Aramizda hic YEDEK ACAN oldumu ??

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
Deniz Erenler
Mesajlar: 224
Kayıt: 28.02.2005, 13:07
Ad Soyad: Deniz Erenler
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Aramizda hic YEDEK ACAN oldumu ??

Mesaj #1 gönderen Deniz Erenler » 1 on yıl 9 yıl önce (04.03.2005, 14:50)

Selamlar,

Joe Parr” isimli Kanada”li bir pilotun, kafasinda kaskinin ustune monte ettigi kamera ile cekim yapar halde, Valle de Bravo / Meksika”da ucus esnasinda, hafif frenli suzulus esnasinda kuvvetli bir termige girmesi, vede girerken de ustelik frenleri arttirmasi sonucunda stall olmasi (sag kolon D iplerinin bosaldigi goruluyor once), arkasindan kanadin hizla pilotun onune dalip asimetrik kapanip kravat olmasi, derken pilotun geri geriye ucmaya (SAT !!) baslamis iken,ardindan derin spirale oturmasi, pilotun soguk kanliligini korumasi ama ic freni birakmamasi yuzunden cikmak yerine dahada hizlanmasi, artan G kuvvetleri ile bogurusurken 2500 metre irtifasini cok buyuk bir hizla (muhtemelen hizi 70-80km saatte) yedigini gorup, akilli bir hareketle yedegin kulpuna yapismasi,
kulpla cikan navlakanin, pilotun bunu atmasina firsat kalmadan kendi kendine G kuvvetleri ile kacip acilmasi, bu arada navlakanin ip ile bagli olup pilotun onunde saga sola carpip gezmesi, derken bu halde pilotun yaklasan yuksek agaclari gorup ingilizce “Off bu acitacak !!” demesi derken cam agaclarinin tepesinden cumburlop ve asilisi, o heyecanla bir taraftan kaskin icine monte telsizden konusurken obur taraftan takilan dallari ayiklayayim vede fren tutamagindan gecirdigi yukarida asili kalan sol elini frenden kurturmaya calisirken (zaten bu sekilde ucmasi hata, kapanmadan sonra bir turlu cikaramadi elini frenden, yedege ulasamiyordu, ama basardi Alla Shukur, ama butun bunlarla ugrasirken derin spirale girdi), bu sefer parasutun agactan kurtularak dallar arasindan bagira cagira asagiya dusmesi, gene bisi olmuyor shukur, derken telsizden “Yerdeyim” diye egitmenine cevap verirken yetisen meksikalilarin buna ESTE BIEN !!! Iyimisin diye sorup kolundan
cekistirmesi vesair . . . yani sizin anlayacaginiz .. muhtemelen gelmis gecmis en cok ilgi ceken Yamac Parasutu klibi”ni hala indirmemis olupta gormek isteyenler,asagidaki linki deneyebilir ..

http://www.ifilm.com/ifilmdetail/266584 ... 721&htv=12 sayfasindan indirilebilir

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=1405 konu ile ilgili ingilizce forum basligi (bu klip hakkinda ingilizce olarak gorusler)

++

bu klip internette dolasmaya basladiktan sonra, bu kaza vede genelde yedek atma”dan baslayarak, yedek katlamaya kadar uzanan envai cesit sey konusuldu, baska klipler cikarilip “ah bakin burda shuda varmis buda” diyerekten baska eski ve daha az enteresan klipler ortaya cikarilip uzun uzun tartisildi vede bu baslik artik eskimeye vede ilgi kaybetmeye basladi . .
fakat gercek manada boyle bir yedek atma olayi benimde basima geldi, sizlerede anlatip yasadiklarimi paylamak isterim iste sorda ucarken soyle oldu, attim soyle oldu, suraya indim, sonra katlamayi shu sekilde ayarladik, tecrubelerimden hareketle derimki vesair . . gibisinden

- SIV (egitim esnasinda) veya Acil Durum Sonucu mecburen veya istemdisi (takilma, yerinden cikma vesair) acilan yedekler

- acilis esnasi ve sonrasinda yasananlar

- pilotlarin hissettikleri

- iniste karsilasilan zorlukla

- vede bu tecrubelerinin isiginda bizlere vermek istedikleri onemli tavsiyeler nelerdir !!

bizlerle paylasirsaniz belkide camia ve pilotlarimiz icin faydali birseyler yapmis olurduk . ..


