Federasyon Hakkında ve Kuruluşu

Türkiye Hava Sporları Federasyonu hakkında haberler, tartışmalar, bilgiler.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
PaRaDoX
Mesajlar: 712
Kayıt: 31.07.2004, 23:53
Ad Soyad: Ali Yücer
Şehir: Ankara
:
Yönetici
Aldığı Beğeni: 40 / 1
Yaş: 41
Pilot Menüsü: 

Federasyon Hakkında ve Kuruluşu

Mesaj #1 gönderen PaRaDoX » 1 on yıl 7 yıl önce (12.12.2006, 23:24)

Federasyon Hakkında ...

Ülkemizde 1990'lı yıllar itibari ile hızla gelişen yamaçparaşütü ile aktif uğraşan pilot sayısının 1000'in üzerinde olduğunu tahmin ediyoruz. Bu spor maalesef yasal düzenlemeler ve uygulamalar açısından aynı gelişmeyi gösterememiştir. Büyük oranda kontrolsüz kalan bu spor dallarında yetersiz ve denetimsiz eğitimler sonucu üzücü olayların yaşanması yanında, ülkemizin yetenekli ve tecrübeli sporcuları olmasına rağmen uluslararası platformlarda yeterli seviyede temsil edilememiş, hak ettiği yeri alamamıştır. Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporu ile ilgili aşağıdaki konularda sağlıklı çözümler üretilebilmesi için bu spor dalında en kısa zamanda federasyon kurulması gerekmektedir:

Eğitim standartları ve lisans sistemi: Ülkemizde şu ana kadar eğitmen lisansına ve eğitim verme yetkisine sahip kulüp ve kişiler yoktur. Gerekli düzenlemeler yapılmadan THK tarafından verilen belgeler lisans değil sertifika mahiyetindedir ve bu sertifikalar süresizdir ve denetimsizdir. THK dışında da herkes eğitim verebilmekte, eğitimlerin hiçbir standardı olmadığı gibi eğitimlerin yeterliliği yönünden denetimi de yoktur. Bu spor dallarını icra eden kişilerde aynı şekilde büyük oranda denetimsizdir ve bu sebeple bazı üzücü olaylar yaşanmakta ve yaşanan üzücü olaylar sebebiyle bu spor dalları kamuoyu gözünde gereksiz yere yıpranmaktadır. Kurulacak federasyon ile öncelikle eğitim standartları oluşturulmalı, sporcuların seviyelerine göre bir lisans düzeni getirilmelidir.


Malzemelerin teknik kontrolü ve test standartları: Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporunda kullanılan malzeme ve donanımlar diğer havacılık branşlarında kullanılanlar gibi ileri teknoloji ürünü özel malzemelerdir ve pek çoğunun kullanım süresi, yani ömrü vardır. Bu malzemelerin standartları, standartlara uygunluğu, periyodik kontrolleri tanımlanmalıdır. Ayrıca uygulanacak test yöntemleri, test standartları oluşturulmalı ve periyodik olarak test edilmesi gereken malzemeler kayıt altına alınarak periyodik testleri yapılmalı ve takip edilmelidir.


Sigorta: Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporlarıyla ilgili düzenlemeler ve gerekli istatistik çalışmaları belirsiz olduğundan sigorta şirketleri sağlıklı bir poliçe sistemi uygulayamamaktadırlar. Üçüncü şahısları koruma, koltul sigortası ve/veya ferdi kaza ve tedavi sigortası sisteminin hayata geçirilmesi gerekmektedir. Sigorta uygulaması diğer ülkelerde lisans sistemi ile beraber yürütülmekte ve bu uygulama federasyon kanalıyla denetlenmekte ve yürütülmektedir.


Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü spor kulüpleri: Ülke genelindeki dernek ve topluluklara spor kulübü statüsü kazandırılarak bu spor dallarının yaygınlaştırılması, eğitimlerin iyileştirilmesi sağlanmalıdır. Ayrıca klüplerinin de katılımıyla denetim mekanizması daha aktif çalışacaktır.


Eğitmen, hakem ve teknik elemanların yetiştirilmesi: Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporuyla ilgili hali hazırda milli bir organizasyonun olmaması sebebiyle hakem ve teknik adam yetiştirilmesi şimdiye kadar mümkün olamamıştır. Ülkemizde hali hazırda bu görevleri üstlenen gönüllü sporcularımız bu işi kendi çabaları ile öğrenmeye çalışmışlardır. Dolayısıyla sağlıklı bir hakem ve teknik adam kadrosu oluşturulamamıştır.


Yarışma organizasyonları, milli takım ve yarışmalara katılım: Ülkemizde şimdiye kadar dört büyük uluslararası yarışma organizasyonu gerçekleştirilmiştir. Bunlardan sadece 1. Dünya Hava Oyunlarını THK organize etmiştir. Diğer üç uluslararası yarışma bu spora gönül vermiş amatör sporcuların özverili çalışmalarıyla gerçekleştirilmiştir. Ülkemizde yapılan uluslararası yarışmalardan sonuncusu 29Ağustos-4Eylül 2004 tarihinde Kayseri'de yapılan, dünya klasmanındaki 120 sporcunun yarıştığı Yamaçparaşütü Dünya Kupası (Kayseri PWC World Cup) yarışmasıdır. 14 yıldır uluslararası yarışmalara katılan, dereceler alan sporcularımız olmasına ve dünya kupası gibi çok ciddi yarışmaların organizasyonunun amatör sporcularımızca üstlenilmesine karşın şu ana kadar uluslararası havacılık federasyonu FAI kurallarına uygun gerçek bir Türkiye şampiyonası yapılamamış ve bu spor dallarında Türk Milli Takımı oluşturulamamıştır. Bu sebeple uluslararası yarışmalara katılan başarılı sporcularımız tamamen kendi maddi imkanları ve çabaları ile yurtdışı müsabakalara iştirak etmektedirler.


Kalkış alanları, uçuş bölgeleri ve uçuş emniyeti: Havacılık sporları diğer spor dallarında olduğu gibi, sporun emniyetli şekilde yapılabileceği özel alanları, bu alanların belli standartlara uymasını ve bu alanlara özel statü verilmesini gerektirmektedir. Kalkış alanlarının ve uçuş bölgelerinin belirlenerek bu bölgelerin havacılık sporlarına uygunluğunun resmiyet kazanması ve uçuş bölgelerinin NOTAM'lanması işlemleri ancak resmi bir kurum “federasyon” tarafından yapılabilir. Ülkemizin dört bir yanında amatör sporcularca belirlenmiş çok sayıdaki kalkış alanı ve uçuş bölgesi mevcut olmasına rağmen bu bölgelerin Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporu yapmaya uygunluğu ve bu bölgelerin hangi seviyedeki sporcularca kullanılabileceği netleştirilememiştir. Ayrıca bu konuda gerekli düzenlemeler yapılmadığı için uçuş bölgelerinde ve sporcular üstünde herhangi bir otorite kurulamamış ve uygulanamamıştır.


Uçuş Mevzuatı: Hava sporlarını icra edenler bir takım uluslararası havacılık kurallarına uymak zorundadır. Ancak, ülkemizde bu kurallar tam olarak oluşturulamamış ve dolayısıyla bu konuda da bir boşluk mevcuttur. Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü sporunun en yaygın olduğu ülkelerde bu sporla ilgili düzenlemeler ve uygulamalar ilgili ülkenin havacılık otoritesiyle birlikte Yelkenkanat ve Yamaçparaşütü Federasyonları tarafından yürütülmektedir.


Bu amaçla 9 Mayıs 2004 tarihinde ODTÜ Havacılık Kulübü'nün evsahipliğinde çeşitli kulüp, dernek veya gruplar yanında bağımsız pilotların da katıldığı bir toplantı yapıldı. Bu toplantıda:

Yamaçparaşütü ve yelkenkanat ile uğraşan aktif sporcu sayısının tespiti


Daha önce bu konu ile ilgili çalışmalar yapan arkadaşlarımızın çalışmalarının değerlendirilmesi.


Yamaçparaşütü ve Yelkenkanat Federasyonu Çalışma Gruplarının seçilmesi »»


Federasyon kurulması ile ilgili bütün sporcu arkadaşlarımızdan resmi bir destek sağlanması ve kamuoyu yaratılması.


Toplantıda alınan kararlar neticesinde yapılacak basın toplantısı ile federasyon kurma çalışmalarımızın ülke genelinde ilan edilmesi

konuları ele alındı.
Toplantıda temsil edilen grupların isimleri aşağıda yer almaktadır. Ancak bu sayı yeterli değildir ve bu toplantıda temsil edilmeyen veya haberi bile olmayan çok sayıda pilot olduğunu biliyoruz. En kısa zamanda geriye kalan pilotlarında bu oluşuma katılmalarını bekliyoruz »».

Bu çalışmaların temelinde bu spora büyük emekleri geçen Türk Hava Kurumumuza karşı bir yapılanma söz konusu değildir. Bu çalışmalar yamaçparaşütü ve yelkenkanat sporunun gelişmesi ve günümüzün şartlarına göre tabandan gelen destek ile yapılan düzenlemelerin yasallaştırılması esasına dayanmaktadır.

Resmi Web Sitesi : www.tyyf.org


Kullanıcı avatarı
mustafa çelik
Mesajlar: 391
Kayıt: 20.11.2006, 18:38
Ad Soyad: Mustafa Çelik
Şehir: Ankara
Aldığı Beğeni: 5 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen mustafa çelik » 1 on yıl 7 yıl önce (25.12.2006, 15:54)

Ali bey sayfa başarınızı tebrik ederim. Federasyonla ilgili çok olumlu düşüncelerinizi belirtmişsiniz. Bu konuda Türk Hava Kurumunu dışlamak kesinlikle yanlış olacaktır. Ulu önder ATATÜRK ün kurduğu gençlerimize havacılık sevgisini aşılayan bir kurumu göz ardı etmek yanlış olacaktır. Bireysel bazı uygulama ve olumsuzlukları komple kuruma maal etmek yanlış olacaktır. Ben bizzat THK Gen.Başk. Yusuf GÜNGÖR paşamıza bu konuyu sorduğumda 'kurum olarak bizler biraz kıskancız herşey elimizde olsun isteriz ama özel kulüplerin desteğiyle federasyon olması lazım' diye belirti.
Bir diğer konu federasyonu sadece yamaçparaşütü ve yelkenkanat olarak düşünmek yanlış olur genel kapsamlı sportif havacılığın tüm branşlarını kapsayacak şekilde bir isim ve yapılanma olması lazım düşüncesiydeyim. Ben yamaç paraşütüne yeni başladım sağolsunlar Yiğit ve Yılmaz hocalardan ders alıyorum. Federasyon çalışmalarında ön plana çıkarılarak görev alması düşünülen arkadaşların, görev aldıktan sonra milli sporcu ve yarışmacı olup olamayacakları konusununda değerlendirilerek ona göre hareket edilmesi ülkemizin daha iyi temsil edilmesi açısından iyi olacağı kanaatindeyim. Saygılarımla

Kullanıcı avatarı
SkyCloud
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.04.2005, 10:25
Ad Soyad: Akin Gokbulut
Şehir: İstanbul
:
Moderatör Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 20 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen SkyCloud » 1 on yıl 5 yıl önce (09.01.2009, 15:15)

Fazla söze hacet yok. Gelismelerin guzel bir ozeti, bugunku varılan nokta.

= = 31.12.2008 = =
Yurdaer Etike'den alıntı :
= = Başlar = =
Konu ile ilgili düşüncelerimi aktarmak için bir örnekle başlamak istiyorum. Bir ekonomik araştırmalar derneği veya sektör derneği olduğunu varsayın. Bu dernek Avrupa Birliğine girildiğinde bunun ekonomi veya sektöre etkileri üzerine bir çalışma yapıyor. Bunun içinbir yarışma düzenliyor ve sonunda yapılacak yasal düzenlemeleri şekillendirmek için devletin ilgili birimlerine tavsiye-bilgi niteliğinde çalışmaları yolluyor. Hatta bunları basın yoluyla kamuoyu oluşturmak için kullanıyor.

