Kilo limitlerine yakın uçmak

Yamacparaşütü ile ilgili genel konuları buraya yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Kilo limitlerine yakın uçmak

Mesaj #1 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (08.12.2011, 09:13)

Bazen yamaç paraşütü alırken ikilem yaşayabiliyoruz (en azından ben yaşıyorum). Kilomuz bazen paraşütün üst limitinin (sadece) biraz altında olabiliyor (örneğin 3-5 kg altında), bir üst beden paraşüt seçimi yaptığımızda da bu kez alt limitin biraz üzerinde olabiliyor. Yani kilomuz paraşütün her iki bedendeki kilo limitlerinin içinde kalabiliyor. Bu durumda hangi bedeni tercih etmek daha doğru olur? Yani alt limite yakın (biraz üzerinde) mi? yoksa üst limite yakın (sadece biraz altında) mı?
İleride kilo alabileceğimizi de düşünerek ve paraşütümüz de üst limite yakın olursa, üst limiti biraz geçebilme ihtimalini düşünmeli miyiz? Tabi en ideali alt ve üst limitin ortalarına yakın olmalıyız ama, benim merak ettiğim bu şekilde (alt ve üst) limitlere yakın uçuşlar yapan arkadaşlar var mıdır? eğer varsa onların düşüncelerinden faydalanmak isterim.


Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 2 yıl önce (08.12.2011, 09:35)

Dediğin gibi en ideali aralıkta olmak, ama malesef ben de bir türlü denk getiremedim,
genelde 10-15kg üstünde uçarım. Zayıf havalarda patlarsın, ama güçlü termiklerde avantaja dönüşüp daha stabil oluyor(2-3 veya altı kanatlar için). Kapandığında sağlam kapanıyor ve korkutucu sertlikte spin yada hızlı açılma yaşayabiliyosun. Hızım her zaman 4-5 km daha fazla oluyor ve bunu seviyorum, fazla kiloyla uçmak süzülüşü değiştirmez, süzülüş aynı kalıp, hızın ve çöküşün artar. Ama dediğimiz gibi aralıkta kalmak şartıyla üst limitte uçmak hep daha iyi bence...enerji enerji...Kilo değişince hız nasıl değişiyor, bunu görmen için bir exel dosyası ekledim. Hızı değiştirerek kaldırma kuvvetini görebilirsin.
Dosya ekleri
lift.xls
(368 KiB) 347 kere indirildi

Kullanıcı avatarı
dnzerdal
Mesajlar: 154
Kayıt: 08.05.2010, 14:12
Ad Soyad: Ömür Deniz Erdal
Şehir: Konya
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen dnzerdal » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 01:09)

Merhaba Türkay Abi, idrak edemedimde yanlış anlamazsan bir şey soracağım. Süzülme ile çökme stabil havalarda doğru orantılı değil midir? Bende birazcık üst limitte uçuyorum da, aklıma takıldı. Yani örnek verecek olursak 1 km lik bir mesafeyi, üst limitte uçarken ve de limitler dahilinde uçarken her ikisinde de aynı irtifada mı tamamlarız. Biraz karıştırdım sanırım kusura bakmayın... Üst limitte uçarken, daha hızlı uçtuğumuzdan 1 km nin sonuna geldiğimizde, orta limitte uçan kanatla aynı irtifada ama daha önce mi gelmiş oluruz? Teşekkürler...

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 10:30)

Ömür arkadaşımın sorusu isabetli, başka pilotların da aklına takılıyor olabilir. Aslında fizik kanunlarına göre bir cismin yere düşme süresinin o cismin ağırlığıyla hiç bir ilgisi yoktur, örneğin aynı şekle sahip 1 kg'lık alüminyum ile 5 kg'lık çelik bir cismi belli bir yükseklikten aşağıya bıraksanız, belli bir zaman sonra ikisinin de kaybettikleri irtifa (ilginçtir ki) aynıdır. Formülü aşağıdaki gibidir;

