XC yarışmaları ve sertifikalandırma

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

XC yarışmaları ve sertifikalandırma

Mesaj #1 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 8 ay önce (04.08.2014, 19:02)

Herkese merhabalar

Son zamanlarda forumda yarışma adı altında yazılan başlıklarda kişilerle birebir konuşmalarımda ve bölge pilotlarınca düzenlediğimiz Mercimek tepe xc yarışmasında gözlemlediğim ve bana mantıken yanlış gelen bir konudan bahsetmek istiyorum. ( bu yazı bir öneri yeni bir fikir olarak algılanmasın sadece gözlem ) ve çok fazla da yarışma deneyimim yok bu gözlemi yapmak bana mı düştü ondan dahi emin değilim.

Mercimek tepe yarışından önce Akşehir'de yarışma vardı ve yarışma sonunda forumda yazılanları bir çoğumuz okuduk benim dikkatimi çeken tek husus 30 km nin altında verilen taska karşın kişilerin tepkisi ve bu tepki taskın uçuş kalitesinden ziyade biz sertifika almaya geldik anlamında olması.

Bölge pilotlarınca ve organizatörün desteğiyle düzenlediğimiz Mercimek tepe xc open yarışında beni direk çep telefonundan arayıp bölge nasıl 30 üstü task çıkar mı, tasklar kolay olur mu, bölgede uçmak kolay mı, biz sertifika için gelmek istiyoruz diye arıyan 20 25 kişi oldu.

Şu an ki varolan sistem yarışmada iki adet 30 km görev uçuşu yap P5 sertifikanı al sistemi ciddi bir sorunun kapısını aralamakta bence.

Türkiye'de sertifika almak için iki yol var 1. THK nın verdiği sertifika kontrol kursu.

Sözel eğitim + sınav + yer çalışması ve P5 almak için gerekli olan şartlar

Ücret: 400 tl (öğrenci 200 tl )
ulaşım: 100-150 tl
konaklama : 300 tl
transport : 50 veya 100 tl
yeme içme : 150 tl
ekstra gider: 100 tl
toplam: 1000 - 1100 tl

2. seçenek düzenlenen CAT 2 veya Pre PWC yarışmaları

2 adet 30 km görev uçuşu yapmak.

Yarışma ücreti : 150 ila 300 tl arası
ulaşım : 100 - 150 tl
genelikle konaklama sabah kahvaltısı transport organizasyona ait
akşam yemeği 6 günlük yarışmada : 75 - 100 tl
toplam : 500-600 tl

Benim gözlemlediğim bu iki yöntem arasında kişilerin takıldığı konu para ve ortam yarışma ortamı skk kursuna göre çok daha cazip gırgır şamata ve bir dünya etkinlik.

Asıl sorun şu yarışmalarda sertifika almak için gelen pilotların bir kısmının kendi limitlerini bilmemesi hiç termik uçmayan yarışmaya gelirken emanet kanat alan uçuş hayatı boyunca paramotorla uçuş yapıp sıngıl uçuşu yetersiz olan kişilerin yarışmaya girmeleri.

Benim gözlemim şudur yarışmalarda sertifika alma yöntemi değiştirilmeli veya kaldırılmalı kaldırılmıyorsa bile yarışmaya giriş şartları ağırlaştırılmalı yoksa yarışmalarda kırımlı ölümlü kazaları daha çok duyarız.


Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 16 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen kellad » 9 yıl 8 ay önce (04.08.2014, 22:22)

Ya da yarışmalar da bir kurs gibi yapılmalı. Öncesinde genel güvenlik uyarıları tekrarlanmalı. Uzak durulması gereken yerler hatırlatılmalı. Pilotlara sınav yapılmalı. En azından "Şu deneyimin altındaki pilotların bu havada uçmamasını tavsiye ediyoruz" denilebilir. Pilotların kalkışlarına da puan verilebilir. Ceza uygulanabilir.
Yarışmada bile kalkar kalkmaz frenleri bırakanlar bile var. Havadayken "Nerde rotor olabilir nereye gitmeliyim nereden uzak durmalıyım." diye düşünen kaç pilot var acaba!

