vario ve termik

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
cansoycan
Mesajlar: 136
Kayıt: 29.06.2011, 00:37
Ad Soyad: Can Soycan
Şehir: Akşehir - Bodrum
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

vario ve termik

Mesaj #1 gönderen cansoycan » 1 on yıl 2 yıl önce (04.08.2011, 13:08)

termik ile ilgili güzel bir video.
http://www.youtube.com/watch?v=Phin5k3T ... re=related


Kullanıcı avatarı
PROFLY
Mesajlar: 476
Kayıt: 08.04.2006, 10:23
Ad Soyad: Mesut Albayrak
Şehir: Bursa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen PROFLY » 1 on yıl 2 yıl önce (04.08.2011, 23:01)

Bu videoda termiğin neresinde ne şekilde ses duyacağınızı görebilirsiniz. Fikir verir.

Ama bu şekilde gereksiz dönüşler yapmayın. Amaç termikten maksimum oranda faydalanmak ve merkezlemek. Dışa yapılan dönüşler genellikle bastırıcıyla karşılaşmanıza yol açar.

Dolayısı ile bir termiğe girdiğinizde;

1- Genişliğini anlamak için önce düz gidin; ve içinizden sayın (ilk başlarda saymak faydalı olabilir-sonradan gerek kalmayacaktır)

2- Bu sırada sağ ve sol kolonların hangisini termiğin çektiğine bakın; bunu harnesten de hissedebilirsiniz. Bu size ilk dönüşü hangi yöne yapacağınız hakkında bilgi verir.

3- Ve yine bu sırada tonlamayı kulağınızla takip edin. Önce artış ve sonra azalış duyacaksınız; tonlama yani kaldırıcı gücünde azalma başladığında 2.maddede belirlediğiniz yönde ilk dönüşü yapın.

4- Bir tam dönüş esnasında çizdiğiniz dairenin her noktasnda eşit vario sesi duyuyorsanız termiğe kanadı düzgün oturtmuşsunuzdur. Eğer kimi yerde artış kimi yerde azalış yada bastırıcı varsa; kanadı varionun daha sık öttüğü yani; termiğin daha güçlü olduğu tarafa doğru kumanda ederek kaydırın..

5- Termiklerde sabırlı olun; düşük irtifalar da zayıf ve dar olan termikler irtifa aldıkça kuvvetli; ve geniş olacaktır..

6- Termiklerde freni arttırmak diye bir şey yoktur. Kesinlikle böyle birşey yapmayın. Aksine kanadı aktif kullanmanız gerekir. Stabil olmayan havada uçtuğunuz unutmayın; herhangi bir kapanma da yine frenlerle kumanda vermemiz gerekeceğinden fazla frenli uçan pilot kanada yeterli kumanda veremez / kuvvetli vuran termikler de kanadı stall a sokabilir. İrtifa kazanmanın tekniği dönmektir. Kanadı termikte frenleyerek durdurmak değildir. İlk kalkışta yada tepe önünde 360 tehlikeli olabileceğinden bu durumda yelken uçuşuna benzer şekilde 8ler çizilerek tepe irtifası aşıldıktan sonra 360a geçebilirsiniz.

7- Termik girişlerinde kanat gerinizde kalabilir; bu durumda freni azaltın. Termik çıkışları / bastırıcı girişlerinde kanat öne saldırabilir; frenlerle durdurun ve tekrar uçuş pozisyonuna geçin. (Kumandaları her zaman yeteri kadar verin)

8- Grup halinde uçun ve yeni şeyleri kendi başınıza denemeyin. Aldığınız risklerin farkında olmayabilirsiniz.

Umarım aklıma gelen ve değindiğim noktalar; bu termikli havalarda termik dönmeye yeni başlayan arkadaşlarımızın işine yarar. Ama yinede herşey bu kadar basit değil; ben aklıma gelen sadece bazı noktaları yazdım; değinilmesi gereken daha çok nokta var ve bir çok şeyi de zamanla ve uçtukça öğrenebilirsiniz ve de hislerinizi kuvvetlendirebilirsiniz.

Kesinlikle termik dönmeyi yada bu tür havalarda uçmayı hafife almayın; eğer yeterli tecrübeye sahip değilseniz; uçmak için hava akımlarının düzensiz olduğu bu zamanları değil stabil olduğu sabah ve akşam saatlerini tercih edin.

Sevgiler
Mesut

Kullanıcı avatarı
cansoycan
Mesajlar: 136
Kayıt: 29.06.2011, 00:37
Ad Soyad: Can Soycan
Şehir: Akşehir - Bodrum
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen cansoycan » 1 on yıl 2 yıl önce (05.08.2011, 13:38)

peki vario olmadan bu iş asla olmaz diyebilirmiyiz?

