bademağacı yedek
Moderatör: Moderatör Ekibi
- KARAGÖZ
- Mesajlar: 566
- Kayıt: 13.08.2006, 19:11
- Ad Soyad: Deniz Karagöz
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Yaş: 44
- Pilot Menüsü:
bademağacı yedek
tarih: 19.07.2012
yer: bademağacı / antalya
pilot: deniz karagöz
kanat: ozone delta s
harnes: karpofly refleks
yedek: karpofly rs 100
hava: take off çevresi tamamen açık, bulut yok. rüzgar 15 km civarı darbesi 25 - 28 km aralığında.
sehalattin asmalı, muharrem birdoğan ve rasim ile beraber saat 15.00 civarı bademağacı'na gittik. amacımız xc denemekti. ilk önce selahattin asmalı kalkışını yaptı. izlediğimiz kadarıyla kanat sanki kasisli bir yolda gidiyormuş gibi sürekli yukarı aşağı hareket ediyordu. zaten selahattin abi yelken bandına yanaşmayıp iniş alanına doğru yöneldi. sonra rasim kalktı. o da havadan tedirgin olduğu için bant tarafına yönelmeyip açığa doğru gitti ve bir süre sonra o da indi. ben çok azdaha bekledikten sonra kanadı çektim ve önce tepenin önünde yükselmeye başladım. daha sonra biraz daha irtifa alınca banda doğru iyice açıldım ve yükselmeye başladım. ancak hava baya karışıktı. kanat sürekli boşalıp doluyor hissi veriyordu. yaklaşık olarak iniş alanına + 200 mt irtifa almıştım. bu arada termiğe girdim. kısa bir süre s çizdikten sonra 360 atmaya başladım. dönüşlerde geriye doğru sürüklenmem fazlaydı. ikinci 360'dan sonra termikden düşer gibi oldum ancak tekrar dönmeye devam ettim. üçüncü turu dönerken yüzüm tepeye doğru vaziyetteyken bir anda fren hissiyatımın tamamen kaybolduğunu hissettim, kafamı kaldırdığımda kanat akordiyon şeklinde toplanmış halde deep stall vaziyetindeydi. ben termik dönüş pozizyonunda olduğum için ağırlığım sağ tarafda ve sağ frenim daha fazla çekiliydi. bu şekilde kanadın dönüş tarafından spin'e girmeye başlayacağını tahmin edip. sağ freni tamamen bırakıp solu hafif tutmama rağmen kanat dönmeye başladı. ancak hafif fren hissiyatını alınca dönüşü yavaşlattım ancak bu sefer de kanat ileri doğru saldırdı ve sağdan asimetrik kapandı. sağdan dönüşe geçince daha fazla zorlama riskine girmeyip yedek atmayı tercih ettim. bu olaylar başladığında yüksekliğim iniş alanına 250 mt, tepe üzerinden yaklaşık olarak 100 mt civarındaydı. yedek daha tam açılmadan ilk şokunu alınca kanat rüzgarı karşıladı ve uçar pozisyona geçti. ancak yapacak birşey yoktu. yedek tam olarak açılınca kanadı toplamaya başladım. yedeği attığım yer iki tepe arasında rüzgarın sıkıştığı bir alan olduğu için yedek tam açık olmasına ve kanadı tamamen söndürmeme rağmen sanki arka rüzgarla xc yapıyormuş gibi çok hızlı bir şekilde arkaya doğru sürükleniyordum. büyük bir kaya bloğunu 2 - 2.5 mt yüksekten geçtikten sonra çalılıklara doğru gittiğimi görünce son bir mt'de harnesin arkasını döndüm ve sırt üstü olarak çalılıklara girerek sert bir şekilde yere vurdum. 30 sn civarı hareketsiz durduktan sonra. vücudumu kontrol etmeye başladım. herhangi bir ters durum hissetmeyince kalktım ve diğer arkadaşlara durumum hakkında bilgi verdim. çalılık adeta air bag vaziyet görmüştü. daha sonra selahattin abi yarım saate yakın bir sürede yanıma geldi. kanadı topladık ve aşağıya indik. sırtımda daha önce ağrıyan bir yer vardı orası hafif sızlıyordu. onun haricinde kendimde herhangi bir hasar yoktu. malzemeyi incelediğimizde de çiziğe dahi rastlamadık. ucuz atlatılmış bir deneyim oldu.
sonuçlar:
1) ilk çıkan pilot indikten sonra ondan hava hakkında bilgi alabilirdim, almadım.
2) ikinci çıkan pilot indikten sonra ondan hava hakkında bilgi alabilirdim, almadım.