Kullanıcı avatarı
Çaylak_
Mesajlar: 196
Kayıt: 28.06.2008, 20:02
Ad Soyad: İsmail Avcı
Şehir: Bursa
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen Çaylak_ » 9 yıl 8 ay önce (04.08.2014, 23:32)

Koray benim anladığım kadarıyla THK p4 e kadar ben vereyim p5 istiyorsan yarışmalara girip almaya hak kazanmalısına getirmeye çalışıyor sistemini.
Sistemin oturma sureci biraz sancılı olacak gibi görünüyor fakat bu yöntemin kaldırılması yerine yarışma şartlarının organizasyonu yapan kişiler tarafından biraz daha ağırlaştırılmasıyla sistemin oturma süreci hızlandırılabilir.
En azından kendini geliştirmiş pilotların THK'nın saçma sapan prosedürleriyle daha az uğraşması adına, çözümün pilotlar tarafından çıkartabileceğini düşünmekteyim (Herkes düşüncesini yazsa ortaya gayet verimli kurallar çıkarılabilir).

Akşehir'den de önce Gürle yarışması vardı aynı durum orda da söz konusuydu. Belki 30 uçarız da P5 alırız mantığı.
Gerçi P5 alsam ne olacak? Bu soruyu kendine soran kaç pilot vardır bilemiyorum.

Bence yapılan organizasyonlara extra kurallar konularak senin tedirgin olduğun konu ortadan kendiliğinden kalkabilir.
Yarışmaya katılmak için başvuran pilotların en azından geçmiş 3-5 yıllık uçuşları referans alınarak uçuş kayıtları incelenip min. 10-5-3 tane 20-30-50 km uçuş yapmış olmaları istenebilir (Bu değerleri salladım).
Böyle bir extra kural olsa organizasyonlarda, bu kuralı sağlayabilmek için önce pilot yarışmaya girmeyi değil kendini geliştirmeyi daha sonra sertifikasını yükseltmek için yarışmaya katılmayı hedefleyecektir. Yani en azından az-çok termik dönme yeteneği hatta gps kullanabilme becerisi edinmiş öyle yarışmaya gelmiş olur pilotlar.

Daha iyi fikirlerin geleceğini umarak,
Saydgılar, selamlar.

İsmail AVCI
Gürhavk / Alida Motor

Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen seccckin » 9 yıl 8 ay önce (05.08.2014, 01:40)

Kural koyması basit, otur düşün bir sürü kural çıkar ve koy eee sonra?? işin aslı sonra başlıyor koyulan kurallara uyulup uyulmadığını denetleyebilcekmisin hadi denetledin uymayanlara ne yapacaksın?? Ölüdenizde Tandem T2 sertifika kuralı geldi tandem kazaları son mu buldu ?? Hali hazırda zaten belirli kurallar var uyan varmı ? yok uymayanlara karşı ceza uygulayan varmı oda yok yarışma günü biri kasksız uçtu gözümüzün önünde kalktı gitti kim olduğu da tespit edildi ne oldu ?? hiç bir şey, uçuş günü brifingde termik dönüş yönü sağ yada sol diyorlar uyan var mı ?? ehh.. uymayanlara ceza varmı yok... Ve hatta bu kural ihlalini matah bir şey gibi anlatanlarda var.. Aksam yurtta saygısız cahil bir kişi arkadaşlarını toplamış gülerek eğlenerek şu çümleleri kuruyordu "yarışmadan sıkıldım bende gittim termik dönenleri dağıttım üzerlerine sürdüm ters yönden döndüm çil yavrusu gibi dağıttım hepsini" diye cümleler kurarak yaptığı bu embesilce davranıştan da gülerek övünüyordu.

Yarışma kotası 150 kişiydi sanırım gelen kaç kişi 70 kişi.... Bu 70 kişiden 25 30 kişi sertifika için gelmiş o zaman Yarışmalarda THK sertifika verme işini kaldırsak demekki yarışmaya 40 - 50 kişi gelecek.... Bu 40 - 50 kişilerden de seviyesi uygun değil diye yada yapılan sınavda başarısız oldu diye bi 10 kişi elense 30-40 kişi ile yarışma düzenelencek.

Yukarı da bir arkadaş demiş uzak durmaları gereken yerler söylenmeli hatırlatılmalı diye kazanın olduğu bölgede aşırı turbulans olduğu ve oraya gidilmemesi gerektiği zaten defalarca tekrarlanmıştı hatta yarışmanın ikinci günü bir arkadaşımız orda ufak bir kaza yapıp kolunu kırmıştı aynı yerde. Demek ki uyarılarda işe yaramıyor.