S = 0.5* g * t^2

s:yol
g:9.81 m/s^2 (yer çekimi ivmesi)
t: zaman

formüle dikkat edilirse, yol (kaybedilen irtifa) cismin ağırlığında bağımsızdır. Örneğin 1 sn sonra 1kg'lık alüminyum da 5 kg'lık çelik de S=0.5*9.81*1= 4.905 metre irtifa kaybetmiş olacaklardır.
Şimdi durum böyle olunca yamaç paraşütünün çökmesi ile pilotun ağırlığı arasında bir ilişki olmadığını da söyleyebilir miyiz? Tam öyle olmayabilir. Çünkü pilotun ağırlığı arttıkça paraşüt üzerindeki sürtünme kuvveti de artacaktır, bu da paraşütün daha yüksek bir hava hızına ulaşması (veya daha yüksek bir hava hızında paraşüt üzerindeki kuvvetlerin dengeye gelmesi) demektir.
Şimdi şöyle bir soru sorulabilir; Pilotun ağırlığının artması dolayısıyla paraşütün hava hızının artması, çöküşü de artırır mı? artırırsa aralarında nasıl bir ilişki vardır? Onu henüz araştırmadım, ama bilen arkadaşlar varsa parlaşırlarsa memnun olurum...
Bunu bilirsek üst limitlerde uçmakla çöküş arasındaki ilişkiyi de anlamış oluruz.

Kullanıcı avatarı
takyonxxx
Mesajlar: 669
Kayıt: 11.09.2006, 17:17
Ad Soyad: Türkay Biliyor
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Yaş: 49
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen takyonxxx » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 11:23)

Ağırlığın artması, çöküşü artırır. Fakat aynı zamanda hızın da artacaktır. Yani belli bir yükseklikten uçuşa geçtiğinde, potansiyel enerji her iki paraşütü de aynı mesafeye götürür. Yani 1000 metreden kalksın, her iki paraşüt de süzülüş değerleri aynıysa, örneğin 8:1 olsun,1000 metre irtifanın tamamı kullanıldığında , 8. km ye inerler. Yalnız ağır olan daha çabuk çöküp, daha çabuk hedefe ulaşır. Bu yine kenanın anlattığı olayda, enerjinin kullanılmasıyla ilgilidir. Uzun mesafede böyle, ama diyelimki patlamak üzeresin, termik bulman lazım, ağır olan çabuk çökeceğinden, bu dezavantaja dönüşür. Bulamadan patlarsın. Koşulları her iki paraşütte 1000 metre yüksekliği kullanıp uçması açısından düşünmeliyiz. Bu durumda aynı mesafeyi katedeceklerdir.

Kullanıcı avatarı
SilverCloud
Mesajlar: 316
Kayıt: 27.08.2006, 22:03
Ad Soyad: Muharrem Kılıç
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 300+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 62 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SilverCloud » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 15:10)

Günümüzde kanatlar ağırlık limitlerinin hem alt ucunda hem de üst ucunda test edilerek sertikalandırılmaktadırlar, yani teorik olarak bu limitler arasında herhangi bir kiloda kanadınızı uçurabilirsiniz.

Rüzgarın, kaldırıcının, bastırıcının olmadı durgun hava koşullarında uçarken ;
kanadın alt limitinde uçarsanız; daha yavaş uçar daha az çökersiniz, kanadın kumandalara reaksiyonları daha yavaş olur, geniş döner, kapanmalarda tepkileri daha yumuşak olur.
kanadın üst limitinde uçarsanız; daha hızlı uçar daha çok çökersiniz, kanadın kumandalara reaksiyonları daha hızlı olur, keskin döner, kapanmalarda tepkileri daha sert olur

Ancak pratiğe gelince işler biraz daha değişir, çünkü gerçek hayatta durgun hava diye bir şey nadiren karşımıza çıkar. Daima kaldırıcı, bastıcı ya da rüzgârlı koşullarda uçarız. Bu koşullarda kilo aralığının hangi noktasında uçacağınız seviyenize, uçuş yapacağınız koşullara, uçuş tarzınıza, uçuştan ne beklediğinize göre değişecektir, bu pilotun kendi tercihidir.

