Yarışmalarda güvenli uçuş...

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
merk
Mesajlar: 190
Kayıt: 26.10.2006, 18:01
Ad Soyad: Eren Kızıltuğ
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 12 / 0
Pilot Menüsü: 

Yarışmalarda güvenli uçuş...

Mesaj #1 gönderen merk » 1 on yıl 5 yıl önce (11.03.2009, 21:53)

Herkese selam,

Sezon yaklaşıyor ve hepimizin canı havalardan mıdır nedir gayet sıkılmış durumda.

Her sene spor gelişiyor. Bu spor sürekli ilerlerken kontrolsüz büyümeden bahsediliyor. Bu forumu birçok tecrübeli yarışma veya haftasonu pilotunun takip ettiğini biliyoruz ancak onlara pek paylaşım alanı bırakmıyoruz sanırım.

Yamaçparaşütü' ne 2006 Ağustosta başladığımda hiçbirşey bilmiyordum ve forumdan ilk başlarda çok hızlı, sonraları daha yavaş, son zamanlarda ise etkinlik, alım-satım, tanıtım dışında pek birşey okumaz oldum. Ama biliyoruz ki birçoğumuzun bilmedikleri bildiklerinden fazla. Bunun yanında çok bilgili ve çok tecrübeli pilotların yazdıkları okuduklarından daha az. Daha doğrusu bazı konular pek merak edilmiyor sanırım, soran yok. Evet belirli bir teorik birikimden sonra bol bol uçmak gerekiyor ama bol bol uçarken daha fazla teorik bilgiye ihtiyaç yok anlamına gelmiyor. Hatta daha fazla okumak gerekiyor. Çünkü insan birşeyler öğrendikçe bilmediği şeyler artıyor. Neyse, forumda daha öğretici şeyler paylaşalım diyorum...

Bu sene de yeni sezonu heyecanla beklerken bircok video izleyerek zaman geciriyorum. Arada bir ilginç videolar da olmuyor değil. Aşağıdaki videoda dk. 3:50' de bir yarışmacı ( sanırım Christian Maurer ) çok estetik bir hareket yapıyor. Ancak insanın aklına PWC Mexico geliyor ve 25 yaşında dünya sıralamasında 3. olan Stefan Schmocer' in hayatını kaybetmesi gibi acı bir olayı düşünüyorumda. Tabiki bu pilotların hepsi en üst düzeydeler , ne zaman ne yapacaklarını en iyi onlar bilir ama bilmiyorum işte her insan bir yerde birşeyleri atlayabiliyor...

http://fizy.org/y@lpO4gT9lmC

Aklıma uçuş güvenliği konusunda takılan sorular ise en azından yarışmalarda bu tip şeylerin yapılmasının ne kadar gerekli olduğu. Ya da yarışmada alınacak risklerin sınırının ne olduğu. Hilmi İnce hocamın XcTurk dergisindeki yazısında belirttiği " Bugün daha hızlı uçmaya karar verdim" cümlesindeki daha hızlı ile daha risklinin nerede birbirinden ayrıldığı. Sadece mesafe uçarken zamanın pek önemi yok belki ama yarışmaya gelince işler değişiyor, riskler artıyor. O an geldiğinde kendimize sormamız gereken sorular neler ve neleri hesaba katmak gerekiyor? (Amma sordun diyeceksiniz ama kusura bakmayın)

Herkese iyi uçuşlar,
Eren...


Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen muraks » 1 on yıl 5 yıl önce (12.03.2009, 23:02)

Öncelikle Eren'e bu güzel başlığı açtığı için teşekkür ediyorum. Aslında benim de merak ettiğim ve sormak istediğim bir konuda açılmış bir başlık.
Ancak şu anda gündemde olan forumun kalitesindeki düşüş tartışmaları kendini bu mesaja hiç cevap yazılmamasıyla da gösterdi. Ben de forumun eskisi gibi bir paylaşım platformuna dönüşmesi umuduyla Eren'in mesajının cevapsız olarak aşağılara düşmemesi için bu mesajı yazıyorum ve tecrübeli yarışma pilotlarının paylaşımlarını merakla bekliyorum.
Saygılar,
Murat

Kullanıcı avatarı
aslan_umut
Mesajlar: 82
Kayıt: 18.06.2007, 12:38
Ad Soyad: Umut Aslan
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 250+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen aslan_umut » 1 on yıl 5 yıl önce (13.03.2009, 00:23)

Selamlar,

Bu sporda çok fazla tecrübemin olduğunu iddaa etmeyen ama kısa zamanda belirli yollar kat eden bir sporcuyum.

2007 dünya kupası Türkiye ayağında winddummy olarak uçtum ve orada gözlemlediğim bütün pilotlar uçarken çok daha ciddi, hırslı, dikkatli ve agrasif. Videoda gördüğümüz hareketi Christian Maurer yapıyor. Arjantin ayağı 2007'nin son ayağı ve benim tahminim Christian Maurer dünya sıralamasında 1. liği garantilediği için bu tarz bir şov yapıyor. Dediğim gibi normalde bu tarz hareketleri göremeyiz. Bu harekete gerek var mı? Kesinlikle yok.

merk yazdı:
Sadece mesafe uçarken zamanın pek önemi yok.

Eren...


demiş. Ben bu söze kesinlikle katılmıyorum. Mesafe uçarken de zamanın çok önemi var. Bugünkü dünya rekoru 502km. Bu rekor yavaş bir uçuş ile kırılamazdı.