Asıl en önemli nokta şu kazalar olmasın diye yasak koyalım kurallar koyalım diyen tipik memur zihniyeti o yasak bu yasak şu yasak (yassah kardeşim yassah) eeeeee kazalar son bulacakmı hayır Kazaların son bulmasını istiyorsanız çok güzel etkili bir yasak var UÇUŞ YASAK.....

Ne kadar yasak, kural koyarsan koy etkili bir kontrol ve ceza sistemin yoksa koyduğun kurallar fasa fiso.....

Trafikte giderken çoğumuz hız yapmıyoruz neden radar var diye yolda radar olmasın ceza yazılmasın bakalım kurallara uyan var mı?

Benim önerim şu an sportif havacılık da söz sahibi olan THK nın kural ihlallerine karşı cezai yaptırım getirmesi sanırım bu ölüdeniz de bu sene başlamış en az p3 sertifikası olmadan uçan kişilere jandarma cezai işlem uyguluyormuş ( böyle bir şey duydum doğrumu bilmiyorum) Bu uçuş yapılan her bölgede olabilir. Örneğin yarışmada bulunan thk yetkilisi ve hakem görevini uygulayan bir arkadaş vardı bu kural ihlali yapan kişileri belirleyip gelen şikayetleri alıp gerekli mercilere (polis jandarma) iletip bu kişilere cezai işlem yaptırabilir. Yaptıkları kural ihlalinin boyutlarına göre idari para cezası uygulanabilir.

Kullanıcı avatarı
seccckin
Mesajlar: 593
Kayıt: 02.01.2009, 01:27
Ad Soyad: Seckin Aparı
Şehir: Manisa
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 22 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen seccckin » 9 yıl 8 ay önce (05.08.2014, 02:12)

Ayrıca Son derece misafir perver Koray Koş arkadaşımın Paramotorcu kişiler için kurduğu çümle beni çok üzdü Spora başladıkdan kısa bir süre sonra paramotora başlamış ve yıllardır paramotor ile uçan ve yarışmaya katılan biri olarak biraz kırıldım doğrusu. Bu sebepten dolayıda kısa bir açıklama yapmak istiyorum.

Birincisi Emanet kanat değil kendi kanadım ve malzemem ile geldim.
İkincisi Sertifika için gelmedim.
Üçüncüsü: 2009 yılından beri Paramotorla Full Reflex EN C kanat ile uçmama rağmen yarışmaya kendi limitlerimi bildiğim için EN A kanadım ile katıldım.

Dördüncüsü ve en önemlisi: Bir paramotor pilotu single pilota göre kanat hakimiyeti çok daha iyidir bunun birinci sebebi kalkış yaparken bir yandan kanadı kontrol ederken bir yandan gazı ayarlaması ve inişlerde ise sırtındaki 30 kg ile iniş yapmasıdır. İkinci sebebi ise Bir paramotor pilotunun rüzgar ters yönden esiyor diye uçamama gibi bir sorunu yoktur. Hava iyise çıkar uçar. Ayrıca Sonbaharda, kışın, ilkbaharda single pilot termik yok diye 1000 metrelik tepeden 10 dakka süren uçuş yaparken biz böyle bir havada en az bir buçuk iki saat havada kalabiliyoruz. Bizim sıradan bir hafta sonu bir bucuk saat ucarak kazandığımız tecrübeyi bir single pilotunun kazanabilmesi için aynı gün tepeye 10 kere çıkıp inmesi lazım...

bununla birlikde kanat hakimiyeti çok iyi olup da hiç eğitim almadan sırtına paramotoru takıp uçmaya kalkıp da uçamadan pervane kıranı inişte ayağını sakatlıyanıda çok gördük... Sayısız örneğide var.

Kullanıcı avatarı
MAGNETO
Mesajlar: 151
Kayıt: 04.03.2008, 20:21
Ad Soyad: İdris Çınar
Şehir: Mersin
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen MAGNETO » 9 yıl 8 ay önce (05.08.2014, 12:38)

+30 ucmak icin geliyoruz sorusunu thk nin t2 belgesi mevzuati gereyi sadece uygun sartlari yerine getirmek maksadi ile iliskilendiriyorum ben ama eminde deyilim neticede bende p5 in alinma sebebinin cogunlukla yarismaci pilot olup take oflarda firtina estirmek maksadi ile +30 ucusunu gerceklestirmek oldugunu zannetmiyirum (T2 mevzuati kesin emin deyilim sadece supe benimkisi :?


