Merhaba;
Yararlı bir döküman,elimden geldiğince toparlamaya çalıştım.
Kaynak :http://www.bhpa.co.uk/members/documents/siv.pdf
SIV çalışmaları :
SIV Fransızca (Simulation d'Incident en Vol); teriminin kısaltmasıdır.Uçuşta karşılaşılan beklenmedik aksaklık,tersliklerin canlandırılması da ; diyebiliriz.
Uçuş sırasında meydana gelen teknik aksaklıkların tecrübeli bir SIV eğitmeni gözetiminde ve bilinçli olarak canlandırılması ve bu aksaklıklardan kurtulma manevralarının yine eğitmen kontrolünde pilot tarafından uygulanması ve kurtulma teknikleri,beceri ve refleksinin pilota kazandırılması ve deneyimlendirilmesi için yapılan bir çalışmadır.
Bu çalışmalar sırasında beklenmedik durumlar ve kapanmalar karşısında kanadınıza doğru giriş ve çıkış manevralarının nasıl verileceğini yaşayarak öğrenmeniz amaçlanır. Ayrıca güç ve karmaşık manevraları öğrenir ve pilotaj seviyenizi ilerletirsiniz.
Bu çalışmalar mutlaka su üzerinde ve canyeleği,telsiz,video kayıt ile yapılır.Su üzerinde yapılması güvenliği %100 sağlamaz bu nedenle sizi bir kurtarma botu bekler.
Bu çalışmalar bir pilot için gelişimini sağlayan vazgeçilmez temel eğitimlerden biridir.Hiç şüphesiz kapanmaları engellemeyi öğrenmek aktif uçuş becerileri arasında ilk ve temel sırayı alır.
İyi bir SIV çalışmasında;kanadınıza verdiğiniz komutlar,kanadınızdan aldığınız tepkiler ile hem onun hakkında çok şey öğrenirsiniz hemde kanadınızla spin,stall vbg. durumlarını hissederek deneyimlersiniz.
Çalışmalar bireysel beceri ve tecrübelere bağlı olarak pilotajınızı artırmaya yönelik olmalıdır. Kötü geçen bir SIV çalışması size hiçbir deneyim kazandırmaz ve pilotajınızın gelişimine zarar verir.
SIV çalışmaları yapabilmeniz için novice pilot olmanız yani FAI Para Pro 3. seviyesinde pilot olmalısınız.
ParaPro dökümanı nı ekteki linkte bulabilirsiniz.
http://www.fai.org/hang_gliding/filesto ... o_2005.zip
SIV çalışmalarının asıl amacı kanadınızın kullanım özelliklerini ve düz uçuş sırasındaki limitlerinizi öğrenmenizi sağlamak içindir.
SIV Öncelikle düz uçuşta beklenmedik bir durumun nasıl olduğunu hissetmenizi,tanımanızı sağlar ve bu durumlarda doğru tepkiyi nezaman ve nasıl vereceğinizi anlamanızı sağlar. Aynı zamanda size kurtarılması ümitsiz durumları tanıyarak yedek paraşütünüzü atma zamanını yaşayarak öğretir.
SIV çalışmaları normal düz uçuşun eğitimi
DEĞİLDİR.
Uçuşlarımızda kullandığımız kanatlar akrobasi manevraları için üretilmemiştir. SIV alacağınız eğitmen ile bu kursu alırken neyi amaçladığınızı,neler yapabileceğinizi veya yapmak istediğinizi detaylı olarak konuşup anlaşmalısınız.Seviyenize ve tecrübenize bağlı olarak yapacağınız manevraları beraberce değerlendirmeli,hangi manevraları ne sayıda ve sırada yapacağınızı belirlemelisiniz.
Çalışma öncesinde ekipmanınızı kontrol ederek yedek paraşüt harness veya kanadınızın SIV çalışmalarına uygun,hasarsız ve eksiksiz olduğundan emin olmalısınız.
Spine girme,yedek açma,ardarda komplike manevralar yapma,kulak kapatıp spinegirme vbg.hareketler SIV çalışmalarının bir parçası değildir ve yapılması düşünülemez.
TAMAMEN EMİN OLMADIĞINIZ BİR ŞEYİ ASLA YAPMAYIN..!!!
SIV EĞİTİMİ ALIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ADIMLAR :
1. SIV Çalışması için gerekli ekip kimlerden oluşmalıdır :
1.1 Sertifikali En az iki eğitmen eşliğinde olmalı.SIV Manevra ve
komutları veren tecrübeli ve sertifikalı eğitmen inilecek yerde hazır
bulunarak eğitimi yönetmeli.
1.2 Kurtarma botunda sürücü dışında sizi sudan çabucak çekip
çıkaracak en az iki kişi olmalı.
1.3 Eğitimi alan Pilot en az klüp(Novice-ParaPro3.seviye) pilotu
seviyesinde olmalı.
2. Çalışma bölgesi özellikleri :
2.1 SIV manevraları yereli hacime sahip olan Su üzerinde olmalı.
2.2 Temel SIV manevralarını yapabilecek seviyede irtifa alabileceği bir
take off ve güvenlikli bir şekilde iniş yapabileceği alan olmalı.
2.3 Pilot iniş sırasında tecrübeli bir pilot veya görevli gözetiminde
olmalı.