3) hava çok rahatsız olmasına rağmen tepeye yakın uçuyordum. böyle bir durumda tepeye yakın değil de iniş alanının üstünde uçarak buralarda bir termik arayabilirdim ve olası bir durumda toparlamak için daha fazla irtifam olurdu.
4) yedek atma karamımın o ana göre verilmiş en doğru karar olduğunu düşünüyorum. çünkü kanadın durumu ve yere olan yüksekliğimi düşündüğümde eğer kanat toparlamayamazsa çok daha kötü sonuçlar olabilirdi. riske atmak istemedim ve ona göre davrandım.
5) 2002 yılından beri uçuyorum siv'leri baştan sonra 1 ve 1/2 kanatlarla defalarca kez yapmama rağmen. kanat hakimiyetime çok güvenmeme rağmen, burda durumu toparlamak adına başarılı olamadım. bana göre bu kazadan çıkartılabilecek en büyük ders "deniz üzerinde bütün siv'leri yapmadığın - yapamadığın bir kanatla kesinlikle uçmayacaksın" çünkü her kanadın farklı bir acil durum karakteri var. ben bu xc kanadı siv yapıp kanadın ömrünü bitirmiyeyim, nasıl olsa daha önce defalarca siv yapmıştım. acil bir durum olursa direk müdahale ederim diye düşünüyordum. eğer delta ile daha önce siv yapsaydım kanadın bu durumlardaki karakterini daha iyi bileceğim için, duruma daha farklı müdahale edebilirdim diye düşünüyorum.
yer: bademağacı / antalya
pilot: deniz karagöz
kanat: ozone delta s
harnes: karpofly refleks
yedek: karpofly rs 100
hava: take off çevresi tamamen açık, bulut yok. rüzgar 15 km civarı darbesi 25 - 28 km aralığında.
sehalattin asmalı, muharrem birdoğan ve rasim ile beraber saat 15.00 civarı bademağacı'na gittik. amacımız xc denemekti. ilk önce selahattin asmalı kalkışını yaptı. izlediğimiz kadarıyla kanat sanki kasisli bir yolda gidiyormuş gibi sürekli yukarı aşağı hareket ediyordu. zaten selahattin abi yelken bandına yanaşmayıp iniş alanına doğru yöneldi. sonra rasim kalktı. o da havadan tedirgin olduğu için bant tarafına yönelmeyip açığa doğru gitti ve bir süre sonra o da indi. ben çok azdaha bekledikten sonra kanadı çektim ve önce tepenin önünde yükselmeye başladım. daha sonra biraz daha irtifa alınca banda doğru iyice açıldım ve yükselmeye başladım. ancak hava baya karışıktı. kanat sürekli boşalıp doluyor hissi veriyordu. yaklaşık olarak iniş alanına + 200 mt irtifa almıştım. bu arada termiğe girdim. kısa bir süre s çizdikten sonra 360 atmaya başladım. dönüşlerde geriye doğru sürüklenmem fazlaydı. ikinci 360'dan sonra termikden düşer gibi oldum ancak tekrar dönmeye devam ettim. üçüncü turu dönerken yüzüm tepeye doğru vaziyetteyken bir anda fren hissiyatımın tamamen kaybolduğunu hissettim, kafamı kaldırdığımda kanat akordiyon şeklinde toplanmış halde deep stall vaziyetindeydi. ben termik dönüş pozizyonunda olduğum için ağırlığım sağ tarafda ve sağ frenim daha fazla çekiliydi. bu şekilde kanadın dönüş tarafından spin'e girmeye başlayacağını tahmin edip. sağ freni tamamen bırakıp solu hafif tutmama rağmen kanat dönmeye başladı. ancak hafif fren hissiyatını alınca dönüşü yavaşlattım ancak bu sefer de kanat ileri doğru saldırdı ve sağdan asimetrik kapandı. sağdan dönüşe geçince daha fazla zorlama riskine girmeyip yedek atmayı tercih ettim. bu olaylar başladığında yüksekliğim iniş alanına 250 mt, tepe üzerinden yaklaşık olarak 100 mt civarındaydı. yedek daha tam açılmadan ilk şokunu alınca kanat rüzgarı karşıladı ve uçar pozisyona geçti. ancak yapacak birşey yoktu. yedek tam olarak açılınca kanadı toplamaya başladım. yedeği attığım yer iki tepe arasında rüzgarın sıkıştığı bir alan olduğu için yedek tam açık olmasına ve kanadı tamamen söndürmeme rağmen sanki arka rüzgarla xc yapıyormuş gibi çok hızlı bir şekilde arkaya doğru sürükleniyordum. büyük bir kaya bloğunu 2 - 2.5 mt yüksekten geçtikten sonra çalılıklara doğru gittiğimi görünce son bir mt'de harnesin arkasını döndüm ve sırt üstü olarak çalılıklara girerek sert bir şekilde yere vurdum. 30 sn civarı hareketsiz durduktan sonra. vücudumu kontrol etmeye başladım. herhangi bir ters durum hissetmeyince kalktım ve diğer arkadaşlara durumum hakkında bilgi verdim. çalılık adeta air bag vaziyet görmüştü. daha sonra selahattin abi yarım saate yakın bir sürede yanıma geldi. kanadı topladık ve aşağıya indik. sırtımda daha önce ağrıyan bir yer vardı orası hafif sızlıyordu. onun haricinde kendimde herhangi bir hasar yoktu. malzemeyi incelediğimizde de çiziğe dahi rastlamadık. ucuz atlatılmış bir deneyim oldu.
