Tepenin arkasına sürüklenme
Moderatör: Moderatör Ekibi
Tepenin arkasına sürüklenme
Geçenlerde kuzeydoğudan esen rüzgarı görünce evime 25 dk. uzaklıktaki Çatalca Tepekentteki Büyükçekmece gölüne bakan yamaca gideyim dedim. Oraya vardığımda Baz istasyonu olan tepede rüzgar limitlerin biraz üzerindeydi ama aşağılarda rüzgar şiddeti çok daha uygundu. Ben de tepenin ortasına biryerlere kanadı serdim ve seri bir ters kalkışla tepenin üzerinde gezinmeye başladım. Zirvede rüzgar çok olduğundan sırta 30-40 metreden fazla yaklaşmadım. Yarım saat kadar yelken yaptıktan sonra rüzgar bana azalmış gibi geldi ve top-landing yapayım dedim (hay demez olaydım) Sırta yaklaştığımda kanadın geri geri gittiğini farkettim. Bu tepede önceleri çok uçmuş olup ve speed sistemine hiç ihtiyaç duymadığımdan o gün takmamıştım. Sırta yaklaştıkça hem geriye gidiş hem de çöküş arttı. National Geographic televizyonunda bir belgesel var Faciaya Davetiye diye. Uçak kazalarını falan anlatıyorlar. Benim top-landing de benzer şekilde zincirleme reaksiyon gibi facia olma yolunda emin adımlarla ilerliyordu. Yere birkaç metre kala başımı çevirip arkama bakınca o dağbaşına halen hangi akla hizmet dikildiğini anlamadığım dikenli tellere doğru geri geri gittiğimi farkettim. Artık yapacak birşey yoktu. Harnesimin alt kısmıyla dikenli tellerin üst sırasına çarptım. 1 metre kadar yükseldim tam yere temas edecekken hafifce frenleri cekmemle tekrar yükseldim ve sonra sürüklenmeye başladım. Frenlerden birini sonuna kadar çekince kanat indi. Ayağa kalkıp üstümdeki tozları silktim ve dikenli tellerin vücuduma zarar verip vermediğini kontrol ettim. Tellere çarpma esnasında kollarımı ve bacaklarımı içime çektiğim için tüm darbeyi harness almıştı. Daha sonra harnese bakınca hayretler içinde belli-belirsiz 2-3 çizik gördüm. Cordura kumaşı hakkaten de inanılmaz sağlammış. Sonuç olarak eğer speed-bar'ı takmış olsaydım bunların belkide hiçbiri yaşanmayacaktı. Ama çok kaliteli bir harness'e sahip olmam (WoodyValley Mix) beni ciddi yaralanmadan korudu. O yüzden sizlere tavsiyem yelken uçuşu yapacaksanız mutlaka speed-bar'ı takın ve top-landing yapmadan önce 2 kere düşünün.
Bu aralar bu tepenin önünden geçerken mavi-beyaz bir kanat görürseniz büyük ihtimalle ben olabilirim
Bu aralar bu tepenin önünden geçerken mavi-beyaz bir kanat görürseniz büyük ihtimalle ben olabilirim
- skydiver
- Mesajlar: 462
- Kayıt: 23.12.2004, 21:23
- Ad Soyad: Volkan Şekerci
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
ali mantikli gibi gorunse de, a kolonlarina basmak, ileri gidi$i arttirdigi kadar, coku$u de arttirir ayni oranda. (speed bar'i kullanmak da yanli$ bir uygulama olacaktir.)... her irtifada ayni ruzgar olmayacagindan, gereksiz irtifa kaybedilmesine neden olabilecek manevralardan kacinmak gerekir.
herkese atfen;
boyle durumlarda, ruzgari tam kar$ilamak ve uygun ini$ alanlari onunde sevk idare yapmak en mantiklisidir. ruzgar limitlerinin ustune cikan havalarda ini$ planlayip, vakit kaybetmeden inmeniz onerilir.
tabi bunun icin aldiginiz egitimi harfiyen uygulamaniz gereklidir. ruzgar limitlerinde nasil sevk idare edilir, gecmiste ogretilmis $eylerdir.
