Selamlar,
Birkaç düzeltmede bulunmak istiyorum. Bilinenin aksine kanatta hız güvendir. Hızlı kanat türbülansı daha rahat yarıp geçeceği için kapanmalara karşı daha dirençli olacaktır. Stol – spin olayları kanadın düşük hızlarda olduğu zamanlar olur ve bir kanat kendi kendine stol – spin olmaz. Eğer bir pilot kendini istemsiz bir şekilde bu durumlarda buluyorsa pilotajında bir sıkıntı vardır ve eğitimlerini tazelemelidir. Ancak hızlı kanat daha enerjiktir. Uçan kişinin aktif pilotajı bu enerjiyi kontrol etmeye yeterli değilse o kanatla uçmamalıdır. Şunu unutmayalım, eğer pilot kendini geliştirmişse, kanatla uçarken kanada hakim ise, kanatta abuk sabuk hareketler olmuyorsa, pasif pilotaj değil aktif pilotaj uyguluyorsa ve en önemlisi bunda başarılı ise tecrübesine göre kanat seviyesini bir üste taşıyabilir ve bu güvensiz değildir. Doğru eğitim ve doğru teknikle gelişen pilot için her seviyenin güzelliği vardır. Yani güvensiz olan kanatlar değil aslında pilottur!
Teknoloji kısmına gelirsek,
Yamaç paraşütü teknolojisi aslında baya bir ilerleme kaydetti. Benim ilk başlarda uçtuğum kanatlarla şuan ki uçulan kanatlar arasında dünya farklar var. (benden önce uçuşa başlamış kişileri düşünemiyorum bile
) Kanat teknolojisinin gelişmesiyle bildiğiniz gibi shark nose diye adlandırılan köpek balığı profilleri ortaya çıkmıştır. Bu teknoloji ilk başlarda sadece yarışma kanatlarında kullanılsa da günümüzde EN – A kanatlara kadar gelmiştir.
Shark nose profil düşük hızlarda daha fazla stol- spin direnci sağlamaktadır. Tasarımcılar shark nose ile tasarladıkları kanatları daha da hızlandırmıştır, çünkü yüksek hızlarda profil direnci arttı. Bunun diğer bir sebebi de plastik çubuklardır. Shark nose ve çubuklar tabi ki hep olumlu yanlarıyla gelmedi. Özellikle daha ileri seviye kanatlarda görünen büyük kapanmalarda, kapanırken bütün olarak kapanma gibi problemler var. Neyse şimdilik kafaları karıştırmaya gerek yok.
Spiral çıkışları eğer enerji dağıtılmadan çıkılırsa her seviyede kanat için problem yaratır. Ama kanat seviyesi ilerledikçe kanat daha enerjik olduğu için bodos çıkılan spirallerde daha fazla pilotaj isteyecektir.
Konumuza dönecek olursak, Tarık Abi’nin dediği gibi kanatta sıkıntı olsa üretimi keserler. Arkadaşınızın kullandığı kanat biraz eskimiş ise ip boylarının değişimi ve kumaş hava geçirgenliğinin artmasından dolayı kanadın stol- spin eğilimi artmış olabilir. Mistral kanatta shark nose var mı yok mu bilmiyorum ama şuan kanat alacaksam teknolojiye ayak uydurmuş kanatlardan alırdım.
Sevgiler.
Serdar TUR