Merhabalar
Semih abinin değindiği THK hassasiyeti hakkında bir yorum yapmak istiyorum. Yanılmıyorsam 2004 yılında DHV bir emniyet bülteni yayınladı. Bu bültenin içeriği; 15 yıl hiç kullanılmamış bir yedekle yapılan bir açılma testi. Teste kullanılan paraşütün panelleri patlamıştı (test insansız yapılmıştı). Bunun üzerine DHV 10 yıl raf ömrünü emniyet olarak tavsiye etti. İşte THK bu nedene her öğrencisine bunu tavsiye ediyor ve eğitim manueli olarak kullanıyor.
Yine bir bakış açısı da aşağıda tam olarak temsilcisi olduğum Airwave, firmasına ait PG 1 Lifesaver yedek paraşütün manuelinde yazan içerik.
DURATION OF USE
The permissible duration of use is 10 years with an inspection by the manufecturer every year. After that you can extend the duty another three years if an inspection is made every year. All together the rescue system can be used 13 years. If it is packed you are allowed to use it for 4 months.
ÇEVİRİ
Kullanım Süresi
Her yıl üreticinin kontrolünden geçerek, uygun görülen kullanım süresi 10 yıldır. Daha sonra da her yıl kontrolden geçirilerek bu süre 3 yıl uzatılabilir. Yedek paraşüt tam olarak 13 yıl kullanılabilir. Eğer katlanmışsa 4 ay kullanabilirsiniz (Bu cümle fabrikadan katlı gelen yedekler için belirtilmiştir.)
Sonuç olarak üretici her yıl düzenli kontrol derken; 6 ayda bir açılarak en az 24 saat havalandırma, katlama masasında yapılan katlama, ve sürekli nemden ve uçucu kimyasal gazlardan uzak tutmaktan bahsediyor.
Şimdi birde Türk pilot profiline bakalım: Daha önceleri THK görevleri, şuanda kendi okul faaliyetlerim için gittiğim her yerde ilk rica ;Hocam bi yedek vardı bizde, onu bi şey edi versen oluyor . En son ne zaman katlandı diye sorduğumda; ise valla 2 yıl önce almıştık hiç açılmadı, bu tabii en güzel cevaplardan biri. Herkes elini vicdanına koysun, kaç pilot yedek paraşütünü yukarıdaki şekilde tam olarak düzenli katlıyor ve kötü şartlardan koruyor. Tabii bundan paraşütünü katladığım onlarca arkadaş lütfen alınmasın.
Semih Abi üst düzey pilot profilindeki arkadaşlar için böyle bir öneri getirmiş olabilir, fakat bu bir genelleme değildir. Şuan o yedeği gerektiğinde açamayacak kadar deneyimsiz olan birçok insan varken, yıllık amortismanı 30-35 Euro luk bir malzemeden kimse kaçınmasın. Özelliklede termik koşullarda mesafe uçmak isteyen yeni arkadaşlarım. İhtiyaç olduğunda çok geç olabilir. Yedek paraşüt yelken uçuşu yapılırken zevkine kullanılan bir paraşüt değildir. İhtiyaç duyduğunuzda kesinlikle ortada artan bir (g) kuvveti ile şokla açılacaktır ve kötü şartlarda saklanmış, eski bir yedek paraşüt bu şoka dayanamayabilir.
Bu yorumu uzun süre THK da bizzat yedek paraşüt bakım ve katlamalarıyla ilgilenen,500 den fazla yedek paraşüt katlama ve 3 adet uçuş sırasında yedek açma deneyimine sahip bir Öğretmen Pilot olarak belirtiyorum, Semih abiye cevap olarak değil. Önce emniyet
Saygılar,
İyi uçuşlar