"limitileri unutmak anar$i, bilmek ozgurluktur."
ex kalin.
herkese atfen;
boyle durumlarda, ruzgari tam kar$ilamak ve uygun ini$ alanlari onunde sevk idare yapmak en mantiklisidir. ruzgar limitlerinin ustune cikan havalarda ini$ planlayip, vakit kaybetmeden inmeniz onerilir.
tabi bunun icin aldiginiz egitimi harfiyen uygulamaniz gereklidir. ruzgar limitlerinde nasil sevk idare edilir, gecmiste ogretilmis $eylerdir.
"limitileri unutmak anar$i, bilmek ozgurluktur."
ex kalin.
- ahmetkömürcüoglu
- Mesajlar: 236
- Kayıt: 31.12.2004, 13:26
- Ad Soyad: Ahmet Kömürcüoglu
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Merhaba Ahmet Bey,
Aslında bu yöntemi ekrandaki herhangi bir görüntüyü kopyelemek için kullanabilirsiniz. Şu basamakları takip edin:
1) İstediğiniz görüntü ekrandayken "PrintScreen" tuşuna basın
2) Başlat-->Tüm Programlar-->Donatılar'ın altından paint programını çalıştırın
3) Ctrl tuşunu basılı tutarken "V"'ye basın
4) Paint menüsünden "Seç" kutusunu seçerek (Tireli kare şeklinde) resmin istediğiniz kısmını fareyle seçin
5) Düzen menüsünden "Kes" komutu verin veya sadece Control+X'e basın
6) Dosya menüsünden "Yeni" komutu verin. Kayıt için soru sorunca hayır deyin
7) Ctrl tuşunu basılı tutarken "V"'ye basın. Resim artık ekrandadır. Üzerinde değişiklik yapabilirsiniz.
8 ) Resmi kaydedebilirsiniz. Format olarak JPEG'i seçerseniz az görüntü kaybı olur ama çok daha az yer kaplar.
Dilerim bunlar işinize yarar. Bunun yanında tüm bu işleri otomatik yapan programlar da var ama bu metodu her bilgisayarda uygulayabilirsiniz.
Saygılarımla...
Aslında bu yöntemi ekrandaki herhangi bir görüntüyü kopyelemek için kullanabilirsiniz. Şu basamakları takip edin:
1) İstediğiniz görüntü ekrandayken "PrintScreen" tuşuna basın
2) Başlat-->Tüm Programlar-->Donatılar'ın altından paint programını çalıştırın
3) Ctrl tuşunu basılı tutarken "V"'ye basın
4) Paint menüsünden "Seç" kutusunu seçerek (Tireli kare şeklinde) resmin istediğiniz kısmını fareyle seçin
5) Düzen menüsünden "Kes" komutu verin veya sadece Control+X'e basın
6) Dosya menüsünden "Yeni" komutu verin. Kayıt için soru sorunca hayır deyin
7) Ctrl tuşunu basılı tutarken "V"'ye basın. Resim artık ekrandadır. Üzerinde değişiklik yapabilirsiniz.
8 ) Resmi kaydedebilirsiniz. Format olarak JPEG'i seçerseniz az görüntü kaybı olur ama çok daha az yer kaplar.
Dilerim bunlar işinize yarar. Bunun yanında tüm bu işleri otomatik yapan programlar da var ama bu metodu her bilgisayarda uygulayabilirsiniz.
Saygılarımla...
- ahmetkömürcüoglu
- Mesajlar: 236
- Kayıt: 31.12.2004, 13:26
- Ad Soyad: Ahmet Kömürcüoglu
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- yilmaz
- Mesajlar: 204
- Kayıt: 18.03.2005, 00:28
- Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Slamlar.
Emre'nin tepeye inmek istediği yer, tahminimce venturi bolgesi.
tepelerin yan ve üst kısımlarında sıkışmadan dolayı rüzgar şiddeti artar.
normalde ileir hızınız varken, bu bölgelerde geri sürükleneblirsiniz.
Sepped kullanma konusuna gelince, bence; her pilot başlangıç aşamasını bitirdiktenn sonra, speed takmayı alışkanlık haline getirmeli, bu hava bozmaz, bu tepede çok uçtum vb. durumlar güven vermemeli...
