Gercek Bulutları Tanıyalım
Moderatör: Moderatör Ekibi
-
- Mesajlar: 165
- Kayıt: 15.06.2006, 14:31
- Ad Soyad: Eyüp Ahmet Öztiryaki
- Şehir: Amasya
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Yaş: 59
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
çok teşekkür ederim tango arkadaş.
bir ufak tecrübe eklemek isterim. yüksek biryerde iseniz ve hava çok açık olsa bile şu stratus denilen yassı ince sis tabakası gibi bulutu birkenarda gördüyseniz bence uçuş yapmayın... dağcılıktan tecrübe edilmiştir isteyen dikkatle izleyip bu tecrübeyi test edebilir. stratus bulutu çok güzel ve tam açık bir havada ortaya çıktıktan yarım veya bir saat arasında HAVA PATLAR.
fırtına sağnak dolu aklınıza ne gelirse..
Hepinize iyi uçuşlar.
bir ufak tecrübe eklemek isterim. yüksek biryerde iseniz ve hava çok açık olsa bile şu stratus denilen yassı ince sis tabakası gibi bulutu birkenarda gördüyseniz bence uçuş yapmayın... dağcılıktan tecrübe edilmiştir isteyen dikkatle izleyip bu tecrübeyi test edebilir. stratus bulutu çok güzel ve tam açık bir havada ortaya çıktıktan yarım veya bir saat arasında HAVA PATLAR.
fırtına sağnak dolu aklınıza ne gelirse..
Hepinize iyi uçuşlar.
- muraks
- Mesajlar: 254
- Kayıt: 22.06.2006, 14:43
- Ad Soyad: Murat Aksoy
- Şehir: Yalova
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 1
- Pilot Menüsü:
bulutlar
Bulutlar hakkındaki bu faydalı bilgiler için çok teşekkür. Resimlerle desteklenmesi gerçekten etkili olmuş ancak yeni plotlar için ülkemizde sıkça görülen bulutlarla ilgili ipucu verebilecek arkadaşlar da varsa faydalanmak isteriz. Yani hangi bulutta nasıl bir yaklaşım sergilemeliyiz.
Yukarıdaki bilgiler bulutlarla, oluşumları ve görüntüleriyle ilgili olarak çok aydınlatıcı, bunun yanında yamaçparaşütü ile ilgili olarak etkilerinden bahsedebilirsek çok aydınlatıcı olacak. Şahsen kendimi bu konuda yetersiz görüyorum ve birkaç defa uçuşumu iptal etmek zorunda kaldım. Belki boş yere iptal etttim belki de doğru karar verdim ama bilemiyorum.
Bu konuda arkadaşların tecrübelerinden yararlanmak isterim.
Herkese doğru havalarda iyi uçuşlar.
Yukarıdaki bilgiler bulutlarla, oluşumları ve görüntüleriyle ilgili olarak çok aydınlatıcı, bunun yanında yamaçparaşütü ile ilgili olarak etkilerinden bahsedebilirsek çok aydınlatıcı olacak. Şahsen kendimi bu konuda yetersiz görüyorum ve birkaç defa uçuşumu iptal etmek zorunda kaldım. Belki boş yere iptal etttim belki de doğru karar verdim ama bilemiyorum.
Bu konuda arkadaşların tecrübelerinden yararlanmak isterim.
Herkese doğru havalarda iyi uçuşlar.
