Yarışmalarda Serial paraşütler geliyor
Moderatör: Moderatör Ekibi
- Champion
- Mesajlar: 649
- Kayıt: 30.11.2007, 20:39
- Ad Soyad: Semih Sayir
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 5 / 1
- Pilot Menüsü:
Yarışmalarda Serial paraşütler geliyor
Selamlar arkadaşlar
PWCA organizasyonu 2011 Superfinal Mexico yarışmasıda dahil olmak üzere yarışmalarda seri üretim (EN D)testli kanatlar kullanılmasına karar verdi.
Bildiğimiz gibi İspanyada meydana gelen kazalar sonucunda birçok ülkede Açık Sınıf (Open Class) yarışma kanatları yasaklanmıştı.
2011 sezonu içerisinde şu aniçin tek yarışmamız kayseri Ali Dağı kupası.. Bu yarışma için bir sınırlama getirilmesi şu an için adil değil. Birçok arkadaşımızın standart kanadı yok...
2012 yılı için ise aynı sınırlamanın bize gelmesi söz konusudur...İlgili konular Türkiye Pilotlar Panelinde görüşülüp karara bağlanmalı. Kayseride de panel toplantısı yaparak bu gündem tartışılabilir.
PWCA aldığı kararın 2 kolonlu kanatların kapanma sonrasında tekrar açılmasının oldukça zor ve teknik olmasının yanısıra ilgili ülkelerdeki hukuki ve yasal sorumlulukların etkisi ilede alınmış olması muhtemeldir.
Bu kanatları yeni almış ve bu yıl için kullanıcak arkadaşlara yüksek hızlardan kaçınmalarını öneririm.
Saygılarımla
Semih SAYIR
PWCA organizasyonu 2011 Superfinal Mexico yarışmasıda dahil olmak üzere yarışmalarda seri üretim (EN D)testli kanatlar kullanılmasına karar verdi.
Bildiğimiz gibi İspanyada meydana gelen kazalar sonucunda birçok ülkede Açık Sınıf (Open Class) yarışma kanatları yasaklanmıştı.
2011 sezonu içerisinde şu aniçin tek yarışmamız kayseri Ali Dağı kupası.. Bu yarışma için bir sınırlama getirilmesi şu an için adil değil. Birçok arkadaşımızın standart kanadı yok...
2012 yılı için ise aynı sınırlamanın bize gelmesi söz konusudur...İlgili konular Türkiye Pilotlar Panelinde görüşülüp karara bağlanmalı. Kayseride de panel toplantısı yaparak bu gündem tartışılabilir.
PWCA aldığı kararın 2 kolonlu kanatların kapanma sonrasında tekrar açılmasının oldukça zor ve teknik olmasının yanısıra ilgili ülkelerdeki hukuki ve yasal sorumlulukların etkisi ilede alınmış olması muhtemeldir.
Bu kanatları yeni almış ve bu yıl için kullanıcak arkadaşlara yüksek hızlardan kaçınmalarını öneririm.
Saygılarımla
Semih SAYIR
- muzzy145
- Mesajlar: 511
- Kayıt: 29.01.2008, 00:05
- Ad Soyad: Muzaffer Dundar
- Şehir: Akhisar
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Pilot Menüsü:
Heryerde yarisma kanatlarinin yasaklandigi su zamanda zorlu ve sert kosullariyla unlu Kayserideki yarisma icin hala bir onlem alinmamasi ilginc. Turkiyede 2 kolonlu kanatlarla ucan pilotlar uzun suredir yp yapan camiada esi dostu seveni cok olan insanlar. 1-2 gune serial bir kanat bulabileceklerinden suphem yok. Yarisma direktorunu bu konuyu gozden gecirmeye davet ediyorum.
Guvenlik sart! Egitim sart:)
Guvenlik sart! Egitim sart:)
- carbonvader
- Mesajlar: 63
- Kayıt: 26.12.2009, 04:33
- Ad Soyad: Emre Gurer
- Şehir: Oludeniz
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
r.i.p. tough boys..
http://www.paraglidingworldcup.org/node/2143
The PWCA Committee has voted to introduce serial class for a temporary period including the complete 2012 World Cup Tour and/or until such time as a Competition Class is established.
http://www.paraglidingworldcup.org/node/2143
The PWCA Committee has voted to introduce serial class for a temporary period including the complete 2012 World Cup Tour and/or until such time as a Competition Class is established.
