Albatros XC Club sunar : 255 km Turkiye Rekoru
Moderatör: Moderatör Ekibi
- bluedragon
- Mesajlar: 59
- Kayıt: 26.10.2009, 17:01
- Ad Soyad: Amaç Ukav
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- SkyCloud
- Mesajlar: 566
- Kayıt: 13.04.2005, 10:25
- Ad Soyad: Akin Gokbulut
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Pilot Menüsü:
Hakan'in ucusunun Turkiye'de uculan en uzun XC mesafesi olmadigi konusunda bazi duyumlar geliyor.
Tarafimca onaylanmis gps track log - ucus kayitlarina gore asagidaki tablo sanirim bunun tartismasiz bir kaniti olarak son noktayi belirlemektedir.
Sonucta bu mesafe bugun itibariyle ulkemizde YP ile uculan en uzun mesafedir ve yeni Turkiye rekorudur.
Yamac Parasutu Turkiye Rekoru (Open straight distance - Kus ucusu mesafe) :
03.07.2005 Egemen Bilge ve David Selcuk Erkek : 109,80 km – Alidag (Ozone Octane – DHV2)
28.05.2006 David Selcuk Erkek : 118,90 km – Racon (Airwave Mustang – DHV2)
17.06.2006 Egemen Bilge : 127,00 km – Ekecik (Ozone Octane – DHV2)
05.08.2006 Egemen Bilge ve David Selcuk Erkek : 183,70 km – Cokelez (Airwave Mustang – DHV2)
30.07.2009 Basat Okay : 190,90 km – Racon (Niviuk Peak – DHV2-3)
11.08.2009 Yassen Savov : 229,90 km – Bayramoren (MacPara Magus6 – Competition)
22.06.2010 Patrick Andre : 254,30 km – Karadag (Niviuk IcePeak – Competition)
03.07.2011 Hakan Akcalar : 255,50 km – Cokelez (Ozone R10.2 – Competition)
Tarafimca onaylanmis gps track log - ucus kayitlarina gore asagidaki tablo sanirim bunun tartismasiz bir kaniti olarak son noktayi belirlemektedir.
Sonucta bu mesafe bugun itibariyle ulkemizde YP ile uculan en uzun mesafedir ve yeni Turkiye rekorudur.
Yamac Parasutu Turkiye Rekoru (Open straight distance - Kus ucusu mesafe) :
03.07.2005 Egemen Bilge ve David Selcuk Erkek : 109,80 km – Alidag (Ozone Octane – DHV2)
28.05.2006 David Selcuk Erkek : 118,90 km – Racon (Airwave Mustang – DHV2)
17.06.2006 Egemen Bilge : 127,00 km – Ekecik (Ozone Octane – DHV2)
05.08.2006 Egemen Bilge ve David Selcuk Erkek : 183,70 km – Cokelez (Airwave Mustang – DHV2)
30.07.2009 Basat Okay : 190,90 km – Racon (Niviuk Peak – DHV2-3)
11.08.2009 Yassen Savov : 229,90 km – Bayramoren (MacPara Magus6 – Competition)
22.06.2010 Patrick Andre : 254,30 km – Karadag (Niviuk IcePeak – Competition)
03.07.2011 Hakan Akcalar : 255,50 km – Cokelez (Ozone R10.2 – Competition)
- Wings
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 24.03.2005, 11:26
- Ad Soyad: Hakan Akcalar
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar,
Fırsat bulup daha önce yazamadığım için kusuruma bakmayın, uçuşumun hikayesini paylaşmadan önce bu uçuşun bir rekora uzanmasında çok önemli bir faktör olan Ozone Mantra R10.2 kanadın sponsoru Levent Kardeşler L&K Elektrik Mühendislik firmasına ve bu kanadı benimle paylaşarak bu konuda yapılabilecek en büyük özveriyi gösteren Ziya'ya en içten teşekkürlerimi sunmak istiyorum.
Denizliye gelmeden önce hava tahminlerinde ctesi günü Isparta yönüne XC imkanı olduğunu yazmış ve ctesi günü bunu da gerçekleştirerek tahmini doğrulamıştık. Pazar günü için beklentimiz, rüzgarın klasik kuzeydoğu rotamıza destek vereceği şeklindeydi. Tahminlerde çökelez bölgesi 2500 max irtifa, ancak Afyon-Dinar ve sonrasının 4000'e doğru yükseleceğini gösteriyordu.
Pazar gününün bulutsuz ve rüzgarlı başlaması bizi biraz endişelendirdi. Çökelezde yaklaşık 30-40 kişi toplanmıştı. Albatros ekibi olarak oyalanmadan hazırlanmaya başladık, bu sırada kalkan birkaç kanat bize havanın çalıştığını gösterince hazırlıklara hız verdik. İlerleyen saatlerde rüzgarın daha da hızlanacağını tahmin ettiğimizden, havada tutunma problemi yaşamayacağımız mümkün olan en kısa zamanda havalanmayı planladık.
Rekor faktörü 1: Erken Kalk.
Akın, ben ve Gökhan, saat 12:00'ye gelirken havalandık ve çok zorlanmadan yükseldik.