Yarışmalarda işin rengi biraz değişiyor bunu kabul etmek lazım. Pilotun hedefine göre risk faktörü değişmekte. Ama şunu da unutmamak lazım hızlı uçmak her zaman riskli uçmak anlamına da gelmez. Buradaki risk patlama riskidir(çok türbülanslı havada full speed vs dışında). Hızlı uçup önden gidip hızlı bir şekilde patlayabilir pilot.

Dünya sıralamasında ilk sıralardaki pilotlar ise türbülans dinlemeyip full speed gidebiliyorlar. Bu herkesin kendi riskidir.

Türkiyedeki şartlar ise bu kadar çetin değil. İyi bir termik dönüşü doğru hat seçimi ile hızlı ve güvenli bir yarışma geçirebilirsiniz. Kendinize sormanız gerekenlere bence pilot karar vermeli. Çünkü bu sporda çok çeşitli senaryolarla karşılaşabiliriz. Mesela yere 10m kalmıştı bir termik vurdu termiğin merkezi sol tarafa doğru, ama sol tarafta kavak ağaçları vardı 20m boyunda, sağdan dösem kavaklara çarpmazdım ama rüzgarda çok kuvvetli tam karşıdan geliyor, arkamda da 30m boyunda minare vardı acaba ona drift olur muyum, ama şu da vardı, bu da vardı, ek olarak şöle şöle bi durumda vardı vs vs... Bu yazdığım sallama bir örnek illaki kafanızda sizlerin çok daha güzel yaşadığınız olaylar vardır. Bunları da insan gene kendi karar verecek. Belki ilk zamanlar bazı şeyler riskli gibi gelecek pilot risksiz bulduğu inişi tercih edecek sonradan ah keşke dönseymişim riskli olmazmış dicektir ve bir çoğumuz demişizdir. Buradaki dönüş kararının veya ne yapıyorsanız riskli olup olmayacağının doğrusunu siz kendiniz zamanla yukarıda belirttiğim şeyleri yaparak(inişi tercih ederek) bulacaksınız.

Saygılarımla,

Umut ASLAN

Kullanıcı avatarı
tuncay
Mesajlar: 125
Kayıt: 01.06.2007, 11:25
Ad Soyad: Tuncay Tahtakın
Şehir: Antalya
:
Yarışma Pilotu 200+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen tuncay » 1 on yıl 5 yıl önce (13.03.2009, 01:18)

Yarışmada aldığımız riskler tamamen pilotun tecrübesiyle ve deneyimleriyle doğru orantılıdır. Bu nu söyle acıklayabilirim.

10.ucusta 50 metreden duyanın en buyuk keyfini alırsınız.
100. ucusunuzda 600mt den ucmak cok keyif verir.
300.ucusta termik ucusları ve ufak kroslar cok zevklidir.
500. ucusta (way bee. yine gecemedik 50km yi)
600.ucus (Off super yine gole geldim.)
800. ucus (Bugun gol yaparsam iyi olur)
900. ucus.(gole ilk 5 de girmeliyim)

Yani pilot kendinizi gelistirdikce yaptıgı her ucusun bir oncekinden farklı olmasını isteyecektir. Butun ucuslar birbirine benzemeye basladıgı zaman pilot yeni heyecanlar arar. Bunun sonrasında baska pilotlarla yarışmak ve sınırlarını zorlamak yeni heyecanlar yaratır. Boylece ucus atesi hic sonmeyecektir.

Pilotun hayatını cok cabuk ozetleyiverdim. Bazılarınız "yok canım, şu an bile hayatımın sonuna kadar yeter" diyecektir. ancak bu monotonluktan başka bir şey doğurmayacaktır. Pilotlar kendini geliştirdikçe farkında olmadan Kros ya da akrobasi gibi dallara kendini yonlenirir. Her zaman yeni arayış içindedir. Cunku bu iş değil bir hobidir.

Gelelim hızlı uçmaya; yarışmada hızlı ucmanın getirecegi tek risk erken patlama olacaktır. Eger speede abanma gibi bir teknikle hız yapmaya calısıyorsanız hata yapıyorsunuz demektir. cunku yarısmada hızlı ucmak, erken karar verip termikten erken cıkmak gibi taktiklerle yapılır. deneyiminiz arttıkça her iki termik arası az da olsa speede basacaksınız zaten.

Hızlı uçmak dışında, turbulanslı ya da sıkışık alanda donme, alcak irtifada termik zorlama gibi riskleri alırken pilot onceki deneyimlerine gore hareket eder. Hangi ruzgarda ve hengi termikte ne kadar sürüklenerek donecegini bilir. O anki turbulas sırasında bastıgı speedin ne derece tehlikeli oldugunu dusunur. Bunlar yuksek irtifada aynı kanatla defalarca calısılıp kafasına kazıdıgı hareketlerdir cunki.

Ek bilgi(kullanılabilir performans)
Yarısma kanatlarına yeni gecerken kanat performansıyla birlikte kanadın kullanılabilir performansından da soz etmek gerekir. Hic yarısma kanadıyla ucmamıs bir kisiye yarısma kanadını aldıgında full speedle ucmasını bekleyemezsiniz. Bu yuzden o pilotla birlikte o kanadın maksimum hızı kitaptaki gibi 65 degil 45 dir. dar termiklerde ve turbulanslı havalarda pilotun korkarak mudahalelerindeki zayıflıgı kanadın ucus karakterini dogrudan etkileyecektir. Butun bunların sonucunda kanadın kullanılabilir performansı düşmüş olacaktır.

gec oldu şimdi aklıma gelenle bunlar. Gorusmek uzere.
saygılar.

Tuncay..