- 1 km/s geri gitmekle + 1 km/s ileri gitmek arasında çok fark var. ve bu ileri hızı % 15 speed kullanarak sağlayabilirsiniz.
speed kullanmak illaki speed barı sonuna kadar basmak degildir, cogu durumda % 40-50 oranda speed basarak kurtulabilirsiniz...
speed basmanın kazandırdıgı hızın yanında getirdigi extra çöküş pekte onemli degildir...
ama havadaki türbülans ve yere olan yakınlık, speed basıp basmama kararını etkilemelidir. buda pilotun verecegi bir karardır.
Türbülanslı bir havada yere 10-20m de speedi sonuna kadar basmak büyük risk olabilir.
ama her durumda % 15-20 oranda basılan speed hızı bir kaç km arttırsada güvenlik olarak fazla bir risk içermemektedir.
amacım kimseye ders vermek degil sadece aklımdakileri basit bir şekilde yazmaya çalıştım....
herkese iyi ucuslar...
Emre'nin tepeye inmek istediği yer, tahminimce venturi bolgesi.
tepelerin yan ve üst kısımlarında sıkışmadan dolayı rüzgar şiddeti artar.
normalde ileir hızınız varken, bu bölgelerde geri sürükleneblirsiniz.
Sepped kullanma konusuna gelince, bence; her pilot başlangıç aşamasını bitirdiktenn sonra, speed takmayı alışkanlık haline getirmeli, bu hava bozmaz, bu tepede çok uçtum vb. durumlar güven vermemeli...
- 1 km/s geri gitmekle + 1 km/s ileri gitmek arasında çok fark var. ve bu ileri hızı % 15 speed kullanarak sağlayabilirsiniz.
speed kullanmak illaki speed barı sonuna kadar basmak degildir, cogu durumda % 40-50 oranda speed basarak kurtulabilirsiniz...
speed basmanın kazandırdıgı hızın yanında getirdigi extra çöküş pekte onemli degildir...
ama havadaki türbülans ve yere olan yakınlık, speed basıp basmama kararını etkilemelidir. buda pilotun verecegi bir karardır.
Türbülanslı bir havada yere 10-20m de speedi sonuna kadar basmak büyük risk olabilir.
ama her durumda % 15-20 oranda basılan speed hızı bir kaç km arttırsada güvenlik olarak fazla bir risk içermemektedir.
amacım kimseye ders vermek degil sadece aklımdakileri basit bir şekilde yazmaya çalıştım....
herkese iyi ucuslar...
Sağolasın Yılmaz. Son olarak şunu eklemek istiyorum: Tepede rüzgar kalkışa izin vermeyecek kadar çoktu ben de aşağılardan biryerlerden havalanmıştım. Zaman geçince rüzgar bana azalmış gibi geldi ve tepeye inmeye karar vermekle hata yaptım. Bu şartlar altında %100 emin olmadıkça (aşağıdakilerle irtibat kurarak veya windsak'a bakarak) tepeye inmek yerine rüzgarın daha az olduğundan emin olduğumuz yerlere inmek çok daha emniyetli olacaktır.
- acroCan
- Mesajlar: 31
- Kayıt: 26.02.2007, 16:19
- Ad Soyad: Can Tezcan
- Şehir: Frankfurt
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Speedbar kullanmak, YP icin en önemli unsurlardan biridir. Nisan ayi icerisinde, Almanya daki en uzman pilotlardan birinden mesafe ucuslari ile ilgili seminar aldim. Seminer icerisinde bize cesitli matematik hesaplamalari yapti ve bu hesaplamalar sonucunda empirik bazi kurallar üretti.
Eger uzun mesafe ucabilmek istiyorsaniz:
Karsi Rüzgar hizi 10 Km/h ---> 1/3 Speed
Karsi Rüzgar hizi 20 Km/h ---> 2/3 Speed
Karsi Rüzgar hizi +20 Km/h ---> 3/3 Speed
ayni sekilde
Vario -2 m/s cöküs ---> 1/3 Speed
Vario -3 m/s cöküs ---> 2/3 Speed
Vario -3 m/s üzeri cöküs ---> 3/3 Speed
Bu ölcüler ile, YP yi en iyi gliding pozisyonunda tutabiliyorsunuz.
