Dünyanın en iyi DHV2 Yamaç Paraşütü nasıl olur?
Gönderilme zamanı: 1 on yıl 6 yıl önce (25.12.2007, 14:03)
Hedef : Mükemmel ve kusursuz, yüksek performanslı (DHV2 veya Afnor Performans veya EN B/C sertifikalı) bir yamaç paraşütü. Kullanımı özel beceri ve teknik gerektirmeyen, kusursuz tasarım ve kaliteli üretilmiş, kıskandıran yüksek performans ve cezbedici görünümlü bir kanat.
Bir çok eski veya yeni üreticinin sürekli geliştirerek piyasaya sürdüğü kanatlar günümüzde oldukça yüksek standartlara ulaşmış durumda. Fakat her geçen gün daha da yukarıya çekilen performans, emniyet ve kalite seviyeleri nedeniyle yeni bir modelin ufak tefek klasik ve standart beklentilerden daha fazla gelişime sahip olmasını başarmak oldukça zor.
Zaman zaman değişik örneklerde görüldüğü üzere; yerini aldığı bir önceki model kanadın olumsuz huylarından kurtulmak ve bütün iyi taraflarını muhafaza etmek kolay değil. Yeni model bir sürü geliştirilmiş yeniliklere sahip olabilir fakat çoğu zaman yerini aldığı kanatla kıyaslandığında gerilediği özellikler de olacaktır.
Yeni veya ilk defa çıkarılan kanatlarda da genellikle bu duruma rastlanır. Bir sürü şey geliştirilmiştir fakat çoğunlukla bir sonra çıkacak aday model için de bir istek listesi hemen yapılmaya başlanır.
Dolayısıyla piyasaya yeni çıkan bir üretici firmanın marka ve modelleri biz pilotlar için tamamen sürprizlerle doludur ve yüksek risk taşımaktadır ve bu kanatların en iyi olması pratikte mümkün değildir. Yeni marka ve modellerin performans, kalite ve tutarlılığından bahsetmek için en az 3-4 senenin geçmesi gerekir. Tek avantaj bu tür yeni ve ilk çıkan marka ve modellerin oldukça ucuz olmasıdır. Riski alıp almamak ise bireysel olarak pilotlara kalmıştır.
Buradakiler tamamen şahsi görüşlerim / beklentilerim / düşüncelerimdir. Her sey doğru ve tam olmayabilir, gözden kaçırdığım veya yanlış bildiğim bazı noktalar veya mantık hataları olabilir.
Önemli Not : Bir kanadın DHV2 veya Afnor Performans veya EN B/C sertifikalı olması yeterli bir başlangıçtır. Bu raporların içeriğinin ve detaylarının başkaca hiç bir önemi YOKTUR. Çünkü bir kanadın kapandıktan sonra nasıl açıldığıyla pek ilgilenmiyorum. Önemli olan kapanmaması veya kapanmalara karşı çok dirençli olmasıdır.
Mükemmel kanadın sahip olması gereken muhtemel bazı teknik özellikler :
Toplam kg aralığı : 95 – 115 kg
Projected aspect ratio : > 4,40
Arc ratio : > 1,275
Kanopi ağırlığı : < 6 kg
Toplam ip uzunlugu : < 300 m
Minimum hız : < 21 km/h
Maximum hız : > 55 km/h
Raw performans : > 9.0
*Sade, temiz, düzgün görünüşlü fakat kaliteli işçilik ve ince detaylara sahip.
*Mümkün olduğunca uysal, Acro amaçlı tasarlanmamış, rahat kalkış, sade uçuşla mesafe katetmeyi sağlayan, türbülansta agresif olmayıp eğlenceli ve iyi uçuş hissi veren.
*Düz kalkış : Çok önemli olmasa da orta hızlı ilk yüklenmeden sonra kesintiye uğramadan tepeye gelen, bir kaç adım sonra yüklenme hızı ve kuvveti devam etmese veya biraz düşse bile yere yığılma eğilimi olmayan, kendiliğinden tepeye gelip bekleyen.
