yp deki EN acil durumlar.

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

yp deki EN acil durumlar.

Mesaj #1 gönderen serhat » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 16:45)

yamaç paraşütünde bildiğimiz acil durumların yanında gözlemlediğim daha da acil durumlar var. bu durumlar genellikle ölümlü kazaları ve ciddi yaralanmaları doğuruyor.
bu durumlardan kurtulma yolu genellikle tecrübeyle gelen aktif plotaj ve
şanstan geçiyor.
yazdığım olayların tümü kişisel tecrübelerimden ve yorumlarından ibarettir. sizinde başınıza gelen veya şahit olduğunuz tecrübelerini paylaşmak isterim.

1.paraşütün içine düşme: bu durum genellikle kontrolsüz spin ya da stol çıkışlarında oluyor. Akrobasi yapanlarında bazen başına gelen bir durum. kurtulma yolları olarak paraşütün içinden yüzerek çıkma ve yedek atma öneriliyor. tabi dolaşan ipler engelleyebilir bunun içinse "hookknife" denilen bir kancalı bıçak kullanmamız. bu bıçağı bir sallayışımızla bir çık ipi bi anda keserek kurtulmamız mümkün.

2. yamaca yakın büyük asimetrik kapanma: yakın zamandada çok üzücü bi şekilde tecrübe ettiğimiz kazadada olduğu gibi kanadın % 50 den büyük kapanmalarda gösterdiği ani dönüş hareketi çok ani müdaheler dışında engellenemiyor. ve yamaçla yüz yüze gelen pilot çarpışma yaşıyor.

3.kolonlar twist şekildeyken stol veya spin durumu:bu durumda kolonlar ve ipler birbiri üzerine burulduğu için fren ipleri kilitleniyor ve müdahale imkansız oluyor. genellikle hatalı yapılan mc-twist, helikopter ve spin hareketlerinden sonra oluyor. tek kurtuluş yedek.. fakat bu durum başına gelen arkadaşlarımın söylediğine göre çok kararsız bi durumda olan paraşüt pilotu çok savurduğu için yedek kulpunu yakalamak ve çekip fırlatmak çok zormuş..

4. yedekin ana paraşüte dolaşması: kıravat gibi dönüş yaratan durumlarda yedek paraşütü dönüş yönüne anaparaşütün önüne doğru fırlatıldığında oluyor. dönüş sırasında zamanla hava alan yedek paraşüt dolarsa kurtulma şansı olabilir.

5. suya inişten sonra paraşüte dolanma: ölüdenizde sık rastlanan bi durum suya güvenli iniş sonrasında bile harnes süngerinin pilotu ters çecirmesi ve bu sıradada iplere dolaşma diyebiliriz. Ne yazıkki boğulmalar sık olabiliyor. Çözüm olarak su üzerinde yapılan çalışmalarda can yeleği kullanılması, veya suya doğru inişe gelirken son bir kaç metrede paraşütten ayrılıp atlamak önerilebilir.

6. havada çarpışma: kara üzerinde çok tehlikeli olan bi durum. genellikle acemi pilotlar termik dönerken hava trafik kurallarına riayet etmediğinde yaşanıyor. iki pilotunda çok dolanmadan kısa sürede yedek atmaları gerekir.


Kullanıcı avatarı
onursan
Mesajlar: 202
Kayıt: 14.07.2005, 15:59
Ad Soyad: Onur San
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen onursan » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 20:19)

selam,

iniş sırasında gördüğüm 2 durum:

1. belli bir noktaya iniş yapmak için kastırıp, 5m ve üzerinde deep stall durumu.
2. hızlı inişlerde (ground spiral, manevradan son anda çıkıp hızla iniş, vs.) zemindeki objelerin son anda farkedilmesi / hesaplanmaması sonucu çarpmalar.
3. inişteki insanların sizi farketmemesi ve onlara çarpma (hasar genelde yayada meydana gelir).

sevgiler.

