İdeal Bir YP Pisti Nasıl Olmalı ?

Uçuş Bölgeleri Hakkındaki konular,yeni uçus bölgeleri...

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

İdeal Bir YP Pisti Nasıl Olmalı ?

Mesaj #1 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (02.12.2014, 02:00)

Profesyonel olarak sporu yapanlara nacizane bir sorum olacak. Yamaç Paraşütü için yüksekliğin yaklaşık 400 m olan bir yerde güney ve batıya bakan, ulaşımı rahat ve iniş noktaları konusunda gayet elverişli olan bir yere pist yapmayı düşünüyorum.
1- Yaklaşık 30m 2 kanat açmak için yeterli olur diye düşünüyorum fakat Rahat ve Tercih edilen bir kalkış için ne kadar eğim ve pist uzunluğu yeterli olur acaba ?
2- Pamukkale 'ye kuşbakışı olan tepede düşünülen pist yeri sit alanı. Bu yerde pist yapmak için destek verecek kalkınma ajansı vb kuruluşlar mevcut mu acaba ?
3- İşletme daha çok yalnız pist için değil, pisti olan konaklamalı bir yer olacağından bu yer ile alakalı izin ruhsat gibi konularda belediye yada hangi bakanlık ile görüşmem gerekir acaba ? (İşletme için değil de özellikle pist için alınması gereken izin)

Şimdiden cevaplarınız için teşekkür eder saygılarımı sunarım. .

Son beğenen PaRaDoX


Kullanıcı avatarı
eseslimturk
Mesajlar: 75
Kayıt: 02.10.2012, 01:10
Ad Soyad: Ayhan Öztürk
Şehir: Muğla
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen eseslimturk » 9 yıl 4 ay önce (02.12.2014, 15:37)

merhaba,denizli de abigem var .orada proje yazılımı ile ilgili bilgi alabilirisin.ancak sit alanına proje yazdıramassın,önce sit alanından çıkartıp mesire alanına çevirtirip orman yada benzeri hangi kuruma ait ise oradan ihale ile oranın işletmesini alıp çevre şehirciliğe planı onaylatıp kabul edilen projeyi uygulayabilirsin.konaklamalı yer olabilmesi için A-B-C sıralaması vardır .c tipine çivi çakamassın ,b tipine bungolo tipi kulube yapabilirsin ,A tipine elektrik su kanalızasyon dahil her türlü proje yazabilirsin.

Kullanıcı avatarı
cincir
Mesajlar: 541
Kayıt: 26.08.2006, 17:13
Ad Soyad: Güngör Şen
Şehir: Adapazarı
:
Moderatör
Aldığı Beğeni: 11 / 2
Yaş: 52
İletişim:
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen cincir » 9 yıl 4 ay önce (02.12.2014, 19:12)

Aşağıdaki linkten de bilgi edinebilirsiniz.


http://www.ypforum.com/viewtopic.php?t=2639

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (02.12.2014, 20:58)

Verdiğiniz bilgiler ve paylaşımlar için teşekkür ederim fakat ben bu iş için yani eğim vermek için yaklaşık 20 -30 bin lira para harcayacağım. Bu yüzden en ideal yer şeklini iş makineleri ile oluşturacağım. Ve boş yere kürek çekmek istemiyorum yani

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 4 ay önce (03.12.2014, 10:31)

mrb anladığım kadarıyla camiada yenisiniz ve olaya direk eğitmenlikle başlamayı düşünüyorsunuz bu işler sandığınız kadar kolay ilerlemiyor biyerlere para yatırmadan daha fazla bilgi edinseniz sizin için daha iyi olur kanaatindeyim

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (03.12.2014, 17:44)

Sayın Koray Koş...
adam eğim diyor eğitim değil...
hiç güleceğim yoktu :)

yamaç paraşütü için biraz daha az olabilir ama
yelkenkanatta kalkış yapacaksa,
kademeli olarak artan 25 derece eğim harika olur kanaatindeyim.
kademeden kastım: 15 20 25 derece... yani max. 25 derece...

yada daha pratik bir ölçü şöyle olabilir;
yaya olarak ayağınız kaymadan tırmanıp inebileceğiniz dereceye kadar eyebilirsiniz tepeyi...


Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (04.12.2014, 00:53)

Yer şu anda zirve ve düz bir arazi yani toprak yığıntısı ile yapay bir zirve yapıp uçuruma doğru eğim vererek koşu yolunu oluşturmayı düşünüyorum. Ve 50 m civarında olacak toplam uzunluk için 20 - 25 derece eğim vermek 10-15 m den fazla yükselti olarak toprak yığıntısı gerektirir. Bu şekilde ise maliyet afaki düzeylere ulaşıyor..