sonuçlar:
1) ilk çıkan pilot indikten sonra ondan hava hakkında bilgi alabilirdim, almadım.
2) ikinci çıkan pilot indikten sonra ondan hava hakkında bilgi alabilirdim, almadım.
3) hava çok rahatsız olmasına rağmen tepeye yakın uçuyordum. böyle bir durumda tepeye yakın değil de iniş alanının üstünde uçarak buralarda bir termik arayabilirdim ve olası bir durumda toparlamak için daha fazla irtifam olurdu.
4) yedek atma karamımın o ana göre verilmiş en doğru karar olduğunu düşünüyorum. çünkü kanadın durumu ve yere olan yüksekliğimi düşündüğümde eğer kanat toparlamayamazsa çok daha kötü sonuçlar olabilirdi. riske atmak istemedim ve ona göre davrandım.
5) 2002 yılından beri uçuyorum siv'leri baştan sonra 1 ve 1/2 kanatlarla defalarca kez yapmama rağmen. kanat hakimiyetime çok güvenmeme rağmen, burda durumu toparlamak adına başarılı olamadım. bana göre bu kazadan çıkartılabilecek en büyük ders "deniz üzerinde bütün siv'leri yapmadığın - yapamadığın bir kanatla kesinlikle uçmayacaksın" çünkü her kanadın farklı bir acil durum karakteri var. ben bu xc kanadı siv yapıp kanadın ömrünü bitirmiyeyim, nasıl olsa daha önce defalarca siv yapmıştım. acil bir durum olursa direk müdahale ederim diye düşünüyordum. eğer delta ile daha önce siv yapsaydım kanadın bu durumlardaki karakterini daha iyi bileceğim için, duruma daha farklı müdahale edebilirdim diye düşünüyorum.
En son KARAGÖZ tarafından 20.07.2012, 09:08 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Gültekin
- Mesajlar: 137
- Kayıt: 12.06.2012, 09:32
- Ad Soyad: Gültekin Kazandöğer
- Şehir: Tekirdağ
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
Çok geçmiş olsun sizlerin bu yaşanmış bilgileri paylaşmanız benim gibi bu spora yeni gönül verenler için harika bir ders paylaşım için teşekkürler
En son Gültekin tarafından 20.07.2012, 09:29 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Hazerfenin Bir Füruğu
- Mesajlar: 90
- Kayıt: 25.08.2009, 16:44
- Ad Soyad: Selahattin Asmalı
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 0
- Pilot Menüsü:
Yedek atma kararını tereddüt etmeden ve kısa süre de vermen çok yerinde oldu. Yedek attıktan sonra kanadı toplaman, iniş ve sürüklenme hızının fazla olmasına rağmen son anda en az hasarla kurtulmak için vuruş yerine sırtını dönmen, olası daha büyük olumsuz sonuçları önledi. Son ana kadar soğukkanlılığını kaybetmemen ve mücadele etmen çok olumlu ve her yp''çüsünde hayatta kalmak için olması gereken bir özellik. (Her şey saniyeler içinde olup bitti) Yedek atmanın nedenleri konusunda kendine ve etrafındakilere dürüst olman, hatalı bulduğun kararlarını ifade etmen, seni izleyen ve örnek alan pilotlar için çok yararlı ve doğru bir örnek. Tecrüben ve pilotajınla bu olayı bu sonuçla atlattığın, için tebrik ediyor ve geçmiş olsun diyorum.