Kullanıcı avatarı
sancihat
Mesajlar: 291
Kayıt: 22.03.2005, 10:34
Ad Soyad: Cihat Şan
Şehir: Tarsus
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen sancihat » 1 on yıl 5 yıl önce (13.03.2009, 08:52)

gerçektende bu başlığı açan arkadaşa teşekür etmek lazım

ne kadar olumsuz sözler söylensede forum etkinliğini yitirmeyecek hatalar ve eksikler düzeltilecek inancını taşıyorum.diyerek konu başlığıyla ilgili birkaç kelime de benden

2007 kayseri türkiye şampiyonası kalkış tepe üstünde pencerenin açılmasını bekleme
sonra start, grup 2 ye ayrıldı bir grup alidağının sağından diğer grup soldan işte karar verme anı sağı tercih ettim ve 32 km patladım soldakiler iyi irtifası olanlar doğru kararverenler iyi gözlem yapanlar ve tecrübeliler gol ve mesafe .3 task daha inatcıyım
ekibe takıldım kalkış yükseliş start ekipten ayrılmayacağım ama kanat yavaş millet gitti 1.dönüş noktam patlamak üzereyim bi termik dön evet 3400 yaseminde geldi
dön tamam bas 2. dönüş noktam şimdi beni etkileyen esas kısım tam 20 dakika aynı noktada dönüyorum yükselemiyorum ilerde irtifa alan var gidiyorum çöküş varamıyorum geri dönüyorum tutunuyorum dön dön kararsızım yandık burda patlıcaz diyorum oda ne bir yarışma pilotu benden çok aşağıda inecek derken ilerde bir termik buluyor kısa zamanda 4000 buluyor.termik dönüşü mükemmel karar verme süper .kendi kendime işte bu diyorum riske girip ordan ayrılıyorum sonuç 4300 3 dönüş noktası ve yorgunluktan pes ediip inme .

sonuç eksik hiç bitmeyecek ,risk hep olacak,ama bu sporu yapmamızın nedeni bu hedeflerin olması ve rekabet değilmi.bunları azaltmak için birbirimizi dinlemek öndekileri gözlemlemek ve sormak.veeeee yarışmalara katılmak önce wındumy tabi( bunu çeviremedim)rüzgar salağıda işime gelmedi

7 yıl önce neredeydik şimdi dünya şampiyonasına gönderecek en az 15 pilotumuz var tanıdığım tanımadığım yeni mesafe yapan bir çok pilot yetişiyor.helal olsun .

büyük -küçük ziyadan başlayıp akın abiye kadar emeği geçenlere teşekürler.

cihat san

Kullanıcı avatarı
aslan_umut
Mesajlar: 82
Kayıt: 18.06.2007, 12:38
Ad Soyad: Umut Aslan
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 250+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen aslan_umut » 1 on yıl 5 yıl önce (13.03.2009, 11:29)

Tuncay'a yapmış olduğu açıklama için teşekkurler. Çok güzel ve etkileyici bir cevap olmuş.


Kullanıcı avatarı
ziya
Mesajlar: 247
Kayıt: 03.03.2005, 22:37
Ad Soyad: Ziya Hacialioglu
Şehir: Ölüdeniz - Bursa
:
Yarışma Pilotu 250+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen ziya » 1 on yıl 5 yıl önce (14.03.2009, 03:11)

selamlar
XC için yaziyorum yarişma sonra.

Ne seviyede olusak olalım,dikkate aldığımız pek çok şey
temelde öğrendiğimiz bilgi üstüne kuruludur.Gerisi ,her kişide değişecek olan yorum farkları ve bunun uçuşa aktarılmasıdır.

Uçuş sabahında başlayan meteo tahminleri ,ruzgar-yön şiddeti,tahmini inversiyon bulut tabanı,uçuş yapılacak yön arazi yapısı yol-yordam vs..
Miğdesi bulananlar için(iki kusma vakuatliyim:) kahvalti duzeni ,ilaç,ucus öncesi-uçuşta-inişte yeme içme tedariği.

Konsantrasyon(böylemi yazılıyor?) dikkatini toplama.

Yamaçta hazırlık,eğer uçmaya gittiysen ki;ne işin var orada!!hemen hazirliğini yapmalısın.Bu sana vakit kazandırır,eksiklerini erken farketmeni sağlar,malzemeni kontrol etmen için vaktin olur.
Uşuş bölgesinde hava hareketlerinin gözlemi,yön şiddet ,bulut oluşumları,görünen inversiyon,termik aralıkları,kalkışa uygunluk.
Malzemenin kuşanılması temel güvenlik paketi:)gözle elle kontrol.
Daha kanadini çekmeye sıra gelmeden,ne çok şeyi siraladik değilmi.Bunlari yapiyormuyuz evet,ama artik otamatiğe bağlanmış şekilde.İlk başladığımız gibi her adimi duşunmuyoruz.

özür..devam edeceğim ama sonra
buraya kadar eklemek veya çıkarmak isteyen varsa konuşun
acil çıkış ne tarafta..?

Kullanıcı avatarı
merk
Mesajlar: 190
Kayıt: 26.10.2006, 18:01
Ad Soyad: Eren Kızıltuğ
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 12 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen merk » 1 on yıl 5 yıl önce (18.03.2009, 01:17)

Merhabalar,

Öncelikle herkese yapılan yorumlar için çok teşekkür ederim. Gerçekten kafamda bazı şeyler biraz daha netleşti. Risk olayının öncelikle pilotun tecrübesine ve kendini tanımasına, sonrasında malzemenin seviyesine, durumuna ve havaya bağlı olduğu vb. Tabi içinde bulunulan anın bizi sürüklediği ya da sürüklemesine izin verdiğimiz olaylar.