*Ters kalkış : Az dikkat gerektiren, aşırı yan yatsa bile kolaylıkla kontrol edilen, gayet güzel ve düzgün ve orta hızla yükselerek tepeye gelen, yüksek rüzgarda eksenel sapmaları C/D kolonlarıyla kolaylıkla kontrol edilen, aşırı hızla yukarı fırlaması ihtimali olmayan.
*Dönüşlerde handling : Frenleri orta sertlikte, %50 frenden önce biraz daha sertleşen ve sonrasında biraz daha sertleşen özelliklere sahip, yanal açılanmalarda (bank angle) frenlere tepkisi yumuşak ve uysal. Yalpalama (‘pitch’) kontrolü pilotun otoritesine bağlı olarak çok uyumlu.
*Bir uçtan bir uca (spanwise) kumaş gerginliği çok yüksek ve herhangi bir yanal hareketlenme gözlemlenmeyen, kolonlardan pilota gelen bilgiler ise bir miktar yumuşatılmış halde fakat kanopideki en ufak değişimi stres yaratmadan pilota ileten dengede.
*Hangi şartlarda, nasıl, ne kadar ve ne sıklıkta kapandığı değil yüksek hızlarda kapanmalardan sonra hiç fren uygulanmasa ve ağırlık aktarılmasa bile rotasını 45 dereceden daha fazla saptırmadan düz uçuşa geçen ve sonra küçük bir fren darbesiyle problem yaratmayacak şekilde yumuşak ve kontrollü açılan.
*Yanal hareket ve rota kontrol (Roll and yaw control) : Orta yumuşaklıkta ilk fren basıncına sahip, dinamik ve yüksek performansı ile oldukça dar dönüşler yapan. Gerektiğinde dönüşlerde ağırlık kaydırma etkisini iyi yansıtan fakat verimli dönüşler için aslında buna ihtiyacı olmayan ve/veya sadece uygun oranda frenin yeterli olduğu bir kanat.
*Yüksek hava hızı ve az fren ile dar dönüşlere oturabilen ve termik dinamizmini kullanan, keskin dönüş sonrası yanal salınımda (roll) dalgalanmayan ve yanal açılanması (bank angle) fazla artmayan, devamlı dizginlenmeye çalışılmayan (coordinated flight), merkez izinden (flight path) sapmayan, canlı ve tok uçan.
*Yalpalama (pitch) kontrol : Kendi bildiği gibi öne saldırma eğilimi olmayan, öne salınımlarda emniyetli bir noktada kendini önceden otomatik durduran yani oto-yalpalama özelliğine sahip, yalpalama kontrolünü frenler vasıtasıyla pilotun otoritesine bırakabilen, türbülanslı ortamda dizginlenmesi veya kontrolu gayet kolay olan ve dolayısıyla yalpalama kontrolu çok iyi dengelenmiş.
*Oto-yalpalama özelliği sebebiyle yere yakın dar dönüşleri en minimum spine girme riski ile oldukça yavaş hızda ve verimli yapan, dönüşe başlandığında dalma eğilimi olmayan ve dönüşlerde doğru açıda sabitlenip kalan.
*Fren mesafesi yeteri kadar uzun, kademeli çekildiğinde spine yumuşak giren ve spin çıkışında aşırı atlar saplarlık yapmadan düzgün ve iyi huylu davranan.
*Performans : Handling faktöründen ödün verilmeden hız düşünülerek tasarlanmış, ne kadar hızlı uçulursa performansı o kadar artan fakat çöküşü aynı oranda artmayan.
*B stall : B kolonları ilk çekim kuvveti orta sertlikten biraz fazla, çok kolay B stall olan ve bu esnada dengeli ve dönüş eğilimi bulunmayan ve bırakıldığında derin stall eğilimi görülmeyen.
