Bu uçuştaki hatalar nelerdir?

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
Kerim
Mesajlar: 106
Kayıt: 26.06.2008, 15:51
Ad Soyad: Kerim Fidan
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Bu uçuştaki hatalar nelerdir?

Mesaj #1 gönderen Kerim » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 01:24)

Videoyu izlediğimde şok oldum ve herkesle paylaşmak istedim.Tecrübeli arkadaşların bu konudaki yorumlarını ve bilgilendirmelerini istiyorum.Her pilotun başına gelebilecek bir olay ama çoğumuzun ne yapacağını bu durumda bilmiyorum.


video/1620/BUL ... %B0M%C4%B0


Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen seccckin » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 12:09)

bence yapılacak en dogru hareketi yapmış

Kullanıcı avatarı
gerenimo
Mesajlar: 125
Kayıt: 23.06.2007, 18:03
Ad Soyad: Abdurrahman Göksu
Şehir: Adana-ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen gerenimo » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 12:50)

Kulak kapatarak irtifa kaybetmek doğru bir hareket ama inişte kanada dönüp koşarak b kolonlarını çekseydi savrulmazdı sanırsam pilot sonrasında herşeyi oluruna bırakmış durumda yada tecrübesizlik sanırsam aynı benzer durumu bende yaşamıştım yerde sürüklenmekten kanada koşarak ve b kolonlarını çekerek kurtulmuştum.

Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen seccckin » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 13:49)

evet gerenımo arkadasımın dedıgı dogru ama bu vıdeoda ucan kısının arkasını donup b kolonlarını cekmeye fırsatı olmamıs gerı gerı suruklenırken yere ınmıs ve ıner ınmez bı yandan suruklenmıs bı yandanda arkaya dogru fırlamıs her sey 1 2 sanıyede olmus ve bır sey yapmaya zamanı olmamıs...

Kullanıcı avatarı
huzzik
Mesajlar: 415
Kayıt: 13.03.2007, 17:35
Ad Soyad: Salih ÜNLÜTÜRK
Şehir: Aydın - İzmir
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen huzzik » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 15:40)

gereken neyse yapmış benn olsamda fazlasını yapabileceğimi düşünmüyorum

Kullanıcı avatarı
baytur
Mesajlar: 137
Kayıt: 09.09.2007, 19:25
Ad Soyad: Bayram Turgut
Şehir: İzmir
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen baytur » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 19:26)

Her şeyi yapmış mı ???

1. O bulutlar birden-bire oluşmayacağına göre, bulut çekiminin olabileceğini öngörüp neden uçmamaya karar vermemiş?

2. Deniz kenarında kumların üzerinde uçmayıp, bir yamaçta uçtuğunu görüyoruz, rüzgar şiddetinin böyle bir yerde olası sonuçlarını düşünülmüşmü?

3. Bulut çekimine girer-girmez sanki panikle kulaklar kapatılıyor gibi gözükmüyormu, acaba tecrübesi bu şartlarda uçmaya yeterlimiydi?

4. Videonun başlangıcında ileri gidiş var gibi gözüküyor, kulak kapatınca geri sürükleniyor ve çöküş devam ediyor, sanki yamaca çarpmaya razı olmuş gibi gözükmüyormu?

5. Tam göremedim ama sanki speed basmayamı çalışıyor, yoksa hiç speed takmamış banamı öyle geliyor?

6. Kulakları açsa ileri gitme şansı hiçmi yoktu, iniş alanı üzerinde tekrar kulak kapatıp inmeyi deneyemezmiydi?

7. Yere 3-5 metre kala kulakları açması gerekmiyormuydu, bunu yapsa daha iyi olmazmıydı?

8. Ve kulaklar kapalı iken speed basmak ne kadar doğru?

Tepe arkasına sürükleniyor, çarpmanın etkisiyle kulak kapatma ipleri elden kaçıyor, kanat kabarıyor ve sonuç FELAKET !!!

Umarım pilota bir şey olmamıştır diyeceğim, LAKİN ???


Kullanıcı avatarı
uninstall
Mesajlar: 36
Kayıt: 29.03.2007, 15:53
Ad Soyad: Engin Sarikaya
Şehir: Aydın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen uninstall » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 21:00)

fix
En son uninstall tarafından 02.09.2009, 21:09 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
uninstall
Mesajlar: 36
Kayıt: 29.03.2007, 15:53
Ad Soyad: Engin Sarikaya
Şehir: Aydın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen uninstall » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 21:00)

baytur yazdı:Her şeyi yapmış mı ???

