İdeal Bir YP Pisti Nasıl Olmalı ?
Moderatör: Moderatör Ekibi
- mesuty1ld1z
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 02.12.2014, 01:43
- Ad Soyad: Mesut Yıldız
- Şehir: Denizli
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
İdeal Bir YP Pisti Nasıl Olmalı ?
Profesyonel olarak sporu yapanlara nacizane bir sorum olacak. Yamaç Paraşütü için yüksekliğin yaklaşık 400 m olan bir yerde güney ve batıya bakan, ulaşımı rahat ve iniş noktaları konusunda gayet elverişli olan bir yere pist yapmayı düşünüyorum.
1- Yaklaşık 30m 2 kanat açmak için yeterli olur diye düşünüyorum fakat Rahat ve Tercih edilen bir kalkış için ne kadar eğim ve pist uzunluğu yeterli olur acaba ?
2- Pamukkale 'ye kuşbakışı olan tepede düşünülen pist yeri sit alanı. Bu yerde pist yapmak için destek verecek kalkınma ajansı vb kuruluşlar mevcut mu acaba ?
3- İşletme daha çok yalnız pist için değil, pisti olan konaklamalı bir yer olacağından bu yer ile alakalı izin ruhsat gibi konularda belediye yada hangi bakanlık ile görüşmem gerekir acaba ? (İşletme için değil de özellikle pist için alınması gereken izin)
Şimdiden cevaplarınız için teşekkür eder saygılarımı sunarım. .
1- Yaklaşık 30m 2 kanat açmak için yeterli olur diye düşünüyorum fakat Rahat ve Tercih edilen bir kalkış için ne kadar eğim ve pist uzunluğu yeterli olur acaba ?
2- Pamukkale 'ye kuşbakışı olan tepede düşünülen pist yeri sit alanı. Bu yerde pist yapmak için destek verecek kalkınma ajansı vb kuruluşlar mevcut mu acaba ?
3- İşletme daha çok yalnız pist için değil, pisti olan konaklamalı bir yer olacağından bu yer ile alakalı izin ruhsat gibi konularda belediye yada hangi bakanlık ile görüşmem gerekir acaba ? (İşletme için değil de özellikle pist için alınması gereken izin)
Şimdiden cevaplarınız için teşekkür eder saygılarımı sunarım. .
Son beğenen PaRaDoX
- eseslimturk
- Mesajlar: 75
- Kayıt: 02.10.2012, 01:10
- Ad Soyad: Ayhan Öztürk
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
merhaba,denizli de abigem var .orada proje yazılımı ile ilgili bilgi alabilirisin.ancak sit alanına proje yazdıramassın,önce sit alanından çıkartıp mesire alanına çevirtirip orman yada benzeri hangi kuruma ait ise oradan ihale ile oranın işletmesini alıp çevre şehirciliğe planı onaylatıp kabul edilen projeyi uygulayabilirsin.konaklamalı yer olabilmesi için A-B-C sıralaması vardır .c tipine çivi çakamassın ,b tipine bungolo tipi kulube yapabilirsin ,A tipine elektrik su kanalızasyon dahil her türlü proje yazabilirsin.
- mesuty1ld1z
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 02.12.2014, 01:43
- Ad Soyad: Mesut Yıldız
- Şehir: Denizli
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 17.06.2012, 17:10
- Ad Soyad: Ender İnal
- Şehir: Adana
- Aldığı Beğeni: 12 / 2
- Pilot Menüsü:
Sayın Koray Koş...
adam eğim diyor eğitim değil...
hiç güleceğim yoktu
yamaç paraşütü için biraz daha az olabilir ama
yelkenkanatta kalkış yapacaksa,
kademeli olarak artan 25 derece eğim harika olur kanaatindeyim.
kademeden kastım: 15 20 25 derece... yani max. 25 derece...
yada daha pratik bir ölçü şöyle olabilir;
yaya olarak ayağınız kaymadan tırmanıp inebileceğiniz dereceye kadar eyebilirsiniz tepeyi...
adam eğim diyor eğitim değil...
hiç güleceğim yoktu
yamaç paraşütü için biraz daha az olabilir ama
yelkenkanatta kalkış yapacaksa,
kademeli olarak artan 25 derece eğim harika olur kanaatindeyim.
kademeden kastım: 15 20 25 derece... yani max. 25 derece...
yada daha pratik bir ölçü şöyle olabilir;
yaya olarak ayağınız kaymadan tırmanıp inebileceğiniz dereceye kadar eyebilirsiniz tepeyi...
