İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu getirilsin mi ?

Anket 21.03.2019, 14:53 tarihinde bitecek

Evet
24
73%
Hayır
9
27%
 
Toplam oy: 33

Kullanıcı avatarı
CerkezEthem
Mesajlar: 48
Kayıt: 25.08.2018, 23:38
Ad Soyad: ismail ethem turan
Şehir: Sakarya
Aldığı Beğeni: 22 / 0
Yaş: 41
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #1 gönderen CerkezEthem » 5 yıl 3 hafta önce (19.02.2019, 14:53)

Sağlığımızı, hayatımızı emanet ettiğimiz kanatlar için ilana koyabilmek için test zorunluluğu getirilmelidir bence. Bu sayede ileride yaşanabilecek kazalar ve bundan kaynaklanan YP öldürür, tehlikelidir algısınında önüne geçilebileceğini düşünüyorum.


Kullanıcı avatarı
arifdagli
Mesajlar: 37
Kayıt: 12.09.2017, 13:38
Ad Soyad: Arif DAĞLI
Şehir: Zonguldak
Aldığı Beğeni: 19 / 2
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #2 gönderen arifdagli » 5 yıl 3 hafta önce (21.02.2019, 16:53)

Merhaba. Elbette eskimiş ve yıpranmış ekipman kaza nedeni olmaktadır fakat tek neden bu değildir. Yani 'YP öldürür, tehlikelidir' benzeri algıları yıkmak için bu tek başına yeterli olmayacaktır.

Kullanıcı avatarı
CerkezEthem
Mesajlar: 48
Kayıt: 25.08.2018, 23:38
Ad Soyad: ismail ethem turan
Şehir: Sakarya
Aldığı Beğeni: 22 / 0
Yaş: 41
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #3 gönderen CerkezEthem » 5 yıl 3 hafta önce (21.02.2019, 18:58)

Kesinlike, THK onaylı eğitmen ve kurslardan alınan eğitim, ürünün satıldığı kişinin; misal en-a ise p2 en-b ve üstü kanat ise p3 ve üstü lisans göstermesi ona göre satış yapılmasına dikkat edilmesi de bu duruma katkıda bulunacaktır.

Kullanıcı avatarı
ByFishEye
Mesajlar: 42
Kayıt: 06.10.2017, 10:36
Ad Soyad: Altug ERYOLDAS
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 1 / 1
Yaş: 48
İletişim:
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #4 gönderen ByFishEye » 5 yıl 3 hafta önce (25.02.2019, 13:28)

Bu konu ile ilgili naçizane yorumumu iletmek istiyorum.

2.El kanatlar normal koşullarda 2 yıl ya da 100 saatte bir teste tabi tutulmalı ve yine 2 yıllık uçarlık raporu almalıdır. Bu sistem Avrupa ve Amerika kıtasında fazlası ile uygulanıyor. Hatta 2.el malzeme satan birçok internet sitesinde bu rapor zorunluluk halinde yer alıyor.

Ülkemizde bu testleri lisanslı olarak yapabilen özel ve tüzel kişiler mevcut. Bence 2.el malzeme alacak bir kişinin bu testi alıcıdan sorma hakkı olmalı. Satıcı da gerçekten malzemesine güveniyorsa bu testi yaptırıp öyle vermeli. 2.elde test konusu bir zorunluluk olmasa da alacak kişinin güvenle malzemeyi kullanabilmesi için önemli bir kriter. Sorumluluğun alıcıda olması ve bunu istemesi gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca bir malzemenin geçerli test verisi olması o malzemenin hiçbir sorun yaşatmayacağı anlamına gelmez. Kullanım şekli, koşulları v.b. durumlar malzemenin çok daha hızlı yıpranmasına veya testte hiç çıkmamış ancak çıkmasına ramak kala olan bir sorunun ortaya çıkmasına sebep olabilir. Test verisi olan bir malzemenin 100% güvenli olacağı anlamı ortaya çıkmamalı. Testler, malzemenin genel durumu hakkında önemli fikir verecektir. Hepsinin ötesinde alıcının sağlıklı bir malzeme edinmesi yönünde önemli bir güven unsurudur.

