fren uygulama tekniği(brake-shifting)

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
ne_var_ya
Mesajlar: 34
Kayıt: 12.11.2011, 16:30
Ad Soyad: Ferhat Ergün
Şehir: İstanbul
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

fren uygulama tekniği(brake-shifting)

Mesaj #1 gönderen ne_var_ya » 1 on yıl 2 yıl önce (08.03.2012, 14:45)

http://www.youtube.com/watch?v=pK9NpBmTR3k
Kanadın dalma eğilimini azalttığı
etkili bir dönüş sağlandığı gibi şeyler yazıyor.
benim merak ettiğim şey acaba herhangi bir olumsuz yanı var mı?
(yoksa en iyisi hep kullandığımız yöntem mi :) )


Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 2 yıl önce (08.03.2012, 18:16)

Bu konuda videodaki kanadın dealer ı Mesut Albayrak bir araştırma yapacaktı sonucunu paylaştımı bilmiyorum.

Kullanıcı avatarı
ismetmelik
Mesajlar: 22
Kayıt: 23.05.2010, 21:54
Ad Soyad: İsmet Melik Turhan
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen ismetmelik » 1 on yıl 2 yıl önce (08.03.2012, 19:41)

birkaç hafta önce kanadımın fren iplerini D kolonlarına bağlı olan makaralardan çıkarttım. bu bahsettiğiniz olayı yelken uçuşunda denedim. işe yarıyor.

fren iplerini makaralardan kurtarınca daha fazla açı verilebiliyor ve freni içe doğru çekince firar kenarı aşağı doğru gelirken ilk önce kulağa yakın olan kısım aşağı iniyor. bunun sonucunda kanadın toplam ileri hızı fazla azalmadan ve dalışa geçmeden dönüş başlıyor.

bu sistem bazı yarışma kanatlarında da kullanılmış. şöyle ki; kanadın firar kenarına giden 2 ana fren ipi var. birisi direkt olarak kulağa gidiyor. diğeri de yukarıda çatallanıp kanadın orta kısmına gidiyor. (söz konusu kanadın tek tarafıdır)

bu konuda çok daha tecrübeli pilotlar bilgilerini paylaşırsa seviniriz şimdiden teşekkürler :)

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (09.03.2012, 12:36)

Frenlerin kulağa yakın kısımları önce çekilirse, hava hızı azalmayıp (dalışa geçmeden) dönüşe geçilebildiğini söylemişsiniz. O halde irtifa kaybetme tekniklerinden biri olan kulak kapama yönteminde, irtifa kaybedilirken hava hızı hiç değişmez mi acaba?

Kullanıcı avatarı
ne_var_ya
Mesajlar: 34
Kayıt: 12.11.2011, 16:30
Ad Soyad: Ferhat Ergün
Şehir: İstanbul
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen ne_var_ya » 1 on yıl 2 yıl önce (09.03.2012, 13:01)

hızı azalmıyor diye birşey yazmamışlar, hızı fazla azalmadan yazmış.(bu tekniğin farklı kanatlarda da aşağı-yukarı aynı tepkiyi vereceğini düşünüyorum ama bazısında daha etkili bazısında daha az etkili olacağını düşünüyorum).(gerçi denemek lazım :) )

sizin dediğinize gelince kulak kapatınca hızda bir azalma olur.

bu teknik çokda yeni sayılmaz acro pilotları bunu kullanıyorlar diye biliyorum.pal takats ın bir kaç videosunda da buna benzer hareketleri gördüm(gerçi acro yaparken kullanıyordu ama bir farklı vardır.)

ismetmelik yazdı:bu konuda çok daha tecrübeli pilotlar bilgilerini paylaşırsa seviniriz şimdiden teşekkürler :)

Kullanıcı avatarı
ozan savaş can
Mesajlar: 76
Kayıt: 09.02.2008, 12:44
Ad Soyad: Ozan Savaş Can
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen ozan savaş can » 1 on yıl 2 yıl önce (09.03.2012, 13:26)

kenan bey,
sizin sorunuz ile yukarıda anlatılanların direk bir baglantısı yok.

Konuyu sayısalcı arkadaslar daha rahat anlayacaktır;
Momentin (dönüşe sebep olan kuvvet) iki faktörü var;
1) kuvvetin büyüklüğü
2)kuvvetin uygulandığı noktanın dönüş merkezine olan mesafesi.

Bu iki kuvvetin de artması momenti arttıracak, dönüşe sebep olan kuvvet büyüyecek demek oluyor.

Tek freni çektiğinizde, iki etki oluşur
A) Artan sürtünmeden kaynaklı hızda azalma
B)Dönüşe sebep olan moment.

B zaten yukarıdaki 1 ve 2 nin sonucu demek oluyor.

Kanadın firar kenarından fren iplerinin çatallar halinde aşşağıya gelmediğini, hepsini ayrı ayrı çekebileceğinizi düşünün

Bu durumda, en dıştaki ipleri daha fazla çekerseniz 1 ve 2 de (özellikle 2'de) anlatılan etkileride hesaba katarak, Uygulanan toplam etkinin dönüş merkezine olan tepkisinde B maddesinde A'ya göre daha büyük değişiklik olacağı anlaşılır.

Sonuç olarak; Uygulanan frenin merkeze uzak bölgeden gelmesi sonucu oluşan dönüş kuvvetindeki artış, hızdaki değişime oranla daha büyük olacaktır.



Bunun kanadın flat dönüşüne etkisine gelirsek;

sürekli olarak sağ taraftan fren çekersek dönüşle beraber (özellikle kanadın tek tarafın yavaşladığını düşünün) bedenimiz dısarı (sola) doğru savrulacak (merkezkaç), biz dışarı gittikçe sol kolonlara yukarı doğru gitme imkanı ile sağ kolonlara aşağı doğru inme zorluğu oluşacaktır.
Bu da kanadın dalışına basit bir açıklama.

Dönüş kuvvetini arttırırken, hızdaki değişim aynı oranda azalmıyorsa kanadın dalışı da doğal olarak ki normal bir dönüşe göre daha az olacaktır.

Tüm bunları düşününce; videodaki gibi fren çekmenin neden daha flat dönüşe sebep olduğuda anlaşılabilir sanırım.


Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (09.03.2012, 15:26)

Açıklamanız için teşekkürler...