- s kılıç
- Mesajlar: 99
- Kayıt: 22.04.2009, 19:39
- Ad Soyad: Sebahattin Kılıç
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
hı bence de adil bir yarışma ortamında olmak acısından da 2 kolonlu kanatların ve 2 3 ve 2 kanatların aynı klasmanda yarışması adil olmuyordu hem hız hemde süzülüş farkları bakımından oldukça adaletsiz bir durumdu bu kararın ülkemizde hem güvenlik ve adaletli bir yarışma için çok olumlu olmuş artık birçok pilot kafaya oynayabilir sanırım sevgiler iyi bayramlar
- Bahadır
- Mesajlar: 40
- Kayıt: 15.09.2004, 16:20
- Ad Soyad: Bahadir Serinkaya
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
bu demek oluyorki, üretici firmalar 2-3'lerin (EN D) limitini oldukça zorlayacaklar. bunun sonucunda yakın zamanda karşımıza "güvenli 2-3" ve "ileri 2-3" kategorisine sokulmuş aynı sınıf içerisinde 2 kanat çıkacaktır.
türkiyede açık sınıf kanatla uçanlar açısından son yarışma kayseri olacağa benziyor, herkes son sahnesine hazırlansın kayseride görüşürüz..
türkiyede açık sınıf kanatla uçanlar açısından son yarışma kayseri olacağa benziyor, herkes son sahnesine hazırlansın kayseride görüşürüz..
- Champion
- Mesajlar: 649
- Kayıt: 30.11.2007, 20:39
- Ad Soyad: Semih Sayir
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 5 / 1
- Pilot Menüsü:
muzzy145 yazdı:airking45 yazdı:aha hahaha R10 elimde patladı
Sen de bilader bile bile lades yapiyorsun. Neyse su Kayseri de serial olsun da hepinizden kurtulsam. Yoksa yapacak bisey yok ben de kervana katilicam.
Kayseri serial olsun M3ler, M4ler, Gtolar, kapissin.
Ben sana bir Boom 8 vericem Muzo merak etme...Standart Boom 8.. bizde proto ile uçarız artık..
İlk 3 e girmezsen kiralama parası alıcam
- Barış Tura
- Mesajlar: 63
- Kayıt: 06.12.2005, 18:03
- Ad Soyad: Barış Tura
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
Alınan karar açık sınıf kanatların kullanılabileceği son saha olan PWC 'yide sonlandırmıştır. Bundan sonrasında yamaç paraşütü daha farklı bir yolda devam edecek sanırım. Güvenlik açısından ileriye dönük faydaları olacağı konusunda hemfikirim.
Bununla birlikte alınan kararın güvenlik standartlarının tartışıldığı bir ortamda , güvenlik kıstasından çok PWC organizasyonun ilgili ülkelerdeki hukuki ve yasal sorumlulukların durumu ve bunun doğuracağı sonuçlar ile PWC üzerindeki belli baskılar yüzünden alındığı da kesinlikle muhtemeldir. Yoksa PWC 'deki genel mentalitenin böyle bir kararı ciddi bağlayıcılığı olmadığı sürece almayacağını düşünüyorum.
Yamaç paraşütünde güvenlik ve gelişim açısından getiri ve götürüleri olacak bir karar. Bunun sonuçlarını şu an tahmin etmek muhtemel değil bence. Hep beraber görelim.
Bununla birlikte alınan kararın güvenlik standartlarının tartışıldığı bir ortamda , güvenlik kıstasından çok PWC organizasyonun ilgili ülkelerdeki hukuki ve yasal sorumlulukların durumu ve bunun doğuracağı sonuçlar ile PWC üzerindeki belli baskılar yüzünden alındığı da kesinlikle muhtemeldir. Yoksa PWC 'deki genel mentalitenin böyle bir kararı ciddi bağlayıcılığı olmadığı sürece almayacağını düşünüyorum.