Ama sözün kısası daha çok uçmak ve tecrübe kazanmak gerekiyor.

Tabi burada önemli olan ve pilotların kendilerini daha hızlı geliştirmeleri için bilgi paylaşımı yapılması. Şirkette yaptığımız uygulamalardan sonra hazırladığımız uygulama raporları gibi belgesel birşeyler olsa herkes okudukça ufkunu ve olaylara dair teorik bilgisini daha hızlı arttırabilir. İlla kaza raporu olması gerekmiyor tabi.

Tecrübeli yarışma pilotları ile yapılacak sohbetler ya da daha önce yaşanan, damakta tad bırakan veya atlatılan riskli olaylar ve bu olayların meydana gelmemesi için yapılması gereken doğru hamlelerin yazılması da herkese farklı şeyler katabilir.
Bir başlık altına bir form mu açsak ne?

İyi havalar
Eren...

Kullanıcı avatarı
filizey
Mesajlar: 200
Kayıt: 26.03.2005, 00:26
Ad Soyad: Filiz Bakır Güler
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen filizey » 1 on yıl 5 yıl önce (18.03.2009, 12:13)

herkese merhaba,

öncelikle yukarıdaki açıklamalar için teşekkür ediyorum ben de...

aslında yakın olduğumuz ya da bir şekilde bir araya geldiğimiz deneyimli pilotlardan deneyimlerini bizimle paylaşmalarını istiyoruz. onlara merak ettiğimiz pekçok şey soruyoruz katıldıkları yarışmalar, xc uçuşları, yurt içinde-yurt dışında uçtukları uçuş bölgeleri vs hakkında. onlardan bizimle paylaştıkları bu deneyimlerini havacılık grubu, forum vb siteler aracılığıyla diğer pilotlarla da paylaşmalarını istiyoruz. zaman zaman da paylaşılanları görüp dikkatlice ve zevkle okuyoruz.

pek çok kişi de -benim gibi- daha fazlasını okumayı ve öğrenmeyi istiyordur. bize "ya aslında aklımda yazmak istediğim birkaç şey var. ama işte sakin bir kafayla oturup onları yazıya dökecek bir vakit bulamıyorum bir türlü" diyen pekçok deneyimli arkadaşımız da var. bu yüzden Eren Bey'in yukardaki önerilerinin gerçekleştirilmesi çok önemli...

forumda buna başka bir başlık altında " Bir başlık altına bir form mu açsak ne?" ve ek olarak "Nasıl bir form?"'u tartışarak başlayabiliriz.

görüşmek üzere...

filiz

Kullanıcı avatarı
ziya
Mesajlar: 247
Kayıt: 03.03.2005, 22:37
Ad Soyad: Ziya Hacialioglu
Şehir: Ölüdeniz - Bursa
:
Yarışma Pilotu 250+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen ziya » 1 on yıl 5 yıl önce (19.03.2009, 15:57)

Selam,
2007 Türkiye Şampiyonasından..
İşimin ayarı kaçmıştı, yetişmeye şalıştığım yarışmada
birkaç gün geçmişti zaten.Nihat abiyle Özay oradaydilar arkada kalmıştım.
Gecesinde bindiğim otobüsten inme saattinin
ne kadar kritik olduğunu anlatamam.Onca şeyi atlatıp tepeye cikamamak da vardı.

Özay'ı gün doğumundan itibaren msj.la tacize başlamıştım,
zy..hacı kacta çıkacaksınız kanadimi unutma tapede olsun
özy.. olum senin kiçini toplamaktan biktim,herşeyi ayarladim rahatol
zy..saat 9 gibi terminaldeyim ofis nerde? gps'e nerede turnpointleri atacam
özy..ofis öğrenci yurdu Adem senin için bi araba bekletecek kop gel
zy..sıkı tutun

Ofise girmeden kafami kaldirdim,
Ali dağındaki hareketliliği görebiliyordum tepedeydi herkes.
Adamın biri jeepin kaputunu açmış uğraşıyordu pek sallamadan içeri daldim.
Gps'i uzattim görevliye, arkadaşlar sağolsun paniklediğimden anladılar aciliyeti
hemen işimi gördüler, tepeye çıkacağım araca koştum ama ayni adam ve kaputu hala açıktı.
Seni bunula çıkaracaktık ama arıza var dedi!!
On dakika kadar koşuşturdu adam ve birilerin yardımını alarak çalıştırtı aracı,
terini silerken inşallah yolda birakmaz, dedi.Takeoffa kadar gerilmeye devam.

Tepeye vardiğimda dostar oradayi,cok mutlu oldum.Rahatladim ve hazirliklarimi yetiştirmeye calişirken,
termiksi sağolsun harnesimi kanadima bağlayarak hazirladi bende o arada task'i girdim gps'e.
Supriz yapmışlar 102km.task çikarmışlar.Len dedim içimden, kim uçacak bunu şimdi patlamak göründü bize.

Pencere açıldı ,kalktık hava güzeldi tutunmaya başlayıp en avantajlı nasıl konumlanırız çakal sürüsü
nerede öbeklenmiş onları keserken,gözüm sağ kolona ilişti, yarim tur dönmüş speed baglantisi içe bakıyordu.
Hassstt duruma baktım iniş kararı için daha sonra yı beklemeye karar verdim
o an bi sorun yoktu yalniz speed basamayacaktım.