Böyle bir durumda bu çalışmanın engellenmesi mi gerekir yoksa desteklenmesi mi. Doğmamış çocuğa don biçmek iyi bir şeydir. Doğacak çocuğun nasıl bir şey olacağı üç aşağı beş yukarı belli olduğundan çocuk doğduğunda donsuz kalmaz. Beklenmeyen bir şey doğarsa da donu tadil edersiniz.

Logo konusundaki yarışmayı desteklemekle birlikte, logonun bir ayrıntı olduğunu düşünüyorum.

Asıl yapılması gereken;
-Yamaç paraşütü konusunda eğitim ve lisanslamanın nasıl olacağı,
-Kaza ve üçüncü şahıs sigortaları,
-Yamaç paraşütü uçuş bölgelerinin yasal statüleri,
-Yamaç paraşütü hava sahası düzenlemeleri,
-Malzeme ithalat, üretim, kontrol süreçleri,
-Yarışmalar ve yarışmacılar
-Vb...
konularında çalışmalar yapıp, olması gereken uygulamaları yeni kurulacak federasyona öneri şeklinde sunmaktır. Hatta bunların uygulanmasında yasal olarak engel olmayan bir kısmını biz dernekler eliyle çok öncesinde hazırlayıp uyguluyor olabilseydik; bunu işleyen bir sistem olarak dikte etme şansına sahip olabilirdik.

Saygılarımla,
Yurdaer Etike
= = Biter = =

= = 07.01.2009 = =
İsmet İçel'den alıntı :
= = Başlar = =
Diger bir havacilik grubunda, serbest parasut sporcusu, ayni zamanda ogretmen pilot olan Oben arkadasim federasyon konusunda kafasina fakilan sorular sormustu. Ben de bilgim dahilinde hem sorularini cevaplamaya calistim, hem de bu konuda herkesin bilmesi gerektigini dusundugum konulardan bahsettim. Asagida, Oben'in e-postasini ve benim diger gruba gonderdigim yazimi bulacaksiniz. Sizlerin de ilgiyle okuyacagini dusunuyorum. Paylasmak istedim.
Ismet ICEL
-------------------------------------------------
Merhaba Arkadaslar, 2000'li yillarin basindan beri sportif havaciligin ulkemizde gelismesi, diger ulkelerdeki duzenlemelere benzer duzenlemelere kavusmasi ve en azindan diger ulkeler seviyesine cıkmasi icin neler yapilmali diye kafa patlatip, bir tomar toplanti, calisma ile ciddi caba sarfediyoruz. Ben de bu calismalar icinde elimden geldigince yer aldim. Tesaduf bu, 2 Ocak 2009 tarihinde havacilik grubundaki arkadaslari bilgilendirmek, biraz da icimi dokmek icin bir yazi yazmis, yasanan sureci, kisisel olarak yaptiklarimi, v.s. yazmistim. Okumak isterseniz http://groups.yahoo.com/group/havacilik/message/15856
adresinden erisebilirsiniz. Okumanizi oneririm, cunku asagida Oben'in sorularina verecegim cevaplarin anlasilmasina katkisi olacaktir. Yine ayni amacla www.tyyf.org sitesindeki yazilari da okumanizi oneririm.

Oben'in yazisinda belirttigi
http://www.gokyuzuhaberci.com/YaziOku.asp?Id=202
adresindeki yazi Emekli Albay Mehmet Bahattin Adıgüzel'e ait olup, kendisi halen THK Basın Yayin ve Halkla Iliskiler Müdürü olarak gorev yapmaktadir. Yazisinin icerigine su an girmiyorum ancak, ilgili yazi, amator hava sporcularini ve sayisi 20 yi asan faal hava sporlari derneklerimizi yok sayan THK yoneticilerinin zihniyetini yansıtmaktadir. Konuyla ilgili mevzuatlarin ve gerceklerin tamamini aciklamayan ve yaniltici ifadeleri ile gercegin yanlis anlasilmasina yol acabilecek yanlis yonlendirmeler icermektedir. Ayrica havacilari biz onlar seklinde cirkin bir ayrim icinde degerlendirmektedir. Gokyuzu Haberci'nin boyle bir seye alet olmasi ayrica uzucudur. Sayin Adiguzel'i okumayi ve yazmayi seven, ciddi birikim sahibi bir olarak biliriz. Ancak yazisini okuyunca bu yaziyi gercekten Sayin Adiguzel mi yazmis diyerek bir kez daha hayret ettim. Sanki havacilik camiasi disindan, THK disindan biriymis de gelismelerden bi-habermis gibi kaleme almis yazisini. Oysa, 800 kusur amator hava sporcusunun islak imzali beyan yazilariyla yetkilendirdigi, benim de icinde gorev aldigim hava sporcularini temsil eden komisyonun, THK yonetimiyle, 3 Mayis 2005 tarihinde yaptigi (yanlis hatirlamiyorsam 3 saati asan) toplantida Sayin Adiguzel de bizzat hazir bulunmus ve bu toplantida federasyon konusu da uzun uzun konusulup tartisilmisti. Bu toplantinin tarafimizdan tutulan tutanagina
http://www.tyyf.org/dosyalar/THK_03_05_2005.doc
adresinden erisebilirsiniz. (Bu toplantida uzerinde uzlasilan konularda, daha sonra sebebini anlayamadigimiz sekilde, THK tarafindan tam tersi uygulamalar yapilmistir.) Sayin Adiguzel cok uzun yillardir kurum icerisinde degisik gorevlerde bulunmus ve THK icerisindeki tum gelismeleri, THK'yi ilgilendiren tum konulari ve ozellikle sportif havacilikta olan gelismeleri bilmemesi mumkun degildir. Gecmiste, Sayin Adiguzel, yaniltici, gercegi yansitmaya bilgiler iceren bir yazi daha kaleme alimis ve bu yaziyi THK'nin resmi internet sitesinden kamuoyuna duyurmustur. Bu yazisina da
http://www.thk.org.tr/yeni/duyuru/kamuoyuduyuru.doc
adresinden ulasabilirsiniz. Sayin Adiguzel'in hukuk bilgisini degerlendiremem ama gordugum kadariyla hala gozunden kacan veya kasitli olarak konusmaktan, aciklamaktan korktuklari var. 2005 yilindaki soyleminde bizlere gosterdigi yol dernekler federasyonu yapisiydi, hala bunun otesine gecememis olmasi uzucu. Simdilik degerlendirmeyi sizlere birakiyorum. Bu yaziyla ilgili daha sonra yazacagim.

Oben'in sorularina yanit vermeden once Oben'in yazdigi biraz noksan, biraz da yanlis bilgiyi duzeltmek gerekiyor.
"Bilindigi uzere THK nin bazi subeleri SUBELIKTEN azledilmis ve dernek olarak tekrar kurulup, yapilandirilmis idi. Bu derneklerde birleserek FEDERASYON oldular." demis. THK, GSGM catisi altinda kurulan federasyon icerisinde biz amatorlerle birlikte yer almak istemedi ancak federasyonun kurulma ihtimali karsisinda, bagimsiz dernek statusunde yeni dernekler kurarak, tek bir dernek yapisini 50+1 dernek yapisina cevirdi. Oben'in de belirttigi gibi bu olusum su an hayata gecirilmistir. THK'nin bunu yapmasinin sebebi havacilik aşkı veya havaciligin gelismesine destek vermek degildir. Bunun tek bir sebebi vardır; o da tek bir THK dernegi ve yurt geneline yayilmis subelerinden olusan eski, tek dernek yapisi yerine, 50 + 1, yani 50 uydu dernek + THK Dernegi ile sayica amator havacilik derneklerinden fazla sayiya ulasmaktir. Bunun pratikteki anlami da sudur; federasyon kuruldugunda yonetimi icin yapilacak secime, amator havacilik derneklerinden daha fazla delege gonderebilmektir. Yani, THK yonetimi her hal ve sartta ulkemiz sportif havaciligi uzerinde tekel olarak kalmayi, mevcut hegomonyasini surdurmeyi amaclamaktadir. Oben'in yazdigi "FEDERASYON oldular" ifadesi dogru degildir. Ancak, gorunen o ki THK, GSGM catisi altinda kurulmus olan Hava Sporlari Federasyonu'nu ele gecirince Oben'in bu ifadesi maalesef gercek olacaktir. Ozellikle belirtilmesi gereken nokta, kurulmus olan federasyonun THK'nin varligini tehlikeye atmayacagidir. Konu detaylariyla arastirildiginda, kamuoyuna yansitilmaya calisildigi gibi, ne bizler THK'nin kapanmasi gibi bir caba icersindeyiz, ne de suclanmaya calisilan bizim disimizda ve bizim hic bir baglantimiz olmayan kesimler boyle bir caba icersindeler. Yapilmaya calisilan, konuyu farkli mecralara tasiyip, kamuoyunu yaniltarak, taraftar toplamaktir. THK yonetimi sadece ve sadece beceriksizlikleri sonunda olusan bir durumla karsilasmis, kabahatlerini duzeltmek yerine ortmeyi ve baskalarini suclamayi secmislerdir. Yeni kurulan federasyonun gorevi, THK'nin bu gune kadar dogru duzgun beceremedigi spor federasyonu gorevini, diger tum spor dallarinda oldugu gibi GSGM catisi altinda uslenerek yurutmektir. Bu yeni yapilanmanin THK'nin gorevinin, misyonunun bittigi, kapatilacagi, sonunun getirildigi iddialarinda bulunanlar, ya konuyu amacli olarak saptirmakta, ya da cahilliklerinden konusmaktalar. Lutfen bilgi sahibi olmadan fikir sahibi kesilmesin hic kimse. Yeni kurulan federasyonun kurulmasi icin caba sarfeden, bu yolda destek veren Turkiyenin dort bir yanindan, her meslekten, her kesimden, ustelik nerdeyse yarisi egitiminin bir kismini THK'dan almis, 800 kusur hava sporcusu yaniliyor, kandirilmis olacak. Hava sporlarinin kıyısından kosesinden bile bulasmamis kisiler konuyu cok iyi bilecek. Bu mumkun mu? Arkadaslar, yeni federasyonun kurulmasi icin GSGM'ye basvuru yapan sporcu sayisi 800 civarinda ve bunlarin nerdeyse tamami hala aktif sporcular. Lutfen biraz daha akilci ve sagduyuyla arastirip, bilgi sahibi olduktan sonra yargilayin bizleri. Herkesin bildigi halde, susup seyirci kaldigi cok ciddi bir sorun karsisinda sadece bizler kral ciplak diyecek cesarette ciktik. Tek sucumuz da bu....

