göç yolları ve XC

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

göç yolları ve XC

Mesaj #1 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 13:36)

Herkese merhaba. Belki sıra dışı belki aptalca veya gerçekten işe yarıyacak bir fikrim var :). Öncelikle konuyla ilgili derinlemesine bir araştırma yapmadım nereden baksanız 1 yıldır düşünüyorum bu konuyu araştırmayı ama düşünceden öteye pekfazla gidemedi.


Ülkemiz kuş çeşitliliği bakımdan oldukca zengin bir üleke. Ben tür olarak leylekleri ele almak istiyorum. Leylekler aynı bizim gibi termal aktiviteyi kullanarak şehirler ülkeler hatta kısacası dünya turuna çıkıyorlar. Ülkemizdeki kuş bilimcileri bu hayvanları doğal ortamlarında çok ciddi araştırmalar gözlemler yapılıyor ve bu hayvanların göç yolları hangi rotaları hangi günlerde hangi hava koşullarında uçtukları kayıt altına alınıyor.

Benim fikrim ise bu hayvanları inceleyen kuş bilimcileriyle irtibata geçip onların araştırmalarını kendi sporumuzla ilişkilendirip kendimize eşsiz XC rotaları oluşturulabilir mi ? Bu hayvanların hangi hava şartların da uçtuğunu bilmek bize birşeyler katarmı ?

Daha öncede dediğim gibi bu araştırmayı 1 yıldır düşünyorum ve niye düşünceden öteye gitmedi.

1: kuş bilimcilerin kapısını çalıp biz geldik ve sizin yılların birikimi araştırmalarınıza talibiz desek bize gülerler mi acaba :)

2: Olaki kuş bilimciler paylaşımcı çıktı ve verilleri aldık bu veriler nasıl olur hangi formatta olur bu formatları kim kullanıp bizim anlayabileceğimiz forma sokar

3: bu araştırma günler haftalar belki aylarca pc başında çalışmayla ortaya çıkacak ve ayriyetten kuş bilimcilerle yapılacak olan ikili diyaloglar belki yüz yüze görüşmeler gerekecek

4: Bunca şeyi yaptıktan sonra elde kocaman bir 0 olma ihtimalini kim alacak :?


Bu sadece bir düşünce ve tartışmaya açıktır arkadaşlar. En önemlisi de Fikirler, olabilme ihtimali ve kim ortaya neler koyabilir bunun tartışılması iyi olur diye düşünüyorum saygılar.



Turhal Sportif Havacılık Kulübü
Koray Koş


ahmetoztiryaki
Mesajlar: 165
Kayıt: 15.06.2006, 14:31
Ad Soyad: Eyüp Ahmet Öztiryaki
Şehir: Amasya
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 59
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen ahmetoztiryaki » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 13:57)

Koray aslında olması gerekeni düşünmüşsün. :) Yani en mükemmel uçuş rotası bu işi Allah vergisi hissiyatlarla yapan kuşlara aittir. itiraz edeni asarım. :) Sadece bu kuşların rotasını bulmak ve onların uçuş şartlarını öğrenmek lazım. Kanaatimce sonuç hiçbirzaman elde var kocaman bir 0 olmayacaktır. İlla ki birşeyler öğrenir, bir adım daha ileri gitmiş oluruz. Ben varım.
Kendi gözlemlerimde Ağustoş ayının ilk ve ikinci haftasında Leylekler göçe başlıyor. Hatta temmuzun son haftasında yavrularına termik dönmeyi öğretiyorlar. Bunları sen de Şenyurt civarında 4-5 leyleklik grupları termik dönerken görmüş, şahit olmuşsundur. Önemli olan onlar yol iz takip etmeyip dağ-taş demeden biryere kadar gidip, genellikle de dağlık bir alanda geceliyorlarken "biz nasıl yapabiliriz bu konaklamayı" konusu olacaktır diye düşündüm. Hadi biraz kafa yoralım ve araştıralım. birşeyler öğrenmiş oluruz. :)

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 14:18)

Düşüncelerini paylaştığın için teşekkür ederim ahmet abi.

benim düşüncem leylekler gibi tokattan kalkıp süriye üzerinden afrikaya gitmek deği :) benim düşüncem bu hayvanların kullandıkları rotaları günü birlik bir uçuş rotasına indirgemek ve en önemliside bunu hangi zamanlarda hangi rotalarda hangi hava koşullarında uçtuklarını öğrenip aynı rota ya yakın ama güvenllik önlemlerini alarak bizim koşullarımıza uygun hale getirmek.

bu çalışmayı yapmak oldukca mesayi harcayarak yapılabilecek bir çalışma diye düşünüyorum.

