Fren konumu ile Havada kalma süresi arasındaki ilişki

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Fren konumu ile Havada kalma süresi arasındaki ilişki

Mesaj #1 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 20:33)

Acaba fren miktarı (veya hücum açısıyla) ile havada kalma süresi arasında nasıl bir ilişki vardır ve bu ilişki lineer mi değişmektedir. Örneğin 1000mt lik bir irtifadan havalandığımızı varsayalım, havada maksimum süre kalmak istiyorsak (tabii herhangi bir kaldırıcı veya çöktürücü etki olmadığı varsayımıyla) fren konumunu havada maksimum süre kalışı için hangi konumda tutmamız daha uygun olur? %25 mi, %50 mi? yoksa % 0 mı? (%100 olmadığını biliyorum :-) ).
Soruyu şöyle genelleştirelim o zaman, hangi fren konumunda ne kadar havada kalırız (çöküşümüz minimum olur) bu durumda ileriye doğru katedilen mesafe nasıl değişir?. Havada maksimum kalma aynı zamanda maksimum ileriye gidebilme anlamına mı gelir? ve bu durumun lineer olup olmadığını da merak ediyorum yani diyelim ki fren miktarını biraz değiştirdiğimizde havada kalış süremizi biraz artırabiliyorsak, biraz daha aynı yönde değiştirirsek kalış süremiz daima biraz daha artar mı yoksa belli bir sınır değerden sonra tamamen işlem tersine mi döner? Bu konuda grafiksel bir veri var mıdır elimizde? Yanıt verenlere şimdiden teşekkür ederim...


Kullanıcı avatarı
Bülent ÖNER
Mesajlar: 71
Kayıt: 09.11.2011, 22:27
Ad Soyad: Bülent Öner
Şehir: Tekirdağ
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen Bülent ÖNER » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 21:42)

Kenan bey, merhaba. Havada kalma süresi, biraz da sizin kilonuz ve paraşütün kilonuza göre uygun olup olmadığıyla da alakası vardır. Eğer alt limitte uçmakla, üst limitle uçmak, havada kalma sürenizi farkettirecektir.

İster kaldırıcı etkisi yüksek rüzgarlarda uçun, isterseniz 0 (sıfır) rüzgarda uçun. Lütfen herzaman %10 torklu uçun. Yani frenleri ne serbest bırakın ne de çok aşağıda tutun, kulak hizasında kontrol elinizde olsun herzaman. Havada çok kalmak bence iş değil, önemli olan güvenli uçmaktır.

Saygılarımla.

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 21:55)

Bülent bey teşekkür ederim cevabınız için. Kilonun, paraşütün v.s.'nin herşeyin uygun olduğu varsayımıyla ve ideal bir durum için bu soruyu sormuştum.
Doğru söylüyorsunuz en önemlisi güvenli uçmaktır, ama ben yine de fren konumlarıyla havada maksimum kalma süresi ve ileriye doğru katedilen mesafe arasındaki ilişkiyi öğrenmek isterim.
saygılarımla....

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 23:58)

Kilonun havada kalma süresine ters etkisi vardır, fakat kat edilen mesafe aynı olacaktır. Deneysel olarak %25 fren seviyesi en ideal kalma süresini verir. tabi biraz sabır gerektirir...

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen SERVET » 1 on yıl 2 yıl önce (15.01.2012, 03:12)

minimum çöküş hızında yani %75 fren konumunda (göğüs hızasında) uçtuğunuzda uçuş sürenizi maximize edersiniz. bu hız stall hızına yakın olduğu için pekde güvenli değildir. en iyi süzülme oranı genelde %25 fren oranıdır ki bu uçuş süreini değil uçuş mesafesini maximum duruma getirir.

Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 2 yıl önce (16.01.2012, 00:51)

Selamlar. Çok tartışılabilir bir konu gibi görünse de aslında değil. Havada kalma süresini etkileyen faktörler çeşitli. Kanatların yapıları, hava koşulları, ptv ağırlığı...
Fren mesafesi sele ağızlarının hücum açısını değiştirir. Bildiğim kadarı ile tüm kanatlarda %10 ile %25 arasındaki fren mesafesi hava koşuluna bağlı kalmak koşulu ile en ideal süzülme oranını belirler. Ancak her şeyi aynı olan iki pilot uçarken birinin ellerini kolonun arkasına saklayarak uçması ile birinin ellerini açıkta tutarak uçması arasında dahi süzülme oranında fark çıkar. Örneklersek ellerini saklayarak yani sürtünmeyi (drag) azaltarak uçan pilot 1/9 giderken diğeri 1/8 gider. 1000 Metre yükseklikten kalkan iki pilottan biri 9000 metre ileri iner diğeri 8000 metre ileri. Ancak ikisininde havada kalma süresi aynı olur.

En ideali gps ten uçuş esnasında glide bakılarak fren mesafesini ayarlamak. Frenler tamamen bırakılır süzülüşe bakılır, frenler çekilir süzülüşe bakılır aradaki farklardan ayarlama yapılır. Çünkü bu durum direk hava koşulu ile alakalıdır. Karşı rüzgara giderken frenle uçmak farklı bastırıcıda frenle uçmak farklı arka rüzgarda frenle uçmak farklı converce hattında frenle uçmak farklıdır.

Kabaca fren mesafeleri her kanat için 10 25 aralığında en ideal süzülüşü versede hava koşullarına göre değişkendir.

Yanlış ifadem yada bilgi aktarımım varsa düzeltilmesini rica ederim. Bilgimi yoklamış oldum. Esen kalın


Kullanıcı avatarı
halukyildiz
Mesajlar: 133
Kayıt: 18.04.2008, 01:58
Ad Soyad: Haluk Yildiz
Şehir: Ingiltere
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen halukyildiz » 1 on yıl 2 yıl önce (16.01.2012, 01:28)

Sabit kanatli ucaklarda bir "polar Curve" oluyor. YP icin boyle birsey varmi?

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen SERVET » 1 on yıl 2 yıl önce (16.01.2012, 02:09)

minimum çöküş hızında düşey hızı 1,5 m/sn olan bir kanat 1000 mt irtifada 1000/1,5=666sn yani 11 dk havada kalır. en iyi süzülme hızında 1,7 m/sn çöken kanat 1000/1,7=588sn 9,8 dk havada kalıcaktır.
süzülme mesafeleri ise min çöküş hızı 25 km olduğnu varsayarsak 25*1000/3600=6,94 m/sn * 666 =4625 metre mesafe gider. en iyi süzülme hızı 33km olduğnu varsayarsak 33*1000/3600=9,16 m/sn*588=5386 metre yol alacaktır.

halukyildiz yazdı:Sabit kanatli ucaklarda bir "polar Curve" oluyor. YP icin boyle birsey varmi?


evet esasında bahsedilen konu polar grafik. her kanat için değişiyor. düşey hızla yatay hız arasındaki ilişkiyi gösteriyor.

Kullanıcı avatarı
sniper78
Mesajlar: 16
Kayıt: 21.11.2008, 15:49
Ad Soyad: Erhan Ekren
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen sniper78 » 1 on yıl 2 yıl önce (16.01.2012, 03:46)

halukyildiz yazdı:Sabit kanatli ucaklarda bir "polar Curve" oluyor. YP icin boyle birsey varmi?


tabiki www.para2000.org sitesinden neredeyse bütün kanatların üretici bilgilerine dayanarak oluşturulan polar curve leri bulunabilir

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen serhat » 1 on yıl 2 yıl önce (16.01.2012, 04:37)

Arkadaşlarımız yazmış zaten POLAR CURVE bunu belirtiyor . Bu curve yani eğri üretici tarafından test verileri sonucu oluşturuluyor. Bize ne kadar frenle nasıl çöktüğünü söylemiyor ama ne hızda ne akdar çöktüğünü söylüyor. Bu oran bütün kanatlar için değişir kimi kanat %15 frenle min. çöküş sağlar kimisi % 35. Benim tahminim %20 fren ortalama kanatlar için en az çökmemizi sağlar.

Ekte aspen 4 kanadının en az çöküşü için ne 25 km hızla gitmemiz gerektiğini söylüyor
Dosya ekleri

[gif uzantısı deaktif edildi ve görüntülenemiyor.]