Oben'in sorularinin cevaplar:
S.1) Koklu bir gecmisi olan ulu onder Atatürk'ün mirasi THK var iken bu federasyona gercekten ihtiyac var miydi ? THK mumuz bu federasyona mi bagli olacak ?
Cevap: Evet ihtiyac vardi. Bunun temelde iki sebebi var. Birincisi THK'nin yapisindan, yonetiminin mentalitesinden ve uygulamalarindan kaynaklanmaktadir. Ikinci sebep ise T.C. mevzuatatindan kaynaklanmaktadir. Konuyu acalim ve pratikte yasanan bir sorunla ornekleyelim. THK yonetimi amator sporcuları ve bu sporcularin catisi altinda faaliyet gosterdigi dernekleri bu gune kadar tanimamistir. THK yonetiminin mentalitesine gore hava sporcusu kimligi sadece ve sadece kurum personeline ve biraz da kendisinden egitim alanlara aittir. Oysa bu gun ulusal ve uluslararasi yarismalarda basarili olan sporcularimizin nerdeyse tamami egitimlerini kurum dısında almislar ve kurum disinda amatorce sporu surdurmektedirler. THK haricinde hava sporlari egitimi verilemez ve kurum personeli olmayan hic kimse egitim veremez. THK'nin mantalitesi ve uygulamasi budur. Bu mantaliteye yasanmis bir ornek vereyim. Yillarca kurumda gorev yapmis, yuzlerce sporcu yetistirmis eski bir kurum egitmeni arkadasimiz THK ile yollarini ayirdi. Ayrilis sebebi de ayri bir yazi konusu, detaya girmeyecegim. Bu arkadas kurumdan ayrildiktan sonra, kurum disinda verdigi egitimler dahi THK tarafindan gecerli sayilmadi. Akilci gerekceleri nedir bilen varsa lutfen anlatsin. Ancak bizlerin yasadigi sorunlar daha genel. Kurum haricinde verilen egitimlerin gecersiz saymasi yuzuden sporcularimiz ulusal ve ulslararası yarismalara katilamamis veya cok sor sartlarda, tamamen kendi imkanlariyla, biraz da yabanci ulkelerin sportif havacilik organizasyonlarinin yardimiyla yarismalara gidebilmislerdir. THK yonetimi tekelci uygulamalariyla kurum haricinde egitim alan sporcularimiza FAI sporcu lisansi vermemistir. Hala da vermemektedir. THK'nin madur ettigi ulkemin sporcusuna, yabanci ulkelerin hava sporu federasyonlari 30 Euro gibi cuzzi bir ucret ile kendi FAI lisanslarini verebileceklerini bizlere iletmisler, sporcularimiz tarafindan bu teklifler rededilmistir. THK'nin tekel uygulamasini, ulkemin sporcusuna lisans vermemesini dunyada bilmeyen kalmamis, bir donem yabanci ulkelerin yarisma organizatorleri, Turk sporcusunun (THK tarafindan) mağdur edilmesini onlemek adina FAI sporcu lisansi olmayan Turk sporcularini kendi yarismalarina kabul etmislerdir. Bunun uzerine THK, FAI nezdinde girisimlerde bulunarak kendisinden FAI sporcu lisansi almayanlarin uluslararası yarismalara alinmasinin onunu kapatmaya calismis ve basarili da olmustur. Bunun yaninda THK amator sporculara kendisinden FAI sporcu lisansi alabilmelerinin bir yolunu da acmistir. Sunduklari cozum yolu, THK disinda egitim alan sporcular THK'nin acacagi ucretli egitime katilacak ve yeterli gorulenlere, THK sertifikasi verilecek, bunun yaninda isteyene, yine ucreti karsiligi FAI sporcu lisansi da verilecektir. Buraya kadar guzel gorunuyor. Ancak pratikde pek de oyle olmadi. Adı egitim olan, sertifika kontrol kursu adı altinda acilan bu kurslarin suresi basta bir hafta olarak belirlenmisti, akilci itirazlarimiz sonnrasi, son donemde 3 gune kadar indirildi. THK'nin belirledigi yerlerde, yine akilci itirazlarimiza ragmen ucretli yapilmaya devam etti. Yaptigimiz tum itirazlara ragmen ilk basta bu kursun THK tarafindan alinan egitim bedeli 180 Euro dan, uzunca bir sure sonra 150.-TL ye kadar inmis ancak bu egitim bedeli haricinde THK'nin eğitim ucreti haricinde yansittigi yatacak, yiyecek, sigorta v.s. arti sporcunun ulasim v.b. harcamalariyla toplam rakkam en az 1.000.-TL yi bulmaktadir. Bu noktaya dikkat edin, yabanci ulke federasyonu ulkemin sporcusuna sadece 30.- Euroya FAI lisansi teklif ediyor, THK'dan alinca en az 1.000.-TL. Uzatmak istemiyorum. Bu yasadigimiz tek bir sorun. Bu tur uygulamalarin ve orneklerin sadece onemlilerini yazsam bir kac sayfa tutar. Sonucta THK yonetimi bir spor federasyonu olma becerisini en temel gorevi olan sporcu lisanlari konusunda bile gosterememis ve amator sporcular icin gercek bir spor federasyonu ihtiyacini, THK yonetimi kendi beceriksizlikleriyle kendisi dogmustur. Cevabin ikinci sebebi olan T.C. mevzuati konusunu fazla detaya girmeden cevaplamak istiyorum. Hava sporlari da diger tum spor dallari gibi temelde 3289 sayili Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'u cercevesinde degerlendirilir. Bu yasa ve bu yasaya dayandirilarak yayimlanmis diger spor mevzuatlari hukumlerine ve 5253 sayili Dernekler Kanunu hukumlerine tabi THK (dernegi) nin yasal olara spor federasyonu olmasi, THK tuzugunda yazan sekliyle "Türkiye'nin Havacılık Federasyonu yükümlülüğünü taşır" ibaresi hukuken gecerli degildir. Hic bir dernek, kendi tuzugundeki bir ibareye dayanarak, kanunun emrettigi sekil disinda bir yapilanmaya gidemez, uygulamaya yeltenemez, v.s.v.s.. Bu konuyu daha fazla anlatmaya gerek gormuyorum cunku THK'nin bir spor bransinda federasyon olabilmesinin tek yolu ancak ilgili kanunlarin degismesiyle mumkundur. (Hukuki boyutunu degerlendirecek ve bunu cok daha iyi anlatabilecek hukukcularimiz var. Bu noktayi etraflica yazmak ve anlatmak aslinda onlara duserdi ama simdiye kadar ben bu konuda ciddi bir yazilarini goremedim.) Mevzuatla ilgili sporcuyu madur eden birkac noktayi daha belirtip bu konuyu kapatacagim. THK hukuken federasyon sayilamayacagi icin, sporcumuza sporcu lisansi verememekte bunun yerine sertifika adini verdigi bir belge verebilmektedir. Sayet THK hukuken federasyon olsaydi, bu gune kadar, diger spor federasyonlarinin veridigi sporcu lisansini verebilir, egitmen, hoca v.b. sifatlar yerine antrenor ibaresini kullanabilirdi. THK hukuken federasyon olasaydi, hava sporcularinin catisi altinda faaliyet gosterdigi derneklerimize spor klubu statusu verebilir, bu derneklerimiz ve sporcumuz sponsorluk yonetmeliginde belirtilen cercevede sponsor bulabilir, sponsor olanlarda yaptiklari maddi desteklerini muhasebe kayitlarinda bu baglamda gosterip, vergiden dusebilirlerdi. THK hukuken spor federasyonu sayilsaydi, yurtdisinda ulkemizi temsil eden sporcularimiz milli sporcu olmanin nimetlerinden yararlanabilirlerdi. Buna THK'nin bordrolu personeli olan sporcu arkadaslarimizda dahil. THK'nin kaprisi ve tekelci mentalitesi yuzunden hava sporlari ulkemizde gelisememekte ve sporcularimiz magdur olmaktadirlar. Biz sporcular magduriyetlerin ortadan kalkmasinin cozumunun THK'nin kapatilmasinda veya her hangi bir sekil ve sartla kuruma zarar verecek bir cozumle sorunun cozulmesinden yana degiliz. THK oncelikle biz hava sporcularinin kurumudur. Ancak, yillardir verdigimiz ugras ve arayislar, arastirmalar sonunda, sorunun T.C. mevzuatlarininda emrettigi sekilde cozulmasinin tek bir yolu vardir. O da GSGM bunyesinde bir hava sporlari federasyonunun kurulmasidir. Diger ulkelerin hepsinde yillar once hayata gecirilmis, basarili sonuclar vermis yapilanma ve uygulama da budur.

Sorunun ikinci kisminde sorulan soruya kismen yazimin girisinde cevap verdim aslinda. Evet, sporla ilgili mevzuatimiza gore THK bir dernek olarak spor kulubu statusu almak isterse, Hava Sporlari Federasyonu altinda yer alabilecek. Ancak, yukarida belirtmistim, THK gelinen noktada da ciddi ve samimi gorunmemekte, 50 bagimsiz gibi gorunen uydu dernegin herbiri icin spor klubu statusu alacak ve amator hava sporcularinin dernekleriyle birlikte federasyon catisi altinda yer alacaktir ama, THK uzun zamandir yeni federasyonu ele gecirme plani pesinde bu yapisal degisikligi gerceklestirmistir.

Oben'in sorusunun girisinde bir tuzak var: "Koklu bir gecmisi olan ulu onder Atatürk'ün mirasi THK"

Arkadaslar, biz amator hava sporculari THK'ya karsi degiliz, hic bir zaman da olmadik. Boyle gosterilmemizden, ozellikle kurum tarafindan boyle lanse edilmekten de son derece rahatsiziz. Bizler yillarca THK yonetimiyle uzlasma ve cozum uretmek icin ciddi caba harcadik. Bu cabayi harcamak yerine direk GSGM bunyesinde bir spor federasyonu kurulmasi girisiminde bulunsaydik, yillar once bu federasyon hayata gecmis su an cok daha baska konularla ugrasiyor olurduk. THK ile yaptigimiz uzlasma calismalari bizlere yillar kaybettirdi. Sonucta ciddi hic bir gelisme, ilerleme saglayamamamiz uzerine, ulkemde hava sporlarinin gelisebilmesi icin yapilabilecek tek bir cozum yolu kalmisti; o da GSGM catisi altinda, T.C. yasalarinin da emrettigi sekilde bir spor federasyonu kurulmasi. Oben'in sorusunun girisindeki ibareye tuzak dememin sebebi ise pek cok konuda "ulu onder Ataturk" adinin sakiz yapilip, yanlisliklarin hepimiz icin kutsal bu kavramla ortulmeye, gizlenmeye calisilmasi. Bizler, amator hava sporculari olarak, bu gune kadar verdigimiz mucadelemizde hic bir siyasi, etnik, v.b. yapilanma icerisinde olmadik, bu tur hic bir yapilanmayla iliskiye de girmedik. GSGM'ye yaptigimiz federasyon basvurusu oncesi ve sonrasi da dahil asker/sivil veya siyasi bir destek aramadik, bizler sporcuyuz bu yuzden de siyaset ustu bir caba ile bugune geldik. Federasyon calismasiyla ilgili konularda gidip siyasilere derdimizi dahi anlatmadik. Bu yuzden de hep yanliz mucadele ettik. Bunlari niye yazdim. Bizlerin Ataturk dusmani gibi gostermeye calisilmasinin buyuk bir yalan oldugunu, Ataturk'un direktifiyle kurulmus olan THK'yi yikmaya, yok etmeye calismadigimizi, bize yakistirilmaya calisilan cirkin etiketin gercek olmadigini anlatmaya calisiyorum. Ayrica, biz sporcularin gucu THK'yi yikmaya yetmeyecegi gibi THK'yi yikmak isteyen her kimse inanin herkesden once karsisinda biz oluruz. Ancak, cok net gozuken bir konunun, detayina hakim olmayanlarin bilmedigi, gormedigi bir gercek var. THK'ya asil zarari veren, sorunlari bu boyuta getiren, THK'yi bugunku durumuna dusuren zihniyeti disarda aramayin. Maalesef hic birimizin arzu etmedigi bir sey; THK'nin sonu gelecekse bunu yapacak zihniyet sadece ve sadece THK icinde aranmalidir. Bugun THK haricinde bir yapilanma, THK haricinde bir cati altinda spor yapmak zorunda birakildiysak bunun suclusu biz sporcular degiliz. Kurumun basinda toplanan derilere "boklu deri" diyen bir baskan var. Daha ne soylenebilir bilemiyorum. Lutfen duygulari bir kenara birakip bir kez olsun gercekleri gorelim ve hatalari, kabahatlari Ataturk'umuzun adini kullanarak ortmeye calismayalim. Gercekleri saptirmayalim.

