Yeni 'Yedek Paraşüt Sistemi'

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
kayseridenozgur
Mesajlar: 57
Kayıt: 05.07.2006, 17:11
Ad Soyad: Tevfik Özgür Sarıgöl
Şehir: Kayseri
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Yeni 'Yedek Paraşüt Sistemi'

Mesaj #1 gönderen kayseridenozgur » 1 on yıl 4 yıl önce (12.08.2009, 22:39)

Yeni Yedek Paraşüt Sistemi çok daha güvenli görünüyor
http://paraglidetv.com/videos/paraglidi ... ystem.html


Kullanıcı avatarı
ASİ
Mesajlar: 139
Kayıt: 05.01.2007, 00:57
Ad Soyad: Engin Karabudak
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ASİ » 1 on yıl 4 yıl önce (13.08.2009, 10:24)

çok farklı ve acayip bir sistem. bir deklanşör çekerek kanadı nasıl gönderiyor tam anlamadım. karabina kullanılmıyor mu?

Kullanıcı avatarı
haydar01
Mesajlar: 34
Kayıt: 01.06.2009, 01:32
Ad Soyad: Haydar Yılmaz
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen haydar01 » 1 on yıl 4 yıl önce (14.08.2009, 01:58)

gerçekten çok güzel bir buluş,şimdiki sistemlerde yedeği açmak zor,açılma süresi çok fazla, düşük irtifalarda tehlikeli durumlara yol açıyor,açıldıkdan sonra nereye düşeceğin belli değil çoğunda kontrol sistemi yok ,açıldıkdan sonra ana kanada dolanma ihtimali var , umarım bu sistem yakında yaygınlaşır .

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 4 yıl önce (14.08.2009, 09:04)

çok güzel bir sistem gibi gözüküyor ama spin veya spirale kilitlenme halinde nasıl açıldığıda önemli. birde sistem ana kanadı tamamen gözden çıkararak açılıyor. dağ başında atıldığında kanadı arayıp bulmak imkansız olabilir. bir şekilde yedek atıldığında ana kanattan ayrılmaması için bir aparat ilave edilmesi gerekiyor bence.

Kullanıcı avatarı
Airbender
Mesajlar: 474
Kayıt: 08.09.2008, 10:15
Ad Soyad: Cenk Arman
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen Airbender » 1 on yıl 4 yıl önce (15.08.2009, 10:50)

Yedek atmışsın aklın ana kanatta :D
bu gibi durumlarda böyle şeylere takılmamak gerekir diye düşümnüyorum. Ama sende haklısın mal canın yongasıdır :P

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 4 yıl önce (15.08.2009, 12:27)

cenk kardeşim bir ürün geliştirilirken tüm detaylar göz önüne alınarak ortaya bir sistem çıkartılır. bu videoyu izleyince eminim bu soru herkesin aklına gelmiştir. bu ürünü geliştiren kişiler bence kısa bir süre sonra buna da bir çözüm bulurlar. sonra ben de sana dil çıkartırım


Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen skydiver » 1 on yıl 4 yıl önce (17.08.2009, 19:44)

Selamlar,

Konu oldukça yararlı olabilecek bir konu olduğundan bununla alakalı yazmış olduğum bir makalenin sadece bir kısmını paylaşmak istiyorum.

Resim
Yamaç paraşütü harnesinde 3-halka sistemi

Bahsi geçen sistem, 1970'li yıllarda sportif paraşütçülük (skydiving) için yaratılmış, 1980'lerde de bugünkü şeklini almış, 3-Halka Sistemi'dir.

Yani, serbest paraşüt yedek sisteminin (cutaway - kesip atma) yamaç paraşütüne uyarlanmasıdır.

2000 yılında ilk yamaç paraşütünü inceleyişimde, 3-halka sistemi yerine karabinalar gördüğümde şaşırmıştım. Çünkü karabinalar uzun vadede güvenilir olsa da birçok farklı sıradışı durumda son derece zararlı da olabilecek birer ekipman. Hatta paragliding forum'da da konu incelenmiş, genel olarak gördüğüm fikir, yamaç paraşütü pilotlarının olası bir "sıkışma"dan çekinmesi. Bu herhangi bir karabina sistemi olmadığı, bu şoklu ve aşırı yüklü ortamlara özel olarak tasarlandığı için bu konuda kimsenin endişe etmesine gerek yok. Üstelik bir serbest paraşütün açılma şoku ortalama 600 KN. Kullanılan 3 halka sisteminin direnci boyutuyla orantılı. YP harneslerindeki haliyse biraz sonra göreceğiniz fotoğraftakilerden daya büyük, haliyle çok daha güvenli.