İlk turn pointe uzarken,zaten bi sürü aksilik o bu kolon dönük,dikkatim dağıldı ,çok gereksiz bir şekilde
önden alçaktan gidiyordum ama akıllı insanın yapacağı türden değil,gruptandan epey ayrıydım.
Bu yarış benim için kapanmıştır.Kendimi kurtarayım derdine düşünce ne kadar adam varsa geldi geçti.

Arkada kalmak acıdır can dostlar,birkaç kanatla şuursuzca tutunmaya çalışırsın geride.İkinci noktaya giderken
grubun ileride kümelendiğini görebiliyorum ama uzama mesafemde değiller,irtifaya ihtiyacım var.
Bulut tabanı yaptığımda gruba yetişmek için herşey yerine oturmuştu.Beraberce ikinci turn pointi de alıverdik.
Moralim yerine gelmişti ikiden üçe giderken kritik bi geçiş vardi,pek çok koç yiğide de son nokta oldu oralar..

Özay ve Yurdaer solumda bi termiğe tutundular ölürken kardeşleri vadi yamaçlarında.
Lan nasıl ama! burada kalmak istemediğim kesin en azindan yola kadar gidebilsem,
yürüyemem ölürüm.Özayla beraber çıktık oradan ama puff dedirtti.

Sonra bi baktım bu çakal yok ortalarda basmış gitmiş,dımdızlak tek başıma kalmışım.
Göremiyorumda nerede düştü mü diye de düşünmedim değil.
Üçüncüyü almak biraz zorladı kafa rüzgarı yanlı geliyordu nice pilotlarda orada telef oldu..
Bu turn pointten sonrası çok uzun bi sirtın takip ettiği yanlış hatırlamıyorsam 25 km.'lik bi geçişti.
Ama arada, sanirim bi turn point daha mi aldik emin olamadim şimdi.

Çok fazla zaman geçmişti kalkış anından.Yokgunluk bastırıyor bi taraftan, hadi hadi diyerek buraya kadar gelmiştim.
İki hafta önce o bölgeye uçmuştum ve o geçişi bitiremezsem dönüşün acı vereceği kesin.Son 15 km.kala birini gördüm
tutunmaya çalışıyordu yanına gittiğimde epey alçaktaydık.Beraber biki döndükten sonra adam geride kaldı biraz, axis in fabrika pilotuymuş,
bulduğum termiğe de gelmeyerek oraya gömdü kendini.

Daha önce hiç gol görmemiştim,teoride herşeyi biliyoruz ama gol yok o tarihe kadar.Aşağıda toplanmış kanatları görebiliyordum.
Sol tarafımdan İsa abi speedi kökleyip geçti beni ve günün son gol göreni olarak inişimi yaptim.
Dönüş yolunda helva gibi olmuş yedi kişiydik, Lenet Topçu da benim gibi ilk golünü o gün görmüştü
artı keyif olmuştu bizim için.

Kullanıcı avatarı
sancihat
Mesajlar: 291
Kayıt: 22.03.2005, 10:34
Ad Soyad: Cihat Şan
Şehir: Tarsus
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen sancihat » 1 on yıl 5 yıl önce (20.03.2009, 15:16)

vay ziyam vay
üçüncüden sonra gömdüğün yiğitlerden biride bendim

ne demiş atalar bir yiğit vardı diyeler
üçüncü turn poinntten sonra gömeler
üstüne basarak veya uçarak utanmadan geçeler
vay vay diyeler

önemli gördüğüm bir konu
baba kroscular ve olmaya niyetliler ek yapabilir

2007 2 dönüş noktasındaki köyden sonra düşük irtifadan 4300 bulut tabanı
hata 1 eldivenler ve kıyafetler uygun değil (ellerim dondu bide )s
hata 2 3 saat olmuş açım susuzum ve kendime kızıyorum hazırlıksızım.
hata 3 irtifada kulakta basınç oluştu dış basınç az ama salakça bir hareketle ( dalıştan alışkanlık)burnumu tuttu ve hava verdim acayip bir ağrı offf yanlış ya sakız çiğnergibi yap yada ................ lütfen doldurun inişte hastane ve ilaç
hata 4 takıldığın gruptan uzaklaşmamaya özen göstermek
hata 5 ingilizceyi hiç olmazsa az da olsa derdini anlatacak kadar bilmek (3. dönüş noktasından sonra sırtlara yamandık yabancı bir pilotla patladık he hü diyerek yarım saat yürüdük kendime kızdım .fakat öğrenmeye karar verdim .

cihat şan


Kullanıcı avatarı
ziya
Mesajlar: 247
Kayıt: 03.03.2005, 22:37
Ad Soyad: Ziya Hacialioglu
Şehir: Ölüdeniz - Bursa
:
Yarışma Pilotu 250+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Bir yol hikayesi

Mesaj #12 gönderen ziya » 1 on yıl 5 yıl önce (07.04.2009, 20:38)

Selamlar
19 temmuz 2007

Resim

Nihat abi,Cihan ve Özay’la hazırlanmış,bu h.sonu kesin Xc ni gözünü çıkarmaya niyetlenmiştik.Hava tahminlerinin nereye eserse oraya atacağı programımızda ilk hedef Aksaray-Ekecik’ti.