1. O bulutlar birden-bire oluşmayacağına göre, bulut çekiminin olabileceğini öngörüp neden uçmamaya karar vermemiş?

2. Deniz kenarında kumların üzerinde uçmayıp, bir yamaçta uçtuğunu görüyoruz, rüzgar şiddetinin böyle bir yerde olası sonuçlarını düşünülmüşmü?

3. Bulut çekimine girer-girmez sanki panikle kulaklar kapatılıyor gibi gözükmüyormu, acaba tecrübesi bu şartlarda uçmaya yeterlimiydi?

4. Videonun başlangıcında ileri gidiş var gibi gözüküyor, kulak kapatınca geri sürükleniyor ve çöküş devam ediyor, sanki yamaca çarpmaya razı olmuş gibi gözükmüyormu?

5. Tam göremedim ama sanki speed basmayamı çalışıyor, yoksa hiç speed takmamış banamı öyle geliyor?

6. Kulakları açsa ileri gitme şansı hiçmi yoktu, iniş alanı üzerinde tekrar kulak kapatıp inmeyi deneyemezmiydi?

7. Yere 3-5 metre kala kulakları açması gerekmiyormuydu, bunu yapsa daha iyi olmazmıydı?

8. Ve kulaklar kapalı iken speed basmak ne kadar doğru?

Tepe arkasına sürükleniyor, çarpmanın etkisiyle kulak kapatma ipleri elden kaçıyor, kanat kabarıyor ve sonuç FELAKET !!!

Umarım pilota bir şey olmamıştır diyeceğim, LAKİN ???


Tamamen doğru söylemişsin.

Kullanıcı avatarı
maximus
Mesajlar: 19
Kayıt: 22.11.2007, 21:56
Ad Soyad: Ali İlhan
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen maximus » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 21:01)

ben de bayram beye katılıyorum herşeyden önce uçuş kritiğini yaparak başlamalıydı işe. anladığım kadarıyla kanat da Aerodyne Dune yani DHV 2 ve oldukça ileri bir kanat. bu havada böyle bir kanatla uçan pilotun kulak kapamayı doğru yapamadığını görüyoruz, zamanında açıp kanadı söndürmemiş. yere dğer değmez sadece stall bile çekse böylesine şiddetli sürüklenmezdi. ayrıca oluruna bırakıp soldaki çanağa sürüklendiği için kanadın hızının birden arttığı da görülüyor. bence pilot elinden geleni değil, hiçbirşey yapmamış. umarım ciddi birşey olmamıştır ve bu kaza yaptıkalrını gözden geçirmesine vesile olmuştur.

Kullanıcı avatarı
PROFLY
Mesajlar: 476
Kayıt: 08.04.2006, 10:23
Ad Soyad: Mesut Albayrak
Şehir: Bursa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen PROFLY » 1 on yıl 4 yıl önce (02.09.2009, 23:46)

Kanat performaslı bir kanat ve pilot kanada sanırım yeni alışmaya çalışıyor yada ürküyor ki devamlı kanada bakarak uçuyordu. Kulak kapattıktan sonra da bulut çekmeye devam etti. ama kısa bir süre sonra çekim bitti. Ve çekim bitince kulakları açamadı. bu tür kanatlarda kendinden açmayabilir pompalamak gerekebilir. ama sanki pilot hiç kulak kapama iplerini bırakmadı gibi görünüyor yada ben göremedim Yere yaklaşırken kanat hafif sola dönmüş rüzgar sağ yandan esiyordu. Pilot yere değince kapalı olan sağ kulak birden açıldı ve kuvvetli bir şekilde pilotuda asılarak geriye fırladı/fırlattı. Asıl hata çöküşü hissettiği anda kapalı kulakları açmaması-müdahale etmemesi- rüzgarı tekrar karşılayarak inmemesi- kulak kapalı inmesi denebilir.

bu olay bulut çekimi değilde tepe önünde kopan kuvvetli bir termik - termik içine girince panikleyerek kulak kapama- çöküşün artışı ve ileri gidişin zayıflaması ile termiğin arkasına (bastırıcısına) düşme- kanadın kontrolsüz inişi ile aynı olayların sıralanması ilede olabilir.