- mahomedia
- Mesajlar: 173
- Kayıt: 31.08.2004, 23:57
- Ad Soyad: M. Emin Öner
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 2 / 0
- Pilot Menüsü:
Cumulus bulutları ile ilgili ufak bir tecrübemi anlatayım:
Bulut tabanının 1780m olduğu bir günde gökyüzünün %50'si cumulus bulutları ile doluydu. Rüzgar yerde 8-10 km/h hızla yukarıda ise en fazla 15 km/h hızla esiyordu. Saat akşam 16:00'da yelkenkanat ile kalkış yaptığım Ankara-Miğre dağında dağın kayalık kısımlarından kopan termiklerle zar zor 1400m'ye kadar tırmanmıştım. 1400'den sonra termik biraz daha düzgün hale geldi ve 1650 metreye kadar 2-3 vario ile yükseldikten sonra bulut tabanına çok az bir mesafe kala vario birden 5-6 m/sn göstermeye başladı. Bu esnada hafifçe bulutun içine giriyordum. Gündüz meteorolojiyi incelediğim için tehlikeli derecede bulut çekimi olmayacağını biliyordum ancak yine de variodaki ani değişimi görünce şansımız fazla zorlamak istemedim. VG'yi sonuna kadar çekerek dalışa geçtim. 80km/h hızla hiç çökmeden gidiyordum Normalde 4-5 vario ile çökmem gerekiyordu bu hızda
Biraz süzüldükten sonra bulutun yan tarafından çıktım ve biraz da alçaldım. Bulut tabanına fazla yaklaşmadan 1 saat kadar aynı bulutun aldtında dolaşıp durdum.
Vel hasıl-ı kelam: "Bulut Çekimi"
Cumulus'lerin tabanına yakın yerlerde kaldırıcıda ani artış gözlenir. Hatta bu bulut biraz da büyük ise bu kaldırıcı abartabilir. Özellikle bulut gelişip de yağmur yağdırmayı düşünüyorsa yedek paraşüt açarak bile yükselebileceğiniz kaldırıcılar oluşabilir
Bununla ilgili ozreport.com'da okuduğum bir yazıyı özetlemek isterim:
Güzel bir yarışma gününde arada sırada cumulus bulutlarını oluşuyormuş. Telsizden uyarı gelmiş ve bütün pilotları 10-15 dakika içinde inişe çağırmışlar. Hava hala çok güzelmiş. Bizim eleman da şu termiği de dönüp ineyim demiş. O güzel güzel termiği dönerken birazdan vario çıldırmış +8 vario okumaya başlamış. amcam kulak kapatmış, olmamış büyük kulakları da kapatmış hala 5 vario ile yükseliyormuş. Sonra +20 vario okumaya başlamış. Kanadın her yerini kapatmış hala +15 vario ile yükseliyormuş. Daha sonra yedek atmış! yedekle birlikte 10-15 vario ile yükseliyormuş. Bu arada şimşek sesleri duymaya ve parlamaları görmeye başlamış.
Tabi aşağıda hava güzel olduğu için eleman iyi giyinmemiş şimdi ise donmaya başlamış soğuktan. Vario'dan yüksekliğe baktığında 7000 metre'de olduğunu görmüş.
Sonra yamaç paraşütünü toplayıp vücuduna sararak ısınmaya çalışmış.
Bir süre sonra çıldırmış halde olan vario biraz normale dönmüş ve aşağı inmeye başlamış. 3800 metreye kadar inmiş daha sonra vario tekrar çıldırmış ve yine 15-20m/sn göstermeye başlamış. Derken böyle bir kaç kez aşağı yukarı inip çıktıktan sonra bir şekilde bulutun işinden çıkmış veya bulut onu tükürmüş de denebilir
Yere indiğinde ise bulutun içine girdiği yerde 150 km uzakta bir kasabadaymış
Herif yedek paraşütle rekor bir mesafe gitmiş anlayacağınız
Arkası görünen fazla kalın olmayan bulutlarda problem yok ancak kalınlığı hakkında fikrinizin olmadığı bulutlara çok yaklaşmayın. Eğer yükselme hızında ani artış olursa ve bu termikten ayrılmak istemiyorsanız bulutun bir kaç yüz metre altında uçmak iyi fikir. Ama ufak bulutlara girip çıkmak da çok eğlenceli bir tecrübe
Bulut tabanının 1780m olduğu bir günde gökyüzünün %50'si cumulus bulutları ile doluydu. Rüzgar yerde 8-10 km/h hızla yukarıda ise en fazla 15 km/h hızla esiyordu. Saat akşam 16:00'da yelkenkanat ile kalkış yaptığım Ankara-Miğre dağında dağın kayalık kısımlarından kopan termiklerle zar zor 1400m'ye kadar tırmanmıştım. 1400'den sonra termik biraz daha düzgün hale geldi ve 1650 metreye kadar 2-3 vario ile yükseldikten sonra bulut tabanına çok az bir mesafe kala vario birden 5-6 m/sn göstermeye başladı. Bu esnada hafifçe bulutun içine giriyordum. Gündüz meteorolojiyi incelediğim için tehlikeli derecede bulut çekimi olmayacağını biliyordum ancak yine de variodaki ani değişimi görünce şansımız fazla zorlamak istemedim. VG'yi sonuna kadar çekerek dalışa geçtim. 80km/h hızla hiç çökmeden gidiyordum Normalde 4-5 vario ile çökmem gerekiyordu bu hızda
Biraz süzüldükten sonra bulutun yan tarafından çıktım ve biraz da alçaldım. Bulut tabanına fazla yaklaşmadan 1 saat kadar aynı bulutun aldtında dolaşıp durdum.
