Herkese Selam,
Paramotor dergisinin son sayısında yer alan, kuvvetli rüzgarda ters kalkış tekniği ile ilgili bir makaleyi Türkçeye çevirip görselleri ile birlikte sitemize koyduk. Makale temel olarak paramotor pilotları için yazılmış olsa da, motorsuz uçanlar için de faydalı bilgiler içeriyor. Makaleye bu linkten ulaşabilirsiniz:
http://www.ikarus.com.tr/makale/kuvvetl ... rda-kalkis
İyi uçuşlar
--
Hakan KESER
İkarus Sportif Havacılık
Office: AkyolCad. No:27/A Cihangir - İstanbul
Tel : +90 212 243 16 28
Fax : +90 212 243 12 95
Kuvvetli rüzgarda kalkış
Moderatör: Moderatör Ekibi
- hakanikarus
- Mesajlar: 19
- Kayıt: 07.03.2012, 16:28
- Ad Soyad: Hakan Keser
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- Ninja
- Mesajlar: 469
- Kayıt: 28.03.2009, 12:00
- Ad Soyad: Onur Aksak
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
Benim bir sorum olacak reflex bir kanadım var trimleri açtığımda yani kanadı hızlandırdığımda sarsıntısız uçarken trimler kapalı iken salıncak gibi sallanıyorum buda rahatsızlık veriyor paramotorumda low hang bağlantısı sistemini kullanmış buda salıncak etkisini arttırıyor.Trimler açıkken stabillik azalır denmiş.Kanadın kitapçığında trimler full açıkken kanat en hızlı halinde eller serbest uçulabilir demiş ters düşmüyormu hangi şekil daha güvenlidir.
Herkese iyi uçuşlar...
Herkese iyi uçuşlar...
- seccckin
- Mesajlar: 593
- Kayıt: 02.01.2009, 01:27
- Ad Soyad: Seckin Aparı
- Şehir: Manisa
- :
- Aldığı Beğeni: 22 / 3
- Pilot Menüsü:
Merhaba bende reflex bir kanat kullanıyorum. Reflex kanatların teknolojini sürekli incelememe rahmen çok fazla birbilgi edinemedim fakat edindiğim bazı bilgiler ile bir kaç yorum yapmak istiyorum belki yorumum sorduğun soruda yardımcı olur.
Önce Hız=daha az sallantı burdan yola çıkalım. Yelken kanat planor veya bir uçak her hangi bir uçan cismi hucum acısını asağı bakacak şekile getirirsek yanı aşağı dalışa geçirirsek alet hızlanır ve kanatları iyice gerilir ve nerdeyse hiç bir şeyden etkilenmez hale gelir. bunun sebebi hava aracının uçabilmesi için gereken hava hızını fazlası ile almasıdır. Tam tersini düşünelim hucum açısını kaldıralım yani uçan cismin burnu havaya baksın hava aracı gittikçe yavaşlamaya başlar tubulanslardan daha cok etkilenir bir süre sonra titreme meydana gelir ve stoll olur.
Kısaca hava hızın normal gerekenden daha fazla ise kanat o kadar stabill ucar. Yani sen trimleri açtığında kanadının hucum açısını aşağı baktırıyorsun ve kanadın dalışa geçiyor böylece hava hızı (gerektiğinden daha fazla) artıyor ve turbulansdan daha az etkileniyorsun.
işin birde güvenlik yönü var. Trimleri açık bir kanat daha stabil olur dedik. Fakat bu kapanmaz anlamına gelmez. Kanat trimler kapalı iken bir kapanma yaşadığında daha az seni kapanan yöne doğru çevirecektir ve daha çabuk açıp seni fazla korkutmayacaktır. Fakat trimler açık hele birde speedler basılı halde kapanırsa, kapanma daha ani, daha sert ve korkutucu olacaktır.
EN,DHV,LTF gibi test firmaları kanadın değerini ölçerken kanadın kapanmaya karşı ne kadar dirençli olduklarını ölçmezler, kapandıkdan sonra verdiği tepkileri ölçerler. Bu yüzden bazı reflex kanatlarında manuelinde cift değer yazılıdır. Örneğin trim off: DHV 2 Trim on DHV 2-3 gibi değer yaza bilir buda kanadın trimleri kapalı iken dhv2 ayarında açık iken dhv 2-3 ayarında tepki verdiği anlamına gelir.