Kullanıcı avatarı
Extasy
Mesajlar: 103
Kayıt: 29.05.2013, 17:40
Ad Soyad: Erdem Akcan
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen Extasy » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 14:41)

Koray bence...

1- bu konuy ile ilgilenen üniversiteler yada araştırmacılara ulaşmak lazım
2- elbetteki bölgenizde yada türkiye genelinde uçuş rotaları vardır ve paylaşacaklarını düşünüyorum
3- ama bu kuşların yerel olarak değilde genel uçuş yönlerini ve rotaları olduğunu düşünüyorum
4- yerel olarak ele almak gerekiyorsa baya bir mesai harcamak gerekliliği ortaya çıkacak

sonuç : bence yerel olarak değilde türkiye genelinde bu kuşların rotalarıı ve ortalama olarak tarihleri elde edebilirsek bence sonuç mükemmel olacaktır..

Kullanıcı avatarı
0guzkan
Mesajlar: 106
Kayıt: 06.11.2009, 20:27
Ad Soyad: Oğuzkan Sadeer
Şehir: İzmir
:
Yarışma Pilotu 300+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 5 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen 0guzkan » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 16:08)

Merhaba

Bu konuda bu kadar detaya gerek yok bence aşağıdaki linkten bu güne kadar yapılar xc uçuşlarını görebilir ve çalışan bölgeleri analiz edebilirsiniz

http://xcplanner.appspot.com/

XC Sikes sayesinde yapılacak uçuş rotalarının hava durumlarını aneliz edip nerelerin xc ye uygun olduğunu yorumlaya bilirsiniz

ek olarak XC uzun mesafe uçuşu olarak çok çalışan bölgeden ziyade çok hızlı uçulabilecek bölge gerekli yok çok çalışan bölgeler belli doğu bölgeleri

unutmayın kuşlar 1 kg ağırlığında 2 Mt kanat açıklığına sahip olabilir onların uçuşunu bizimkinlerle karşılaştıramayız diye düşünüyorum

:)

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 1 ay önce (04.02.2015, 19:03)

mrb oğuzkan ve erdem fikirlerinizi paylaştığınız için teşekkürler

oğuzkan http://xcplanner.appspot.com/ bu siteyi daha önce görmemiştim bunun için ayriyetten teşekkürler :).

bu konuya aslında şu yönden bakmak lazım. bölgedeki xc rotaları oğuzkanında dediği gibi bellidir nerelerin çalıştığı nerelerin çalışmadığı. tokat bölgesinde 2014de yapılan xc yarışmasında bölgeye gelen yeni pilotların ve yarışma sırasında task ları belirleyen komitenin öngördüğü rotaların bazılarının termal yönden çalışacağı konusunda şüpelerim vardı bölgede uçmamış pilotların kendi deneyimleri ve gözlemleri sayesinde bölgemize yeni rotalar eklendi. Acaba aynı şeyi göçmen kuşlarda yapabilirmi ?

ve önemli konulardan biriside oğuzkan ın dediği gibi bir leyleğın uçuş karakteristi uçabileceği koşullar süzülme oranı gb vs durumlar bizim yp sporu için nekadar geçerlidiri. bu konu araştırılmaya ve tartışılmaya gerçekten açık

leylek 1 kg değildir sanırım :P ama ağırlığa göre kanat alanı konusu önemli hatta sanırım bu daha önce tartışılmıştı forumda.


Kullanıcı avatarı
alp78
Mesajlar: 181
Kayıt: 06.05.2012, 19:24
Ad Soyad: Taner Alp
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 34 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen alp78 » 9 yıl 1 ay önce (09.02.2015, 14:53)

http://www.ikgt.org/p/ikgt-iletisim-formu.html
Yukarıda linki bulunan İstanbul kuş gözlem topluluğu adında bir grup var Koray. yadım istenebilir

Kullanıcı avatarı
yasintheglider
Mesajlar: 27
Kayıt: 21.01.2008, 13:53
Ad Soyad: Yasin Gündoğan
Şehir: Balıkesir,Erzincan,Ölüdeniz
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen yasintheglider » 9 yıl 1 ay önce (09.02.2015, 17:10)

