amatör havacılık eğitimlerinde sağlık raporlarının mahiyeti

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

amatör havacılık eğitimlerinde sağlık raporlarının mahiyeti

Mesaj #1 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 6 yıl önce (21.08.2007, 00:09)

Arkadaşlar, Yamaç Paraşütü ülkemizde son yıllarda hızla gelişmekte olup her yıl yüzlerce kişi bu camiaya katılmaktadır. Eğitim aşamasında bu spora başlayacaklardan Türk Hava Kurumu tarafından tam teşekküllü bir hasteneden sağlık raporu ve sigorta istenmektedir. Üniversite kulüpleri ve bu işte kendilerini ispatlamış ticari olarak eğitim veren özel kulüplerde sağlık raporu ve sigorta istenmeksizin eğitimler verilmektedir. Ülkemizde E sınıfı sürücü belgesi alarak 50-55 kişinin sorumluğundan mesul olan bir şöförden sıradan bir poliklinikten veya sağlık ocağından alının sağlık raporu geçerliyken bizlerden tam teşekkül heyet raporu istenmektedir. Diger amatör sporlardaki uygulamalara bakılınca atletizm, su altı sporları, futbol, uzakdoğu sporları vb. branşlarda sadece tek bir doktor muayenesi sonucunda sağlık raporu verilmektedir.
Bu durumu T.H.K. ve Türkkuşunda ilgililere söyleyince onlarda bize hak vermektedirler.
Avrupadaki uygulamalara gelince her türlü uçuşta kullanılacak malzemenin sertifika kontrolu büyük önem arzetmekte olup, saglık raporları tek bir doktor raporu ve kişinin beyanına göre bu spora başlaması için yeterlidir. Avrupada protez kol takan birisi serbest paraşütçü olabilirken bizde ICAO EK-1 göre uçabilir ve atlayabilir raporu alması için Cumhurbaşkanından torpili olsa raporu alamaz.
Bu tezatların ortadan kalkması bu sporun daha bilinçli ve sağlıklı olarak yayılmasını sağlayacaktır. Yani olması gereken sağlık raporu diğer amatör branşlarda olduğu gibi kişinin kendi beyanı ve bir tek doktor muayenesi sonucunda verilmesi olacaktır. Sigorta mevzuuna gelince havacılık derneklerinin G.S.G.M. tarafından sportif kulüp olarak tescillerinin yapılması halinde sağlık raporları İl Müdürlükleri bünyesindeki sağlık kurullarından verileceği gibi sosyal güvencesi olmayan amatör sporcuların her türlü muayene ve tedavi masrafları Sağlık Bakanlığı tarafından yapılmaktadır (2004 yılında Sağlık Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü arasında yapılan protokole binaen) bu durum bir nevi sigorta yerine gececeği için sporcuların kaza durumunda mağduriyetini önleyecektir.
Arkadaşlar biz kulüp olarak yaklaşık 8 aylık bir mücadele sonunda Türkiyenin ilk sportif havacılık kulübü olma yolunda mutlu sona gelmiş bulunmaktayız, bizim bu konumumuz diğer kulüplerede örnek teşkil edeceğinden tüm havacılık derneklerinin sportif kulüp olarak tescilinin yapılmasının önü açılacaktır. Bu durumda bizlerde diğer amatör branşlar gibi sağlık raporlarımızı G.S.G.M. il müdürlüklerinden alacağız. Gözünüz kulağınız bizlerde olsun tüm camiaya saygılarımla.

Mustafa ÇELİK
THK Ankara Sportif Havacılık Kulübü Başkanı


Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 6 yıl önce (01.09.2007, 01:37)

Anlaşılan tüm havacılık camiası eğitimlerde tam teşekküllü rapor istiyor, hiç bir arkadaştan yorum gelmedi.

Kullanıcı avatarı
maho
Mesajlar: 17
Kayıt: 18.08.2006, 10:30
Ad Soyad: Mahmut Kayahan
Şehir: İzmir
Aldığı Beğeni: 3 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen maho » 1 on yıl 6 yıl önce (01.09.2007, 15:08)

Merhabalar,

Yamaç Paraşütü ile uçmak için neden ICAO Ek-1'e göre Sağlık Raporu alınması gerektiği zorunluluğunu Kanuni gerekçeleri ile birlikte anlatmaya çalışağım.