Termikler bizi 2300mt'lere kadar çıkarıyor ve orada rüzgarla arkaya drift olmaya başlıyorduk, bu sırada Akın bana telsizden seslendi ancak benim telsizdeki bir problem yüzünden ben cevap veremedim. Akın da benden cevap alamayınca kalkışa geri dönmeye başladı, ben de bir yandan telsizle uğraşırken Akın'ı takiben kalkışa doğru yöneldim. Bu sırada Gökhan da yükselmiş bize doğru geliyordu. Bir anda büyük çökeleze doğru gitmeye başlayan Gökhan ile kalkışa dönen Akın arasında kaldım ama Akın'ın da bizi görerek geleceği umuduyla Gökhan'ı yalnız bırakmamak için ona katılmaya karar verdim.
Rekor faktörü 2: Oyalanmadan kalkış bölgesinden uza. Bunun için Gökhan'a da bir teşekkür borçluyum.
Bu esnada bozulan telsizimi onardım (kapatıp açtım düzeldi) ve Gökhan'a onu takip ettiğimi söyledim. İkimizde büyük çökeleze doğru mutlaka bir termik bulmayı umuyorduk ancak hayretler içerisinde dümdüz bir uçuş oldu. Büyük çökeleze vardığımızda Gökhan'ın hemen hiç irtifası kalmamıştı, ve maalesef son metreye kadar şansını deneyip yolu izi olmayan, büyük çökelezin eteğinde bir yere indi. Benim yaklaşık 100 metrem vardı ve bir nevii deja vu yaşıyordum, aynı pozisyona geçen sene Barış Tura'ların Uşak yönüne 150+ gittikleri gün düşmüş ve Bayıralan'a ulaşmaya çalışırken yüksek gerilim hatlarının üzerinden bir termik bulmuştum, yine aynı yerde ayn termiği buldum ve belki de tüm uçuşun en kritik noktasını atlatmış oldum.
Büyük çökelezin önünde tekrar yükseldikten sonra dikkatli geçmem gereken bölgeye vardım, büyük çökelezden Çal yönüne Süller tarafına geçiş herzaman problemli olmuş, çok kişiyi patlatmıştı.5-6 kanadın 150+ gittiği, türkiye rekorunun 180+km'ye çıktığı o gün ben de küçük çökelezden 4000mt ile ayrılmış, 25km'lik muhteşem bir süzlüşün sonunda çal üzerinde hiçbirşey bulamayarak süller sırtlarına patlamış, o gün "seni yeneceğim çökeleeeeezzz" diye yemin etmiştim
Rekor faktörü 3: Havanın temposuna göre yavaşlamak gereken yerlerde yavaşla, hızlanmak gereken yerde hızlan.
Neyse, çal üzerinden süllere vardığımda irtifam azalmaya başlamıştı, muhtemel termik üretecek yerlerin üzerinde dolaşmaya başladım, çok alçalmadan yine bir termikle 3000lere tırmandım ve çıktığım termikle birlikte bulut oluştu. Önce acele etmeyeyim, hava yavaş çalışıyor diye düşünüp bulut altında beklemeye başladım, ama daha yeni oluşmakta olan bulut dağılmaya ve bastırıcıya dönüşmeye başladı, mecburen uzadık oradan.
O sırada çivril'e doğru uzanan hat üzerinde puslu alanları görmeye başladım, hemen oraya gittiğimde termik ve biraz sonra oluşan bulutu yakalamış oldum, Çivrile kadar bu tempo bu şekilde devam etti, termiği çıkıyorum, bulut oluşunca bırakıp bir sonraki puslu alana devam ediyorum. Bir ara önümde oluşmuş bir buluta gideyim dedim, sadece bastırıcı vardı, tempoyu bozunca az daha pişman olacaktım ama sorun olmadı.
Çivrili geçtikten sonra Akdağların hizasına geldim, önümdeki sırtların arkası sandıklı tarafına geçiyordu, ancak süller-çivril arası gayet iyi çalışan hattın da sonu gelmiş gibiydi. Tekrar yavaşladım ve iyi bir termik bulana kadar zayıf termiklerde oyalandım. Çalışan hat ve bulutlar sandıklı-afyon yolunun çok daha kuzey-batısından geçiyordu, sandıklı ovası ise masmaviydi, karar vermek zor olmadı. Süzülüşün sonunda 100+ km'de önümü kesen sırt hattının önünde alçak kaldım, tepede bulutlar vardı ama ben yere daha yakındım, dolayısıyla bulut bazlı uçuş modundan yer bazlı uçuş moduna geçtim, önümde bir köy ve hemen arkasında yükselen sırtlar vardı. Bir ara bu son köye inmek ile sırtlara doğru gidip yolu izi olmayan biryerlere inme riskini almak arasında kararsız kaldım, ama cross country dergisindeki bir yazıda tecrübeli bir pilotun tavsiyesi aklıma geldi: "When in doubt, go deeper!", tercümesi "Tereddüt edersen daha derine git" gibi birşey .. Köyü geçip termiği buldum ve zaten termiğin sonuna geldiğimde önümdeki sırtları da geçmiş oldum.
Rekor faktörü 4: Tereddüt adamı patlatır. Kararlı birşekilde (ama güvenliği bir kenara bırakmadan) termik bulma şansını değerlendir, panikleme, ümitsizliğe kapılma.
