YELKENKANAT neden kırılmış olabilir?

Yelkenkanat, planör , serbest paraşüt , mikrolight hakkındaki konular

Moderatör: Moderatör Ekibi

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

YELKENKANAT neden kırılmış olabilir?

Mesaj #1 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 09:33)

Öncelikle herkese selamlar...

Ben motorlu Yelkenkanat yapımıyla uğraşıyorum.

benim gibi bu işle uğraşan bir arkadaşın başına gelen kazadan ders çıkarmak ve ben de aynı hataya düşmemek için yorumlarınıza başvuruyorum.

arkadaşın ismini şimdilik rızası olmayabilir diye vermiyorum. çünkü bu başlığı açtığımdan haberi yok. resimlerden tanıyanlar olursa onlarda rızası olmadan vermesinler lütfen.




Bu kanat motorlu olarak tam yerden kesilme anında (Trapezin itilip kanadın açıldığı anda) trapezlerin omurgaya bağlandığı yerle arka tellerin omurgaya bağlandığı yerin yaklaşık ortasından kırılıyor.

trike ın bağlandığı yerden değil !

ve yaklaşık 40-50 km hızla tepe taklak gidiyor.

trike ve pilotun ağırlığı toplamı yaklaşık 120 kg olarak tahmin ediyorum. yani kanat limitleri içinde...


Soru Şu : bu kırılmanın sebebi ne olabilir? (Arkadaş kırımdan önce omurgayı incelemiş olduğunu ve herhangi bir deformasyon görmediğini söyledi)

fotolarıda becerebilirsem ekleyeceğim...
Dosya ekleri
474200_188194284669684_1967578832_o.jpg


ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 09:34)

foto 2
Dosya ekleri
477731_188194128003033_2072791863_o.jpg

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 09:34)

foto 3
Dosya ekleri
965171_186112708211175_960307489_o.jpg

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 09:48)

Sizden gelebilecek soruları önceden cevaplayayım. (bu soruları ben de ona sormuştum)

Omurganın altında uzanan lamaya benzer şey Trapezin kızağı. kanat toplanırken trapez katlandığında o kızak üzerinde kayarak arkaya gidiyormuş.

trapezlerin arkasında sarkan çelik halatlar trike ı asan halatlar. kaza sonrası kendisi kesmiş. kopma falan yok yani.

açılmış olarak görülen sac kelepçe halat arkaya kaymasın diye düşünülmüş.

Tam kırık çizgisinde görülen delik omurganın orjinalinde varmış. içinde birşey geçiyor dedi de ben kanadı yakından görmediğim için tam anlamadım.



başka sorularınız olursa fırsat buldukça cevaplıyacağım.

Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen seccckin » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 13:02)

Ender bey merhaba eski bir microlight cı olarak bir kaç şey yazmak Resimlerden fazla bir şey anlayamadım ama biraz olayla ilgili fikir yürüterek belki aklınıza gelmeyen şeylere değinebilirim.

1- 2. resimden anladığım kadarı ile bu kanat çok eski nerdeyse 6 ila 10 yaşında gibi (eğer öğle ise) bu kadar eski bir kanatta metal yorgunluğu olması ve kırılması çok normal.
2- Arkadaşın omurgayı dışardan incelemiş olabilir fakat çatlak yada deformasyon boruların içinde olmuş olabilir.
3- resimden anladığım kadarı ile boru aşağı doğru kırılmış bu sebeple aklıma şu geldi arkaya yapılan yada sonradan değişikliğe uğrayan bakır tellerin omurgayı aşağı doğru bastırması sonucu olmuş olabilir.

Ben şahsi kanatimce söyle düşünüyorum yelkenkanatların omurgası bütün yükü taşıyan ana hattır. Böylesine önemli bir parça nerden baksan en az 400 kg ye kadar taşır. Üretici firma sert inişleri türbülanslı havaları akrobasi hareketlerini göz önünde bulundurarak omurgayı son derece kuvvetli yapmışlardır. Bence kırılma sebebi her hangi bir şeyin omurgaya etki etmesi değil omurganın eskimiş olmasıdır.

