yedek parasut katlama
Gönderilme zamanı: 1 on yıl 8 yıl önce (26.01.2006, 00:08)
Merhaba
Bayram tatilinde Bulgaristana gittigimde yedek katlama uzerine kurs alip DHV onayli sertifika aldim.
Kurs sirasinda ozellikle dikkat edilmesi gereken konulari sizlerle de paylasmak istiyorum.Ilgileneceginizi ve dikkate alacaginizi umuyorum.
Almak istedigim bir sertifika daha var,bir dahaki gidisimde onu da almayi ve sizlerle paylasmayi planliyorum....
Yedek kursu sonunda maalesef ulkemizde pekcok yanlisin yapildigini ve ihmalin oldugunu fark ettim.
Yedegin katlanmasi mutlaka tecrubeli kisiler tarafindan yapilmalidir.Lutfen herkesin yedeginizi katlamasina izin vermeyiniz.
Yedegin serilecegi mekan iyi bir sekilde secilmelidir.
Kucuk bocekler materyalin zarar gormesine neden oldugu icin cimlerin uzerinde kesinlikle katlama yapilmamasi gerekmektedir.
Kuru bir zeminde,mumkunse katlama masalari uzerinde, yedek icin uretilmis olan katlama uniteleri kullanilarak yapilmalidir.
Kurs sonrasinda ben de kendime katlama unitelerinden yaptirmaya karar verdim.
Iplerin kontrolu ve yedegin dogru olarak katlanildigindan emin olmak icin tasinabilir uniteler oldukca yararli oluyor.
Yedegin minimum 2 saat havalandirilmasi gerekmektedir.24 saat ise havalandirilmasi icin tavsiye edilen esas suredir.
Yedegi katlarken deformasyon olup olmadiginin anlasilmasi da mumkundur.Suya inmis bir yedekten ziyade acilmis yedekte meydana gelen deformasyon cok daha onemlidir.Denize inen yedek hemen sudan cikartilip tatli su ile yikanmalidir.
Suya inis sonrasinda iplerde kisalma olup olmadigi katlama esnasinda anlasilabilir.
Yedekteki deformasyon suya inisten degil acilma sirasinda meydana gelen etkiden kaynaklanabilir.Yani suya degil de karaya inmis yedek de acilistan kaynaklanan deformasyona ugrayabilir ve onemli olan da budur..
Birkac yil oncesine kadar sertifikali yedekler bulunamayabiliyordu.Son yillarda uretilen yedeklerin ise tamami sertikali olarak gonderilmektedir.Bu sertifikalar her katlanmada doldurulmali ve kimin tarafindan katlandigi mutlaka yazilmalidir.
Katlayan kisi yedekte deformasyon olmasi durumunda veya suya inmesi durumunda mutlaka bunu not etmelidir.
Kullanilmis yedek alan kisiler de mutlaka sertifikasini kontrol etmelidirler ve 2.el yedek satis ve alisi bu sertifikalar baz alinarak yapilmalidir..
Katlama esnasinda iplerin kontrolu,navlakaya gore katlama,kullanilan lastik oldukca onemlidir.
Pekcogumuz cimler uzerinde yedekleri katlayip lastik olarak normal paket lastigi kullanmaktadir.Lastikler buyuk oldugu icin de birkac tur dolanmaktadir.
Oysa ki kullanilmasi gereken lastik 1 cm capindaki kucuk lastiklerdir ve tur atilmadan tek kat olarak kullanilmalidir.
Her katlamada mutlaka lastiklerin degistirilmesi gerekmektedir.
Acilmis ve deforme olmus yedegin ortada farkli renk olarak belirtilmis olan ana ipinde uzama olabilir.
Bu durum kubbenin seklini bozacaktir.Bu tarz yedeklerin kullanilmamasina lutfen ozen gosteriniz.
Yedegin dogru olarak katlanmasinin yanisira dogru olarak da monte edilmesi gerekmektedir.Karabina kullanilarak veya yedek kolonu ile harnessteki yedek baglama kolonu ic ice gecirilerek birlestirilebilir.
