termik tehlikeleri ve puf noktalar...

Son yaptığınız uçuşu , XC uçuşlarınızı ve XC tekniklerinizi bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
okanbee89
Mesajlar: 74
Kayıt: 14.12.2007, 04:15
Ad Soyad: Okan Yücel
Şehir: Kıbrıs / Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

termik tehlikeleri ve puf noktalar...

Mesaj #1 gönderen okanbee89 » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 08:05)

merhabalar..
yaz gunlerının yaklastıgı su gunlerde bılgılenmek ıstıyoruz=)
bu ıste daha yenı sayılan bırı olarak merak ettıgım konu su.. termıklerde basımıza gelebılecek hadıseler nelerdır? termık donerken nelere dıkkat etmelıyız? hem yamac kaldırıcısı hemde termık olan yerlerde ornegın take off yaptıktan hemen sonra daha buyuk kapanma rıskı varmıdır? xc ucuslarına yenı baslayacak olan bırı ıcın bılgılı arkadaslar bıraz puf nokta soyleyebılırmı?? bıde son sorum basıc sıv termık ıcın yeterlımı guclu bır termık kanadı stall a sokabılırmı?
herkese bol termıklı kazasız ucuslar....
iyi calısmalar OKAN YUCEL


Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 09:23)

selam, benden daha tecrübelilerin affına sığınarak birkaç şey yazıyorum:

Bana göre öncelikle daha önce termik veya yelken tecrübeniz veya eğitiminiz yoksa bu uçuş tekniklerini, eğitim veren bir kurumdan veya tecrübe ve pilotajına güvendiğiniz (sadece sizin değil yp camiasında da tecrübesine güvenilen) bir pilot arkadaşınızdan öğrenmelisiniz. yani önce teorik eğitim gelir. yelken bandı ve termal içerisine nasıl gireceğiniz, içinde nasıl hareket edeceğiniz, neleri yapıp neleri yapmamanız konusunda önce sıkı bir teorik eğitim gerekli. daha sonra bu öğrendiklerinizi yine eğitim veren bir kurum veya tecrübesine güvendiğiniz deneyimli bir pilot kontrolünde denemelisiniz.

Termik belli bir seviyeye gelmiş pilotların her uçuşunda karşılaşmak istediği bir şey olsada özünde dengesiz hava hareketidir. yani stabil bir hava değildir. döner, yükselir, genişler, kaldırıcısı bitince bastırıcısı başlar yani başlı başına bir uzmanlık konusudur.

Bence termik uçuşuna yeni başlayan pilotların dikkat etmesi gereken başlıca konu, take off'un hemen önünde yakalanan termiklerde hemen 360 dönülmemesi; güvenli yüksekliğe ulaşıncaya kadar termik içerisinde s çizerek irtifa alınmasıdır. yeterli irtifa alınmadan 360 atılmaya başlanırsa arka rüzgar alındığında yamaca çarpma riski ortaya çıkabilir veya yamaca çarpamak için o panikle aşırı fren uygulaması sonucunda istenmeyen bir şekilde spin'e girilebilir. Her ikisi de tehlikeli bir durumdur.

İkincisi ise (kendimden biliyorum) termik içerisinde yükselmek müthiş bir duygudur. Yükseldikçe çoşarsınız, çoştukça yükselirsiniz bıraksalar o gazla uzaya kadar çıkmak istersiniz :lol: :lol: bu duyguya kendimizi çok kaptırıp o anki meteorolojik koşulların değiştiğini algılayamayabiliriz :roll: rüzgarın hızının artıp arkaya sürüklendiğimizi fark edemeyebiliriz. o sebeple termik dönmeye yeni başlayan pilotlara deneyimli kişi veya kişiler tarafından telsiz desteği verilmesi şarttır.

Kapanma konusuna gelince tabiki stabil bir havada uçarken karşılacağımızdan daha fazla risk termal hava içerisinde geçerlidir. En basitinden kaldırıcıyla karşılaştığımızda kanat bir anda yükselir bu durumda çok frenli olursak deep stall'a veya stall'a girme ihtimalimiz yüksektir. Ya da güçlü bir kaldırıcıyla karşılaştıktan sonra yükselen kanat daha sonra öne doğru dalışa geçer, bu dalışı kontrol altına alamazsak önden kapanma riski her zaman mevcuttur.

Benden bu kadar. iyi uçuşlar.