O noktadan sonra tekrar iyi çalışan bir bulut hattına bağlandım, artık bu uçuşun hedefi olan afyon ikbal tesisleri ile aramda bir engel yoktu. Kalkıştan önce, önceki kişisel rekorum olan 136'yi geçip 150+ yapmak hedefiyle gps'e "goto ikbal" yapmıştım, seneler önce daha 100+ yapılmamışken her uçuşta bir umutla gps'ine "goto ikbal" yapan fakir ama gururlu bir genç vardı, o zamanlar maytap geçen bazı arkadaşlar hatırlayacaklardır
Bu sırada ufaktan acıkmaya da başlamıştım, zaten niyetim 150+ yapıp indiğim yerden ikbal'e gidip ödülüm olan "kuzu fırın"ı yerken bizim aracın gelmesini beklemekti.
Heyhat henüz şişman kadın şarkı söylememişti netekim ... İkbal tesislerinin hizasından bulut tabanında geçerken çoktan 150+'ı garantilemiştim, nereye nasıl inerim diye düşünürken, cennetin aralanan kapılarından fışkıran ışıklar gibi önümde uzanan muhteşem bulut caddesini farkettim, ve açlıktan guruldayan mideme birkaç yudum soğuk su çekerek "gittiği yere kadar !" deyip saldım R10'u ... O sıralarda telsizden Durali ile konuştuk, o da 100. km'leri geçiyordu, rota hakkında bilgi verip devam ettim.
150'den sonrası hemen hemen sadece soğuk ve açlığa dayanmakla ilgiliydi, gün bitene kadar ne kadar hızlı uçarsam o kadar yol gidebileceğimi biliyordum. Şimdiki hedefim 200+ idi. Zayıf termiklerde hiç vakit kaybetmedim, yediği kadar speed bastım. Kanat zaten hızlı, bir de speed basınca hava hızı 55'e kadar (benim o kadar basmak yiyodu) çıkıyordu, bi ara 3500mt'de bayaa titredim.
200'ü geçerken keyfim bayaa yerindeydi, fotoğraflar filan, havada ufak bir kutlama gibi oldu. O sırada afyon-sivrihisar yolunun hala bayaa kuzeyindeydim, bulut caddesi önümde uzanmaya devam ediyordu ama ana yola yaklaşamıyordum, bu sefer tereddüt bile etmedim, yeni hedefim Selçuk'un rekoruydu: 233km.
Valla nasıl ne zaman geçtim farketmemişim, buluttu termikti derken bir de baktım ufukta böyle arkasını sivri kayalık tepelere vermiş bir çanağın içinde bir yerleşim belirdi, orası neresidir, oraya kadar gidermiyim hesapları yapmaya başladım.
O sırada artık günün son termiklerini döndüğümü biliyordum, 233'ü geçerken acaba bir türkiye rekoru gelir mi diye düşünmeden edemedim ama Patrick'in rekorunu 260 küsur diye hatırlıyordum ve o kadar süzülemeyeceğimi de biliyordum. Tüh hazır o kadar gitmişken onu da geçiverseydim ne güzel olurdu diye hayıflanarak son rastladığım zayıf termikte de birkaç tur dönüp süzülüşe devam ettim. Dönüş için kolaylık olsun diye sivrihisar'a mümkün olduğu kadar yaklaşıp öyle inmeye karar verdim. Yolda 250'yi garantileyince rekor olmadı ama teselli ikramiyesi 250+ oldu diye düşündüm.
Rekor Faktörü 5: Bitmediyse, bitmemiştir. Ayağın yere değene kadar vazgeçme, elindekini sonuna kadar kullan.
Neyse sonunda sıfır rüzgara palyeli bir inişle uçuşu tamamladım. Son metrelerde iniş planlaması yaptığım için gps'e bakmamıştım, nasıl olsa 250+ idi ve birkaç km'nin artık bir önemi yoktu. İndikten sonra compeo uçuş sonu ekranına geçtiği için nihai mesafeyi göremedim, diğer garminde de çökelezin koordinatları yoktu. Birazdan bakarım deyip kanadı bohçalayıp tarlanın kenarına doğru giderken telefonum acı acı (!:) çalmaya başladı, hayırdır milletin içine mi doğdu indiğim diye düşünürken baktım Sibel arıyo, açtım, müjdeyi verdim: "Canım, 250'yi geçtim ben"
Sibel: "onu biliyoruz, tam olarak kaç km, onu söyle ?"
Afalladım tabii, ben 250'yi geçtim diyorum, hatun kuruş hesabı yapıyo ! Bu arada nerden biliyolar benim 250'yi geçtiğimi diye düşünürken cevap geldi:
"Spot'tan takip ettik seni, ama tam mesafe hesaplayamıyoruz, çabuk söyle kaç km ?"
Ben: "Valla çökelezin koordinatları yok bende, 254-255 filan herhalde, ne yapacaksın küsuratını, 250+ yaptık işte yahu !"
Sibel: "Yahu Patrick'in rekoru 254'müymüş neymiş, herkes merak ediyo, ben koordinatını gönderirim çökelezin, çabuk hesapla şu mesafeyi!"
Uçuş bitti, ben de bittim ama heyecan bitmedi ! Ben bilsem Patrick'in rekorunun 254km olduğunu, o son termiği bol keseden harcamaz, sıkar suyunu çıkarır en az bi 3-5 km daha takardım canımı dişime ...
