Yeni bir take off? (kalkış alanı) Uçulabilirlik kriterleri
Moderatör: Moderatör Ekibi
- Aviator
- Mesajlar: 121
- Kayıt: 09.03.2005, 23:07
- Ad Soyad: R. Özay Zorlu
- Şehir: Orhangazi
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 0
- Pilot Menüsü:
Yeni bir take off? (kalkış alanı) Uçulabilirlik kriterleri
Yamaçparaşütü'nün ülkemizde özellikle son 5 senede büyük bir sıçrama yapması (ki bu sıçrama kontrolsüz büyüme şeklinde olsa da) büyük oranda dağlık bir ülkede yaşamamız ve nerdeyse her il ve ilçe de uçuş imkanını bulmamız sayesinde olmuştur.
Yamaçparaşüt ile nereden uçulur sorusuna verilecek ilk yanıt "yüksek" bir yerden şeklinde olacaktır.
Bir pilot kanadını sırtına vurup kalkış veya iniş sonrası uzun süre yürümeyi-tırmanmayı göze alıyor ise Türkiye'deki hemen her şehirde kendisine uçmak/kalkış yapmak için onlarca nokta bulacaktır.
Ancak bir yerin "Yeni bir Take Off" olarak değerlendirilmesi ve sürekli kullanıma uygun olmasının belli başlı temel kriterleri vardır. Mevcut populer uçuş bölgelerinin/take off ların bu kriterlerin tamamının sağlandığı yerler olduğu unutulmamalıdır.
Nedir bu kriterler:
KRİTER1-KALKIŞ NOKTASINA YOL:
Bir yerin sürekli uçulabilirliğinden bahsediliyorsa öncelikle oraya en azından 2-3 mevsim ulaşım sağlayan ve ortalama bir aracın gidebileceği bir yol bulunmalıdır. Yolu olmayan take off ancak sembolik uçuşlar için kullanılabilir. Buda senede birkaç kezden fazla olmayacaktır.
KRİTER2-KALKIŞ NOKTASI: (TAKE OFF)
Bir dağ veya tepenin herhangi bir noktasının kalkış noktası (take off) niteliğine haiz olması için en az 1 kanat serecek vede koşulabilecek boyutlarda uygun eğime sahip bir alanı olmalıdır. Kalkış noktası ile iniş noktası arasında kalkışa yakın irtifada tepe-sırt hattı vs olmamalıdır.
KRİTER3-RÜZGAR YÖNÜ:
Uçulabilir bir take off yılın en az 150-200 günü uçuş verebiliyor olmalıdır. Bir take off'un uçuş verebilmeside, rüzgarı tam cepheden alacak yöne bakıyor olmasıyla ilgilidir. Burada devreye genel rüzgarlar , lokal rüzgarlar ve yeryüzü şekillerinin rüzgar yön ve şiddetine etkisi konusu devreye girer. Dolayısıyla yolu olan yeterli bir kalkış noktası , istikrarsız ve uygun olmayan yönlerden esen rüzgarlar dolayısıyla hiçbirzaman popüler olamayabilir. Take off'un aldığı rüzgarın şiddeti de önemlidir. Uçulabilir bir take off da yılın önemli bir bölümü gündüz saatleri rüzgar tercihen 5-15 km max 25-30 km olabilir.
KRİTER4-İNİŞ ALANI:İniş alanı kalkış yapılan tepenin tercihen önünde ve 1/3 süzülüşle dahi gidilebilecek uzaklıkta olmalıdır. İniş alanına yetişme durumu , kalkış sonrası bulunacak bir kaldırıcıya bağlı olamaz. Her kanat çok fazla çökerek dahi de olsa iniş alanına yetişebilmelidir. İniş alanına araçla ulaşılabilmelidir.