- linux_mandrake
- Mesajlar: 130
- Kayıt: 01.01.2011, 04:23
- Ad Soyad: Mehmet Tülüoğlu
- Şehir: Bursa
- :
- Aldığı Beğeni: 6 / 1
- İletişim:
- Pilot Menüsü:
Geçmiş Olsun
Öncelikle çok geçmiş olsun. Açıklayıcı raporundan dolayıda teşekkür ederim. Gerçekten ders alınabilecek ve aktarılabilecek bir şekilde hazırlamışsın. Yedek atma konusunda tedirginlik yaşamassın, unutmaki o irtifida ve havanın durumunu önceki uçan pilot arkadaşlardan görmüş olmana rağmen benim düşünceme göre zamanlaman ve kararını vermen çok iyi, eğer yedek attıktan sonra kanat uçuşa devam etti demişsin. Birde şunu düşün bu riski kanat uçuşa devam ettiğini düşünüp ve irtifanında tepenin alt kısımlarına doğru yaşasaydın bu şekilde belki de olmayabilirdi. Pişmanlık duymadan önce devamında olabilecek durumlarıda göze alman gerekirdi. Çok şükür ciddi yaralar almadan atlatmışsın. Dediğin gibi her kanadın SIV eğitimlerini almak gereklidir. Her ne kadar da iş işten geçtikten sonra farkına varıyoruz.
Tekrar Çok Geçmiş Olsun.
Saygılarımla,
Tekrar Çok Geçmiş Olsun.
Saygılarımla,
- KARAGÖZ
- Mesajlar: 566
- Kayıt: 13.08.2006, 19:11
- Ad Soyad: Deniz Karagöz
- Şehir: Antalya
- :
- Aldığı Beğeni: 15 / 0
- Yaş: 44
- Pilot Menüsü:
Sagolun arkadaslar. Yanlıs anlasılmasın sonuc kısmında yazdıgım gıbı yedek atmak o anda verdıgım en dogru karardı ve hıc tereddut etmedım. Anlatmak ıstedıgım daha once delta ıle sıv yapmıs olsaydım gene yedek atabılırdım ama bu daha bılınclı bır verılmıs karar olurdu. Delta ıle deep stall ve spın yapmadıgım ıcın bu manevralar sonunda tepkısını kestıremedıgım ıcın ve ırtıfa az oldugu ıcın o kararı verdım.
-
- Mesajlar: 69
- Kayıt: 26.10.2009, 18:34
- Ad Soyad: Hakan
- Şehir: Aydın
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- salihakcil
- Mesajlar: 37
- Kayıt: 05.04.2011, 21:22
- Ad Soyad: Salih Akçil
- Şehir: Burdur
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
- ymcbayraktar
- Mesajlar: 832
- Kayıt: 13.06.2005, 20:24
- Ad Soyad: Mehmet Bayraktar
- Şehir: Tokat / Zile
- Aldığı Beğeni: 7 / 4
- Yaş: 65
- Pilot Menüsü:
- kugular
- Mesajlar: 42
- Kayıt: 27.04.2012, 21:54
- Ad Soyad: Bulent Kugu
- Şehir: Kocaeli
- Aldığı Beğeni: 0 / 0
- Pilot Menüsü:
herkeze merhabalar,
Deniz bey öncelikle çok geçmiş olsun. ciddi bir olay olmaması sevindirici.
benim merak ettiğim bir konu var. eğer ustalarda doğrularsa raporunuzdanda anladığım kadarıyla uzun soluklu kullanacağımız kanatla SIV yapmamızın daha sağlıklı olacağını anlıyorum. sizinde belirttiğiniz gibi eğer SİV de kanadın tepkisini tam anlamıyla görür ve tecrübe edersek olasıbir acil durumda nasıl hareket edeceğimizi yada etmeyeceğimizi bilmiş oluruz. izlememiz gereken yol bumudur. tüm pilot arkadaşlara kazasız uçuşlar dilerim. selamlar.
Deniz bey öncelikle çok geçmiş olsun. ciddi bir olay olmaması sevindirici.
benim merak ettiğim bir konu var. eğer ustalarda doğrularsa raporunuzdanda anladığım kadarıyla uzun soluklu kullanacağımız kanatla SIV yapmamızın daha sağlıklı olacağını anlıyorum. sizinde belirttiğiniz gibi eğer SİV de kanadın tepkisini tam anlamıyla görür ve tecrübe edersek olasıbir acil durumda nasıl hareket edeceğimizi yada etmeyeceğimizi bilmiş oluruz. izlememiz gereken yol bumudur. tüm pilot arkadaşlara kazasız uçuşlar dilerim. selamlar.