- mesuty1ld1z
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 02.12.2014, 01:43
- Ad Soyad: Mesut Yıldız
- Şehir: Denizli
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Yer şu anda zirve ve düz bir arazi yani toprak yığıntısı ile yapay bir zirve yapıp uçuruma doğru eğim vererek koşu yolunu oluşturmayı düşünüyorum. Ve 50 m civarında olacak toplam uzunluk için 20 - 25 derece eğim vermek 10-15 m den fazla yükselti olarak toprak yığıntısı gerektirir. Bu şekilde ise maliyet afaki düzeylere ulaşıyor..
- SERVET
- Mesajlar: 194
- Kayıt: 15.07.2006, 15:49
- Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 68 / 3
- Pilot Menüsü:
25 derecelik bir eğim tanjantını alıp yüzdeye çevirdiğinde % 46 lık bir eğim demektir ki bu da 10 metrede 4,6 mt lik kot farkı anlamına gelir 50 mt de ise 23 mt lik bir yükselti olacağını gösterir.
% 20 lik bir eğim de yeterli ve idealdir bence yani 10 metrede 2 metre kot düşecektir bu da takriben sizin pistin başında 10 mt lik bir yükselti anlamına gelir. 10 metre harfiyat dökülemiyorsa pistin uç tarafı 5 metre düşürülür çıkan harfiyat pistin başına götürülür 5 metre yükseltilir böylece yine %20 lik bir eğim elde edilir.
Eğime bence bu kadar takılmayın ondan çok daha önemli faktörler var take off u değerli kılan. neredeyse düz veya çok az eğime sahip bir çok take off var kullanılan.
% 20 lik bir eğim de yeterli ve idealdir bence yani 10 metrede 2 metre kot düşecektir bu da takriben sizin pistin başında 10 mt lik bir yükselti anlamına gelir. 10 metre harfiyat dökülemiyorsa pistin uç tarafı 5 metre düşürülür çıkan harfiyat pistin başına götürülür 5 metre yükseltilir böylece yine %20 lik bir eğim elde edilir.
Eğime bence bu kadar takılmayın ondan çok daha önemli faktörler var take off u değerli kılan. neredeyse düz veya çok az eğime sahip bir çok take off var kullanılan.
- H_E_L_P_55
- Mesajlar: 482
- Kayıt: 27.06.2011, 08:15
- Ad Soyad: Koray Kos
- Şehir: Turhal
- :
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
- mesuty1ld1z
- Mesajlar: 20
- Kayıt: 02.12.2014, 01:43
- Ad Soyad: Mesut Yıldız
- Şehir: Denizli
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 17.06.2012, 17:10
- Ad Soyad: Ender İnal
- Şehir: Adana
- Aldığı Beğeni: 12 / 2
- Pilot Menüsü:
belki kelimelerle tam anlatamadım.
fotoya bakın.
cizgi, 0 derece eğimle başlıyor 45 derece eğimle bitiyor.
bize (yelkenkanat) 25 dereceyle bitse de yeter. (fazlasının zararı yok bu arada)
yamaç paraşütü için daha azıda yetebilir.
demek istediğim; pistin sonuna doğru eğim arttıkça kalkış kolaylaşır.
bu şekildeki artarak eğilen bir pistte, (yelkenkanatla bile) sıfır rüzgarda bile kalkılır.
yelkenkanatla kalkışta beni en çok eğim düşündürür.
eğim yeterliyse rüzgarın (yönü hariç) çok önemi yok.
tecrübe konusunda;
forumun en tecrübeli üyesi ben değilim elbette. hatta ortalamanın altındayımdır.
ideal pist nası olmalı diye sormuşsunuz.
benim kafamdaki ideal pist bu...
yanlışım varsa benden tecrübeliler düzeltsinler lütfen...
fotoya bakın.
cizgi, 0 derece eğimle başlıyor 45 derece eğimle bitiyor.