Her iki methodta da mutlaka yapistirici bant ile sabitlestirme islemi yapilmasi gerekmektedir.Kullanilan bant koli banti degil de gri renkte olup cikartildiginda yapistirici birakmayan bant olmalidir.Siradan bantlarin kullanilmamasina lutfen dikkat ediniz.
Ozellikle 2. el harneslerde veya uzun sure kullanilmis olan harnesslerde boyun kismindan baslayan kolon kesinlikle dikkatli bir sekilde kontrol edilmelidir.Bu kisinda yirtilma,kesik veya yipranma olmasi durumunda onarilmasi veya harnessin degistirilmesi gerekmektedir.
Yedegi katladiginizda icinize sinmeyen ,aklinizin takildigi bir yer varsa mutlaka tekrar acilmali ve birkez daha katlanmalidir.
Pekcok kisinin yaptigi diger bir hata ise bilgisayar basindan kalkip veya dusunsel olarak baska seylerle ilgilendikten sonra yedegini katlamak ve hata yapmaktir.Yedeginizi katlamadan once konsantre olmaniz hata yapma payinizi azaltacaktir.Hata yapmamak icin en guvenilen yontem checklist olusturup , check-list`e gore yedegin katlanmasidir.Boylelikle hicbir konunun atlanmadigindan emin olmus olursunuz.
Katlamanin yanisira yedek secimi de son derece onemlidir.Her yedek gorunuste ayni olmasina ragmen kullanilan materyaller birbirinden farklidir.
Her firma farkli materyaller kullanmaktadir.Hava gecirgenligi fazla olan kumasin inisi cok sert olacaktir ve cok buyuk olasilikla kirimla veya ciddi yaralanmalarla sonuclanacaktir.
Yedegin disina bakarak anlasilmayacak olan bu detayin kesinlikle arastirilmasi gerekmektedir.Her zaman hatirlanmasi gereken sey ucustaki son sansin yedek parasut oldugunun unutulmamasi gerektigidir.
Dikkat edilmesi gereken diger bir konu da yedek parasutun kilo limitleridir.
DHV sertifikasiz urunlerin tercih edilmemesi gerekmektedir ve DHV`nin verdigi limit goz onunde bulundurulmalidir.
75 kiloluk bir kisi icin malzeme 20 kg olarak hesaplandiginda 95 kg`ye yakin olan yedek tercih edilmelidir.
Diger yedeklerin DHV limitlerini bilmedigim icin AvaSport uzerinden ornek vermek durumundayim.
AR18 , DHV`den 84 kg olarak sertifika almistir. Bu kilo en guvenli limittir ve 4,5 m\s uzerinden degerlendirilmistir.Ayni yedegin 100 kg`deki cokusu 6,5 m\s`dir.
DHV 4,5 m\s`nin en guvenilir limit oldugunu belirledigi icin en saglikli olani bu limitler icerisinde kalmaktir.
95 kg`lik kisi 84 kg`lik yedek limitini gectigi icin onerilen yedek AR20 olacaktir.
AR20`nin 4,5 m\s olarak belirlenmis olan limiti 100 kg`dir ve 95 kg`lik kisinin inisteki rahatligi icin tercih etmesi gereken yedek de AR20`dir.
Pilot ve malzeme agirliginin toplami 89 kg olsaydi AR18`in kullanilmasinda sakinca yoktur.Belirlenen limitlerin 5 kg fazlasi kabul edilebilir limitler dahilindedir.
Tum islemler bitip yedek harnesse yerlestirildikten sonra pamuk ipligi kullanilarak kucuk bir bir post-it pine takilmalidir.post-itin uzerine de kim tarafindan katlandigi yazilmalidir.yurtdisinda sadece bu islem icin uretilmis kagitlar kullaniliyor,ama post-it de ayni isi gordugu icin kullanilabilir.
bu ipin ve kagidin nasil takilacagini maalesef maille anlatmam mumkun degil.ama kullanilma nedenini aciklayabilirim..
pinin yerinden cikmasi durumunda ip kopup kagit sallanmaktadir,boylelikle her ucus oncesi yapilmasi gerektigine inandigim pin kontrolu yapilirken gozden kacmasi engellenmis olacaktir.
eger yedek acildiysa yine katlayan kisinin kim oldugu kagit sayesinde belirlenecektir.