Sistem hakkında bilgi vermeye geçmeden önce bu sistemin patentli bir üretim olduğunu, Sup-air ya da bir başka YP üreticisi tarafından da patentli olarak üretildiğini, yeni bir tasarım olmadığını, 30 yılı aşkın süredir standart bir skydiving aparatı olarak kullanılmakta olduğunu belirteyim. Şuanda dünyadaki tüm paraşütlerde (skydiving) kullanılan standart sistem. Yaratıcısı Bill Booth, halen Amerika'da ailesiyle birlikte atlayış merkezinde yaşayan ünlü bir paraşütçü, tasarımcı ve mühendis. Kurmuş olduğu Relative Workshop isimli paraşüt firmasının logosu da 3-halka sisteminin 3 halkası. Şimdilerde bu firmanın adı United Parachute Industries olarak değişmiş olsa da halen çeşitli paraşüt sistemleri üretimi ve tasarımını sürdürüyorlar.

İzlediğiniz videoda gördüğünüz olay, iki farklı güvenlik sisteminin birleşimi olan ve yine tüm paraşütlerde kullanılan RSL (reserve static line) ve 3-ring (3-halka) sistemlerinin birleşimi. Zaten mantık olarak böyle bir sistemi kullanacaksanız, bu iki sistemin aynı anda kullanılması zorunlu. Aynı zamanda kullanılan yedek de aynı şekilde klavuz paraşüt (pilot chute) sistemiyle açılan bir yedek paraşüt olmalı. Yani kullanılan sistem sadece bir parçayla değiştirilebilecek bir sistem değil, normal bir harnese uyarlanabilmesi de mümkün değil, çünkü yedeğin uygun şekilde açılabilmesi için harnesin üst sırt kısmında yer alması gerekiyor. (neden böyle olması gerektiğini detayıyla açıklayacağım)

3-Halka Sistemi
Yamaç paraşütüne oranla serbest paraşütçülükte (skydiving) arızayı tespit etme, karar verme ve yedek açma prosedürünü uygulama kısmı saniyeler içinde gerçekleşmesi zorunlu olan bir dizi işlem. 70'li yıllarda ve öncesinde kullanılan ana paraşütün arızalı açılması durumunda paraşütçüden ayrılması için kullanılan sistemler hem pratik değildi hem de genellikle problemler çıkartabiliyordu. Şuanda askeri atma paraşütlerinde (T-10, T-7) kullanılan kilit mekanizması, yüksek hızlarda ve büyük açılma şoklarından sonra sıkışabiliyordu.

3-halka sistemindeki mantık, bir tek güç noktası yerine "ağırlığı ve direnci 3 farklı ebattaki çelik halkaya dağıtmak" üzerine kuruludur.

Resim

1. Spiral boru: içerisinden atma mekanizmasına bağlı olan içi plastik kaplama çelik atma kablosu geçer. Bu kablonun bir ucu yedek lupu gibi pilotun çektiği kısım, diğer ucu da paraşüt kolonuna bağlı ip lupun içinden geçen kısımdır (bkz. Numara 4)
2. Ana halka: bu halka harnese sabit olarak monte edilmiştir ve asıl taşıyıcı gücü bu halka diğerlerine dağıtır.
3. Kolon halkaları: bu halkaların orta boyutta olanı ana kolonun en altına sabit olarak monte edilmiştir. Küçük olanı da bir radyal şeridin ucunda biraz daha üst kısımda yine sabit olarak bulunur. Orta halka, 2 numarayla gösterilen ana halkanın içerisinden geçer ve sonra yukarı çekilerek küçük halka aynı doğrultuda orta halkanın içerisinden geçirilir.
4. İp lup: bu ip, küçük halkanın hemen üstünde sabit olarak bulunur. Bu ip halka da küçük halkanın içerisinden geçirilerek kolonun arkasındandan açış kablosuna bağlanır. Birbiri içerisinden geçirilerek ana paraşütü harnese bağlama işleminin son aşaması, 1 numaranın içerisinden geçen kablonun ucunun bu lup içerisinden geçirilmesidir. Güç binmiş halde, taşıma özelliği esnasında bu açma mekanizması çekildiğinde ip lup (4 numara) boşta kalır ve halkalar birbirleri içerisinden kurtularak ayrılma işlemi tamamlanır.

Bir diğer fotoğrafla açıklamak faydalı olacak. Çünkü bir de sistemi arkadan görmekte fayda var.