Umarım arkadaşta kaza sonrası bir şey yoktur. İyi uçuşlar dileklerimle

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 16:21)

Seçkin bey teşekkürler. paylaştığınız bilgiler benim için çok değerli...

elimde başka foto yok malesef (bunlarıda arkadaşın feysinden çaldım :) ) yoksa farklı şehirlerde olmasak lafı olmaz videosunu çeker gönderirdim.

kanadın eski oldu doğru. 2. el olarak aldığı için tam tarihini kendisi de bilmiyor. tasarımına bakılırsa 15 - 20 yıl filan vardır.

omurganın aşağı mı yukarı mı kırıldığını bilmiyorum. siz söyleyince foto yu dikkatlice inceledim. alttaki kızak ta kırık görünüyor. fotoyu çekerkenki pozisyon yanlış bir izlenim verebilir. yada sizin dediğiniz gibi aşağı doğru kırılmış ta olabilir.

fotoyu incelerken bir şey daha fark ettim. kırık çizgisindeki delikten omurgada trapezlerin hemen üstünde bir tane daha varmış. içinden yelken bezini tutan bir kolon geçiyor.

aşağı doğru kırılmanın sebebi; omurganın şu anda kırık olan yerdeki kolon tarafından yukarı çekilmesi de olabilir belki. bilemiyorum. bu tasarımda bir kanat (kızaklı trapez, yere yatay delikleri olan bir omurga) daha önce hiç görmedm. kızağın hatırına omurganın altından geçmesi gereken kolonları omurgaya delik açarak içinden geçirmişler.

bendeki kanat Aeros FOX 2012. omurgasını inceledim arkadaşın başına gelenlerden sonra...
3 yerinde dikey delikler var (burun bağlantısı, trapez bağlantısı ve arka tellerin bağlantı yeri) . deliklerin olduğu yerlerde içten bir boru ile daha takviye edilmiş. yatay delik hiç yok. pek kırılacak gibi durmuyor yani...

son olarak arkadaş Allah'a Şükür bir kaç sıyrık ve 1-2 gün süren ağrılarla atlatmış olayı. şu an durumu gayet iyi. feysten takip ettiğim kadarıyla motosikletle geziyor.

Selamlar...


Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen seccckin » 1 on yıl 9 ay önce (15.06.2013, 22:58)

Ender bey ben 2007 yılında Aeros Microlight aldım dealeri erkan hoş ile birlikte aerosun üretildiği Ukranya kievdeki fabrikaya gittim orada yelken kanat microlight ve planor üretimlerini inceledim. Adamlar aliminyum boruları kendileri yapıyorlar kocaman fırınları var. Bütün çıkan boruları, batenleri teste sokuyorlar. Bağsettiğim testlerde yine profosyonel makinalarla oluyor en sonda değişik misroskobik cihazlarla en ince yerlerine kadar catlama varmı diye bakıyorlar ve özel milimetrik cihazlarlada eğilme varmı diye kontrol ediyorlar. Bütün bunları gören biri olarak o borunun kırılma ihtimalini ben tamamen kanadın eskimiş olmasına yorumluyorum zaten Yelken kanatların kullanım klavuzunu okursanız belirli saatlerde değişmesi gerekenler var atıyorum 50 saate bağlantı vidaları 100 saate gergiler 500 saate omurga borusu vbs... Tahmin edioyorum ki resimlerdeki yelken kanat artık miladi ömrünü tamamladı ve bu yüzden kırıldı iyiki havada bir şey olmamış bence arkadaşınız o kanatla uçmasın.

Bu arada borunun en arkasında bulunan o 3 delik kanadın hızı için eğer kanadı gerdirip en öne takarsanız kanat en yavaş modda uçar ortaya takarsanız biraz hızlı en sona takarsanız en hızlı moda alırsınız

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 9 ay önce (17.06.2013, 15:30)

metalin sünmeden bu şekilde kırılması için çok fazla güçce gerek var geçmiş olsun kendi emeğinizle birşeyler çıkartmaya çalışmanızı taktir ettim inşallah birgün marka olarak çıkarsınız karşımıza

Kullanıcı avatarı
Airbender
Mesajlar: 474
Kayıt: 08.09.2008, 10:15
Ad Soyad: Cenk Arman
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen Airbender » 1 on yıl 9 ay önce (19.06.2013, 09:19)

dünya üzerinde her şeyin bir mukavemeti vardır...!!! :?