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (04.12.2014, 02:57)

25 derecelik bir eğim tanjantını alıp yüzdeye çevirdiğinde % 46 lık bir eğim demektir ki bu da 10 metrede 4,6 mt lik kot farkı anlamına gelir 50 mt de ise 23 mt lik bir yükselti olacağını gösterir.
% 20 lik bir eğim de yeterli ve idealdir bence yani 10 metrede 2 metre kot düşecektir bu da takriben sizin pistin başında 10 mt lik bir yükselti anlamına gelir. 10 metre harfiyat dökülemiyorsa pistin uç tarafı 5 metre düşürülür çıkan harfiyat pistin başına götürülür 5 metre yükseltilir böylece yine %20 lik bir eğim elde edilir.

Eğime bence bu kadar takılmayın ondan çok daha önemli faktörler var take off u değerli kılan. neredeyse düz veya çok az eğime sahip bir çok take off var kullanılan.

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen H_E_L_P_55 » 9 yıl 4 ay önce (04.12.2014, 12:56)

:) okuyunca bende güldüm kendime 20-30 bin tl parayı duyunca heba olmasın dedim. kusura bakmayın yanlış anlaşılma olmuş

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (04.12.2014, 13:54)

25 derece eğimin pist boyunca olması gerekmiyor. son 5-10 metresi olsa yeter.

eğik atış eğrisi gibi...

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (06.12.2014, 00:13)

Arkadaşlar değerli bilgileriniz için çok teşekkür ederim.. Özellikle servet bey verdiğiniz bilgiler çok önem taşıdı benim için. Ender bey bu son 5-10m %25 eiğimin son kısımda olması yeterli tezinizde tecrübeniz var mı acaba ?


ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (06.12.2014, 10:29)

belki kelimelerle tam anlatamadım.
fotoya bakın.
cizgi, 0 derece eğimle başlıyor 45 derece eğimle bitiyor.
bize (yelkenkanat) 25 dereceyle bitse de yeter. (fazlasının zararı yok bu arada)
yamaç paraşütü için daha azıda yetebilir.

demek istediğim; pistin sonuna doğru eğim arttıkça kalkış kolaylaşır.
bu şekildeki artarak eğilen bir pistte, (yelkenkanatla bile) sıfır rüzgarda bile kalkılır.
yelkenkanatla kalkışta beni en çok eğim düşündürür.
eğim yeterliyse rüzgarın (yönü hariç) çok önemi yok.

tecrübe konusunda;
forumun en tecrübeli üyesi ben değilim elbette. hatta ortalamanın altındayımdır.
ideal pist nası olmalı diye sormuşsunuz.
benim kafamdaki ideal pist bu...

yanlışım varsa benden tecrübeliler düzeltsinler lütfen... :)
Dosya ekleri
eğim.jpg
eğim.jpg (5.16 KiB) 9256 kere görüntülendi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (10.12.2014, 17:10)

Eğim konusu üzerine düşününce bizi etkileyen tek faktör var bu da kanatın süzülüş oranı(glide ratio). Kanatların süzülüş oranı seviyelerine göre ortalama olarak 1/8 ile 1/10 arasında değişmekte. Süzülüş oranı dikey mesafe/yatay mesafe yani kanat kaç metre çöktüğünde ne kadar mesafe katettiğini gösteriyor. Kanatların performansını gösteren önemli bir kriter. 1/10 süzülüyor dediğmizde sıfır havada kanat 1 metre irtifa kaybettiğinde 10 metre ileriye gidebiliyor anlamına geliyor.
Şekil 1 de 100 mt irtifada bir kanatın sıfır havada 1000 mt süzülebildiğni gösteriyor. Hemen altında ise % 10 eğime sahip bir tepenin çizimini görüyoruz. Dikkat ederseniz ikiside birbirine eşit bu şu anlama geliyor kanat uçması için gerekli olan stall hızına ulaşsa bile tepeden kopamıyor. Tepeden ayrılabilmesi için tepenin eğiminin süzülüş oranından büyük olması gerekiyor.
Şekil 2 de ise % 20 eğime sahip bir tepe ile 1/10 süzülen kanatın çizimleri karşılaştırılıyor. Gördüğünüz gibi tepe eğimi süzülüş oranından büyük olduğunda kanat uçabiliyor.
[/img]

Delta kanatları fazla tanımıyorum yalnız süzülüş oranları bizden fazla 1/16 ile 1/20 gibi stall hızları bizden yüksek ileri seviye delta kanatlarda 30 km ye kadar varıyor. süzülüş oranları yüksek olduğu için % 10 eğime sahip bir tepeden dahi kalkabilir gözüküyor. Fakat uçabilmeleri için daha yüksek bir hıza ihtiyaçları var malzeme ağır olduğu için teorik olarak stall hızına ulaşmaları koşarak zor olabilir biz koşarak kalkış yaparız yanı koşarak stall hızına ulaşır sonra da uçarız yani atlamayız. (riskli olmakla birlikte kısa ve dik bir eğim ile biten uçuruma benzer pistlerde misal kartepe gibi stall hızına ulaşmadan atlayarak kalkış yaptığmız zamanlar oluyor ama çok riskli) delta kanatlarda stall hızına koşarak ulaşmayı kolaylaştırcı bir etmen olarak daha dik bir eğim iyi olabilir gibi geliyor.

