suya inis

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ugurci
Mesajlar: 150
Kayıt: 06.05.2006, 00:34
Ad Soyad: Adnan Uçar
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 11 / 1
Pilot Menüsü: 

suya inis

Mesaj #1 gönderen ugurci » 1 on yıl 3 yıl önce (29.06.2010, 20:30)

trabzon kazasından sonra yüreklerin biraz sogudugunu düşünerek bir tartışma baslatmak istiyorum.
kontrollu suya iniste son yaklasma esnasında suya temas etmeden önce tam fren uygulamasıyla kanadın arkamıza düsmesini saglamak yada hic fren uygulamadan kanadın bizi "gecerek önden kapanıp ilerimizde sönmesini saglamak . 2 farklı kulüp egitmeninden aldıgım egitimler esnasında tamamen 2 farklı inis teknigi önerildi. ayrı ayrı düsünüldüğünde her ikisinin de mantıklı tarafları var. ancak uygulama kolaylıgı ve güvenlik acısından hangisi önerilebilir merak ediyorum.


Kullanıcı avatarı
ases
Mesajlar: 25
Kayıt: 11.06.2010, 22:37
Ad Soyad: Canburak Tümer
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ases » 1 on yıl 3 yıl önce (29.06.2010, 20:46)

Ben benim eğitimimde aldığım şeklini yazayım.

1- Rüzgarı arkana al. İnişini öyle yap. Böylece kanat önüne geçecek ve hızlı olduğu için içindeki hava boşalmadan cell ağızları denizin tarafından kapanacak. Böylece kanat bir süre daha içinde hava olduğu için yüzecek ve iplerin karışması bir nebze önlenmiş olacak.
2- Bacak kolonlarından biri hariç bütün kolonları aç. Böylece havada harnesten kayman engellenirken, suya girdiğinde harnesten sadece tek bir kolonu açarak kurtulabilirsin.
3- Suya indikten sonra kalan tek bacak kolonunu da çözerek harnesten çık, yüzme biliyorsan iplere dolaşmamak için uzaklaş, yüzme bilmiyorsan iplere dolaşmamaya dikkat ederek harnese tutun böylece su üstünde kalabilirsin.

Bunun dışında eğer vaktin varsa suya girdiğinde seni dibe çekmesi mümkün olan ağır eşyaları örn. botlar çıkartıp atabilirsin ya da harnese bağlayabilirsin.

Bu bana öğretilen şekliydi ve bakınca mantıklı geliyor. Tam fren uygulansa bile suya temas anında kanadın önümüze geçme ihtimali ya da tam üzerimize sönme ihtimali var bu da işleri daha fazla çıkmaza sokabilir.

Yine de daha deneyimli abilerimizin bu konudaki görüşlerini bekliyorum.

Kullanıcı avatarı
PROFLY
Mesajlar: 476
Kayıt: 08.04.2006, 10:23
Ad Soyad: Mesut Albayrak
Şehir: Bursa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen PROFLY » 1 on yıl 3 yıl önce (29.06.2010, 20:46)

Merhaba.. Amaç kanadın iplerine dolanmamak; yani kanadın bizden uzağa düşmesini sağlamak olduğunu düşünürsek;

teorik olarak 1.yöntem karşı rüzgarda; 2.yöntem arka rüzgarda yararlı olur.

Ama suya iniş esnasında frenleri bırakabilecek olmamızdan; ve havada bağlantıları çözmeye başlayabilmek için;

Suya arka rüzgarla inmek ve fren uygulamayak kanadın önümüze ve bizden uzağa düşmesini sağlamak tercih edilmeli. İnmeden önce tek bacak bağlantısı kalacak şekilde bağlantıları sökmekte fayda var. Ve hatta onuda son metrelerde çıkarıp; bir kaç metreden suya atlanabilir.

Not: Suya inmeden önce vakit varsa elektronik cihazları kapatırsanız cihazların bozulma riski azalır

Kullanıcı avatarı
atamturk
Mesajlar: 376
Kayıt: 01.10.2006, 18:20
Ad Soyad: Hakan Atamtürk
Şehir: Aydın / Didim
Aldığı Beğeni: 2 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen atamturk » 1 on yıl 3 yıl önce (29.06.2010, 21:47)

Bence her pilotta kolayca ulaşabileceği bir yerde keskin bir çakı veya bıçak olursa bu gibi durumlarda faydası olabilir.