Saygilar/Deniz


Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 9 yıl önce (04.03.2005, 17:15)

** Elemanin deniz seviyesinden irtifasi 9000 feet (yani yaklasik 2500mt). Fakat Valle de Bravo'nun irtifasi yanilmiyorsam 1500 civari. Yani adamin altindaki bosluk 1000 metreden fazla degil.

** Bu pilot sogukkanliligini ne yazik ki korumuyor. Aslinda cok kolay cikilabilecek bir spiralden abuk sabuk fren komutlari nedeniyle bir turlu cikamiyor. Hatta bence daha once spiral denememis dahi olabilir. Neyseki yedek atabilecek kadar cesaret ve sogukkanliligi var...

** Yedek atarken de aslinda korkudan yedegi elinden birakamiyor (cok buyuk hata). O anda etkili olan G kuvvetleri yedegi alip cikartiyor. Yedegi kulbundan tutup yerinden cikarmak yedek atmanin ilk asamasidir, sonra yedegi firlatmak gerekir. Yoksa yedek atilmis olmaz. Mutlaka atilmalidir.

** Aramizda yasanan yedek tecrubelerini ben de duymak isterim...

Levent

Kullanıcı avatarı
Deniz Erenler
Mesajlar: 224
Kayıt: 28.02.2005, 13:07
Ad Soyad: Deniz Erenler
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Kazanin Oldugu Yer"den - Macarlarin Video Klibi !!

Mesaj #3 gönderen Deniz Erenler » 1 on yıl 9 yıl önce (07.03.2005, 17:41)

23-29 Ocak 2005, Valle De Bravo/Meksika”da yapilan 2005 MONARCA ACIK Sampiyonasinin Sonuclari
http://www.elltel.net/central_washingto ... tive1_.htm Sayfasindan gorulebilir.

Toplamda 4.sirada Almandan bir Bayan pilot var.

34.sirada ise ENLEAU O”CONNOR (Proto tip Gin Gliders kanat ile !!!) isimli pilot, AYNI YERDE ucarken stall/spiral”e girip yedek acip agaca inen sonrada agactan dusen, kafa kamerasi ile video”sunu izledigimiz “Joe Parr” isimli pilotun HOCASI olur . .

(PROTO Tip GIN Yarisma Kanadiyla !!! yarismayi 34.sirada bitirmeyi beceren hocanin, talebesine de . . . belkide bu yakisirdi !!! . . )

44.siradaki Felipe Karam ise yarismayi organize eden meksikali bolge pilotu . .

++

Bu yarismaya katilan MACAR pilotlarin, yaptiklari cekimlerden toparladiklari bir video klibi,

http://www.parapeter.c2.hu/video1.html Macar Pilotlarin sayfasindan indirilebilir (DIVX formatinda yaklasik 9 dakika - boyut: 141 KB . .yani dikkat

ediniz, gercekten cok uzun vakit alabilir bunu indirmesi) Yarisan 96 pilot arasinda en iyisi 10.sirada olmak uzere toplam 10 adet MACAR "HUN" Pilot var. Eski dogu blokunun, tabak gibi dumduz ulkesinin bu pilotlarina imrenmemek elde degil . . Keske bizlerde bunlar gibi parali olabilsekte, bol bol dunyayi gezip ucabilsek !!

++

Not: MONARCA, Monarch Butterflies, Kral Kelebekleri, demek. Yani bolge bir cesit KELEBEKLER VADISI !!!

vede bizimki gibi degil, bunlarin kelebekler vadisinde kelebek (hemde bolca) var . .

Valle de Bravo”da yapilan YP Yarismasida ismini bu kelebekten aliyor.

http://www.elltel.net/central_washingto ... photos.htm

++

Saygilar

Deniz Erenler

Kullanıcı avatarı
nidaakiz
Mesajlar: 28
Kayıt: 02.03.2005, 00:06
Ad Soyad: Nida Akiz
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen nidaakiz » 1 on yıl 9 yıl önce (24.03.2005, 23:59)

Kimseler yedek atmamış olsa gerek ki yazan olmamış. Peki o halde ben bir soru sorucam izninizle.