*Kulak Kapaması kolay ve yumuşak, %30 dan fazla kapanma ile dengeli uçuş ve yüksek çöküş hızı sağlayan, çekili ipleri tutması kolay ve yumuşak, ağırlık aktararak etkin manevra kabiliyetine sahip bir kanat.
Bir çok eski veya yeni üreticinin sürekli geliştirerek piyasaya sürdüğü kanatlar günümüzde oldukça yüksek standartlara ulaşmış durumda. Fakat her geçen gün daha da yukarıya çekilen performans, emniyet ve kalite seviyeleri nedeniyle yeni bir modelin ufak tefek klasik ve standart beklentilerden daha fazla gelişime sahip olmasını başarmak oldukça zor.
Zaman zaman değişik örneklerde görüldüğü üzere; yerini aldığı bir önceki model kanadın olumsuz huylarından kurtulmak ve bütün iyi taraflarını muhafaza etmek kolay değil. Yeni model bir sürü geliştirilmiş yeniliklere sahip olabilir fakat çoğu zaman yerini aldığı kanatla kıyaslandığında gerilediği özellikler de olacaktır.
Yeni veya ilk defa çıkarılan kanatlarda da genellikle bu duruma rastlanır. Bir sürü şey geliştirilmiştir fakat çoğunlukla bir sonra çıkacak aday model için de bir istek listesi hemen yapılmaya başlanır.
Dolayısıyla piyasaya yeni çıkan bir üretici firmanın marka ve modelleri biz pilotlar için tamamen sürprizlerle doludur ve yüksek risk taşımaktadır ve bu kanatların en iyi olması pratikte mümkün değildir. Yeni marka ve modellerin performans, kalite ve tutarlılığından bahsetmek için en az 3-4 senenin geçmesi gerekir. Tek avantaj bu tür yeni ve ilk çıkan marka ve modellerin oldukça ucuz olmasıdır. Riski alıp almamak ise bireysel olarak pilotlara kalmıştır.
Buradakiler tamamen şahsi görüşlerim / beklentilerim / düşüncelerimdir. Her sey doğru ve tam olmayabilir, gözden kaçırdığım veya yanlış bildiğim bazı noktalar veya mantık hataları olabilir.
Önemli Not : Bir kanadın DHV2 veya Afnor Performans veya EN B/C sertifikalı olması yeterli bir başlangıçtır. Bu raporların içeriğinin ve detaylarının başkaca hiç bir önemi YOKTUR. Çünkü bir kanadın kapandıktan sonra nasıl açıldığıyla pek ilgilenmiyorum. Önemli olan kapanmaması veya kapanmalara karşı çok dirençli olmasıdır.
Mükemmel kanadın sahip olması gereken muhtemel bazı teknik özellikler :
Toplam kg aralığı : 95 – 115 kg
Projected aspect ratio : > 4,40
Arc ratio : > 1,275
Kanopi ağırlığı : < 6 kg
Toplam ip uzunlugu : < 300 m
Minimum hız : < 21 km/h
Maximum hız : > 55 km/h
Raw performans : > 9.0
*Sade, temiz, düzgün görünüşlü fakat kaliteli işçilik ve ince detaylara sahip.
*Mümkün olduğunca uysal, Acro amaçlı tasarlanmamış, rahat kalkış, sade uçuşla mesafe katetmeyi sağlayan, türbülansta agresif olmayıp eğlenceli ve iyi uçuş hissi veren.
*Düz kalkış : Çok önemli olmasa da orta hızlı ilk yüklenmeden sonra kesintiye uğramadan tepeye gelen, bir kaç adım sonra yüklenme hızı ve kuvveti devam etmese veya biraz düşse bile yere yığılma eğilimi olmayan, kendiliğinden tepeye gelip bekleyen.