s:2) Federasyonun yetkileri neler olacak ? SHGM nin verdigi Genel Havacilik Sertifikasi kapsamina giren Genel Havacilik ucaklari ile ilgili calismalari, yetkileri olacak midir ?
c: Federasyonun kapsami ve yetkisi sadece spor ile sınırlıdır. Nasil ki bisiklet veya motor sporlariyla ilgili spor federasyonulari karayollari veya motorlu tasitlar ile ilgili mevzuatlar uzerinde yetkili degilse hava sporlari federasyonu da havacilik otoritemiz olan SHGM'nin veya Ulastirma Bakaniligi'nin yetki alanina mudahale edemez. Hava sporlari federasyonu catisi altinda yapilacak her turlu havacilik faaliyeti T.C. Havacilik Mavzuatlarina tabidir. Spor konusuyla sinirli olan, federasyonun gorevleri, yetkileri gibi bilgilere www.gsgm.gov.tr adresindeki mevzuatlar basligindan ulasabilirsiniz. Genel Havacilik Sertifikasi konusunda yetki Ulastirma Bakanligina, SHGM'ye aittir. Spor federasyonu genel havacilik kapsamina giren alanda sportif bir faaliyet oldugu taktirde bile sadece konunun spor boyutunda kalir. ornek: hava ralli yarismasi gibi. Boyle bir organizasyon yapildigini varsayarsak; bu organizasyonun havacilik mevzuatiyla cizilen cerceve icerisine federasyon mudahalede bulunamaz, ancak sportif boyuttaki konular federasyon icerisinde duzenlenir.

s:3) Federasyon ile SHGM iliskileri ne asamalarda, seviyelerde olacak ? Genel Havacilik ve Sportif havacilik faaliyetlerinde SHGM " Artik sizin bir federasyonunuz var, bana gelmeyin gidin Federasyona oradan once OLUR alin ondan sonra gelin mi diyecek ?
c: Bu tur sorulara kesin cevap vemek biraz zor. Cunku hali hazirda ulkemizin havacilik mevzuati, diger ulkelerin mevzuatlariyla kiyaslandiginda güdük kaliyor. Bu tur sorulara cevap verirken diger ulkelerin uygulamalarina bakarak, onlarin yillar oncesinden bulduklari ve uyguladiklari cozumleri goz onunde bulundurarak, ilerde karsilasacagimiz sorunlara da diger ulkelerin uygulamalarina benzer mantikli duzenlemeler yapildigini dusunerek cevap verebiliriz. Federasyon sadece bir spor federasyonu once bunu iyi anlamamiz gerekiyor. Federasyon temelde GSGM'ye bagli olmakla birlikte, spor dalinin ozelliginden kaynaklanan ikinci bir baglilik da var. İkinci bagi ise Ulastirma Bakanligi ve SHGM olacagi kesin. Yani oncelikle GSGM'nin mevzuatlari, sonrasinda SHGM'nin mevzuatlari federasyonun faaliyetlerinin cercevesini ciziyor. Federasyonun belirleyecegi cerceve ve yapabilecegi duzenlemeler sadece sportif boyutla sinirli. Ornegin, lisans ve tescil gerektirmeyen yamac parasutu veya yelkenkanat bransinda, GSGM ve SHGM mevzuatini baz alan, FAI'nin belirttigi sekle de aykiri olmayacak sekilde, sporcunun, antrenorun, hakemlerin v.b. egitimleri, seviyelendirilmesi, denetlenmesi, yarismalarin organanizasyonu, sigorta, malzeme, v.b. konulari duzenleyebilir. Ama SHGM yetkisinde olan havacilik kurallari hakkinda bir duzenleme yapamaz. Boyle bir ihtiyac halinde sadece SHGM ye ihtiyaci bildirir ve kabul gorurse yardimci olabilir, SHGM'nin yetkisini kullanamaz. Mikrolight ornegine bakarsak. Lisans ve tescil gerektigi icin bu islemler yine bu gune kadar oldugu gibi SHGM tarafindan gerceklestirilecek. Ancak, mikrolight ile ilgili bir spor faaliyeti oldugunda federasyon da devreye girerek, konun sadece sportif kismiyla sinirli alanda gorevli ve yetkili olabilir. SHGM'nin federasyona verecegi yetkiler olabilir ancak bunlarda yine sadece konun sportif boyutunda kalir. Ticari olarak faaliyet gosterenler icin federasyon olmus, olmamis degisen cok ciddi bir sey olmaz. Belki tek etki, federasyonun SHGM ile birlikte calismasi sonunda mevcut SGHM mevzuatinda yapilacak iyilestirmelerle dolayli yansiyacak, ticari ucuculara getirilecek su ana kadar olmayan bir lisans disiplini, sigorta standardi gibi degisiklikler olabilir. Bunlar da yine diger ulkelerde olanlara benzer uygulamalardan ote bir sey olmayacaktir.

s:4) Bu federasyon Anadolu'nun muhtelif yerlerindeki diger havacilik kulüp ve dernek olusumlarini ne olcude etkileyecek ? Bu federasyon ile birlikte TEKEL mantigi gelecek mi ? Federasyonun sadece isine gelen dernek ve olusumlara tamam deyip, isine gelmeyen muhalefet yapiyi iceriye almama ihtimali nedir ? Mevcut hava sporlari dernekleri bu federasyona baglanacak midir ?
c: Tekel gelmeyecek aksine bu gune kadar yasadigimiz tekel mantigi ortadan kalkacak. Spor federasyonlari katilimci ve kısmen demokratik yapilardir. Mevcut dernekler spor klubu statusu kazanarak federasyon catisi altinda yer alacak. Bu gune kadar derneklerimiz kendi kisitli imkanlariyla ayakta durmaya calistilar. Federasyon mali bir guc ve bir otorite demek. Mali yonden klup statusu kazanan derneklere butcesi nispetinde de destek olmak zorunda federasyonlar. Bunun yaninda klupler ustu bir cati gorevi gorecek ve hava sporlarina diger ulkelerde gorup arzuladigimiz duzeni ve disiplini getirecek. Bizler spor federasyonu kurulmasi icin calismalara baslamadan once diger ulkelerdeki yapilari, havacilik mevzuatlarini, federasyonlarinin tuzuklerini, federasyonlarin duzenlemelerini, federasyonlarin o ulkenin havacilik gibi diger otoriteleriyle olan iliskilerini, v.b. inceledikten sonra bizim mevzuatlarimiz cercevesinden de en uygun yapi oldugunu gorerek yola ciktik. Yoksa, bizlere surulmek istenen kara imaj gibi, THK'yi yok etmek dusuncesi ile bu yola girmedik. Oncesinde uzun zaman alan cok ciddi calismalar, arastirmalar yaptik. Federasyon yapisi biz amator sporcularin dusundugu, diger spor federasyonlarina benzer yapiyi korursa tekel mantigi olmaz. Cunku, federasyon yonetimi secimle goreve gelir. Bu konudaki duzenlemelere GSGM sitesinden, mevzuatlar basligi altindan ulasabilirsiniz. Ancak, en basindan beri endise duydugumuz bir konu var. THK yonetimi de bu korktugumuz senaryoyu gerceklestirmek icin calismalarini tamamladi. Gercek sporcularin sahip oldugu dernek sayisi su an 20 kusur. Oysa THK simdiden 50+1 dernek konumunda. Ayrica kendi kurdugu dernekler altinda bu gune kadar kurum personeli haricinde kimseye vermedigi egitmen sertifikasini dagitmaya da basladi. THK yonetiminin amaci belli; federasyonu ele gecirip bu gune kadar hukuken sahip olamadigi federasyon yapisini, bizlerin cabalariyla kurulan federasyon yapisi icinde yasallastirmak ve bugune kadar surdurdugu tekelciligini devam ettirmek. THK yonetimi boyle bir seye yeltendigi taktirde maalesef iste o zaman ulu onder Ataturk'un direktifiyle kurulmus koca kurumu kendi elleriyle yok ederler. Hepimizin gormesi gereken tehilike burda. Arkadaslar, bu gune kadar biz amator hava sporculari, sorunlarimizi kamuoyuna tasimadik. THK yonetiminin becerisizliklerini, gaflarini, hatalarini sineye cekip, ulkemiz hava sporlarinin olmasi gereken yere goturmeye calistik. Bu cabamiz zarfinda THK hakkinda kendi aramizda konustuk, yazistik. Yazismalarimizi yogunlukla yahoo havacilik grubumuzda surdurduk. THK yonetiminin de tum yazismalarimizi, attigimiz her adimi takip ettigini biliyoruz. Buna ragmen kendilerinden hic bir seyi gizlemedik. Bizim icin THK dusman, ya da karsi taraf hic olmadi. Evet, cok sert elestirdigimiz oldu ama bu elestirilerden THK maalesef gereken cikarimlari yapip olumlu bir adim atmadi. Genel Baskan bizlere çapulcular diye isim takti. Bunu da sineye cektik, karsilik vermedik. Federasyonun kurulmasina kadar olan tum gelisme gozleri onunda cereyan etti. En basinda kendilerine bu konuda tum gercegi anlattik. Hatalari, yanlislari duzeltmek yerine kurulacak federasyonu nasil ele geciririz planlari yaptilar ve uyguladilar. THK biz hava sporculari ve tum Turkiye Cumhuriyeti vatandaslari icin kutsal bir kurumdur ve bu kurum bizimdir. Ancak, bu kurumun basindakiler maalesef kurumun bizim oldugunu unutmus gozukuyorlar. Bizler de istenmedigimiz kurum yerine, cozumu GSGM altinda kurulacak bir spor federasyonunda bulmak zorunda kaldık. Ancak, biz bu federasyon yapisi altinda THK personeli tum hava sporcusu arkadaslarimizinda olmasi gerektigini en basindan beri savunuyoruz. THK personeli arkadaslarimizin hangisiyle konussak kendileri de bu yapi icinde goruyor kendilerini. Bu ironik durum karsisinda cıkan tek bir sonuc var o da THK yonetiminin sporcuya ve hatta kendi personeline hatali bakisi, yaklasimi. THK yonetimiyle yaptigimiz gorusmede uzerinde durdugumuz bizce cok onemli bir konu vardi; THK'ya vatandasin gecmiste baktigi gozle bakmamasi ve THK'nin tabanindan giderek uzaklastigi. THK yoneticilerine, amator sporculari kucaklarsaniz, THK'yi gecmisteki populer gunlerine elbirligi ile tasiyabiliriz, demistik. Anlamadilar sanirim, ya da hesap baska, biz anlamiyoruz.

s:5) Federasyon gelir kaynaklari neler olacak ? Federasyonun IKTISADI ISLETME TESEBBUSU olacak mi ?
c: GSGM'ye bagli bunye federasyonlari, yani ozerk olmayan federasyonlar devletten buyuklukleriyle orantili mali destek alirlar. Ozerk federasyonlar ise buyuk oranda kendi ayaklari uzerinde durur. Yeni kurulan bir spor federasyonu bunye federasyonudur ve kendi ayaklari uzerinde durabilecek yapiya ulasmadan ozerk olamaz. Federasyonlar iktisadi isletmeler degildir, mevzuatlari oldukca farkli. Bu konuda detay bilgi icin yine GSGM (federasyonlar fonu yonetmeligi gibi) mevzuatlara bakmanizi oneririm. Yazarsam cok uzayacak.

s:6) Hali hazirdaki Gokcen Havacilik ile federasyon iliskileri ne boyutta olacak ?
c: Gokcen havacilik bir iktisadi isletme; THK Dernegi'nin iktisadi isletmesidir. Bu isletme ile spor federasyonun veya spor kuluplerinin, su an aklima gelen tek iliskisi, Gokcen Havacilik'in sponsor olmasi durumunda ortaya cikabilir. GSGM mevzuati icerisinde yer alan sponsorluk ile ilgili duzenlemeleri inceleyebilirsiniz.