Örneğin öğrenci pilotlar ve tecrübesi düşük pilotlar için uygun, hafif-orta şiddete rüzgârlı, kaldırıcı ve bastırıcıların pek olmadığı koşullarda kilo limitlerinin ortasına yakın, belki biraz altında uçulabilir. Böylece tecrübesiz bir pilot hızlı bir son yaklaşmanın, frene dokunur dokunmaz ani ve sert reaksiyonlar veren bir kanadın stresinden kurtulmuş olur. Yumuşak kaldırıcılarda stres yapmadan uçuş saatini arttırmış olur. Acemi bir pilot frene dokunur dokunmaz kanadının bir tarafa yatmasını ya da bir tur bile tamamlamadan spirale girmesini istemez muhtemelen.

Daha sert koşullarda, kuvvetli rüzgâr, kaldırıcı bastırıcıların sert olduğu havalarda uçan tecrübeli pilotlar ise kanadın biraz daha yüklü olması için üst limitte ya da biraz altında uçmayı tercih ederler. Böylece sert darbelerle kelebek gibi oradan oraya savrulmaktan kurtulmuş olurlar, kanat rüzgâra çok daha iyi girer, geri sürüklenme riski azalır. Termik girişinde geri yıkılmadan kafa atarak girebilir, dar bir termiğin merkezine oturmak için kanada keskin dönüşler yaptırıp istediğiniz kadar yatırabilir, istediniz kadar dar dönebilirsiniz. Hatta hızın son derece önemli olduğu yarışma uçuşlarında birçok pilot kanadı iyice yükler ve üst limitin bir iki kilo üzerinde bile uçabilir.

Saygılar….

Muharrem Kılıç
Uçarı Sportif Havacılık
www.ucarihavacilik.com
[email protected]
0 535 616 25 46


Kullanıcı avatarı
mtemiz99
Mesajlar: 48
Kayıt: 26.09.2006, 23:02
Ad Soyad: Mustafa Temiz
Şehir: Manisa
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen mtemiz99 » 1 on yıl 2 yıl önce (09.12.2011, 17:31)

Benzer bir konu;

http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=4349

İyi uçuşlar.

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

10-15 kg limitlerin üstünde uçmak???

Mesaj #8 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (12.12.2011, 15:27)

Mustafa teşekkür ederim verdiğin link te kafamdaki sorular giderilmiş oldu. Üstlimitin de üzerinde uçmakta bir sakınca olmadığını öğrendim...

takyonxxx yazdı:Dediğin gibi en ideali aralıkta olmak, ama malesef ben de bir türlü denk getiremedim,
genelde 10-15kg üstünde uçarım. Zayıf havalarda patlarsın, ama güçlü termiklerde avantaja dönüşüp daha stabil oluyor(2-3 veya altı kanatlar için). Kapandığında sağlam kapanıyor ve korkutucu sertlikte spin yada hızlı açılma yaşayabiliyosun. Hızım her zaman 4-5 km daha fazla oluyor ve bunu seviyorum, fazla kiloyla uçmak süzülüşü değiştirmez, süzülüş aynı kalıp, hızın ve çöküşün artar. Ama dediğimiz gibi aralıkta kalmak şartıyla üst limitte uçmak hep daha iyi bence...enerji enerji...Kilo değişince hız nasıl değişiyor, bunu görmen için bir exel dosyası ekledim. Hızı değiştirerek kaldırma kuvvetini görebilirsin.


Türkay bey yanlış mı anladım acaba siz üst limitlerin 10-15 kg üstünde mi uçuyorsunuz? Bu kadar üst limitte uçmanın herhangi olumsuz bir yanı varmıdır? Bu DHV1-2 kanatları için de yapılabilir mi?
Bir arkadaş da üst limitte uçma için" kapanmalarda tepkileri daha sert olur" demiş bunun anlamı nedir acaba?