Kullanıcı avatarı
kellad
Mesajlar: 78
Kayıt: 25.08.2006, 14:03
Ad Soyad: Engin Yeğnidemir
Şehir: İstanbul
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 16 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen kellad » 9 yıl 8 ay önce (05.08.2014, 17:28)

İstisnalar olabilir ama çoğu paramotor pilotunun arkamda motor var deyip hava şartlarını küçümsediği bir gerçek. Aynı düşünce motorsuz uçarken de devam edebiliyor. Hava küçümsemeye gelmez paramotor ne ki savaş jetini bile düşürüyor.
Ben yüzlerce saat paramotor uçuşu olan adamın Ormanlı'da telsizden "kulak hangi iple kapanıyor" dediğini duydum.

Kullanıcı avatarı
hsiray@ttnet
Mesajlar: 311
Kayıt: 20.07.2006, 22:50
Ad Soyad: Hamdi Şiray
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen hsiray@ttnet » 9 yıl 8 ay önce (05.08.2014, 22:03)

Arkadaşlar eskiden bu 30 km ayağı yoktu Ne olduda birden yarışmada 30 km yap ondan sonra P 5 al sendromu başladı.Bence de bu yanlış çalışırsın imtihana gidersin emercensini yaparsın kendini kanıtlarsın,ondan sonra da alnının akı ile P 5 i alırsın.Bizler demekki işkence görürcesine senelerce P5 için uğraşmışız.Yarışmaya da zaten layloylom havası ile gelen gençler var.Belki 30 yaparsak diye.Ondan sonra da arkadaşların dediği gibi daldım aralarına hepsini çil yavrusu gibi dağıttım diye gerile gerile utanmadan anlatıyor sanki çok güzel bir iş yapmış gibi.Sen önce havacılık ihlalini çiğniyorsun,onlarca arkadaşın hayatını hiçe sayıp tehlikeye atıyorsun ondan sonra da gerile gerile hepsini dağıttım diye anlatıyorsun.Sonrada sen P5 alırsam diye seviniyorsun,umutlanıyorsunuz.THK umarım bu kuralları kaldırır eski düzene geri döner de hiç olmazsa akmı karamı her şeyi anlamış oluruz.Sevgiyle kalın tatlı uçun.

Kullanıcı avatarı
ert
Mesajlar: 110
Kayıt: 01.08.2007, 19:23
Ad Soyad: Ertan Özcan
Şehir: Ankara
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen ert » 9 yıl 8 ay önce (06.08.2014, 02:34)

Yarışma ortamları acemi pilotlar için çok tehlikeli, şartlar sürekli zorlanıyor. Kaza olmaması bir şans olur.. Yarışmalara katılım şartları biraz daha ağırlaştırılabilir. (50+ xc uçmak, SIV yapmış olmak, 50 saat termik ucuşu, referans isteme vb.)

Sertifika konusuna gelirsek.. Bir yarışmada 30 km task uçmak hiç kolay birşey değil, kafa rüzgarına mesafe gitmek gerekir. Tecrübesiz bir pilotun bunu yapabilmesi mümkün değil bence. İnsanlara bunu anlatmak lazım..

Yarışmaya katılıp bi şansını denemek, gereksiz yere kendini tehlikeye atmak olur. 30 km xc mesafeyi arka rüzgarla bile uçmamış insanlar, yarışmada bunu yapabileceğine inanıyor. Bende buna şaşırıyorum..

Ertan özcan

Kullanıcı avatarı
metinmurat
Mesajlar: 86
Kayıt: 08.03.2005, 11:38
Ad Soyad: Metin Murat
Şehir: Tokat / Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen metinmurat » 9 yıl 8 ay önce (06.08.2014, 10:45)

Hamdi bey +1

Kullanıcı avatarı
afsin
Mesajlar: 301
Kayıt: 28.09.2006, 14:07
Ad Soyad: Hüseyin Afşin Oral
Şehir: Manisa
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Yaş: 46
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen afsin » 9 yıl 8 ay önce (06.08.2014, 12:15)

bence bir çalıştay yapmanın zamanı geldi..Türkiyede bulunan Tüm üniversite kulüpleri,Kulüpler,dernekler uygun bir zamanda toplaşıp 2 günlük olacak şekilde yarışma katılım kriterlerinden tutunda yarışmalarda olması gereken şartlara,şenliklerde olması gerekenlere kadar yazılı bir belge üzerinde çalışma yapmamız gerekli..
Kavga etmeden sistem ve yol haritası belirlememiz gerekli..