s:7) Federasyonun basinda nasil bir yonetim ekibi olacak ? Soylentiler dogrultusunda federasyon yonetimi askeri kokenli bir kadro mu olacak ? Neden ?
c: Asker kokenli olurmu bilemiyorum. Olursa nedenini de bu atamayi yapanlara sormak gerekir. Yeni kurulan bir federasyonun alt teskilatlanmasi henuz gerceklesmemis oldugu icin, federasyon baskaninin nasil secilecegini duzenleyen yonetmelik uygulanamamakta, bu durumda gecici ilk yonetim GSGM tarafindan bir nevi atama seklinde gorevlendirilmektedir. Bu yonetim federasyonun teskilatlanmasini gerceklestirdikten sonra federasyonu secime hazirlar ve yonetmelikde belirtilen esaslar cercevesinde baskan secim ile belirlenir. Soylenti cok. Bizler de benzer soylentiler duyduk, hatta cok daha fazlasi, Genel Kurmay'in bile bu konuyla yakindan ilgilendigi yazildi gazetede. Kose yazisinda "Tehlikenin farkında mısınız?" alt basligiyla yazildi ustelik. Yine bizlere hic de haketmedigimiz bir etiket yapistirilmaya calisilarak verildi haber. Hem de Milliyet gazetesinde. Hakkimizda bu kadar kasitli kampanya yurutulmesini hak edecek ne yaptik? Bu altbasligin secilmesi siyasetle hic bir alakasi olmayan biz hava sporculari icin camur at izi kalsin davranisidir. Konuya kesinlikle hakim olmayan bir yazara birileri konuyu tarafli bir sekilde anlatmis ve yazarda detaylarina vakif olmadigi bir konuyu sacma sapan kosesine tasimis. En basindan beri calismalarin icinde yer alan biri olmama ragmen yaziya cevap verme geregi bile gormedim. Bu yazara kimin bilgi verdigi ise cok acik. Merak edenler yaziyi
http://www.milliyet.com.tr/Default.aspx ... eID=516103
adresinden okuyabilir. (Yazinin "Tehlikenin farkında mısınız?" alt baslikli ikinci bolumunu mutlaka okuyun.) Bizdeki soylentilerin farkli bir versiyonu Kuzey Kıbrıs Türk Hava Kurumu icinde soylendi.
http://www.kibrisgazetesi.com/index.php ... /Ana_sayfa
Asker kokenli birinin olmasinin konusulan tek sakincasi, ustlerinden gelecek bir emre itaatsizlik edemiyecek olmasi sonunda tarafsizligini koruyamayacak olmasi endisesi. Ancak, boyle bir durumu benden daha iyi hukukcular degerlendirir diye dusunuyorum ve boyle bir durum hukuken nasil bir sonuc dogurur bilemedigim icin bu noktada yorum yapamiyorum. Yonetime asker veya baska bir meslekten birisi gelebilir. Bizim acimizdan goreve gelecek kisinin mesleginin cok onemi yok. Hava sporcularinin ve ulkemiz hava sporunun sorunlari belli. Ulkemin hangi vatandasi gelirse gelisin, bizim en basindan beri tek bir beklentimiz var. Bu beklentimizi kurum yonetimine de defalarca ilettik ama sonuc alamadik. Simdi de beklentimiz ayni; ulkemde hava sporlari adina dogru ve iyi seylerin yapilmasi. Bunu basrabilecegine inandigimiz her kim olursa, hem kendi adima, hem de 800 kusur hava sporcusu arkadasimin yetkilendirdigi komisyonun bir uyesi olarak temsil ettigimiz sporcu arkadaslarimiz adina soz veriyorum; federasyon baskanligini layikiyle yapacak, tarafsiz, durust bir kisinin sonuna kadar yaninda oluruz. Biz sporcuyuz ve spora spordan baska konularin bulastirilmasini kesinlikle istemiyoruz.

s:8 ) Federasyonun ve bagli olan derneklerin tuzukleri ve tam uye listeleri kamuoyuna neden aciklanmiyor ?
c: Aciklanmayan hic bir sey yok. Bu soru bence yanlis bir duyum veya yanlis bir kaniyi yansitiyor. Dernekler henuz federasyona bagli degiller. Derneklerin tuzukleri, uye listeleri, v.b. gizli degildir. Federasyon yeni kuruldugu icin henuz bir tuzugu yok. Ancak, her federasyonun tuzugunun uymasi gereken bir sablon var. Federasyonlarin tuzuklerine "cerceve statu" deniyor. Yine GSGM mevzuatlar kisminda faal spor federasyonlarinin cerceve statularini ve statunun nasil olmasi gerektigini belirleyen duzenlemeleri okuyabilirsiniz. Dernek tuzukleri gibi cerceve statular de aciktir. Ne dernek veya kulup, ne de federasyon icerisinde gizli hic bir kayit bulunamaz, bulunmamalidir. Bence aciklanmayan baska bir konu var o da milliyet gazetesinden ogrendigimiz "Genelkurmay Başkanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın karşı çıkma" sebebi. İleri surulen gerekceyi anlamakta zorlaniyoruz. Gerekce spor federasyonu kurulmasinin "uçuş emniyetini ve ulusal güvenlik hususlarını tehlikeye atacak" olmasi. Peki, THK'ya bu gune kadar "federasyon yetkisi tasir" derken ayni sorun yokmuydu? Yeni bir federasyon kurunca mi bu sorun ortaya cikiyor? Diger ulkelerde ucus emniyeti ve ulusal guvenlik hic mi dusunulmuyor? Peki bu ulkelerin hepsinde bizim kurulmasina vesile oldugumuz hava sporlar federasyonu yapisinin aynisi neden var? Bu gune kadar ulkemin goklerinde ucan hava sporculari ulusal guvenligi tehlikeye mi soktular? Hava sporlari sadece THK gudumunde yapilinca mi ulusal guvenlik korunabiliyor? THK ulusal guvenligi korumak adina bu gune kadar hava sporlari alaninda bilmedigimiz bir uygulama mi yapti da ulusal guvenlik tehdidi olusturmadik bu gune kadar? Gazetede yazanlar dogruysa ki pek inanmak istemiyorum, askerlerimiz abestle ugrasiyorlar demektir. Milliyet gazetesinda yazanlar gercekten askerlerimizin sozleriyse, tek soyleyecegim THK'yi hic tanimadiklari ve hava sporlari konusunda pratikte yasananlari kesinlikle bilmedikleridir.

s:9) Federasyon SHGM talimatnamesi olan " SHY6C " nin degisimi konusunda gorus bildirebilir elbette ancak bu yonetmeligin degisimi konusunda yaptirimi olacak mi ? SHGM nin bu konudaki yaklasimi nedir ?
c:SHY-6c sivil havaciligin bir mevzuatidir ve Cok Hafif Hava Araclari Yonetmeligi'dir. (Detaya girmeyecegim.) Yonetmelik gibi duzenlemelerin nasil ve ne sekilde degistirilebilecegi, ne sekilde, hangi merciler tarafindan onaylanacagi, nasil bir surecten gececegi ve nasil yayimlanacagi yine T.C. mevzuatlarinda belirtilmistir. SHGM de kendi kafasina gore bir yonetmeligi degistiremez, yayimlayamaz. Sadece gerekcelerini de belirterek, taslak hazirlar ve sureci baslatabilir. SHGM SHY-6c nin guncellestirilmesini yillardir istiyor. Hatta bu konuda 2002 yilinda SHGM'nin cok guzel ve iyi niyetli bir girisimi olmustu. SHGM, THK temsilcileri ve kurum harici konuya hakim havacilardan olusan bir komisyon olusturmustu. Ben de bu komisyonda gorev almistim. SHGM yetkilileri CHHA konusunda yeterli personeli olmadigi icin SHY-6c nin guncellestirilmesi konusunda taslagin hazirlanmasi gorevini bu komisyona vermisti. Kendileri de gozlemci olarak bulunuyorlardi. Ilk iki toplanti SHGM/Ankara da gerceklestirildi. Ancak, yarim gunluk toplantilarla sonuc alinamayacagi anlasilinca ortak kararla, komisyonun uc tam gun surecek bir calisma yapmasini kararlastirmistik ve bu uc gunluk calisma icin de THK, Inonu tesisinde, komisyonu ve SHGM gozlemcilerini misafir edecek, calisma ortami saglayacakti. Ancak bu uc gunluk toplanti o donem Turkkusu CHHA Okul Muduru ve komisyon uyesi olan diger bir kurum personeli arkadasin oynadigi oyun sonunda gerceklestirilemedi. Bunun uzerine SHGM komisyonu lagvetti. Bu olay sonrasi, THK defalarca SHGM'ye kendi tek tarafli hazirladigi, ustelik SHGM'nin yasal yetkilerinin bir kisminin THK'ya devri gibi sacma, hukuk ihlali iceren taslaklar gonderip asil amacinin havaciligin gelismesi olmadigini herkese gosterdi. Akabinde SHGM cephesinde de ciddi prestij kaybi yasadilar. THK'nin veya personelinin olaya kotu niyetli yaklasimi sonunda Turk Havaciligi adina, tarihi bir firsat kacirilmis oldu. SHY-6c gunumuz sartlarina gore, federasyonun ve SHGM'nin belirleyecegi ihtiyaclar dogrultusunda mutlaka degisecektir. Bu calismanin yapilabilmesi de ancak yeni kurulan federasyonun SHGM'ye destegiyle mumkundur.

s:10) Hali hazir mevcut bulunan "Türkiye Yelken Kanat ve Yamac Parasutu Federasyonu" www.tyyf.org bu olusumun icerisinde midir ? Bir sekilde mevcut federasyonun gorusleri alinmis midir ? Yoksa bu yeni olusum mevcut bir kamuoyunu ES gecerek kendi yapilanmasini mi gerceklestirmektedir ?
c: www.tyyf.org sitesine girip, ana sayfanin bas kismini okursaniz, boyle bir federasyonun fiilen olmadigini goreceksiniz. TYYF, acik adiyla Türkiye Yelkenkanat ve Yamacparasutu Federasyonu bizim calismalara basladigimiz ilk yillarda kurulmasini istedigimiz federasyon adı ve yapisiydi. Biraz dikkat ceksin, birazda ozlemlerimizi yansittigi icin bu baslik altinda olusturdugumuz siteyi kullanmayı surduruyoruz. Ulkemizde 1000 civarinda YP/YK sporcusu bulunmakta ve bu sporcularin 800 kusurunun ve derneklerimizin birlikteligi ile bizlerin ilk basta kurulmasini istedigimiz spor federasyonu yapisi sadece YP/YK branslarindaydi. Ancak, GSGM ile yaptigimiz gorusmeler, calismalar ve bunlarin yaninda GSGM'nin FAI ve diger ulkelerin hava sporlari yapilanmalarini incelemeleri, T.C. mevzuatinin izin verdigi yapinin da gozonunde bulundurulmasi sonunda en saglikli yapinin tum hava sporlarini kapsayacak bir spor federasyonu kurulmasi seklinde olmasina karar verildi. Bizler bu capta bir yapilanmayla ugrasmak istemedigimizi, sporcu ve dernek sayisi olarak sadece TYYF nin kurulmasi israrimizi bir yere kadar surdurduk ancak, GSGM tarafindan ileri surulen gerekcelerin akilciligi karsisinda bizler de olmasi gereken yapilanmanin tum hava sporlari branslarini kapsamasina ikna olduk. TYYF ismi bizlerin calismalar basladigi ilk yillardan kaldi. www.tyyf.org ismini de almistik ve bir daha da degistirme geregi duymadik. Hava Sporlari Federasyonu calismaya basladigi an tyyf hos bir ani olarak kalacak....