Yapilacak olan islemleri kisaca ozetleyecek olursak;
-yedek acilip 24 saat kuru bir zeminde havalandirilmalidir.
-uygun gorulen zemin uzerine yerlestirilmeli ve bilen kisiler tarafindan dikkatlice katlanmalidir.
-katlama islemi navlakaya gore yapilmalidir.
-kullanilan lastikler her seferinde degistirilmeli ve buyuk paket lastigi kullanilmamalidir.
-harnessteki aski kolonu acilarak kesik,yirtik var mi diye kontrol edilmelidir.
-yedek harnesse karabina ile veya icice gecirerek baglanmali ve bant ile sikica sabitlenmelidir.
-pinin uzerine cabuk kopabilen pamuk ipligi ile isim yazilmis olan post-it eklenmeli ve her ucus oncesi yedegin pimi kontrol edilmelidir.
-yedek sertifikasi katlanan kisi tarafindan her seferinde dogru olarak doldurulmalidir.
Yedek alirken materyal ve kilo limitleri mutlaka bilincli olarak secilmelidir.
Tekrar hatirlatmak isterim ki yedek parasutunuzu alirken yukarida belirttigim noktalara ozen gostermeniz , yedeginizi 6 ayda bir havalandirmaniz ve bilen kisiler tarafindan katlanmasini saglamaniz son derece onemlidir.
2. el yedek alacaksaniz sertifikasinin duzenli olarak dolduruldugundan emin olunuz ve katlayip,belgeyi dolduran kisilerden yedek hakkinda bilgi almaya calisiniz.
Hazir ucuslar azalmisken hepinizin yedeklerinizi acip katlayacaginizi\katlatacaginizi ve bu yaziyi elestiri olarak degil , sadece bilgi paylasimi olarak degerlendireceginizi umuyorum.
Sevgiler,
Mehmet Dursun
Bayram tatilinde Bulgaristana gittigimde yedek katlama uzerine kurs alip DHV onayli sertifika aldim.
Kurs sirasinda ozellikle dikkat edilmesi gereken konulari sizlerle de paylasmak istiyorum.Ilgileneceginizi ve dikkate alacaginizi umuyorum.
Almak istedigim bir sertifika daha var,bir dahaki gidisimde onu da almayi ve sizlerle paylasmayi planliyorum....
Yedek kursu sonunda maalesef ulkemizde pekcok yanlisin yapildigini ve ihmalin oldugunu fark ettim.
Yedegin katlanmasi mutlaka tecrubeli kisiler tarafindan yapilmalidir.Lutfen herkesin yedeginizi katlamasina izin vermeyiniz.
Yedegin serilecegi mekan iyi bir sekilde secilmelidir.
Kucuk bocekler materyalin zarar gormesine neden oldugu icin cimlerin uzerinde kesinlikle katlama yapilmamasi gerekmektedir.
Kuru bir zeminde,mumkunse katlama masalari uzerinde, yedek icin uretilmis olan katlama uniteleri kullanilarak yapilmalidir.
Kurs sonrasinda ben de kendime katlama unitelerinden yaptirmaya karar verdim.
Iplerin kontrolu ve yedegin dogru olarak katlanildigindan emin olmak icin tasinabilir uniteler oldukca yararli oluyor.
Yedegin minimum 2 saat havalandirilmasi gerekmektedir.24 saat ise havalandirilmasi icin tavsiye edilen esas suredir.
Yedegi katlarken deformasyon olup olmadiginin anlasilmasi da mumkundur.Suya inmis bir yedekten ziyade acilmis yedekte meydana gelen deformasyon cok daha onemlidir.Denize inen yedek hemen sudan cikartilip tatli su ile yikanmalidir.
Suya inis sonrasinda iplerde kisalma olup olmadigi katlama esnasinda anlasilabilir.