Bu yazdıklarım edindiğim bir çok bilgiyi bir araya getirerek yapmış olduğum yorumdur.
Önce Hız=daha az sallantı burdan yola çıkalım. Yelken kanat planor veya bir uçak her hangi bir uçan cismi hucum acısını asağı bakacak şekile getirirsek yanı aşağı dalışa geçirirsek alet hızlanır ve kanatları iyice gerilir ve nerdeyse hiç bir şeyden etkilenmez hale gelir. bunun sebebi hava aracının uçabilmesi için gereken hava hızını fazlası ile almasıdır. Tam tersini düşünelim hucum açısını kaldıralım yani uçan cismin burnu havaya baksın hava aracı gittikçe yavaşlamaya başlar tubulanslardan daha cok etkilenir bir süre sonra titreme meydana gelir ve stoll olur.
Kısaca hava hızın normal gerekenden daha fazla ise kanat o kadar stabill ucar. Yani sen trimleri açtığında kanadının hucum açısını aşağı baktırıyorsun ve kanadın dalışa geçiyor böylece hava hızı (gerektiğinden daha fazla) artıyor ve turbulansdan daha az etkileniyorsun.
işin birde güvenlik yönü var. Trimleri açık bir kanat daha stabil olur dedik. Fakat bu kapanmaz anlamına gelmez. Kanat trimler kapalı iken bir kapanma yaşadığında daha az seni kapanan yöne doğru çevirecektir ve daha çabuk açıp seni fazla korkutmayacaktır. Fakat trimler açık hele birde speedler basılı halde kapanırsa, kapanma daha ani, daha sert ve korkutucu olacaktır.
EN,DHV,LTF gibi test firmaları kanadın değerini ölçerken kanadın kapanmaya karşı ne kadar dirençli olduklarını ölçmezler, kapandıkdan sonra verdiği tepkileri ölçerler. Bu yüzden bazı reflex kanatlarında manuelinde cift değer yazılıdır. Örneğin trim off: DHV 2 Trim on DHV 2-3 gibi değer yaza bilir buda kanadın trimleri kapalı iken dhv2 ayarında açık iken dhv 2-3 ayarında tepki verdiği anlamına gelir.
Bu yazdıklarım edindiğim bir çok bilgiyi bir araya getirerek yapmış olduğum yorumdur.
- SHaDoW
- Mesajlar: 143
- Kayıt: 11.07.2009, 00:34
- Ad Soyad: Ahmet Tokalı
- Şehir: Adana
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 1
- Yaş: 45
- Pilot Menüsü:
Öncelikle faydalı katkınız için teşekkür ederim..
Bu tür çeviriler veya videoları defalarca okumaktan, izlemekten ve öğrenecek yeni birşeyler aramaktan çok keyf alıyorum.. Burada benim dikkatimi çeken asimetrik kalkış tekniği oldu.. Genelde istem dışı hafif yan rüzgarlarda kalkmak zorunda kaldığımızda rüzgar penceresinin yan kısımlarını kullanarak kalkış yapıyordum.. Fakat aşırı rüzgarda da bu teknikle kalkış yapabileceğim fikri ayrıca hoşuma gitti.. Ama bir önemli nokta olduğunu düşünüyorum.. O da 30 derecelik bir açıdan daha fazla bir açı ile yan rüzgarda kalkış yapmak snaırım beraberinde kanadın tepeye gelişini zorlaştırabilecek ve sürüklenme riskini doğuracaktır..
İlk fırsatta kendim için uygun açıyı yer çalışmasında deneyip test ederek öğrenecek olsamda sizlerin de asimetrik kalkışta rüzgar yönüne göre kanat açısı konsunda görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim..
Bu tür çeviriler veya videoları defalarca okumaktan, izlemekten ve öğrenecek yeni birşeyler aramaktan çok keyf alıyorum.. Burada benim dikkatimi çeken asimetrik kalkış tekniği oldu.. Genelde istem dışı hafif yan rüzgarlarda kalkmak zorunda kaldığımızda rüzgar penceresinin yan kısımlarını kullanarak kalkış yapıyordum.. Fakat aşırı rüzgarda da bu teknikle kalkış yapabileceğim fikri ayrıca hoşuma gitti.. Ama bir önemli nokta olduğunu düşünüyorum.. O da 30 derecelik bir açıdan daha fazla bir açı ile yan rüzgarda kalkış yapmak snaırım beraberinde kanadın tepeye gelişini zorlaştırabilecek ve sürüklenme riskini doğuracaktır..