İlk mola, Sivrihisar havayı kokluyoruz.
Resim

Pilotun vazgeçilmez içeceği Zafer Gazoz

Resim

Uzun yolculuk geceyi sabaha bağlarken Aksaray- Ortaköy kasabasına
az kala kimliği belirsiz bir yerde kampımızı attık . Ama asıl sorun kampın koyun otlak alanı olması börtü böcek dolu olması değil,
patlak rüzgardan çadırları bile zor kurmamızdı .Ve onca yolu uçmak için gelmiştik ama çadırlarla değil,hedef direkt Özay oldu, ağzımıza geleni söyledik tüm meteo tahminlerinden o sorumluydu.

kamp menü:sucuk ,salata , koyun zeytini
Resim
Resim

20 temmuz 2007
Sabah rüzgarda en ufak bir değişiklik yoktu, moraller bozulmuştu,ne yapacağımızı kararlaştırmak için Ortaköy’e gittik.Çorbalardan sonra
havaya inanamadık, sanki birileri musluğu kapatmıştı.Göz açıp kapatana kadar tepedeydik zaten.

Yüzler gülümser
Resim

Kalkıştan hemen sonra Nihat abi ve Cihan tepenin güneyinde kazıyorlar,Özay’la bir termiğe tutunmaya çalışıyoruz.Bizi kabul etmeyen termiğin içinde,tepeden100-150m irtifada ,Özay 10m altımda nasıl yapışmışız deli gibiyiz.Kayalık alandan yükselen , parçalı , merkezi olmayan ne güldüren ne öldüren termikte yanıma şahin hayvanı geldi bir tur döndü kuzeye uzadı ve orada yükselişi arttı.
Haa dedim merkez orada hayvan buldu,turu tamamladıktan sonra altına gittim,gider gitmezde kanadı komple elime aldım,bizimki telsizden “şunu tepende tutsana” diye veriştiriyor.Oradan çıktığımda Özay’ın altına düşmüştüm.
Neyse ,toparlanıp irtifa topladığımızda gideceğimiz yön de bulutlar kendini göstermeye başlamıştı zaten.

Doğuda her şey güzel görünüyor.
Resim

Ekecik’ten ayrılma vakti geldiğinde Nihat abi ve Cihanı orada bırakmak zorunda kalmıştık. İlk süzülüşte yere gölgem düşmeye başlamıştı.Özay telsizden moral veriyordu “bırakma hadi” diyerek.Ayağı yere deymeyen pilot inmiş sayılmaz,tırmalamamın meyvesini topluyorum ve biraz sonra bulutta Özay’la birleşiyoruz.

Uzuyoruz
Resim
Resim

Kayseri’ye doğru uzaklarda Erciyes görünüyor.Bir ara Özay bulut tabanındaydı sonra yok oldu gitti.Adam oradan eksi dört varyo ile
50’nci kilometrede patladı.İndiği yerde tek odalı meskene kendini yamayıp çaya çorbaya kaşık sallamış.Hemen ardından Cihan ve Nihat abi yetişmişler.
Resim

Onlar keyif sürerken ben biraz daha yol alıp 75’inci kilometrede Gölbaşı kasabasına yakın bir yere indim. Kadımı topladığımda bizimkiler yanımda bitiverdi.

Geldiğimiz bulut yolu
Resim

Uçuşun öğrenim kurumlarından biride, xc yolunda araçta yapılan muhabbetlerdir. Uçuşun yorumlanması ve herkesin aynı gün için ne kadar farklı uçuş değerlendirmesi olduğu, bunların nedenleri, aynı hava şartlarında farklı tercihlerden neden bazılarının doğru olduğu,bazılarının da olmadığı(burada olmamak, yanlışlık değil o şartlar içindeki göreceli yanlış veya doğrudur,başka bir uçuşta aynı uçuş tarzı yanlış olabilir)uçuşu değerlendirmek uçuşu öğrenmenin önemli adımlarındandır.

Şimdi buradan nereye gideceğimizi kararlaştırıken,Hakan,Levent ve Termiksi ile telefon trafiği başlamıştı.Yemek yerken tekrar havaya bakıp
İstanbul kelebekleriyle de ortak kararla Sivrihisar’da karara varıyoruz.
Kamp yerimizi bulmamız geceyi buluyor.Özay karavanayı hazırlarken sonu gelmez uçuş muhabbeti yorgunluğa yenik düşüyor.
Gecenin ilerleyen saatlerinde Hakan,Levent ve Termiksi geliyorlar.Hepsi işinden çıkmış onca yol, yorgunluk, herkes hevla gibi.
Sabah dostlara merhaba derken Özay iflah olmaz meteo tahminlerine Levent ve Termiksi’yi de ekleyerek havayı yorumluyor.

Hava tahmini.Özay: hava bu gün üüüüü üüüf!!!
Resim

Erkilet’e çıktık, yurdum pilotlarının yaban ellerden kopup gelmeleriyle şenlik yerine dönüyor takeoff. Uçuş iznimizi askeri tesisin komutanından almayı da unutmadık tabi.
Birkaç kişinin kalkışından,biraz vakit geçirdikten sonra Özay’la ardı ardına kalktık.İlk termiği tepenin önünde sardık ve termik bittikten sonra hadi uzamaya.

Gökyüzü mavi bu gün
Resim

İlk kilometreleri tırnaklarımızla kazıyoruz.İlk döndüğümüz termik irtifasına bir sonrakinde çıkamıyoruz.Parçalı zayıf termikleri Özay’la kazıyoruz tarıyoruz yok olmuyor,küçük termiklere tutunmuş rüzgar yönünde sürüklenerek çok yavaş ilerliyoruz.Bir saate yakın süre olmuştu ve biz
hala ilk 15 km.’lerdeyiz.