Vel hasıl-ı kelam: "Bulut Çekimi"
Cumulus'lerin tabanına yakın yerlerde kaldırıcıda ani artış gözlenir. Hatta bu bulut biraz da büyük ise bu kaldırıcı abartabilir. Özellikle bulut gelişip de yağmur yağdırmayı düşünüyorsa yedek paraşüt açarak bile yükselebileceğiniz kaldırıcılar oluşabilir
Bununla ilgili ozreport.com'da okuduğum bir yazıyı özetlemek isterim:
Güzel bir yarışma gününde arada sırada cumulus bulutlarını oluşuyormuş. Telsizden uyarı gelmiş ve bütün pilotları 10-15 dakika içinde inişe çağırmışlar. Hava hala çok güzelmiş. Bizim eleman da şu termiği de dönüp ineyim demiş. O güzel güzel termiği dönerken birazdan vario çıldırmış +8 vario okumaya başlamış. amcam kulak kapatmış, olmamış büyük kulakları da kapatmış hala 5 vario ile yükseliyormuş. Sonra +20 vario okumaya başlamış. Kanadın her yerini kapatmış hala +15 vario ile yükseliyormuş. Daha sonra yedek atmış! yedekle birlikte 10-15 vario ile yükseliyormuş. Bu arada şimşek sesleri duymaya ve parlamaları görmeye başlamış.
Tabi aşağıda hava güzel olduğu için eleman iyi giyinmemiş şimdi ise donmaya başlamış soğuktan. Vario'dan yüksekliğe baktığında 7000 metre'de olduğunu görmüş.
Sonra yamaç paraşütünü toplayıp vücuduna sararak ısınmaya çalışmış.
Bir süre sonra çıldırmış halde olan vario biraz normale dönmüş ve aşağı inmeye başlamış. 3800 metreye kadar inmiş daha sonra vario tekrar çıldırmış ve yine 15-20m/sn göstermeye başlamış. Derken böyle bir kaç kez aşağı yukarı inip çıktıktan sonra bir şekilde bulutun işinden çıkmış veya bulut onu tükürmüş de denebilir
Yere indiğinde ise bulutun içine girdiği yerde 150 km uzakta bir kasabadaymış
Herif yedek paraşütle rekor bir mesafe gitmiş anlayacağınız
Arkası görünen fazla kalın olmayan bulutlarda problem yok ancak kalınlığı hakkında fikrinizin olmadığı bulutlara çok yaklaşmayın. Eğer yükselme hızında ani artış olursa ve bu termikten ayrılmak istemiyorsanız bulutun bir kaç yüz metre altında uçmak iyi fikir. Ama ufak bulutlara girip çıkmak da çok eğlenceli bir tecrübe
- muraks
- Mesajlar: 254
- Kayıt: 22.06.2006, 14:43
- Ad Soyad: Murat Aksoy
- Şehir: Yalova
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 1
- Pilot Menüsü:
bulut bilgisi
Dostum, bu bilgi ve tecrübeni paylaştığın için teşekkürler. Aslında tam olarak ihtiyacım olan cevabı pekiştirdim diyebilirim (cumulus için). Başka arkadaşlardan da farklı bulutlar için benzer tecrübeler duymak oldukça aydınlatıcı olacaktır. Aslına özelliklerini bilmediğimiz bulutlara doğru uçmak bilinmeze doğru uçmak gibi birşey ama senin de vurguladığın gibi etkilerini kestirebiliyorsak, bunu gerek uçuş keyfi gerekse uçuş süresi açısından avantaj olarak kullanabiliriz.