Şimdi söyle güzel güzel uçarkene dümdüz ve diyelim ki yerden 300-500 metre yükseklikte iken, elimizi attık yedek kulpuna ve çıkardık yedeği, sonra da şöyle bir sağ tarafa doğru salladık. Ne olcak? Çok mu tehlikeli bir olay bu?

Yani sanıyorum yedek açılır. Sonra şişer. Daha sonrasında bizi frenler ve yukarıda açık olan yamaç paraşütümüz öne doğru gider ve aşağı doğru güzel güzel süzülmez miyiz?

Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 9 yıl önce (25.03.2005, 23:51)

Aman abicim dikkat... O kadar basit degil.
Yedek acilir ama tependeki kanat da bir yandan "ileriye dogru" ucmaya calistigindan, dedigin gibi onune dogru gelir. Ama bundan sonra yavasca suzulmezsin:

Kanadin seni one dogru cekerken, yedegin de ilerini hizina karsi koymaya calisir. Dolayisiyla seni geri dogru cekmeye calisirken arkanda kalir. Tabii yedek senin tepende durmasi icin tasarlanmistir, arkanda degil. Bu durumda yedek parasutun seni tasima kapasitesi azalır ve cokus hizin tahmininin de uzerinde artabilir. Bu duruma "downplane" denir. Sakatlik cikabilir, dikkat...
,Bu yuzden, yedek actiktan sonra asil kanadiniz bir sekilde tam olarak acilip onunuza saldirirsa tavsiye edilen kanadi haman toplamak veya karabinlerden cozmektir...

LEvent

Kullanıcı avatarı
nidaakiz
Mesajlar: 28
Kayıt: 02.03.2005, 00:06
Ad Soyad: Nida Akiz
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen nidaakiz » 1 on yıl 9 yıl önce (26.03.2005, 00:42)

Peki kanadımızı nasıl toplayacağız. Bir taraf seçip de oradan mı kendimize doğru çekeceğiz? Yani kanat tamamen açık ama öne doğru savrulmuş. Ben de diyelim ki sağ tarafı seçiyorum ve sağ taraftaki kolonlardan asılıp çekmeye başlıyorum ve kanadı toplamaya çalışıyorum. (mu?) O zaman aşırı hızla dönüşe başlamaz mı? Bu aşamada ne yapmak lazım acaba? Yani karabinlerden kanadı çıkaramadığımız düşünülürse nasıl bir toplama gerçekleştirebiliriz?

Teşekkürler...


Kullanıcı avatarı
ahmetkömürcüoglu
Mesajlar: 236
Kayıt: 31.12.2004, 13:26
Ad Soyad: Ahmet Kömürcüoglu
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

arkadaşlar,yedek açan var,hem de her gün...

Mesaj #7 gönderen ahmetkömürcüoglu » 1 on yıl 9 yıl önce (26.03.2005, 14:14)

arkadaşlar,
aramızda hiç yedek açan var mı diyorsunuz.var,hem de her gün...
istek üzerine de açıyorum.şile'de kartal ekibine rastlamıştım bir gün.yedek açtığımı duymuşlar,bizim için açar mısın dediler.tabii dedim.kameraları hazırladılar.hemen kuşanıp,günlüğüme göre onlar için o gün yetmişdördüncü yedek açışımı yaptım.sizin için de seve seve yaparım.hem herkesin merakla beni izlemesi hoşuma da gidiyor.siz de elliyedi yaşında olsanız ve sizden gençler böyle bir şey isteseler sizin de hoşunuza gider sanırım.arkadaşlar emin olun ben asla kendimi beğenmiş biri değilim,ama araştırmayı çok seviyorum.ve yalnız çalışmayı seviyorum.araştırma yaparken seyredilince elim ayağım tutuluyor,rahat çalışamıyorum.ama bir şeyi iyice öğrenince de başkaları ile paylaşmayı seviyorum,zira artık güvenim yerinde ve o işi rastlantıya bırakmadığıma inanıyorum.inşalah yine bir gün uçarda,kaçarda karşılaşırız ve herkes marifetini gösterir,ama tatlı bir şekilde,öyle düşmanca rekabet şeklinde değil...
herkese saygılar...

Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 9 yıl önce (30.03.2005, 23:13)

Ben bu konuda kendimi yetkin hissetmemekle beraber cesitli yerlerde okudugum kadariyla, kanadi kolonlardan cekerek toplamak pek mumkun degil. Zira cok buyuk kuvvet var. Tavsiye edilen, once frenlerin birinden baslayarak, kanadin kumasi elimize gelene kadar fren ipini toplamak. Sonra da diger tarafı. Boylelikle kanadi oldurmus oluyoruz.
Yalniz, dikkat etmek lazim bir tarafi toplarken kanat gider taraftan spin gibi bir donuse girebiliyor ve o zaman yedek ile karisma ihtimali olusuyor.

Bu arada Ahmet Bey;
Anladigim kadariyla benim babamdan bile daha yaslisiniz, size saygisizlik etmeyi hic istemem, sakin yanlis anlamayin. Ama ben yaptiginizin potansiyel olarak cok ama cok tehlikeli oldugunu dusunuyorum. Tabi ki sizin kendi hayatiniz, istediginizi yapmakta ozgursunuz, ama en azindan cevrenize yaptiginiz isin fazlasiyla tehlikeli oldugunu her firsatta belirtin. Size ozenen insanlar cikabilir, olumcul hatalar yapabilirler...
Sevgi ve saygilarimla, Levent...

Kullanıcı avatarı
ahmetkömürcüoglu
Mesajlar: 236
Kayıt: 31.12.2004, 13:26
Ad Soyad: Ahmet Kömürcüoglu
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen ahmetkömürcüoglu » 1 on yıl 9 yıl önce (02.04.2005, 13:54)

arkadaşlar,
lütfen yanlış anlamayın.ben hiç bir zaman yedek açma konusunda kimseye tavsiyede bulunmadım.isteyen istediği gibi davranır.lütfen kendinizi zorlamayın.bu iş bir istek konusudur ve insanın kendisini ilgilendirir.ben maceracı bir insanım ve istediğimi yaparım.lütfen beni örnek almayın.bu konuda sorumluluk almıyorum.zaten tek başıma uçmayı seviyorum.ama bir yerde de karşılaşırsak karşılıklı saygı kurallarıyla selamlaşırız hepsi bu kadar,bu sütunlarda da bir daha asla yedekten bahsetmeyeceğim.her koyun kendi bacağından asılır.
hepinize neşeli uçuşlar dilerim.
Dosya ekleri
deltanın atası1.jpg
ilklerin zevki başkadır...

golden_eagle
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen golden_eagle » 1 on yıl 8 yıl önce (28.04.2005, 10:48)

Merhaba Arkadaşlar,

Herkes birgün yedek açmak zorunda kalabilir. Asla "bana olmaz" demeyin. Uzun süredir güncelleyemediğim web sitemi kapatmak zorunda kaldım. Aşağıdaki metni oradan kopyaladım. Burada Kayseri Ali Dağında yaşanan ve ders çıkarılabilecek hadiseler var...

Olay 1:
1988 yılında Avusturya'da Tıp eğitimi gören bir gurbetçi, yelkenkanadıyla vericinin olduğu tepeye çıkıyor. Rüzgarın tepeye çapraz estiğini görünce havalanmaktan vazgeçiyor. Yanındaki babası ise durmadan söylenip "Beni bu dağ başına neden çıkardın, amma da korkakmışsın vs."gibi laflar sarfediyor.Yelkenkanatçı da sinirlenip kalkmaya karar veriyor. Yelkenkanat hızlanınca kanadın birisi stall'e giriyor ve yere çok sert çarpıp metrelerce sürükleniyor. Pilot çok ağır yaralanıyor, Avusturya'dan gelen özel uçakla gönderiliyor ve uçuş hayatına son vermek zorunda kalıyor.

Analiz: Uçmaya giderken çok gerekmedikçe yanınızda uçmaya ilgi duymayan insanları götürmeyin.