Kullanıcı avatarı
zorhedef
Mesajlar: 353
Kayıt: 15.04.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Atsız
Şehir: Konya / Akşehir
Aldığı Beğeni: 1 / 4
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen zorhedef » 1 on yıl 9 ay önce (19.06.2013, 22:36)

slm bir metalci olarak benim gördüğüm : ordaki deliğin kılcal çatlamalarla başlayıp titreşimle ilerlemesi ve sonra kırılması ;buna etkenlerde olabilir mesela arka halatların gereğinden fazla gerilmesi , iniş anında ki sert teker koymalar gibi ..aslında o delikte ne varsa yerine takılı olması daha mukavemetli olmasını sağlar neden boş bırakılmış bunuda anlıyamıyorum ayrıca burdaki duraliminyum malzeme benim bildiğim 3 katlı olması lazım neden tek kat buda bir etken olabilir yani bu biraz uydurma murga gibi görünüyor herkese kazsız bol uçuşlar dilerim .

Kullanıcı avatarı
deltakanat_52
Mesajlar: 85
Kayıt: 22.05.2012, 15:12
Ad Soyad: Azmi Beştaş
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen deltakanat_52 » 1 on yıl 9 ay önce (20.06.2013, 16:48)

Daha önce bi kaç kez yan trapez kırdım...gözlemlediğim kadarıyla hiç biri bunun gibi çat diye kırılmamıştı. duralüminyum..çat diye kırılmaz. önce bükülür...bükülen yerlerdeki kılcal çatlaklardan kırılır. yani duralüminyumu bi kaç defa büker ondan sonra kırabilirsiniz. benim tahminim omurga orjinal değil. duralüminyum olmayan alüminyumdan sonradan değiştirilmiş olabilir. yelkenkanatta ve havacılıkta kullanılan alüminyum türü 6061 ve 7075 t6 dır....eski kanatlarda genellikle 6061 kullanılmış..modern kanatlarda artık 7075 e geçilmiş......ayrıca ordaki delik metalin mukavemetini büyük ölçüde düşürmüştür.


Kullanıcı avatarı
flyingomer
Mesajlar: 152
Kayıt: 19.08.2006, 15:45
Ad Soyad: Ömer Yaka
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

omurga kirilmasi

Mesaj #12 gönderen flyingomer » 1 on yıl 9 ay önce (22.06.2013, 13:05)

oncelikle sunu belirteyim bir yk ucarken en az yuk on ve arka teller alt trapez ve keel'e yani omurga borusuna yuk biner.yk ta encok guc yuklenmesi cross bar yan gergi telleri ve hucum kenari borularidir.bir yk yandan ucarken gorurseniz(ozellikle kanata takilan kamera cekimlerinde pilotun ve omurganin yandan gorundugu videolar)omurga borusunun ok yayi gibi disbukey oldugunu gorursunuz.bu boru ucusta dumduz degildir.bunun nedeni kaldirma kuvvetinin kumasa alttan yaptigi kuvvete karsilik on ve arka tellerin karsi bi direnc olusturmasidir.modern bir yk yaklasik 1 tonluk bir soka dayaniklidir.benim gorusum bu olayda sudur.kalkis hizi yuksek olup ani bir sekilde yuksek hucum acisi neticesinde yuksek mukavemete dayanikli oldugu icin gergi telleri kopmayip daha az mukavemetli borunun kifildigini dusunuyorum.bir microlightci abim borularin bilirssiniz bu igne siseleri var.hemsire onu once kucuk bir bicakla cizer ve sonra bir darbeyle duzgunce kirar.borularda ayni sekildedir,gozle gorunmeyen bir catlak varsa ayni sekilde kirilir demisti.azminin verdigi bilgiler dogrudur.sadece ysn trapezlerde daha yumusak bir yapi hllanilmistir.buda omuz sakatlanmalarini aza indirip ilk darbeyi alan yerin yan trapezler olmasidir.bir aeros discus iniste kanat ucu bir kayaya carpmis ve dis hucum borusu kirilmisti.kirik parcayi bi ucu kaldirimda bi ucu yerde iken uzerinde defalarca ziplamama ragmen herhangi bir bukulme ve kirilma olmamisti.

Kullanıcı avatarı
flyingomer
Mesajlar: 152
Kayıt: 19.08.2006, 15:45
Ad Soyad: Ömer Yaka
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

omurga kirilmasi

Mesaj #13 gönderen flyingomer » 1 on yıl 9 ay önce (22.06.2013, 13:06)