bize (yelkenkanat) 25 dereceyle bitse de yeter. (fazlasının zararı yok bu arada)
yamaç paraşütü için daha azıda yetebilir.
demek istediğim; pistin sonuna doğru eğim arttıkça kalkış kolaylaşır.
bu şekildeki artarak eğilen bir pistte, (yelkenkanatla bile) sıfır rüzgarda bile kalkılır.
yelkenkanatla kalkışta beni en çok eğim düşündürür.
eğim yeterliyse rüzgarın (yönü hariç) çok önemi yok.
tecrübe konusunda;
forumun en tecrübeli üyesi ben değilim elbette. hatta ortalamanın altındayımdır.
ideal pist nası olmalı diye sormuşsunuz.
benim kafamdaki ideal pist bu...
yanlışım varsa benden tecrübeliler düzeltsinler lütfen...
- Dosya ekleri
-
- eğim.jpg (5.16 KiB) 9256 kere görüntülendi
- SERVET
- Mesajlar: 194
- Kayıt: 15.07.2006, 15:49
- Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 68 / 3
- Pilot Menüsü:
Eğim konusu üzerine düşününce bizi etkileyen tek faktör var bu da kanatın süzülüş oranı(glide ratio). Kanatların süzülüş oranı seviyelerine göre ortalama olarak 1/8 ile 1/10 arasında değişmekte. Süzülüş oranı dikey mesafe/yatay mesafe yani kanat kaç metre çöktüğünde ne kadar mesafe katettiğini gösteriyor. Kanatların performansını gösteren önemli bir kriter. 1/10 süzülüyor dediğmizde sıfır havada kanat 1 metre irtifa kaybettiğinde 10 metre ileriye gidebiliyor anlamına geliyor.
Şekil 1 de 100 mt irtifada bir kanatın sıfır havada 1000 mt süzülebildiğni gösteriyor. Hemen altında ise % 10 eğime sahip bir tepenin çizimini görüyoruz. Dikkat ederseniz ikiside birbirine eşit bu şu anlama geliyor kanat uçması için gerekli olan stall hızına ulaşsa bile tepeden kopamıyor. Tepeden ayrılabilmesi için tepenin eğiminin süzülüş oranından büyük olması gerekiyor.
Şekil 2 de ise % 20 eğime sahip bir tepe ile 1/10 süzülen kanatın çizimleri karşılaştırılıyor. Gördüğünüz gibi tepe eğimi süzülüş oranından büyük olduğunda kanat uçabiliyor.
[/img]
Delta kanatları fazla tanımıyorum yalnız süzülüş oranları bizden fazla 1/16 ile 1/20 gibi stall hızları bizden yüksek ileri seviye delta kanatlarda 30 km ye kadar varıyor. süzülüş oranları yüksek olduğu için % 10 eğime sahip bir tepeden dahi kalkabilir gözüküyor. Fakat uçabilmeleri için daha yüksek bir hıza ihtiyaçları var malzeme ağır olduğu için teorik olarak stall hızına ulaşmaları koşarak zor olabilir biz koşarak kalkış yaparız yanı koşarak stall hızına ulaşır sonra da uçarız yani atlamayız. (riskli olmakla birlikte kısa ve dik bir eğim ile biten uçuruma benzer pistlerde misal kartepe gibi stall hızına ulaşmadan atlayarak kalkış yaptığmız zamanlar oluyor ama çok riskli) delta kanatlarda stall hızına koşarak ulaşmayı kolaylaştırcı bir etmen olarak daha dik bir eğim iyi olabilir gibi geliyor.
Pistin uzunluğu ne kadar olması gerekir sorusunun cevabıda stall hızı ile bağlantılı.
stall hızı bir kanadın uçması için gerekli minimum hızdır.
yamaçparaşütünde kanat seviyesine göre 21 km ile 25 km arasında değişiyor. eğim arttıkça mesafe kısalabilir eğim düştükçe bu mesafe artacaktır. eğimin minimum seviyelerde olduğu bir pistde 30 mt lik bir mesafe bir yp nin stall hızına ulaşması için yeterlidir. pistinizi bunu gözönüne alarak düzenlemenizde fayda var.