Neyse koordinat geldi, gps'e girildi, sonuç 255.5km: yeni Türkiye Rekoru
Uçuşun fotoğraflarını face'e yükledim:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 0a9ac1db24
Rekor faktörü 6: Albatros. İyi bir arkadaş grubunun verdiği motivasyonun ve güven duygusunun yerini hiçbirşey tutamaz. Tek başıma hayatta da gidip uçmazdım o haftasonu. Benimle aynı XC ateşini paylaşıp beni yalnız bırakmayan Albatroslara da çok teşekkür borçluyum. Aynı günün en iyi mesafeleri yine Albatros'taydı: Durali 170 ve Basat 151km ile birlikte toplam 3 adet 150+, tebrikler ve teşekkürler Albatros
Rekor faktörü 7: R10.2: Kullanılabilir performans. Eğlenceli bir kanat değil, termikte yorucu ama performans muhteşem. Kanat sponsorumuz Levent Kardeşler'e tekrar teşekkürler. Bu rekor vesilesi ile sponsorluğun bu spor için ne kadar önemli olduğu da vurgulanmış oldu.
Bu arada bu rekor ile nasıl bir motivasyon yarattıysak artık, millet daha rekorun haftası dolmadan peşine düştüler. Perşembe günü karma bir ekip Kırkkız'dan şansını denedi, tek 100+ yine Albatros'tan geldi, Durali yine durmadı ve 119km, Muharrem 96, Derviş 64.
Ben bu satırları yazarken kalabalık bir grup Ayaş'ta buluşmak üzere yollardalar, korkarım bu rekoru çok uzun süre elimde tutamayacağım ama böyle bir motivasyon yaratmış olmanın mutluluğu da bana yeter: Hedef 300+
Son olarak, Peru'da hayatını kaybeden Xavier ve İspanyadaki Dünya Şampiyonasında hayatlarını kaybeden Francisco Vargas ve Eitel von Muhlenbrock'u saygıyla anıyorum, bu sporun güzelliklerinin yanısıra risklerini de bize an acı şekilde hatırlattılar.
Sağlıcakla kalın,
Hakan Akçalar
Fırsat bulup daha önce yazamadığım için kusuruma bakmayın, uçuşumun hikayesini paylaşmadan önce bu uçuşun bir rekora uzanmasında çok önemli bir faktör olan Ozone Mantra R10.2 kanadın sponsoru Levent Kardeşler L&K Elektrik Mühendislik firmasına ve bu kanadı benimle paylaşarak bu konuda yapılabilecek en büyük özveriyi gösteren Ziya'ya en içten teşekkürlerimi sunmak istiyorum.
Denizliye gelmeden önce hava tahminlerinde ctesi günü Isparta yönüne XC imkanı olduğunu yazmış ve ctesi günü bunu da gerçekleştirerek tahmini doğrulamıştık. Pazar günü için beklentimiz, rüzgarın klasik kuzeydoğu rotamıza destek vereceği şeklindeydi. Tahminlerde çökelez bölgesi 2500 max irtifa, ancak Afyon-Dinar ve sonrasının 4000'e doğru yükseleceğini gösteriyordu.
Pazar gününün bulutsuz ve rüzgarlı başlaması bizi biraz endişelendirdi. Çökelezde yaklaşık 30-40 kişi toplanmıştı. Albatros ekibi olarak oyalanmadan hazırlanmaya başladık, bu sırada kalkan birkaç kanat bize havanın çalıştığını gösterince hazırlıklara hız verdik. İlerleyen saatlerde rüzgarın daha da hızlanacağını tahmin ettiğimizden, havada tutunma problemi yaşamayacağımız mümkün olan en kısa zamanda havalanmayı planladık.
Rekor faktörü 1: Erken Kalk.
Akın, ben ve Gökhan, saat 12:00'ye gelirken havalandık ve çok zorlanmadan yükseldik.
Termikler bizi 2300mt'lere kadar çıkarıyor ve orada rüzgarla arkaya drift olmaya başlıyorduk, bu sırada Akın bana telsizden seslendi ancak benim telsizdeki bir problem yüzünden ben cevap veremedim. Akın da benden cevap alamayınca kalkışa geri dönmeye başladı, ben de bir yandan telsizle uğraşırken Akın'ı takiben kalkışa doğru yöneldim. Bu sırada Gökhan da yükselmiş bize doğru geliyordu. Bir anda büyük çökeleze doğru gitmeye başlayan Gökhan ile kalkışa dönen Akın arasında kaldım ama Akın'ın da bizi görerek geleceği umuduyla Gökhan'ı yalnız bırakmamak için ona katılmaya karar verdim.
Rekor faktörü 2: Oyalanmadan kalkış bölgesinden uza. Bunun için Gökhan'a da bir teşekkür borçluyum.
Bu esnada bozulan telsizimi onardım (kapatıp açtım düzeldi) ve Gökhan'a onu takip ettiğimi söyledim. İkimizde büyük çökeleze doğru mutlaka bir termik bulmayı umuyorduk ancak hayretler içerisinde dümdüz bir uçuş oldu. Büyük çökeleze vardığımızda Gökhan'ın hemen hiç irtifası kalmamıştı, ve maalesef son metreye kadar şansını deneyip yolu izi olmayan, büyük çökelezin eteğinde bir yere indi. Benim yaklaşık 100 metrem vardı ve bir nevii deja vu yaşıyordum, aynı pozisyona geçen sene Barış Tura'ların Uşak yönüne 150+ gittikleri gün düşmüş ve Bayıralan'a ulaşmaya çalışırken yüksek gerilim hatlarının üzerinden bir termik bulmuştum, yine aynı yerde ayn termiği buldum ve belki de tüm uçuşun en kritik noktasını atlatmış oldum.
