termik

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #1 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (14.09.2006, 20:50)

:) süper soru aslında hepimiz bunu öğrenmeye çalışıyoruz sürekli :)

Bununla ilgili bir makale çevirmiştim:
http://www.yelkenkanat.com/yazilar.php? ... show&id=11

(Kusura bakmayın biraz uzun...)

Bunun dışında ben yelkenkanat'la termik dönmenin ip uçlarından bahsedebilirim, en çok onunla uçuyorum çünkü.

1. Önce termiğin nerede olduğunu tahmin etmek lazım. En kolayı civarda uçan bir kartal, şahin, leylek gibi kuşları izleyebilirsin. Genelde hep kaldırıcılarda dolaşırlar. Kanat çırpmazlar çok tembeldirler :)
Eğer böyle bir imkan yoksa iki ihtimal var:

---1: Yere yakınsan koyu renkli tarlaların rüzgar altında kalan tarafları, aralıklı ağaç kümelerinin rüzgar altı tarafları, tarlaların yollarla kesiştiği yerler güçlü termik kaynaklarıdır. Mesela sık ağaçlık olan bir yer yerine aralıklı ağaçların olduğu yerler daha iyidir. Çünkü ağaçların arasında kalan hava kütleleri hem ağaçlar sayesinde rüzgardan korunurlar hem de sabit durdukları için güneş etkisi ile topraktan ısı alırlar. Sonra bir sebepten oradaki hava kütleleri yerden kopmaya başlar ve direk asansör olur :) Bakınız: Kayseri Alidağ'da benzinliğin karşısındaki ağaç kümeleri.

---2: Bulutlara yakınsan çok şanslısın demektir. En yakın buluta hemen yanaş. Bulutların rüzgara karşı olan taraflarında kaldırıcı ve rüzgaraltı taraflarında da genelde bastırıcı olur, bazen heryerinde kaldırıcı olur. Bunları bilerek bulutlara yaklaşabilirsin. Bir de bulutun tabanına yaklaşınca aniden kaldırıcı güçlenebilir. Dikkat! "Bulut Çekimi".

Bu esnada unutma ki rüzgar termiği estiği yöne doğru eğer. Yani 15 km rüzgar eserken termiği koyu renkli tarlanın tem üstünde değil biraz rüzgar altı tarafında aramalısın. Aynı şekilde bulutun rüzgara karşı olan tarafında aramalısın.

2. Karşılaştığın şeyin termik olduğuna emin olmak lazım. Havadaki türbülanstan darbeden dolayı kanat kısa süreli olarak yükselebilir. Veya karşılaşılan termik çok küçüktür. Buna karar vermek için kaldırıcı başladıktan sonra duruma göre 3 ila 5 saniye sayıyorum. Eğer kritik durumdaysam ve mutlaka yükselmem gerekiyorsa :) 2 saniye sayıp keskin bir yatış açısıyla dönüşe başlıyorum. Burada termik soldaysa yükselme esnasında kanadı sağa doğru yatırır, eğer sağdaysa kanadı sola doğru yatırır. Sen de buna göre hangi tarafa doğru dönmen gerektiğini anlayabilirsin.

4. Dönüşe başladım ve termiğin orta noktasının neresi olduğunu anlamam gerekiyor ki termiği ortalayıp maksimum derecede faydalanabileyim. Burda vario çok faydalı hale geliyor işte. Diyelim ki dönüş esnasında bir yerde kaldırıcı güçlenirken diğer tarafta zayıflıyor hatta çöküşe geçiyorum. Bunun sebebi termiğin bir içine giriyorum bir çıkıyorum. Bu durumda döndüğüm çemberi kaldırıcının en güçlü olduğu yere doğru taşımalıyım. Diyelim ki sağa doğru dönüyorum, en iyi yükseldiğim esnada dönüş çemberinden dışarı doğru yani sola doğru bakıyorum ve uzakta yerde sabit bir nokta belirliyorum. bu kez sağa doğru dönüşe devam edip o belirlediğim sabit noktaya doğru döndüğümde ( yani 270 derece döndüğümde ) kısa bir süre kanadı düz götürüp sonra tekrar sağa dönüşe devam ediyorum. Bu şekilde çemberi termikler tam çakıştırmaya çalışıyorum. İlk başta biraz kafa yormak gerekiyor ama sonradan bu olay alışkanlık haline geliyor.

3. Bir kural da şu: Diyelim ki bir termik buldun ama çok zayıf. Yani ne yükseliyorsun ne çöküyorsun. Eğer gözünle görebildiğin ve daha iyi yükseleceğine emin olduğun bir yer yoksa şu an bulunduğun yerden sakın ayrılma. Termikler genelde ufak tefek kaldırıcı baloncukların yerden kopmasıyla başlar ve ardından kocaman bir baloncuk kopar :). Yani o seni yükseltmeye yetmeyen baloncukların ardından kocaman bir termik gelme ihtimali çok yüksektir. Bunu başımdan geçen ufak bir olayla örnekleyebilirim: Miğre dağından kalkış yaptım ve daha önce 2200 metreye yükseldiğim kayalık burun tarafına gittim. Ama giderken sürekli bastırıcı vardı. Zar zor kayalık tarafına ulaştım ve ufak bir termik buldum. Çok yavaş yükseliyordum. Vazgeçip inişe gitmek yerine bu ufak termikte biraz oyalanmayı tercih ettim. 15 dakika sonra 1800 metrede bulut tabanındaydım ve sadece güneş battığı için inmek zorunda kaldım.


Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

termik deneyimleri

Mesaj #2 gönderen metinmurat » 1 on yıl 7 yıl önce (15.09.2006, 17:56)

Bir üst yazının tamamı mükemmel olmuş. Nacizane bir kaç ekleme yapayım. Termik olan alanda güçlüce rüzgar varsa oluşan dinamik kaldırıcı termiği daha rahat kullanmamıza yarar. Ancak kanatı iyi yatırmadan atılan 360 larda termikten genelde 1. veya 2. turda düşülmektedir. Yamaçta termik bekliyorsak bantın köşelerindeki dönüşleri kanatı yatırmadan ve mümkünse dinamik kaldırıcıyı etkin kullanarak yapmak irtifayı korumaya faydalı. Yamacın termik alanlarını tespit ederken rüzgarın yamaca vuruş açısını anlamak esas işlerden biridir. Onun için yamaç önünde aynı frenle gidiş gelişlerde hangi tarafa daha hızlı gidiliyor ise o tarafa rüzgar daha meyilli demektir. Her Zaman olmamakla birlikte rüzgarın, yamacın meyilli olduğu yan üst kenarlarına termik toplanması daha sık olmaktadır. Birçok yamaçta kaliteli termikler yamaçın tepesine göre eteğine yakın alandaki küçük toporafik farklılıkların olduğu alanlardan kopmaktadır. Yani uçuşa başlayınca açığa çıkıp termik alanlarını taramak gerek. Termik birden bire alttan vuran ve bizi yükselten bir hava olmuyor çoğunlukla. Yani ya kanatın fren dengesi değişiyor. Ya öne hafif saldırışlar veriyor. Ya aynı frende giderken yavaşlama oluyor. Ya bir yöne doğru tatlı tatlı çekiliyorsunuz ( kapanma sık oluyor) Ya gidiş yönünü dışına doğru itiliyorsunuz. Ama bu tanışma merasimlerinin hemen 1. sn de termik size gücünü hissettiriyor.

Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen metinmurat » 1 on yıl 6 yıl önce (13.09.2007, 22:09)

Termik bizlerin ihtiyaç duyduğumuzda bulunca çok mutlu olduğumuz bir hava hareketi şüphesiz. Büyük bir tepede ( misal Şenyurt veya Tokat Hacdağ ) birbirine yakın ama zayıf termik odakları 200-250 mt irtifa alınca birleşip daha geniş ve içinde rahatca kanatı yatırmadan dönüş imkanı veren kaynaklara dönüşüyor. Bu durum sonbahar başları ve ilk bahar ısınmalarında sık görülüyor. Ancak yine Şenyurt gibi tepelerde birbirine yakın ama devamlı ve sert termik kaynakları var ise; yan yana yükselen hava akımları arasında kanatı korkunç durumlara sokan trübülanslı ve alçalıcı hava hareketleri görülüyor. Bu durum çok yakın ve devamlı termik odaklarının tepe noktasına varıncaya kadar devam ediyor. Benim Şenyurt tepesindeki termik alanlarında, sert 2 kaynak arasındaki trübülanslı alanda100mt lik veya 1500 mtlik irtifada dahi olsam her zaman bu kapanmaları yaşamışlığım olmuştur. Şenyurt şenliklerinde ( vadi üstündeki termik kaynağı ile batı burnundan çıkan termik kaynağı arasında ) meydana gelen kapanmalarda bunun teyiti niteliğindedir.

Kullanıcı avatarı
tesviyeci
Mesajlar: 196
Kayıt: 30.05.2006, 22:19
Ad Soyad: Ali Demir
Şehir: Konya
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen tesviyeci » 1 on yıl 6 yıl önce (14.09.2007, 01:18)

Evet bencede yazın harika olmuş kardeş ellerine sağlık

mahomedia yazdı:1. Önce termiğin nerede olduğunu tahmin etmek lazım. En kolayı civarda uçan bir kartal, şahin, leylek gibi kuşları izleyebilirsin. Genelde hep kaldırıcılarda dolaşırlar. Kanat çırpmazlar çok tembeldirler :)


Yalnnız bu konuda dikkatli olmak gerekiyor bu yaz İnönü'de bir doğanın peşine takıldım iyi gidiyorduk ama bir bastırıcıya girince kanat çırpıp gitti namussuz bende arkasından ööle baktım:)

Kullanıcı avatarı
tesviyeci
Mesajlar: 196
Kayıt: 30.05.2006, 22:19
Ad Soyad: Ali Demir
Şehir: Konya
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen tesviyeci » 1 on yıl 6 yıl önce (14.09.2007, 01:29)

Merhaba
M.Emin kadeş benim bir sorum olacak termik dönerken termiğn içine oturduk diyelim orada kalmak için nelere dikkat etmeliyiz özellikle rüzgarlı havalarda dönüş esnasında karşı rüzgar konumunda ve arka rüzgar konumunda kanadın sürüklenmesi farklı oluyor bu durmda dönüş hızını nasıl ayarlıyacağız benim en çok karşılaştığım sorun dört veya beşinci turdan sonra termiği kaybetmek oluyor.