29.05.2010 100+ ucuslari

Son yaptığınız uçuşu , XC uçuşlarınızı ve XC tekniklerinizi bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
saruhanu
Mesajlar: 35
Kayıt: 24.08.2008, 00:14
Ad Soyad: Saruhan Onur Ünlü
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

29.05.2010 100+ ucuslari

Mesaj #1 gönderen saruhanu » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 01:16)

Merhabalar,

Oncelikle 29 Mayis'ta 108.7km ve 103.8km acik mesafe ucan Huseyin Tanriverdi ve Sedat Kırtulukoglu'ya kisisel olarak danismadan ucuslarini bir araya getirip kendimce yaptigim gozlemlerimi ve aklima takilan sorulari asagida paylastigimi belirtmek istiyorum. Leonardo'ya yuklenmis .igc dosyalarinin incelemeye acik oldugunu varsaydigim icin ayrica sorma geregi duymadim; eger bir yanlis anlasilma varsa lutfen duzeltiniz.

Ilk olarak iki ucusun kus bakisi GPS kayitlarini bir arada gorelim:
Dosya ekleri
1.jpg
Sedat Kırtulukoglu'nun inis noktasi ile Huseyin Tanrıverdi'nin kalkis noktasi arasinda yaklasik 14km kus ucusu mesafe var.


Kullanıcı avatarı
saruhanu
Mesajlar: 35
Kayıt: 24.08.2008, 00:14
Ad Soyad: Saruhan Onur Ünlü
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen saruhanu » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 01:25)

Iki ucus yaklasik olarak 200km'lik bir Dogu-Bati hatti icerisinde gerceklestirilmis ve yukseklik zaman grafikleri sirasiyla su sekilde:
Dosya ekleri
22.jpg
Denizli - Isparta ucusu: 12.27 - 16.41. Daha yayvan bir egri, genele yayilmis surekli kaldiricilar.
11.jpg
Odemis - Denizli ucusu: 13.02 - 16.48. Termiklerin daha aralikli ve kuvvetli oldugu zikzakli bir egri.

Kullanıcı avatarı
saruhanu
Mesajlar: 35
Kayıt: 24.08.2008, 00:14
Ad Soyad: Saruhan Onur Ünlü
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen saruhanu » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 01:33)

Iki ucus hattini inceledigimde; iki ucusta da bulut tabani 2287m - 2354m. (pilotlarin termikleri bulut tabanina kadar donduklerini varsayarak)

Her iki ucus da neredeyse ayni zaman dilimi icinde gerceklesitirilmis. Ve birbirine oldukca yakin iki bolge.

Acaba yukseklik-zaman grafiklerinde gozlenen zik-zak ve yayvan davranis farkina sebep olan etmenler nelerdir?

Kullanıcı avatarı
Mustafa Bozyer
Mesajlar: 13
Kayıt: 20.06.2006, 11:14
Ad Soyad: Mustafa Bozyer
Şehir: Denizli
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen Mustafa Bozyer » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 09:51)

Selamlar,

İki bölgenin bulut tabanında tabiki farklıklar olabilir.bu durum gayet doğal. çünkü yaklaşık 250km'lik bir farklı coğrafya söz konusu. Bu durumu etkileyen birçok faktör söz konusu olabilir. Batı kısımlarındaki bulut tabanı 2500 lerdeyken doğu kısımlarda bu durum 3000lere çıkabilir.

Hüseyinin gps'inin kalibrasyonunda bi sıkıntı var sanırım. Gpsi'n nokta sayıları aralık zamanı geç ve yükseklik ayarında bi sıkıntı olabilir.
Seninde farkettiğin üzere bu yayvan davranışın sebebi sanırım bu.

saygılar

::mstf::

Kullanıcı avatarı
Aviator
Mesajlar: 121
Kayıt: 09.03.2005, 23:07
Ad Soyad: R. Özay Zorlu
Şehir: Orhangazi
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 6 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen Aviator » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 11:56)

Ödemiş-Denizli uçuşu tamamen standart bir XC uçuşunu gösteriyor. Yani; Termalle yüksel, termal bitince süzül, irtifan kaybolsun, yeni bir termik bul ve yeniden yüksel, yeniden süzül. Leonardo veritabanindaki XC uçuşlarına bakarsanız hemen hepsinde benzer keskin zigzaglara rastlarsınız.

Ancak Denizli-Isparta uçuşunda bu zigzaglar yok. Uçuş sanki motorsuz yapılan bir serbest uçuş değilde belli bir irtifadan gerceklestirilen motorlu bir uçuşu andırıyor. Böyle uzun mesafeli bir uçuşta bu kadar düz bir eğri elde edilmiş olmasının bir tek sebebi olabilir: Convergence hatti.. Yani xc uçuş rotası boyunca sürekli bir kaldirici hattından uçulmuş olması. Böyle bir hattı yakalamak hem ortalama uçuş hızını arttırmak hemde irtifa kaybetmeden uzun mesafeler katetmek anlamına geliyor.