Düşünün TRAMER kaydı temiz bir otomobil alıyorsunuz lakin araç defalarca kaza yapmış !.. Kayda girmesin diye sahibi tarafından finanse edilerek sanayide kusurları giderilmiş. Araç siz aldığınızda pırıl pırıl ve saat gibiydi. Bunu kusuru öğrendiğinizde aldığınız araca ve aracı satın aldığınız kişiye ne kadar güveniniz kalır ? Hepsinden ötesi aracı kullanırken hep bir tedirginlik içerisinde hareket edersiniz. Satarken yaşayacaklarınız da cabası...

Gerek forumda gerek piyasada önemli sayıda malzeme mevcut. Bunun yanında 2.el malzeme ve bütçesi kısıtlı olduğu için sadece kulaktan dolma bilgiler ile (hışır hışır, tertemiz, ipleri ve kumaşı parlak, renkleri atmamış, suya değmedi, uçuşu az v.b.) kriter belirleyip malzeme almaya çalışan bir o kadar yeni pilot ve pilot adayı mevcut. Ayrıca göz her ne kadar bir pilot gözü olsa da yanıltıcı olabilir. Eğer birbirimizin sağlıkla uzun yıllar bu sporu yapmasını istiyorsak, önemli hayati fonksiyonları olan bu malzemelerin alım ve satımında dürüst ve karşımızdakini düşünür ahlaklı bir tavır takınmakta önemli faydalar görüyorum.

20 yılı aşkın süredir bilfiil satış ve pazarlama yönetimi ile uğraşmış bir kardeşiniz olarak piyasanın canlanabilmesi ve malzemelerin daha hızlı ve güvenli bir şekilde alıcılarını bulabilmesi için bu etiğin devreye alınması faydalı olacaktır kanaatindeyim. Tabii, alıcı ve satıcı bilinçlenmesi haricinde, raporu verecek kişi ve kişilerin testlerine özen göstermeleri ve gerekli evrakları düzenleyip vermeleri şartıyla...

Hepinize, sağlıklı, güvenli ve uzun yıllar keyifli uçuşlar dilerim.

Son beğenen Volkan Ovun

Kullanıcı avatarı
aspex
Mesajlar: 1470
Kayıt: 30.10.2012, 12:16
Ad Soyad: Tarık Yıldırım
Şehir: Ordu
:
50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 105 / 15
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #5 gönderen aspex » 5 yıl 2 hafta önce (26.02.2019, 08:18)

Avrupa'da ekipmanların 2 yılda bir test zorunluluğu ve sigorta zorunluluğu kanuni olarak uçuşta aranan gerekşartlardan birisi,otomatikman satıştaki ikinci el ürünlerde test yapılmış ekipmanlar oluyor doğal olarak.
Türkiye de hiçbir tepede uçuş için aranmayan bu şartı satış aşamasında ekipmandan isterseniz kimse o topa girmez.Yani demem oki bu ekipman testlerinin uçan kişilerden istenmesi gerekiyor, ekipmanını satsın veya satmasın?
Sıfır ve ikinci el ekipman satan biri olarak sattığım bütün kanatlarıma kefilim. Satın alan arkadaşlara herzaman şu teklifi yaparım,satın aldığın kanadı teste sokabilirsin,ben kanadımın testen geçeceğinden eminim.Eğer testen geçmezse test ücreti ve kanat bana aittir.Eğer testten geçerse zaten kanat senin olmuştur derim.Bu prensiple Aircross Paragliding Türkiye olarak satışlarımızı yapmaktayız.
Bütün arkadaşlara kazasız belasız uçuşlar dilerim.

Son beğenen inönü

Kullanıcı avatarı
Volkan Ovun
Mesajlar: 98
Kayıt: 29.08.2009, 22:36
Ad Soyad: Volkan Övün
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 41 / 5
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #6 gönderen Volkan Ovun » 5 yıl 2 hafta önce (26.02.2019, 09:57)

İkinci el kanat satışlarında, ilanlarda test zorunluluğu olup olmayacağına zaman içerisinde satıcı ve alıcıların ortak tutumları karar verecek. Ancak konu hakkında bilgilendirilmiş olmamız şart. Kanat testlerine ilişkin şehir efsaneleri alıp başını gidebildiği gibi, bilinen ve muhtemel riskleri ise göz ardı ediyoruz. Ne de olsa, bitmiş fren balatasıyla, kabak lastikle yola çıkan, emniyet kemerinin gereksizliğini şiddetle savunan, kabul etsek te etmesek de “bi şiii olmaz” düsturuna sıkı sıkıya bağlanan bir toplumuz.