GURSEL
Mesajlar: 29
Kayıt: 19.03.2008, 18:12
Ad Soyad: Gursel Kara
Şehir: Mersin
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen GURSEL » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 09:36)

uygun yer ve ırtıfada stabıl ucarken termıgı hıssettık ama gırmemız ve cıkmamız cok kısa surdu. yanı kucuk caplı bır termık. bu durumda nasıl hareket etmelıyız.
kucukte olsa bu termıkten yaralanmak ıstıyoruz. hemen gerı donup ne yapabılırız. ayrıca termıge gırdık, sagamı yoksa solamı donecegımıze nasııl kara verecegız.

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 09:45)

İşin başındaki kişilerin küçük çaplı termiklerle uğraşmasını tavsiye etmem. bu seviyedeki pilotlar genelde dhv1 veya en a kanatla uçtukları için kanatlarının küçük termik içerisinde dar ve kontrollü dönmesi daha zordur. o sebeple zaten termalden yeterli verimi alamadıkları gibi bir de kendilerini riske sokmamış olurlar. risk derken anlatmak istediğimi şu örnekle açıklıyayım. Alanya'da normal uçuştan sonra herhangi bir kaldırıcı bulamadığım için inişe doğru yönelmiştim . şehir üzerine gelmeden küçük bir tepemiz daha var onun üzerinden geçerken küçük bir termik hissettim. inişe geçmek yerine o küçük termiği zorlamayı deneyince farkında olmadan dar dönüş yapabilmek için freni çok çekmişim. Küçük tepenin yaklaşık 30 mt üzerinde spin'e girdim. kanat yaklaşık 5 tur döndükten sonra çıkabildim. altımda elektrik telleri ve evler vardı. SIV eğitimi almasam o durumdan hasarsız çıkabilmem çok zordu. Bilmem anlatabiliyormuyum.

Termiğe girdiğimiz zaman yön şu şekilde tespit edilir. Kanat termiğe girdiğinde bir tarafı bizi yukarıya doğru çekiyorsa. yani termiğe girdik kanadın sağ tarafı yukarıya doğru hamle yapmaya başladı. o zaman termiğin veya termiğin merkezinin sağ tarafda oluduğunu anlıyoruz. eğer her iki tarafdan dengeli bir yükselme hissediyorsak o zaman termiğe ortadan girmiş oluruz. Bu durumda döneceğimiz yönü rüzgarın yönü o anki koşullar veya hislerimize göre belirleriz.
En son KARAGÖZ tarafından 07.05.2008, 10:37 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 09:52)

Okan'cim slmlar,

Sordugun konu cok teknik, buradan okuduklarınla hareket etme derim ben. Suya girmeden yuzme ogrenilmez gibi birsey bu. Hissiyati ve yapılmasi gerekeneleri filan tarif etmek de bence bilgisayar basindan mumkun degil.

Bu arada, guclu bir termik kanadi stall'a sokmaz tek basina, ama o sirada yapilan hatali bir mudahale ile birlesince kanadiniz stall'a girebilir. Ki bunun orneklerini gordum sahsen...

Diger taraftan, stall deneyimi bence baska bir nedenle daha cok gerekli: Eger ki buyuk bir kapanma sonucu kravatla cikarsaniz, kravati acmak icin uygulayacacagimiz prosedurler icinde Stall cekmek de var.

Guvendiginiz bir egitmen ile ekip halinde XC yapin derim :))

-lev

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 10:05)

levent doğru söylemiş. sorduğun soru karşısında benzer durumlarda karşılaştığımız zaman hislerimizi yazı halinde anlatmaya çalışıyoruz. o sebeple bunları nirengi kabul edip uygulamaya kalkma. en iyisi deneyimli kişilerden bu konuyla ilgili eğitim alıp, bunları pratikte uygulaman.


Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 5 yıl önce (07.05.2008, 11:12)

minik bir eekleme....

başlangıç seviyesinde iken hepimizin yaptığı şey termik dönenlere hayran hayran bakıp neden ben dönemiyorum ile sabırsız ruh hali ile uçuşu kendimize zehir ederdik. Bi arkadaşım her şeyin bir vakti var ve zamanı gelince her şey olur dedi. Aradan geçen uzun zamanın sonunda bahsi geçen teorik bilgileride hernese yükleyince (bu hernese yükleme yanlış anlaşılmasın bi çip alan olayı değil. Edinilen bilgi ile uçmak mahiyetinde.) bi gün hiç düşünmeden bir termikte sağa ağırlık verip dönmeye başladım ve o günkü termiklerle 1 saat 50 dk civarında havada kaldım. O güne kadar yaptığım en uzun süreli uçuş oldu. Zamanı gelmişti ve bende o zamana hazırdım.

