kaç beygir veya itki gerekir?

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

kaç beygir veya itki gerekir?

Mesaj #1 gönderen serhat » 1 on yıl 7 yıl önce (25.03.2007, 21:22)

çok iyi süzülen bi kanat, çok hahfifletilmiş karbon pervane vs. gibi malzemeler kullansak .
ağırlık olmasın diye pervane koruması bile takmasak yinede bizim uçmamız için gereken paramotor motoru çok büyük mü olur.

çok hafif bi paramotor yapmaya çalışıyorum bunun için gereken en küçük motor kaç cc, kaç beygir olmalıdır.
bir insanın paraşütle uçması ve irtifa koruması için minimum kaç kg veya nivton arkadan itkiye gerek vardır.


Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (26.03.2007, 01:12)

Merhaba.

Yamaç paraşütü süzülme konusunda çok iddialı olman bir araç değil.

İstersen şöyle bir yöntemle gereken gücü hesaplayabilirsin (sanırım başka bir başlıkta da yazmıştım ama nerde olduğunu bulamadım):

Kanat+harnes+motor ünitesi+yakıt+pilot dahil toplam 100 kg olduğunu var sayalım.
Kanadın bu yüklü durumdayken süzülme oranını da 1/7 olarak var sayalım.

Yani 7 kg'lık taşıma kuvvetine karçı 1 kg'lık sürtünme kuvvetş oluşuyor.

100/7 = 14.2 kg 'lık bir sürtünme kuvveti var. Bu durumda irtifayı koruyarak uçabilmek için 14.2 kg itme sağlayan bi motor+pervane sistemine ihtiyacın var.
14.2 kg'dan fazla olan her gram itme kuvveti tırmanış demektir. 28 kg'lık itme kuvveti olsa saniyede 1.2 metre civarında (kanadın normalde en iyi süzülüş hızındaki saniyedeki çöküş hızı kadar) tırmanış için 28.4 kg itme kuvveti gerekir.
Pervane çapı arttıkça verimliliği artar bu yüzden 135 cm'lik pervane kullandığını var sayıyorum. Bu durumda 7.8 HP gücünde bir motora ihtiyacın var. Yani temizinden bi 10 hp motor olsa işi garantiye aşmış olursun.

Ağırlığı azlatmak için pervane korumasını filan çıkarmayı düşünme. Zaten kanat ve harnesin ağırlığı yanında o kadar ciddi bir yük olmayacaktır.
O yüzden azcık daha güçlü motor kullanmak olayı çözecektir.

Kolay gelsin...

Kullanıcı avatarı
ganos
Mesajlar: 358
Kayıt: 18.05.2006, 09:37
Ad Soyad: Faik Donmez
Şehir: Tekirdağ / İstanbul
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen ganos » 1 on yıl 7 yıl önce (26.03.2007, 11:09)

sürtünme kuvveti ile süzülme oranı bu şekilde mi bağıntılandırılıyor aero-dinamik'te yoksa bu bir yaklaşım mı?

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (26.03.2007, 12:30)

Bunu bir pervane üreticisinin sitesindeki makalede okumuştum. Sanırım bir yaklaşım ama tutarlı olduğunu gördüm. Zira kendi tasarladığım model uçaklarda bunu test etme imkanım oldu.

örneği 1/7 oranında süzülen 475 gramlık bir modelde 70-80 gram itme kuvveti ile 40-45 dakika pil bitene kadar uçuş sağladım. Mutlaka ufak tefek hatalar olacaktır. Bunu gerçek boyutlarda denemeden kesin demek mümkün değil ancak benim okuduğum makalede adam cessna için pervane ve motor hesabını bu yöntemle hesaplayıp üretim yapıyordu.

Fizik kurallarına göre de zaten süzülme oranı bir kanat için Cl/Cd (Load/Drag) bunu ifade ediyor. yani kanata bir yükü taşıyabilmesi için belli bir hücum açısında belli bir hızla gitmek zorunda. Bu hızla giderken oluşan sürtünme kuvveti de bu süzülme oranını belirliyor. İyi aerodinamik bilgim olmadığı için bu kadarını söyleyebiliyorum. Konu ile ilgilenen uzman arkadaşlar varsa burada bilgilerini paylaşırlarsa çok faydalanırız eminim.