3. Gerekli donanım ve ekipman :
3.1 Yeterli güçte uygun bir kurtarma botu ve suya düşen pilota çabuk
erişip çıkaracak bir görevli.
3.2 Yeterli ve uygun özellikte bir telsiz kullanılmalı. Telsiz alıcısı
eğitimdeki pilotun üzerinden düşmeyecek şekilde,komut ve
görevlerini rüzgar sesine rağmen açık ve net bir şekilde
duyabileceğinden emin olunarak tutturulmuş olmalı. Eğer telsizde
problem olursa SIV manevraları iptal edilmeli. .
3.3 Pilot mutlaka canyeleği giymeli.Bu yelek Pilot un hareketlerini ve
harness kullanımı engellemeyecek şekilde olmalı.
3.4 Pilot mutlaka yedek paraşüt taşımalı ve bu paraşüt mutlaka kalkış
öncesi eğitmen tarafından kotrol edilmiş olmalı.
3.5 Sırttaki air-bag veya yüzme sağlayan ekipmanlar bu su
üzerindeki çalışmalardan önce çıkarılmış durumda olmalı.
3.6 Kanatlar uçuş öncesinde kontrol edilerek,cell ağızları,cell
duvarları,iplerin sağlamlığı ve bağlantı yerleri eğitmen tarafından
kontrol edilerek bir hasar olmadığından emin olunmalı.
3.7 Kanatlar pilotun ağırlığına uygun olmalıdır.
3.8 Karabinler kontrol edilerek uygun sertifikaya sahip karabinlerin
kullanıldığından emin olunmalıdır. Çalışma sırasında manevraların
videoya kaydedilmesi şiddetle tavsiye edilmektedir.
4.Uçuş öncesi uygulanması gereken eğitim prosedürü.
4.1 Tüm pilotlara SIV riskleri anlatılmalı ;Pilot nasıl bir risk aldığının bilincinde olmalı.Bu görevleri gönüllü bir şekilde yapıyor olmalıdır. Eğer eğitmen bir komut veriyor ise ve pilot kendinden emin değil ise bunu yapmaya yeltenmemelidir.Pilot manevralar sırasındaki tepkilerine dikkat ederek aşırı tepki vermenin yaratacağı tehlikelerin bilincinde olmalıdır.Acil bir durumda(yedek açmak) veya telsiz bağlantısı kuramadığında(düz uçuşu sağlayıp normalinişini yapmak) ne yapacağının biliyor olmalıdır.
4.2 Pilot yedek açmak prosedürü ve suya iniş prosedürü konusunda teorik ve pratik olarak eğitilmelidir.
4.3 Pilot manevraları ve kurtarma prosedürlerini kendisine önceden açıklandığı vede aktarıldığı şekilde doğru bir şekilde yerine getirmelidir. "Security in Flight" video kasetini bu konuda bir kaynak olarak şiddetle tavsiye ederiz.
4.4 Kanadınızın kullanım kılavuzunu dikkatle okumanızı ve anlamanızı tavsiye ederiz.
4.5 Tüm pilotlar bu eğitimin amacının,olası acil durumları kavramaya,tanımaya çalışmak,olası kötü durumları oluşmadan öngörmek ve bu durumlardan çabucak ve güvenli bir şekilde çıkmayı sağlamak olduğunu anlamalıdırlar.
5. Manevralar :
Çalışmayı yapacağınız bölgede ilk olarak uçuyorsanız ,Manevralara başlamadan önce kalkış,iniş alanlarını ve bölgeyi tanımak için mutlaka en az bir normal uçuş yapın.
Manevralar eğitmenizin seviyenize uygun bulduğu sırada ve sayıda yapılabilir. Her uçuş ta birden fazla manevrayıda çalışabilirsiniz. Birden fazla karmaşık manevraların aynı uçuşta çalışılması önerilmez.
SIV eğitimi alacak pilot temel wing-over çalışmaları,kulak kapatma,aktif pilotaj,360 dönüşler,ağırlık vererek dönüşler gibi temel uçuş manevralarında deneyimli olmalıdır.
5.1Asimetrik kapanma <50 % sağ ve sol olmak üzere. Bu kapanmalardan başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
5.2 Asimetrik kapanma >50 % sağ ve sol olmak üzere. Bu kapanmalardan başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
5.3 100 % kapatma . Bu kapanmadan başarılı bir şekilde çıkıldığı görülmeli.
5.4 Stall noktasını bulma anlama ve frenler ile başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
5.5 "B"line stall. Başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
5.6 Spiral dive. Başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
5.7 Spin e giriş . Başarılı bir şekilde çıkıldığı sergilenmeli.
Kravat,Full stall gibi zorunlu olmayan manevraları kanadınızın çeşidine,tecrübenize ve seviyenize bağlı olarak SIV eğitmeniniz ile karşılıklı mutabaka varılarak çalışamalarınıza ekleyebilirsiniz.
6. Uçuş Sonrası :
6.1 Uçuş sonrası her manevranın video görüntüsü üzerinden eğitmenle birlikte değerlendirme yapılır.
6.2 Her uçuş sonrasında ekipman ve malzeme kontrol edilerek gözden geçirilmelidir. Tuzlu suya girmiş her malzeme duru su ile yıkanmalıdır. Karabinler çıkarılarak temizlenmeli ve ekipmanların paslanmasına karşı önlem alınmalıdır.