eksik bilgi ile zamanı uzatır yaşadıklarınızı yaşamak istemediklerinize çevirirsiniz. esen kalın

Kullanıcı avatarı
okanbee89
Mesajlar: 74
Kayıt: 14.12.2007, 04:15
Ad Soyad: Okan Yücel
Şehir: Kıbrıs / Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen okanbee89 » 1 on yıl 5 yıl önce (08.05.2008, 17:12)

bu arada benden de bır ekleme.. ben yenı baslayan bırısıyım ama baslangıc ogrencısı degılım.. tesekkurler.. :))
okan yucel

Kullanıcı avatarı
okanbee89
Mesajlar: 74
Kayıt: 14.12.2007, 04:15
Ad Soyad: Okan Yücel
Şehir: Kıbrıs / Ankara
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen okanbee89 » 1 on yıl 5 yıl önce (21.05.2008, 02:46)

yeni bir baslık acıp kalabalık yaratmak ıstemedım.. bu baslıgın altında bu vıdeo yu sızınle yorumlamak ıstıyorum... yardımcı olursanız cok sevınırım...

view_video.php ... be94b319d2


bu vıdeo da olan sey nedır? benım bır ıkı gorusum var ama buyuklerımın yanında ılk soz bana dusmez... :cry:

1- sebeb termık bellı ama tam olarak neden ne boyle olmasına? :?:
2- kurtulus varmı bu durumdan? :?:
3- kapanma yasamadan ne yapabılırdı? :?:
4- kapanma olduktan sonra ne yapabılırdı? (stall denemıs gıbı geldı bana ama sıze de sormak ıstedım.. bıde spınmı stall mu tam ayırt edemedım) :?:

TESEKKURLER.. GUVENLI UCUSLAR DILERIM.. OKAN YUCEL

Kullanıcı avatarı
yener
Mesajlar: 290
Kayıt: 10.08.2006, 02:29
Ad Soyad: Mehmet Yener Yilmaz
Şehir: Antalya - Almanya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen yener » 1 on yıl 5 yıl önce (21.05.2008, 03:39)

termik ortasina dalan kanadin yuksek tirmanis sonunda biten yada termikten cikan kanadin ic basinci düsmüs biraz stolle giren kanadin kontrolunu kaciran pilotun kanadin dalisiyla sol tarafi kravat yiyen kanadin kontrolunu kaybedip viril sipin tu
üm acil durumlar ile karsilasilmasi sonucu kurtaramayacagini anlayan ve yedek sallayan bir pilot icin durum kanadin agaclara takilip son anda yere dusan ve kurtulan pilot aksama partyi gitmeyi isteyen bir arkadas sanirim

Kullanıcı avatarı
levo_redkid
Mesajlar: 163
Kayıt: 31.01.2005, 20:36
Ad Soyad: Levent Topcu
Şehir: İstanbul
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen levo_redkid » 1 on yıl 5 yıl önce (21.05.2008, 10:06)

Bu videoyu daha once de konusmustuk. Joe Parr diye ne yaptigini bilmeyen bir eleman. Olay aslinda cok basit bir kapanma, ancak asiri tepki vermesi nedeniyle isler arap sacina donuyor.

Bu olay sirasinda stall yok. Asiri tepki verdigi icin spin ve devaminda twist durumu var.. En sonunda gorulen kravat aslinda cok ufak, kanat bu halde bile duz ucusa devam edebilirdi, ancak o halde spiralden cikarmak icin birazcik daha sabirli olmasi gerekiyordu. Sonucta, olaylari bu asamaya getirmeden, en basta biraz daha ucmasina izin verseydi bence boyle olmazdi..


Kullanıcı avatarı
derajan
Mesajlar: 408
Kayıt: 16.11.2005, 19:46
Ad Soyad: Yusuf Biçer
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 2 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen derajan » 1 on yıl 5 yıl önce (22.05.2008, 21:04)

ve arkadaşlar discovery channel de o videonun ndenleri ve sonuçları 3 boyutlu grafiklendirme sisitemi ile ayrıntılı ele alınmıştı ben denk geldi izledim biraz araştırırsanız türkçe olarak o videoya ulşabiirsiniz....
bence seyretmeye deger