Kullanıcı avatarı
sfedakarturk
Mesajlar: 37
Kayıt: 19.03.2007, 22:31
Ad Soyad: Selcuk Fedakarturk
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen sfedakarturk » 1 on yıl 3 yıl önce (30.06.2010, 01:07)

suya inişlerde kanadı her zaman istediğiniz konuma getiremeye bilirsiniz.kanadı geride veya arkada bırakmak ancak eğitimlerde kalıp olarak veriliyor.bunun acil iniş olarak düşünürseniz bahsedilen teknikler pek işe yaramayacaktır.en güzeli ve önemlisi kanadı üzerinize düşürmemek.yanınızda keskin bir bıçak bulundurmak,ve risk olan yerlerde can yeleği ile uçmak kesin çözüm olacaktır.

Kullanıcı avatarı
Can Gul
Mesajlar: 56
Kayıt: 01.04.2005, 19:12
Ad Soyad: Can Gul
Şehir: İstanbul
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen Can Gul » 1 on yıl 3 yıl önce (30.06.2010, 12:40)

Öncellikle oluşmuş her türlü acil durumu " kabul etmemiz " gerek. Yani " suya iniyorum, agaca iniyorum, dama iniyorum " diyerek durumu kabul etmeli ve karalı bir şekilde zamanımızı çok iyi kullanmamız gerekiyor.
Sakin , karalı , adım adım konu ile ilgili acil durumlar prosedürü uygulamalıyız .

İki türlü yaklaşma da önerilebilir.

Tecrübeli arkadaşlarımızın da belirttiği gibi arka rüzgarla yaklaşmak kanopinin hücum kenarının suya vurarak içeride havanın hapsolmasını sağlarlar. Bu şekilde vuruşla kanopi daha uzun süre su üstünde kalacaktır. Yalnız bu teknik eğer airfoam dolu bir harness veya inişten sonra kendiliğinden sönmeyen bir airbag sistemi ile uçuyorsanız ve harnesten çıkamadıysanız son derece riskli olabilir. Bu tür inişlerde tekrar sırt üstü dönmek çok zordur ve son derece ciddi yaralanmalara sebep olacaktır. Ayrıca arka rüzgar yaklaşmasında tamamen frensiz bir şekilde suya yaklaştığımızdan " eğer rüzgar çok şiddetli ise " çok sert suya çarpma ihtimali doğurur. Bu durumda kafamız harnes tarafından su içerisinde bastırılma ihtimali de çoğalır. Veya suya çarpma şiddeti 50 km olursa bayağı bir sersemleyebiliriz. Aslında arka rüzgarın hepsinde harnesin kafayı bastırma ihtimali çoğalacaktır.

Ayrıca bu şekilde bir suya iniş bizi kıyıya fazla yaklaşma ihtimalini de artıracaktır , Şayet iniş yapacağınız su dalgalı ise bu çok ciddi sonuçlar doğurabilir. Başta bu tarz dalgalı bir denizin olduğu bir bölgede suya iniş yapacaksınız kesinlikle kıyıya ulaşmaya çalışmayın. Eğer şansınızı denemeye karar verip kıyıya değil de dalgaların kırıldığı noktaya inerseniz tüm paraşüt dalgalar ile her yerinize dolanacağından çok ciddi boyutlarda yaralanmalar, boğlumalar ile karşılaşabilirsiniz. Dalgalar sizi oradan oraya sürükleyecektir ve sizi bağlı olduğunuz kanopinin ucunda hallaç pamuğuna döndürecektir. Bu duruma düşmenin sebebi yine durumu kabul etmeyip olası durumdan kaçabilmek için alınan yanlış bir karardır. Dalgaların içinde su yutmaktansa temiz temiz dalgaların olmadığı daha durgun bir alana inişinizi gerçekleştirin. Sonuçta bazı durumlarda malzemeye gelecek zararları gözden çıkarmak zorunda kalabiliriz.

Karşı rüzgar ile suya iniş prosedürü olarak bizim pilotlara sunduğumuz teknik şu şekilde ;
Baktık suya inmekten kaçamıyoruz o zaman ilk olarak botlarımızı çıkarır harnese bağlarız veya fırlatır atarız. Suya inerken de aynı yere iniş yapar gibi rüzgarı karşımıza alırız. Suya yaklaşırken son 15 metrede tek bacak hariç tüm bacak ve göğüs bağlarını çıkarmış olmalıyız. Bazı harneslerde bulunan omuzların açılması önleyen küçük perlonu da çıkarmayı unutmamalıyız. Üzerimizdeki elektronik aletleri kapatırız. Son 5 metre içinde son bacak kolonunu da çıkarırız. ( Eğer yedek ile iniyorsanız o zaman bu kolonu çıkarmayız ) Can yeleğimiz şişmeli ise artık şişirme zamanı gelmiştir. Fren iplerinin elimize dolaşık olmadığına emin oluruz. Rüzgarı karşıdan alarak yaptığımız yaklaşmada son 2 metrede frenleri % 100 çekerek stall yaparak suya sırt üstü çarparız ( tabiki su derinse bu kadar yüksekten fren çekeriz ) ve mümkün olduğunca çabuk şekilde iplere dolanmadan harnes ve paraşütten uzaklaşırız.