Ancak bu ucusun detaylarini inceledigimde sunu gordum ki, yukseklik ve zaman cizelgesi (haritanin uzerindeki) leonardo tarafından sanki biraz fazla yayvanlastirilmis gibi. Cunku ucus detay sayfasinda haritanin hemen altındaki height (m) (yükseklik) cizelgesinde zigzaglar daha net görülüyor. Dolayısıyla bu uçuşta çok da fazla converge kullanılmış görünmüyor. Yani bir sekilde bu ucus detaylarında yer alan 2 adet yukseklik-zaman cizelgesi birbiri ile uyumlu degil.

Ancak Ödemiş-Denizli uçuşunda bu iki çizelge de birbiri ile uyumlu.

Sonuç: Isparta uçuşunda birşekilde convergence hattında uçulmuş olabilir. Veya leonardo bize hatali bir sekilde düze yakın bir hat gösteriyor olabilir.

Çıkarılacak ders: Siz siz olun kendinize bir convergence hat bulun, mesafenin dibine vurun :)

Özay

Kullanıcı avatarı
bartsay
Mesajlar: 1058
Kayıt: 30.10.2009, 07:45
Ad Soyad: Bartuğ Sayın
Şehir: Isparta
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen bartsay » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 14:35)

Benim dikkat ettiğim Arkadaşlar Isparta Süleyman Demirel Hava alanın üzerinden geçmişler. Hava alanı aktif ve ayrıca bir uçuş okulu sürekli olarak eğitim yapıyor.
Geçtikleri nokta 05 pisti için esas bacak ve son yaklaşma noktalarını kapsıyor.
Gerçi teyyarelerin jetler kadar hem hız hem görüş açıları nedeniyle tehlikeli olacağına inanmıyorum ama yine de dikkat etmek iyi olur.

Bu nedenle
1-Bölgemizdeki uçuş kıritik uçuş noklarını GPS e işaretleyelim.
Bizi uyarmasını sağlayalım.
2-Cep telefonumuza en azından kule telefonlarını kaydedelim eğer ters bir yaklaşma
içinde olursak kuleyi arayalım.


Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 3 yıl önce (02.06.2010, 23:27)

hüseyinin 108 km uçtuğu gün hüseyinle benim kalkışım arasında 5 dk lık bir zaman farkı var. Bir yere kadar aynı rotayı aşağı yukarı kullandık. Hüseyinin uçuşunu google earth tan açıp daha sonra benimkini açıp yan yana incelersen galiba soruya cevap bulmuş olacaksın...

Kullanıcı avatarı
weasp
Mesajlar: 54
Kayıt: 18.08.2006, 00:19
Ad Soyad: Sedat Kırtulukoğlu
Şehir: Fethiye
:
Yarışma Pilotu 100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen weasp » 1 on yıl 3 yıl önce (03.06.2010, 15:37)

Selam,

Leonardo'ya yüklü gps kayıtlarının herkese açık olduğunu düşünüyorum, hatta zaten amacı da bu olmalı. O yüzden sorun değil tabiki, ben de bir çok uçuş incelemiştim.

Özay'ın da dediği gibi benim uçuşum standart bir cross uçuşu. Hüseyin'in belki GPSinde problem olabilir. Çünkü Şener Arslan'ın uçuşu da normal duruyor. Hüseyin'e bi sormak lazım işin sırrını..:)

Sedat

Kullanıcı avatarı
saruhanu
Mesajlar: 35
Kayıt: 24.08.2008, 00:14
Ad Soyad: Saruhan Onur Ünlü
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen saruhanu » 1 on yıl 3 yıl önce (03.06.2010, 22:44)

Selamlar,

Yorumlariniz icin cok tesekkur ederim. Ozay'in dedigi gibi alttaki yukseklik-zaman cizelgesine bakinca zig-zaglar daha anlasilir oluyor. Sener Arslan'in ucusunu da inceledigimde netlesti dusuncelerim.

Görüşmek üzere :)

Saruhan Onur Ünlü

Kullanıcı avatarı
husam
Mesajlar: 34
Kayıt: 26.10.2009, 01:16
Ad Soyad: Huseyin Tanrıverdi
Şehir: Istanbul
:
Yarışma Pilotu 350+ Club
Aldığı Beğeni: 5 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen husam » 1 on yıl 3 yıl önce (03.06.2010, 23:36)

Benim GPSimde bir sorun var, hala cözemediğim.. Yüksekliği otomatik kalibre etmiyor, ben manuel girince sapıtıyor. Bi de varyo değerlerini +1 ve -1 olarak gösteriyor. Hilmi abi gelebilirse Çin'den, yaparsa o yapar diye düsünüyorum.

Sedat buralara gelipte aramassın demek! Telden konusuruz..

Kullanıcı avatarı
Bülent Aydın
Mesajlar: 259
Kayıt: 25.04.2007, 17:03
Ad Soyad: Bülent Aydın
Şehir: Bursa / Orhangazi
:
Moderatör 50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen Bülent Aydın » 1 on yıl 3 yıl önce (04.06.2010, 00:33)

Hatırlatmak faydalı olur düşüncesiyle;
GPS in arkasındaki delikleri herhangi bir şekilde cırt v.b. şeylerle kapattıysanız buna benzer sorunlar yaşayabilirsiniz.