Öncelikle, periyodik kanat muayenesinin ne olduğuna bir bakalım: Periyodik kanat muayenesi, kumaş hava geçirgenlik testi, kumaş yırtılma mukavemet testi, ip mukavemet testi ve ip uzunluk testinden oluşan, her biri kalibrasyon gerektiren ölçüm aletleri ile donanmış tezgah ve sehpalarda yapılır. Muayenenin ilk adımında elbette insan gözüne dayalı, içteki dıştaki her bir dikişin gözden geçirildiği, ip bağlantı looplarının gevşetilip açılarak looplar içinde gizli kalmış muhtemel sıyrıkları kontrol eden gözle muayene yer alır.

Yanılgılara ilişik olarak ilk sırada altını çizerek ve kalın harlerle belirtilmesi gereken şu ki, kumaş hava geçirgenlik (porozite) testi muayenenin sadece adımlarından biridir, kanadın yeni, iyi veya güvenli uçuşa uygun olup olmayacağının bir göstergesi değildir. Ancak üzülerek belirtiyorum ki camia içerisinde porozite testinin “kanat testi” olduğuna ilişkin bir inanç hızla yayıldığı gibi, ikinci el kanat satışlarında “kanat testini geçti 400 saniyesi var” gibi duyurular yer alıyor. Satıcının kötü niyeti olmayabilir, ancak bu duyuruların alıcıları yanılttığı inkar edilemez. Öte yandan, ikinci el kanat ticareti işini alnının akıyla yapan pek çok arkadaş olduğu gibi, Almanya'da uçuşa uygunluk alamamış, tükenmiş veya yeniden donatılması pahalıya patlayacak kanatları ucuza kapatıp Türkiye'de yine göreceli olarak “ucuza” satan bir kitlenin varlığı da pek çok arkadaşımca malumdur. Hava geçirgenlik ölçümünden başka iplerin taşıması gereken yükleri hala taşıyıp taşıyamadıkları, uçuş saatine bağlı olarak iplerde uzama kısalma olup olmadığı, kanadın uçuşa uygun olup olmadığını söyleyebilmek için mutlaka yapılması gereken testlerdir. Bir koşul olmamakla birlikte çoğunlukla A ve B ipleri uzama, C ve D ipleri ise kısalma eğilimi gösterir. Bunun sonucunda hücum açısı büyüyeceğinden, kanadın stall olma eğilimi artar.

Yanılgılardan bir diğeri ise, ip mukavemet testlerinin ipleri zayıflattığı, görünmez hasarlar verdiğine ilişkin inanç ya da yanlış bilgidir. İp mukavemet testi iplere hiç bir zarar vermez. Konuya biraz ayrıntılı girecek olursam; başta malzeme mühendisi olmak üzere sırasıyla makine mühendisi, endüstri mühendisi, inşaat mühendisi arkadaşlarımın da bildiği üzere malzemeler için iki deformasyon türü vardır: Elastik deformasyon ve plastik deformasyon. Plastik deformasyon, malzemeye uygulanan etkiden sonra malzemenin eski haline dönemediği deformasyondur. Elastik deformasyon ise, malzemenin etki anındaki deformasyonu olup, etki sonlandırıldığında artık mevcut olmayan deformasyondur. Bir paket lastiğini örnek olarak hayal edelim. Bu lastiği esnettiğimiz anda onu elastik deformasyona sokmuş oluruz. Lastiği bıraktığımızda lastik eski halini alır, deformasyon ortadan kalkar. Öte yandan, lastiği kopma derecesinde esnetip bırakırsak ya da çok uzun süre esnetip gevşetirsek lastiğin eski haline dönemediğini, boyut olarak ve görüntü olarak değiştiğini görürüz ki bu da plastik deformasyondur. İp mukavemet testleri EN926-1:4.6.3 (*) maddesinde tanımlanmış makine ile ve yine söz konusu standartta belirtilmiş formül ile yapılır. Bu formül A ve B ipleri için ((Kanat üst limiti * 8) / A+B ipleri toplamı) C ve D ipleri için ise ((Kanat üst limiti * 6) / C+D ipleri toplamı) dır. İp mukavemet testinde, bu formüle göre yük uygulanan iplerin kopmaması ve plastik deformasyona uğramaması gerekir. Altını çizerek belirtiyorum, iplerin içten gözle görülmeyecek şekilde hasar alması söz konusu değildir, zira kullanılan iplerin kopma limitleri test limitlerinin neredeyse üç katıdır, bu limitler small kanatlarda 5 katına kadar ulaşır. İş güvenliği konularına vakıf makine mühendisi arkadaşlarım çelik halat ve ceraskar askı testleri ile kıyaslamasınlar. Hem malzeme farklı, hem uygulama farklı hem de kullanılan test makinası özellikleri farklıdır.