@fsin


Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 8 ay önce (06.08.2014, 12:50)

afsin yazdı:bence bir çalıştay yapmanın zamanı geldi..Türkiyede bulunan Tüm üniversite kulüpleri,Kulüpler,dernekler uygun bir zamanda toplaşıp 2 günlük olacak şekilde yarışma katılım kriterlerinden tutunda yarışmalarda olması gereken şartlara,şenliklerde olması gerekenlere kadar yazılı bir belge üzerinde çalışma yapmamız gerekli..
Kavga etmeden sistem ve yol haritası belirlememiz gerekli..

@fsin


buna yarışma düzenleyen organizatörler , üst düzey yarışmacılardan ve thk da yamaç paraşütü alanında kim en tepedeyse onunda katılması lazım

Kullanıcı avatarı
hsiray@ttnet
Mesajlar: 311
Kayıt: 20.07.2006, 22:50
Ad Soyad: Hamdi Şiray
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen hsiray@ttnet » 9 yıl 8 ay önce (06.08.2014, 15:43)

Metin bey+1
Hüseyin afşin oral+1
Koray hoş+1

Kullanıcı avatarı
Elif Krktk
Mesajlar: 50
Kayıt: 17.07.2011, 13:27
Ad Soyad: Elif Kurukütük
Şehir: İzmir
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Yaş: 29
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen Elif Krktk » 9 yıl 8 ay önce (07.08.2014, 19:14)

Afsin+1
Ertan+1
Bence artik birilerinin el atmasi gerekiyor en yetkili thk olduğu halde bir şeyler yapmamasida soru isareti?
Ayni zamanda da +30 uc p5 al kuralida yarismadan kaldirilmali. Bu durumda termik ucmamis ve hatta karasal iklimle hic karsilasmamis pilot yarismaya gelip p5 alma umuduyla tehlikeye girebiliyor.
Tabi tehlikeyi goz onune alan pilotlar sadece bu tarz pilotlar değil.kendime baktigimda bile gereksiz yerlerde risk alıp uctugum belkide cok oldu. Kendimiz olarak biraz sorgulamada eksik pilotlariz, hırsa kapilmadan ben ne yapiyorum diyebilmek lazim.

Kullanıcı avatarı
ozgur.k
Mesajlar: 160
Kayıt: 22.02.2010, 18:18
Ad Soyad: Özgür Korkut
Şehir: İzmir
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen ozgur.k » 9 yıl 8 ay önce (07.08.2014, 21:00)

+30 uc p5 al kuralida yarismadan kaldirilmali


Bir yarışmaya katılan herhangi birisi +30 ucması halinde P5 alabiliyor mu?

Ben THK'nın bu uygulamayı, açmış olduğu SKK kursunda hava şartları vb. sebeplerden dolayı P5 verebileceği uçuşların/görevlerin gerçekleşmemesi durumunda bu belgeyi almayı hak edebileceği halde P4'te kalmış kimseler yeni baştan SKK'ya katılmak zorunda olmasın (kurs açılması, bundan haberdar olmak, başvurunun kabul edilmesi, çalışanlar için izin ayarlamak falan malum biraz sıkıntılı konular), gözlemci bulunan bir yarışmada söz konusu mesafeyi tamamlayıp belgelerini alabilsinler diye getirmiş olduğunu düşünüyordum. Bu şekildeyse eğer uygulama çok da mantıksız değil sanki. Tabi bu durumda P4 ön şartı olması gerekiyor. Uygulamayı bilmediğim için merak ettim. Hiç belgesiz kimselere direkt P5 veriliyorsa bahsedilen riskli katılımcı profiline tabi ki davet çıkarılmış olacaktır.

Öte yandan P4 belgesi bir kimsenin pilotajı ve yarışmaya katılım yeterliliği hakkında ne kadar sağlıklı bir ön göstergedir ki diyenler olacaksa, bu başka bir tartışmanın konusudur sanırım diyeceğim.