Yalnız yedek ile inişler sırasında arka rüzgar , karşı rüzgar diye method tayin edemeyiz , ki olan kazada bu şekilde olan bir kaza. Yedek açış sırasında öncelikli olarak paraşütü gövdemizde toplamamız gerektiğinden işimiz gerçekten çok , o yüzden sakin , seri bir şekilde ve sıra ile suya iniş prosedürün uygulanması gerek. Ana Paraşütümüzü kucağımızda topladıktan hemen sonra botları çıkartın ve fırlatıp atın. Tek bacak kolonu hariç tüm kolonları çözün, özellikle botlar önceden çıkmalı , can yeleği şişirilmeli. Suya çarpar çarpmaz tek bacak kolununu çıkarın ve kucağınızdaki ana paraşütten çok dikkatli bir şekilde uzaklaşın.

Yedek ile dalgaların olduğu sığ bir noktaya indiyseniz ilk olarak acilen harnesten kurtulun. Ve paraşütünüzü kıyıya kuyruk kısmından çekin.

Kazasız belasız uçuşlar

M.Can Gul
msn: [email protected]
skype: ikaruscan
twitter : ikaruscan

www.ikarus.com.tr ( twitter: ikarushavacilik)
www.ucabilirmisin.com
Mobile :+90 541 353 65 41

Office :AkyolCad. No:27/A Cihangir - İstanbul
Tel :+90 212 243 16 28
Fax :+90 212 243 12 95


Kullanıcı avatarı
acg5
Mesajlar: 307
Kayıt: 23.09.2004, 22:11
Ad Soyad: Adnan Coskun Gücenmez
Şehir: Mersin
Aldığı Beğeni: 3 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen acg5 » 1 on yıl 3 yıl önce (30.06.2010, 18:33)

" Öncellikle oluşmuş her türlü acil durumu " kabul etmemiz " gerek. Yani " suya iniyorum, agaca iniyorum, dama iniyorum " diyerek durumu kabul etmeli ve kararlı bir şekilde zamanımızı çok iyi kullanmamız gerekiyor.

Sakin , karalı , adım adım konu ile ilgili acil durumlar prosedürü uygulamalıyız "

Suya İniş : s uya inişimizin kaçınılmaz olduğunu kabul ettiğimizde. emercensi bir durumda olduğumuzdan kanat bir çok durumda olabilir. Bizim ilk düşüneceğimiz suya iner inmez yada suya bir kaç metre kala kuşamdan kurtulup kanattan uzaklaşmayı düşünmeliyiz.

suya yaklaştığımızda bunu tam ölçemeyiz belki ama 15 20 metre diyelim. harnesin iyce içine gömülmeliyiz yani içine ve arka kısma doğru vucudumuz yapıştırmalıyız. salınımdan harnesten çıkmamak için. Daha
sonra bacak kolanlarını açmalyız. daha sonrada, az daha yaklaşınca da gögüs kolonunu. Şayet tek mekanizma ile baglanıyorsa 10-15 metrede onu açmalıyız... bu arada kaskıda çıkartabiliriz şayet çıkartabilirsek tabi. ve suya bir kaç metre kala yada suya temas sağlanır sağlanmaz vucudumuz ileri atıp, paraşütten uzaklaşmak...

Not: yeterince sakin isek ve kontrol elimizde ise GBS ve varyometremizide kapatabilirsek iyi olur tabi.. :)

Kullanıcı avatarı
barissagra
Mesajlar: 12
Kayıt: 10.09.2009, 16:22
Ad Soyad: Barış Sağra
Şehir: Ordu
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen barissagra » 1 on yıl 3 yıl önce (30.06.2010, 23:16)

arkadaslar cok guzel bılgıler sunmuşlar hepsıne tesekkurler ama akarsuya inişler hakkında da açıklamalarda bulunulursa faydalı olur. Özellikle eğitim veren arkadaşlar bu konuda görüşlerini paylaşırlarsa sevinirim.
Şu bilgiyi paylaşmak istiyorum: tatlı suda boğulmalar tuzlu suya göre daha hızlı olur. hekim arkadaşların ilkyardım konusunda da bizleri bilgilendirmesinde fayda var. uçuş yerleri genellikle yerleşim yerlerinden uzakta olduğu için doğru ilkyardım çok önemlidir. http://sualti.org/BOGULMAII.htm
herkese kazasız ucuslar dilerim.
Barış SAĞRA
ORDU