Merhaba Koray,
Ben uzun süre kuş gözlemciliği yaptım ve ODTU deyken kuslarla ilgili bircok projede yer aldım. Bunlardan biri de Süzülen Göçmen Kuşlar isminde KAD (Kuş Araştırmaları Derneği), Hava Kuvvetleri Komutanlığı, ODTU ve Çevre bakanlığının ortaklaşa gerçekleştirdiği bir projeydi. Bu projede suzulen gocmen kuslarının yogun olarak gectigi noktalarda sonbahar ve ilkbahar goclerinde 4 yıl kadar bir sure gozlemler ve sayımlar yapıldı. Buna gore bir analiz yapıldı. Bu konu ODTU den Okan CAN isminde bir arkadaşımın TEZ konusuydu. Onunla irtibata gecerek istedigin bilgilere ulasabilirsin diye dusunuyorum.
Yasin Gundogan

Kullanıcı avatarı
VBaran
Mesajlar: 157
Kayıt: 22.03.2015, 21:58
Ad Soyad: Volkan Baran Düzenli
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Yaş: 37
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen VBaran » 8 yıl 11 ay önce (22.04.2015, 15:57)

Şu an TRT Belgesel kanalında telli turnaların termikleri nasıl kullandığını anlatılıyor.

Kullanıcı avatarı
hsiray@ttnet
Mesajlar: 311
Kayıt: 20.07.2006, 22:50
Ad Soyad: Hamdi Şiray
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen hsiray@ttnet » 8 yıl 11 ay önce (23.04.2015, 00:00)

Çok zor koray sürü halinde V şeklinde rüzgarı yararak giden uçaklardaki sistemi kullanıyorlar.Hava durumu bozulduğun da bekleme süreleri var.Allah vergisi Gps sistemleri var.Varki var daha neler var ama bir ara buluştuğumuz da anlatırım.slm.grş.

Kullanıcı avatarı
zorhedef
Mesajlar: 353
Kayıt: 15.04.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Atsız
Şehir: Konya / Akşehir
Aldığı Beğeni: 1 / 4
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen zorhedef » 8 yıl 11 ay önce (23.04.2015, 00:16)

koray sen iyimisin :) bir doktora görün bence ,bir ara bende böyle anlamlı veya anlamsız bir fikir için 2 yıl kafayı yiyecektim :)bir ara oturup konuşalım senle :)


Kullanıcı avatarı
htamerursavas
Mesajlar: 198
Kayıt: 26.10.2012, 23:32
Ad Soyad: Hüseyin Tamer Ursavaş
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 91 / 9
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen htamerursavas » 8 yıl 11 ay önce (23.04.2015, 01:03)

Ben doktorum baktım gayet normal bir arkadaş...
Cesaretini ve şevkini takdir etsek daha iyi olur.
Kuşların göçlerde yaptığı tercihler ve rotalarıyla ilgili bir belgesel vardı Kuşlar Kanatlı Uygarlık
Adam göç eden kuşları Trike ile takip etmişti.
Göç eden kuşlar alıcı kuşlar veya akbaba gibi termikleri kullanmıyorlar maalesef ama arka rüzgarı kullanıyorlar. Yani termikten termiğe yerine bir termikte yükselip basıp gidiyorlar.
Ancak şu merak konusu uçuş rotasında verilmli bantları izliyorlar bunu grup uçuşlarında da görürsün aralarında 100 metre olan iki pilotun birisi iyi süzülürken bir diğeri bastırıcıda uçabiliyor. Bu rüzgarlı havalarda bulut caddeleri olarak veya kafa rüzgarına giderken termiklerin arkasında olabiliyor...
Seninde motorun olsa yakıt harcamamak için irtifayı alırsın ve basar gidersin di mi???
Kutup sumrusu boy 33cm kanat genişliği 80 cm ağırlık 100 gr bu hayvan 22000 km göç ediyor kuzey kutbundan güney kutbuna
Hayvan işte xc rekortmeni

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen H_E_L_P_55 » 8 yıl 11 ay önce (23.04.2015, 10:22)

fikir anlamlımı anlamsız mı orası tartışılır tabı ama dediğim gibi abiler uzun uzun araştırılmalı zaman harcanmalı ( ben zaman ayırabiliyormuyum hayır ) onun için belki biri zaman ayırır diye paylaşmak istedim.
:)