Resim

1. Ayrılma sistemi kablosu: diğer ucu spiral boru ile harnesin içerisinden geçerek bir lupla sonlanır.
2. İp lup: ilk fotoğraftaki 4 numaralı parça.

Yani 3 halka sistemi, ana paraşütü tek hamleyle paraşütçüden ayırmaya yarayan bir sistemdir.

Fotoğrafların ve parça parça açıklamaların faydalı olacağını düşündüm.

Resim Resim Resim
Resim Resim Resim
3-halka sistemiyle yedek açılma safhaları

Ama bu sadece işin 3-halka kısmıydı. Diğer bölümleri kabaca özetleyerek yamaç paraşütü için artıları ve eksilerini yazmak istiyorum. Yazının devamını XC Turk'te paylaşmak daha faydalı olur.

RSL
RSL yani Reserve Static Line (yedek statik kolonu) sistemi her serbest paraşütün vazgeçilmez bir parçasıdır. Aslında mantığı çok basittir ancak bugüne kadar çok hayat kurtarmıştır.

RSL'nin işini görebilmesi için aynı şekilde yedek sisteminin de sırtın üstünde, kılavuz paraşüt (pilot chute) sistemiyle birlikte kullanılması gereklidir. Bunun nedeni, RSL'nin bir yedek paraşüt açma yardımcı sistemi olması.

RSL basit olarak ana paraşütün ayrılırken yedek paraşütün de açılma işleminin başlatılmasını sağlar. Paraşütün ana kolonlarına bağlı bir radyal şeridin diğer ucu yedek paraşütün kapaklarındaki açma pimine bağlıdır. Ana paraşüt ayrılırken yedek paraşütün kapaklarını da açar.

Buraya kadar her şey güzel. Fakat akıllarda soru işaretlerinin devam ettiğini biliyorum. Çünkü asıl soru, o yedek paraşütün sadece kapaklarını açarak nasıl fırlatabileceğinizle ilgili. Zaten en başında komple bir sistem değişikliğine ihtiyaç var derken bundan bahsediyordum.

Serbest paraşütlerdeki yedek sistemi, içerisinde büyükçe bir yay bulunan küçük bir paraşütün (açıklayıcı olması açısından basitleştiriyorum), yedek kapakları serbest kalınca fırlayarak yedek paraşütü dışarı çıkarması mantığıyla çalışır. Yani elle yedek paraşüt açılmaz, sadece açılması için girişimde bulunulur. RSL sisteminin önemi burada karşımıza çıkıyor. Normalde RSL, genellikle öğrenci paraşütlerinde kullanılan ve ana paraşütü attıktan sonra ayrıca bir yedek paraşütü açma hamlesi yapılmadan yedek paraşütün açılması için geliştirilmiş bir sistem. Ana paraşüt bir nevi açma mekanizması işlevi görüyor bu sayede. Yani açık kanatta meydana gelen arızalarda kullanılıyor. Bu sistem, yamaç paraşütü için gayet verimli olabilir. Ve en sonunda birilerinin aklına da gelmiş.

Bu sistemin diğer yp harneslerine entegre edilememesinin birkaç nedeni mevcut. Aklında sadece bir parçayla bu sisteme kavuşabileceğini düşünen pilotlara referans olması açısından yazmakta yarar görüyorum.

1. 3-halka sistemi sadece ana paraşütü tek hamlede harnesten ayırmaya yarayan bir sistemdir. Bir yedek paraşüt açma sistemi değildir. RSL sistemiyle kullanıldığı zaman işlevsellik kazanır.
2. RSL sisteminin işe yaraması için yedek paraşütün harnesin üst kısmında yer alması gereklidir. Çünkü yaylı kılavuz paraşüt yukarıya doğru fırlamalı ve havayla dolarak yedek paraşütü çekmelidir. En verimli hali budur. Eğer harnesin altında olursa (şimdiki standart arkadan yedekli yp harnesleri gibi) aşağıya fırlar ve pilotun ayağına ya da vücuduna dolanma riski yüksektir.
3. Tüm bu sistemler üretim aşamasında sisteme sabitlenen standart ekipmanlardır. 3 halka sisteminin işlevselliğini sağlayan en önemli nokta, kolona fabrikada dikilmiş olması ve parçaların güvenilirliğidir. Sonradan modifikasyon imkansızdır. Bu RSL ve yaylı kılavuz paraşüt için de geçerlidir.