Herkese iyi uçuşlar
Herkese iyi uçuşlar
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
ruzgar gulu
asagıdakı ruzgar gulu yonler ve ısımlerı konusunda kucuk bır bılgı verecegını umuyorum..
tangoabi
tangoabi
- mustafa çelik
- Mesajlar: 391
- Kayıt: 20.11.2006, 18:38
- Ad Soyad: Mustafa Çelik
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
ruzgar hız olcegi
asagıkakı resımde ruzgar hız olcegi altı farklı sekılde bırbırının karsılıgı degerler ıfadelendırılmıstır kullanıslı bır tablo...
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
basınc /sevıye tablosu
asagıdakı tabloda basınc sevıye tablosu yeralmakta bunu nasıl kullanacagız ... hazerfen havacılık sıtesınde bulut ve ruzgar durumlarını ızlerken grafıklerde pha olarak bulut sevıyelerını vermekte bu bulutların kac metre yukseklıkte goruldugunu bu tablodan daha kolay anlasılması acısından yararlı goruyorum...
Valla Tamer abi gecenlerde camiaya haber olan son bulut içine çekim olayından sonra bunları yadığın iyi olmuş,en azından yukarıda gördüğümüz bulutlardan başımıza neler gelebileceğini az çok tahmin edebilir konu hakkında bilgisi olmayan arkadaşlar.Klavyene sağlık ellerin dert görmesin.Kendi adıma sana kocaman bir alkış
- tangoabi
- Mesajlar: 418
- Kayıt: 30.07.2005, 01:58
- Ad Soyad: Tamer Celik
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 4 / 0
- Pilot Menüsü:
Tepesı ors seklını almıs dıkıne cok fazla gelısmıs cumulus bulutlarıdır.. ıclerınde hareket eden buz parcacıkları patlamaya hazır elektırk yuklu fırtına bulutlarıdır. cekım gucu yuksek cogu zaman ucakların bıle korkulu ruyası bu yuzden pılotların cogunlukla ıclerıne gırmedıklerı etrafından dolastıkları bır gercektır.. resım olarak oncekı sayfalarda var oldugunu bılyorum ama yıne bırkac tane ekleyım konunun daha ıyı anlasılması acısından ...
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
-
- Mesajlar: 70
- Kayıt: 30.03.2007, 00:29
- Ad Soyad: Zafer Atlı
- Şehir: Sakarya / Bursa
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Yukarıdaki bilgileri sunan arkadaşlara ve konuyu güncellediği için Öykü'ye teşekkür ederim. Madem böyle güzel bir konu güncellendi ben de bir ekleme yapayım dedim.
Aşağıda Boğaziçi Üniversitesi Yelken Kulübünün hazırladığı meteoroloji; cephe sistemleri ve cephe sistemlerinde bulut oluşumu ile ilgili çok beğendiğim özet niteliğinde bir PDF dosyası var, indirip okumanızı tavsiye ederim. Her ne kadar kendileri yelkenci de olsa neticede hepimiz aynı rüzgarları kullanıyoruz. Kendilerine teşekkür ederim.
www.sailing.boun.edu.tr/sailing/4_2Ymeteoroloji.pdf
Aşağıda Boğaziçi Üniversitesi Yelken Kulübünün hazırladığı meteoroloji; cephe sistemleri ve cephe sistemlerinde bulut oluşumu ile ilgili çok beğendiğim özet niteliğinde bir PDF dosyası var, indirip okumanızı tavsiye ederim. Her ne kadar kendileri yelkenci de olsa neticede hepimiz aynı rüzgarları kullanıyoruz. Kendilerine teşekkür ederim.
www.sailing.boun.edu.tr/sailing/4_2Ymeteoroloji.pdf