Büyük çökelezin önünde tekrar yükseldikten sonra dikkatli geçmem gereken bölgeye vardım, büyük çökelezden Çal yönüne Süller tarafına geçiş herzaman problemli olmuş, çok kişiyi patlatmıştı.5-6 kanadın 150+ gittiği, türkiye rekorunun 180+km'ye çıktığı o gün ben de küçük çökelezden 4000mt ile ayrılmış, 25km'lik muhteşem bir süzlüşün sonunda çal üzerinde hiçbirşey bulamayarak süller sırtlarına patlamış, o gün "seni yeneceğim çökeleeeeezzz" diye yemin etmiştim
Rekor faktörü 3: Havanın temposuna göre yavaşlamak gereken yerlerde yavaşla, hızlanmak gereken yerde hızlan.
Neyse, çal üzerinden süllere vardığımda irtifam azalmaya başlamıştı, muhtemel termik üretecek yerlerin üzerinde dolaşmaya başladım, çok alçalmadan yine bir termikle 3000lere tırmandım ve çıktığım termikle birlikte bulut oluştu. Önce acele etmeyeyim, hava yavaş çalışıyor diye düşünüp bulut altında beklemeye başladım, ama daha yeni oluşmakta olan bulut dağılmaya ve bastırıcıya dönüşmeye başladı, mecburen uzadık oradan.
O sırada çivril'e doğru uzanan hat üzerinde puslu alanları görmeye başladım, hemen oraya gittiğimde termik ve biraz sonra oluşan bulutu yakalamış oldum, Çivrile kadar bu tempo bu şekilde devam etti, termiği çıkıyorum, bulut oluşunca bırakıp bir sonraki puslu alana devam ediyorum. Bir ara önümde oluşmuş bir buluta gideyim dedim, sadece bastırıcı vardı, tempoyu bozunca az daha pişman olacaktım ama sorun olmadı.
Çivrili geçtikten sonra Akdağların hizasına geldim, önümdeki sırtların arkası sandıklı tarafına geçiyordu, ancak süller-çivril arası gayet iyi çalışan hattın da sonu gelmiş gibiydi. Tekrar yavaşladım ve iyi bir termik bulana kadar zayıf termiklerde oyalandım. Çalışan hat ve bulutlar sandıklı-afyon yolunun çok daha kuzey-batısından geçiyordu, sandıklı ovası ise masmaviydi, karar vermek zor olmadı. Süzülüşün sonunda 100+ km'de önümü kesen sırt hattının önünde alçak kaldım, tepede bulutlar vardı ama ben yere daha yakındım, dolayısıyla bulut bazlı uçuş modundan yer bazlı uçuş moduna geçtim, önümde bir köy ve hemen arkasında yükselen sırtlar vardı. Bir ara bu son köye inmek ile sırtlara doğru gidip yolu izi olmayan biryerlere inme riskini almak arasında kararsız kaldım, ama cross country dergisindeki bir yazıda tecrübeli bir pilotun tavsiyesi aklıma geldi: "When in doubt, go deeper!", tercümesi "Tereddüt edersen daha derine git" gibi birşey .. Köyü geçip termiği buldum ve zaten termiğin sonuna geldiğimde önümdeki sırtları da geçmiş oldum.
Rekor faktörü 4: Tereddüt adamı patlatır. Kararlı birşekilde (ama güvenliği bir kenara bırakmadan) termik bulma şansını değerlendir, panikleme, ümitsizliğe kapılma.
O noktadan sonra tekrar iyi çalışan bir bulut hattına bağlandım, artık bu uçuşun hedefi olan afyon ikbal tesisleri ile aramda bir engel yoktu. Kalkıştan önce, önceki kişisel rekorum olan 136'yi geçip 150+ yapmak hedefiyle gps'e "goto ikbal" yapmıştım, seneler önce daha 100+ yapılmamışken her uçuşta bir umutla gps'ine "goto ikbal" yapan fakir ama gururlu bir genç vardı, o zamanlar maytap geçen bazı arkadaşlar hatırlayacaklardır
Bu sırada ufaktan acıkmaya da başlamıştım, zaten niyetim 150+ yapıp indiğim yerden ikbal'e gidip ödülüm olan "kuzu fırın"ı yerken bizim aracın gelmesini beklemekti.
Heyhat henüz şişman kadın şarkı söylememişti netekim ... İkbal tesislerinin hizasından bulut tabanında geçerken çoktan 150+'ı garantilemiştim, nereye nasıl inerim diye düşünürken, cennetin aralanan kapılarından fışkıran ışıklar gibi önümde uzanan muhteşem bulut caddesini farkettim, ve açlıktan guruldayan mideme birkaç yudum soğuk su çekerek "gittiği yere kadar !" deyip saldım R10'u ... O sıralarda telsizden Durali ile konuştuk, o da 100. km'leri geçiyordu, rota hakkında bilgi verip devam ettim.
150'den sonrası hemen hemen sadece soğuk ve açlığa dayanmakla ilgiliydi, gün bitene kadar ne kadar hızlı uçarsam o kadar yol gidebileceğimi biliyordum. Şimdiki hedefim 200+ idi. Zayıf termiklerde hiç vakit kaybetmedim, yediği kadar speed bastım. Kanat zaten hızlı, bir de speed basınca hava hızı 55'e kadar (benim o kadar basmak yiyodu) çıkıyordu, bi ara 3500mt'de bayaa titredim.