Oben yazisinin sonunu "Ancak bana gore cok enteresan gelisen ve gorusume gore THK nin disinda bir olusum olan bu federasyon kurulusunun toplantisina Ankara'da olan arkadaslarin katilmasi ve en azindan benim aklima gelen yukaridaki sorulari yonlendirmesi gerekiyor gorusundeyim." diyerek bitirmis. Bu noktada yukarda aciklamakla birlikte bir noktanin altini bir kez daha cizmem gerekiyor. Bu olusum diye bahsedilen Hava Sporlari Federasyonu, evet THK'nin disinda, yasalarimizin emrettigi sekilde GSGM bunyesi icindedir, ancak THK, hava sporu dernegi kimligiyle ve sporculariyla bu olusumun icinde yer alacaktir. THK'nin spor kulubu statusu kazanmis olmasi mevcut yapisiyla ve isleyisiyle celismemektedir. THK gecmiste yaptigi faaliyetlerin hepsini yine ayni sekilde surdurebilecektir. Yeni yapilanma ile bu gune kadar bir turlu gorup okuyamadigimiz THK'nin hava sporlarina ait egitim ic yonetmelikleri yerine, hava sporlarinin evrensel kurallari gececek ve THK'da bu kurallara uyacaktir. Yeni federasyon yapisi olmasi gerektigi gibi isletilir, yukarda belirttigim, THK'nin federasyonu ele gecirme planlari gibi bir girisim olmaz ise hava sporlari ulkemde ciddi bir ivme ve dinamik kazanacaktir. THK personeli olan hava sporcusu arkadaslar ve amator hava sporculari olan bizler, birlikte bu federasyon catisi altinda calisip, Turk Hava Sporlari'ni olmasi gereken seviyeye tasimak zorundayiz. Ataturkun bize gosterdigi asil hedef ve bizden bekledigi asil gorevin de bu olduguna inaniyoruz.. Uzun uzun yazmak zorunda biraktigi ve sorulari icin Oben'e, tum havacilik sevdalisi arkadaslarima da buraya kadar sabirla okuduklari icin tesekkur ediyorum...

:-) Ismet ICEL

Not: Yazim, anlatim ve ifade hatalarim var ise ozur diliyorum.
----- Original Message -----
From: Oben Ogultarhan
To:[email protected]
Sent: Sunday, January 04, 2009 5:07 PM
Subject: [genel_havacilik] Hava Sporlari Federasyonu
= = Biter = =

= = 09.01.2009 = =
Yiğit Yıldırım'dan alıntı :
= = Başlar = =
Selamlar,
Logodan başlayıp, logo yarışması, degerlendirme kriteri, gecerliligi, yapılması gerekenler, önceden yapılmamış olanlar, PWC, ama sen ilkokulda sacımı çekmiştine kadar uzanan bir hikaye. Logo yerine eğitim standardizasyonu tartışılsa acaba ne olacaktı?

Ben bu hikayenin asıl önemli kısmının Yurdaer'in maili olarak görüyorum. Ve o noktadan ilerlemede fayda olduğunu düşünüyorum. "Federasyona bi şekilde katkıda bulunmak isteyen kişiler varsa bu kişilere dur sen yetkili değilsin demek anlamlı değil. Herkes gönlünden ne geçiyorsa ortaya koyar, kabul edilir ya da edilmez. Ama bu noktada akılcı davranıp görev paylaşımı yapmak ve daha etkin ilerlemek daha uygun olabilir." der.

İsmet Abi de "zaten görev dağılımı yapıldı ama ilerleme, takip yeterli olmadı. Yapılacaklar zaten belli." der.

Bence:
Kurucu komite ve öncesindeki toplantılar amacına geç de olsa ulaşmıştır. Gecikmenin nedeni amatörler değil PROFESYONELLERDİR.

Kurucu komite ve Federasyon çalışmaları sonucunda yapılanlar :
*Federasyon kurulmuştur.
*THK dernekleşmiş, yaygınlaşmış ve özellikle YP sporunda atak yapmak zorunda kalmış ve bu sayede çeşitli noktalarda insanlar hizmet almıştır.
*Türkiye Şamp. hedef yarışmasından gerçek XC yarışmasına evrimini tamamlamıştır.
*THK YP eğitmenleri bizlerle birlikte yarışmalara katılmış ve iletişim sağlanmıştır.
*THK'nın federasyon olmadığı anlaşılmıştır.
*THK'nın denetleme yetkisinin olmadığı anlaşılmıştır.
*Amatörlerin sayı, bilgi ve altyapı olarak THK'dan çok daha ileride olduğu anlaşılmıştır (sadece yp için).

Yapılamayanlar:
*Teknik manuel oluşturulması,
*Dernekleşmenin tamamlanması,
*Derneklerin federasyon çalışmalarında etkin rol alması için iletişim kurulması ve mekanizmaların oluşturulması.

Kurucu komite görevini bence başarmıştır. Artık dernekler üzerinden mücadeleye devam etmek gerekmektedir. Bu da her derneğin kendi sorumluluğu ve becerisidir. Şahıslar olarak iş paylaşımı ve katkı yerine dernekler arasında iş paylaşımı yapılmalıdır. Bu kordinasyonu hukuki ve analitik yaklaşımıyla İsmet Abi başarıyla yapabilir. "Unite the clans"

Olayın özü birliğin kaybolmaması ve tüm derneklerin aynı yönde hareket etmesidir.

saygılarımla
yigit
= = Biter = =

Kullanıcı avatarı
iicel
Mesajlar: 11
Kayıt: 12.06.2006, 21:22
Ad Soyad: İsmet Icel
Şehir: Eskisehir
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen iicel » 1 on yıl 5 yıl önce (14.01.2009, 23:38)

Akın, okunmaya deger bulmus sagolsun, bir yazimi yukarida yayınlamis. O yazimin devami niteliginde olan, diger soru cevaplari da ben ekliyorum.
Teşekkürler Akın...

= = 07.01.2009 = =

= = Başlar = =


Oben'in sorularindan sonra deneysel havacilik grubunda, Yavuz Sutcu eksik kalan konulari sormustu. Bilgim dahilinde cevaplamaya calistim. Merak edenlerin ilgisine.... iicel
---------------------------------------------

uzun yazi !

Yavuz Hocam, sorularini unuttum sanma, cok guzel sorular, tesekkur ederim.
Gecikme icin cok ozur diliyorum.. Bastan savma olmamasi icin ugrasmak gerekiyor hak verirsin...

S: "Deneysel Havacilarin kurulan, kurulacak olan Federasyonla su asamada ilgisi olamayacagi sanirim aciktir."

C: Hava sporlari federasyonlari tum dunyada ilgili olduklari hava sporu dalinda faaliyet gosterirler. Bu spor dallari nelerdir diye sordugumuzda ise sanirim en dogru yaniti, Uluslararasi Havacilik Fedrasyonu olan FAI'nin siniflandirmalarinda (FAI air sport disciplines) bulabiliriz. (www.fai.org ) Bu siniflandirmalar icerisinde deneysel havacilik diye bir sinif yok ancak deneysel olarak uretilmis hava araclari, kendi siniflarindaki spor musabakalarina katilabilir. Ancak bu demek degildir ki deneysel hava araclari GSMG altindaki yeni federasyonun altinda direk yer alacak. Dolayisiyla, Yavuz hocamin yazdigi gibi yeni federasyonla deneysel hava araclarinin direk bir ilgisi olmayacaktir.

S: "Genel havacilik, yelken kanat, parasut balonculuk gibi diger faaliyet alanlarinin yayginligi itibariyla her birinin ayri ayri (veya beraber) federatif bir yapida daha duzgun calistiklari, calisabilecekleri dusunulebilir. Anlamadigim ve anlamaya calistigim sey sudur : ''Sportif Havacilik '' tabirinin acilimi.."

C: Hava sporlarinin alt siniflarina bir onceki soruda adres gostermistim. Alt siniflar ayrimi haricinde, bu spor dali iki ayak ustunde duruyor: Spor ve havacilik. Sportif havacilik branslari FAI'nin siniflandirmasi seklinde dusunuldugunde ve bu siniflardaki hava araclarinin ozellikleri, kabiliyetleri oraninda yapilan, musabaka formatinda degerlendirilebilecek tum faaliyetler, on hazirliklari, v.b. "Hava Sporlari" kavramini olusturur. Yani, konuya spor cephesinden bakildiginda yapilan havacilik faaliyetinin genel adi "Hava Sporlari" dir. Ayni konuya havacilik cephesinden bakildiginda ise verilen isim "Sportif Havacilik" dir. Bu kavramlar aslinda ayni faaliyeti tanimlamakla birlikte hava sporlarinin iki temel ayaginin oldugunun da gostergesidir ve diger pek cok spor dalindan hava sporlarini ayiran en bariz ozelliktir. Biraz daha elle tutulur sekle sokalim anlatiklarimizi. Hava sporlari faaliyetlerinde, diger tum spor dallarinda oldugu gibi, ulusal boyutta yetki yasalarimizla GSGM'ye verilmistir. GSGM tarafindan bakildiginda spor kavrami one cikmakta ve bu spor dali "Hava Sporlari" genel kavrami altinda degerlendirilmektedir. Havacilik otoritemiz SHGM tarafindan bakildiginda ise temel konu havaciliktir ve havaciligin spor amacli yapilan alt grubu olarak degerlendirilecegi icin bu alt grubun genel adi "Sportif Havacilik" olacaktir. Biraz kafa karistiralim. Peki planor, ultralight, balon gibi SHGM tarafindan bu gune kadar ayri ayri degerlendirililen siniflar toplanip tek bir sinif "Sportif Havacilik" sinifi mi yapilacak? Kesinlikle hayir. Sinif veya tipler de federasyon kurulmasi sebebiyle bir degisiklik olmasi mumkun degil tabi ki. Aslinda SHGM cephesinde ciddi bir degisiklik olmayacak. Bu gune kadar suren uygulamalar neyse (belki biraz iyilestirme, ki olursa cok mutlu oluruz) aynen devam edecek. Bu noktada dikkatimizi cekmesi gereken ciddi bir olumlu gelisme yasanacak. O da, basta SHGM'nin, hava sporlari icra edenler uzerinde duzenleyici otorite olmamasindan dogan tum sikintilari, yeni federasyonun calismaya baslamasiyla ortadan kalkacak. Yeni federasyon gercekten diger ulkelerdeki hava sporlari federasyonlarinin benzeri uygulamalari gerceklestirebilirse tabi...

S: "Hangi sporcularin (yelken kanat, parasut, yamac parasutu alaninda olduklarini biliyoruz.) federasyon istedigini ortaya koymak gerekli ve bunlarin ne zaman amator, sporcu ne zaman bu isten para kazandiklarinin ayrimi yapilmali.(mi?)"