Kullanıcı avatarı
derajan
Mesajlar: 408
Kayıt: 16.11.2005, 19:46
Ad Soyad: Yusuf Biçer
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen derajan » 1 on yıl 7 yıl önce (27.03.2007, 14:55)

yani hocam yerden kalkış için 10 hp lik bir motor yeteceki ???

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (27.03.2007, 15:20)

Evet 10 hp'lik bir motor yamaç paraşütünü veya yelkenkanatı yerden kaldırır. Ama ağır pilotlar için ve süzülme performansı düşük kanatlar için biraz daha fazla güç olursa kalkış esnasındaki koşuyu ve kritik itrfiadaki tırmanışı daha emniyetli hale getirecektir.

Özellikle yelkenkanatta kalkış koşusu dikkat edilmesi gereken bir şey. Yamaç paraşütünde de yere yakınken karşılşılacak türbülans oldukça sıkıntılı.

10 hp ile de iş biter ama 15 hep olursa çok daha emniyetli ve konforlu bir uçuş olur bence...


Kullanıcı avatarı
derajan
Mesajlar: 408
Kayıt: 16.11.2005, 19:46
Ad Soyad: Yusuf Biçer
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen derajan » 1 on yıl 7 yıl önce (29.03.2007, 07:50)

TÜRKİYERde çim kesme makineleri üreten veya mini jenaratör üreten firmalar var onların ürünlerinizi incelemenizi tavsiye ederim...
ama jenaratör morotları sanırım ağır metalden yapılıyor...
çim kesme veya tarım ilaçlama makineleri var düz kranklı onlar olabilir...
ama su ana kadar 10 hplik olanını görmedim...
yaklaşık sıfırının fiyatıda 500 ytl civarında...
özellikle büyük sehirlerdeki arkadaşların aklının kösesinde olsun....
buldugunuz verileride bizimle paylasırsanız seviniriz...
iyi ucuşlar...
örnek:
http://www.hepsiburada.com/productdetai ... roleoam190

http://www.taral.com/briggs.htm

http://www.bekirpinarbasi.com/loncin.htm

http://www.semak.com.tr/urunkategori.asp?m=11&k=76

reklam degildir...

Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (29.03.2007, 13:02)

Bu tür bir araştırma ben epeyce bir süre yaptım ancak motorlar genelde o kadar güçlü değil. Bulabildiğim en güçlü motor Stihl M88 adında bir ağaç kesim motoru. 8.7 hp gücünde. Biraz zorlama ile performanslı bir yelkenkanatı uçurabilecek bir alet bu. Ama sıfırı 1200 ytl ve ikinci el de bulunmuyor çok büyük ve güçlü olduğu için. Bunu alana kadar aynı fiyata Radne Raket 120cc motor alınabilir 15 hp gücünde ve 6.9 kg ağırlığında. İsveçte üretiliyor.

Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen tangoabi » 1 on yıl 7 yıl önce (29.03.2007, 17:53)

MERHABA
HONDA BALI (mootorsıklet )motoru ınceleme ımkanın olursa bır bak derım sıfır uretılmıyor ama su ana kadar uretılmıs olanlar var motorun agırlıgı fazla degıl ıkı zamanlı ve guclu torku yuksek 101 cc belkı aradıgın malzeme bu olabılır .... bu motordan ben kullandım cok hızlı ve guclu bır sey emsallerıne gore.. bır kac sanıyenın ıcınde 80-90 km buluyorum... dıger dort zamanlı motorlar yavas kalıyor bunun yanında... ınceleme ımkanın olursa belkı de aradıgın boyle bısıdır...

rafetheybet
Mesajlar: 10
Kayıt: 16.05.2006, 22:48
Ad Soyad: Rafet Heybet
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen rafetheybet » 1 on yıl 7 yıl önce (09.04.2007, 11:13)

kardes bence piyasada en kolay bulabilecegin motor hacimli testere motoru buyuk modelleri 130 cc hemde cok hafif diger bir noktada diyafram karburator olmali bu sartlar altında 1/3 redoksiyonla 13 hp guc elde dersin alette 8000 devir olusuyor. ben denedim basarili oldu pervane ihtiyacin olursa ben pervane imal ediyorum fiber calisiyorum istersen pervane konusuında yardimci olabilirim. testere motoru bumazsan betok kesme makinelerinin motorunu oneririm oda diyafram karburator.