200'ü geçerken keyfim bayaa yerindeydi, fotoğraflar filan, havada ufak bir kutlama gibi oldu. O sırada afyon-sivrihisar yolunun hala bayaa kuzeyindeydim, bulut caddesi önümde uzanmaya devam ediyordu ama ana yola yaklaşamıyordum, bu sefer tereddüt bile etmedim, yeni hedefim Selçuk'un rekoruydu: 233km.
Valla nasıl ne zaman geçtim farketmemişim, buluttu termikti derken bir de baktım ufukta böyle arkasını sivri kayalık tepelere vermiş bir çanağın içinde bir yerleşim belirdi, orası neresidir, oraya kadar gidermiyim hesapları yapmaya başladım.
O sırada artık günün son termiklerini döndüğümü biliyordum, 233'ü geçerken acaba bir türkiye rekoru gelir mi diye düşünmeden edemedim ama Patrick'in rekorunu 260 küsur diye hatırlıyordum ve o kadar süzülemeyeceğimi de biliyordum. Tüh hazır o kadar gitmişken onu da geçiverseydim ne güzel olurdu diye hayıflanarak son rastladığım zayıf termikte de birkaç tur dönüp süzülüşe devam ettim. Dönüş için kolaylık olsun diye sivrihisar'a mümkün olduğu kadar yaklaşıp öyle inmeye karar verdim. Yolda 250'yi garantileyince rekor olmadı ama teselli ikramiyesi 250+ oldu diye düşündüm.
Rekor Faktörü 5: Bitmediyse, bitmemiştir. Ayağın yere değene kadar vazgeçme, elindekini sonuna kadar kullan.
Neyse sonunda sıfır rüzgara palyeli bir inişle uçuşu tamamladım. Son metrelerde iniş planlaması yaptığım için gps'e bakmamıştım, nasıl olsa 250+ idi ve birkaç km'nin artık bir önemi yoktu. İndikten sonra compeo uçuş sonu ekranına geçtiği için nihai mesafeyi göremedim, diğer garminde de çökelezin koordinatları yoktu. Birazdan bakarım deyip kanadı bohçalayıp tarlanın kenarına doğru giderken telefonum acı acı (!:) çalmaya başladı, hayırdır milletin içine mi doğdu indiğim diye düşünürken baktım Sibel arıyo, açtım, müjdeyi verdim: "Canım, 250'yi geçtim ben"
Sibel: "onu biliyoruz, tam olarak kaç km, onu söyle ?"
Afalladım tabii, ben 250'yi geçtim diyorum, hatun kuruş hesabı yapıyo ! Bu arada nerden biliyolar benim 250'yi geçtiğimi diye düşünürken cevap geldi:
"Spot'tan takip ettik seni, ama tam mesafe hesaplayamıyoruz, çabuk söyle kaç km ?"
Ben: "Valla çökelezin koordinatları yok bende, 254-255 filan herhalde, ne yapacaksın küsuratını, 250+ yaptık işte yahu !"
Sibel: "Yahu Patrick'in rekoru 254'müymüş neymiş, herkes merak ediyo, ben koordinatını gönderirim çökelezin, çabuk hesapla şu mesafeyi!"
Uçuş bitti, ben de bittim ama heyecan bitmedi ! Ben bilsem Patrick'in rekorunun 254km olduğunu, o son termiği bol keseden harcamaz, sıkar suyunu çıkarır en az bi 3-5 km daha takardım canımı dişime ...
Neyse koordinat geldi, gps'e girildi, sonuç 255.5km: yeni Türkiye Rekoru
Uçuşun fotoğraflarını face'e yükledim:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 0a9ac1db24
Rekor faktörü 6: Albatros. İyi bir arkadaş grubunun verdiği motivasyonun ve güven duygusunun yerini hiçbirşey tutamaz. Tek başıma hayatta da gidip uçmazdım o haftasonu. Benimle aynı XC ateşini paylaşıp beni yalnız bırakmayan Albatroslara da çok teşekkür borçluyum. Aynı günün en iyi mesafeleri yine Albatros'taydı: Durali 170 ve Basat 151km ile birlikte toplam 3 adet 150+, tebrikler ve teşekkürler Albatros
Rekor faktörü 7: R10.2: Kullanılabilir performans. Eğlenceli bir kanat değil, termikte yorucu ama performans muhteşem. Kanat sponsorumuz Levent Kardeşler'e tekrar teşekkürler. Bu rekor vesilesi ile sponsorluğun bu spor için ne kadar önemli olduğu da vurgulanmış oldu.
Bu arada bu rekor ile nasıl bir motivasyon yarattıysak artık, millet daha rekorun haftası dolmadan peşine düştüler. Perşembe günü karma bir ekip Kırkkız'dan şansını denedi, tek 100+ yine Albatros'tan geldi, Durali yine durmadı ve 119km, Muharrem 96, Derviş 64.
Ben bu satırları yazarken kalabalık bir grup Ayaş'ta buluşmak üzere yollardalar, korkarım bu rekoru çok uzun süre elimde tutamayacağım ama böyle bir motivasyon yaratmış olmanın mutluluğu da bana yeter: Hedef 300+
Son olarak, Peru'da hayatını kaybeden Xavier ve İspanyadaki Dünya Şampiyonasında hayatlarını kaybeden Francisco Vargas ve Eitel von Muhlenbrock'u saygıyla anıyorum, bu sporun güzelliklerinin yanısıra risklerini de bize an acı şekilde hatırlattılar.