C: Burda da konunun iki ayagi var: Birincisi spor (ve "recreation") amacli faaliyet yapanlar, digeri ticari faaliyetler. Bu ayrimi kesin cizgilerle yapmak basta biraz sorun olabilir. Dunyada da benzer sikintilar zaman zaman ortaya cikmis ve hala da cikabiliyor. Bilinmesi gereken onemli bir nokta su: GSGM ve altindaki yapilanma tamamen spora endeksli ve salt spor boyutuyla sinirli faliyetler. Hava sporlari federasyonu da bu baglamda konun salt spor boyutuyla ilgilenecektir. Ancak, spor profesyonel olarak da yapilabiliyor burda uygulama nasıl olur diye bir soru akla gelebilir. Bunu en bariz orneklerini futboldan biliyoruz. Profesyonel veya amator, ikiside spor kapsaminda oldugu surece federasyon ve GSGM, spor ayaginda devrede olacaktir. Ticari havacilik faaliyetlerinde ise bu gune kadar yapilan uygulamalar neyse o sekilde devam edecektir. Ancak burda SHGM bazi duzenleme degisiklikleri yapabilir (ki bence kesin yapacaktir.) Pilot lisansi ve/veya tescil gerekenler icin bir degisiklik olmaz. Ancak pilot lisansi ve tescil muafiyeti olan YP/YK, paramator gibi branslar icin bir duzenleme degisikligi olmasi gerekir. Ornegin, tandem yamac parasutu her ne kadar temelde bir spor ve sporun egitiminde kullanilan hava araci olsa da, hepimizin bildigi gibi yaygin olarak ticari amacla da kullaniliyor. Bu noktada su ana kadar her hangi bir duzenleme olmamasi, pilot lisansi ve tescil muafiyeti yuzunden de, her onune gelenin kendini pilot ilan etmesi sonucu aci tecrubelerimiz var. Bu noktada SHGM bundan sonra ticari tandem yamacparasutu faaliyeti yapacak pilotlarin Hava Sporu Federasyonun belirledigi xxx seviye tandem plot lisansi almasi mecburidir, diyebilir. Boyle bir duzenleme yapılmalidirda. Bu ve benzeri konularin su ana kadar cozumsuz kalmasinin sebeplerinin basinda, bir onceki yazimda belirttigim, THK'nin hukuken federasyon sayilamamasinin sonucudur. THK resmen federasyon yetkisine sahip olsaydi, SHGM bu gune kadar bu tur sorunlarin cozumunu THK uzerinden cok kolaylikla gerceklestirebilirdi. THK gecmiste ve hala bu tur yetkilendirmelerin kendisine verilmesi icin SHGM'ye basvurur kendince baskilar kurar, v.s. Ancak, THK'nin uygulamalarini bilen ve THK ile ciddi sorunlar yasayan bizler boyle bir yetkilendirmenin sorunlari cozmek yerine cok daha ciddi sorunlari ortaya cikaracagini, spor ayagi da olan bir konuda SHGM'nin tek tarafli boyle bir yetkilendirme yapmasina yasalarin izin vermedigini, bu konuda GSGM ile birlikte calismalarinin yasalar geregi oldugunu, v.b. SHGM'ye elimizden geldigince anlatmaya calismistik. Sonunda mevcut kargasanin kaosa donecegini ve GSGM bunyesinde federasyon calismalarinin basladigini da ogrenen SHGM THK'nin taleplerinin sorunun cozumu yonunda cok uygun olmadigini da gorerek boyle bir uygulama icerisine girmekten vazgecmisti. Ozetle; THK'nin hukuken federasyon sayilamamasi ve pratikte yasananlar, bu gune kadar bircok sorunun cozumunde SHGM'nin elini kolunu baglayan sebeplerden de biriydi. Bu ve benzeri pek cok sorun yeni federasyon yapilanmasiyla asilabilecektir. Aslinda bu cozumleri ben veya birlikte calistigimiz arkadaslarim akil edip, kendi kafamizdan uretmedik. Yillardir diger ulkelerin yapilanmalarini ve uygulamalarini inceleyip, takip ediyoruz. Bu ve benzeri her sorunu yillar once adamlar cozmusler, biz sadece onlarda gordugumuz yapinin kendi mevzuatlarimiz cercevesi icine uyarlanmis halinin olusturulmasiyla tum sorunlarin ortadan kalkacagini, hava sporlarinin bir anda toparlanabilecegini gostermeye calistik ve bu yapilanmanin gerceklesmesi icin calistik. Hepsi bu. Su an federasyon baskanida secildi. Bundan sonrasini hep beraber yasayip gorecegiz.

S: "Ulkemizdeki Genel havacilik alanindaki sporcularin kim oldugunu, ne zaman hangi sportif faaliyetlerinin yapildigini da bilmiyorum. (yanlis anlasilmasin hangi faaliyetler sportif olabilir degil de ne zaman neler yapildigini gercekten bilmiyorum)"

C: Biraz sayisal bilgi vermeye calisayim diyecegim ama cok zor. Sayilar ve istatistiki veriler bu gune kadar bir federasyonumuz olmadigi icin kesin degil, hep tahminiydi maalesef. Kesin verilere federasyon calismaya basladiktan ulasabilecegiz. Bunun yaninda THK kuruldugu gunden bu yana egitim verdigi kisilerin sayisini duyuruyor ancak bu sayilari maalesef soprcu sayisi olarak degerlendirmek de cok yaniltici olur. Ayni sekilde THK’dan egitim alanlara verilen sertifikalarin sayisi da bu baglamda gercekci ve ciddi bir veri teskil edemiyor. THK'dan egitim alanlarin buyuk cogunlugu egitim sonrasi bir daha egitim aldiklari konuyla ilgilenemiyor. THK'nin verdigi egitimlerin buyuk kismi, harcanan onca paraya ve emege ragmen maalesef guzel bir yaz kampi anisi olmaktan oteye gidemiyor. Ozellikle son on yilda THK haricinde o kadar cok havacilik egitimi veriliyor ki. THK'nin verdigi ciddi sayida sporcu uretmeyen model ucak, parasut baslangic gibi kursalarini, tartismali sekilde dagittigi sertifikalari saymazsak, THK disinda egitim alan yillik sporcu sayisi son yillarda, THK dan egitim alan yillik sporcu sayisina yaklasti, belkide gecti. Yine maalesef bunu konuda da saglikli veri yok.

Hava sporcu sayilari olarak sadece YP/YK bransini tahminen soyleyebilirim:
Toplam sporcu 900-1000 , Yarismalara katilan sporcu 150-200. Cogunluk "receation" amacli ilgileniyor. "Recreation" amacli da olsa yapilan tum faaliyetler GSGM'nin yetki alanina girmektedir.

Uluslararsi ve ulusal cok sayida yarisma, etkinlik organizasyonu yaptik. Listesini yazimin sonunda gorebilirsiniz. Verecegim liste sadece THK harici amator sporcularin organizasyonlaridir. Listeyi incelediginizde sasiracaksiniz. Sanirim federasyonu olmadan bu kadar basarili organizasyonlara imza atan baska bir spor dali olmadi ve olmayacaktir..

S: "Ancak yine anlamadigim, talep sahipleri parasut, yamac parasutu, yelken kanatcilarken bunlarin federasyonu kurulmuyor, yani bu alanda faaliyet yapanlar ornegin yelken kanat sporlari federasyonunu kurmuyorlar, daha genel olarak Hava Sporlari Federasyonu kuruluyor. İste bu noktada THK ile gizli bir rekabet var gibi hissediyorum."

C: Bizler de federasyon calismalarina basladigimizda Yavuz hocamla ayni dusuncedeydik ve sadece YP/YK dalinda bir federasyonun kurulmasi icin yeterli sporcu ve dernege sahip oldugumuzu biliyorduk. Bu konuda ciddi israrlarimiz da oldu. (bu konuyu bir onceki yazimda da deginmistim.) YP/YK spor federasyonu bizler icin yeterli gibi gozukuyordu. Basvurumuz sonrasi GSGM bu konuda arastirma ve calisma yapmasi icin bir spor uzmani gorevlendirdi. Gorevlendirilen uzmana bizler de yardimci olmaya calismis, surekli bilgi alisverisinde bulunmus, dogru bilgiye ulasmasi icin elimizden geldigince destek vermistik. Calismasinin sonunda gorduk ki, o gune kadar hic bilmedigi bir konuda gercekten cok basarili bir calisma ortaya cikardi. Hatta, havaciligin bu kismini, hava sporlariyla ilgili konulari bilirim diyen pek cok arkadasa isi ogretecek seviyede ogrenmisti. Bunu anlatma sebebim benim ilk basta beklemedigim ve ummadigim bir ciddiyeti GSGM'de gormus olmam, ve hic beklemedigim bir calismanin, gorevlendirilen uzman arkadas tarafindan gerceklestirilmis olmasi. Bir cok resmi dairede bilgisiz ve sorumsuz yetkili gormeye alismis biri olarak, "bir resmi kurum iste, ne olacak" onyargimi ben GSGM’de gordugum bircok olaydan sonra degistirdim ve sizlerle paylasmak istedim. Gercekten gorevini yapanlar da var. Sonucta bu uzmanin yaptigi arastirmalar, ortaya hava sporlarinin tumunu kapsayacak bir yapinin kurulmasi gercegini ortaya cikardi. Bunda tum hava sporlari branslarinin tek bir uluslararasi federasyon (FAI) catisi altinda toplanmis olmasinin da etkisi yadsinamaz. THK'nin FAI'de ulkemiz temsilcisi olmasi sonucu kurulacak YP/YK federasyonu kime ve nasil bagli calisacakti. En buyuk handikap da bu konuyu dusunmeye basladigimizda ortaya cikti. Spor konusunda yetkiyi yasalar GSGM'ye vermisken, GSGM altinda kurulan bir federasyonun, ulslararsi federasyonla iliskileri THK ustunden nasil duzenlenecekti. Bir yanda GSGM, bir yanda SHGM, bir yanda THK ustunden FAI. Biraz fazla karisik bir durum. GSGM altindaki bir spor federasyonun, 5253 sayili yasaya tabi bir dernekle iliskisi yasal zeminde nasil duzenlenebilirdi. Burda soruna hukuk mudahil olmak zorunda kaldi ve sonucta kanunun emrettigi seklin tum karmasayi ortadan kaldiran en basit yapi oldugu, YK/YP yerine tum hava sporlarinin GSGM catisi altinda toplanmasi gerekliligi ortaya cikti. Bu sonuc en bastan beri belliydi ama THK gercegi bizim, federasyon kurulmasi talebimizi nasil geciktirdiyse, GSGM'nin calismalarini ve karar surecini de benzer bir sekilde geciktirdi. Sonucta bizlerin israr etmesine ragmen ortaya cikan gercek, tek bir federasyon altinda baslanmasi gerekliligiydi. GSGM yetkilileri, o gunlerde yaptigimiz gorusmelerde, zaman icerisinde ihtiyac duyuldugu taktirde kendi basina ayakta durabilecek branslarin, zaman icinde ayrilarak, kendi baslarina birer federasyon olabileceklerini bize ornekleriyle anlattilar. Diger spor dallarinda bu sekilde pek cok ornek var. Yani ilerde tek federasyon yapisindan ayrilarak YP/YK bagimsiz bir federasyon olabilir. Bunun icin kendi ayaklari ustunde durabilecek guce, duzenlemelere ve yapilanmaya ulasmasi gerekiyor. Bu da ilerleyen zamanla olacaktir diye dusunuyorum.