Illaki matematiksel isterük derseniz, uzun uzun nasil hesaplandigini yazarim, ama biraz Polar, biraz Gliding Quotient biliyorsaniz, kendiniz de hesaplayabilirsiniz.
Özellikle, speed barin cöküsü artirdigi gibi aciklamar, ne yazikki yanlis. Evet cöküs artiyor ama daha yüksek bir oranda ise mesafe artiyor. Yani 100 metre bir mesafeyi, speed ile daha yüksekten geciyorsunuz. Dedigim gibi, biraz hesap biraz da kitap
Eger uzun mesafe ucabilmek istiyorsaniz:
Karsi Rüzgar hizi 10 Km/h ---> 1/3 Speed
Karsi Rüzgar hizi 20 Km/h ---> 2/3 Speed
Karsi Rüzgar hizi +20 Km/h ---> 3/3 Speed
ayni sekilde
Vario -2 m/s cöküs ---> 1/3 Speed
Vario -3 m/s cöküs ---> 2/3 Speed
Vario -3 m/s üzeri cöküs ---> 3/3 Speed
Bu ölcüler ile, YP yi en iyi gliding pozisyonunda tutabiliyorsunuz.
Illaki matematiksel isterük derseniz, uzun uzun nasil hesaplandigini yazarim, ama biraz Polar, biraz Gliding Quotient biliyorsaniz, kendiniz de hesaplayabilirsiniz.
Özellikle, speed barin cöküsü artirdigi gibi aciklamar, ne yazikki yanlis. Evet cöküs artiyor ama daha yüksek bir oranda ise mesafe artiyor. Yani 100 metre bir mesafeyi, speed ile daha yüksekten geciyorsunuz. Dedigim gibi, biraz hesap biraz da kitap
- ÇağlaR
- Mesajlar: 437
- Kayıt: 05.12.2005, 01:42
- Ad Soyad: Çağlar Güngelen
- Şehir: Kaş - İzmir
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
orko güney rüzgarı derken nerdeki ve hangi arazideki güney rüzgarından bahsediosun??
ölüdenizde ve antalyada güney rüzgarı deniz üzerinden geldiği için hiçbir sorun teşkil etmemekte. eğer türbülanslı bir alana düşmüşsen o zaman speed basmak tehlikeli olacaktır. yediğin bir asimetric 2 kat daha hızlı olucaktır ve direk olarak dönüşe geçebir. bence hiç tepe arkasına sürüklenmemek en iyisi. sürüklenmeye başlamadan önce olayı fark edip speed e asılmak ta yapılabilecek en uygun şey olsa gerek ... doğrumuyum arkadaşlar??
ölüdenizde ve antalyada güney rüzgarı deniz üzerinden geldiği için hiçbir sorun teşkil etmemekte. eğer türbülanslı bir alana düşmüşsen o zaman speed basmak tehlikeli olacaktır. yediğin bir asimetric 2 kat daha hızlı olucaktır ve direk olarak dönüşe geçebir. bence hiç tepe arkasına sürüklenmemek en iyisi. sürüklenmeye başlamadan önce olayı fark edip speed e asılmak ta yapılabilecek en uygun şey olsa gerek ... doğrumuyum arkadaşlar??
- ORKO
- Mesajlar: 893
- Kayıt: 14.09.2005, 21:23
- Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
- Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
evet bahsettiğim karadan gelen güney rüzgarı... niye güney rüzgarını kasdettiğimide söyliyim... şimdiye kadarki yaptığım uçuşların % 80-85 i ni güney ağırlıklı rüzgarlarda yaptım... çağlar verdiğin bilgi için teşekkür ederim... aklımda olsun...
not: zaten tepe arkasına sürükleyecek kadar bir rüzgardada havalanacak kadar acemi değiliz... en azından durum değerlendirmesi yapacak seviyeye geldik yani...
not: zaten tepe arkasına sürükleyecek kadar bir rüzgardada havalanacak kadar acemi değiliz... en azından durum değerlendirmesi yapacak seviyeye geldik yani...