oncelikle sunu belirteyim bir yk ucarken en az yuk on ve arka teller alt trapez ve keel'e yani omurga borusuna yuk biner.yk ta encok guc yuklenmesi cross bar yan gergi telleri ve hucum kenari borularidir.bir yk yandan ucarken gorurseniz(ozellikle kanata takilan kamera cekimlerinde pilotun ve omurganin yandan gorundugu videolar)omurga borusunun ok yayi gibi disbukey oldugunu gorursunuz.bu boru ucusta dumduz degildir.bunun nedeni kaldirma kuvvetinin kumasa alttan yaptigi kuvvete karsilik on ve arka tellerin karsi bi direnc olusturmasidir.modern bir yk yaklasik 1 tonluk bir soka dayaniklidir.benim gorusum bu olayda sudur.kalkis hizi yuksek olup ani bir sekilde yuksek hucum acisi neticesinde yuksek mukavemete dayanikli oldugu icin gergi telleri kopmayip daha az mukavemetli borunun kifildigini dusunuyorum.bir microlightci abim borularin bilirssiniz bu igne siseleri var.hemsire onu once kucuk bir bicakla cizer ve sonra bir darbeyle duzgunce kirar.borularda ayni sekildedir,gozle gorunmeyen bir catlak varsa ayni sekilde kirilir demisti.azminin verdigi bilgiler dogrudur.sadece ysn trapezlerde daha yumusak bir yapi hllanilmistir.buda omuz sakatlanmalarini aza indirip ilk darbeyi alan yerin yan trapezler olmasidir.bir aeros discus iniste kanat ucu bir kayaya carpmis ve dis hucum borusu kirilmisti.kirik parcayi bi ucu kaldirimda bi ucu yerde iken uzerinde defalarca ziplamama ragmen herhangi bir bukulme ve kirilma olmamisti.

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen ender » 1 on yıl 9 ay önce (24.06.2013, 10:25)

Benim için değerli olan bilgilerini burada paylaşan tüm arkadaşlara çok teşekkürler. fırsat bulursam kendi yaptığım trike ın da fotolarını koyacağım. benim düşünemediğim ayrıntıları düşünen ve beni bilgilendirecek olan arkadaşlar mutlaka olacaktır diye düşünüyorum.

herkese tekrar selamlar...

Kullanıcı avatarı
cali_calimero
Mesajlar: 138
Kayıt: 10.10.2013, 11:23
Ad Soyad: Haci Ceylan
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: YELKENKANAT neden kırılmış olabilir?

Mesaj #15 gönderen cali_calimero » 7 yıl 9 ay önce (01.06.2016, 11:36)

Eveet arkadaslar merakla beklenen sorunun cevabini avikliyorum ben kayseriden haci ceylan bu kanadi tayfun agay denilen abiden almistim zamaninda havaciliktan alakam yokken yani yamac parasutu filan yapmadan once ilk heycanimda bu kanat. Guvenerek aldigim kanadimin omurgasi kirildi trike yaptik acemiydik disardan bakinca kendimce o is tamam dedim kanadin kilo limitleri ve eski olmasindan kaynakli olarak tekerler tam yerden kesilecekken omurga üç yerinden kirilfi ve ben haliyle agzimin uzerine kapaklandim...
Sonuc olarak yeni baslayacak olan arkadaslara tavsiyem nuudugu belirsiz yuzunuze insan gibi gozukup uygun fiyata kanat verenlerden malzeme almayin guvenmeyin.

Simdi size yeni calismami paylasiyorum resimleri yukluyorum ender abiyede burdan selamlar yillardir forum sitesinde cirit atmama ragman bu basligi nasil gormemisim :)

Simdiki yaptigim makinayi dusununce ilk çalışmamdan coooook cooooooooook daha mantikli guvenli ve profosyonel bir is oldu..

Resim ekleyemedim arkadaslar diger hava araclari kisminda monotrike calismali basliga bakabilir veya

viewtopic.php?f=10&t=18351

Linki tiklayabilirsiniz

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Re: YELKENKANAT neden kırılmış olabilir?

Mesaj #16 gönderen ender » 7 yıl 9 ay önce (03.06.2016, 11:35)

sana da selamlar Hacı.

ben yıllar önce, benimde başıma böyle bir kırım gelmesin diye bu başlığı bilgi toplama amaçlı açmıştım. senin adını da belki rızan olmaz diye vermemiştim.


inşallah bundan sonra böyle kırım yaşamazsın. Allaha emanet ol kardeşim.


Kullanıcı avatarı
cali_calimero
Mesajlar: 138
Kayıt: 10.10.2013, 11:23
Ad Soyad: Haci Ceylan
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: YELKENKANAT neden kırılmış olabilir?

Mesaj #17 gönderen cali_calimero » 7 yıl 8 ay önce (14.07.2016, 21:23)

Eyvallah abi allah razi olsun insallah acemilik isleri binkenara koyduk artik