Kullanıcı avatarı
m.bayrakci
Mesajlar: 331
Kayıt: 04.07.2006, 21:40
Ad Soyad: Murat Bayrakçı
Şehir: memleket:Tire Yaşadığı:Diyarbakır
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 48
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen m.bayrakci » 1 on yıl 2 yıl önce (05.08.2011, 14:32)

bu yararlı bilgileri paylaştığın için teşekkürler mesut,
özellikle yeni başlayanların çok işine yarayacaktır..
selamlar..

Kullanıcı avatarı
Çaylak_
Mesajlar: 196
Kayıt: 28.06.2008, 20:02
Ad Soyad: İsmail Avcı
Şehir: Bursa
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen Çaylak_ » 1 on yıl 2 yıl önce (28.08.2011, 23:34)

anlatım için tesekkurler.

Kullanıcı avatarı
PROFLY
Mesajlar: 476
Kayıt: 08.04.2006, 10:23
Ad Soyad: Mesut Albayrak
Şehir: Bursa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen PROFLY » 1 on yıl 2 yıl önce (29.08.2011, 00:38)

merhaba..

Can'ın mesajını yeni gördüm. Variosuz termik dönebilirsin ama zor olur. Vario termiğin merkezini bulmanda çok işine yarayacaktır.

Vario olmadan belki termiğe giriyor yada çıkıyor olduğunu hissedebilirsin. ama değişim olmadığı durumda örneğin sabit 3 m/sn ile çöktüğün bir hava kütlesi içinde uçarken bunu hissedemeyebilirsin. Bu durumda mesafeyi gözle algılayarak irtifamı aldın yoksa yeremi yaklaşıyorsun anlaman gerekir. Şöyle bir örnek verebilirim; asansöre bindin; yukarı çıkacaksın; düğmeye bastın; asansör ilk harekete başlarken yukarıya hareketi hissedersin; ama devamında kendini sabit hissedersin.

Değişik bölgeler; değişik hava şartları ve termik tiplerinde uçtukça pilot kendini geliştirecek; hissiyatı ve tecrübesi artacaktır. Ben sadece genel bazı noktalara değindim; aslında çok fazla detay var.. Sabırlı olun; hazır olduğunuzda bir bakmışsınız farklı coğrafyalardasınız..

Sevgiler
Mesut


Kullanıcı avatarı
omerfaruk
Mesajlar: 143
Kayıt: 07.08.2008, 17:29
Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
Şehir: Amerika
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen omerfaruk » 1 on yıl 2 yıl önce (30.08.2011, 08:23)

videodaki termik merkezi bulma teknigini pek gozum tutmadi. eleman bosyere surekli disa dogru donup irtifa yiyor. o kadar donusten sonra bence o termigin yerine ancak bastirici olur. ozellikle grup halinde ucarken kartal gibi etrafi kesmek lazim. iyi konsantre olmak onemli mesela cep telefonu vs kapali tutmali. yukselen diger pilotlari gorup onlara katilmak ise yariyabilir. termige girince kanadin verdigi feedback size termigin neresine daldiginizi anlamaniz konusunda yardimci olur. ona gore ilk donusumuzu yapariz. burada en onemli konu termigi gozumuzde canlandirabilmek. yaptigimiz butun donuslerde termigi hissederek, sinirlarini kafamizda canlandirarak vs. vs. yine altini cizmemiz gereken bir onemli husus da sudur. termikler malum ruzgarla suruklenen yaratiklar. termige kendimizi fazla kaptirip yamaca toslamak cok kolay. yada tepe arkasina suruklenip rotor bolgesine girmek. bu konuya dikkat etmek lazim.

Kullanıcı avatarı
omerfaruk
Mesajlar: 143
Kayıt: 07.08.2008, 17:29
Ad Soyad: Omer Faruk Gocmen
Şehir: Amerika
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen omerfaruk » 1 on yıl 2 yıl önce (30.08.2011, 08:43)

vario:
bugune kadar tanisdigim egitimcilerin hemfikir olduklari bir konu sudurki; varyosuz ucmak sizi daha iyi pilot yapar. ama meret oyle bir aletki bi alistinmi ona beep beep beeep onsuz tuvalete bile gidemiyoruz(ben de dahilim bu gruba)
bircok sampiyon pilot arada sirada varyosuz ucarak antrenman yaparlar. hatta bruce goldsmith "bazen tekbasima yaptigim ucuslarda gozlerimi kapatarak termige konsantre olup merkezini bulurum" demisti. bizimi yiyor bilmiyorum ama hatta ben termigi koklarim birkeresinde orman ustunde ucus yaparken burnuma taze kereste kokusu geldi bir baktim asagida orman icindeki bir bolgeyi yeni agaclardan temizlemisler(termik kaynagi) ordan tabi ver elini cloud base." gibisinden bir hikaye anlatmisti kitabin birinde.
uzun lafin kisasi varyosuzda olur. ama biraz daha zor olur. fakat uzun vadede daha iyi pilot olmak mumkun.