Kullanıcı avatarı
motorcumetin
Mesajlar: 2
Kayıt: 16.04.2007, 01:03
Ad Soyad: Metin Bayraktar
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen motorcumetin » 1 on yıl 7 yıl önce (16.04.2007, 01:09)

devir ile rediksiyon arasında nasıl bi bağıntı var yani 8000 devirlik bi makinayı 3000 devire düşersemi beygir gücü artıyor bunu anlayamadımve şunu söylemeliyim motorlu testereler krank milinin 90 derecelik kısmında doldurma yapabiliyor karter beslemeli olsa daha güçlü olabilirler çünkü tamiratıyla uğraşıyorum


Kullanıcı avatarı
mahomedia
Mesajlar: 173
Kayıt: 31.08.2004, 23:57
Ad Soyad: M. Emin Öner
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen mahomedia » 1 on yıl 7 yıl önce (17.04.2007, 14:52)

redüksiyon kullanarak veya başla bir yöntemle beygir gücünün artması diye birşeyden söz etmek mümkün değil.

Redüksiyon kullanıp motordan çıkan devir/tork oranı ile oynayabilirsiniz. Sonuçta aynı gücü elde edersiniz ama tork değişir.

Mesela 8000 rpm'de 15kgm'lik tork üreten bir motor olsun. beygir gücü bu iki değerin çarpımı ve bir katsayı ile elde edilir
HP=TORK*RPM*KATSAYI
Redüksiyonla devir düşürürseniz daha fazla tork elde edersiniz. Tam tersini yaparsanız daha yüksek devi ve daha düşük tork elde edersiniz.

Gücü arttırmanın tek yolu motorda yapılacak modifikasyon olabilir. Büyük karbüratör veya daha büyük silindir çapı vs vs.

Biz bu pervane uygulamalarında redüksiyon kullanıyoruz. Sebebi ise daha büyük pervane kullanmak. Çünkü pervane büyüdükçe verimliliği artar.

Örneğin 120 cm'lik bir pervaneyi 8000 rpm'de 15 hp ile dönen bir motora direk bağlarsanız pervane hiç bir zaman 1000-15000 rpm'in üzerine çıkamayacaktır. Çünkü bu çapta bir pervaneyi 8000 rpm'de döndürmek için 270 hp güç gerekir. Motor bu gücü üretemeyeceği için o devire hiç bir zaman çıkamaz. Motora direk 80 cm civarında bir pervane bağlarsanız bu belki iş görebilir ama 120 cm'ik pervane kadar verimli olmayacağı kesin.

Burada yöntem pervanenin hangi devirdeki gücünün motordan çıkan 15 hp ile karşılanabileceğini bulmaktır. Yaklaşık 2800 rpm olduğunu kabul etsek kullanjılacak redüksiyon 2800/8000 olacaktır.

Kullanıcı avatarı
motorcumetin
Mesajlar: 2
Kayıt: 16.04.2007, 01:03
Ad Soyad: Metin Bayraktar
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen motorcumetin » 1 on yıl 7 yıl önce (20.04.2007, 18:30)

ozaman şöyle yazayım bana yardımcı olun 54 mm çapında 6 pk kayış tipi kullanabileceğim hazır bir kasnağım var bunu 8000 çevirirsem 3000 dv.dk dönmesi gereken kasnak çapını yazabilirmisiniz ve 135 cm çapındaki pervaneyi çevirmek için gereken kaç beygir ve kaç nt.mt tork gerekir
elimde 58mm çapında ve 41 mm strok boyunda bi 2 zamanlı motorum var bg gücü 6.5 bu motoru turbo besleme ile güçlen dirmeyi düşünüyorum en fazla kaç beygire yükseltebilirim bi fikri olan varsa yazabilirmi?