Yamaç paraşütünde güvenlik ve gelişim açısından getiri ve götürüleri olacak bir karar. Bunun sonuçlarını şu an tahmin etmek muhtemel değil bence. Hep beraber görelim.
- ademhasgul
- Mesajlar: 141
- Kayıt: 14.08.2006, 15:01
- Ad Soyad: Adem Hasgül
- Şehir: Kayseri
- Aldığı Beğeni: 0 / 2
- Pilot Menüsü:
Değerli Arkadaşlar,
Bildiğiniz üzere İspanya'daki üzücü kazalardan sonra Open Class kanatların CAT 1 yarışmalarda kullanılması askıya alındı. (Yasaklama değil, askıya alınmıştı) Tabi bu karar üzerina bazı ülke federasyonları ve FAI temsilcisi NAC lar teknik komitelerini harekete geçirip kendileride kararlar aldı. (biz bu arada ne yaptık? dönüp bir bakalım. Doğru dürüst tartışmadık bile) Bu kararların hemen hemen hepsi bu tür kanatların yarışmalarda yarışmasının askıya alınması iken pek çoğuda bu kararı hemen uygulamaya soktu(2011 için). Bu kararlardan sonra gözler World Cup'a çevrilmişti ki sonunda World Cup ta benzeri bir karar aldı. Ancak bu kararı alana kadar kendi takvimini tamamlamayı tercih etti. İspanya'daki askıya alma kararından bu yana pek çok yabancı pilot Kayseri yarışmasında uygulamayı merak ederek benden bilgilendirme maili bekledi. Gerek o zaman gerekse şimdi daha önce açıklanmış yarışma kurallarını uygulayacağımızı bildirdim. Yani bende 2011 takvimini tamamlamayı uygun buldum. Tabi bu kararın getirdiği risklerinde farkındayım. Bir organizatör ve yarışma direktörü olarak kendi alamam gereken önlemleri aldım.(Yada alabileceğim diyelim) Daha önce bu kanatlarla yapılmış yarışmalarda da bulunduğum için bu kanatlarla yarışma kararını pilotlara bırakıyorum. FAI ve PWCA nın aldığı kararlar bu arkadaşlar için örnek olacaktır. Ancak buna rağmen pilotaj seviyelerine güvenen arkadaşlar Kayseri yarışmasında bu kanatlarla yarışabilirler. Söz konusu kararı alırken oldukça zorlandığımı itiraf etmeliyim. Hele ki PWCA nın kararından sonra bu benim için daha zor bir karar olmaktadır. Ancak yarışmaya 10 gün kala Open Class kanatları yarışma dışı bırakmam hiç adil olmayacaktır. Kayseri'deki yarışma bölgesinin daha temiz(Ovanın çoğunlukta olması vb.) olması biraz bu kararı almamda yardımcı olmuştur. Erzincan gibi daha zor bir bölge olsa idi bu kararı bu kadar rahat alamazdım hatta ilk karardan sonra da bu askıya alma uygulamasını bende uygulayabilirdim. Ancak kendi tecrübelerim ve hislerim Kayseri'de Open Class kanatların yarışabilmesi yönünde olmuştur ve kararımı da bu yönde kullandım. PWCA nın kararı her ne kadar bu aldığım kararı sorgulatsa da sonuç olarak hala aynı fikirdeyim. Ayrıca bu fikrim değişmiş olsa idi bile 10 gün kala kuralı değiştirme gibi bir uygulama daha yanlış olacaktı. Yanlışı yanlışla düzeltemeyiz. Bu kanatların güvenliği konusundaki sorumluluğu pilotların kendisine bırakıyorum. Ben organizasyon açısından gerekli önlemleri elimden geldiğince almaya gayret göstereceğim. Şimdi bazı arkadaşlar emniyet vs vs diyebilirler. Ancak FAI'nin kararından sonra da pek çok yarışma oldu. Hele türkiye de Bayramören ve Denizli yarışmaları oldu. (Gerçi bu olayı ne o zaman tartıştık nede şimdi tartışıyoruz.) Burada da aynı şartlar geçerli. FAI'nin kararı ile PWCA nın kararı arasında süre farkı hem biraz gözlem yapmaya hemde PWCA nın kendi takviminin tamamlaması gibi stratejik bir olaya dayanıyor.
