Merhaba,
Hassasiyetinize teşekkür ederim Halil Bey. Uğur Bey beni aradı, kendisini bilgilendirdim. Öte yandan test kavramının niteliği hakkında pilot arkadaşlarımızı bilgilendirmek ve yeni şehir efsanelerinin doğmasını engellemek için burada da bir kaç satır yazma gereği duydum.
Test edilen bir kanadın ölçüm sonuçları o kanadın maddi değerini belirlemez. Bu, sonuçlara göre fikir yürütülerek alıcı ve satıcı arasında belirlenecek bir rakamdır. Bir diğer konu ise, test edilen bir kanadın kalan ömrü hakkında fikir yürütülemez. Full test, o kanadın tasarım sonrası girdiği sertifikasyon testinde gösterdiği performans, pasif güvenlik, kapanma ve açılma koşullarını hala taşıyıp taşımadığı, dolayısıyla tasarım özelliklerini muhafaza edip etmediğini ölçer.
Full teste giren bir kanat için ihtimaller:
1- Testi geçip iki yıl uçuşa uygunluk belgesi alır ki, bu da o kanadın iki yıl boyunca ne olursa olsun özelliklerini muhafaza edeceği anlamına gelir. Bu iki yılın sonunda kanat, kullanım koşullarına bağlı olarak tamamen tükenmiş hurdaya çıkmış da olabilir, iki yıl daha uçuşa uygunluk da alabilir. Fiyatını, emsalleri göz önünde bulundurarak alıcı ve satıcının pazarlığı belirler.
2- Kumaş, hava geçirgenlik ve kumaş dayanıklılık testini geçer, ancak ip mukavemet testini (veya ip uzunluk testini) geçemez. Bu durumda kanat uçuşa uygunluk belgesi alamaz, iplerin takım olarak değiştirilmesi tavsiye edilir. İpler değiştirilirse kanat uçuşa uygunluk alır. Bu durumda alıcılar, bir ip takımının 400-450 Avro bedeli olduğunu ve porozite ölçüm değerlerini dikkate alarak bu masrafa değip değmeyeceğini hesaplar. Fiyatı yine karşılıklı pazarlık belirler.
3- Kanat kumaş testinden geçemez. Bu durumda iplerin durumu ne olursa olsun kanat hurdaya ayrılmalıdır. Bir alıcı süs-dekor amaçlı cüzi bir miktar fiyat teklif edebilir.
Pilot arkadaşlarımın mutlaka dikkat etmeleri gereken bir diğer konu ise, full test uygulanmadan sadece kumaş geçirgenlik ve ip mukavemet testlerine giren bir kanadın test raporunda "çok iyi" ibaresini olmasının o kanatla güvenli uçuş yapılacağının göstergesi olmadığıdır ve bu durum test raporunda da açıkça belirtilir. Bu "çok iyi" ibaresi kanadın bir bütün olarak çok iyi değil, kumaş ve ip sağlamlığının çok iyi olduğunu kanıtlar. Dolayısıyla full teste girmemiş ve uçuşa uygunluk belgesi almamış kanatların ilanlarda "testten çok iyi çıktı" diye pazarlanarak satılması hem doğru değil hem de konuyu bilmeyen pilotları yanlış yönlendireceği için etik de değildir.
Bu bilgilerin sık sık paylaşılarak camianın bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi, sporun sağlıklı gelişimi açısından yararlı olacaktır. Ek bilgi için
viewtopic.php?f=18&t=24016 başlığına yazdıklarıma da göz gezdirilebilir.
Selamlar.