Olay 2:
Şiddetli rüzgarda kalkış yapan bir yelkenkanat kalkıştan hemen sonra pilotunun deneyimsizliğinin de etkisiyle bumerang gibi tepeye yönelip çarpıyor. Pilot kırık bir kol ile kurtuluyor.

Analiz: Limitleri zorlamaya gerek yok. Rüzgar yerde çoksa, havalanınca Gradyen Dağılım etkisiyle irtifada çok daha fazla olacaktır. Havadayken yerde olmayı dilemektense, yerdeyken havada olmayı dilemek daha iyidir.

Olay 3:
Bu hadise bizzat benim başımdan geçti. Ali dağının 700 m zirvesinden orta şiddette rüzgarda havalandım. Irtifamı kaybetmeden yelken yapmaya başladım. Bu arada tepeden uzaklığım sadece 20 m kadardı (Yelkenkanatçı abimin -Orhan Işık-havalanmasını bekliyordum). Tüm dikkatimi elimdeki makinayla havadan fotoğraf çekmeye vermiştim. Bir anda sanki birileri paraşütün üzerinde geziniyormuş gibi bir hisse kapıldım. Kanopiye baktığımda kanat %60 asimetrik ön kapattı. 1-2 saniye açmaya çalıştım ama DHV-2 kanat aniden çok şiddetli spine girdi. Zamanın kritik olduğuna karar verip yedeği fırlattım ve açıldıktan 1-2 saniye sonra emniyetle (bir ayağım çıplak!) indim. Yedek açılmadan önce paraşüt o kadar şiddetli bir spine girmiştiki o hızla yamacın kenarındaki bir ağacın dalına çarpan boğazlı botum metrelerce uzağa fırlamış. Indiğimde sırt korumasının da faydasıyla ayağımdaki hafif morartıların dışında birşey olmadığını farkettim. Bu olay sayesinde o gün hepimize zehir oldu. Daha önceleri şiddetli termiklerin olduğu, rüzgarın çok daha değişken olduğu havalarda aynı yerden uçmuştum. Ama biraz düşününce sebebi anladım.

Analiz:

1) Yelken yaparken dağdan en az 50 metre açıkta uçulması tavsiye edilir (Uçuş emniyeti bölümüne bakabilirsiniz) Bense lüzumsuz şekilde 20-25 metre yakında 10 dakikadır uçuyordum. Bu sayede ağaçların türbülansı içine girdim.

2) Rüzgar çok hafif ve kararlıydı. Ben de kısa bir süreliğine de olsa frenleri bırakıp foroğraf çekmek istedim. Oysa profesyonel paraşütçüler bile kask veya harness'e monte edilmiş makinalarla çekim yaparlar. Bir anlık aktif uçuştan vazgeçmek neredeyse çok pahalıya maloluyordu.

3) Kalkıştan önce üzerimde kalın elbiseler olduğundan harness'i gevşek kuşanmıştım. Çapraz kolonları ise bağlamamıştım. Bu da hakimiyetimi güçleştiren başka bir faktördü. Ayrıca son uçuşumu 6-7 ay önce yapmıştım. Arayı bu kadar açmasaydım belki de bu hataların hiçbirini yapamazdım.

Tüm bunları okuduktan sonra kazaların basit sebepleri olduğunu ve önlenebileceğini anlamışsınızdır. Amacım sadece yaşanan bazı tecrübelerin bir daha yaşanmamasına yardımcı olmak. Birgün bu güzel tepede buluşmak dileğiyle.
Dosya ekleri
ali2.jpg
Kalkıştan birkaç dakika önce çekilmiş bir fotoğrafım.

Kullanıcı avatarı
KANT
Mesajlar: 167
Kayıt: 09.07.2007, 19:37
Ad Soyad: Mehmet Budak
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen KANT » 1 on yıl 6 yıl önce (12.07.2007, 11:54)

yukardaji metni yazlı iki uyıl olmuş ama benim gibi bu spora yeni başlayanlara bu gün bile faydası oluyor . tercübelerinizi burada anlatarak bizlere yardıncı oluyorsunuz . teşekürler