İlk fırsatta kendim için uygun açıyı yer çalışmasında deneyip test ederek öğrenecek olsamda sizlerin de asimetrik kalkışta rüzgar yönüne göre kanat açısı konsunda görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim..
- Alim
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 24.12.2008, 15:53
- Ad Soyad: Alim Yıldırım
- Şehir: İstanbul
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar,
Refleks kanatlarda kaandın firar kenarı klasik kanatlara oranla çok daha fazla oranda yukarda kalır. Kanat iç basıncında büyük bir fark yaratıyor bu durum. Kanat full refleks durumda uöarken klasik aktif pilotaj yaparak frenleri kullanmak son derece tehlikelidir. Hele üzerine speed kullanılmışsa kanat neredeyse her an kapanmaya hazır hale gelir. Bu yüzden özellikle tüm modern refleks kanatlarda kulak kenarlarından gelen fren dışında elcikler vardır ve full refleks durumunda manevralar bu elciklerle yapılır. Full refleks durumunda ağırlığın çok büyük kısmı A iplerinde birikir ve C ile D iplerinde basınç son derece düşer. Bu sebeple kanat içinde enerji sürekli dolaşım halindedir ve klasik kanatlara alışık pilotlar için bu durum "oynak" olarak tarif edilir. Kanat sürekli oynuyormuş gibi gelir ama aslında stabil uçar. Adeta türbülansı deler geçer.
Full Refleks hızlı kanatlarda alçak askı sistemi daha fazla sallantıya sebep olur. Kanadın kitapçığında "trim on" denmişse kanat full refleks durumunda değil anlamındadır yani tokaya basıp arka kolonu serbest bırakmamışsınız demektir. Bunu yaptığınızda kanat full refleks oluyor ve hızı artıyor ve aynı zamanda stabilitesi artıyor. Kanat kapanmaz hale geliyor. Genelde biz terimleri kullanırken inglizcesi ile ters kullanıyoruz trim konusunda.
Alim
IKARUS
Refleks kanatlarda kaandın firar kenarı klasik kanatlara oranla çok daha fazla oranda yukarda kalır. Kanat iç basıncında büyük bir fark yaratıyor bu durum. Kanat full refleks durumda uöarken klasik aktif pilotaj yaparak frenleri kullanmak son derece tehlikelidir. Hele üzerine speed kullanılmışsa kanat neredeyse her an kapanmaya hazır hale gelir. Bu yüzden özellikle tüm modern refleks kanatlarda kulak kenarlarından gelen fren dışında elcikler vardır ve full refleks durumunda manevralar bu elciklerle yapılır. Full refleks durumunda ağırlığın çok büyük kısmı A iplerinde birikir ve C ile D iplerinde basınç son derece düşer. Bu sebeple kanat içinde enerji sürekli dolaşım halindedir ve klasik kanatlara alışık pilotlar için bu durum "oynak" olarak tarif edilir. Kanat sürekli oynuyormuş gibi gelir ama aslında stabil uçar. Adeta türbülansı deler geçer.
Full Refleks hızlı kanatlarda alçak askı sistemi daha fazla sallantıya sebep olur. Kanadın kitapçığında "trim on" denmişse kanat full refleks durumunda değil anlamındadır yani tokaya basıp arka kolonu serbest bırakmamışsınız demektir. Bunu yaptığınızda kanat full refleks oluyor ve hızı artıyor ve aynı zamanda stabilitesi artıyor. Kanat kapanmaz hale geliyor. Genelde biz terimleri kullanırken inglizcesi ile ters kullanıyoruz trim konusunda.
Alim
IKARUS
- deltakanat_52
- Mesajlar: 85
- Kayıt: 22.05.2012, 15:12
- Ad Soyad: Azmi Beştaş
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Gectigimiz haftasonu golbasindaki kuuk egitim tepesinde yelkenkanatimla 27-30 km/s ruzgarda kalkmaya calistim....ancak ruzgarinda etkiiyle kanadin burnunu yeterince kapatamadim ve henuz hizlanamadan kanat sol tarafa yatti.ters dondu bende harnesimle uzerinde asili kaldim.benim icin guzel bir tecrube oldu.2. Denememde kanadin burnunu iyice kapatip kanadi hizlandirdim.sorunsuz bi kalkis inis oldu.....belki daha yuksek bir tepede yapmis olsaydim sonu pek iyi olmayabilirdi.....