Kullanıcı avatarı
metin
Mesajlar: 113
Kayıt: 14.11.2006, 17:08
Ad Soyad: Metin Pehlivan
Şehir: Amasya
Aldığı Beğeni: 8 / 1
Yaş: 45
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen metin » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 22:59)

onursan yazdı:selam,

iniş sırasında gördüğüm 2 durum:

1. belli bir noktaya iniş yapmak için kastırıp, 5m ve üzerinde deep stall durumu.
2. hızlı inişlerde (ground spiral, manevradan son anda çıkıp hızla iniş, vs.) zemindeki objelerin son anda farkedilmesi / hesaplanmaması sonucu çarpmalar.
3. inişteki insanların sizi farketmemesi ve onlara çarpma (hasar genelde yayada meydana gelir).

sevgiler.
Selamlar

Evet arkadaşşar sezon başında bende ölüdenizde ucuz atlatılmış bir suya iniş kazası geçirdim. (SAT çıkışında denize çakıldım ve kanat önüme düştü beklemediğim bir durum olduğundan suyun içinde iken kendimi harnesen çözdüm harnesten ayrılır ayrılmaz kanadın içine girdim ve iplere çok kötü bir şekilde dolaştım kollarım ayaklarım ve boynumu bile iplere kaptırdım. nisan ayı olduğundan ölüdenizde teknede yoktu, yarım saat kadar suyun içinde o şekilde bekledim inanın bana canımı zor kurtardım.)
Serhat arkadaşım her paraşütçü arkadaşımın "hookknife" bıçağına sahp olması ve onu her uçuşta mutlaka yanında taşıması zorunlu ihtiyaç olarak görüyorum bu bıçaktan nereden temin edebilirim bilen arkadaşım varsa yardımcı olursa sevinirim.

Kullanıcı avatarı
ORKO
Mesajlar: 893
Kayıt: 14.09.2005, 21:23
Ad Soyad: Mehmet Gönüllü
Şehir: Konya / Fethiye-Ölüdeniz
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ORKO » 1 on yıl 7 yıl önce (27.12.2006, 23:41)

valla bu bıçak mevzusunu görünce bende katılayım mesajların devamına dedim...

bende sürekli yanımda keskin bir el çakısı taşıyorum ... normal hayatta taşımıyorum tabikide...

ya olurya yerde veya havada sağımıza solumuza dolaşıverir meret... sıkıştırır falan... :P

neyse bu konunun açılmasıda iyi oldu... bilmeyenlerde öğrenmiş oldu...

iyi uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
guney
Mesajlar: 2
Kayıt: 20.12.2006, 12:55
Ad Soyad: Guney Akalın
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen guney » 1 on yıl 7 yıl önce (03.01.2007, 16:18)

selam
yamaca yakın buyuk asimetrik kapanma?
nedenleri?,olayı tetikleyici sebebleri? bunu bilgilendirecek arkadaslar simdiden tesekkurler

Kullanıcı avatarı
cino
Mesajlar: 46
Kayıt: 04.04.2006, 12:26
Ad Soyad: Cihan Yavuz
Şehir: Eskişehir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen cino » 1 on yıl 7 yıl önce (03.01.2007, 20:55)

1-darbeli rüzgar
2-sert termikler
3-uygun olmayan kanat ve eksik plotaj


Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen serhat » 1 on yıl 7 yıl önce (06.01.2007, 23:52)

yarışmalarda yamaca paralel sert rüzgar olursa ve task pilotu kafa rüzgarına ilerlemek zorunda bırakıyorsa en tecrübeli pilotların bile başına gelebilen bir olay.

başlangıç pilotlarının karşılaşma nedenleri ise cino nun dediği gibi

uygun olmayan (muhtemelen büyük yada performansı yüksek) kanat

sert termiklerin yemaca yakın yerlerde daha sert ve dar bir silindir oluşturması

çabuk tepki veremeyen o havaya göre tecrübesiz pilot.