2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununa göre amaç; devamlı ve hızlı bir gelişme gösteren, ileri teknolojinin uygulandığı, sürat ve emniyet faktörlerinin büyük önem taşıdığı sivil havacılık sahasındaki faaliyetlerin ulusal çıkarlarımız ve uluslararası ilişkilerimize uygun bir şekilde düzenlenmesini sağlamaktır.
Aynı kanunun kapsamı ise; kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve özel hukuk tüzelkişilerinin havacılık sahasındaki faaliyetlerini kapsar.
Bu kanuna istinaden Yamaç Paraşütünüde kapsayan Çok Hafif Araçları İşletme Yönetmeliği çıkarılmıştır.
Türk Sivil Havacılık Kanunu'na dayanılarak hazırlanan bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye hava sahası içinde uçacak çok hafif hava araçlarının satandartlarını, işletme faaliyetlerini ve uçuş kurallarını düzenlemektir.
Bu Yönetmelik, çok hafif hava araçları ile uçmak ve uçurmak için izin ve işletme ruhsatı almak üzere müracaat edecek, gerçek ve tüzel kişilerde aranılacak şartları, izin ve işletme ruhsatı verilmesine ait esasları ve bu tür faaliyetlerde uygulanması zorunlu usul ve standartlarını belirler.

Yine havacılıkla ilgili bir sürü düzenlemeye SHGM'ne yetki veren 2005 tarihli SHGM'nün Yeniden Yapılanmasına Dair Kanuna göre, belge, uçuş, izin, sertifika, vize, sağlık, sigorta vb. konularda yetkili mercii SHGM'dir.


Bu Kanun ve yönetmelikler detaylı bir şekilde incelendiğinde;

1. Ticari Havacılığa yönelik olduğu,
2. Spoptif Havacılıkla ilgili bir sürüüüüüüüü düzenlemenin gerekliliği

ortadır.
--------------------------------------------------------------------------------------
ICAO Ek-1'e göre Sağlık Raporu almak gerçekten zordur. Bu arada Devlet Hastanelerinin ICAO Ek-1'e göre "Uçuş ve Atlayışa Elverişlidir" ibareli Sağlık Kurulu Sağlık Raporu verdiğini çoğumuz biliyoruz. Aslında verilen bu rapor hikaye bir rapordur. ICAO Ek-1 Rapor format kriterleri incelendiğinde bu raporu vermeye ülkemizde 4 ilde bulunan Hava ve Uzay Hekimliği Merkezlerinin yetkili olduğu ortadadır.

ICAO Ek-1'e göre alınan Sağlık Raporuna göre; F-16 Pilotu ile YP Pilotunun aynı kriterlere sahip olması gerekmektedir.

Sonuç olarak şu anda ülkemizde HAVACILIK ile ilgili yasal mevzuat olarak SHGM kanun ve yönetmeliklerine tabiyiz. Şu anda havacılıkla ilgili hiç bir düzenlemelerin nasıl olacağı GSGM mevzuatlarında yer almamaktadır.
Yani yukarıda belirtildiği gibi (ICAO International Civil Aviation Organization) Uluslarası Sivil Havacılık Örgütüne üye ülkelerin hiç birinde tek bir dortor raporu gibi bir şey sözkonusu değildir. ICAO'na üye bir ülke olan ve sertifikaların en kolay alınabildiği Bulgaristan Havacılık Federasyonundan almış olduğum IPPI Card, PG Pilot Rating Card ve Sporting Licanse için ICAO Ek-1'e göre sağlık raporunu çatır çatır istediler. Yani sonuç olarak mevcut kanun ve yönetmeliklere göre YP Sertifikası vermeye yetkili tek kuruluş şu an itibariyle THK dur. THK Sertifika isteyenlerden SHGM mevzuatında yer alan ICAO Ek-1'e göre "Uçuş ve Atlayışa Elverişlidir" ibareli Sağlık Kurul Raporu istemektedir. ICAO Ek-1'e göre Sağlık Kurulu Raporunu ise tek bir doktorun vermesi mümkün değildir. Ayrıca havacılık sporlarını GSGM bünyesindeki diğer sporlarla birlikte değerlendirmemek gerekir. Zira "Havacılıkta kurallar kanla yazılmıştır"

Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 6 yıl önce (01.09.2007, 17:24)

Mert merhaba,
İlgilendiğin için teşekkür ederim gayet güzel bilgilendirme yapmışsın. Seninde bahsettiğin gibi 2920 nolu sivil havacılık kanunu ticari havacılığa yönelik olduğu gibi bizde ticari olarak yamaç paraşütü ile tandem uçuşu yapacakları kapsaya bilir.
Havacılık sporlarının gelişimi için amatör ve ticari faliyetlerin birbirinden ayırt edilmesi lazım bizdeki sıkıntıların başındada bu geliyor ticari mantıkla hareket eden kişilerin amatör ruhla hareket etmeyi gerektirecek federasyon çalışmalarına el atmaları sıkıntılarımızı arttırmaktadır. Ticari olarak faliyet gösteren bir pilot arkadaşımız taşıdığı yolcunun can ve mal emniyetinden sorumlu olduğu gibi bu arkadaşlarımızdan her türlü raporun ve sigortanın istenmesinden daha doğal bir şey olamaz. Yamaç paraşütünün can ve mal emniyeti açısından motor sporları, atıcılık, dalgıçlık vb. sporlardan ne farkı var ki? G.S.G.M bünyesinde Havacılıkla ilgili bir federasyon kurulduğu an sağlık raporlarıda bu kapsamda düzenlenecektir.
Saygılarımla.