Bu konu ile ilgili çok bir fikir alışverişi olmadı. (Denizli ve Bayramören de tartışıldı ise benim haberim yok) sohbet ortamında yapılan tartışmalar ise yeterli olmayacaktır. Semih Kayseri'de bu konu ile ilgili toplanılmasını önermiş. Bende aynı fikirdeyim. Gerçi pek seçeneğimiz olmadığını zaten belirtmiş ama dünyadan uzak kalmayalım. Hemde konu basit değil. Öyleki bu sefer yeni bir standart getirilmesi gibi konular var. Yani yarışma kanatlarına bir standart getirilip serial hale getirilmesi gibi. Bu konu ve vb konular 2012 yılı CIVL toplantısında tartışılacak (bu sene Tayvan da yapılacak). Dolaysıyla pilotların görüşleri alınıp bu toplantıya gidecek THK yetkilisi arkadaşlarada sağlıklı bir şekilde iletilebilir. Ben dikkate alınacağını düşünüyorum. (Toplantıya bir aksilik olmazsa Hakan Cici ve Murat Bayçora katılacak) Birde CIVL başkanlığı seçimi olacak diye biliyorum. Şimdiki başkan John Aldridge in rahatsızlığından dolayı bırakması gibi bir duyum var (benim bilgim dahilinde hala net değil) olası isimler ve bizlere getirisi götürüsü de tartışılması. Ayrıca CIVL e verilmesini isteyebileceğiniz öneriler varsa bunlar da burada tartışılıp THK ya iletilebilir ve değerlendirilebilir. (biz kendi işimizi yapalım da) Tabi böyle bir toplantı yapacaksak katılımcılar, gün, yer ve saati belli olmalı. Arkadaşlar da gündem maddelerini mümkün olduğu kadar önceden açıklayıp diğer arkadaşların araştırma yapmalarını ve görüşlerini netleştirmesi daha verimli olacaktır.
Bu kısım tamamen öneridir. Onaylayabilir veya değiştirebilirsiniz. Ama öncesinde burada tartışabilidiğimiz kadar tartışalım. Sonra bir konuda net karar verebiliriz.
Tabi bu durumda evsahipliği otomatikman bende olacağı için toplantı salonu ayarlaması ve dokümantasyonu gibi hazırlıkları yapabilirim. Katılımcıları pilotpanel ile sınırlanırmaya gerek yok. Katılım açık olmalı ancak yarışmanın ilk gününe kadar katılımcılar belli olmalı. Öylesine toplantı varmış hadi bakalım gibisine bir düşünce toplantılarımıza zarar vermekete. Mümkün olduğu kadar bu tür toplantılarımız ciddi olmalı. Günü konusu: Benim önerim 15 Eylül Perşembe akşam 21:30. Yarışmada konaklama için 2 yer ayarlandı. Toplantıya katılacak arkadaşlar için servis organize ederim. o saate kadar arkadaşlar yemek ihtiyaçlarınıda gidermiş olurlar. ondan sonra kaçta biterse bitsin servisle arkadaşların ulaşımı halledilmiş olur. Toplantı sonucunuda ilan ederiz. isteyen dikkate alır isteyen almaz. Ancak bizde tarihe notumuzu düşmüş oluruz.
Saygılarımla
Not: Kayseri'de 26 ağustos tarihinde gerçekleşen kazada kulübümüzün tecrübeli pilotlarından Mehmet Şafak arkadaşımızı kaybettik. Üzüntüsünü dile getiren arkadaşlara teşekkür ederim. Bayramdan sonra kaza raporunu yayınlayıp arkadaşlara ayrıntılı bilgi vermeye çalışacağız.