Yedekteki deformasyon suya inisten degil acilma sirasinda meydana gelen etkiden kaynaklanabilir.Yani suya degil de karaya inmis yedek de acilistan kaynaklanan deformasyona ugrayabilir ve onemli olan da budur..
Birkac yil oncesine kadar sertifikali yedekler bulunamayabiliyordu.Son yillarda uretilen yedeklerin ise tamami sertikali olarak gonderilmektedir.Bu sertifikalar her katlanmada doldurulmali ve kimin tarafindan katlandigi mutlaka yazilmalidir.
Katlayan kisi yedekte deformasyon olmasi durumunda veya suya inmesi durumunda mutlaka bunu not etmelidir.
Kullanilmis yedek alan kisiler de mutlaka sertifikasini kontrol etmelidirler ve 2.el yedek satis ve alisi bu sertifikalar baz alinarak yapilmalidir..
Katlama esnasinda iplerin kontrolu,navlakaya gore katlama,kullanilan lastik oldukca onemlidir.
Pekcogumuz cimler uzerinde yedekleri katlayip lastik olarak normal paket lastigi kullanmaktadir.Lastikler buyuk oldugu icin de birkac tur dolanmaktadir.
Oysa ki kullanilmasi gereken lastik 1 cm capindaki kucuk lastiklerdir ve tur atilmadan tek kat olarak kullanilmalidir.
Her katlamada mutlaka lastiklerin degistirilmesi gerekmektedir.
Acilmis ve deforme olmus yedegin ortada farkli renk olarak belirtilmis olan ana ipinde uzama olabilir.
Bu durum kubbenin seklini bozacaktir.Bu tarz yedeklerin kullanilmamasina lutfen ozen gosteriniz.
Yedegin dogru olarak katlanmasinin yanisira dogru olarak da monte edilmesi gerekmektedir.Karabina kullanilarak veya yedek kolonu ile harnessteki yedek baglama kolonu ic ice gecirilerek birlestirilebilir.
Her iki methodta da mutlaka yapistirici bant ile sabitlestirme islemi yapilmasi gerekmektedir.Kullanilan bant koli banti degil de gri renkte olup cikartildiginda yapistirici birakmayan bant olmalidir.Siradan bantlarin kullanilmamasina lutfen dikkat ediniz.
Ozellikle 2. el harneslerde veya uzun sure kullanilmis olan harnesslerde boyun kismindan baslayan kolon kesinlikle dikkatli bir sekilde kontrol edilmelidir.Bu kisinda yirtilma,kesik veya yipranma olmasi durumunda onarilmasi veya harnessin degistirilmesi gerekmektedir.
Yedegi katladiginizda icinize sinmeyen ,aklinizin takildigi bir yer varsa mutlaka tekrar acilmali ve birkez daha katlanmalidir.
Pekcok kisinin yaptigi diger bir hata ise bilgisayar basindan kalkip veya dusunsel olarak baska seylerle ilgilendikten sonra yedegini katlamak ve hata yapmaktir.Yedeginizi katlamadan once konsantre olmaniz hata yapma payinizi azaltacaktir.Hata yapmamak icin en guvenilen yontem checklist olusturup , check-list`e gore yedegin katlanmasidir.Boylelikle hicbir konunun atlanmadigindan emin olmus olursunuz.
Katlamanin yanisira yedek secimi de son derece onemlidir.Her yedek gorunuste ayni olmasina ragmen kullanilan materyaller birbirinden farklidir.
Her firma farkli materyaller kullanmaktadir.Hava gecirgenligi fazla olan kumasin inisi cok sert olacaktir ve cok buyuk olasilikla kirimla veya ciddi yaralanmalarla sonuclanacaktir.
Yedegin disina bakarak anlasilmayacak olan bu detayin kesinlikle arastirilmasi gerekmektedir.Her zaman hatirlanmasi gereken sey ucustaki son sansin yedek parasut oldugunun unutulmamasi gerektigidir.
Dikkat edilmesi gereken diger bir konu da yedek parasutun kilo limitleridir.