Bu ana kriterler yanında popüleriteyi arttırıcı bazı ek kriterlerden bahsetmek de mümkün
Ek kriterler:
- Şehir merkezine yakınlık
- Termal aktivite
- Dinamik kaldırıcı
- Mesafe uçuşuna uygun arazi yapısı-iklim koşulları
- Keyifli doğa manzarası
4 Ana kritere de sahip olan bir take off gerçek anlamda uçulabilir bir take off tur. Ancak bu 4 kriterden 1 veya birkaçına sahip olmayan yerlerden yapılacak uçuşlar ya sembolik yada riskli-yorucu uçuşlar olarak nitelendirilebilir.
2 örnek vermek gerekirse: Marmara bölgesinin en yüksek dağı Uludağ'dan düzenli uçuşlar yapılamamaktadır. Bunun sebebi 1 ve 2 nolu kriterleri tam sağlayamamasıdır. Bunun yanında 3-5 sene öncesine kadar adı duyulmamış Gürsu Take Off'un , yüksek populeriteye ulaşmasının sebebi 4 kritere de yeterli oranda sahip olmasıdır.
Pilot sayısı arttıkça her ilden artan oranda yeni take off haberleri gelmekte. Ancak eskiden de oldugu gibi her bulunan yer sürekli bir uçuş alanı olma şansını yakalayamamaktadır.
Dolayısıyla eğer sizde yeni bir uçuş bölgesi/take off buldugunuzu düşünüyorsanız yukarıdaki kriterleri buldugunuz bölgeye uygulayın ve uçulabilirliğini değerlendirin. Tecrübeniz yetersiz ise tecrübeli pilotların yardımına başvurmak yeni bölgeyi doğru değerlendirmek ve emniyetli uçuşlara kazandırmak açısından doğru bir hareket olacaktır.
Özay
www.axis-turkey.com
Yamaçparaşüt ile nereden uçulur sorusuna verilecek ilk yanıt "yüksek" bir yerden şeklinde olacaktır.
Bir pilot kanadını sırtına vurup kalkış veya iniş sonrası uzun süre yürümeyi-tırmanmayı göze alıyor ise Türkiye'deki hemen her şehirde kendisine uçmak/kalkış yapmak için onlarca nokta bulacaktır.
Ancak bir yerin "Yeni bir Take Off" olarak değerlendirilmesi ve sürekli kullanıma uygun olmasının belli başlı temel kriterleri vardır. Mevcut populer uçuş bölgelerinin/take off ların bu kriterlerin tamamının sağlandığı yerler olduğu unutulmamalıdır.
Nedir bu kriterler:
KRİTER1-KALKIŞ NOKTASINA YOL:
Bir yerin sürekli uçulabilirliğinden bahsediliyorsa öncelikle oraya en azından 2-3 mevsim ulaşım sağlayan ve ortalama bir aracın gidebileceği bir yol bulunmalıdır. Yolu olmayan take off ancak sembolik uçuşlar için kullanılabilir. Buda senede birkaç kezden fazla olmayacaktır.
KRİTER2-KALKIŞ NOKTASI: (TAKE OFF)
Bir dağ veya tepenin herhangi bir noktasının kalkış noktası (take off) niteliğine haiz olması için en az 1 kanat serecek vede koşulabilecek boyutlarda uygun eğime sahip bir alanı olmalıdır. Kalkış noktası ile iniş noktası arasında kalkışa yakın irtifada tepe-sırt hattı vs olmamalıdır.
KRİTER3-RÜZGAR YÖNÜ:
Uçulabilir bir take off yılın en az 150-200 günü uçuş verebiliyor olmalıdır. Bir take off'un uçuş verebilmeside, rüzgarı tam cepheden alacak yöne bakıyor olmasıyla ilgilidir. Burada devreye genel rüzgarlar , lokal rüzgarlar ve yeryüzü şekillerinin rüzgar yön ve şiddetine etkisi konusu devreye girer. Dolayısıyla yolu olan yeterli bir kalkış noktası , istikrarsız ve uygun olmayan yönlerden esen rüzgarlar dolayısıyla hiçbirzaman popüler olamayabilir. Take off'un aldığı rüzgarın şiddeti de önemlidir. Uçulabilir bir take off da yılın önemli bir bölümü gündüz saatleri rüzgar tercihen 5-15 km max 25-30 km olabilir.