*Ters kalkış : Az dikkat gerektiren, aşırı yan yatsa bile kolaylıkla kontrol edilen, gayet güzel ve düzgün ve orta hızla yükselerek tepeye gelen, yüksek rüzgarda eksenel sapmaları C/D kolonlarıyla kolaylıkla kontrol edilen, aşırı hızla yukarı fırlaması ihtimali olmayan.
*Dönüşlerde handling : Frenleri orta sertlikte, %50 frenden önce biraz daha sertleşen ve sonrasında biraz daha sertleşen özelliklere sahip, yanal açılanmalarda (bank angle) frenlere tepkisi yumuşak ve uysal. Yalpalama (‘pitch’) kontrolü pilotun otoritesine bağlı olarak çok uyumlu.
*Bir uçtan bir uca (spanwise) kumaş gerginliği çok yüksek ve herhangi bir yanal hareketlenme gözlemlenmeyen, kolonlardan pilota gelen bilgiler ise bir miktar yumuşatılmış halde fakat kanopideki en ufak değişimi stres yaratmadan pilota ileten dengede.
*Hangi şartlarda, nasıl, ne kadar ve ne sıklıkta kapandığı değil yüksek hızlarda kapanmalardan sonra hiç fren uygulanmasa ve ağırlık aktarılmasa bile rotasını 45 dereceden daha fazla saptırmadan düz uçuşa geçen ve sonra küçük bir fren darbesiyle problem yaratmayacak şekilde yumuşak ve kontrollü açılan.
*Yanal hareket ve rota kontrol (Roll and yaw control) : Orta yumuşaklıkta ilk fren basıncına sahip, dinamik ve yüksek performansı ile oldukça dar dönüşler yapan. Gerektiğinde dönüşlerde ağırlık kaydırma etkisini iyi yansıtan fakat verimli dönüşler için aslında buna ihtiyacı olmayan ve/veya sadece uygun oranda frenin yeterli olduğu bir kanat.
*Yüksek hava hızı ve az fren ile dar dönüşlere oturabilen ve termik dinamizmini kullanan, keskin dönüş sonrası yanal salınımda (roll) dalgalanmayan ve yanal açılanması (bank angle) fazla artmayan, devamlı dizginlenmeye çalışılmayan (coordinated flight), merkez izinden (flight path) sapmayan, canlı ve tok uçan.
*Yalpalama (pitch) kontrol : Kendi bildiği gibi öne saldırma eğilimi olmayan, öne salınımlarda emniyetli bir noktada kendini önceden otomatik durduran yani oto-yalpalama özelliğine sahip, yalpalama kontrolünü frenler vasıtasıyla pilotun otoritesine bırakabilen, türbülanslı ortamda dizginlenmesi veya kontrolu gayet kolay olan ve dolayısıyla yalpalama kontrolu çok iyi dengelenmiş.
*Oto-yalpalama özelliği sebebiyle yere yakın dar dönüşleri en minimum spine girme riski ile oldukça yavaş hızda ve verimli yapan, dönüşe başlandığında dalma eğilimi olmayan ve dönüşlerde doğru açıda sabitlenip kalan.
*Fren mesafesi yeteri kadar uzun, kademeli çekildiğinde spine yumuşak giren ve spin çıkışında aşırı atlar saplarlık yapmadan düzgün ve iyi huylu davranan.
*Performans : Handling faktöründen ödün verilmeden hız düşünülerek tasarlanmış, ne kadar hızlı uçulursa performansı o kadar artan fakat çöküşü aynı oranda artmayan.
*B stall : B kolonları ilk çekim kuvveti orta sertlikten biraz fazla, çok kolay B stall olan ve bu esnada dengeli ve dönüş eğilimi bulunmayan ve bırakıldığında derin stall eğilimi görülmeyen.
*Kulak Kapaması kolay ve yumuşak, %30 dan fazla kapanma ile dengeli uçuş ve yüksek çöküş hızı sağlayan, çekili ipleri tutması kolay ve yumuşak, ağırlık aktararak etkin manevra kabiliyetine sahip bir kanat.