Son yanılgı ise ip uzunluk testini pilotların kendi kendilerine yapabilecekleridir. Bu konuda Avrupa insanı da maalesef yanılgı içerisinde. İp uzunluğu ipleri 5daN (5 kilodan çok çok az biraz fazla, 5 kilo denilebilir) sabit yükle çekip ölçme sağlayacak bir aparat gerektirir. İpleri yeterince çekmemek veya fazla çekmek yanıltıcı sonuçlar verecektir. Öte yandan, konu hakkında internetten bilgi almak, video seyredip uzman kesilmek bir başka yanılgıdır ki, örnekle Gradient “geometry check” adı verilen bir yöntem uygular ki, ölçüm yaptığını zanneden sahipleri aldıkları sonuçları görünce kafalarını duvara vurur. Kısacası ölçümler uygun aletlerle ve youtube uzmanlığına dayanmayan eğitimler ve bilgilerle yapılmalıdır.

Ülkemizde periyodik kanat testi yapabilen, buna ilişkin makinaları 2015'te ithal edip üç kanat üreticisinden uygulama (test ve onarım) yetkisi alan ilk ve tek kişiyim. Tek kişi olmak kulağa hoş gibi gelebilir ama inanın pek hoş değil. Kanatların 10 yıl raf ömrünün olduğu, hışır hışır kanadın yeni olduğu, gölgede 30 derece %70 bağıl nem altında yapılan porozite ölçümünün kanadın iyi olup olmadığını gösterdiği ve saire inançları kalıplaştığı bir ülke ve camiada duyurmak, anlatmak, göstermek çok yıpratıcı. Ülkede bir kaç tane daha test merkezi olsa, en azından camiayı bilgilendirme ve bilinçlendirme konusunda onların da ortaya koyacakları çaba sayesinde yükün bir kısmı üstümden kalkacak, çok rahatlayacağım. Ülkemizde test zorunluluğu olmadığından, şu aşamada kar amacı gütmek biraz hayal olacaktır. Bu nedenle kurulacak test merkezleri ticari kardan ziyade camiaya hizmet düşücesi içerisinde kargosu gümrüğü ve diğer giderleriyle 13 bin Avroyu gözden çıkarmaları gerekecek. Camia bilinçlenip konunun önemi arttığında, şehir efsaneleri ortadan kalktığında ticari kar etme faslı elbette başlayacaktır. Ancak bu yıllar mı alır, on yıllar mı alır, zamanla göreceğiz.

Sonuç olarak, kanat testi sadece ikinci el alım satımlarında değil, her pilot kanadını 2 yılda bir periyodik olarak test ettirmelidir. Altuğ Bey'in çok net ve çok güzel belirttiği gibi, test sonucu uçuşa uygunluk alan kanatlar sihirli kanatlar değildir, bu kanatlarla asla kaza yapılmaz gibi bir inanca da kapılmamak gerekir. Testler, o kanadın aldığı sertifikaya uygun özelliklerde olduğunu, pasif güvenliğinden ve performansından bir şey kaybetmediğini kanıtlar. Gerek sıfır gerekse ikinci el kanatlarda karar aşaması, kiloya, pilotaj seviyesine uygun kanatlar seçilmesi esastır.







(*) EN926, iki bölümden oluşan, kanat sertifikasyon testlerine referans olan standarttır. Periyodik muayeneler sadece birinci bölümde (EN926-1) ve oradaki 6 adet maddede belirtilen referans standartlara göre yapılır. İp mukavemet makinasının özellikleri 4.6.3'üncü maddede belirtilmiştir.

Son beğenen firatisik89


Kullanıcı avatarı
CerkezEthem
Mesajlar: 48
Kayıt: 25.08.2018, 23:38
Ad Soyad: ismail ethem turan
Şehir: Sakarya
Aldığı Beğeni: 22 / 0
Yaş: 41
Pilot Menüsü: 

İlana koyulan kanatlar için test zorunluluğu

Mesaj #7 gönderen CerkezEthem » 4 yıl 11 ay önce (23.03.2019, 18:22)

33 Oy kullanılmış 70/30 gibi bir sonuç çıkmış. Bundan sonra değerlendirmesi yönetimde...