Bu sistemin artıları:
1. Pilot tek hamlede yedek paraşütü atabilir ve yedek açma kumandası vermek için vakit kaybetmez. Tek bir lupu çekerek hem ana paraşütten ayrılır hem de "hızlı" açılan kılavuz paraşütlü yedeğini açar.
2. Ana paraşütün yedeğe dolanma riski oluşmaz.
3. Ana paraşütü toplarken ortaya çıkabilecek ana kanadın tekrar dolarak down plane (dikey dalış) riskini yok eder.
4. Herhangi bir sürüklenme halinde RSL tek bir hamlede devre dışı bırakılarak sadece ana paraşütün ayrılması sağlanabilir. Bu aynı zamanda suya inişlerde de oldukça işe yarar ve kanada dolanma riskini yok eder.

Bahsedildiği gibi, bu sisteme ayrıca bir ekleme yaparak ana paraşütün bir şekilde harneste kalmasını sağlamak çok riskli bir yöntem olur. Çünkü tüm bu sistemler, özellikle yaylı kılavuz paraşütlü yedeklerde paraşütlerin birbirlerine tamamen dolanma riski ortaya çıkar. Kolonlardan tamamen ayrılmış bir ana paraşüt her zaman çok tehlikelidir. Eğer bir şekilde yedeğe dolanırsa, hiçbir taşıma satıhı kalmayacağı için yüksek oranda ölümcül sonuçlar doğurur, pilot serbest düşüş hızında yere vurabilir. Bu nedenle sistemin sağlıklı işleyişi için ana paraşütün tamamen harnesten kurtulması gereklidir.

Tüm bunların ışığında şunu özellikle belirtmekte fayda görüyorum. Bu sistemlerin hepsi 30 yılı aşkın süredir kullanılan, güvenilirliği kanıtlanmış, hiçbir mekanizma arızası yaşatmayan sistemlerdir. Serbest paraşütün ortalama açılış şoku olan 600 KN'a binlerce atlayış ve binlerce spiral dönüş yapılsa dahi dayanır. Bugüne kadar bildirilmiş kırılma olayı yaşanmamıştır. Dünya genelinde her gün binlerce atlayış yapıldığını düşünürseniz, bunun ne derece önemli bir güvenlik referansı olduğunu da görebilirsiniz.

Bu yazının daha detaylı halini ve burada sorulacak muhtemel soruların cevaplarını daha detaylı haliyle önümüzdeki günlerde yazmak istiyorum. Umarım anlatılanlar sistem hakkında biraz da olsa açıklayıcı olmuştur.

Hepinize güvenli uçuşlar.

Volkan Şekerci
exWAYS
http://www.exways.com

Not: Lütfen bu gibi detaylı makaleleri paylaşırken kaynak belirtin. Bu "Not", teknik argümandan yoksun, sadece yapılanları ve kişileri eleştiren ancak kendi namına hiçbir yararlı bilgi paylaşamamış, daha önce de Sabah, Radikal ve 4x4 Freelife Dergisi bünyesinde yayımlanmış makalelerimi izinsice kullanarak, farklı platformlarda kendi isimleriyle kullanan birkaç kendini bilmez için eklenmiştir.

Kullanıcı avatarı
ymcbayraktar
Mesajlar: 832
Kayıt: 13.06.2005, 20:24
Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
Şehir: Tokat / Zile
Aldığı Beğeni: 7 / 4
Yaş: 65
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen ymcbayraktar » 1 on yıl 4 yıl önce (18.08.2009, 00:59)

Volkan emeğin ve açıklamaların için teşekkürler (yarım yamalak anlasamda) :roll:

Kullanıcı avatarı
ilbayram
Mesajlar: 45
Kayıt: 13.04.2010, 17:04
Ad Soyad: İsmail Bayram
Şehir: Tokat
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Yeni yedek sistemi

Mesaj #9 gönderen ilbayram » 1 on yıl 3 yıl önce (24.06.2010, 13:44)

Bu halihazırda pazara sunuldumu. Yani şu anda almak istesek alabili
rmiyiz ?

Kullanıcı avatarı
kayseridenozgur
Mesajlar: 57
Kayıt: 05.07.2006, 17:11
Ad Soyad: Tevfik Özgür Sarıgöl
Şehir: Kayseri
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen kayseridenozgur » 1 on yıl 3 yıl önce (16.08.2010, 22:12)

mrb,
sanırım artık pazara çıkması yakın
http://justacro.com/news/100816/rr-base ... oming-soon

Kullanıcı avatarı
kayseridenozgur
Mesajlar: 57
Kayıt: 05.07.2006, 17:11
Ad Soyad: Tevfik Özgür Sarıgöl
Şehir: Kayseri
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen kayseridenozgur » 1 on yıl 3 yıl önce (27.10.2010, 19:44)