Şekil 1 de 100 mt irtifada bir kanatın sıfır havada 1000 mt süzülebildiğni gösteriyor. Hemen altında ise % 10 eğime sahip bir tepenin çizimini görüyoruz. Dikkat ederseniz ikiside birbirine eşit bu şu anlama geliyor kanat uçması için gerekli olan stall hızına ulaşsa bile tepeden kopamıyor. Tepeden ayrılabilmesi için tepenin eğiminin süzülüş oranından büyük olması gerekiyor.
Şekil 2 de ise % 20 eğime sahip bir tepe ile 1/10 süzülen kanatın çizimleri karşılaştırılıyor. Gördüğünüz gibi tepe eğimi süzülüş oranından büyük olduğunda kanat uçabiliyor.
[/img]
Delta kanatları fazla tanımıyorum yalnız süzülüş oranları bizden fazla 1/16 ile 1/20 gibi stall hızları bizden yüksek ileri seviye delta kanatlarda 30 km ye kadar varıyor. süzülüş oranları yüksek olduğu için % 10 eğime sahip bir tepeden dahi kalkabilir gözüküyor. Fakat uçabilmeleri için daha yüksek bir hıza ihtiyaçları var malzeme ağır olduğu için teorik olarak stall hızına ulaşmaları koşarak zor olabilir biz koşarak kalkış yaparız yanı koşarak stall hızına ulaşır sonra da uçarız yani atlamayız. (riskli olmakla birlikte kısa ve dik bir eğim ile biten uçuruma benzer pistlerde misal kartepe gibi stall hızına ulaşmadan atlayarak kalkış yaptığmız zamanlar oluyor ama çok riskli) delta kanatlarda stall hızına koşarak ulaşmayı kolaylaştırcı bir etmen olarak daha dik bir eğim iyi olabilir gibi geliyor.
Pistin uzunluğu ne kadar olması gerekir sorusunun cevabıda stall hızı ile bağlantılı.
stall hızı bir kanadın uçması için gerekli minimum hızdır.
yamaçparaşütünde kanat seviyesine göre 21 km ile 25 km arasında değişiyor. eğim arttıkça mesafe kısalabilir eğim düştükçe bu mesafe artacaktır. eğimin minimum seviyelerde olduğu bir pistde 30 mt lik bir mesafe bir yp nin stall hızına ulaşması için yeterlidir. pistinizi bunu gözönüne alarak düzenlemenizde fayda var.
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 17.06.2012, 17:10
- Ad Soyad: Ender İnal
- Şehir: Adana
- Aldığı Beğeni: 12 / 2
- Pilot Menüsü:
yazılanlara katılmakla birlikte, Süzülme oranları ile ilgili birkaç şey eklemek isterim.
YP nin kalkıştaki süzülme oranları; uçuştaki orandan çok daha düşüktür. yaklaşık 1/4....1/6 gibi... (kanada, rüzgara, yamaçtaki kaldırıcıya ve ağırlığa göre çok değişir.)
1/8 veya 1/10 dediğiniz 'Max' Glide Ratio'dur. sabit değildir. ideal hızın altında ve üstünde düşer.
yelkenkanat konusunda da fazla iyimsersiniz
YK nın süzülme oranları sınıfına göre 1/7 ile 1/16 arasında değişir. kalkışta daha düşüktür.
Stall hızları açısından YP ile aralarında çok fark yoktur.
koşudaki fark; kanadın yüksekliğiyle de alakalı...
YK; kalkışta pilotun başına değiyor neredeyse...
YP ise pilottan metrelerce yüksekte... (yüksekteki rüzgara daha fazla maruz)
birde YP nin kalkışta irtifa kaybederek hızlanma eğilimi daha fazla...
YK da ise kalkışta irtifa kaybederek çakılma eğilimi daha fazla... bu yüzden hızı baştan kazandırmak gerekiyor...
Selamlar...
YP nin kalkıştaki süzülme oranları; uçuştaki orandan çok daha düşüktür. yaklaşık 1/4....1/6 gibi... (kanada, rüzgara, yamaçtaki kaldırıcıya ve ağırlığa göre çok değişir.)
1/8 veya 1/10 dediğiniz 'Max' Glide Ratio'dur. sabit değildir. ideal hızın altında ve üstünde düşer.
yelkenkanat konusunda da fazla iyimsersiniz
YK nın süzülme oranları sınıfına göre 1/7 ile 1/16 arasında değişir. kalkışta daha düşüktür.