Kullanıcı avatarı
AltinKartal
Mesajlar: 32
Kayıt: 20.10.2008, 18:08
Ad Soyad: Emre Aydemir
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 8 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen AltinKartal » 1 on yıl 2 yıl önce (12.12.2011, 22:38)

Ben yıllarca kanatların ağırlık limitlerinin orta-alt kesminde uçtum. Bu kanatlar Medium boydu. Birçok kereler kalkışlarda sürüklendim, hatta bir keresinde Çatalcada yelken yaparken rüzgar beni tepenin arkasına sürükledi. Artık Small kanatla (Ozone Roadster) uçuyorum. Yani kanadın tam üst limitindeyim. Hatta paramotorla uçtuğumda üst limitin 5-10 kg üstüne çıkıyorum. Bugüne kadar hiçbir dezavantajını görmedim. Bu kanatla:
- Ormanlıda zayıf rüzgarda yelken yapabiliyorum
- Kayseride güvenle termik uçuşu yapabiliyorum
- Paramotorla sıfır rüzgarda (yeterli koşu alanı varsa tabii) kalkabiliyorum
Ama tabiiki uçuş hızı biraz fazla. Özellikle inişlerde bunu bayağı hissediyorsunuz :D İyi zamanlanmış bir palye ile rahatça inebiliyorum.
Özet olarak şimdiki aklım olsaydı hep kanadın üst limitinde uçmayı tercih ederdim.

Kullanıcı avatarı
mannik
Mesajlar: 83
Kayıt: 26.11.2011, 13:09
Ad Soyad: Kenan Büyükatak
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen mannik » 1 on yıl 2 yıl önce (13.12.2011, 16:23)

Altinkartalın sözünün üstüne söz olmaz.....Üstadım benim...

Kullanıcı avatarı
İbrahim06
Mesajlar: 51
Kayıt: 01.10.2015, 10:13
Ad Soyad: İbrahim sorgun
Şehir: Ankara
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Yaş: 39
Pilot Menüsü: 

Re: Kilo limitlerine yakın uçmak

Mesaj #11 gönderen İbrahim06 » 7 yıl 11 ay önce (11.04.2016, 15:11)

Benim kanat ileri en B ve limiti 65-90 benim kilom 60 15 de teçhizat 75 oluyorum geçen çok sert havaya takıldım çok sarsıyor yani 85 kilo olsam iş değişirdi onu öğrenmiş ve yaşamış oldum .


Kullanıcı avatarı
hisleyen07
Mesajlar: 49
Kayıt: 01.02.2015, 21:07
Ad Soyad: Hüseyin İşleyen
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 42
Pilot Menüsü: 

Re: Kilo limitlerine yakın uçmak

Mesaj #12 gönderen hisleyen07 » 7 yıl 11 ay önce (12.04.2016, 08:41)

95-115 benim kanat. 118 kg filan oluyom toplam. Memnunum. Sert rüzgarlarda geri sürüklenneden endişe etmiyom. Tabi ustalar daha iyi bilir

Kullanıcı avatarı
BAYRAM.KURT
Mesajlar: 140
Kayıt: 21.02.2013, 16:35
Ad Soyad: Bayram Kurt
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: Kilo limitlerine yakın uçmak

Mesaj #13 gönderen BAYRAM.KURT » 7 yıl 11 ay önce (12.04.2016, 09:30)

Hüseyin bey sert rüzgarlarda sürüklen memeniz sadece kanatta üst limitte uçmanıza bağlamayın. ben nasılsa üst limitdeyim diye güvenip seviyeniz ve kanadınızın Sertifikasına uygun olmayan havada çıkarsanız sizi üst limitde uçmanız kurtarmaz bilginize. kazasız bol uçuşlar .

Kullanıcı avatarı
hisleyen07
Mesajlar: 49
Kayıt: 01.02.2015, 21:07
Ad Soyad: Hüseyin İşleyen
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 42
Pilot Menüsü: 

Re: Kilo limitlerine yakın uçmak

Mesaj #14 gönderen hisleyen07 » 7 yıl 11 ay önce (12.04.2016, 11:35)

Evet doğru. Teşekür