Bildiğiniz üzere İspanya'daki üzücü kazalardan sonra Open Class kanatların CAT 1 yarışmalarda kullanılması askıya alındı. (Yasaklama değil, askıya alınmıştı) Tabi bu karar üzerina bazı ülke federasyonları ve FAI temsilcisi NAC lar teknik komitelerini harekete geçirip kendileride kararlar aldı. (biz bu arada ne yaptık? dönüp bir bakalım. Doğru dürüst tartışmadık bile) Bu kararların hemen hemen hepsi bu tür kanatların yarışmalarda yarışmasının askıya alınması iken pek çoğuda bu kararı hemen uygulamaya soktu(2011 için). Bu kararlardan sonra gözler World Cup'a çevrilmişti ki sonunda World Cup ta benzeri bir karar aldı. Ancak bu kararı alana kadar kendi takvimini tamamlamayı tercih etti. İspanya'daki askıya alma kararından bu yana pek çok yabancı pilot Kayseri yarışmasında uygulamayı merak ederek benden bilgilendirme maili bekledi. Gerek o zaman gerekse şimdi daha önce açıklanmış yarışma kurallarını uygulayacağımızı bildirdim. Yani bende 2011 takvimini tamamlamayı uygun buldum. Tabi bu kararın getirdiği risklerinde farkındayım. Bir organizatör ve yarışma direktörü olarak kendi alamam gereken önlemleri aldım.(Yada alabileceğim diyelim) Daha önce bu kanatlarla yapılmış yarışmalarda da bulunduğum için bu kanatlarla yarışma kararını pilotlara bırakıyorum. FAI ve PWCA nın aldığı kararlar bu arkadaşlar için örnek olacaktır. Ancak buna rağmen pilotaj seviyelerine güvenen arkadaşlar Kayseri yarışmasında bu kanatlarla yarışabilirler. Söz konusu kararı alırken oldukça zorlandığımı itiraf etmeliyim. Hele ki PWCA nın kararından sonra bu benim için daha zor bir karar olmaktadır. Ancak yarışmaya 10 gün kala Open Class kanatları yarışma dışı bırakmam hiç adil olmayacaktır. Kayseri'deki yarışma bölgesinin daha temiz(Ovanın çoğunlukta olması vb.) olması biraz bu kararı almamda yardımcı olmuştur. Erzincan gibi daha zor bir bölge olsa idi bu kararı bu kadar rahat alamazdım hatta ilk karardan sonra da bu askıya alma uygulamasını bende uygulayabilirdim. Ancak kendi tecrübelerim ve hislerim Kayseri'de Open Class kanatların yarışabilmesi yönünde olmuştur ve kararımı da bu yönde kullandım. PWCA nın kararı her ne kadar bu aldığım kararı sorgulatsa da sonuç olarak hala aynı fikirdeyim. Ayrıca bu fikrim değişmiş olsa idi bile 10 gün kala kuralı değiştirme gibi bir uygulama daha yanlış olacaktı. Yanlışı yanlışla düzeltemeyiz. Bu kanatların güvenliği konusundaki sorumluluğu pilotların kendisine bırakıyorum. Ben organizasyon açısından gerekli önlemleri elimden geldiğince almaya gayret göstereceğim. Şimdi bazı arkadaşlar emniyet vs vs diyebilirler. Ancak FAI'nin kararından sonra da pek çok yarışma oldu. Hele türkiye de Bayramören ve Denizli yarışmaları oldu. (Gerçi bu olayı ne o zaman tartıştık nede şimdi tartışıyoruz.) Burada da aynı şartlar geçerli. FAI'nin kararı ile PWCA nın kararı arasında süre farkı hem biraz gözlem yapmaya hemde PWCA nın kendi takviminin tamamlaması gibi stratejik bir olaya dayanıyor.