DHV sertifikasiz urunlerin tercih edilmemesi gerekmektedir ve DHV`nin verdigi limit goz onunde bulundurulmalidir.
75 kiloluk bir kisi icin malzeme 20 kg olarak hesaplandiginda 95 kg`ye yakin olan yedek tercih edilmelidir.
Diger yedeklerin DHV limitlerini bilmedigim icin AvaSport uzerinden ornek vermek durumundayim.
AR18 , DHV`den 84 kg olarak sertifika almistir. Bu kilo en guvenli limittir ve 4,5 m\s uzerinden degerlendirilmistir.Ayni yedegin 100 kg`deki cokusu 6,5 m\s`dir.
DHV 4,5 m\s`nin en guvenilir limit oldugunu belirledigi icin en saglikli olani bu limitler icerisinde kalmaktir.
95 kg`lik kisi 84 kg`lik yedek limitini gectigi icin onerilen yedek AR20 olacaktir.
AR20`nin 4,5 m\s olarak belirlenmis olan limiti 100 kg`dir ve 95 kg`lik kisinin inisteki rahatligi icin tercih etmesi gereken yedek de AR20`dir.
Pilot ve malzeme agirliginin toplami 89 kg olsaydi AR18`in kullanilmasinda sakinca yoktur.Belirlenen limitlerin 5 kg fazlasi kabul edilebilir limitler dahilindedir.
Tum islemler bitip yedek harnesse yerlestirildikten sonra pamuk ipligi kullanilarak kucuk bir bir post-it pine takilmalidir.post-itin uzerine de kim tarafindan katlandigi yazilmalidir.yurtdisinda sadece bu islem icin uretilmis kagitlar kullaniliyor,ama post-it de ayni isi gordugu icin kullanilabilir.
bu ipin ve kagidin nasil takilacagini maalesef maille anlatmam mumkun degil.ama kullanilma nedenini aciklayabilirim..
pinin yerinden cikmasi durumunda ip kopup kagit sallanmaktadir,boylelikle her ucus oncesi yapilmasi gerektigine inandigim pin kontrolu yapilirken gozden kacmasi engellenmis olacaktir.
eger yedek acildiysa yine katlayan kisinin kim oldugu kagit sayesinde belirlenecektir.
Yapilacak olan islemleri kisaca ozetleyecek olursak;
-yedek acilip 24 saat kuru bir zeminde havalandirilmalidir.
-uygun gorulen zemin uzerine yerlestirilmeli ve bilen kisiler tarafindan dikkatlice katlanmalidir.
-katlama islemi navlakaya gore yapilmalidir.
-kullanilan lastikler her seferinde degistirilmeli ve buyuk paket lastigi kullanilmamalidir.
-harnessteki aski kolonu acilarak kesik,yirtik var mi diye kontrol edilmelidir.
-yedek harnesse karabina ile veya icice gecirerek baglanmali ve bant ile sikica sabitlenmelidir.
-pinin uzerine cabuk kopabilen pamuk ipligi ile isim yazilmis olan post-it eklenmeli ve her ucus oncesi yedegin pimi kontrol edilmelidir.
-yedek sertifikasi katlanan kisi tarafindan her seferinde dogru olarak doldurulmalidir.
Yedek alirken materyal ve kilo limitleri mutlaka bilincli olarak secilmelidir.
Tekrar hatirlatmak isterim ki yedek parasutunuzu alirken yukarida belirttigim noktalara ozen gostermeniz , yedeginizi 6 ayda bir havalandirmaniz ve bilen kisiler tarafindan katlanmasini saglamaniz son derece onemlidir.
2. el yedek alacaksaniz sertifikasinin duzenli olarak dolduruldugundan emin olunuz ve katlayip,belgeyi dolduran kisilerden yedek hakkinda bilgi almaya calisiniz.
Hazir ucuslar azalmisken hepinizin yedeklerinizi acip katlayacaginizi\katlatacaginizi ve bu yaziyi elestiri olarak degil , sadece bilgi paylasimi olarak degerlendireceginizi umuyorum.
Sevgiler,
Mehmet Dursun