Sağlıcakla kalın,
Hakan Akçalar
- SENERARSLAN
- Mesajlar: 558
- Kayıt: 11.02.2007, 15:15
- Ad Soyad: Sener Arslan
- Şehir: Denizli
- :
- Aldığı Beğeni: 1 / 0
- Pilot Menüsü:
bir rekor ancak bu kadar tatlı anlatılır. Roman tadında okudum ve 255 i bide ben uçtum. İç çekerek o gün 2300 lerin üstüne çıkmıyor diye vaz geçme gafletime hayıflandım. OYSA "" Rekor Faktörü 5: Bitmediyse, bitmemiştir. Ayağın yere değene kadar vazgeçme, elindekini sonuna kadar kullan.""
Yazıdan değerli gıdalar değerli besinler aldım. Paylaşım için teşekkürler üstad. THK
MASHAVK ADINA ŞENER..
Yazıdan değerli gıdalar değerli besinler aldım. Paylaşım için teşekkürler üstad. THK
MASHAVK ADINA ŞENER..
- halukyildiz
- Mesajlar: 133
- Kayıt: 18.04.2008, 01:58
- Ad Soyad: Haluk Yildiz
- Şehir: Ingiltere
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
255 km bir harnes icinde ve tepende iplerle asili kumastan bir kanatla. Tebrikler!! Ben planorcuyum 300 km yi gectiginizde cok kotu moralim bozulacak zira uctugum aletin glide angle'i 1/43 @60kts ve ben bile kolay kolay 300km ucamiyorum. Sanirim sizlerin kanatlari bunun yarisi hatta belkide 1/3 kadar suzuluyordur? Planorle Ingiltere'de ilk 300 km mesafeyi uctugum gun bir donum noktasiydi ama goruyorum ki sizler kisa bir zaman sonra bunu memleketimizde YP ile basaracaksiniz. Havaniz bol olsun! Ulkemizin guzel termikleri planorculere XC icin kapali bari sizler (YP) en iyi sekilde kullanin ve bunu genclere sevdirin ve ogretin lutfen. Termikler dilerim havaci kardeslerim.
Haluk
3elmas.blogspot.com
Haluk
3elmas.blogspot.com
- yurdaeretike
- Mesajlar: 85
- Kayıt: 15.07.2005, 13:49
- Ad Soyad: Yurdaer Etike
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 20 / 0
- Pilot Menüsü:
- Wings
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 24.03.2005, 11:26
- Ad Soyad: Hakan Akcalar
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar,
Bizim kanatlar sanırım 1/10 @20kts filan süzülebiliyor,
300+ yakındır bence, kendinizi hazırlayın bu ülkede 300'ü geçebilecek en az 10 pilot vardır.
Planörcülere çok lafım yok, sizin işiniz de zor, sağlam bir lojistik gerekli, bizim gibi hava şurada iyi hadi oraya gidelim durumunuz yok.
Ancak ben bu konuda biraz yelkenkanatçılara bozuluyorum, inanılmaz bir potansiyel var ancak hiç değerlendirilemiyor maalesef.
Bu arada tebriklerini ileten tüm arkadaşlara tekrar teşekkür ediyorum.
Bizim kanatlar sanırım 1/10 @20kts filan süzülebiliyor,
300+ yakındır bence, kendinizi hazırlayın bu ülkede 300'ü geçebilecek en az 10 pilot vardır.
Planörcülere çok lafım yok, sizin işiniz de zor, sağlam bir lojistik gerekli, bizim gibi hava şurada iyi hadi oraya gidelim durumunuz yok.
Ancak ben bu konuda biraz yelkenkanatçılara bozuluyorum, inanılmaz bir potansiyel var ancak hiç değerlendirilemiyor maalesef.
Bu arada tebriklerini ileten tüm arkadaşlara tekrar teşekkür ediyorum.
halukyildiz yazdı:255 km bir harnes icinde ve tepende iplerle asili kumastan bir kanatla. Tebrikler!! Ben planorcuyum 300 km yi gectiginizde cok kotu moralim bozulacak zira uctugum aletin glide angle'i 1/43 @60kts ve ben bile kolay kolay 300km ucamiyorum. Sanirim sizlerin kanatlari bunun yarisi hatta belkide 1/3 kadar suzuluyordur? Planorle Ingiltere'de ilk 300 km mesafeyi uctugum gun bir donum noktasiydi ama goruyorum ki sizler kisa bir zaman sonra bunu memleketimizde YP ile basaracaksiniz. Havaniz bol olsun! Ulkemizin guzel termikleri planorculere XC icin kapali bari sizler (YP) en iyi sekilde kullanin ve bunu genclere sevdirin ve ogretin lutfen. Termikler dilerim havaci kardeslerim.
Haluk
3elmas.blogspot.com
- Wings
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 24.03.2005, 11:26
- Ad Soyad: Hakan Akcalar
- Şehir: İstanbul
- :
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Selamlar,
Bugün GSGM Basın Yayın bölümünden arayıp Türkiye rekoru hakkında bilgi istediler, GSGM'nin web sitesinde haber olarak yayınlanıyor:
http://www.gsgm.gov.tr/Sayfalar/haberAr ... berID=1324
Hem sponsorlarımız, hem de sporumuz için güzel bir gelişme, paylaşmak istedim.