Telsizden Levent’in kalktığını duyuyoruz. Yirminci kilometrelerde Leventle aynı termikleri paylaşıyorduk ama adamın bu kadar kısa sürede nasıl bizi yakaladığına şaşkındım. Acaba biz geçtikten sonra çalışmaya mı başlamıştı geçtiğimiz yerler diye düşünüyordum ki adam bastı gidiyor.Yahu nereye gidiyor demeden alçak irtifamıza rağmen arkasından devam ettim,Özay o sırada yine zayıf termiklere takılmıştı.

Gidiyoruz ama iyiye gitmiyoruz belli, bir şeyler bulmak zorundayız, belli belirsiz bir şeylere kontrol dönüşleri yaptığımda Levent’le Özay’ın arasında bir yerdeydim.Gölgeler hep toprakta gittiğimiz için alışmıştık ama bu defa
iş ciddi, iniyoruz kesin.

Bu sırada arkadan Hakan ve Termiksi havadalar ve telsizden bir geyik çeviriyorlar akıllara zarar. Biz burada can çekişiyoruz adamlar inversiyondan bulut tabanından dustdevilden bahsediyorlar.Eyvah diyorum
Bunca acıyı biz çektik şimdi gelir geçerler buralardan vay gidi vay.

Levent ilkokulun yanındaki tarlaya indi bende hemen arkasından inişe hazırlanıyorum Özay’da yanıma geliyor öyle inceden bir bip’e keyifsiz bir tur atıyorum Özay’da aynı yeri biraz dıştan tarayan bir tur atıyor, bir tur daha
Bir tur derken harnesin içinde savaş moduna geçiyorum.

Birkaç turu tamamladığımızda termiğin ritmine Özay’la ayak uydurmuştuk. Nice termikler döndük böyle keyiflisi az rastlanır unutulmaz.Bir kaç yüz metre irtifa almıştık,Özay biraz aşağıda kalmıştı epey sonra irtifa farkımız arttı ve adam 35.nci km.’de indi.

Yola yalnız devam etmeye devam.50.nci kilometrede devam edip etmemeye karar vermek zor oldu. Hakan ve Termiksi de güle oynaya bitaraflara uzuyorlardı ama önümde gidilecek rotada ne yol nede yerleşim görünmüyordu. Patlarsak dönüş diye bir şey hayali olacaktı.

İlerleyen kilometrelerde hava gayet güzel çalışıyordu ,sorunsuz şekilde ilerliyordum,kocaman bir ovanın üstünden.Çok çok uzaklarda dağ sıraları hayal meyal seçiliyordu ve hiçbir yerleşim,insan,at ,eşek ,ağaç,börtü böcek, hareket eden yaşayan hiçbir şey yok.

90.nci km.’de Özay’la telsizden konuşmaya başlamıştık.Arabayla aşağıdan gittiğim yönde ilerlemeye çalışıyorlardı fakat oraya gidebilmek için kocaman bir yay çizmek zorundalar.Yolları uzadıkça uzuyor.Yüzü devirdiğimde bir yolun üstüne gelebilmiştim ve arkada geçen elli kilometrelik bölümün stresini bir oh çekerek atmıştım.

Telsizden aşağıya o anki pozisyonumu söyledim,çok uzağımda olmadıklarını yettik dayan diyorlardı.Son süzülüşe geçtiğimde uzun süzülüşü 120 km.de noktaladım.

Kanadımı serip daha toplayamadan bizimkiler bitiverdi.
Resim

Özay sıyırıyor
Resim

Dönüş yolunda Nihat abi ve Cihanın uçmadıklarını öğreniyoruz.
Daha sonra takeoff karışmış biraz. Hakan ve Termiksi 50 km.uçmuşlar.
Onlarla Bozöyük’te buluşuyoruz. Keyifle geçen bir Xc turunu eve doğru yol alarak tamamlıyoruz, 3000km yol katetmişiz.

Cihan ertesi gün pasta yaptırmış
Resim

Kullanıcı avatarı
KAYAKIN
Mesajlar: 144
Kayıt: 07.01.2006, 08:48
Ad Soyad: Cihan Kın
Şehir: istanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

...

Mesaj #13 gönderen KAYAKIN » 1 on yıl 5 yıl önce (08.04.2009, 04:23)

:))
abi uçmayıpta ne yapacaktın , ya benim kullandığım arabaya bineceksin yada uçacaksın .. hangisi daha güvenli ..

latife bir yana , kendisini kanıtlamış belli adımları hissederek atan pilotlarla bu şekilde XC turlarına cıkmak ; benimde adımlarımı nasıl , ne seviyede adım atmama çok fazla yardımcı olmuştur...

Kullanıcı avatarı
Bülent Aydın
Mesajlar: 259
Kayıt: 25.04.2007, 17:03
Ad Soyad: Bülent Aydın
Şehir: Bursa / Orhangazi
:
Moderatör 50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen Bülent Aydın » 1 on yıl 5 yıl önce (08.04.2009, 04:48)

Bence senin kullandığın arabaya binmek yerine uçmayı tercih eder. :)
Ziya, uçuş ve hikayelerine bu yazda devam etmeni dilerim. hikayen için teşekürler.
Bu yaz bizlerede kanatlarınız altında yer açın, tek başınıza 120 km ler uçmayın...
En son Bülent Aydın tarafından 08.04.2009, 21:49 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
muraks
Mesajlar: 254
Kayıt: 22.06.2006, 14:43
Ad Soyad: Murat Aksoy
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen muraks » 1 on yıl 5 yıl önce (08.04.2009, 20:55)

Çok güzel hikaye ve fotoğraflar. Bu uçuşu kaçırmıştım, şimdi kaçırdığıma daha çok üzüldüm.
Daha güzel hikayeler dinlemek ümidiyle.
ÇHB

Kullanıcı avatarı
merk
Mesajlar: 190
Kayıt: 26.10.2006, 18:01
Ad Soyad: Eren Kızıltuğ
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 12 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen merk » 1 on yıl 5 yıl önce (09.04.2009, 16:18)

Herkese selamlar,

Ziya hocama bu tatmin edici yazı için çok teşekkürler. Gerçekten bunu okuduktan sonra gayri ihtiyari olarak sadece forumu değil bütün ie sayfalarını kapatmışım:) Sonradan farkettim.