KRİTER4-İNİŞ ALANI:İniş alanı kalkış yapılan tepenin tercihen önünde ve 1/3 süzülüşle dahi gidilebilecek uzaklıkta olmalıdır. İniş alanına yetişme durumu , kalkış sonrası bulunacak bir kaldırıcıya bağlı olamaz. Her kanat çok fazla çökerek dahi de olsa iniş alanına yetişebilmelidir. İniş alanına araçla ulaşılabilmelidir.
Bu ana kriterler yanında popüleriteyi arttırıcı bazı ek kriterlerden bahsetmek de mümkün
Ek kriterler:
- Şehir merkezine yakınlık
- Termal aktivite
- Dinamik kaldırıcı
- Mesafe uçuşuna uygun arazi yapısı-iklim koşulları
- Keyifli doğa manzarası
4 Ana kritere de sahip olan bir take off gerçek anlamda uçulabilir bir take off tur. Ancak bu 4 kriterden 1 veya birkaçına sahip olmayan yerlerden yapılacak uçuşlar ya sembolik yada riskli-yorucu uçuşlar olarak nitelendirilebilir.
2 örnek vermek gerekirse: Marmara bölgesinin en yüksek dağı Uludağ'dan düzenli uçuşlar yapılamamaktadır. Bunun sebebi 1 ve 2 nolu kriterleri tam sağlayamamasıdır. Bunun yanında 3-5 sene öncesine kadar adı duyulmamış Gürsu Take Off'un , yüksek populeriteye ulaşmasının sebebi 4 kritere de yeterli oranda sahip olmasıdır.
Pilot sayısı arttıkça her ilden artan oranda yeni take off haberleri gelmekte. Ancak eskiden de oldugu gibi her bulunan yer sürekli bir uçuş alanı olma şansını yakalayamamaktadır.
Dolayısıyla eğer sizde yeni bir uçuş bölgesi/take off buldugunuzu düşünüyorsanız yukarıdaki kriterleri buldugunuz bölgeye uygulayın ve uçulabilirliğini değerlendirin. Tecrübeniz yetersiz ise tecrübeli pilotların yardımına başvurmak yeni bölgeyi doğru değerlendirmek ve emniyetli uçuşlara kazandırmak açısından doğru bir hareket olacaktır.
Özay
www.axis-turkey.com
- Y.P.Pilotu ABDULLAH33
- Mesajlar: 38
- Kayıt: 29.09.2007, 15:05
- Ad Soyad: Abdullah Sakar
- Şehir: Mersin
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
merhaba özay nasılsınız .bizim kulübün internet sayfasında mersin ve civarındaki uçuş tepeleri ile ilgili bir bölüm açtık.bir inceleyip bilgi verirseniz sevinirim.www.mersinhavacilik.com sitemizin adı ordan uçuş tepeleri linkine gireseniz resimli olarak mersin civarındaki tepeleri inceleyebilirsiniz.iyi uçuşlar
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Sevgili Hocam Özay Zorlu,
Muğla merkezde Düzeyin mevkisinde inişe 320 m. irtifalı bir take off yeri var. Şehre 5 km mesafece, yol var, take off iyi, rüzgar yılda 150 gün var, iniş alanı çok geniş ve çok temiz, Aydın Havacılık kulubunden de uculur raporumuz var. yerel bir pilot en az 20 defa da uçmuş. Orman idaresine ait bir çorak tepedir. Ormandan birazcık düzeltilmesini istedim. olmaz dediler. Çalı çırpı ve taşlar alınsa yetecek. İzin verseler ben kendim masrafını da karşılıyorum ama Orman izin vermiyor. THSF na başvurdum. Gelen kişi sözel olarak uygun değil dedi. Ama raporu bir turlu göndermiyorlar. THK 'na da başvursam sizce uygun olur mu? Başlangıç eğitiminin az üstünde herkes ucabılır görünüşe göre. Tam da Muğla üniversitesine bakıyor tepe. Sizce burayı nasıl yaptırabilirim? Yerel yönetim ve resmi makamlar Yamaç Paraşütüne biraz soğuk bakıyorlar. Ne yapmalıyım sizce?