Bu konu ile ilgili çok bir fikir alışverişi olmadı. (Denizli ve Bayramören de tartışıldı ise benim haberim yok) sohbet ortamında yapılan tartışmalar ise yeterli olmayacaktır. Semih Kayseri'de bu konu ile ilgili toplanılmasını önermiş. Bende aynı fikirdeyim. Gerçi pek seçeneğimiz olmadığını zaten belirtmiş ama dünyadan uzak kalmayalım. Hemde konu basit değil. Öyleki bu sefer yeni bir standart getirilmesi gibi konular var. Yani yarışma kanatlarına bir standart getirilip serial hale getirilmesi gibi. Bu konu ve vb konular 2012 yılı CIVL toplantısında tartışılacak (bu sene Tayvan da yapılacak). Dolaysıyla pilotların görüşleri alınıp bu toplantıya gidecek THK yetkilisi arkadaşlarada sağlıklı bir şekilde iletilebilir. Ben dikkate alınacağını düşünüyorum. (Toplantıya bir aksilik olmazsa Hakan Cici ve Murat Bayçora katılacak) Birde CIVL başkanlığı seçimi olacak diye biliyorum. Şimdiki başkan John Aldridge in rahatsızlığından dolayı bırakması gibi bir duyum var (benim bilgim dahilinde hala net değil) olası isimler ve bizlere getirisi götürüsü de tartışılması. Ayrıca CIVL e verilmesini isteyebileceğiniz öneriler varsa bunlar da burada tartışılıp THK ya iletilebilir ve değerlendirilebilir. (biz kendi işimizi yapalım da) Tabi böyle bir toplantı yapacaksak katılımcılar, gün, yer ve saati belli olmalı. Arkadaşlar da gündem maddelerini mümkün olduğu kadar önceden açıklayıp diğer arkadaşların araştırma yapmalarını ve görüşlerini netleştirmesi daha verimli olacaktır.
Bu kısım tamamen öneridir. Onaylayabilir veya değiştirebilirsiniz. Ama öncesinde burada tartışabilidiğimiz kadar tartışalım. Sonra bir konuda net karar verebiliriz.
Tabi bu durumda evsahipliği otomatikman bende olacağı için toplantı salonu ayarlaması ve dokümantasyonu gibi hazırlıkları yapabilirim. Katılımcıları pilotpanel ile sınırlanırmaya gerek yok. Katılım açık olmalı ancak yarışmanın ilk gününe kadar katılımcılar belli olmalı. Öylesine toplantı varmış hadi bakalım gibisine bir düşünce toplantılarımıza zarar vermekete. Mümkün olduğu kadar bu tür toplantılarımız ciddi olmalı. Günü konusu: Benim önerim 15 Eylül Perşembe akşam 21:30. Yarışmada konaklama için 2 yer ayarlandı. Toplantıya katılacak arkadaşlar için servis organize ederim. o saate kadar arkadaşlar yemek ihtiyaçlarınıda gidermiş olurlar. ondan sonra kaçta biterse bitsin servisle arkadaşların ulaşımı halledilmiş olur. Toplantı sonucunuda ilan ederiz. isteyen dikkate alır isteyen almaz. Ancak bizde tarihe notumuzu düşmüş oluruz.
Saygılarımla
Not: Kayseri'de 26 ağustos tarihinde gerçekleşen kazada kulübümüzün tecrübeli pilotlarından Mehmet Şafak arkadaşımızı kaybettik. Üzüntüsünü dile getiren arkadaşlara teşekkür ederim. Bayramdan sonra kaza raporunu yayınlayıp arkadaşlara ayrıntılı bilgi vermeye çalışacağız.
- sarsinan
- Mesajlar: 171
- Kayıt: 16.05.2008, 12:48
- Ad Soyad: Sinan KUTLU
- Şehir: İzmir
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
bu konuyla ilgili bir başlık açıldığını ve hiç cevap yazılmadığını hatırlıyorum hiç kimse yorum yapmamıştı şimdi merak ediyorum o zamandan bu zamana ne değişti ne konuşucaz bu konuda bütün dünya yasaklamış sonuç belli çözemedim önümüzdeki sene alınabilecek en iyi serial ne ise herkez seçimini yapar alır uçar asıl konuşulması gereken konu fethiyede olan kazalara kayıtsız kalmamak ve konu hakkında çözüm arayışlarında bulunmak çözüm lazım çözüm
- katrani
- Mesajlar: 31
- Kayıt: 09.06.2008, 17:41
- Ad Soyad: Emre Yürük
- Şehir: Bursa
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Açık sınıf kanatlara vedamı ediliyor?
Yurtdışı forumlarda çoğu pilot açıık sınıf kanatları satıyor yarışmalarda yasaklanması tartışılıyor işin rengi EN D kanatlara dönüyor. Gelecekte iki türlü EN D kanat olacak sanırım.Hatta çoğu firma iki kolonlu EN D çalışmasına başlamış diye duyuyoruz bu konuda ne düşünüyorsunuz...