Bugün GSGM Basın Yayın bölümünden arayıp Türkiye rekoru hakkında bilgi istediler, GSGM'nin web sitesinde haber olarak yayınlanıyor:
http://www.gsgm.gov.tr/Sayfalar/haberAr ... berID=1324
Hem sponsorlarımız, hem de sporumuz için güzel bir gelişme, paylaşmak istedim.
En son Wings tarafından 16.07.2011, 13:37 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- SilverCloud
- Mesajlar: 316
- Kayıt: 27.08.2006, 22:03
- Ad Soyad: Muharrem Kılıç
- Şehir: Ankara
- :
- Aldığı Beğeni: 62 / 0
- Pilot Menüsü:
- cincir
- Mesajlar: 541
- Kayıt: 26.08.2006, 17:13
- Ad Soyad: Güngör Şen
- Şehir: Adapazarı
- :
- Aldığı Beğeni: 11 / 2
- Yaş: 51
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
yurdaeretike yazdı:Hakan'ı rekor uçuşu için tebrik ederim. Hakan bu uçuşu ile Türkiye rekoruna ek olarak; Türkiye'de yapılan en uzun uçuşun da bir Türk' e geçmesini sağlayarak önemli bir başarıya imza atmıştır.
Devamı dileğiyle...
Yurdaer ben de hem Hakan Akçalar'ı hem de seni tebrik etmek istiyorum.Hakan'ın rekor neredeyse elden gidiyormuş.3 yıldızdan 5 yıldıza geçiş zevkli olsa gerek,süpersiniz...
http://www.ypforum.com/leonardo/flight/8584
- mustafa çelik
- Mesajlar: 391
- Kayıt: 20.11.2006, 18:38
- Ad Soyad: Mustafa Çelik
- Şehir: Ankara
- Aldığı Beğeni: 5 / 0
- Pilot Menüsü:
- halukyildiz
- Mesajlar: 133
- Kayıt: 18.04.2008, 01:58
- Ad Soyad: Haluk Yildiz
- Şehir: Ingiltere
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Aslinda lojistik cok onemli degil biz genelde 3 veya 4 noktali (ucgen veya poligon seklinde) tasklar ucup meydana geri donuyoruz. Rekor cikacak bir gunde ruzgari arkaniza alip planorle tek yon gitseniz ulkemiz yetmez ya bir denize varirsiniz yada bir sinira .Bu seneki en uzun planor ucusumu koydum Leonardaya. 500 km hedeflemistim ama 450 oldu. Deniz meltemine yenildim malesef. Hava sahasi sinirlamasindan ve meteorolojik etmenlerden dolayi baska sekildede taski set edemedim. Saglik olsun dedim
http://www.ypforum.com/leonardo/flight/9463
Ulkemizde daha iyisini yapacak hava var ve zaten uzun ucuslarda yapilmis THK pilotlari tarafindan. Sizlerin bu tecrubenizi keske planorle ilerletecek imkan verilse ve yapilacak kanunlarla (sivil havacilik ve gumruk) onunuz acilsa sonucta yapilan is ayni termik bulmak onu en verimli sekilde kullanmak. Ben fark goremiyorum. Ulkemizin ustunde vizir vizir planorle dolasiriz ama simdilik hayal.
Haluk
http://www.ypforum.com/leonardo/flight/9463
Ulkemizde daha iyisini yapacak hava var ve zaten uzun ucuslarda yapilmis THK pilotlari tarafindan. Sizlerin bu tecrubenizi keske planorle ilerletecek imkan verilse ve yapilacak kanunlarla (sivil havacilik ve gumruk) onunuz acilsa sonucta yapilan is ayni termik bulmak onu en verimli sekilde kullanmak. Ben fark goremiyorum. Ulkemizin ustunde vizir vizir planorle dolasiriz ama simdilik hayal.
Haluk
Wings yazdı:Selamlar,
Planörcülere çok lafım yok, sizin işiniz de zor, sağlam bir lojistik gerekli, bizim gibi hava şurada iyi hadi oraya gidelim durumunuz yok.
Ancak ben bu konuda biraz yelkenkanatçılara bozuluyorum, inanılmaz bir potansiyel var ancak hiç değerlendirilemiyor maalesef.
Bu arada tebriklerini ileten tüm arkadaşlara tekrar teşekkür ediyorum.halukyildiz yazdı:255 km bir harnes icinde ve tepende iplerle asili kumastan bir kanatla. Tebrikler!! Ben planorcuyum 300 km yi gectiginizde cok kotu moralim bozulacak zira uctugum aletin glide angle'i 1/43 @60kts ve ben bile kolay kolay 300km ucamiyorum. Sanirim sizlerin kanatlari bunun yarisi hatta belkide 1/3 kadar suzuluyordur? Planorle Ingiltere'de ilk 300 km mesafeyi uctugum gun bir donum noktasiydi ama goruyorum ki sizler kisa bir zaman sonra bunu memleketimizde YP ile basaracaksiniz. Havaniz bol olsun! Ulkemizin guzel termikleri planorculere XC icin kapali bari sizler (YP) en iyi sekilde kullanin ve bunu genclere sevdirin ve ogretin lutfen. Termikler dilerim havaci kardeslerim.
Haluk
3elmas.blogspot.com