Stall hızları açısından YP ile aralarında çok fark yoktur.
koşudaki fark; kanadın yüksekliğiyle de alakalı...
YK; kalkışta pilotun başına değiyor neredeyse...
YP ise pilottan metrelerce yüksekte... (yüksekteki rüzgara daha fazla maruz)
birde YP nin kalkışta irtifa kaybederek hızlanma eğilimi daha fazla...
YK da ise kalkışta irtifa kaybederek çakılma eğilimi daha fazla... bu yüzden hızı baştan kazandırmak gerekiyor...
Selamlar...
En son ender tarafından 10.12.2014, 23:40 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
Son beğenen BerkhanB
- SERVET
- Mesajlar: 194
- Kayıt: 15.07.2006, 15:49
- Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 68 / 3
- Pilot Menüsü:
Kalkışta veya havada süzülme oranı diye bir kavram yok:) kalkışta ne kadar süzülüyorsa uçarkende o kadar süzülür:)
kafa rüzgarında süzülüş oranı düşer arka rüzgarda ise artar.
Benim verdiğim değerler sıfır rüzgar baz alınarak hesaplanmıştır zaten yukarda da bahsettim kaçırmış olmalısınız.
Burda amaçlanan kanatın süzülme oranı ile tepenin eğimi arasındaki ilişkiyi matematiksel olarak kaba bir model ile göstermek ve bir pistin veya tepenin uygun şartlar altında yani sıfır rüzgarda sahip olması gereken minumum eğimi hesaplamak. bu modeli isterseniz sadece tüm tepenin eğimi olarak değerlendirebilir ya da sadece take off ile sınırlandırabilirsin. Önemli olan mantığını anlamak ve hangi değişkenlerin pistin uzunluğunu ve eğimini belirlediğni görmek.
kafa rüzgarında süzülüş oranı düşer arka rüzgarda ise artar.
Benim verdiğim değerler sıfır rüzgar baz alınarak hesaplanmıştır zaten yukarda da bahsettim kaçırmış olmalısınız.
Burda amaçlanan kanatın süzülme oranı ile tepenin eğimi arasındaki ilişkiyi matematiksel olarak kaba bir model ile göstermek ve bir pistin veya tepenin uygun şartlar altında yani sıfır rüzgarda sahip olması gereken minumum eğimi hesaplamak. bu modeli isterseniz sadece tüm tepenin eğimi olarak değerlendirebilir ya da sadece take off ile sınırlandırabilirsin. Önemli olan mantığını anlamak ve hangi değişkenlerin pistin uzunluğunu ve eğimini belirlediğni görmek.
En son SERVET tarafından 11.12.2014, 00:16 tarihinde düzenlendi, toplamda 3 kere düzenlendi.
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 17.06.2012, 17:10
- Ad Soyad: Ender İnal
- Şehir: Adana
- Aldığı Beğeni: 12 / 2
- Pilot Menüsü:
sıfır rüzgarda bile kanadın hızına göre süzülme oranı ve çökme hızı değişir diye biliyorum ben...
http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php
o kadar kesin konuşmayın isterseniz
bulabildiğim bir örnek...
http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php
http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php
o kadar kesin konuşmayın isterseniz
bulabildiğim bir örnek...
http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 17.06.2012, 17:10
- Ad Soyad: Ender İnal
- Şehir: Adana
- Aldığı Beğeni: 12 / 2
- Pilot Menüsü:
benim de doğrusunu öğrenmem için...
http://www.aeros.com.ua/structure/al/tk_en.php
mesela bu linkteki planör; en iyi süzülüşünü 70km/saat hızda yakalıyor. 1/27
bu; şu demek oluyor:
bu hızın altındaki ve üstündeki hızlarda süzülmesi 1/27 den daha düşük...
yoksa ben mi yanlış anlıyorum?
http://www.aeros.com.ua/structure/al/tk_en.php
mesela bu linkteki planör; en iyi süzülüşünü 70km/saat hızda yakalıyor. 1/27
bu; şu demek oluyor:
bu hızın altındaki ve üstündeki hızlarda süzülmesi 1/27 den daha düşük...
yoksa ben mi yanlış anlıyorum?