Pistin uzunluğu ne kadar olması gerekir sorusunun cevabıda stall hızı ile bağlantılı.
stall hızı bir kanadın uçması için gerekli minimum hızdır.
yamaçparaşütünde kanat seviyesine göre 21 km ile 25 km arasında değişiyor. eğim arttıkça mesafe kısalabilir eğim düştükçe bu mesafe artacaktır. eğimin minimum seviyelerde olduğu bir pistde 30 mt lik bir mesafe bir yp nin stall hızına ulaşması için yeterlidir. pistinizi bunu gözönüne alarak düzenlemenizde fayda var.
Dosya ekleri
Eğim.jpg
Şekil 1
eğim2.jpg
Şekil 2

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (10.12.2014, 23:28)

yazılanlara katılmakla birlikte, Süzülme oranları ile ilgili birkaç şey eklemek isterim.
YP nin kalkıştaki süzülme oranları; uçuştaki orandan çok daha düşüktür. yaklaşık 1/4....1/6 gibi... (kanada, rüzgara, yamaçtaki kaldırıcıya ve ağırlığa göre çok değişir.)
1/8 veya 1/10 dediğiniz 'Max' Glide Ratio'dur. sabit değildir. ideal hızın altında ve üstünde düşer.

yelkenkanat konusunda da fazla iyimsersiniz :)
YK nın süzülme oranları sınıfına göre 1/7 ile 1/16 arasında değişir. kalkışta daha düşüktür.

Stall hızları açısından YP ile aralarında çok fark yoktur.

koşudaki fark; kanadın yüksekliğiyle de alakalı...
YK; kalkışta pilotun başına değiyor neredeyse...
YP ise pilottan metrelerce yüksekte... (yüksekteki rüzgara daha fazla maruz)
birde YP nin kalkışta irtifa kaybederek hızlanma eğilimi daha fazla...
YK da ise kalkışta irtifa kaybederek çakılma eğilimi daha fazla... :) bu yüzden hızı baştan kazandırmak gerekiyor...

Selamlar...
En son ender tarafından 10.12.2014, 23:40 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Son beğenen BerkhanB

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (10.12.2014, 23:39)

Kalkışta veya havada süzülme oranı diye bir kavram yok:) kalkışta ne kadar süzülüyorsa uçarkende o kadar süzülür:)
kafa rüzgarında süzülüş oranı düşer arka rüzgarda ise artar.
Benim verdiğim değerler sıfır rüzgar baz alınarak hesaplanmıştır zaten yukarda da bahsettim kaçırmış olmalısınız.

Burda amaçlanan kanatın süzülme oranı ile tepenin eğimi arasındaki ilişkiyi matematiksel olarak kaba bir model ile göstermek ve bir pistin veya tepenin uygun şartlar altında yani sıfır rüzgarda sahip olması gereken minumum eğimi hesaplamak. bu modeli isterseniz sadece tüm tepenin eğimi olarak değerlendirebilir ya da sadece take off ile sınırlandırabilirsin. Önemli olan mantığını anlamak ve hangi değişkenlerin pistin uzunluğunu ve eğimini belirlediğni görmek.
En son SERVET tarafından 11.12.2014, 00:16 tarihinde düzenlendi, toplamda 3 kere düzenlendi.

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (10.12.2014, 23:45)

sıfır rüzgarda bile kanadın hızına göre süzülme oranı ve çökme hızı değişir diye biliyorum ben...

http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php

o kadar kesin konuşmayın isterseniz :)
bulabildiğim bir örnek...
http://www.aeros.com.ua/structure/support/polar_en.php


Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 00:26)

:) ah be endercim. Polar eğrisini biliyorum:) Sana nasıl anlatcam bilmiyorum:)

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 11:58)

anlatmaya şuradan başlayabilirsin;

polar eğrisi neyi anlatıyor? daha doğrusu neleri? :)

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 12:45)

Neden anlatayım ?

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 14:18)

benim de doğrusunu öğrenmem için...

http://www.aeros.com.ua/structure/al/tk_en.php

mesela bu linkteki planör; en iyi süzülüşünü 70km/saat hızda yakalıyor. 1/27
bu; şu demek oluyor:
bu hızın altındaki ve üstündeki hızlarda süzülmesi 1/27 den daha düşük...

yoksa ben mi yanlış anlıyorum?