Benim geçen sene ilk yarışmaya katıldığımda kafamda birçok soru vardı. Geçen sene bunların bir kısmına cevap bulabilmiştim. Bu sene de yarışmalarda ilk defa uçacak arkadaşlar muhakkak olacaktır. Aşağıda geçen sene karşılaştığım sorunların birçoğu var. Ama cevaplar benim bulduğum ve kullandığım çözümler ve gözlemler. Yanlış olma ihtimalleri de var. Düzeltme yapılacaktır zaten. Belki ilk defa yarışacak pilotlara faydası olur.

Güvenli bir uçuş için ne zaman hazırlanmalı?

Daha pencere açılmadan kanadı ser-kontrol et. İplerde ve kanatta problem yoksa harnese bağla. Topla ve bir kenara koy. Kalkışa hazırlıksız gelme. Başka pilotları engelleme.

Yeni kanat, ilk yarisma?

Ben yeni kanadima yarisma esnasinda alismistim ama açikçasi pek tavsiye etmiyorum. Çünkü buluta girmek üzere iken kulak kapatmaya bile çekinmiştim. Kulak kapatmak yerine kafa rüzgarına doğru uçmayı tercih etmiştim, geçici bir çözümdü. Yorumlar gelecektir.

Termik dönüs yönü? Sag- Sol?

Yarismadan önce belirtiliyor.

Kilo limitleri?

Hava şartlarına göre üst limitte veya üstünde. Tahliye borulu balastınız var ise hava zayıfladıkça suyu yavaş yavaş boşaltarak hafifletme yapılabilir.

Sertifika: P4, P5, IPPI5, FAI Licence?

Benim için P4 yeterli oldu su ana kadar. Sonrasini bilmiyorum.

Kalkis zamani: En dogru zaman, Geç, Erken?

???

Fiziksel olaylar?

Yemek yemeği ihmal etme. Susuzluk çekmemek için ayarında su iç. Kalkıştan önce muhakkak tuvalet ihtiyacını gider. Sonda mı? Hayır teşekkürler:)

GPS Ayarlari: UTM, WGS84, GPS tipine göre off road transition, manual routing (GPSMAP 76Csx)?

Ilk yarismam olan XC Open 08 de tecrübeli pilotlarin yardimi ile yaptirdigim ayarlar disinda bir bilgim yok.

Track Log On-Off zamani? Wrap seçenegi? Track Log nokta sayisi?

Ben kalkmadan hemen önce On konumuna getiriyorum. Ama en dogrusu nedir bilmiyorum. GPS imde 10.000 noktaya ayarlı. GPS hafızasına göre örnekleme zamanını değiştirebilirsiniz.

Turn pointler?

Yarışmadan bir gün önce tüm turn pointleri yüklet ve kontrol et. Eksik varsa tekrar yüklet veya manual olarak gir. Task brifingde verilen noktaları doğru sıra ile ve eksiksiz gir. Ayrıca bir kağıda da not al.

Vario' nun kaç saniyede bir ortalama almasi gerekir? Türbülansta ve Stabil durumlarda?

Ben türbülansta 2-3 sn olarak kullaniyorum ama tecrübeli pilotlar nasil kullanir bilmiyorum.

GPS page sequence en ideal nasildir?

Map<>Odometer, Yol bilgisayari<>Route<>Compass seklinde kullaniyorum, isimi görüyor.


Kullanıcı avatarı
Bülent Aydın
Mesajlar: 259
Kayıt: 25.04.2007, 17:03
Ad Soyad: Bülent Aydın
Şehir: Bursa / Orhangazi
:
Moderatör 50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen Bülent Aydın » 1 on yıl 5 yıl önce (09.04.2009, 20:35)

Eren tespitlerin için teşekürler.
İlk defa yarışacaklar için bir bilgilendirme olacaktır mutlaka.
Ben yazdıkların ile ilgili küçük bi detay eklemek istedim.


Termik dönüs yönü? Sag- Sol?

Yarismadan önce belirtiliyor.


Bu termik yönü tepede ilk kalkış anından start a kadar olan süre için geçerlidir diye biliyorum. Yarışma esnasında termiği ilk bulan istediği yönde döner, diğerleri ona uyar.

Tecrübeli arkadaşlar ilaveler yaparlarsa çok işe yarar şeyler çıkar bence.

Kullanıcı avatarı
faruk
Mesajlar: 63
Kayıt: 20.09.2006, 10:28
Ad Soyad: Faruk Kurt
Şehir: Yalova
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 53
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen faruk » 1 on yıl 5 yıl önce (09.04.2009, 20:41)

Konu değişmiş ama Cihan'ın araç kullanması konusuna ben de bir fotoğrafla katılmadan edemedim.Geçen sene Mart ayında Cihan'ın aracıyla Gürle'ye çıkma şansım oldu neyse ki salimen yukarıya vardık.
Bu arada Ziya'nın yol hikayelerini , (Yani Rekor peşindeyken ) zevkle okudum teşekkürler Ziya ....
Dosya ekleri
Gürle 2007 (7).JPG