Mustafa ÇELİK
THK Ankara Sportif Havacılık Kulübü Başkanı

Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 6 yıl önce (20.09.2007, 00:38)

Arkadaşlar yurtdışındaki havacılık eğitimlerinde bilhassa yamaç paraşütü ve deltakanat eğitimlerinde sağlık raporu mevzuatını bilen varsa forumda bizleri bilgilendirsin.

Mustafa ÇELİK

Kullanıcı avatarı
SULUMANDELTA
Mesajlar: 118
Kayıt: 15.02.2015, 10:35
Ad Soyad: Suleyman Torolgu
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 4 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SULUMANDELTA » 9 yıl 2 ay önce (16.02.2015, 23:36)

gecikmis bir cevap olacak ama bende sikayetciyim. ozellikle Ankara Numune Hastanesinde bir saglik raporu 6 gun suruyor. 7inci gun anca alabildim. Baktiklari Hicbirsey Olmadigi gibi, 150kusurde para istediler. okadar cok zaman alici ve oyalayici seylerle ugrastiriyorlarki; ya doktor bekliyorsunuz ya memuru ya da tahlil gibi seyler ve sonuclarini, vesaire, ugrasilacak gibi degil. afedersiniz ama saglam adami hasta ederler orada. inanin bunlari butun samimiyetimle soyluyorum. insanlarin gereksiz yere bir suru parasini ve zamanini aliyorlar; guya hakem kurulundaymis o hastane
bu saglik raporu isine bir care bulmalilar


Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen bartsay » 9 yıl 1 ay önce (19.02.2015, 10:23)

bildiğim kadarı ile böyle bir zorunluluk yok
bahsedilen sağlık raporu yaş ve lisans türüne bağlı olarak yıllık veya çok yıllık alınıyor.
evet göz dışında hiç bir konuda ciddi bir araştırma yapılmadan veriliyor.
bazı hastaneler karsiyo çekiyor ancak bilen arkadaşlar destekverecektir
yattığınız yerden çekilen kardiyo o anda veya yakın zmanda kalp kırizi geçirdiğinizi anlaya bilir

ileriye yönelik değildir.

aslında bu raporlar tamamen beyana dayalıdır. doktor sorar bildiğin bir şikayetin var mı?
yok.
ok.

araba kullanırken gerekmeyen rapora ihtiyaç var mı?

sigortaya gelince
niçin yapılır

bir kaza durumunda tedavi için

şu anda kaza geçiren arkadaş sgk lı ise böyle bir ekstra sigortaya ihtiyacı var mı?

thk kursları resmi kurslar değildir.
hatta bazıları yasa dışı bile sayılır

Kullanıcı avatarı
ymcbayraktar
Mesajlar: 832
Kayıt: 13.06.2005, 20:24
Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
Şehir: Tokat / Zile
Aldığı Beğeni: 7 / 4
Yaş: 66
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen ymcbayraktar » 9 yıl 1 ay önce (19.02.2015, 13:54)

Sağlık raporu konusunda herkes şikayetçı Sayın Mustafa Çelik gayet güzel anlatmış ama bu konuda derdimizi buraya yazarak anlatıyoruz kaç kişi THK genel merkezine bu konunun düzeltilmesini talep etti ki hem zaman kaybı hemde 120 Tl para kaybımız var Sayın Bartug kardeşimiz Avukat olarak bir örnek dilekçe yazsın herkes onu genel merkeze göndersin sadece bu değil skk larda da alınan 400- Tl ücret de çok fazla

Kullanıcı avatarı
dtgokhan
Mesajlar: 17
Kayıt: 07.08.2011, 17:51
Ad Soyad: Gökhan Semiz
Şehir: Tokat
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen dtgokhan » 9 yıl 1 ay önce (09.03.2015, 00:19)

ehliyet alabilmek için,memuriyete başlayabilmek aile hekimi raporu yeterli iken,thk başlangıç kursuna başlayabilmek i.in tam teşekküllü bir hastaneden sağlık heyet raporu istenmesini saçma ve gerksiz bir dayatma olarak görüyorum.her hastaneden alınamayan bu raporu almak için hem zaman kaybı olmakta hemde 200 tl ye yakın bir ücret verilmektedir.ayrıca sağlik güvencesi olan bir öğrenci için sigorta istenmeside yanlıştır.thk yetkililerinin vatandaşların mağdur olmaması için bu konuya en kısa zamanda el atıp çözecekleri inancındayım.forumdaki arkadaşların bu konuya duyarlılık gösterip thk genel merkezine mail atmaları halinde bir sonuç elde edebileceğimizi düşünüyorum.