Muğla merkezde Düzeyin mevkisinde inişe 320 m. irtifalı bir take off yeri var. Şehre 5 km mesafece, yol var, take off iyi, rüzgar yılda 150 gün var, iniş alanı çok geniş ve çok temiz, Aydın Havacılık kulubunden de uculur raporumuz var. yerel bir pilot en az 20 defa da uçmuş. Orman idaresine ait bir çorak tepedir. Ormandan birazcık düzeltilmesini istedim. olmaz dediler. Çalı çırpı ve taşlar alınsa yetecek. İzin verseler ben kendim masrafını da karşılıyorum ama Orman izin vermiyor. THSF na başvurdum. Gelen kişi sözel olarak uygun değil dedi. Ama raporu bir turlu göndermiyorlar. THK 'na da başvursam sizce uygun olur mu? Başlangıç eğitiminin az üstünde herkes ucabılır görünüşe göre. Tam da Muğla üniversitesine bakıyor tepe. Sizce burayı nasıl yaptırabilirim? Yerel yönetim ve resmi makamlar Yamaç Paraşütüne biraz soğuk bakıyorlar. Ne yapmalıyım sizce?
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- bartsay
- Mesajlar: 1058
- Kayıt: 30.10.2009, 07:45
- Ad Soyad: Bartuğ Sayın
- Şehir: Isparta
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
Kadir Yaraşlı yazdı:Sevgili Hocam Özay Zorlu,
Muğla merkezde Düzeyin mevkisinde inişe 320 m. irtifalı bir take off yeri var. Şehre 5 km mesafece, yol var, take off iyi, rüzgar yılda 150 gün var, iniş alanı çok geniş ve çok temiz, Aydın Havacılık kulubunden de uculur raporumuz var. yerel bir pilot en az 20 defa da uçmuş. Orman idaresine ait bir çorak tepedir. Ormandan birazcık düzeltilmesini istedim. olmaz dediler. Çalı çırpı ve taşlar alınsa yetecek. İzin verseler ben kendim masrafını da karşılıyorum ama Orman izin vermiyor. THSF na başvurdum. Gelen kişi sözel olarak uygun değil dedi. Ama raporu bir turlu göndermiyorlar. THK 'na da başvursam sizce uygun olur mu? Başlangıç eğitiminin az üstünde herkes ucabılır görünüşe göre. Tam da Muğla üniversitesine bakıyor tepe. Sizce burayı nasıl yaptırabilirim? Yerel yönetim ve resmi makamlar Yamaç Paraşütüne biraz soğuk bakıyorlar. Ne yapmalıyım sizce?
yazık, bu memlekete yazık
ormana yazık çükü maden sahası olan yerlere tecavüze ses çıkartmıyorlar
federasyona yazık çünkü kalkış ve iniş için tehlikesi yoksa adama rapor ver de uçulsu dimi 100 uçuşumun 15 ini daha önce hiç kalkış yapılmamış yerden yapmışımdır. Bu spor bir doğa sporudur. İsteyen elbet istediği tepeden uçarda da atlarda
Bize yazık çünkü adam yırtınıyor bi yere bişey yapmaya biz ne yapıyoruz?
- Kadir Yaraşlı
- Mesajlar: 494
- Kayıt: 21.05.2009, 17:25
- Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
- Şehir: Muğla
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
- tayran
- Mesajlar: 42
- Kayıt: 23.02.2010, 18:33
- Ad Soyad: Erdoğan Kandemir
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Yeni bir take off? (kalkış alanı) Uçulabilirlik kriterleri
Arkadaşlar merhaba. Uçuşa elverişli, yolu olmayan 500-600 mt. lik bir tepeye, yol açtırmak için prosedürler nelerdir. Bilgisi dahilinde detaylı anlatacak arkadaşlardan yardım istiyoruz. Zira uygun olduğunu düşündüğümüz, yeni bir take off alanını faaliyete geçirmeyi planlıyoruz. Tepenin tek eksiği take off'a çıkacak yol. Nasıl bir yol izlemeliyiz, yardımcı olursanız seviniriz.