Velhasıl kulakları açmalı ve rüzgarı karşılamalıydı. Kulak kapama kontrolün zayıf olduğu bir irtifa kaybetme yöntemi. Tepeye çok yakın ve böyle bir hava şartında (bence sıcak bir gün) sakin ve kontrollü kalıp önce olayı anlayıp sonra manevralarla irtifa kaybedebilirdi. Belki kulak kapamasına bile gerek kalmazdı. ki zaten yükselme kısa sürdü.

Kullanıcı avatarı
tuncay
Mesajlar: 125
Kayıt: 01.06.2007, 11:25
Ad Soyad: Tuncay Tahtakın
Şehir: Antalya
:
Yarışma Pilotu 200+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen tuncay » 1 on yıl 4 yıl önce (03.09.2009, 17:29)

Olay anı sanırım tam bir cephe geçişine rasgeliyor. sıcak cephe geçişlerinde cok satabil bir ruzgar vardır ve birden patlar. yarım ya da bir saat sonra ortalık gulluk gülistanlık olur. bu da bu adama denk gelmiş. cephenin geldigini de her pilot goremez. Bence adama haksızlık etmemek gerek.

Havadaki bulutlar da o kadar fazla değil. bu bir cb çekimi değil cephe hattının bir kaldırıcısı olabilir ya da anlık bir termik kopuşu olabilir. Nitekim pilot daha fazla yükselmiyor.

Kulak kapadıktan sonra gidiş yönünü korumuyor ve sola kaymaya başlıyor. sol tarafda çanak var ve burda hava daha fazla sıkışacaktır. şiddetli rüzgarda yamaçtan olabildiğince uzaklaşmamız lazım ki vorteks etkisinde kalmayalım. burada sorun yükselmek değil kontrol kaybı olmalıdır.

diyelim ki yükselmekten korktu ve kulak kapattı. kulakları acmak için cok geç kaldı. iniş esnasında slolla ve sürüklenmeye hazır olmak gerekiyor. peki nasıl?

-şiddetli rüzgarda inerken aşırı fren uygulanmaz eğer uygulanacaksa son bir metrede kanadı kabartmadan stalla sokulur ve kanat söndürülür.
-frenli değilde c kolonlarından stall yaparak hem iniş yavaşlatılır hem de kanadın sönmesi sağlanır.

aklıma gelenler bunlar.


Kullanıcı avatarı
baytur
Mesajlar: 137
Kayıt: 09.09.2007, 19:25
Ad Soyad: Bayram Turgut
Şehir: İzmir
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen baytur » 1 on yıl 4 yıl önce (05.09.2009, 14:40)

Benim bu pilot arkadaşa haksızlık etmek gibi bir niyetim yok. Zaten hatasının bedelini oldukça ağır ödemiş, kendisine geçmiş olsun ve umarım iyidir, burada yazılanlarıda okuyacağını da hiç sanmıyorum. Beni üzen videoyu seyredip yapılacakların hepsini yapmış diyenler.

Arkadaşlar üstadlar hep söylüyor; YAMAÇ PARAŞÜTÜ TEHLİKELİ BİR SPORDUR bu düşünceden ne kadar uzaklaşırsak KAZA YAPMAYA o kadar yaklaşırız. KORKMALIMIYIZ? evet, korku İNSANI HAYATTA TUTAN HİSTİR. Peki RİSK almıyacakmıyız? Doğru zamanda ve yerde GELİŞMEK İÇİN eğitim ve tecrübemizin elverdiği kadar.

Üstadların bize sunduğu konsantre edilmiş uyarıları kanun sayarak, sadece uçmakla kalmayıp okuyup bilgimizi artırarak ve başkalarının yaşadağı olumsuz durumları görüp analiz ederek kaza yapmaktan kendimizi uzak tutabiliriz. Öğrenmek için illaki olumsuzlukları bizzat kendimiz tecrübe etmemiz gerekmiyor. Bu yöntemin bedeli çok pahalı.

Bence videoya bu açıdan bakıldığında iyi bir eğtim materyali. Herkeze kazasız uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
baytur
Mesajlar: 137
Kayıt: 09.09.2007, 19:25
Ad Soyad: Bayram Turgut
Şehir: İzmir
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen baytur » 1 on yıl 4 yıl önce (23.10.2009, 23:21)

8.7.98
Kağan Akçalar
Şiddetli Rüzgarda İniş

Inise gectiginizde asiri ruzgardan dolayi geri gidiyorsaniz (ucmak icin yanlis havayi secmissinizdir!!) yere degmeden once her bir elinizle o tarafın arka kolonlarını sıkıca kavrayin, yere 0.5m kala tuttugunuz arka kolonlari twist edip (geri donup)iman gucu ve can havli ile asilin. Ayaklarinizin uzerine pit diye konarken kanopi de onunuze pit diye dusecektir.(ters kalkistaki gibi) Kendinize iyi bakin, kasmayin.

