecrübeli bir pilotun uyması gereken kurallar zamanla değişmiyor.Ama insanlar değiştiği için ana kurallar zamanla görmezden gelinip basite alınabiliyor.Fahri Dönmez Bey kalkışta uyulması gereken kuralları akılda kalacak şekilde sembolleştirmiş,kendisini kutlarım. Buna benzer çalışmaların bu ortamlarda paylaşılmasını dilerim.