Tepeye yakınken tutunabilme ve tehlikeleri

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Tepeye yakınken tutunabilme ve tehlikeleri

Mesaj #1 gönderen metinmurat » 1 on yıl 8 yıl önce (09.03.2006, 23:51)

Oldukça geniş bir konuda benim dikkat çekmek istediğim; genelde tepe önünde veya hemen üstüne yakınken bir iki kanat boyu tepe mesafesinde iken termik trübülansın veya üstü düzce önü 45 derecelik eğimleri aşan tepelerin hemen üstünde oluşan mekanik trübülansın kanata yapacağı kapanmalara bizim vereceğimiz cevaba önceden ne kadar hazırlıklı olmamız gerektiği konusu üzerinde durmalıyız. Bu riskli bölgede bizim en çok dikkat edeceğimiz konu tepe önünde iken termiği kaçırmamak için S lerden erken çıkıp 360 lara geçme konusunda aceleci davranmamak gerekliliği ki yamaca yakın 360 dönerken termikten yamac yönünde düşme veya değişik kapanmalardan kurtulamayıp yamaca yapışma veya yapıştırılma ihtimali hayli yüksektir. Bu tehlikeli durum tecrübe düzeyi orta seviyeki uçanlarda daha büyük ihtimal gibi gözüküyor. Bazen yelken uçuşlarda yamaç kaldırıcısı ve hakim rüzgar aynı yönde olmadığı durumlarda yamac kaldırıcısına sarılıp tırmanırken ani kapanmalar çok daha sık oluşmakta ve daha büyük tehlike yaratmakta. Bu meteorolojik durumda; yelken uçuşu, fazlaca düzensiz yamaç düzlemlerinde yaparken hakim rüzgarların kanat üzerindeki kırıcılığını 2-3 kez daha fazla düşünmek gereği doğuyor.Yani üst limite yakın rüzgar şartlarında tepe önü ve tepe üstü ( yakın ) uçuşlarda kaldırıcıların bizi mutlu eden zahmetsiz gibi duran özelliğine kanatımızı özellikle kapanmalara daha açık hale getirdiğini bilerek teşekkür etmeli ve tepeyle samimiyetimizi ( mesefe) limit rüzgarlara göre en az 2-3 kat yukarıya çekmeliyiz. Kazasız uçuşlar.
En son metinmurat tarafından 05.04.2007, 00:27 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.


Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen metinmurat » 1 on yıl 7 yıl önce (28.06.2006, 23:08)

Ek bilgi; özelliği gereği kalkış yapılan tepe dikleme duran yumurta ya da üçgen şeklinde ise, kalkış yapılan yer de tepenin zirvesi veya zirvenin hemen yakını ise rüzgar normal açıdan dahi gelse tepe yanlarında hızlanan ve kaldırıcılığı zayıflayan aynı rüzgarın kanatı kaldırırken bazı olumsuz etkilerini gözlemlemek gerekiyor. Kanatı kaldırırken kanatın kenarlarında kanatın orta kısmına göre daha geç hava ile dolma ve dengesiz kanat içi basınç dağılımı oluşuyor. Bu durumda dönüş ve kalkışın ilk metrelerinde ani asimetrikler veya tek taraflı kanat boşalmasına yol açıyor. Böyle bir rüzgar akışının kalkışı yapan pilota vereceği hediyeler için daha dikkatli olması, olabilecekleri kafasından geçirmesi vee tehlike bölgesini geçmesi nacizane önerilir.