Kaynak: http://www.havacilik.metu.edu.tr/prbo.htm

Kullanıcı avatarı
madblue
Mesajlar: 42
Kayıt: 05.06.2006, 14:16
Ad Soyad: Serhat Özel
Şehir: Ankara
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen madblue » 1 on yıl 4 yıl önce (24.10.2009, 10:14)

Bence de pilota fazla haksızlık ediliyor.
Darbe şiddeti çeşitli nedenlerden fazla olabilir. Fakat pilot pişman ise yanlış havada uçmayı seçmiş. Değil ise yine sorun yok size göre yanlış hava. Ben de bu havada uçmayı ve yükselmemeyi seçsem seçeneklerimden biri bu pilotun yaptıkları olurdu. Yükselmemek için kulak kapatmış, güzel;İleri gitmek için speed basmış, güzel(Bu noktada çöküş çok artıyor);Yere değdiği anda kanada doğru koşamaz çünkü arkasında çit var. Yere değdikten sonra havaya fırlamasıda bu çite çarpıp kanada karşı direnç oluşmasından kaynaklanıyor. Yoksa kanat geriye doğru biraz sürükleyip yıkılmaya başlamış durumada. Çitin orda olması ve buna rağman orda uçmayı seçmek şansızlık sadece. Özet olara o havada uçuş seçimi ve iniş alanı planlaması eleştirilebilir. İniş için yaptığı geri kalan seçimleri ve şekli düzgün. Bir başka seçeneği yükselip ileri gitmeye çalışmak, gidemiyorsa(muhtemelen gidemeyecek.)Dönüp tepe arkasına doğru basmak olabilirdsi. Çok fazla tepe arkası rotora kalacağını düşünüyor ise spiralle tepe arkasına inebilirdi. (Rotorlu ve rüzgar darbesi olan alana inişte speed ve kulak kapamadan bana göre daha güvenli.Kapanmaya karşı kanadın iç basıncı daha yüksek ve stabil. Ama elbet o spiralden kanadın nasıl çıkacağını iyi bilip tepkilerine alışık olunmalı.Yoksa yine kulak kapatıp+speed.) Biraz ileri seviye oldu, yeni arkadaşlar bu havalarda zaten uçmasın. Kilidi zorlama anahtarı kırarsın.

Kullanıcı avatarı
ugurci
Mesajlar: 150
Kayıt: 06.05.2006, 00:34
Ad Soyad: Adnan Uçar
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 11 / 1
Pilot Menüsü: 

kulak kapama ve speed

Mesaj #15 gönderen ugurci » 1 on yıl 4 yıl önce (24.10.2009, 14:49)

mümkünse bu konuda BİLGİ sahibi olanlara sormak istiyorum (Konu hakkında sadece fikir sahibi olanların iyi niyetle yazdıkları yorumlar özellikle yenibaslayanlarda yanlış düşünceler olusmasına yolaçabiliyor)
normal sartlarda sadece kulak kapatmak kanadın çöküşünü artırır ve kulak kapatmak irtifa kaybetme yöntemi olarak kabul ediliyor. Acaba aynı sartlarda kulak kapatma kanadın hızını nasıl etkiler.Havada ampul olunca speed ile ileri gidemezsek kulak kapatma tavsiye edenler var sanki kulak kapatınca hava hızı da artıyor anlamı çıkıyor(Görüntülerdeyse soaring yaparken yükselmeye baslayınca kulak kapatıyor ve kulak kapatınca fren etkisi de ortadan kalkmasına ragmen kanat tepeye doğru geri kaymayabaslıyor ve sanki kulak kapatma kanadın hızını azaltıyor gibi).
ayrıca kulak kapatma kanadın stol egilimi mi yoksa önden kapanma eğilimini mi artırır.
Bir de teorik eğitimlerde inisin son metrelerinda stol riskini azaltmak ve wind gradient etkisini ortadan kaldırmak kanadı hızlandırmak gerekiyor.İnişe 3-5 metre kala kapalı kulakları acmak stol riskini daha da arttırmaz mı