THK ile gizli bir rekabet; evet var, ama bu rekebet gercekte tek tarafli. Kesinlikle rakip olamayacagimiz veya rakip gormedigimiz kurumumuz bizi rakip olarak goruyor sanirim. Yoksa bizimle bu kadar ugrasmazlardi. Biz hep soyledigimiz gibi sadece faaliyet gosterdigimiz spor dalini ulkemizde adam gibi yapabilmek istiyoruz. Bu amacla da tarafsiz, bagimsiz, icerisinde yer alacagimiz, yonetimine, kararlara, uygulamalara demoktratik yollardan ortak olacagimiz, derneklerimizi kucaklayacak, en onemlisi sadece sporla ilgilenecek bir federasyon istiyoruz. Bu konuda bize yol gosteren kanun da acik ve net. Kanuna gore konu sporsa tum yetki ve gorevlendirme GSGM'yi isaret ediyor. Bizde kanun emrine uygun bir yapilanma istedik ve GSGM'ye basvurduk. Bu kanun THK'ya ragmen hazirlanmis bir kanun degil. Kanunun kabul tarihi 21.5.1986. Kanunu THK aleyhine isletilecek bir artniyet dusunerek hazirlanmis da degil ustelik. Kanunun amaci sadece spor konusunu duzenlemek. GSGM, kurulmasinin gerekcesi, hayat bulmasinin sebebi olan, ustelik adi "Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun" olan kanuna uymamamazlik edebilir mi? Ozellikle THK yonetiminin ve Milliyet gazetesinde goruslerini okudugumuz askerlerimizin gormedigi ve belkide bilmedigi iste bu kanun. Bizim talebimiz yasalara uygun bir talep, neden sorun oldu ki?. THK dusmani ilan edilmemiz otesinde beni en cok yaralayan Mlliyet gazetesindeki "Tehlikenin farikda misiniz?" cumlesi oldu. Kimsenin THK'ya taktigi falan da yok aslinda. THK Ataturk'un direktifiyle kuruldu, dogru. Sportif havacilik diye bir seyin ne oldugu kimse bilinmiyorken kurulmus. Sportif havaciligin gelismesinde ciddi rol ustlenmis. Sportif havaciligin bu gunlere gelmesine vesile olmus, destegiyle ciddi yola alinmis. Ben ve benim gibi pek cok hava sporcusu da bunun canli kaniti.. Hala da bu konuda gencleri egitmeye devam ediyor, edecek te. Ataturk'un gosterdigi cizgide yurumeye de devam edecek. Peki yeni kurulan federasyon THK'yi bu cizgiden mi saptiracak. Yeni kurulan federasyon THK'nin gencleri egitmesine, kurslar acmasina mi engel olacak. THK'nin malzemesine mi el koyacak. THK'nin tesislerine, meydanlarini mi el koyacak. Lutfen birisi cikip, "ulusal guvenlik", "ucus emniyeti" gibi ucu acik, yuvarlak, beylik laflar etmeden, yeni federasyon soyle soyle yapacak ve THK'ya su su su zararlari verecek, ululsal guvenligimizi su su su yonlerden tahdit edecek, ucus emniyeti konusunda ise bu bu bu sonuclari dogurdugu icin sorun yaratacaktir diye madde madde anlatsin. THK'nin maddi, manedi ne kaybi olacak, ne olur aciklasin. Bu sorular yaninda dusunulmesi ve tartisilmasi gereken diger soru ise; "GSGM altindaki federasyonun ulkeme, spora, sporcuya ve havaciliga getirecegi faydalar ne?" dir. Eksileri varmi emin degilim ama sayet varsa, bir de artilara bakip mantikli karari vermek gerekirken, neden hala olmayan eksinin dogru oldugunda iddia edildigini de birisi anlatsin lutfen...

S: "Yeni olusumda da THK kendi bunyesindeki sporcularla sanki sadece bir havacilik kulubu gibi mi davranacak?"

C: Evet, her sey normal ve yasalara uygun gelisirse, yasalara, spora ve sporcuya saygili olunursa, diger hava sporu dernekleri gibi spor klubu statusu alacak ve en buyuk hava sporu klubumuz olarak federasyon icerisinde yer alacaktir. Spor klubu statusu almasinin da bu gune kadar yaptigi hic bir ise engel olmayacagini ozellikle belirtmek gerekir.

Buraya kadar okuyanlara tesekkur ediyorum..
Yazim ve anlatim hatalarim olabilir, gormemeye calisin.. :)
Baska sorulariniz varsa yine bilgim dahilinde cevaplamaya calisirim.
Sevgiler, saygilar...
Ismet ICEL


TÜRKİYE YAMAÇPARAŞÜTÜ/YELKENKANAT FAALİYET LİSTESİ
ULUSLARARASI YARIŞMALAR
2001 Yılı
Mayıs Yamaçparaşütü Dünya Kupası Ön Yarışması Erzincan (Katılımcı Sayısı:13 )
2002 Yılı
8-14 Eylül Yamaçparaşütü Dünya Kupası Erzincan (Katılımcı Sayısı:92 )
2003 Yılı
24-30 Ağustos Yamaçparaşütü Dünya Kupası Ön Yarışması Kayseri (Katılımcı Sayısı:33)
2004 Yılı
29 Ağustos - 4 Eylül Yamaçparaşütü Dünya Kupası Kayseri (Katılımcı Sayısı:120)
2005 Yılı
15-18 Eylül I. Yamaşüt Kupası Denizli (Katılımcı Sayısı: 67)
2006 Yılı
19-21 Mayıs Üzümlü XC Open (Katılımcı Sayısı:24)
10-16 Eylül 6. Türkiye Yamaçparaşütü Şampiyonası (Katılımcı Sayısı:43)
13-17 Eylul II. Yamaşüt Kupası Denizli (Katılımcı Sayısı: 45)
28 Eylül - 1 Ekim Yamaçparaşütü Dünya Kupası Ön Yarışması Kayseri (Katılımcı Sayısı: 44)
30 Ağustos – 5 Eylül Acro Fever 2006 (Katılımcı Sayısı:--)
2007 Yılı
23 - 27 Mayis 2007 Pre-Paragliding World Cup Denizli (Katılımcı Sayısı: 98 )
28-Temmuz – 3 Ağustos Türkiye Şampiyonası (Katılımcı Sayısı:63)
25 Ağustos - 1 Eylül 2007 Yamaçparaşütü Dünya Kupası Kayseri(Katılımcı Sayısı:121)
19-23 Eylül 3. Yamaşüt Open Ekecik (Katılımcı Sayısı:27)
2008 Yılı
16-19 Mayis Denizli XC Open (Katılımcı Sayısı:77)
2-6 Temmuz APWC Ölüdeniz Acroattack08 (Katılımcı Sayısı:14)
21-24 Ağustos Bayramören XC Open (Katılımcı Sayısı:21)
29-31 Ağustos Hedef Şampiyonası (Açik) 2008 Dünya Kupası (Katılımcı Sayısı:--)
3-7 Eylül 2008 IV. Yamaşüt Kupası Denizli (Katılımcı Sayısı:47)

ULUSAL YARIŞMALAR
2002 Yılı
Türkiye XC Ligi 1. Ayak Denizli (Katılımcı Sayısı:23)
Türkiye XC Ligi 2. Ayak Bozdağ (Katılımcı Sayısı:21)
2004 Yılı
18-20 Haziran Türkiye XC Ligi 1. Ayak Denizli Çökelez (Katılımcı Sayısı:40)
16-18 Temmuz Türkiye XC Ligi 2. Ayak İzmir-Bozdağ (Katılımcı Sayısı:15)
26-28 Ağustos Türkiye XC Ligi 3. Ayak Kayseri-Alidağı (Katılımcı Sayısı:15 )
17-19 Eylül Türkiye XC Ligi 4. Ayak Denizli-Çökelez (Katılımcı Sayısı:8 )
2006 Yılı
28 Eylül - 1 Ekim I. Yelkenkanat Kayseri Kupası, Kayseri (Katılımcı Sayısı: 11)
2007 Yılı
13-17 Haziran 2007 Emrah Yıldız Domuzgücü Kupası Ekecik (Katılımcı Sayısı:25)
15-21 Temmuz 2007 II. Yelkenkanat Kayseri Kupası, Kayseri (Katılımcı Sayısı: 9)
2008 Yılı
7-13 Haziran 2008 Türkiye Yamaçparaşütü Şampiyonası (Katılımcı Sayısı:44)
2-6 Temmuz Tokat Şenyurt XC Open ve Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:104)
16-24 Ağustos Yelkenkanat Türkiye Şampiyonası (Katılımcı Sayısı:--)

ŞENLİK VE FESTİVALLER
2000 Yılı
23 Nisan Denizli Üniversiteler Arası Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
İzka-Daedalus Yamaçparaşütü Şenliği Güzelbahçe-Bozdağ (Katılımcı Sayısı:--)
Bühak Airfest Abant Yamaçparaşütü Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
2002 Yılı
Denizli Havacılık Derneği Yamaç Paraşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
2003 Yılı
23 Nisan Manisa Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:82)
17-19 Mayıs I. SDÜ Atatürk Gençliği ve Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:300)
2-3 Ağustos XCamp Gürle Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:25)
Vali Recep Yazıcıoğlu Havacılık Şenliği Denizli (Katılımcı Sayısı:--)
2004 Yılı
9-11 Nisan Erzincan Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
1-2 Mayıs Manisa Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:212)
9 Mayıs Ödemiş Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
17-23 Mayıs Kemaliye Vali Recep Yazicioğlu 1. Doğa Sporları Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
21-23 Mayıs II. SDÜ Atatürk Gençliği ve Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:260)
5-6 Haziran Samsun Kocadağ Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
3-5 Temmuz İskenderun Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
10-11 Temmuz Gürle XCamp (Katılımcı Sayısı:25 )
6-8 Ağustos Mersin Arslanköy Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
7-8 Ağustos Safranbolu Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
25-26 Eylül Gürsu Yamaçparaşütü Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
20-24 Ekim 5. Ölüdeniz Uluslararası Hava Oyunları Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
2005 Yılı
10-11 Nisan Erzincan Yaylabaşı Munzur Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
22-24 Nisan İskenderun Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
7-8 Mayıs Manisa Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:230)
15-22 Mayıs Kemaliye 2. Doğa Sporları ve Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
19-22 Mayıs III. SDÜ Atatürk Gençliği ve Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:342)
19 Mayıs Amasya 19 Mayıs Etkinliği (Katılımcı Sayısı:--)
25-26 Haziran Tokat Şenyurt Uçuş Şenliği (Katılımcı Sayısı:35 )
2-6 Temmuz Bühak Airfest 2005 (Katılımcı Sayısı:--)
4-8 Temmuz İskenderun Kültür ve Turizm Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
5-10 Temmuz I. Akşehir Havacılık Şöleni (Katılımcı Sayısı:--)
15-17 Temmuz Tatvan-Nemrut Uçuş Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
22-24 Temmuz 2. Gürsu Yamaçparaşütü Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
6-7 Ağustos Mersin Aslanköy Yamaçparaşütü Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
2006 Yılı
8-9 Nisan 3. Erzincan Havacılık Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
19-21 Mayıs - IV. SDÜ Atatürk Gençliği ve Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:215)
19-24 Mayıs Kemaliye Doğa Sporları Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
23-25 Haziran Manhat Manisa Havacılık Şenliği (Katılımcı Sayısı:187)
7-9 Temmuz Gürhavk Gürsu 3. Yamaçparaşütü Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
22-23 Temmuz 5. Aslanköy Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
11-13 Ağustos Mersin Medex Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
18-20 Ağustos 2. Malatya Beydağ Yp Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
1-3 Eylül Tokat Şenyurt Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:26)
25-29 Ekim 7. International Ölüdeniz Air Games (Katılımcı Sayısı:--)
2007 Yılı
5-8 Nisan Kaş Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
1-3 Haziran 5. Manisa Havacılık Festivali (Katılımcı Sayısı:190)
16-17 Haziran Amasya Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
8-9 Eylül Tokat Şenyurt Elma-Kültür-Müzik-Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:125)
17-21 Ekim 8. Ölüdeniz Hava Oyunları Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
2-4 Kasım Manisa Çekirdek Saçma Festivali (Katılımcı Sayısı:120)
2008 Yılı
25-27 Nisan Kaş Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
10-11 Mayıs Tekirdağ Uçmakdere Yamaçparaşütü Şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
30 Mayıs – 1 Haziran 6. Uluslararası Manisa Havacılık Festivali (Katılımcı Sayısı:135)
13-15 Haziran 3. Amasya Hava Sporları şenliği (Katılımcı Sayısı:--)
17-20 Temmuz Abant Havacılık Festivali (Katılımcı Sayısı:--)
15-19 Ekim 9. Ölüdeniz Hava Oyunları Festivali (Katılımcı Sayısı:--)

SON (Daha ne olsun.. :D )

Not: Faaliyetleri derleyip toplayan ve liste haline getiren canim kardesim Ozay'a burdan tesekkurlerimi gonderiyorum...
= = Biter = =